Anotācija (ex-ante)

22-TA-1809: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 859 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.4.2. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstību un savlaicīgu vides risku novēršanu, kā arī sabiedrības līdzdalību vides pārvaldībā" 5.4.2.2. pasākuma "Vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības vides pārvaldībā veicināšana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk - MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir palielināt Eiropas Savienības fondu 2014. - 2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk - Darbības programma) 5.4.2.2.pasākuma "Vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības vides pārvaldībā veicināšana" (turpmāk - Pasākums) pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas finansējumu (t.sk. Kohēzijas fonda (turpmāk - KF)).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pasākuma ietvaros tiek īstenots projekts Nr.5.4.2.2/17/I/002 "Valsts vides monitoringa programmu un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības veicināšana, pilnveidojot nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru infrastruktūru" (turpmāk - Projekts), kā rezultātā ir paredzēts pilnveidot Nacionālo Botānisko dārzu kā nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru (turpmāk – VIIC), izbūvējot vides izglītības pasākumu īstenošanai piemērotas telpas, nodrošinot to tehnoloģisko aprīkojumu un veicot sabiedrības izglītošanas un iesaistes pasākumus. Aktualizējoties vides izglītības komunikācijas metodēm, analizējot VIIC potenciālo apmeklētāju paradumu maiņu un auditorijas informācijas uztveres izmaiņas, tika secināts, ka VIIC izvirzīto mērķu un rezultātu sasniegšana ir iespējama, pilnveidojot VIIC ekspozīcijas satura pasniegšanas veidus. Jauno Projekta darbību īstenošanai nepieciešams papildu finansējums 552 941 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot esošās infrastruktūras un plānotās ekspozīcijas digitālā satura, tehniskā aprīkojuma un telpu iekārtojuma iespējas un to potenciālu, kā arī ņemot vērā jau šobrīd izrādīto pieprasījumu no potenciālo apmeklētāju puses (piem., skolas, bērnudārzi), secināts, ka papildu jau plānotajām darbībām sabiedrības izglītošanas, iesaistes un informētības veicināšanai Projektā būtu nepieciešams iekļaut tādus pasākumus kā interaktīvi izglītojoša satura veidošana, aizstājot daļu no tekstuālā satura ar interaktīvām spēlēm, tehniskā aprīkojuma papildināšana ar virtuālās realitātes ierīcēm, nodrošinot interaktīvu izglītojošā satura digitalizāciju un modernas pieredzes pasniegšanu, speciālu telpu un zonu ierīkošana un aprīkošana interaktīvi izglītojošā satura demonstrēšanai un pieredzei centra telpās, kā arī papildinātās realitātes instalācijas izvietošana centra brīvdabas teritorijā, atbalstot caurviju izpratnes veidošanos jauniešu auditorijā. Darbību realizēšanas uzdevumu centrā ir apmeklētāja vai apmeklētāju grupas ērtība jeb apmeklētāja ceļa karte, kas atbilst aktuālajiem lietotāju/apmeklētāju paradumiem un vajadzībām, ņemot vērā visas sabiedrības grupas, t.sk. apmeklētājus ar ierobežotām iespējām gan no fiziskās pieejamības, gan digitālā satura veidošanas viedokļa. Minētās papildu darbības nav iespējams realizēt Projekta esošā termiņa un budžeta ietvaros, bet lai nodrošinātu projekta ciešu sasaisti ar Pasākuma mērķi un efektīvāku integrēšanas un ieviešanas norisi, nepieciešams papildu finansējums 552 941 euro (t.sk 470 000 euro KF) un secīgs Projekta īstenošanas termiņa pagarinājums (nemainot Pasākuma īstenošanas nosacījumus attiecībā uz maksimālo projektu īstenošanas termiņu), kas attiecīgi pieprasa arī papildu finansējumu projekta vadības administratīvo izdevumu segšanai, ko nodrošina Valsts reģionālās attīstības aģentūra kā finansējuma saņēmējs.
Risinājuma apraksts
Kā papildu finansējuma avots noteikts Darbības programmas 5.4.3.2.pasākums "Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana Natura 2000 teritorijās" (turpmāk - 5.4.3.2. pasākums), kā ietvaros ir izveidojies KF finansējuma atlikums, jo 2022. gada 17. martā 5.4.3.2. pasākuma projektu vērtēšanas komisija pieņēma lēmumu par trīs projektu noraidīšanu, jo tie neatbilda vērtēšanas kritērijiem. 5.4.3.2. pasākuma KF finansējuma atlikuma 470 000 euro apmērā pārdale uz 5.4.3.2. pasākumu negatīvi neietekmēs 5.4.3.2. pasākuma ietvaros indikatīvi apstiprināmo projektu īstenošanu. KF finansējuma pārdale apstiprināta ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas 2022. gada 13. maija lēmumu Nr. L-2022/16 par Darbības programmas grozījumu apstiprināšanu, kā arī Ministru kabinetā 2022. gada 21. jūnijā (22-TA-1665). Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izveidota Investīciju projektu izvērtēšanas komisija ir apstiprinājusi papildu darbību īstenošanu Projektā, apstiprinot arī papildu finansējuma nepieciešamību (lēmums Nr.2022/5, 2022. gada 8.aprīlis).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 340 115
53 482
825 075
398 649
292 829
17 869
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 340 115
53 482
825 075
398 649
292 829
17 869
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 504 419
62 920
944 953
468 999
344 504
21 022
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 504 419
62 920
944 953
468 999
344 504
21 022
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-164 304
-9 438
-119 878
-70 350
-51 675
-3 153
0
3.1. valsts pamatbudžets
-164 304
-9 438
-119 878
-70 350
-51 675
-3 153
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-9 438
-70 350
-3 153
0
5.1. valsts pamatbudžets
-9 438
-70 350
-3 154
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Ministru kabineta noteikumu projekts precizē kopējo Pasākuma un specifiski pirmajai projektu iesniegumu atlases kārtai pieejamo finansējumu, jo piešķirts papildu finansējums Projektā - KF 470 000 euro un nacionālais līdzfinansējums (valsts budžeta līdzfinansējuma daļa) - 82 941 euro. Budžeta ieņēmumi ir maksimāli iespējamā finansējuma KF daļa 85 % apmērā no publiskā finansējuma (attiecināmām izmaksām). Informācija šajā sadaļā sniegta par izmaiņām Pasākuma pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtā.

Budžeta ietvara dati norādīti saskaņā ar Centrālās finanšu un līgumu aģentūras 2022. gada 14. februārī sagatavotajām prognozēm par plānotajiem maksājumiem finansējuma saņēmējiem 2022., 2023. un 2024. gadam. Izmaiņas kārtējā gadā norādītas saskaņā ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras plānotajām izmaksām Projektā līdz 2024.gadam:
2022. gadā: KF 53 482 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 9438 euro, kopā 62 920 euro
2023. gadā: KF 398 649 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 70 350 euro, kopā 468 999 euro
2024. gadā: KF 17 869 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 3 153 euro, kopā 21 023 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Budžeta izdevumi ir projektu ieviešanai nepieciešamie kopējie finanšu līdzekļi, kas ietekmē valsts budžetu. Papildu piešķirtais finansējums piešķirts Projekta daļai, ko līdzfinansē no valsts budžeta. Lai uzrādītu iespējami precīzāku ietekmi, budžeta izdevumu daļā no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras 2022. gada 14. februārī sagatavotajām prognozēm par plānotajiem maksājumiem finansējuma saņēmējiem 2022., 2023. un 2024. gadam atņemta nost tā izdevumu daļa, kas piekritīga Projekta daļai, ko līdzfinansē kā privātās attiecināmās izmaksas (4.58%), jo šī izmaksu daļa neietekmē valsts budžetu.
MK noteikumu projektam nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīti no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaits netiek mainīts
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

MK noteikumu projekts paredz iestrādāt grozījumus, kas apstiprināti līdz ar ES fondu Uzraudzības komitejas lēmumu un sekojošu MK lēmumu, katrā no iepriekš minēto lēmumu pieņemšanas gaitā nodrošinot sabiedrības iesaisti. Tādējādi šis MK noteikumu projekts vairāk uzskatāms par tehniskas dabas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi