Anotācija (ex-ante)

21-TA-1140: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 102 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 102 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū” 9.1.4.4. pasākuma “Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekts paredz papildināt 9.1.4.4. pasākumu ar jaunu mērķa grupu un atbalstāmo darbību. Proti, 9.1.4.4. pasākumā tiek izstrādāts jauns sociālais pakalpojums bezpajumtniekiem un  īstenots izmēģinājumprojekts minētā pakalpojuma ieviešanai, ar  mērķi mazināt bezpajumtnieku sociālās atstumtības risku, vienlaikus veicinot viņu sociālekonomisko iekļaušanu. Lai nodrošinātu minētās atbalstāmās darbības īstenošanu atbilstoši plānotajam, tiek palielināts 9.1.4.4. pasākuma kopējais pieejamais finansējums, kā arī pagarināts pasākuma projekta īstenošanas termiņš.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kā norāda Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komiteja (EESK) savā atzinumā “Bezpajumtnieku problēma”: “Visredzamākais un galējais nabadzības un atstumtības apliecinājums ir bezpajumtnieki, kuri dzīvo uz ielas. Tomēr bezpajumtniecība ietver arī vairākas citas situācijas, proti, cilvēki izmitināti ārkārtas gadījumiem paredzētās patversmēs, pagaidu apmešanās vietās vai patversmēs uz pārejas laiku, cilvēki uz laiku apmetušies pie ģimenes locekļiem vai draugiem, cilvēki spiesti pamest dažāda veida iestādes, bet viņiem nav mājokļa, cilvēkiem draud izlikšana no dzīvesvietas, vai viņi mitinās nepiemērotos un nedrošos apstākļos.”.[1] Bezpajumtnieki jeb personas bez dzīvesvietas ir specifiska mērķa grupa tādā nozīmē, ka visbiežāk tie ir cilvēki, kuriem nav darba, nav iztikas līdzekļu un mājokļa. Raksturojot šīs mērķa grupas profilu, pamatā tās ir personas darbspējīgā vecumā no 35 līdz 40 gadiem un pirmspensijas vecumā. Pensijas vecuma cilvēku un jauniešu vecumā līdz 25 gadiem ir salīdzinoši ļoti maz. Pēc būtības šajā mērķa grupā ietilpstošas personas var būt piekritīgas citām mērķa grupām – trūcīgām un maznodrošinātām personām, personām ar invaliditāti, pensijas vecuma cilvēkiem. Līdz ar to tieši personām darbspējas vecumā būtu nepieciešams papildu atbalsts. Nav iespējams precīzi identificēt mērķa grupas faktisko lielumu. Laika posmā no 2014. gada līdz 2019. gadam ir ievērojami palielinājies pašvaldības nodrošināto patversmju un naktspatversmju pakalpojumu saņēmēju skaits, proti, no 5,4 tūkst. līdz 6,9 tūkst. saņēmēju[2]. Vienlaikus jāatzīmē, ka nepilngadīgo patversmju un naktspatversmju pakalpojumu izmantotāju skaits ir niecīgs, un šajā laika posmā samazinājies no 61 personas (2014. gadā) līdz 38 personām (2019. gadā). Arī pakalpojumu saņēmēju skaits ģimenēm ar bērniem paredzētajās patversmēs samazinājies no 64 personām (2015. gadā) līdz 44 personām (2019. gadā). Tas norāda, ka galvenā patversmju un naktspatversmju pakalpojumu saņēmēju grupa – bezpajumtnieki – ir pilngadīgas personas bez ģimenes. Aplūkotajā laika periodā 82% līdz 83% no šīs grupas veidoja vīrieši[3].
2020. gadā personas, kas izmantoja naktspatversmes un patversmes visā valsts teritorijā, bija 5760, 97% no tām – lielākajās pilsētās. Vislielākā šīs mērķa grupas koncentrācija – 80% jeb 4617 personas - bija galvaspilsētā. Tai sekoja Liepāja ar 365 un Daugavpils ar 191 patversmju/ naktspatversmju klientiem[4].
Lai gan patversmēs un naktspatversmēs, līdztekus īslaicīgas uzturēšanās iespējām, uzturam un personiskās higiēnas iespējām, personai ir pieejams arī sociālā darba speciālista atbalsts sociālo problēmu risināšanā, tas visbiežāk nav pietiekams būtisku izmaiņu panākšanai. Nodrošinot plašāku, individuālajām vajadzībām pielāgotu atbalstu, t.sk. kompleksi ar mājokļa nodrošināšanu, mazināsies ilgstošas bezpajumtniecības risks, kura iestāšanās gadījumā nepieciešamā atbalsta ilgums un apjoms būtiski palielinās.
Papildus jāmin, ka arī saskaņā ar Eiropas sociālo tiesību pīlāra rīcības plānu[5] un Lisabonas deklarāciju par Eiropas platformu bezpajumtniecības apkarošanai[6], kurai Latvija ir pievienojusies 21.06.2021., Latvija ir apņēmusies iesaistīties bezpajumtniecības risināšanā.



[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52011IE1592&from=DE

[2] CSP datu bāze, datu tabula SDG141

[3] Detalizētāku info skat. pārskatos par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību novada/republikas pilsētas pašvaldībā, kas pieejams https://www.lm.gov.lv/lv/gada-dati 

[4] Pārskati par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību novada/republikas pilsētas pašvaldībā 2020.gadā, kas pieejams https://www.lm.gov.lv/lv/par-2020-gadu

[5] https://op.europa.eu/webpub/empl/european-pillar-of-social-rights/en/

[6] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_3044
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Raksturojot bezpajumtniecības problemātiku un tās iemeslus, jāatzīmē, ka daudzos gadījumos bezpajumtniekiem nav piešķirts trūcīgas personas statuss, kas ierobežo šo personu iespējas saņemt sociālo palīdzību no pašvaldības. Būtiska ir mājokļa problēma (97%)[1]. Sociālie darbinieki palīdz personām risināt dzīvesvietas jautājumu, izmatojot dzīvokļu īres tirgus piedāvājumu. Savukārt 3% patversmes un naktspatversmes klientu, kuriem netika identificēta mājokļa problēma, saņem patversmes/naktspatversmes pakalpojumu, jo klients ir nonācis krīzes situācijā, piemēram, ir saskarsmes problēmas ar radiniekiem, mājoklis nav piemērots dzīvošanai ziemas periodā u.tml. Tādējādi ļoti būtisks ir atbalsts mājokļa jautājuma risināšanā, kas ir nozīmīgs faktors, lai sekmētu bezpajumtniecības samazināšanos. Kā vēlams atbalsta pakalpojums bezpajumtniekiem varētu būt atvieglota mājokļa pieejamības nodrošināšana. Tāpat bezpajumtniekiem bieži ir raksturīgas zemas sociālās funkcionēšanas un saskarsmes un konfliktu risināšanas prasmes (67%), kas saistīti ar šķiršanos ģimenē, dažādu paaudžu izraisītajām konfliktsituācijām, kā arī saskarsmes problēmas sociālajā vidē un sociālo kontaktu/svarīgu attiecību trūkums. Līdz ar to saskarsmes problēmas negatīvi ietekmē personas psihosociālo stāvokli un spēju pastāvīgi gādāt par savām pamatvajadzībām. Tāpat trūkst prasmes, lai dzīvotu patstāvīgi, nav atbildības sajūtas, prasmes plānot savus ienākumus un izdevumus, kā arī zems motivācijas un līdzdalības līmenis iesaistīties savu sociālo un finansiālo problēmu risināšanā. Turklāt ir novērots, ka, atrodoties patversmē, cilvēka prasības pret savas dzīves kvalitāti sarūk. Tāpēc, kā viens no atbalsta veidiem šai mērķa grupai būtu šādu prasmju apguve un nostiprināšana laikā, kamēr tās uzturas patversmē. Jāatzīmē, ka bezpajumtnieku vidū plaši izplatīta arī alkohola atkarības problēma (58%), mazāk psihotropo vielu un toksisko vielu izraisītas atkarības. Lai palīdzētu klientiem, sociālais darbinieks piedāvā viņiem apmeklēt Anonīmo Alkoholiķu 12 soļu programmu, atkarības profilakses speciālista konsultācijas, kā arī iesaistīties valsts apmaksātajā Minesotas programmā alkohola atkarības ārstēšanā. Papildus minētajam, būtiska ir arī veselības aprūpes pakalpojumu nepieejamība, kas bieži saistīta ar faktu, ka nereti bezpajumtniekiem ir derīguma termiņu zaudējuši personu apliecinoši dokumenti, kā arī mēdz būt situācijas, kad personai vispār nav piešķirts personas kods, tādējādi persona neparādās veselības aprūpes sistēmas datu bāzēs. No šī aspekta izriet arī tas, ka persona nav reģistrējusies pie ģimenes ārsta, kā rezultātā viņai nav iespējas saņemt veselības aprūpes pakalpojumus. Nozīmīgas grūtības rodas, ja bezpajumtniekam nepieciešama sekundārā veselības aprūpe. Gadījumā, ja persona nav nokārtojusi trūcīgas personas statusu, tad veselības aprūpes pakalpojumi nav pieejami, pirmkārt, pacientu līdzmaksājuma apmēra dēļ, kā tas ir līdzīgi citām iedzīvotāju grupām ar zemiem ienākumiem. Tādējādi ļoti būtisks ir arī atbalsts bezpajumtnieku sociālā statusa pamatojošo dokumentu nokārtošanai. Tāpat būtiska ir bezpajumtnieku darbspējas vecumā nodarbinātības problēma (61%). Lai risinātu nodarbinātības jautājumu, personas tiek iesaistītas dalībai atbalsta grupās bezdarbniekiem, dienas centru aktivitātēs, piedāvājot attīstīt dažādas prasmes, piemēram, datorprasmes, apgūt latviešu sarunvalodas prasmes, angļu valodu. Sadarbībā ar Nodarbinātības valsts aģentūru būtu nepieciešams veicināt darbspējas vecuma bezpajumtnieku atgriešanu darba tirgū, t.sk. brīvprātīgajā darbā vai nodarbinātības pasākumā „Algoti pagaidu sabiedriskie darbi”, tādējādi nodrošinot šīm personām pašām iespēju norēķināties par mājokli un ikdienai nepieciešamajām precēm un pakalpojumiem.
Lai mazinātu ar bezpajumtniecību saistītās problēmas, ir nepieciešami jauni, kompleksi un vienlaikus katras personas individuālajām vajadzībām pielāgoti risinājumi, kas sniegtu bezpajumtniekiem tādu atbalstu, kas motivē un nodrošina iespējas saskarsmes un dzīves prasmju attīstībai, atkarību mazināšanai, nodarbinātības veicināšanai, mājokļa saglabāšanai u.c.



[1] informācija par būtiskākajām bezpajumtnieku problēmām (t.sk. procentuālais apmērs) iegūta no Rīgas Domes Labklājības departamenta gadagrāmatas “Sociālā sistēma un veselības aprūpe Rīgā 2019.gadā”, 99-100 lpp. Pieejama: https://ld.riga.lv/files/Gadagramatas/GG_2019.pdf . Skatīts 01.03.2021.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto bezpajumtniecības problemātiku, lai mazinātu bezpajumtnieku sociālās atstumtības risku un veicinātu sociālekonomisko iekļaušanos un integrāciju darba tirgū, 9.1.4.4. pasākuma projektā[1] paredzēts izstrādāt un aprobēt izmēģinājumprojektā jaunu atbalsta pasākumu kopumu bezpajumtniekiem, īpaši koncentrējoties uz personām bez dzīvesvietas, kurām ir sākotnējā motivācija izmaiņām dzīvesveidā un iekļaušanai sabiedrībā un nodarbinātībā. Atbalsta pasākumu mērķis ir palīdzēt mērķa grupas personām izkļūt no bezpajumtniecībai raksturīgo problēmu loka, veicinot personu spēju saglabāt dzīvesvietu.
Atbalsta nodrošināšanas pieejā tiks ņemta vērā ārvalstu (piemēram, Somijas, Polijas, Lietuvas un Igaunijas) labā prakse un pieredze. Ņemot vērā 9.1.4.4. pasākuma projekta ierobežoto laika periodu un pieejamā finansējuma apmēru, no plašā bezpajumtniecībai pakļauto personu loka, ir izvēlēta mērķa grupas daļa, proti, indikatīvi 100 personas darbspējas vecumā, kas kļuvušas par bezpajumtnieku salīdzinoši nesen, t.sk. izmitinātas patversmēs, naktspatversmēs, īslaicīgās uzturēšanās mītnēs, krīzes centros u.tml. Lai noteiktu konkrētai personai mērķētu, individuālajām vajadzībām atbilstošu atbalstu, izmēģinājumprojektā tiks veikta bezpajumtnieku profilēšana un tiks izstrādāts pakalpojuma apraksts. Profilēšanu, pakalpojuma apraksta izstrādi un atbalsta pasākumu nodrošināšanu veiks Sabiedrības integrācijas fonda kā finansējuma saņēmēja (turpmāk – SIF) piesaistīts pakalpojuma sniedzējs ar pieredzi sociālo pakalpojumu sniegšanā bezpajumtniekiem vai citām sociālās atstumtības riskam pakļautām mērķa grupām. Ņemot vērā, ka patversmju, naktspatversmju, īslaicīgās uzturēšanās mītņu un krīzes centru pakalpojumu nodrošināšana, kā arī palīdzība mājokļu jautājuma risināšanā[2] ir pašvaldību funkcija, tiek paredzēts, ka izmēģinājumprojektu finansējuma saņēmējs īstenos sadarbībā ar Latvijas pašvaldībām, piesaistot vismaz 3 pašvaldības, kurās ir statistiski lielākais bezpajumtnieku skaits (indikatīvi Rīgas, Liepājas un Daugavpils pilsētu pašvaldības). Pašvaldības sadarbībā ar finansējuma saņēmēja piesaistītu pakalpojumu sniedzēju nodrošinās izmēģinājumprojektā iesaistāmo bezpajumtnieku atlasi un sniegs atbalstu mājokļa pieejamības nodrošināšanā, piemēram, piešķirs mājokli vai nodrošinās īrētu mājokli, kā arī iesaistīties pakalpojuma apraksta un izmēģinājumprojekta rezultātu izvērtēšanā un saskaņošanā. Attiecīgi finansējuma saņēmējs un pašvaldības slēgs sadarbības līgumu, kurā detāli būs atrunāti sadarbības nosacījumi, t.sk. gadījumos, kad bezpajumtnieks pārtrauc dalību izmēģinājumprojektā (ieguldījumu efektīvas izmantošanas nolūkā, pašvaldības nodrošinātais mājoklis novirzāms nākošajai izmēģinājumprojektā iesaistītajai mērķa grupas personai gadījumā, ja mērķa grupas persona pārtrauc dalību izmēģinājumprojektā, nesaņemot par to jaunu kompensāciju ar mājokļa nodrošināšanu saistīto izdevumu segšanai). Pasākumā izstrādāto atbalsta pakalpojuma aprakstu un izmēģinājumprojekta rezultātus finansējuma saņēmējs iesniegs saskaņošanai LM izveidotajai Sociālo pakalpojumu attīstības padomei (turpmāk – SPAP). SPAP ir koleģiāla, konsultatīva un koordinējoša institūcija, kas izveidota, lai sekmētu sociālo pakalpojumu ilgtspējīgu un līdzsvarotu attīstību, un kuras funkcija ir sociālo pakalpojumu jomas attīstības uzraudzība un personu individuālajām vajadzībām atbilstošu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu attīstības veicināšana.  

Izmēģinājumprojektā paredzēts:
1) ārvalstu labās prakses apzināšana un pieredzes apmaiņa par līdzīgu pakalpojumu sniegšanu gan klātienē, gan attālināti, t.sk. par sniegtā atbalsta efektivitātes novērtējumu;
2) indikatīvi 100 mērķa grupas personu atlase un motivēšana iesaistīties izmēģinājumprojektā (līdz 3 mēnešiem);
3) mērķa grupas individuālo vajadzību izvērtēšana (profilēšana) un atbalsta pasākumu pielāgošana konkrētās personas vajadzībām (līdz 2 mēnešiem);
4) atbalsta pakalpojuma apraksta izstrāde (darbība īstenojama vienlaikus ar mērķa grupas personu atlasi un profilēšanu);
5) atbalsta pasākumu nodrošināšana (no 12 līdz 15 mēnešiem) atbilstoši profilēšanas rezultātiem. Atbalsta pasākumi varētu būt, piemēram, sociālā mentora un sociālā darba speciālista, karjeras konsultanta, atkarību speciālista, psihiatra, narkologa, pašapziņas celšanas trenera, sociālo prasmju atjaunošanas konsultācijas un psihologa konsultācijas. Tāpat jurista konsultācijas un juridisko pakalpojumu sniegšana, t.sk. atbalstu personas piesaiste apliecinošu un citu dokumentu kārtošanā, veselības uzlabošanas un higiēnas pasākumi, iesaistes brīvprātīgajā darbā iespēju nodrošināšana, izglītojošie pasākumi, lai veicinātu mērķa grupas iesaisti nodarbinātībā, kā arī dažādas atbalsta un pašpalīdzības grupas. Plānoti arī pasākumi, kas veicina mērķa grupas personu pieņemšanu kopienā, kā arī mājokļa pieejamības nodrošināšana u.c.
Individuālo vajadzību novērtēšana un atbalsta pasākumu nodrošināšana ir vienots pakalpojumu kopums. Plānots, ka to nodrošinās vienota speciālistu komanda (pakalpojumu sniedzējs). Atbalsta pasākumi galvenokārt tiks vērsti uz būtiskāko mērķa grupas problēmu risināšanu, proti, saskarsmes un dzīves prasmju uzlabošanu, atkarību mazināšanu, veselības aprūpes un higiēnas pasākumu nodrošināšanu, nodarbinātības veicināšanu un mājokļa pieejamības nodrošināšanu;

6) sniegto atbalsta pasākumu efektivitātes novērtējums, nepieciešamības gadījumā izstrādātā pakalpojuma apraksta precizēšana;
7) sasniegto rezultātu popularizēšana (klātienes vai attālināti semināri u.c. publicitātes aktivitātes).
Mērķa grupas personām paredzētos atbalsta pasākumus pamatā ir plānots sniegt individuāli, nevis grupā, un tos, ievērojot epidemioloģiskās drošības pasākumus (individuālo aizsardzības līdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu lietošana, distancēšanās, telpu vēdināšana un citu atbilstošo prasību ievērošana), ir iespējams sniegt arī epidemioloģisko ierobežojumu un pat ārkārtējās situācijas laikā.
Pēc atbalsta pasākumu efektivitātes novērtējuma projektā iesaistītās pašvaldības lems par atbalsta sniegšanas turpināšanu, t.sk. mājokļa pieejamības nodrošināšanu mērķa grupas personām.

Jāmin, ka 9.1.4.4. pasākuma ietvaros īstenotā izmēģinājumprojekta rezultāti tiks izmantoti kā labās prakses piemērs atbalsta pasākumu kopuma bezpajumtniekiem nodrošināšanai arī citās Latvijas pašvaldībās 2021. -2027. gada ES fondu plānošanas perioda 4.4.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto personu sociālo integrāciju, izmantojot sociālās inovācijas” 4.4.1.1. pasākumā “Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā (inovācijas)” īstenošanā.
Ņemot vērā minēto, TA projekts paredz MK noteikumus Nr. 102[3] papildināt ar jaunu mērķa grupu, t.i. personas, kuras pakļautas sociālās atstumtības riskam – bezpajumtnieki (turpmāk – mērķa grupa) un jaunu atbalstāmo darbību, proti, atbalsta pakalpojuma apraksta izstrāde un izmēģinājumprojekta īstenošana atbalsta pasākumu nodrošināšanai mērķa grupas personām.
Lai to īstenotu, tiek paredzētas pakalpojuma līguma izmaksas, kā arī kompensācija sadarbības partnerim (pašvaldībām) mājokļa nodrošināšanas izmaksu daļējai segšanai, kas vienai mērķa grupas personai plānota 3000 euro apmērā. Kompensācijas apmērs noteikts, ņemot vērā jaunā atbalsta pakalpojuma izmēģinājumprojektam pieejamo finansējumu. Ar paredzēto kompensācijas apmēru ir iespēja gandrīz pilnā apmērā segt 12 mēnešu vidējās mājokļa īres tirgus izmaksas (Rīgā, Daugavpilī un Liepājā), kas sastāda indikatīvi 3360 euro gadā vai segt citas ar mājokļa nodrošināšanu saistītas izmaksas. Gadījumos, kad mājokļa nodrošināšanas izmaksas konkrētai personai ir lielākas par 3000 euro, papildus izmaksu segšanu nodrošina pašvaldība.
Minēto kompensāciju sadarbības partneris primāri izmanto aktuālo ar mājokļa labiekārtošanu (t.i. remonta darbu veikšanas, mēbeļu un citu sadzīves priekšmetu iegādes u.tml.) saistīto izdevumu segšanai, un, ja nepieciešams, citu ar mājokļa nodrošināšanu saistīto izdevumu segšanai, piemēram, daļējai mājokļa īres maksas segšanai vai mājokļa nodrošināšanā iesaistītā personāla atlīdzības izmaksu daļējai segšanai u.tml. Kompensāciju finansējuma saņēmējs pārskaita uz  sadarbības partnera bankas norēķinu kontu pēc apliecinājuma, kas apstiprina, ka konkrētai personai ir nodrošināts mājoklis, saņemšanas no pašvaldības. Detalizētas atskaites par kompensācijas izmantošanu pašvaldībai nav jāsniedz.
Tāpat tiek paredzētas ārvalstu komandējumu izmaksas finansējuma saņēmējā projekta īstenošanas un sadarbības partnera (pašvaldību) projekta īstenošanas personālam pieredzes apmaiņas nodrošināšanai atbalsta pakalpojuma apraksta izstrādei un izmēģinājumprojekta īstenošanai.

Papildus minētajam 9.1.4.4. pasākumā tiek noteikts jauns specifiskais iznākuma rādītājs – īstenots izmēģinājumprojekts atbalsta pasākumu sniegšanai bezpajumtniekiem – 1.

Lai nodrošināto jaunās atbalstāmās darbības īstenošanu noteiktajā apjomā un laika periodā par 1 212 507 euro, tiek palielināts 9.1.4.4. pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums, savukārt 9.1.4.4. pasākuma projekta īstenošanas termiņš tiek pagarināts līdz 2023. gada 31. decembrim.

 9.1.4.4. pasākuma ietvaros plānotā jaunā atbalstāmā darbība atbilst darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9. prioritārā virziena “Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana” 109 intervences kategorijas kodam “Aktīva iekļaušana, tostarp, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību un uzlabotu nodarbināmību”.

Pasākuma ietvaros atbalsta pasākumu bezpajumtniekiem īstenošanas izmaksas sastāda indikatīvi 1 110 912 euro, attiecīgi vidējās izmaksas vienai mērķa grupas personai visā atbalsta pasākumu sniegšanas periodā sastāda indikatīvi 11 109 euro (1 110 912 euro (t.i. kopējais tiešam mērķa grupas atbalstam pieejamais finansējums)/100 (t.i. indikatīvais iesaistāmo bezpajumtnieku skaits)).
 
Jaunās 9.1.4.4. pasākuma atbalstāmās darbības īstenošanai paredzēts izveidot vienu jaunu amata vietu, t.i., 9.1.4.4. pasākuma projekta īstenošanas personāls tiks papildināts ar koordinatoru, kura amata pienākumos ietilps jaunās atbalstāmās darbības plānošana un ieviešana, saturiska atbalstāmās darbības īstenošanas pārraudzība. Koordinators tiks nodarbināts uz jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laiku uz pilnu slodzi 24 mēnešus. Papildus jaunajai amata vietai 9.1.4.4. pasākuma projekta esošā vadības un īstenošanas personāla noslodze tiks pielāgota projekta jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laika grafikam, proti, darbības īstenošanā daļēji tiks iesaistīts esošais projekta vadības un īstenošanas personāls. Jaunās atbalstāmās darbības īstenošanā iesaistītā personāla izmaksas sastāda indikatīvi 101 595 euro (detālāku personāla izmaksu pamatojumu skatīt anotācijas 3. sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 7. punktā).
9.1.4.4. pasākumā papildus nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no 9.1.1.1. pasākuma[4], kur radies finanšu ietaupījums COVID - 19 pandēmijas izraisīto seku ietekmē. Tas skaidrojams ar samazinātu mērķa grupas pieprasījumu iesaistei darbam nepieciešamo iemaņu attīstības pasākumā (DNIA), kā arī ar algoto pagaidu sabiedrisko darbu (APSD) īstenošanas teritoriālā pārklājuma precizēšanu un finansēšanas avota maiņu (no 2022. gada nodarbinātības speciālā budžeta ietvaros).

Ņemot vērā minēto, TA projekts paredz veikt šādus grozījumus MK noteikumos Nr. 102:
1) papildināt noteikumus ar 3.1.5. apakšpunktu, nosakot jaunu mērķa grupu, proti, personas, kuras pakļautas sociālās atstumtības riskam – bezpajumtnieki;
2) papildināt noteikumus ar 4.2.1.1 nosakot specifisko iznākuma rādītāju, proti, īstenots izmēģinājumprojekts atbalsta pasākumu sniegšanai bezpajumtniekiem - 1;
3) precizēt 7. punktu, nosakot, ka pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir finansējums ir 7 675 552 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 6 524 219 euro un valsts budžeta finansējums – 1 151 333 euro;
4) izteikt 13. punktu jaunā redakcijā, veicot redakcionālus precizējumus, kā arī paredzot 9.1.4.4. pasākumā jaunu sadarbības partneri, proti, Latvijas pašvaldības sadarbībai jaunās atbalstāmās darbības ietvaros īstenotajā izmēģinājumprojektā;
5) izteikt 14. punktu jaunā redakcijā, veicot redakcionālus precizējumus, kā arī paredzot, ka ar sadarbības partneri (pašvaldībām) tiek slēgts sadarbības līgums;
6) papildināt noteikumus ar 15.1 punktu, nosakot sadarbības līgumā ar sadarbības partneri (pašvaldībām) obligāti iekļaujamo informāciju;
7) papildināt noteikumus ar 16.2.1 apakšpunktu, paredzot jaunās atbalstāmās darbības, proti, atbalsta pakalpojuma apraksta izstrāde un izmēģinājumprojekta īstenošana atbalsta pasākumu nodrošināšanai bezpajumtniekiem;
8) papildināt 18.2.1. apakšpunktu ar atsauci uz 16.2.1 apakšpunktu, tādējādi paredzot pakalpojuma līguma izmaksas jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai;
9) papildināt 18.2.3. apakšpunktu ar atsauci uz 16.2.1 apakšpunktu, tādējādi paredzot iekšzemes komandējumu izmaksas jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai;
10) papildināt noteikumus ar 18.2.3.1 apakšpunktu, paredzot ārvalstu komandējumu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personālam, kā arī sadarbības partnera projekta īstenošanas personālam pieredzes apmaiņas nodrošināšanai;
11) papildināt noteikumus ar 18.2.5. apakšpunktu, paredzot kompensāciju sadarbības partnerim (pašvaldībām) mājokļa atbalstam;
12) papildināt noteikumus ar 24.1 un 25.1 apakšpunktu paredzot, ka noteikumu 16.2.1 apakšpunktā minētās jaunās atbalstāmās darbības īstenošanu uzrauga LM izveidotā SPAP un tā saskaņo izstrādāto atbalsta pakalpojuma aprakstu un izmēģinājumprojekta rezultātus;
13) papildināt noteikumus ar 30.1 apakšpunktu, t.i. nosakot jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas nosacījumus;
14) redakcionāli precizēt 39.2. apakšpunktu, paredzot, ka īstenojot projektu finansējuma saņēmējs piesaista pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru;
15) aizstāt 41. punktā skaitli un vārdu "2022. gada " ar skaitli un vārdu "2023. gada", tādējādi paredzot, ka 9.1.4.4. pasākuma ietvaros projektu īsteno ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.

SIF projekta atbalstāmo darbību īstenošanai piesaista Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā izvēlētus pakalpojuma sniedzējus. Savukārt pašvaldība, kā sadarbības partneris jaunās atbalstāmās darbības īstenošanā pilda likumā par Pašvaldībām deleģēto funkciju. Ņemot vērā, ka SIF īstenojot projektu, neveic ar saimniecisku darbību saistītus pienākumus, 9.1.4.4. pasākuma projektā plānotie pasākumi nav klasificējami kā komercdarbības atbalsts.


[1] Projekts Nr. 9.1.4.4/16/I/001 “Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” (turpmāk – 9.1.4.4. pasākuma projekts);
[2] Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 15. panta 9.punktu pašvaldībām ir noteikts “sniegt palīdzību iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā”;
[3] Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumi Nr. 102 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū” 9.1.4.4. pasākuma ”Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 102);
[4] Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
TA projekts tiek virzīts pirms Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk - DP) grozījumu Nr.8 oficiālas saskaņošanas ar Eiropas Komisiju. Gadījumā, ja Eiropas Komisija nesaskaņos DP grozījumu Nr.8. priekšlikumus, t.sk. par 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū” finansējuma pārdali un ar to saistītajām rādītāju izmaiņām, LM attiecīgi plānos turpmākās rīcības konkrētā DP SAM/ pasākuma ietvaros.

 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Finansējuma pārdalei no 9.1.1.1. pasākuma, samazinot bezdarbniekiem no ES fondiem pieejamā atbalsta apjomu, tostarp, sākotnēji COVID-19 pandēmijas izraisīto seku mazināšanai plānoto finansējumu, uz 9.1.4.4. pasākumu, nodrošinot jauna sociālā pakalpojuma izstrādi un ieviešanu bezpajumtniekiem, gan tūlītēji (t.i. izmēģinājumprojekta ietvaros, nodrošinot individuālajām vajadzībām atbilstošu atbalsta pakalpojumus), gan perspektīvā (t.i. pilnveidojot sociālo pakalpojumu sistēmu), ir pozitīva ietekme bezpajumtnieku sociālās situācijas un funkcionēšanas spēju nodrošināšanā, kas ilgtermiņā var atspoguļoties sabiedrības uzvedībā vai rīcībā.
Minētā jaunā pakalpojuma ietvaros nodrošinātais atbalsts, tostarp mazinās ar COVID – 19 pandēmiju un valstī noteiktajiem drošības pasākumiem saslimstības ierobežošanai saistītās nelabvēlīgās sekas, kas ir atstājušas iespaidu arī uz bezpajumtnieku psihosociālo labbūtību, iespējām mainīt savu situāciju, iekļauties sabiedrībā un atgriezties darba tirgū. Atbalsta pasākumu kopums mazinās bezpajumtnieku sociālās atstumtības risku, vienlaikus veicinās šo personu sociālekonomisko iekļaušanu un integrāciju sabiedrībā, kas uzskatāms par ilgtermiņa ieguvumu sabiedrībai kopumā. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

TA projektam nav negatīvas ietekmes uz SIF. SIF un sadarbības partneri (t.i. pašvaldības ar lielāko bezpajumtnieku skaitu tās teritorijā) ir informēti par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā.

Jaunā atbalstāmā darbība pozitīvi ietekmē 9.1.4.4. pasākuma jauno mērķa grupu, kā arī kopumā veicina 9.1.4.4. pasākuma mērķa sasniegšanu. Atbalsta sniegšanas bezpajumtniekiem rezultātā tiks mazināts šo personu sociālās atstumtības risks, vienlaikus tiks veicināta šo personu iesaiste nodarbinātībā, sociālekonomiskā iekļaušana un integrācija sabiedrībā. Tāpat tiks paaugstināta sabiedrības izpratne par bezpajumtniecību, tādējādi mazinot šo personu iespējas tikt diskriminētiem.

TA projektam nav negatīvas ietekmes uz 9.1.4.4. pasākuma uzraudzības rādītāju un mērķa sasniegšanu un noslēgto vienošanos par 9.1.4.4. pasākuma projekta īstenošanu, un grozījumi 9.1.4.4. pasākuma projektā nav uzskatāmi par būtiskiem Regulas Nr. 1303/2013 71. panta izpratnē.

Pēc TA projekta spēkā stāšanās SIF veiks atbilstošus 9.1.4.4. pasākuma projekta grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA). LM sadarbībā ar CFLA nodrošinās, ka finansējuma saņēmēji uzņemas papildu līgumsaistības projektā, t.i. palielinot pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu pēc tam, kad ir stājušies spēkā projekta Nr. 9.1.1.1/15/I/001 “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” vienošanās grozījumi, ar kuriem tiek atbrīvots 9.1.4.4. pasākumam papildu nepieciešamais finansējums. Minētā nodrošināšanai noteikumu projektam ir pievienots MK protokollēmuma projekts, kas nosaka darbību secību, uzņemoties papildu saistības. Vienlaikus paredzēts, ka SIF 9.1.4.4. pasākuma projekta grozījumus veiks pēc attiecīgu grozījumu veikšanas 9.1.1.1. pasākuma projektā[1].


[1] Projekts Nr. 9.1.1.1/15/I/001 “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem”
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras pakļautas sociālās atstumtības riskam – bezpajumtnieki.
Ietekmes apraksts
TA projekts paredz 9.1.4.4. pasākumu papildināt ar jaunu mērķa grupu – personas, kuras pakļautas sociālās atstumtības riskam – bezpajumtnieki un jaunu atbalstāmo darbību, proti, atbalsta pakalpojuma apraksta izstrāde un izmēģinājumprojekta īstenošana atbalsta pasākumu nodrošināšanai bezpajumtniekiem.
Juridiskās personas
  • Latvijas pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldības sadarbībā ar finansējuma saņēmēja piesaistītu pakalpojumu sniedzēju nodrošinās jaunā atbalsta palakpojuma izmēģinājumprojektā iesaistāmo bezpajumtnieku atlasi un sniegs atbalstu mājokļa pieejamības nodrošināšanā

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 367 773
392 792
0
637 839
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 367 773
392 792
0
637 839
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 609 145
462 108
0
750 399
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 609 145
462 108
0
750 399
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-241 372
-69 316
0
-112 560
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-241 372
-69 316
0
-112 560
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-69 316
-112 560
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-69 316
-112 560
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 102 9.1.4.4. pasākuma projekta pieejamais kopējais attiecināmais finansējums sastāda 6 463 045 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) inansējums – 5 493 588 euro un valsts budžeta finansējums – 969 457 euro, kas saskan ar finansējuma saņēmēja – SIF projekta iesniegumā par 9.1.4.4. pasākuma projekta  īstenošanu plānoto finansējumu.
TA projekts paredz papildināt 9.1.4.4. pasākuma projektu ar jaunu atbalstāmo darbību un pagarināt projekta īstenošanas termiņu par vienu gadu (t.i., 2023. gada 31. decembrim). Jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai un projekta īstenošanas termiņa pagarināšanai ir nepieciešams papildu finansējums 1 212 507 euro apmērā. Līdz ar to 9.1.4.4. pasākuma projektam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums tiek palielināts un, tas sastāda 7 675 552 euro, tai skaitā ESF finansējums – 6 524 219 euro un valsts budžeta finansējums – 1 151 333 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF daļa 85% apmērā no pasākuma attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF un valsts budžeta) līdzekļi attiecīgajā gadā.
Atbilstoši aktuālajai projekta iesniegumā norādītajai informācijai 9.1.4.4. pasākuma projektā:
2016. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 145 436 euro, t.sk. ESF finansējums 123 620 euro un valsts budžeta finansējums 21 816 euro;
2017. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 448 605 euro, tai skaitā ESF finansējums 381 315 euro un valsts budžeta finansējums 67 290 euro;
2018. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 891 256 euro, t.sk. ESF finansējums 757 567 euro un valsts budžeta finansējums 133 689 euro;
2019. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 1 033 101 euro, t.sk. ESF finansējums 878 136 euro un valsts budžeta finansējums 154 965 euro;
2020. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 1 044 733 euro, t.sk. ESF finansējums 888 023 euro un valsts budžeta finansējums 156 710 euro;
2021. gadā kopējais finansējums 1 290 769 euro, t.sk. ESF finansējums 1 097 154 euro un valsts budžeta finansējums 193 615 euro;
2022. gadā kopējais nepieciešamais finansējums 1 609 145 euro (šobrīd apstiprinātajā budžetā paredzēts 644 535 euro), t.sk. ESF finansējums 1 367 773 euro (šobrīd apstiprinātajā budžetā plānots 547 855 euro) un valsts budžeta finansējums 241 372 euro (šobrīd apstiprinātajā budžetā plānots 96 680 euro).
2023. gadā projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā finansējums nebija paredzēts.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā 9.1.4.4, pasākuma projekta finansējums plānots indikatīvi:
2022. gadā kopējais finansējums 2 071 253 euro, t.sk. ESF finansējums 1 760 565 euro un valsts budžeta finansējums 310 688 euro;
2023. gadā plānotais finansējums indikatīvi 750 399 euro, tai skaitā ESF finansējums 637 839 euro un valsts budžeta finansējums 112 560 euro.
Finansējums 9.1.4.4. pasākuma īstenošanai plānots SIF budžetā.
Pēc TA projekta spēkā stāšanās tiks ierosināti 9.1.4.4. pasākuma projekta grozījumi un tiks precizētas arī valsts budžeta ilgtermiņa saistības un finansējums 2022. gadam un 2023. gadam tiks palielināts atbilstoši projektā plānotajam.
Pēc TA projekta spēkā stāšanās un grozījumu 9.1.4.4. pasākuma projektā apstiprināšanas, par projektam nepieciešamo finansējumu 2022. gadam SIF normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Finanšu ministrijā iesniegs pieprasījumu apropriācijas pārdalei no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, savukārt par nepieciešamo finansējumu 2023. gadam iesniegs priekšlikumu bāzes izdevumu precizēšanai, sagatavojot valsts pamatbudžeta izdevumu bāzi 2023.-2025.gadam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
9.1.4.4. pasākuma jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai paredzēts izveidot vienu jaunu amata vietu, t.i., 9.1.4.4. pasākuma projekta īstenošanas personāls tiks papildināts ar bezpajumtnieku atbalsta pasākumu programmas koordinatoru, kura amata pienākumos ietilps programmas darbības koordinēšana un ieviešana, kvalitatīva un savlaicīga ieviešana, progresa un finanšu izlietojuma pārraudzība. Programmas koordinators tiks nodarbināts uz jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laiku – 24 mēnešus – uz pilnu slodzi.
Programmas koordinatora amats tiek klasificēts atbilstoši 30.11.2010. MK noteikumu Nr. 1075 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs” 1. pielikuma 32. saimes “Projektu vadība” IIIA līmenim un atalgojums tiek noteikts atbilstoši 29.01.2013. MK noteikumos Nr. 66 “Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību” noteiktajai 11. mēnešalgu grupai (3. kategorijai), t.i., programmas koordinatora atalgojums tiek noteikts 1382 euro mēnesī (saskaņā ar pašreiz noteikto atalgojumu programmas koordinatoriem 9.1.4.4. pasākuma projektā). Attiecīgi visam programmas koordinatora piesaistes periodam projektā atalgojuma izmaksas sastāda indikatīvi 42 700 euro, ko veido1 382 euro * 1 slodze * 24 mēn. + 23,59% + normatīvos dokumentos noteiktie pabalsti 1 708 euro. Aprēķins ir indikatīvs (summas matemātiski noapaļojot).  Papildus jāņem vērā iespējamās izmaiņas nodokļu politikā, t.sk., piemēram, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu apmēra maiņa u.c.
Papildus jaunajai amata vietai, projekta esošā vadības un īstenošanas personāla noslodze tiks pielāgota projekta jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laika grafikam, proti, darbības īstenošanā daļēji tiks iesaistīts esošais projekta vadības un īstenošanas personāls, tādēļ līdz 12 mēnešiem tiek pagarināta arī esošā personāla iesaiste projektā.
Projekta jaunās amata vietas un esošā personāla atlīdzības izmaksas kopā sastāda indikatīvi 97 384 euro (t.sk. netiešās izmaksas 15% no atlīdzības), ko veido:
1. jaunā programmas koordinatora atlīdzība - 42 700,35 euro;
2. esošā projekta personāla atlīdzības 2023.gadā:
 – projekta vadītājs 1 647 euro * 1 slodze * 12 mēn. + 23,59% = 24 426,33 euro;
- iepirkumu speciālists/ jurists (8,05 euro/ stundā * vidēji 168 stundas/ mēnesī * 0,3 slodzes * 6 mēn. + 23,59% = 3 008,58 euro;
- grāmatvedis 1 917 euro * 0,3 slodzes * 12 mēn. + 23,59% = 8 529,19 euro;
- finanšu koordinators 8,05 euro/ stundā * vidēji 168 stundas/ mēnesī * 0,3 slodzes * 12 mēn. + 23,59% = 6 017,15 euro;
3. netiešās izmaksas 15% no 84 681,60 euro = 12 702,24 euro.
Jaunajai amata vietai un esošajam personālam papildus tiek paredzētas izmaksas 4211 euro apmērā, kas ietver veselības apdrošināšanas izmaksas 900 euro, darba vietas aprīkošanas izmaksas 2711 euro un komandējumu un darba braucienu izmaksas 600 euro. Šīs izmaksas prognozētas, ņemot vērā līdzšinējās šāda veida izmaksas projekta personālam. Plānotās veselības apdrošināšanas izmaksas ietver veselības apdrošināšanas polises un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas. Veselības apdrošināšanas polises paredzētas uz pilnu slodzi projekta ietvaros strādājošiem darbiniekiem - par 2023. gadu projekta vadītājam (izmaksas par 2022. gadu ir iekļautas jau esošajā budžetā) un par 2022. un 2023. gadu jaunās programmas koordinatoram. Darba vietas aprīkošanas izmaksās ietvertas darba vietas ierīkošanas izmaksas jaunās programmas koordinatoram (dators, monitors, klaviatūra, austiņas dalībai attālinātās apspriedēs, krēsls, ergonomiskie paliktņi), kā arī datora programmatūras un antivīrusa licenču maksa – par 2023. gadu projekta vadītājam (izmaksas par 2022. gadu ir iekļautas jau esošajā budžetā) un par 2022. un 2023.gadu jaunās programmas koordinatoram.
Cita informācija
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts. Pēc TA projekta spēkā stāšanās tiks ierosināts veikt attiecīgus grozījumus 9.1.4.4. pasākuma projektā, t.sk. projekta finansēšanas plānā.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi" (2021.gada 30.septembrī novirzīts saskaņošanai Tiesību akta portālā (turpmāk – TAP) ar Tieslietu ministriju un Finanšu ministriju).

Pamatojums un apraksts
TA projekts paredz samazināt 9.1.1.1. pasākuma kopējo pieejamo attiecināmo finansējumu par 7 419 306 euro, novirzot to citiem labklājības nozares ES fondu projektiem.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Noteikumu projekts virzāms izskatīšanai MK sēdē vienlaicīgi vai pēc grozījumiem MK noteikumos Nr.835
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.lm.gov.lv/lv/grozijumi-ministru-kabineta-2016-gada-9-februara-noteikumos-nr-102

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Lai informētu sabiedrību par TA projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, TA projekts atbilstoši MK noteikumiem Nr. 970[1], tika ievietots tīmekļa vietnē www.lm.gov.lv un www.mk.gov.lv, aicinot no 2021. gada 2.septembra līdz 2021. gada 17. septembrim sabiedrības pārstāvjus:
1) rakstiski sniegt viedokli par TA projektu tā izstrādes stadijā – nosūtot uz elektronisko pasta adresi: atbildiga.iestade@lm.gov.lv;
2) klātienē.

TA projekta saskaņošanas laikā (t.i., līdz 17. septembrim) sabiedrības viedoklis netika saņemts.

[1] Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumi Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 970)

6.4. Cita informācija


 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Sabiedrības integrācijas fonds

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
TA projekts paredz sniegt atbalstu sociālās atstumtības riskam pakļautām personām – bezpajumtniekiem. Atbalsta pasākumu nodrošināšana sekmēs šo personu iespējas integrēties sabiedrībā, tādējādi mazinot atstumtības un diskriminācijas risku, un vienlaikus veicinās šo personu atgriešanos darba tirgū, tādējādi uzlabojot sociālo situāciju un sociālekonomisko iekļaušanos. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jaunās atbalstāmās darbības ietvaros, profilēšanas rezultātā noteiktie (t.i. konkrētas personas individuālajām vajadzībām atbilstošie) atbalsta pasākumi var ietvert arī veselības aprūpes pasākumus, piemēram, narkologa vai psihiatra konsultācijas u.tml. Ja atbalsta pasākumu ietvaros tiks sniegti veselības aprūpes pakalpojumi, paredzams, ka tie uzlabos mērķa grupas personu veselības stāvokli.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Eiropas sociālo tiesību pīlāra 19. princips “Mājokļi un palīdzība bezpajumtniekiem” paredz:
1) Ikvienam, kam nepieciešams, sniedz piekļuvi labas kvalitātes sociālajam mājoklim vai kvalitatīvu palīdzību mājokļa nodrošināšanā;
2) Sociāli neaizsargātām personām ir tiesības uz atbilstošu palīdzību un aizsardzību pret piespiedu izlikšanu no mājokļa;
3) Bezpajumtniekiem sniedz piemērotu pajumti un pakalpojumus nolūkā veicināt viņu sociālo iekļautību.
Jaunās atbalstāmās darbības ietvaros mērķa grupas personām tiks nodrošināts mājoklis, tādējādi veicinot šo personu sociālo iekļaušanos un iespējas dzīvot patstāvīgi.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lai identificētu un uzskaitītu 9.1.4.4. pasākuma ietvaros atbalstu saņēmušās mērķa grupas personas, ir paredzēta personu datu apstrāde. Personu datu apstrādē tiks ievēroti Latvijas Republikas normatīvajos aktos personu datu aizsardzības jomā noteiktie nosacījumi.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi