Anotācija (ex-ante)

23-TA-388: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumi Nr.345) paredz aizsargātajiem lietotājiem sniegtā atbalsta pilnveidi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" mērķis ir pagarināt aizsargātajiem lietotājiem piemērotā atbalsta rēķina summai par elektroenerģiju un sistēmas pakalpojumiem, neiekļaujot tajā pievienotās vērtības nodokli, periodu līdz līdz 2023. gada 31. decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
01.05.2023.
Pamatojums
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 345 38.1 punktu, aizsargātajiem lietotājiem laikposmā no 2021. gada 1. novembra līdz 2023. gada 30. aprīlim piemēro papildu maksājuma samazinājumu 10 eiro apmērā rēķina summai par elektroenerģiju un sistēmas pakalpojumiem, neiekļaujot tajā pievienotās vērtības nodokli. Lai nodrošinātu aizsargātajiem lietotājiem sniegtā atbalsta perioda pagarināšanu un nepārtrauktību, grozījumam MK noteikumos Nr. 345 nepieciešams stāties spēkā 2023.gada 1.maijā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021. gada 1. septembrī stājās spēkā MK noteikumi Nr. 345, kuros noteikti nosacījumi aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma (turpmāk – pakalpojums) sniegšanai un kārtība pakalpojuma saņemšanai, kā arī reglamentēta Aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmas (turpmāk - ALDIS) darbība un noteikts pakalpojuma finansiālais atbalsts, kas tiek piemērots, kā maksājuma samazinājums elektroenerģijas rēķinos, neiekļaujot tajā pievienotās vērtības nodokli (turpmāk - atbalsts), un tiek finansēts no valsts budžeta līdzekļiem šādā apmērā:
- trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai  (personai) – 5 euro;
- ģimenei (personai), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti – 5 euro;
- personai ar I invaliditātes grupu vai tās aizgādnim – 5 euro;
- daudzbērnu ģimenei – 10 euro.
Minētais atbalsta apmērs tika noteikts kā pastāvīgs atbalsts ikmēneša norēķiniem par elektroenerģiju, ņemot vērā 2019.gadā un 2020.gadā piemēroto vidējo atbalsta apjomu elektroenerģijai.
Pēc Noteikumu Nr. 345 pieņemšanas 2021. gada 1. jūnijā dažādu faktoru dēļ (piemēram, klimatiskie apstākļi, pandēmijas ietekme uz globālo ekonomiku, CO2 emisiju kvotu izmaksu kāpums) ievērojami paaugstinājās elektroenerģijas cena vairumtirgū, kas secīgi atstāja ietekmi arī uz aizsargāto lietotāju elektroenerģijas rēķinu apmēru. Ņemot vērā minētos faktorus, un secinot, ka MK noteikumos Nr. 345 noteiktais atbalsta apmērs nav proporcionāli atbilstošs kopējām aizsargāto lietotāju izmaksām par elektroenerģiju, tika pieņemti Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra noteikumi Nr. 690 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"", nosakot aizsargātajiem lietotājiem papildu atbalstu 10 euro apmērā laikposmā no 2021. gada 1. novembra līdz 2022. gada 31. decembrim.
Ņemot vērā elektroenerģijas cenas vairumtirgū pieaugumu arī 2022.gada ietvaros un kopējās elektroenerģijas cenas pieauguma prognozes, tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 789 "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi", paredzot aizsargātajiem lietotājiem noteikto papildu atbalstu 10 eiro apmērā laikposmā līdz 2023. gada 30. aprīlim.
Latvijā kopumā šobrīd reģistrēti vairāk, kā 160 tūkstoši aizsargāto lietotāju. Saskaņā ar ALDIS datiem, 2022.gada ietvaros ikmēneša vidējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņēma atbalstu, bija 89 956 aizsargāto lietotāju, ar kopējo atbalstā izmaksāto summu 18 179 692 euro. Ja analizē datus par aizsargātajiem lietotājiem pa lietotāju grupām, secināms, ka 2022.gadā ikmēneša atbalstu saņēma vidēji:
- 31 984 daudzbērnu ģimeņu, kurām kopējais piešķirtais atbalsta apjoms bija 7 681 972 euro;
- 36 260 trūcīgās un maznodrošinātās personas, kurām kopējais piešķirtais atbalsta apjoms bija 6 529 963 euro;
- 21 712 personas ar I invaliditātes grupu, to aizbildņi un ģimenes, kuru aprūpē ir bērns ar I invaliditātes grupu, kurām kopējais piešķirtais atbalsta apjoms bija 3 967 757 euro.
2022. gadā aizsargātā lietotāja pakalpojumu sniedza tādi elektroenerģijas tirgotāji, kā: akciju sabiedrība "Latvenergo" un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Tet". 2023. gadā ALDIS sistēmai pievienots jauns elektroenerģijas tirgotājs - sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Enefit", līdz ar to aizsargāto lietotāju skaits, kam ir iespēja saņemt atbalstu, ir palielinājies, un 2023.gada pirmajos divos mēnešos vidējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņēmis atbalstu, ir 90 772 aizsargāto lietotāju, kuriem kopējais piešķirtais atbalsta apjoms ir 3 088 801 euro.
Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 345 4.2 punkts paredz aizsargātajam lietotājam, kura elektroenerģijas tirgotājs nenodrošina aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, tiesības vienpusēji izbeigt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas, iesniedzot elektroenerģijas tirgotājam apliecinājumu par atbilstību aizsargātā lietotāja statusam, un attiecīgi slēgt līgumu par elektroenerģijas pakalpojumu nodrošināšanu ar tādu elektroenerģijas tirgotāju, kas nodrošina aizsargātā lietotāja pakalpojumu, kopējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņem atbalstu, ir mainīgs un ar tendenci pakāpeniski pieaugt.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Balstoties uz Centrālā statistikas biroja tīmekļvietnē pieejamo informāciju, secināms, ka patēriņa cenu pārmaiņas 2023. gada janvārī salīdzinot ar 2021. gada jūniju, kad spēkā stājās MK noteikumi Nr. 345, patēriņa grupai "04.5.1 Elektroenerģija" ir 52.5%. Tas nozīmē, ka pirktspēja patēriņa grupā "04.5.1 Elektroenerģija" 100 euro apmērā 2021. gada jūnijā ir vienāda ar 152.50 euro 2023. gada janvārī.
Ņemot vērā elektroenerģijas cenas izmaiņas, kā arī kopējās patēriņa cenu pārmaiņas, kas 2023. gada janvārī salīdzinot ar 2019. gada janvāri sasniedza 32.8%, Klimata un enerģētikas ministrija ierosina aizsargātajiem lietotājiem noteiktā papildu atblasta 10 eiro apmērā periodu pagarināt līdz 2023. gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
Grozījums MK noteikumos Nr. 345 paredz aizsargātajiem lietotājiem noteikt atbalstu līdz 2023. gada 31. decembrim šādā apjomā:
- trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai (personai) – 15 EUR;
- ģimenei (personai), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti – 15 EUR;
- personai ar I invaliditātes grupu vai tās aizgādnim – 15 EUR;
- daudzbērnu ģimenei – 20 EUR.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas - aizsargātie lietotāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījums paredz aizsargātajiem lietotājiem sniegtā atbalsta pilnveidi.
Juridiskās personas
  • Elektroenerģijas tirgotāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījums netieši skar arī elektroenerģijas tirgotājus, bet papildu pienākumus vai finanšu slogu tiem nerada.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
21 763 090
0
15 203 090
0
15 203 090
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
21 763 090
0
15 203 090
0
15 203 090
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
21 763 090
0
15 203 090
0
15 203 090
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
21 763 090
0
15 203 090
0
15 203 090
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar ALDIS datiem, 2022.gada ietvaros ikmēneša vidējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņēma atbalstu, bija 89 956 aizsargāto lietotāju, ar kopējo izmaksāto atbalsta summu 18 179 692 euro 2023. gada janvāra un februāra vidējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņēmis atbalstu, ir 90 772 aizsargāto lietotāju, ar kopējo izmaksāto atbalsta summu 3 088 801 euro. Ņemot vērā, ka 2023. gadā ALDIS sistēmai ir pievienojies vēl viens elektroenerģijas tirgotājs - sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Enefit", kā arī, ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 345 4.2 punkts paredz aizsargātajam lietotājam, kura elektroenerģijas tirgotājs nenodrošina aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, tiesības vienpusēji izbeigt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, un attiecīgi slēgt līgumu par elektroenerģijas pakalpojumu nodrošināšanu ar tādu elektroenerģijas tirgotāju, kas nodrošina aizsargātā lietotāja pakalpojumu, kopējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņem atbalstu, ir mainīgs un ar tendenci pakāpeniski pieaugt.
Ņemot vērā minēto informāciju, papildu atbalsta aprēķinos tiek piemērots tuvināts aizsargāto lietotāju skaits, kas saņem atbalstu, kas ir 95 000 aizsargāto lietotāju.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 345 3. punktu, aizsargātajiem lietotājiem paredzēts pastāvīgs atbalsts šādā apjomā:
- trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai (personai) – 5 euro;
- ģimenei (personai), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti, – 5 euro;
- personai ar I invaliditātes grupu vai tās aizgādnim – 5 euro;
- daudzbērnu ģimenei – 10 euro.
Savukārt saskaņā ar MK noteikumu Nr. 345 38.1 punktu laikposmā no 2021. gada 1. novembra līdz 2023. gada 30. aprīlim aizsargātajiem lietotājiem tiek piemērots papildu atbalsts 10 euro apmērā.
Ņemot vērā minēto, 2023. gadā papildu nepieciešamais finansējuma apjoms (no 2023. gada 1. maija līdz 31. decembrim), kas nepieciešams, lai aizsargātajiem lietotājiem paredzēto papildu atbalstu 10 eiro apmērā līdz 2023. gada beigām, ir:

95 000 x 8 x 10 = 7 600 000 euro

Likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts"  ir paredzēts finansējumus aizsargāto lietotāju atbalstam 2023.gadam 21 763 090 euro apmērā, 2024. un 2025.gadam ik gadu 15 203 090 euro  apmērā.
Ņemot vērā 2023. gada janvāra un februāra faktiski izmaksāto atbalsta summu, secināms, ka 2023.gadā papildu nepieciešamo finansējumu 7 600 000 euro apmērā iespējams nodrošināt Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts" paredzētā finansējuma ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts" paredzētā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/90d12444-84d8-406d-a017-927b2306a57a

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Nav iesniegtu priekšlikumu vai iebildumu

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu grozījums paredz aizsargātajiem lietotājiem sniegtā atbalsta pilnveidi.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi