23-TA-592: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. marta noteikumos Nr. 171 "Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo koledžu maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2022. gada 11. oktobra Ministru kabineta rīkojums Nr. 707 “Par Liepājas Jūrniecības koledžas reorganizāciju” (turpmāk – rīkojums Nr. 707) minētais.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18.marta noteikumos Nr. 171 “Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo koledžu maksas pakalpojumu cenrādis”” (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir izslēgt Liepājas Jūrniecības koledžas (turpmāk arī - koledža) cenrādi, ņemot vērā koledžas reorganizāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2021. gada 18.marta noteikumi Nr. 171 “Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo koledžu maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – noteikumi Nr. 171) nosaka Liepājas Jūrniecības koledžas cenrādi, ņemot vērā, ka līdz tās reorganizācijai tā bija Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - ministrija) padotībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojums Nr. 707 noteic ar 2023. gada 1. aprīli reorganizēt ministrijas padotībā esošo valsts izglītības iestādi – Liepājas Jūrniecības koledžu – un nodot to atvasinātai publiskai personai – Rīgas Tehniskajai universitātei. Koledža turpina pastāvēt kā Rīgas Tehniskās universitātes aģentūra "Rīgas Tehniskās universitātes Liepājas Jūrniecības koledža". Līdz ar to, koledža ar 2023. gada 1.aprīli vairs nav ministrijas padotības iestāde, un tās cenrādis vairs nav ietverams noteikumos Nr. 171.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka koledža ar 2023. gada 1. aprīli vairs nebūs ministrijas padotībā esošā iestāde, projekts paredz no noteikumu Nr. 171 pielikuma izslēgt II. sadaļu “Liepājas Jūrniecības koledžas sniegtie maksas pakalpojumi” (turpmāk - II. sadaļa).
Līdz ar II. sadaļas izslēgšanu (izdzēšanu) no noteikumu Nr. 171 pielikuma, noteikumu Nr. 171 pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā, kurā tiek mainīta tikai sadaļas "Profesionālās izglītības kompetences centra "Rīgas Tehniskā koledža" sniegtie maksas pakalpojumi" numerācija no III. uz II., un sadaļas "Rīgas Celtniecības koledžas sniegtie maksas pakalpojumi" numerācija no IV. uz III.; pārējā pielikuma informācija netiek mainīta. Arī pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas kārtība netiek mainīta. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 12.punktu, ar pievienotās vērtības nodokli neapliek valsts atzītu izglītības iestāžu pakalpojumus vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, augstākās izglītības un interešu izglītības jomā, kā arī ar šiem izglītības pakalpojumiem cieši saistītu pakalpojumu sniegšanu un preču piegādi, ko veic minētās izglītības iestādes. Projektā ar pievienotās vērtības nodokli netiek apliktas profesionālās izglītības programmas, pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments un piešķirta profesionālā kvalifikācija, kā arī profesionālās pilnveides programmas, kuru apjoms ir vismaz 160 stundas (ja citi apmācību reglamentējošie ārējie normatīvie akti nenosaka mazāku apjomu) un pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments. Projektā pakalpojumiem par dienesta viesnīcas dzīvojamo telpu īri izglītojamiem un izglītības iestādes darbiniekiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 25.punkta “a” apakšpunktu, savukārt citām personām tiek piemērota samazinātā pievienotās vērtības nodokļa likme 12 procentu apmērā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta desmito daļu.
Pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots izglītības iestādei, kas nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59.panta pirmo daļu.
Līdz ar II. sadaļas izslēgšanu (izdzēšanu) no noteikumu Nr. 171 pielikuma, noteikumu Nr. 171 pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā, kurā tiek mainīta tikai sadaļas "Profesionālās izglītības kompetences centra "Rīgas Tehniskā koledža" sniegtie maksas pakalpojumi" numerācija no III. uz II., un sadaļas "Rīgas Celtniecības koledžas sniegtie maksas pakalpojumi" numerācija no IV. uz III.; pārējā pielikuma informācija netiek mainīta. Arī pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas kārtība netiek mainīta. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 12.punktu, ar pievienotās vērtības nodokli neapliek valsts atzītu izglītības iestāžu pakalpojumus vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, augstākās izglītības un interešu izglītības jomā, kā arī ar šiem izglītības pakalpojumiem cieši saistītu pakalpojumu sniegšanu un preču piegādi, ko veic minētās izglītības iestādes. Projektā ar pievienotās vērtības nodokli netiek apliktas profesionālās izglītības programmas, pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments un piešķirta profesionālā kvalifikācija, kā arī profesionālās pilnveides programmas, kuru apjoms ir vismaz 160 stundas (ja citi apmācību reglamentējošie ārējie normatīvie akti nenosaka mazāku apjomu) un pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments. Projektā pakalpojumiem par dienesta viesnīcas dzīvojamo telpu īri izglītojamiem un izglītības iestādes darbiniekiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 25.punkta “a” apakšpunktu, savukārt citām personām tiek piemērota samazinātā pievienotās vērtības nodokļa likme 12 procentu apmērā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta desmito daļu.
Pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots izglītības iestādei, kas nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59.panta pirmo daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 752 806
0
4 490 026
0
4 490 026
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 752 806
0
4 490 026
0
4 490 026
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 752 806
0
4 490 026
0
4 490 026
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 752 806
0
4 490 026
0
4 490 026
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ailes „saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un „saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts kopējais plānoto ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumu un izdevumu apmērs Izglītības un zinātnes ministrijas apakšprogrammām 02.01.00 „Profesionālās izglītības programmu īstenošana” (2023.gadā 4 207 226 euro, 2024.gadā un turpmāk 4 138 226 euro) un 03.11.00 „Koledžas” (2023.gadā 545 580 euro, 2024.gadā un turpmāk 351 800 euro).
Ar 2023.gada 1.aprīli Liepājas Jūrniecības koledža tiek reorganizēta un nodota atvasinātai publiskai personai – Rīgas Tehniskajai universitātei.
Ar 2023.gada 1.aprīli Liepājas Jūrniecības koledža tiek reorganizēta un nodota atvasinātai publiskai personai – Rīgas Tehniskajai universitātei.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības grupām un institūcijām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās koledžas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi