Anotācija (ex-ante)

22-TA-2713: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr.611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums"" izstrādāts, lai noteiktu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju kā atbildīgo institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā un metodisko palīdzību, un saskaņo atbalsta centru izstrādātās mācību programmas audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta  2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.354 „Audžuģimenes noteikumi” un Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), kuri nosaka, ka atbalsta sniegšanu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm no 2018. gada 1. jūlija nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri (turpmāk – atbalsta centrs). Savukārt no 2019. gada 1. janvāra  atbalsta centri uzsāka atbalsta sniegšanu arī adoptētājiem, aizbildņiem un viesģimenēm. Atbalsta centra mērķis ir nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Pirms Atbalsta centra noteikumu spēkā stāšanās, psiholoģisko atbalstu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem,  un viesģimenēm, kā arī mācības audžuģimenēm nodrošināja Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija (turpmāk – VBTAI).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri nodrošina mācības audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem. Atbalstu centra noteikumu 12.2. apakšpunkts paredz, ka atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas saskaņojamas ar VBTAI. Savukārt Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumi Nr.667 „Adopcijas kārtība” nosaka, ka potenciālie adoptētāji, to piemērotības adoptētāja statusam izvērtēšanas laikā, apgūst adoptētāju mācību programmu. Tādējādi, ņemot vērā, ka VBTAI šobrīd saskaņo atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas un faktiski saskaņo arī potenciālo adoptētāju mācību programmu, nepieciešams papildināt Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumus Nr.611 „Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums” un Atbalsta centra noteikumus, nosakot, ka atbalsta centri saskaņo audžuģimeņu, specializēto audžuģimeņu un potenciālo adoptētāju mācību programmas ar VBTAI, savukārt VBTAI izskata un saskaņo atbalsta centru iesniegtās audžuģimeņu, specializēto audžuģimeņu un potenciālo adoptētāju mācību programmas.
VBTAI nolikuma 2.2.1. apakšpunkts nosaka, ka viena no VBTAI pamatfunkcijām ir īstenot bāriņtiesu darba uzraudzību un bāriņtiesu metodisko palīdzību (izņemot uzdevumus, kas noteikti Bāriņtiesu likuma VII un VIII nodaļā). Tāpat VBTAI uzrauga un kontrolē Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu bērnu tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu ievērošanu, ko nosaka VBTAI nolikuma 2.1. apakšpunkts. Ņemot vērā, ka atbalsta centri sniedz atbalstu audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm un tajās ievietotajiem bērniem un VBTAI īsteno bāriņtiesu darbības funkcionālo pārraudzību aizgādības tiesību pārtraukšanas, atņemšanas, pārtraukto aizgādības tiesību atjaunošanas un ārpusģimenes aprūpes jomā, kā arī līdz Atbalsta centra noteikumu stāšanās spēkā nodrošināja atbalstu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm, nepieciešams noteikt, ka VBTAI nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanas jomā, kā arī sniedz metodisko palīdzību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr.611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums"" (turpmāk  - Inspekcijas nolikuma grozījumu projekts) paredz, ka VBTAI, sākot ar 2023. gada 1. janvāri, nodrošina atbalsta centram Atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanu un metodisko palīdzību
– slēdz līgumus ar atbalsta centriem par valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanu, piešķir valsts budžeta līdzekļus Atbalsta centra noteikumu 12. punktā minēto pakalpojumu nodrošināšanai un atbalsta centra pakalpojuma administrēšanai, kā arī ar atbalsta centra izveidošanu un iekārtošanu saistīto izdevumu kompensēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus atbilstoši likumā par gadskārtējā valsts budžeta likumā šiem mērķiem piešķirtajiem līdzekļiem.
Inspekcijas nolikuma grozījumu projekts paredz, ka ar 2023. gada 1. janvāri VBTAI pārņems no Labklājības ministrijas (turpmāk – ministrija) Atbalsta centra noteikumos ministrijai noteiktos pienākumus:
1) līgumsaistības ar atbalsta centriem. VBTAI un atbalsta centriem, kuriem ir spēkā esošs valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līgums ar ministriju, nebūs jāslēdz jauni līgumi ar VBTAI, bet tajos tiks veikti attiecīgi grozījumi;
2) atbalsta centra reģistrēšana. Lēmumu par atbalsta centra statusa piešķiršanu vai atteikumu pieņems VBTAI vadītāja norīkota amatpersona un šo lēmumu varēs apstrīdēt VBTAI vadītājam. Savukārt VBTAI vadītāja lēmumu var pārsūdzēt ministrijā;
3) atbalsta centru funkcionālā pārraudzība. VBTAI uzraudzīs Atbalsta centra darbīb, proti, veiks normatīvajos aktos atbalsta centram noteikto prasību izpildes, sniegto pakalpojumu apjoma un kvalitātes pārraudzību, valsts budžeta līdzekļu izlietošanu, kā arī izskatīs sūdzības par atbalsta centra sniegtajiem pakalpojumiem. Bez tam VBTAI pārraudzīs ar atbalsta centru  finansēm saistītos jautājumus (piemēram, nodrošinās pasākuma finanšu vadības procesu – finanšu plānošana, uzskaite, analīze, finanšu risku identificēšana, iesniegto finanšu atskaišu atbilstības pārbaude atbilstoši apstiprinātajam finansējumam un noslēgto līgumu nosacījumiem). 
Savukārt ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un sniegto pakalpojumu pilnveidi. 
Lai nodrošinātu iepriekš minēto ministrijas funkciju pārņemšanu, Inspekcijas nolikuma grozījumu projekts paredz papildināt Inspekcijas nolikumu ar 2.2.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
“2.2.1 īstenot ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā un metodisko palīdzību;”.
Tā kā atbalsta centru audžuģimeņu, specializēto audžuģimeņu un potenciālo adoptētāju mācību programmas saskaņojamas ar VBTAI, savukārt VBTAI izskata un saskaņo atbalsta centru iesniegtās audžuģimeņu, specializēto audžuģimeņu un potenciālo adoptētāju mācību programmas, Inspekcijas nolikuma grozījumu projekts paredz, ka VBTAI:
“3.9. saskaņo ārpusģimenes atbalsta centra izstrādāto mācību programmu audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem”.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija
  • Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri
Ietekmes apraksts
Lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centriem normatīvajos aktos un līgumā par finansiālu atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojuma sniegšanā noteikto prasību izpildes pārraudzību, metodisko palīdzību un uzraudzību, nepieciešams izveidot jaunu galvenā inspektora amata vietu (1 slodze) un jaunu finansista amata vietu (0,5 slodze) (VBTAI esošo amata vietu ietvaros).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 216 218
0
1 309 362
0
1 298 965
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 216 218
0
1 309 362
0
1 298 965
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 216 218
0
1 309 362
31 802
1 298 965
31 802
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 216 218
0
1 309 362
31 802
1 298 965
31 802
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-31 802
0
-31 802
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-31 802
0
-31 802
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
31 802
0
31 802
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadam budžeta apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” piešķirtais valsts budžeta finansējums saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam” ir 1 216 218 euro apmērā.
2023. un 2024.gadā norādīts budžeta apakšprogrammas 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” finansējums saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru un izmaiņas 31 802 euro apmērā salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru ik gadu atbilstoši Finanšu ministrijas  informatīvā ziņojuma “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” izstrādes procesā” projektam, lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centriem noteikto prasību izpildes pārraudzības funkciju - izveidotu jaunu galvenā inspektora 1 amata vietu un galvenā finansista 0,5 amata vietu (VBTAI esošo amata vietu ietvaros). Atlīdzības nodrošināšanai izveidotajām amatu vietām pamatbudžeta apakšprogrammā 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” 2023. gadam un turpmāk ik gadu palielināti izdevumi 31 802 euro apmērā, samazinot izdevumus Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 2023. gadam un turpmāk ik gadu 25 049 euro apmērā pabalstam audžuģimenei bērna uzturam (mērķdotācija pašvaldībām) un apakšprogrammai 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” precēm un pakalpojumiem 2023. gadam un turpmāk ik gadu 6 753 euro apmērā centralizētā Datu pārraides tīkla pakalpojumam.
 
2023.gadā un turpmāk ik gadu
Nr. Amats Amatu klasifikācija Amata vietu skaits Atalgojums gadā, euro Atvaļinājuma pabalsta apmērs vienam gadam (50% no atalgojuma), euro Novērtēšanas piemaksas apmērs vienam gadam (65% no atalgojuma), euro Atalgojums kopā vienam gadam, euro Darba devēja nodoklis (23,59%) vienam gadam, euro Veselības apdrošināšanas polises, euro ATLĪDZĪBA gadam, euro
1 2 3 4 5 6 7=5x6x12 8=5x6x0.5 9=5x6x0.65 10=7+8+9 11=10x0.2359 12 13=10+11+12
1 Galvenais inspektors 36.amata saime un II līmenis 9 1287 1.0 15 444 643.50 836.60 16 924 3 992 213.43 21 130
2 Vadošais finansists 15.1amata apakšsaime un II līmenis 9 1287 0.5 7 722 321.75 418.30 8 462 1 996 213.43 10 672
KOPĀ  31 802
 














 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Inspekcijas nolikuma grozījumu projektā ietverto pasākumu īstenošana nodrošināma ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, veicot iekšējās līdzekļu pārdales starp pasākumiem.
Ņemot vērā, ka plānotā funkciju pārdale skar gan Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi", gan Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums", abu noteikumu grozījumu projektu sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) uzrādīta vienāda finansiālā ietekme (finansiālās ietekmes nesummējas).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Papildus 1,5 amata vietas izveidojamas VBTAI esošo amata vietu ietvaros.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projektos paredzētā funkcija tiks nodrošināta esošo finanšu līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi