Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2459: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1375 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību piekrastes ūdeņos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zemkopības ministrijā (turpmāk – ministrija) ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1375 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību piekrastes ūdeņos"" (turpmāk – projekts) saskaņā ar Zvejniecības likuma 11. panta 4.2 daļu un Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumu Nr. 1375 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību piekrastes ūdeņos" (turpmāk – noteikumi Nr. 1375) 12. punktu, kas paredz, ka ministrija apkopo valsts zinātniskā institūta "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR""  (turpmāk – institūts) izvērtētos un atbalstītos priekšlikumus par zvejas limitu izmaiņām un informāciju par limitu samazinājumu, ņemot vērā šo noteikumu 5.1 punktā minēto nosacījumu, un iesniedz Ministru kabinetā attiecīgu tiesību akta projektu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir zvejas limitu maiņa jūras piekrastes ūdeņos Tukuma novada pašvaldībai (Engures pagasta administratīvā teritorijā), sākot ar 2024. gadu. Tāpat projektā nepieciešams precizēt Rīgas līča ģeogrāfisko nosaukumu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Projektam jāstājas spēkā 2024. gada 1. janvārī, jo zvejas limiti komerczvejai un pašpatēriņa zvejai tiek piešķirti izmantošanai attiecīgajā kalendārajā gadā. Paredzēts, ka mainītos zvejas limitus varēs piemērot no 2024. gada 1. janvāra, jo pašvaldības zvejniekiem nākamajā gadā izmantojami zvejas limiti tiek iedalīti kalendārā gada beigās, par to noformējot rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līguma protokolu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar noteikumu Nr. 1375 11. punktu pašvaldības reizi gadā līdz 1. jūlijam institūtam var iesniegt priekšlikumus par piekrastes ūdeņos noteikto zvejas limitu maiņu. Institūts mēneša laikā izvērtē iesniegtos priekšlikumus un iesniedz ministrijā zinātniski pamatotu rekomendāciju (turpmāk – rekomendācija) par pašvaldību priekšlikumiem zvejas limitu maiņai. Ministrija, ievērojot iepriekšminēto noteikumu 12. punkta prasības, apkopo institūta izvērtētos un atbalstītos priekšlikumus par zvejas limitu maiņu un iesniedz Ministru kabinetā noteikumu projektu. Paredzēts, ka mainītos zvejas limitus varēs piemērot no 2024. gada 1. janvāra, jo pašvaldības zvejniekiem nākamajā gadā izmantojamos zvejas limitus iedala kalendārā gada beigās, par to noformējot rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līguma protokolu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu Nr. 1375 11. punktu Engures pagasta pārvalde un Dienvidkurzemes novada pašvaldība institūtā iesniedza priekšlikumus par piekrastes ūdeņos noteikto zvejas limitu maiņu. Institūts tos izvērtēja un 2023. gada 1. augustā iesniedza ministrijai rekomendāciju Nr.1-6/430-e (turpmāk – rekomendācija) (sk. anotācijas 1. pielikumā).
Rekomendācijā ir sniegta arī informācija un skaidrojums par pašvaldību priekšlikumiem, kas netika atbalstīti.
Risinājuma apraksts
Institūta rekomendācijā daļēji atbalstītie Engures pagasta pārvaldes priekšlikumi par zvejas limitu maiņu ir iekļauti sagatavotajā noteikumu projektā. Pamatojums institūta neatbalstītajiem Dienvidkurzemes pašvaldības priekšlikumiem ir sniegts rekomendācijā.
Engures pagasta pārvalde lūdza rast iespēju divu reņģu stāvvadu limitus pārdalīt pret atbilstoša skaita zivju tīklu, reņģu tīklu un sīkzivju murdu limitiem. Institūts atbalsta viena reņģu stāvvada aizvietošanu ar 18 reņģu tīkliem un viena reņģu stāvvada aizvietošanu ar 18 zivju tīkliem, bet neatbalsta reņģu stāvvadu aizvietošanu ar sīkzivju murdiem. Attiecīgi ir mainīts noteikumu Nr. 1375 2. pielikuma 6. punkts. Pamatojums institūta atbalstītajiem un neatbalstītajiem pašvaldības priekšlikumiem ir sniegts institūta rekomendācijā.
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas 2022. gada 28. jūnija lēmumu
Nr. 1-15.1/1, nolemts atzīt, ka pareizāks ģeogrāfiskā objekta nosaukums ir Baltijas jūras Rīgas līcis, nevis iepriekš lietotais Rīgas jūras līcis, tāpēc noteikumos Nr. 1375 vārdi "Rīgas jūras līcis" jāaizstāj ar vārdiem "Rīgas līcis".
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 1375 ģeogrāfiskais nosaukums "Rīgas jūras līcis" ir aizstāts ar nosaukumu "Rīgas līcis", grozot noteikumu Nr. 1375 1., 3., 4. un 4.1 punktu, 2.1., 2.2., 2.3. un 2.4. apakšpunktu un 1. un 3. pielikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Institūts ir izvērtējis prasību samērīgumu pret ieguvumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Zvejnieki, kas zvejo Tukuma novada administratīvās teritorijas jūras piekrastes ūdeņos
Ietekmes apraksts
Ar tiesisko regulējumu noteikta zvejas limitu maiņa Tukuma novada administratīvās teritorijas jūras piekrastes ūdeņos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ar tiesisko regulējumu noteikta zvejas limitu maiņa Tukuma novada administratīvās teritorijas jūras piekrastes ūdeņos.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
837 833
0
837 833
228
837 833
228
228
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
244 000
0
244 000
68
244 000
68
68
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
593 833
0
593 833
160
593 833
160
160
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
837 833
0
837 833
228
837 833
228
228
3.1. valsts pamatbudžets
244 000
0
244 000
68
244 000
68
68
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
593 833
0
593 833
160
593 833
160
160
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
228
228
228
5.1. valsts pamatbudžets
0
68
68
68
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
160
160
160
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta 2009. gada 11. augusta noteikumu Nr. 918 "Noteikumi par ūdenstilpju un rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanas kārtību" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 918) 2.1 pielikumā ir noteikta pamatmaksa par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanu.
Ievērojot MK noteikumos Nr. 918 noteikto zvejas rīku limitu pamatmaksu, noteikumu projektā ietvertie grozījumi radīs nenozīmīgu finansiālu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumiem no zvejas tiesību rūpnieciskās izmantošanas (zvejas limiti).
Noteikumu projektā paredzēts:
a) palielināt kopējo zivju tīklu limitu par 18 gab., un tas valsts un Tukuma novada pašvaldības budžeta ieņēmumus kopumā palielinās par 384,12 EUR (18 gab. x 21,34 EUR par vienu limita vienību);
b) palielināt kopējo reņģu tīklu limitu par 18 gab., kas tas valsts un Tukuma novada pašvaldības budžeta ieņēmumus kopumā palielinās par 127,98 EUR (18 gab. x 7,11 EUR par vienu limita vienību);
c) samazināt kopējo reņģu stāvvadu limitu par 2 gab., kas tas valsts un Tukuma novada pašvaldības budžeta ieņēmumus kopumā samazinās par 284,58 EUR (2 gab. x 142,29 EUR par vienu limita vienību).

Tādējādi kopumā noteikumu projektā paredzētie grozījumi ieņēmumus no zvejas rīku izmantošanas piekrastē varētu palielināt par 227,52 EUR.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 918 96. punktu pašvaldībai paliek 70 % ieņēmumu no zvejas tiesību nomas, bet 30 % tiek ieskaitīti valsts budžetā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Zemkopības ministrija, Engures pagasta pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Latvijas iekšējo un jūras piekrastes ūdeņu resursu ilgtspējīgas izmantošanas un pārvaldības konsultatīvā padome

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6eb5eacf-7be0-4796-bd18-15587f0ea3ed

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiesību akta projekts 2023. gada 16. oktobrī elektroniski tika nosūtīts Latvijas iekšējo un jūras piekrastes ūdeņu resursu ilgtspējīgas izmantošanas un pārvaldības konsultatīvajai padomei. Komentāri un iebildumi netika sniegti.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" tiesību akta projekts un tā anotācija no 2023. gada 13. līdz 27. oktobrim bija pieejami publiskai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. No trīs piekrastes zvejniekiem tika saņemti iebildumi un priekšlikumi, kurus ministrija 2023. gada 1. novembrī nosūtīja izvērtēšanai institūtam. Institūts tos izvērtēja un 2023. gada 13. novembrī sniedza ministrijai savus pamatojumus un komentārus (sk. anotācijas 2. pielikumu). Saņemtie zvejnieku iebildumi un priekšlikumi nav ņemti vērā, jo zvejas limitus piekrastes ūdeņos saskaņā ar noteikumu Nr. 1375 11. punktu var mainīt, tikai pamatojoties uz pašvaldību sniegtajiem priekšlikumiem un institūta zinātniski pamatotu rekomendāciju par šādu izmaiņu iespējamību.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Valsts vides dienests
  • Engures pagasta pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tukuma novadā Rīgas līča piekrastes ūdeņos, iespējams, palielināsies reņģu, plekstu, vimbu u. c. zivju sugu nozveja, tomēr, ņemot vērā institūta sniegto vērtējumu, reņģu un citu zivju sugu nozvejas palielināšanās neradīs būtisku ietekmi uz Rīgas līča reņģu un citu zivju sugu krājuma stāvokli.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
BIOR rekomendācija
2. pielikums
Nosaukums
Viedokļu pārskats