Anotācija

25-TA-2362: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Nodokļu un muitas policijas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Nodokļu un muitas policijas likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra ārkārtas sēdes protokola Nr. 38  1. § "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam" 19. punktā doto uzdevumu – Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumu Nodokļu un muitas policijas likumā, lai noteiktu, ka ar 2026. gada 1. janvāri Nodokļu un muitas policijas pārraudzību īsteno iekšlietu ministrs, iekļaušanai budžetu pavadošo likumprojektu paketē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai uzlabotu valsts pārvaldes efektivitāti, paredzēts mainīt Nodokļu un muitas policijas institucionālo padotību, nosakot, ka ar 2026. gada 1. janvāri Nodokļu un muitas policija būs iekšlietu ministra pārraudzībā. Mainot institucionālo padotību, tiek stiprināta iestādes institucionālā saikne ar citām tiesībaizsardzības iestādēm, kas darbojas iekšlietu resorā, kā arī nodrošināta skaidrāka atbildības sadale starp Finanšu ministriju kā nodokļu un muitas politikas veidotāju un Iekšlietu ministriju kā politikas veidotāju noziedzības novēršanas un apkarošanas jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Nodokļu un muitas policijas likuma spēkā stāšanās termiņš – 2026. gada 1. janvāris.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Par padotību
Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdē (protokols Nr. 6, 33. §, 1., 2. punkts) izskatīja un pieņēma zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem" un nolēma atbalstīt tajā ietvertos priekšlikumus par Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju, saskaņā ar kuriem paredzēts Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai.
Nodokļu un muitas policijas likums, kas izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdes protokola Nr. 6, 33. § "Informatīvais ziņojums "Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem"" 5. punktā doto uzdevumu, Saeimā galīgajā lasījumā pieņemts 2024. gada 31. oktobrī un izsludināts 2024. gada 20. novembrī, un stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Saskaņā ar minēto likumu ar 2026. gada 1. janvāri tiks izveidota atsevišķa tiešās pārvaldes iestāde – Nodokļu un muitas policija –, kura būs finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde, un ministrs tās pārraudzību īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību.
2. Par informācijas sistēmām
Nodokļu un muitas policijas likumā 3. pantā noteikts, ka Nodokļu un muitas policijas funkcijas ir atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā.
Lai minēto funkciju efektīvi īstenotu, Nodokļu un muitas policija saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 4. panta pirmās daļas 2. un 4. punktu veic analīzi, iegūstot, saņemot, reģistrējot, apstrādājot, apkopojot, uzglabājot informāciju, tai skaitā nepastarpināti iegūstot un analizējot visu nodokļu un muitas administrācijas rīcībā esošo informāciju, arī to, kas iegūta no citas valsts nodokļu administrācijas vai kas iegūta, veicot starptautisko informācijas apmaiņu nodokļu jomā.
Tādējādi Nodokļu un muitas policija sadarbojas ar Valsts ieņēmumu dienestu (kā nodokļu un muitas administrāciju), saņemot tā rīcībā esošo informāciju, kas nepieciešama tās funkciju izpildei, kā arī sniedzot Valsts ieņēmumu dienestam tā noteikto uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju.
Nodokļu un muitas policijas likuma 15. panta pirmajā daļā noteikts, ka Nodokļu un muitas policija ir valsts informācijas sistēmas – Integrētās riska informācijas sistēmas – pārzinis. Šīs informācijas sistēmas mērķis ir:
1) nodrošināt informācijas uzkrāšanu un apmaiņu par konstatētiem un iespējamiem likumpārkāpumiem valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā noziedzīgu nodarījumu atklāšanai un organizētās noziedzības apkarošanai;
2) tehniski atbalstīt profilakses un kontroles pasākumu īstenošanu saistībā ar preču pārvietošanu pāri Eiropas Savienības muitas robežai, nodokļu un muitas noziegumu atklāšanu un novēršanu, kā arī Eiropas Savienības muitas kodeksā noteikto risku pārvaldību un muitas kontroli.
Muitas likuma 5. panta ceturtajā daļā noteiks, ka Valsts ieņēmumu dienests Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra regulas (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk – regula Nr. 952/2013) 46. pantā noteikto risku pārvaldības un muitas kontroles pasākumu īstenošanu saistībā ar preču pārvietošanu pāri Eiropas Savienības muitas robežai veic Nodokļu un muitas policijas pārziņā esošajā Integrētajā riska informācijas sistēmā.
Minētā panta piektajā daļā noteiks, ka Valsts ieņēmumu dienests un Nodokļu un muitas policija slēdz starpresoru vienošanos par Integrētās riska informācijas sistēmas lietošanas kārtību.
3. Par atbalstu 
Valsts ieņēmumu dienesta reformas gaitā panākta vienošanās, ka Valsts ieņēmumu dienests pārejas periodā nodrošinās Nodokļu un muitas policijai atsevišķas atbalsta funkcijas saskaņā ar noslēgto savstarpējo vienošanos starp Valsts ieņēmumu dienestu un Nodokļu un muitas policiju informācijas tehnoloģiju atbalsta jomā:
- Nodokļu un muitas policijas lietotāju pārvaldību, nodrošinot piekļuvi Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmām;
- kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests (Muitas pārvalde) lieto Integrētās riska informācijas sistēmu;
- Nodokļu un muitas policijas lietošanā esošo Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu uzturēšanu un darbības nepārtrauktības nodrošināšanu;
- nodrošinot līdzšinējo datu apmaiņu saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienestā noslēgtajiem starpresoru vienošanās līgumiem un sadarbības līgumiem.
Šī savstarpējā vienošanās noslēgšana nostiprināta arī Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojuma Nr. 506 "Par Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes – Valsts ieņēmumu dienesta – reorganizāciju un Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes – Nodokļu un muitas policijas – izveidošanu" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 506) 4. punktā, nosakot, lai nodrošinātu Nodokļu un muitas policijas darbības nepārtrauktību, Valsts ieņēmumu dienestam nodrošināt Nodokļu un muitas policijai informācijas tehnoloģiju un citus pakalpojumus saskaņā ar noslēgto vienošanos starp Nodokļu un muitas policiju un Valsts ieņēmumu dienestu.
Kā skaidrots MK rīkojuma Nr. 506 anotācijā, rīkojuma projekta izstrādes brīdī identificētas šādas Nodokļu un muitas policijai nepieciešamās atbalsta funkcijas nodrošinājuma, publisko iepirkumu un informācijas tehnoloģiju atbalsta jomā:
4.1. telpu nomas nodrošināšana, telpu apsaimniekošanas nodrošināšana, komunālo pakalpojumu nodrošināšana, telpu fiziskās un tehniskās apsardzes nodrošināšana šādā kārtībā:
   4.1.1. objektos, kur Valsts ieņēmumu dienestam šobrīd ir nomas attiecības ar VAS "Valsts nekustamie īpašumi", Nodokļu un muitas policija slēgs nomas līgumus ar VAS "Valsts nekustamie īpašumi" par telpu nepieciešamību un organizēs sadarbību ar VAS "Valsts nekustamie īpašumi". VAS "Valsts nekustamie īpašumi" telpu nomā nodrošinās arī telpu apsaimniekošanu, komunālos pakalpojumus, telpu fizisko un tehnisko apsardzi;
   4.1.2. objektos, kur šobrīd Valsts ieņēmumu dienestam ir apsaimniekošanas un lietošanas līgumi, tiks slēgts patapinājuma līgums ar Nodokļu un muitas policiju, kurā tiks atrunāta sadarbības kārtība. Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās telpu nomas, telpu apsaimniekošanas, komunālos un telpu fiziskās un tehniskās apsardzes pakalpojumus. Patapinājuma līgums darbojas līdz brīdim, kad Valsts ieņēmumu dienests pāriet uz nomas attiecībām ar VAS "Valsts nekustamie īpašumi";
   4.1.3. objektos, kur Valsts ieņēmumu dienestam ir nomas attiecības ar komersantu, līdz esošā līguma termiņa beigām Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās telpu nomas pakalpojumu. Komersants (telpu iznomātājs) telpu nomas līguma ietvaros nodrošina arī telpu apsaimniekošanu, komunālos pakalpojumu un telpu fizisko un tehnisko apsardzi. Tiks slēgti grozījumi nomas līgumos, norādot Nodokļu un muitas policiju kā telpu nomnieku līdztekus Valsts ieņēmum dienestam;
4.2. Nodokļu un muitas policijas lietotāju pārvaldība, nodrošinot piekļuvi Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmām, Nodokļu un muitas policijas lietošanā esošo Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu uzturēšana un darbības nepārtrauktības nodrošināšana, datu apmaiņu nodrošināšana saskaņā ar noslēgtajiem starpresoru vienošanās līgumiem un sadarbības līgumiem, par to noslēdzot atsevišķas vienošanās.
4. Par grāmatvedības un personāla lietvedības pakalpojumu
Finanšu ministrijā un tās padotības iestādēs ir īstenota grāmatvedības funkcijas centralizācija, un šobrīd grāmatvedības uzskaites pakalpojumu Valsts ieņēmumu dienestam un tā struktūrvienībām sniedz Valsts kase, pamatojoties uz Finanšu ministrijas iekšējiem noteikumiem. Savukārt ar 2026. gada 1. janvāri Valsts kase sniegs arī personāla lietvedības informācijas sistēmas pakalpojumu.
Saskaņā ar valsts pārvaldē īstenoto koncepciju, kas apstiprināta ar Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojumu Nr. 404 "Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē"", tiek īstenots projekts "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana", kas paredz Vienotā pakalpojuma centra izveidi Valsts kasē.
Ministru Kabinets minētā rīkojuma 4. punktā ir devis uzdevumu ministrijām un to padotības iestādēm izmantot pakalpojumu centra pakalpojumus un pievienoties pakalpojumu centram grāmatvedības uzskaites un centralizētas grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu platformas pakalpojuma saņemšanai atbilstoši saskaņotajam resoru pievienošanās plānam. 
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra noteikumu Nr. 653 "Kārtība, kādā Valsts kase sniedz pakalpojumus valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros, un kārtība un apjoms, kādā valsts budžeta iestādes un budžeta nefinansētas iestādes kārto grāmatvedības uzskaiti Valsts kasē valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros" 56.10. apakšpunktam Iekšlietu ministrija un tās padotības iestādes uzsāk Valsts kases pakalpojumu saņemšanu 2027. gada 1. janvārī, savukārt izmeklēšanas iestādes un operatīvās darbības subjekti – 2028. gada 1. janvārī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Par padotību
Šobrīd Nodokļu un muitas policijas likumā noteiktā institucionālā padotība finanšu ministram rada ierobežojumus efektīvai integrācijai ar citām tiesībaizsardzības iestādēm, kas darbojas iekšlietu resorā. Lai gan iestāde veic nozīmīgus uzdevumus noziedzīgu nodarījumu atklāšanā nodokļu un muitas jomā, tās darbība ir cieši saistīta ar kriminālprocesa īstenošanu, operatīvo sadarbību un informācijas apmaiņu ar Valsts policiju, Valsts drošības dienestu un citām Iekšlietu ministrijas iestāžu sistēmas iestādēm un drošības struktūrām. Nodokļu un muitas policijas institucionālā padotība iekšlietu ministram atbilst tās pamatfunkcijām – noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanai un apkarošanai valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Savukārt Finanšu ministrijas galvenā funkcija ir politikas veidošana nodokļu un muitas jomā, nevis noziedzības novēršana un apkarošana.
Turklāt iestādes atrašanās ārpus Iekšlietu ministrijas resora ierobežo tās piekļuvi kopējām resora kapacitātēm, tostarp operatīvās darbības koordinācijai, personāla attīstībai un tehnoloģiskajai integrācijai. Pievienojot Nodokļu un muitas policiju iekšlietu resoram, tiks veicināta iestādes kapacitātes pilnvērtīga izmantošana valsts un sabiedrības drošības un noziedzības apkarošanas mērķiem. Tāpēc nepieciešams mainīt iestādes padotību, nododot to iekšlietu ministra pārraudzībā, lai nodrošinātu vienotu un koordinētu pieeju finanšu noziegumu apkarošanā.
Piedāvātais risinājums samazinās tiesībaizsardzības iestāžu institucionālo sadrumstalotību un veicinās valsts pārvaldes institucionālās sistēmas vienkāršošanu, caurskatāmību un vienotu pieeju šo iestāžu pārraudzībā.
Valdības sociālie un sadarbības partneri – Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera un Latvijas Darba devēju konfederācija – jau 2024. gadā, kopumā atbalstot Valsts ieņēmumu dienesta reformu un izmeklēšanas funkciju nodalīšanu, norādīja, ka priekšlikums izveidot tiešās valsts pārvaldes iestādi finanšu ministra pārraudzībā varētu būt atbalstāms tikai kā pārejas perioda risinājums, vēlāk šīs funkcijas nododot Iekšlietu ministrijas resoram. Tādējādi tiktu veicināta tiesībsargājošo iestāžu savstarpējā sadarbība, efektivizēta noziedzīgo nodarījumu izmeklēšana un publiskā pārvalde.
2. Par informācijas sistēmām
Lai nodrošinātu Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldes darbības nepārtrauktību arī pēc 2026. gada 1. janvāra tai noteikto pamatfunkciju un uzdevumu īstenošanā, nodrošinātu priekšnoteikumus Valsts ieņēmumu dienesta (muitas iestādes) neatkarīgai darbībai un izslēgtu muitas iestādes uzdevumu neizpildes riskus, ja muitas iestādei nav piekļuves vai arī laikus netiek veikti pielāgojumi šajā sistēmā, kas saistīti ar Eiropas Savienības normatīvo aktu grozījumu ieviešanu, Valsts ieņēmumu dienestā pieņemts konceptuāls lēmums nodalīt Integrētās riska informācijas sistēmas muitas iestādes riska profilēšanas funkcionalitāti (moduli) kā atsevišķu Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu, nodalīšanu veicot līdz 2026. gada 31. decembrim. Vienlaikus jānodrošina jaunās sistēmas savietojamība ar Nodokļu un muitas policijas pārraudzībā esošo Integrētās riska informācijas sistēmu, nepieļaujot Nodokļu un muitas policijas rīcībā esošās informācijas apjoma samazināšanos un saglabājot riska profilēšanas funkcionalitātes pieejamību Nodokļu un muitas policijas vajadzībām.
3. Par atbalstu 
Lai nodrošinātu virzību uz efektīvu valsts pārvaldi, īpaši ņemot vērā iespējamu ietekmi uz valsts budžetu apstākļos, kad tiek īstenota publiskā sektora izdevumu efektivizācija, valsts budžeta izdevumu samazināšana un publiskā sektora funkciju optimizācija, ar likumprojektu ir nepieciešams nostiprināt pieeju, ka pārejas periodā līdz brīdim, kad Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs pārņem Nodokļu un muitas policijas informācijas tehnoloģiju pakalpojumu nodrošināšanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim Valsts ieņēmumu dienests nodrošina iepriekš minētās atbalsta funkcijas informācijas tehnoloģiju atbalsta jomā.
4. Par grāmatvedības un personāla lietvedības pakalpojumu
Īstenojot institucionālās padotības maiņu un nenosakot grāmatvedības uzskaites un personāla informācijas sistēmas pakalpojuma turpmāku saņemšanu Valsts kasē, tiek ietekmēta izveidojamās Nodokļu un muitas policijas pamatfunkciju veikšana, jo pēc īstenotās reformas Finanšu ministrijā un tās padotības iestādēs tika veikta arī cilvēkresursu un slodžu pārdale, kā arī nepieciešamo datu migrācija uz sistēmām Valsts kasē. Neturpinot grāmatvedības pakalpojuma saņemšanu Valsts kasē tiks ietekmēta uzsāktās centralizācijas gaita.
Jāuzsver, ka ar 2027. un 2028. gadu visām Iekšlietu ministrijas resora iestādēm būs pienākums pāriet uz centralizētu pakalpojuma saņemšanu Valsts kasē saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra noteikumiem Nr. 653 "Kārtība, kādā Valsts kase sniedz pakalpojumus valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros, un kārtība un apjoms, kādā valsts budžeta iestādes un budžeta nefinansētas iestādes kārto grāmatvedības uzskaiti Valsts kasē valsts pārvaldes vienotā pakalpojumu centra ietvaros" un ir būtiski jau iepriekš, un iespējami savlaicīgi uzsāk darbu  pie procesu standartizācijas.
Tādējādi ir nepieciešams noteikt, ka Valsts kase arī pēc 2026. gada 1. janvāra turpina Nodokļu un muitas policijai jau kā atsevišķai Iekšlietu ministrijas padotības tiešajai pārvaldes iestādei sniegt centralizētus grāmatvedības un personāla lietvedības informācijas sistēmas pakalpojumus. Minētā pieeja nodrošinās grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības pakalpojumu standartizāciju centralizētās informācijas sistēmas ietvaros, izmantojot vienotā pakalpojumu centra resursus, attiecīgi veicinot pakalpojumu efektivitāti, vienotību un administratīvā sloga samazināšanos.
Risinājuma apraksts
1. Par padotību
Likumprojekts paredz:
mainīt Nodokļu un muitas policijas likuma 2. panta pirmajā daļā noteikto institucionālo padotību, nosakot, ka ar 2026. gada 1. janvāri Nodokļu un muitas policija būs iekšlietu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde;
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta pirmo daļu tiešajā pārvaldē Ministru kabinets īsteno padotību pār valsts pārvaldes organizāciju (institucionālā padotība) un pār valsts pārvaldes funkciju pildīšanu (funkcionālā padotība). Ministru kabinets padotību īsteno ar atsevišķa Ministru kabineta locekļa starpniecību. Ministru kabineta loceklis padotību īsteno tieši vai ar tiešās pārvaldes iestādes, tās struktūrvienības vai amatpersonas starpniecību (skatīt Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta otro daļu).
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra ārkārtas sēdes protokola Nr. 38 1. § "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam" 19. punktā dots uzdevums – Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumu Nodokļu un muitas policijas likumā, lai noteiktu, ka ar 2026. gada 1. janvāri Nodokļu un muitas policijas pārraudzību īsteno iekšlietu ministrs, iekļaušanai budžetu pavadošo likumprojektu paketē, tādējādi atbalstot Nodokļu un muitas policijas pārraudzību nodot iekšlietu ministram.
Likumprojekta risinājumā nav paredzēts mainīt Nodokļu un muitas policijas nodarbināto tiesisko statusu vai iekļaut Nodokļu un muitas policiju Iekšlietu ministrijas iestāžu sistēmā. Pašlaik Nodokļu un muitas policijas nodarbinātie ir valsts civildienesta ierēdņi un darbinieki, savukārt dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs pilda amatpersonas, kurām ir speciālā dienesta pakāpe un kuru profesionālā dienesta tiesisko statusu nosaka Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma regulējums.
Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma pārejas noteikumu 3. punktu Ministru kabinets izvērtē iespējamos risinājumus Nodokļu un muitas policijas iekļaušanai Iekšlietu ministrijas iestāžu sistēmā un nepieciešamības gadījumā iesniedz Saeimai nepieciešamos likumprojektus reorganizācijas īstenošanai. Vienota resora ietvaros tiek radīti priekšnosacījumi efektīvai šā uzdevuma izpildei, nodrošinot skaidru, mērķtiecīgu un vienotu stratēģisko virzību un koordināciju. 
precizēt Nodokļu un muitas policijas likuma 14. panta pirmās daļas 1.punkta "c" apakšpunktu, nosakot, ka par priekšzīmīgu dienesta vai darba uzdevumu izpildi vai labiem dienesta pienākumu un darba izpildes rezultātiem Nodokļu un muitas policijas ierēdnim un darbiniekam var pasniegt arī Iekšlietu ministrijas goda rakstu, atzinības rakstu vai krūšu zīmi (nozīmi).
papildināt pārejas noteikumus ar 5. punktu, nosakot, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs izmeklē Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku izdarītus noziedzīgus nodarījumus, ja tie saistīti ar korupciju, līdz brīdim, kad Ministru kabinets atbilstoši šā likuma pārejas noteikumu 3. punktam ir izvērtējis iespējamos risinājumus Nodokļu un muitas policijas iekļaušanai Iekšlietu ministrijas iestāžu sistēmā un iesniedzis Saeimai nepieciešamos likumprojektus reorganizācijas īstenošanai.
Iekšlietu ministrija ir vērsusi uzmanību, ka saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 387. panta 10.1 daļu, Iekšējās drošības biroja pilnvarotas amatpersonas izmeklē Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu (izņemot Valsts drošības dienestu) un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu un darbinieku izdarītus noziedzīgus nodarījumus, kā arī ar vardarbību saistītus noziedzīgus nodarījumus, kurus, pildot dienesta pienākumus, izdarījuši pašvaldības policijas darbinieki un ostas policijas darbinieki. Tādējādi, ja Nodokļu un muitas policijas institucionālā padotība tiek mainīta no Finanšu ministrijas uz Iekšlietu ministriju, tad šādu grozījumu rezultātā faktiski paplašināsies Iekšējās drošības biroja kompetence un funkciju izpildes noslodze.
Tā kā likumprojektā ietverto grozījumu mērķis nav radīt papildu noslodzi Iekšējās drošības birojam, tad skaidrības nolūkos likuma pārejas noteikumos ir nepieciešams noteikt, ka pārejas periodā noziedzīgus nodarījumus Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku darbībā, ja tie saistīti ar korupciju, izmeklēs Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, kuram šāda kompetence ir noteikta Kriminālprocesa likuma 387. panta sestajā daļā un kurš šo kompetenci ir pārņēmis no Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes ar Ministru kabineta 2024. gada 4. decembra rīkojuma Nr. 1019 "Par Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes – Valsts ieņēmumu dienesta – reorganizāciju un Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes funkciju nodošanu Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam" 1. punktu.
2. Par informācijas sistēmām
Likumprojekts paredz izteikt Nodokļu un muitas policijas likuma 15. panta pirmo daļu jaunā redakcijā, pārejas noteikumu 7. punktā nosakot, ka minētais grozījums stājas spēkā 2027. gada 1. janvārī.
Līdz minētajam datumam tiks veikta Integrētās riska informācijas sistēmas funkcionalitātes pārdale, nodalot Integrētās riska informācijas sistēmas muitas iestādes moduli kā atsevišķu Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu.
3. Par atbalstu 
Likumprojekts paredz papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu, nosakot, ka pārejas periodā līdz brīdim, kad Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs pārņem Nodokļu un muitas policijas informācijas tehnoloģiju pakalpojumu nodrošināšanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim Valsts ieņēmumu dienests nodrošina Nodokļu un muitas policijai informācijas tehnoloģiju pakalpojumus lietotāju pārvaldības, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas infrastruktūras un informācijas sistēmu pārvaldības un uzturēšanas jomā, pamatojoties uz savstarpēji noslēgto vienošanos (proti, pārejas periodā Valsts ieņēmumu dienests nodrošina datortīklu, IP telefoniju, lietotāju pārvaldības vidi (aktīva direktorija), pieslēgumus internetam, VPN savienojumus un papildus, ir paredzēts, ka Valsts ieņēmumu dienests sniegs lietotāju atbalstu reģionos, ja tas neradīs izmaksas Valsts ieņēmumu dienestam (piemēram, lietotāju konsultāciju vai tonera maiņa, kas iegādāts no Nodokļu un muitas policijas līdzekļiem)).
Reformas rezultātā paredzēts, ka Valsts ieņēmumu dienests turpinās nodrošināt Nodokļu un muitas policijai piekļuvi Valsts ieņēmumu dienesta valsts informācijas sistēmās esošajiem datiem, izmantojot reformas gaitā izstrādāto risinājumu. Nodokļu un muitas policijai pārejas periodā tiek saglabātas piekļuves datiem, realizējot lietotāju pieslēgšanos kā iekšējiem lietotājiem (nepastarpināti). 
Plānots, ka līdz 2027. gada 31. decembrim Nodokļu un muitas policija sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienestu (nepieciešamības gadījumā, iesaistot arī Iekšlietu ministrijas Informācijas centru) izstrādās universālu risinājumu (tehnoloģisku risinājumu), kas pēc pārejas perioda nodrošinās nepastarpinātu Nodokļu un muitas policijas piekļuvi Valsts ieņēmumu dienesta pārziņā esošajām informācijas sistēmām Nodokļu un muitas policijas resursu ietvaros.
Vienlaikus Nodokļu un muitas policija nodrošinās piekļuvi Valsts ieņēmumu dienestam Integrētai riska informācijas sistēmai tam deleģēto funkciju un uzdevumu izpildei saskaņā ar Muitas likuma prasībām līdz Integrētās riska informācijas sistēmas muitas iestādes riska profilēšanas funkcionalitātes (moduļa) nodalīšanai par atsevišķu Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu.
Savukārt jaunu datu apmaiņa Nodokļu un muitas policijas vajadzībām tiks īstenota bez Valsts ieņēmumu dienesta iesaistes Iekšlietu ministrijas resora ietvaros.
Vienlaikus jāņem vērā, ka MK rīkojumu Nr. 506 4. punktā noteikts, lai nodrošinātu Nodokļu un muitas policijas darbības nepārtrauktību, Valsts ieņēmumu dienestam nodrošināt Nodokļu un muitas policijai informācijas tehnoloģiju un citus pakalpojumus saskaņā ar noslēgto vienošanos starp Nodokļu un muitas policiju un Valsts ieņēmumu dienestu.
Tādējādi par pārejas periodā Nodokļu un muitas policijas darbībai nepieciešamajiem citiem pakalpojumiem (piemēram, atbalsta funkcijas nodrošinājuma, publisko iepirkumu un informācijas tehnoloģiju jomā) Nodokļu un muitas policija ar Valsts ieņēmumu dienestu var vienoties, noslēgtā starpresoru vienošanās ietvaros.
4. Par grāmatvedības un personāla lietvedības pakalpojumu
Likumprojekts paredz papildināt pārejas noteikumus ar 6. punktu, nosakot, lai nodrošinātu Nodokļu un muitas policijas grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības informācijas sistēmas pakalpojumu saņemšanas nepārtrauktību, Valsts kase arī pēc  2026. gada 1. janvāra turpinās Nodokļu un muitas policijai jau kā Iekšlietu ministrijas padotības iestādei sniegt centralizētus grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības informācijas sistēmas pakalpojumus.
Minētā pieeja nodrošina grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības pakalpojumu standartizāciju centralizētās informācijas sistēmas ietvaros, izmantojot vienotā pakalpojumu centra resursus. Tādējādi tiek veicināta pakalpojumu efektivitāte, vienotība un administratīvā sloga samazināšana.
Savukārt, lai 2026. gadā nodrošinātu sagatavojamos finanšu pārskatus pēc vienotiem principiem, Iekšlietu ministrijai būs nepieciešams vienoties ar Valsts kasi par grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības procesu aprakstiem, grāmatvedības uzskaites kārtību un pārskatu sagatavošanas kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Papildus paskaidrojoša informācija
1) Nodokļu un muitas policija turpina piedalīties Finanšu ministrijas 2025. gadā organizētajā publiskajā iepirkumā "Finanšu ministrijas, tās padotības iestāžu un Fiskālās disciplīnas padomes nodarbināto personu veselības apdrošināšana" (identifikācijas Nr. FM 2025/17 (CI)). Tādējādi Nodokļu un muitas policijas darbinieku veselības apdrošināšanas polises, kas stāsies spēkā no 2026. gada 1. jūlija, tiek iegādātas šī iepirkuma ietvaros.
2) Ja Nodokļu un muitas policija atrodas Valsts ieņēmumu dienesta aktīvajā iepirkumā, tad iepirkuma ietvaros Nodokļu un muitas policija tiks izdalīta kā atsevišķa iestāde un līgums tiks slēgts gan ar Valsts ieņēmumu dienestu, gan Nodokļu un muitas policiju.
3) Par noslēgtajiem preču un pakalpojumu līgumiem Valsts ieņēmumu dienests sagatavos vienošanās, pieslēdzot Nodokļu un muitas policiju kā otru pasūtītāju, nodalot Valsts ieņēmumu dienesta un Nodokļu un muitas policijas atsevišķas līgumsummas. Tur, kur līgums ir nepieciešams tikai Nodokļu un muitas policijai, kā pasūtītājs tiks noteikta Nodokļu un muitas policija, kura pati turpmāk sadarbosies ar otru līgumslēdzēja pusi.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts ieņēmumu dienesta nodarbinātie
Ietekmes apraksts
Likumprojektam ir ietekme uz Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes nodarbinātajiem (valsts civildienesta ierēdņiem un darbiniekiem), kuru amata vietas Valsts ieņēmumu dienestā tiks likvidētas un kuri Valsts civildienesta likuma 37. panta noteiktajā kārtībā labas pārvaldības nodrošināšanai valsts interesēs tiks pārcelti uz Nodokļu un muitas policiju (valsts civildienesta ierēdņi) vai ar kuriem tiks noslēgta trīspusējā vienošanās (ar darbiniekiem), ja attiecīgie nodarbinātie atbildīs Nodokļu un muitas policijas likuma 7. panta prasībām.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
No 2026. gada 1. janvāra Nodokļu un muitas policijā plānotas 382 amata vietas, kas tiks pārdalītas Iekšlietu ministrijai. Amata vietu skaits noteikts, ņemot vērā kopējo amata vietu samazinājumu Valsts ieņēmumu dienestā valsts budžeta 2026. gadam izstrādes procesā, likvidējot Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldē 21 amata vietu.
Cita informācija
Likumprojektam ir ietekme uz Finanšu ministrijas budžetu un Iekšlietu ministrijas budžetu.
Finansējuma pārdale 2026. gadam 19 715 555 euro, 2027. gadam 19 433 620 euro apmērā, 2028. gadam 19 411 620 euro apmērā un 2029. gadam 19 433 620 euro apmērā (tai skaitā 2025. – 2027.gada PP "Valsts materiālo rezervju iegāde, atjaunināšana un uzturēšana" īstenošanai) no Finanšu ministrijas budžeta uz Iekšlietu ministrijas budžetu ir iekļauta likumprojektā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam".

4.1.1. Ministru kabineta 2025. gada 10. jūnija noteikumi Nr. 336 "Nodokļu un muitas policijas nolikums"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 10. jūnija noteikumu Nr. 336 "Nodokļu un muitas policijas nolikums" 1., 14. un 16.punktā, lai aktualizētu atbildīgo ministru, kas turpmāk nodrošinās Nodokļu un muitas pārraudzību, kā arī ministriju, kurā ierēdņi varēs apstrīdēt Nodokļu un muitas policijas priekšnieka izdoto administratīvo aktu valsts civildienesta jomā. Nepieciešams noteikt, ka pārskatu par Nodokļu un muitas policijas funkciju izpildi un budžeta līdzekļu izlietojumu iesniegs Iekšlietu ministrijā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumi Nr. 589 "Iekšlietu ministrijas nolikums"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 589 "Iekšlietu ministrijas nolikums" 10.punktā, lai aktualizētu Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu sarakstu, papildinot to ar Nodokļu un muitas policiju.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumi Nr. 239 "Finanšu ministrijas nolikums"

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 377 "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumos Nr. 239 "Finanšu ministrijas nolikums"" 1.5. apakšpunkts paredz papildināt minētos noteikumus ar jaunu 24.8. apakšpunktu, iekļaujot Finanšu ministrijas padotībā esošo iestāžu sarakstā Nodokļu un muitas policiju. Minētais grozījums stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Nepieciešami grozījumi, lai svītrotu Nodokļu un muitas policiju no Finanšu ministrijas padotībā esošo iestāžu sarakstā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.4. Ministru kabineta 2025. gada 13. maija noteikumi Nr. 278 "Noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpēm"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 13. maija noteikumu Nr. 278 "Noteikumi par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta pakāpēm" 3. punktā, lai noteiktu, ka Nodokļu un muitas policijas priekšniekam dienesta pakāpi, izņemot ģenerāļa dienesta pakāpi, piešķir, saglabā, pazemina un atņem iekšlietu ministrs. Ģenerāļa dienesta pakāpi piešķir, saglabā, pazemina un atņem Ministru kabinets pēc iekšlietu ministra ieteikuma. Nepieciešams grozīt minēto noteikumu 20. punktu, nosakot, ka Nodokļu un muitas policijas priekšniekam kārtējo dienesta pakāpi pirms šo noteikumu 3. pielikumā noteiktā termiņa var piešķirt kā vienreizēju apbalvojumu ar iekšlietu ministra lēmumu par īpašiem nopelniem un teicamu darbu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumi Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumu Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem" 4.2., 4.8., 7.2. un 7.5. apakšpunktā, lai noteiktu, ka Nodokļu un muitas policijas operatīvā transportlīdzekļa statusu piešķir iekšlietu ministrs.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam sabiedrības līdzdalību īsteno attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Tādējādi sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka ar likumprojektu tiek mainīta institucionālā padotība un grozījumi neievieš jaunu regulējumu pēc būtības, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē nav piemērojama.
Likumprojekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Valsts kase
  • Nodokļu un muitas policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Iekšlietu ministrijas resora funkcijas paplašināsies, jo tam tiks pievienota Nodokļu un muitas policija. Attiecīgi Finanšu ministrijas resora funkcijas tiks sašaurinātas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi