Anotācija (ex-ante)

23-TA-2936: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.5.i. investīcijas “Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana” pasākuma “Mācības mediju nozares speciālistu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai” īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā tiek īstenots Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.5.i. investīcijas “Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana” pasākums “Mācības mediju nozares speciālistu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai”, nodrošinot atbalstu mediju uzņēmumu tehnoloģisko risinājumu attīstībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisijas 2020. gada 3. decembra rīcības plāns “Eiropas plašsaziņas līdzekļi digitālajā desmitgadē” norādīts, ka ilgstošas problēmas, jo īpaši tirgus sadrumstalotība, ir vājinājušas Eiropas audiovizuālo un plašsaziņas līdzekļu nozari salīdzinājumā ar konkurentiem pasaulē. Šobrīd lielu tirgus daļu iekaro tiešsaistes platformas ārpus Eiropas Savienības, un tas var apdraudēt Eiropas Savienības plašsaziņas līdzekļu un audiovizuālās nozares stratēģisko autonomiju. Mediju nozare kopumā nepietiekami ievieš digitālās tehnoloģijas, tāpat vērojama dezinformācijas izplatīšanās tiešsaistē.

Mediju brīvība un mediju plurālisms ir ļoti svarīgi demokrātijai, kā arī tos aizsargā Eiropas Savienības Pamattiesību harta. Brīvi un plurālistiski mediji ir tie, kuri spēj nodrošināt pie varas esošo atbildību un palīdz iedzīvotājiem pieņemt informācijā balstītus lēmumus. Sniedzot sabiedrībai ticamu informāciju, neatkarīgiem medijiem ir svarīga loma cīņā pret dezinformāciju un manipulācijām demokrātisku diskusiju ietvaros.

Savukārt Eiropas Savienības Padomes 2020. gada 13. novembra secinājumos norādīts, ka par brīvas un plurālistiskas mediju sistēmas aizsargāšanu cita starpā ir norādīts uz nepieciešamību dalībvalstīm nodrošināt atbilstīgu un neatkarīgu satvaru valsts mediju vides ekonomiskai ilgtspējai, tostarp valsts atbalstu, lai atbalstītu atgūšanos no krīzes un tādējādi ilgtermiņā nodrošinātu plurālistisku mediju sistēmu. Tāpat ir uzsvērta nepieciešamība atbalstīt un stimulēt jaunu, ilgtspējīgu un sadarbīgu uzņēmējdarbības modeļu izstrādi, jo īpaši vietējiem, reģionālajiem un tradicionālajiem medijiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sabiedrības paradumu maiņa mediju satura patēriņā ir ar tendenci uz digitāla un multimediāla satura izmantošanu, lai saņemtu aktuālo informāciju, izglītotos un izklaidētos.

Latvijas mediju vidē ir zems mediju uzņēmējdarbības digitalizācijas, tai skaitā digitālo prasmju līmenis, kas rada apdraudējumu mediju tirgus ilgtspējai, rezultātā samazinot mediju daudzveidību un plurālismu, kas ir kritiski nozīmīgi demokrātisku procesu pilnvērtīgā funkcionēšanā. Lai nodrošinātu Latvijas mediju uzņēmumu konkurētspēju tirgus faktiskajā situācijā, ir nepieciešams stimulēt komersantu digitālo transformāciju gan tehnoloģisko risinājumu attīstībā, gan zināšanu un digitālo prasmju aspektā.

Nepieciešams nodrošināt visaptverošu Latvijas mediju nozares speciālistiem un uzņēmumiem mērķētu atbalstu digitālo prasmju attīstībā, paredzams, ka investīcijas spēs nodrošināt nepieciešamo izrāvienu, lai sekmētu tradicionālo mediju radītā satura pieejamību tirgus apstākļiem atbilstošā veidā, veicinās jaunu satura formātu veidošanu, paplašinās tehnoloģisko risinājumu lietošanu satura radīšanā un izplatīšanā un veicinās pakalpojumu pārdošanu, tādējādi palielinot vietējā satura patēriņu. Nodrošinot mediju uzņēmumiem rīkus un pilnveidojot mediju nozares speciālistu un darbinieku prasmes, lai sasniegtu un palielinātu auditoriju multimediālā veidā, tiks stiprināta mediju uzņēmumu spēja konkurēt ar globālā mediju tirgus dalībnieku piedāvātajam iespējām mediju satura patēriņā.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 28. aprīļa rīkojumu Nr. 292 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu” apstiprināts Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns, paredzot 2.2. reformas un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.5.i. investīcijas “Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana” (turpmāk – 2.2.1.5.i. investīcija) ietvaros atbalstu mediju uzņēmumu tehnoloģisko risinājumu attīstībai.

Kopējais Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.5.i. investīcijas finansējums ir 5 700 000 euro, kuru plānots piešķirt, īstenojot divus pasākumus ar šādu finansējuma sadalījumu:
- 2 000 000 euro Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma “Mācības mediju nozares speciālistu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai”” (turpmāk – pasākums) ieviešanai;
- 3 700 000 euro Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena “Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas” 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma “Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšana” ieviešanai.

Par 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir Kultūras ministrija.

Atveseļošanas fonda finansējumu 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma ietvaros piešķir granta veidā.

Finansējuma saņēmējs avansa maksājumu var saņemt, ja ir atvēris kontu Valsts kasē vai darījumu kontu Latvijas Republikā reģistrētā kredītiestādē vai Eiropas Savienībā reģistrētā kredītiestādē, kas ir izsniegusi bankas garantiju par labu aģentūrai, iesniedzot aģentūrai pieprasījumu avansa maksājumam un pamatojot avansa maksājuma apmēru, vienlaikus nodrošinot, ka tas nepārsniedz 30 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Finansējuma saņēmējs var saņemt vairākus avansus, paredzot, ka nākamo avansu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais saņemtais avanss ir ieguldīts pilnā apmērā.  

2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma mērķis ir veicināt mediju nozares digitālo transformāciju, un darbības pielāgošanu mūsdienu mediju patēriņa tendencēm digitālā vidē, vienlaikus vecinot vietējā mediju satura veidotāju ilgtspēju, tādējādi saglabājot plurālistisku mediju tirgu un stiprinot noturību pret dezinformāciju.

Ņemot vērā, ka digitālo prasmju uzlabošana ir nepieciešama plašākā mediju tirgus dalībnieku lokā, lai saglabātu plurālismu mediju vidē,  ir plānots, ka finansējuma saņēmējs sniegs atbalstu vismaz desmit gala labuma guvējiem – mediju uzņēmumiem – digitālās kompetences paaugstināšanai, aptverot vismaz 100 mediju nozares speciālistus.

2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma gala labuma guvēji ir mediju nozares asociācijas un uzņēmumi, kurus finansējuma saņēmējs atlasa atklātas atlases ietvaros.

2.2.1.5.i. investīcijas pasākumu īsteno līdz 2026. gada 30. jūnijam. Tā ietvaros sasniedzamais mērķradītājs ir noslēgti līgumi par mācību veikšanu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai ar vismaz 10 mediju uzņēmumiem, aptverot vismaz 100 mediju nozares speciālistus.

2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma noteiktais mērķrādītājs uzskatāms par izpildītu, kad finansējuma saņēmējs Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā iesniegs noslēgtos līgumus par mācību veikšanu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai ar vismaz 10 dažādiem medijiem, aptverot vismaz 100 mediju nozares speciālistus.

Savukārt 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma “Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšana” ietvaros sasniedzamais mērķrādītājs – izveidotas vismaz trīs digitālās platformas vai digitālie risinājumi.

2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma “Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšana” ietvaros paredzēts noslēgt vismaz deviņus līgumus par projektu īstenošanu, savukārt 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma “Mācības mediju nozares speciālistu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai” ietvaros 1 līgumu par projekta īstenošanu.

Projekts nosaka 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma kopējos rādītājus:
- uzņēmumi, kas saņem atbalstu digitālo produktu, pakalpojumu un lietojumprogrammu izstrādei vai ieviešanai;
- atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā – mazi uzņēmumi, tostarp mikrouzņēmumi, vidēji uzņēmumi un lieli uzņēmumi);
- izglītības vai apmācības dalībnieku skaits.

Finansējuma saņēmēja pienākums ir uzskaitīt kopējos rādītājus šādā detalizācijā:
1) rādītajam “uzņēmumi, kas saņem atbalstu digitālo produktu, pakalpojumu un lietojumprogrammu izstrādei vai ieviešanai” un “atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā – mazi uzņēmumi, tostarp mikrouzņēmumi, vidēji uzņēmumi un lieli uzņēmumi)” ir jāuzskaita atbalstītie uzņēmumi pēc to lieluma: a) mazie, tai skaitā mikro, uzņēmumi; b) vidējie uzņēmumi un c) lielie uzņēmumi;
2) rādītajam “Izglītības vai apmācības dalībnieku skaits” atsevišķi ir jāuzskaita vīrieši, sievietes un nebinārās personas pa vecuma grupām: 1) 18-29 gadi; 2) 30-54 gadi; 3) 55 gadi un vairāki. Tāpat atsevišķi no minētā jāizdala arī digitālo prasmju apmācību dalībnieku skaits.

2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma atbalstāmās darbības:
1. augsta līmeņa digitālo prasmju apguvei nepieciešamo kompetenču paaugstināšana un saistīto pasākumu, tai skaitā diskusiju, darba grupu, konsultāciju, semināru, pieredzes apmaiņas, organizēšana un īstenošana;
2. mediju uzņēmumu biznesu modeļu uzlabošana procesu efektivizēšanai un izmaksu samazināšanai uz digitālās transformācijas rēķina;
3. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (iekārtas, programmatūra, licence) un to risinājumu izstrāde, iegāde, atjaunošana vai modernizēšana mācību procesa īstenošanai, gala labuma guvēju jaunu digitālo produktu izstrādei un konkurētspējas paaugstināšanai;
4. kompetenču centra darbības stratēģijas izstrāde augsta līmeņa digitālo prasmju pilnveidošanai un gala labuma guvēju atlases īstenošana;
5. investīcijas pasākuma projekta vadība un īstenošana;
6. publicitātes pasākumu nodrošināšana.

Projekta iesniedzējs izstrādā un projekta iesniegumam pievieno:
1. procedūras aprakstu atklātai gala labuma guvēju atlasei, tai skaitā gala labuma guvēju atlases kritērijus mediju uzņēmumu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai;
2. apliecinājumu par iekšējās kontroles sistēmas izveidi korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai;
3. kompetenču centra darbības stratēģiju par plānoto gala labuma guvēju - mediju nozares uzņēmumu attīstības veicināšanu, kas ietver informāciju par:
3.1. kompetenču paaugstināšanas vajadzību noteikšanas un īstenošanas kārtību;
3.2. digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanas programmas izveides un darbības principiem;
3.3. gala labuma guvēju uzņēmumu attīstības posmiem, tai skaitā mediju uzņēmuma biznesa modeļa uzlabošanas procesu un digitālo produktu, pakalpojumu un lietojumprogrammu ieviešanas posmu;
3.4. plānoto ietekmi uz gala labuma guvēju konkurētspējas paaugstināšanu;
3.5. gala labuma guvēju darbības rezultātu izvērtēšanas kritērijus, lai novērtētu, vai investīciju pasākuma mērķis ir sasniegts, tai skaitā norādot, vai gala labuma guvēju darbības efektivizēšanai nepieciešams piesaistīt ārējos ekspertus.

Kompetenču centra darbību paredzēts nodrošināt 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma ietvaros līdz 2026. gada 30. jūnijam.

Finansējuma saņēmēja lēmuma pieņemšanā par atbalsta sniegšanu gala labuma guvējiem iesaistītās personas ir uzskatāmas par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. panta trešās daļas izpratnē, bez pienākuma iesniegt valsts amatpersonu deklarāciju.

Finansējuma saņēmēja atbalsta piešķiršanas atteikumu gala labuma guvējam var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, ja atbalstu piešķir vai atsaka piešķirt ar amatpersonu izdotu lēmumu, minētajām amatpersonām pildot deleģēto publiskas pārvaldes uzdevumu.  

Ja, izvērtējot gala labuma guvēja iesniegto digitālās attīstības plānu, finansējuma saņēmējs secina, ka nepieciešami ieguldījumi informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (iekārtas, programmatūra, licence) un to risinājumu iegādei, tie pieļaujami ne vairāk kā 70 000 euro apmērā.

Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna finansējuma, bet tās norāda projektā. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir finansējuma saņēmēja papildu izmaksas, kuras sedz no saviem līdzekļiem.

2.2.1.5.i. investīcijai ir sasaiste ar digitālo dimensiju, ņemot vērā, ka 2.2.1.5.i. investīcijas ir 100 procentus vērsta uz digitālo mērķu sasniegšanu, un 2.2.1.5.i. investīcijas attiecināmās izmaksas ir tieši attiecināmas uz Digitālo dimensiju, kas noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 16. panta 2. punkta (b) daļas ii apakšpunktā (Digitālās dimensijas intervences kods: 010 – MVU vai lielo uzņēmumu digitalizācija (tostarp e-komercija, e-darījumi un uzņēmējdarbības procesi tīklā, digitālās inovācijas centri, “dzīvās laboratorijas”, tīmekļa uzņēmēji un IKT jaunuzņēmumi, B2B).

Finansējuma saņēmējs, īstenojot projektu, publicitātes pasākumus veic ievērojot arī Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.

Principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” 2.2.1.5.i. investīcijas novērtējumā norādīts, ka nav konstatēta negatīva ietekme uz vidi. Finansējuma saņēmēja un projekta īstenotāja pienākums ir izvērtēt un nodrošināt, ka ievēro visus principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” nosacījumus.

Projekts nosaka, ka 2.2.1.5.i. investīcijai pasākuma ietvaros Centrālā finanšu un līgumu aģentūra atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību nodrošina investīciju projektu iesniegumu atlasi, slēdz līgumu par projekta īstenošanu un nodrošina investīcijas īstenošanas uzraudzību.

Projektu iesniegumu vērtēšanai Centrālā finanšu un līgumu aģentūra ar rīkojumu izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kurā piesaista Kultūras ministrijas deleģētus ekspertus. Vērtēšanas komisija darbam komisijā bez balsstiesībām pieaicina vismaz vienu ekspertu mediju nozares un digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanas jomā. 

Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji noteikti Projekta pielikumā.

Konsultācijās ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem konstatēts, ka Kultūras ministrijas plānotie atbalsta pasākumi reģionālajiem medijiem un ziņu medijiem (gan interneta platformās bāzētiem, gan drukātā veidā iznākošiem) nav uzskatāms par valsts atbalstu Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta pirmās daļas izpratnē. 

Sākotnēji konsultācijās netika gūta pārliecība, ka atbalsts televīzijas un radio pakalpojumu sniedzējiem nebūtu uzskatāms par valsts atbalstu, jo šajā tirgus segmentā Eiropas Savienībā bieži ir konstatējama citās dalībvalstīs reģistrētu komersantu darbība citā Eiropas Savienības dalībvalstī. Līdz ar to valsts atbalsta sniegšana šādiem komersantiem varētu radīt konkurences priekšrocības pret citiem iekšējā tirgus dalībniekiem un šāds atbalsts nebūtu saderīgs ar Līgumu par Eiropas Savienības darbību. 

Eiropas Komisijai tika sniegta papildu informācija par Latvijas mediju uzņēmumu īpašumtiesību struktūru, no kuras konstatējams, ka ārvalstu īpašnieku proporcija ir tik zema, ka nerada būtisku efektu uz tirdzniecību iekšējā tirgū. 

Tā kā latviešu valoda tiek lietota šaurā ģeogrāfiskā tvērumā un salīdzinoši mazskaitlīgā personu lokā, secināms, ka Latvijas mediju uzņēmumu pakalpojumi tiek sniegti vietējā vai reģionālā tirgū, kā arī tirgus segmentā, kurā nav konstatējama būtiska citu dalībvalstu komersantu dalība. Tādējādi Kultūras ministrijas plānotie atbalsta pasākumi Latvijas mediju uzņēmumiem nevarētu ietekmēt patērētāju piesaisti ārpus Latvijas teritorijas, un ārpus personu loka, kuras lieto latviešu valodu. Līdz ar to uzskatāms, ka Kultūras ministrijas plānotie atbalsta pasākumi neradīs ietekmi uz Eiropas Savienības iekšējo tirgu, proti, nekropļos konkurenci tirdzniecībai starp dalībvalstīm. Ņemot vērā minēto, Kultūras ministrija secina, ka aprakstītie atbalsta pasākumi Latvijas mediju uzņēmumiem nav uzskatāmi par valsts atbalstu Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta pirmās daļas izpratnē.
 
2023. gada 22. augustā Kultūras ministrijas saņēma Finanšu ministrijas vēstuli Nr. 7-4/18/2544, ar kuru pārsūtīts Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta viedoklis, kurā norādīts, ka Eiropas Komisijas pārstāvji piekrīt Kultūras ministrijas secinājumam, ka plānotie atbalsta pasākumi Latvijas medijiem, kas veido saturu latviešu valodā, auditorijai Latvijā, ir ar nebūtisku ietekmei uz Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 

Finansējuma saņēmējam būs jāapliecina un jānodrošina, ka tiks ievērota demarkācija ar citu Atveseļošanas fonda investīciju, Eiropas Savienības fondu un citu atbalsta pasākumu finansējumu. Finansējuma saņēmējam būs jāapliecina un jānodrošina, ka netiks pieļauts dubultfinasējums par vienām un tām pašām izmaksām. Konstatējot pārkāpumus finansējuma saņēmējam, finansējums būs jāatgriež valsts budžetā.

2022. gada 24. novembrī starp Kultūras ministriju un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgta starpresoru vienošanās “Starpresoru vienošanās par sadarbību Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma īstenošanā un uzraudzībā”. Starpresoru vienošanās nosaka Kultūras ministrijas un Centrālā finanšu un līgumu aģentūras sadarbību Atveseļošanas fonda 2.2.1.5.i. investīcijas ieviešanā, saskaņā ar normatīvo aktu par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību 8. un 9. pantu, nosakot, ka Centrālā finanšu un līgumu aģentūra nodrošina projektu pieteikumu atlasi, līgumu slēgšanu, pārbaudes projekta īstenošanas vietā (izlases veidā) un uzraudzību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
2.2.1.5.i investīcijas pasākuma ietvaros paredzētais atbalsts mediju nozares uzņēmumiem, to darbiniekiem un mediju nozares speciālistiem veicinās to konkurētspēju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
2.2.1.5.i investīcijas pasākuma ietvaros sniegtais atbalsts veicinās mediju nozares uzņēmumu digitālo transformāciju, kas nodrošinās to konkurētspēju. Tā rezultātā tiks veicināts Latvijas mediju vides plurālisms, kas ir viens no mediju politikas sasniedzamajiem mērķiem. Jaunu zināšanu un tehnoloģiju ieviešana mediju darbība veicinās nozares produktivitāti, rezultātā ar zemākām izmaksām radot galaproduktu. Vienlaikus tiks veicināta mediju nozarē strādājošo konkurētspēja, ņemot vērā, ka tiks uzlabotas prasmes darbam ar jaunākām tehnoloģijām. Investīcijas mediju, tai skaitā nozares speciālistu, digitālajā transformācijā veicinās to konkurētspēju ar ārvalstu pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi nodrošinot papildu nodokļu ieņēmumus valsts budžetā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
2.2.1.5.i investīcijas pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības ļaus uzlabot mediju nozarē nodarbināto digitālās prasmes, tādējādi paaugstinot produktivitāti.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
600 000
0
800 000
0
600 000
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
600 000
0
800 000
0
600 000
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
600 000
0
800 000
0
600 000
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
600 000
0
800 000
0
600 000
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma īstenošanai Atveseļošanas fonda finansējums ir 2 000 000 euro
 
Finanšu ieguldījumi plānoti 2024., 2025. un 2026. gadā, kur plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
2024. gads: 2 000 000 x 30% = 600 000 euro;
2025. gads: 2 000 000 x 40% = 800 000 euro;
2026. gads: 2 000 000 x 30% = 600 000 euro.
 
Izdevumu attiecināmības termiņš ir līdz 2026. gada 30. jūnijam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar. 
Cita informācija
2.2.1.5.i. investīcijas pasākumam nepieciešamais Atveseļošanas fonda finansējums tiks pieprasīts no budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. 2.2.1.5.i. investīcijas pasākuma ietvaros pievienotās vērtības nodokļa izmaksas finansējuma saņēmēji nodrošinās no saviem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0241
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regula (ES) Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 18.02.2021, L 57).
Apraksts
2.2.1.5.i. investīcijas pasākumu plānots īstenot saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulā (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, noteiktajiem Atveseļošanas fonda vispārīgajiem, finansiālajiem, institucionālajiem un uzraudzības noteikumiem. Regulā noteikts, ka 2.2.1.5.i. investīcijas attiecināmās izmaksas ir tieši attiecināmas uz Digitālo dimensiju.
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 30.07.2018, L 193).
Apraksts
Projektu iesniegumu atlase noritēs atbilstoši Centrālās finanšu un līgumu aģentūras izstrādātajam projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām, tai skaitā, veicot finansējuma saņēmēja atbilstības novērtējumu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulā (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2021. gada 3. septembra Komisijas Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgums
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regula (ES) Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 18.02.2021, L 57).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
22. un 27. pants
43.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
34. panta 2. punkts
43.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
2. panta 6. punkts
43.14. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (Eiropas Savienības Oficiālais vēstnesis 30.07.2018, L 193).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
42.3. un 43.16.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
136. pants
43.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2021. gada 3. septembra Komisijas Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
10. pants
43.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Telekomunikāciju asociācija", Latvijas Interneta asociācija, Latvijas Pašvaldību savienība, Biedrība "Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācija", biedrība "Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris".
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Mediju politikas konsultatīvā padome 2023. gada 18. oktobra sēdē izskatīja Projektu un atbalstīja tālāku virzību apstiprināšanai Ministru kabinetam.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
2.2.1.5.i. investīcijas pasākums būtiski sekmē klimata pārmaiņu mazināšanas mērķi saskaņā ar Taksonomijas regulas 10. panta pirmās daļas “c” apakšpunktā minēto darbību “Palielināt videi nekaitīgu vai klimatneitrālu mobilitāti” sasniegšanu, ko atbalsta infrastruktūras ieguldījumi platjoslas infrastruktūras izveidē, kas nodrošina pakalpojumu saņemšanu e-vidē.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
2.2.1.5.i. investīcijas pasākums būtiski sekmē klimata pārmaiņu mazināšanas mērķi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2020/852 (2020. gada 18. jūnijs) par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088 10. panta pirmās daļas “c” apakšpunktā minēto darbību “Palielināt videi nekaitīgu vai klimatneitrālu mobilitāti” sasniegšanu, ko atbalsta ieguldījumi, kas nodrošina pakalpojumu saņemšanu e-vidē. 

Principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” 2.2.1.5.i. investīcijas novērtējumā norādīts, ka nav tikusi konstatēta negatīva ietekme uz vidi. Finansējuma saņēmēja un projekta īstenotāja pienākums ir izvērtēt un nodrošināt, ka visi principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” nosacījumi tiek ievēroti.   

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta īstenošanā, ņemot vērā konkrēto darbību specifiku, tiks izvērtēta iespēja iekļaut darbības, kas veicinās dzimumu līdztiesību, piemēram:
- īstenojot projekta informācijas un publicitātes aktivitātes, to saturs tiks rūpīgi izvērtēts un tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos vai uzturēšanu par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (skat. metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību” (https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download);
- projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas;
- projekta īstenotāji, īstenojot kompetenču centra darbību, nodrošina vienlīdzīgu darba samaksu par vienādas vērtības darbu sievietēm un vīriešiem.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi