Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-710: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 379 "Noteikumi par zvērinātu notāru apliecināto pilnvarojumu reģistru, Latvijā atsaukto pilnvarojumu reģistru un nākotnes pilnvarojumu reģistru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt, ka apliecināto pilnvarojumu reģistrā un nākotnes pilnvarojumu reģistrā iekļautās ziņas par pilnvarojumu būtu pilnīgākas, kā rezultātā ne tikai tiks vairota trešo personu tiesību aizsardzības efektivitāte, jo ikviena persona, saņemot informāciju no pilnvarojumu reģistriem, būs informēta par attiecīgās pilnvaras spēkā esību, ievērojot Civillikuma 2316. panta otrajā un trešajā daļā noteikto, bet arī ziņu sniegšana no pilnvarojumu reģistriem būs lietderīgāka.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumu Nr. 379 "Noteikumi par zvērinātu notāru apliecināto pilnvarojumu reģistru, Latvijā atsaukto pilnvarojumu reģistru un nākotnes pilnvarojumu reģistru" (turpmāk – noteikumi Nr. 379) 5. un 6. punkts atspoguļo informāciju par ziņām, kādas ietveramas apliecināto pilnvarojumu reģistrā un nākotnes pilnvarojumu reģistrā. Attiecīgi pašreiz šajos reģistros iekļautas ailes, kurās tiek norādīta informācija par ieraksta izdarīšanas datumu un laiku; par pilnvarotāju (pilnvarotājiem) – fiziskās personas vārdu, uzvārdu un personas kodu (ja tāda nav, – dzimšanas gadu, dienu, mēnesi un vietu) vai attiecībā uz apliecināto pilnvarojumu reģistru - juridiskās personas nosaukumu un reģistrācijas numuru; par pilnvarnieku (pilnvarniekiem) – fiziskās personas vārdu, uzvārdu un personas kodu (ja tāda nav, – dzimšanas gadu, dienu, mēnesi un vietu) vai attiecībā uz apliecināto pilnvarojumu reģistru - juridiskās personas nosaukumu un reģistrācijas numuru; par pilnvarojumu – pilnvarojuma izdošanas datumu, numuru un termiņu, zvērināta notāra vārdu un uzvārdu, kurš pilnvarojumu apliecinājis un attiecībā uz nākotnes pilnvarojumu reģistru - skenētu papīra formas notariālo aktu vai elektronisko notariālo aktu; par pilnvarnieka tiesībām pārstāvēt pilnvarotāju – datumu, kad reģistrētas pilnvarnieka tiesības pārstāvēt pilnvarotāju, vai pilnvarnieka tiesību apturēšanas datumu, norādot to pamatojošus dokumentus (dokumenta izsniedzēju, datumu un numuru vai citas ziņas) - attiecībā uz nākotnes pilnvarojumu reģistru; par pilnvarojuma atsaukumu – atsaukuma datumu un numuru, zvērināta notāra vārdu un uzvārdu vai iestādes nosaukumu, kura publicējusi sludinājumu par pilnvarojuma atsaukumu; oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" gadu, dienu, mēnesi un laidiena numuru, kurā publicēts sludinājums par pilnvarojuma atsaukumu, un piezīmes (piemēram, ieraksta labojumu iemeslus).
Norādāms, ka ziņas par apliecināto pilnvarojumu ir visas ziņas, kuras raksturo pilnvarojumu. Proti, pilnvarojumu raksturo dažāda veida ziņas, tajā skaitā, informācija par tā izdošanu un spēkā esību. Ziņas par pilnvarojuma izdošanu šobrīd ir jau noteiktas noteikumu Nr. 379 54., 5.5. un 6.4. apakšpunktā.  Tāpat ziņas par pilnvarojuma spēkā esību arī daļēji ir jau noteiktas noteikumos Nr. 379, tomēr no datu pārskatāmības viedokļa  šīs ziņas izkārtotas šo noteikumu 5.6., 5.7., 6.6. un 6.7. apakšpunktā. To, ka noteikumu Nr. 379 mērķis ir bijis pilnvarojumu reģistros norādīt arī ziņas par pilnvarojumu spēkā esību, apliecina tas, ka noteikumi Nr. 379 paredz pilnvarojuma reģistrā norādīt vienu pilnvarojuma spēku zaudēšanas pamatu – pilnvarojuma atsaukumu. Līdz ar to noteikumi Nr. 379 jau satur ziņas par pilnvarojuma spēkā esību attiecībā uz tā atsaukumu. Turklāt nākotnes pilnvarojumu reģistrs un apliecināto pilnvarojuma reģistrs pilnvarojuma atsaukuma ziņas saņem tiešsaistē no cita reģistra – atsaukto pilnvarojumu reģistra. Vienlaikus norādāms, ka ziņas par to, ka pilnvarotājs ir miris, atbilstoši Civillikuma 2312. un 2316. pantam arī ir ziņas par pilnvarojuma spēkā esību. Tādējādi šobrīd ir iespējams pilnvarojuma reģistrus savienot ar Fizisko personu reģistru, lai ziņu sniegšana no pilnvarojumu reģistriem būs lietderīgāka un ikviena persona, saņemot informāciju no pilnvarojumu reģistriem, būs informēta par attiecīgās pilnvaras spēkā esību, ievērojot Civillikuma 2316. panta otrajā un trešajā daļā noteikto.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 379 5. un 6. punkts, kurā ietvertas ziņas par reģistros atspoguļojamo informāciju par pilnvarām, neparedz tajos iekļaut informāciju par to, vai pilnvarotājs ir dzīvs vai miris. Tomēr šādas informācijas iekļaušana ir juridiski būtiska, jo saskaņā ar Civillikuma 2312. panta piekto punktu pilnvarojums izbeidzas ar vienas vai otras puses nāvi, savukārt saskaņā ar Civillikuma 2316. panta pirmo daļu pilnvarotāja nāve iznīcina līgumiskās attiecības līdzīgi atsaukumam. Vienlaikus atbilstoši Civillikuma 2316. panta otrajā un trešajā daļā noteiktajam pilnvarotāja nāve automātiski nenozīmē arī  līgumisko attiecību izbeigšanos, proti, kad pilnvarotājs devis tādu uzdevumu, kas bijis jāizpilda vai kuru var izpildīt tikai pēc viņa nāves vai ja pilnvarnieks, dabūjot zināt par pilnvarotāja nāvi, jau ir iesācis vest viņam uzdoto lietu, tad viņam ir nevien tiesība, bet arī pienākums rūpēties par to tik ilgi, kamēr mantinieki nav devuši rīkojumu (līguma tālākās pastāvēšanas fikcija).
Norādāms, ka pilnvarojumu reģistrs un nākotnes pilnvarojumu reģistrs ir saslēgti ar atsaukto pilnvarojuma reģistru, tādējādi nodrošinot šo abu reģistru lietotājiem informāciju par pilnvarojuma spēkā esību. Vienlaikus šobrīd pilnvarojumu reģistrs un nākotnes pilnvarojumu reģistrs nav saslēgts ar citiem valsts reģistriem – Fizisko  personu reģistru, no kura arī ir iespējams saņemt ziņas, kas ļauj atzīt, ka pilnvarojums ir zaudējis spēku. Līdz ar to apliecināto pilnvarojumu reģistrs un nākotnes pilnvarojuma reģistrs, no vienas puses, un Fizisko personu reģistrs, no otras puses, ir valsts institūciju turējumā un pārziņā esoši reģistrs, kas savstarpēji neapmainās informācijām, lai gan tas būtu sabiedrības un konkrētu personu interesēs. Tādējādi, grozot noteikumus Nr. 379 un tehniski izveidojot savienojumu starp iepriekš minētajiem reģistriem, tiks nodrošināts efektīvs tiešsaistes publiskais pakalpojums un ļaus novērst situācijas, ka valsts un pašvaldību iestādēs un civiltiesiskās attiecībās tiek izmantotas pilnvaras, kuras saskaņā ar Civillikuma 2312. un 2316. pantu ir zaudējušas spēku. Norādāms, ka nav citu ticamu veidu, kā ātri noskaidrot civiltiesiskajā darījumā izmantotās pilnvaras juridisko spēku. Līdz ar to apliecināto pilnvarojumu reģistrā un nākotnes pilnvarojumu reģistrā būtu nepieciešams norādīt arī pazīmi par pilnvarotāja miršanas faktu, lai, ievērojot Civillikuma 2316. panta otrajā un trešajā daļā noteikto, personas būtu informētas par attiecīgās pilnvaras spēkā esību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt, ka apliecināto pilnvarojumu reģistrā un nākotnes pilnvarojumu reģistrā tiek iekļautas ziņas par to, ka pilnvarotājs ir miris. Tāpat noteikumu projekts paredz, ka minētās ziņas reģistros iekļauj no Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas automatizētajā datu pārraides režīmā, tiklīdz šīs ziņas ir ievietotas Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā. Turklāt gadījumos, ja pilnvarotājs nav reģistrēts Fizisko personu reģistrā, noteikumu projekts paredz, ka ziņas par viņa nāvi reģistrā ieraksta reģistra operators, kam Latvijas Zvērinātu notāru padome uzdevusi to veikt, pamatojoties uz personas (piemēram, cits pilnvarotājs (ja ir vairāki), pilnvarnieks, pilnvarotāja mantinieki, valsts vai pašvaldību institūcijas) vai zvērināta notāra iesniegumu, kam pievienota miršanas apliecības kopija vai tāda ārvalstīs izsniegta dokumenta kopija, kurš apliecina miršanas fakta reģistrāciju.
Norādāms, ka šāda datu iegūšanas kārtība līdzīgi ir noteikta jau Ministru kabineta 2013. gada 10. decembra noteikumos Nr. 1448 "Noteikumi par publisko testamentu reģistru", kuru 13. punktā paredzēts, ka šo noteikumu 6.5. apakšpunktā minētās ziņas (mantojuma atstājēja miršanas gadu, dienu, mēnesi) Publisko testamentu reģistrā iekļauj no Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas automatizētajā datu pārraides režīmā, tiklīdz šīs ziņas ir ievietotas Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā. Ja mantojuma atstājējs nav reģistrēts Fizisko personu reģistrā, ziņas par viņa nāvi reģistrā ieraksta reģistra operators, kam padome uzdevusi to veikt, pamatojoties uz personas vai zvērināta notāra iesniegumu, kam pievienota miršanas apliecības kopija vai tāda ārvalstīs izsniegta dokumenta kopija, kurš apliecina miršanas fakta reģistrāciju.
Papildus norādāms, ka šāda risinājuma ieviešanai pielāgojumi ir nepieciešami tikai Notāru informācijas sistēmā, lai Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas automatizētajā datu pārraides režīmu iekļautu arī apliecināto pilnvarojumu reģistrā un nākotnes pilnvarojuma reģistrā. Notāru informācijas sistēmā šādu datu pārraides režīmu jau paredz Publisko testamentu reģistram saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 10. decembra noteikumiem Nr. 1448 "Noteikumi par publisko testamentu reģistru". Turklāt starp Latvijas Zvērinātu notāru padomi un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi ir noslēgts sadarbības līgums par ziņu saņemšanu un apmaiņu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ikviena fiziska persona, kura vēlēsies saņemt informāciju par apliecinātu pilnvarojumu.
Ietekmes apraksts
Ikviena persona, saņemot informāciju no pilnvarojumu reģistriem, būs informēta par attiecīgās pilnvaras spēkā esību, ievērojot Civillikuma 2316. panta otrajā un trešajā daļā noteikto, kā arī Latvijas Zvērinātu notāru padomes sniegtais elektroniskais pakalpojums – ziņu sniegšana no pilnvarojumu reģistriem – būs lietderīgāks.
Juridiskās personas
  • Ikviena juridiska persona, kura vēlēsies saņemt informāciju par apliecinātu pilnvarojumu.
Ietekmes apraksts
Ikviena persona, saņemot informāciju no pilnvarojumu reģistriem, būs informēta par attiecīgās pilnvaras spēkā esību, ievērojot Civillikuma 2316. panta otrajā un trešajā daļā noteikto, kā arī Latvijas Zvērinātu notāru padomes sniegtais elektroniskais pakalpojums – ziņu sniegšana no pilnvarojumu reģistriem – būs lietderīgāks.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Zvērinātu notāru padome
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/6e6d6c31-484e-4127-a2d6-d8e46cd727cb/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Viedokļi par noteikumu projektu no sabiedrības pārstāvju puses nav saņemti.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Zvērinātu notāru padome
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Zvērināti notāri

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Apliecināto pilnvarojumu reģistrā un nākotnes pilnvarojumu reģistrā ziņas par to, ka pilnvarotājs ir miris, tiks iekļautas no Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas automatizētajā datu pārraides režīmā ar Notāru informācijas sistēmu, tiklīdz šīs ziņas tiks ievietotas Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā.

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ņemot vērā to, ka apliecināto pilnvarojumu reģistrā un nākotnes pilnvarojumu reģistrā iekļautās ziņas par pilnvarojumu būs pilnīgākas, attiecīgi arī Latvijas Zvērinātu notāru padomes sniegtais elektroniskais pakalpojums – ziņu sniegšana no pilnvarojumu reģistriem – būs lietderīgāks.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi