25-TA-1077: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Tirgus laukumā 7, Kandavā, Tukuma novadā, nodošanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa un 43. pants.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4., 5. un 18. punkts.
Tukuma novada domes (turpmāk - pašvaldība) 2025. gada 27. marta lēmums Nr. TND/1-1.1/25/209 (prot. Nr. 4, 62. §) “Par nekustamā īpašuma Tirgus laukumā 7, Kandavā, Tukuma novadā, pārņemšanu”.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4., 5. un 18. punkts.
Tukuma novada domes (turpmāk - pašvaldība) 2025. gada 27. marta lēmums Nr. TND/1-1.1/25/209 (prot. Nr. 4, 62. §) “Par nekustamā īpašuma Tirgus laukumā 7, Kandavā, Tukuma novadā, pārņemšanu”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valsts nekustamā īpašuma Tirgus laukumā 7, Kandavā, Tukuma novadā, nodošanu Tukuma novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – projekts) paredz atļaut Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu Tirgus laukumā 7, Kandavā, Tukuma novadā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4., 5. un 18. punktu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9011 001 0669) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 9011 001 0669) 0,0348 ha platībā un būve (būves kadastra apzīmējums 9011 001 0669 001) – Tirgus laukumā 7, Kandavā, Tukuma novadā (turpmāk – nekustamais īpašums), netiek izmantots Iekšlietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai un arī turpmāk nebūs nepieciešams Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu deleģēto valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, jo 2025.gadā tika pabeigts jaunais Kandavas katastrofu pārvaldības centrs "Ūdenstornis Liepās", Kandavā, Tukuma novadā, kurā izvietots Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Valsts policija un Neatliekamās medicīniskās pārvaldes dienests (NMPD).
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Kandavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000056554 Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) zemes vienības noteiktais lietošanas mērķis: 0906 – Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem zemes vienībai ir noteikti apgrūtinājumi:
7312060100 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes siltumvadu, siltumapgādes iekārtu un būvi – 0,0015 ha;
7312010300 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu – 0,0007 ha;
7312040200 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju – 0,0010 ha;
7313050600 – dabas parka neitrālās zonas teritorija – 0,0348 ha;
83170300100 - Lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam - 0,0010 ha.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā.
Būve - ugunsdzēsēju depo (kadastra apzīmējums 9011 001 0669 001) 350,5 m2 platībā. Būves galvenais lietošanas veids: 1274 - Citas, iepriekš neklasificētas, ēkas un būves tips: 12740101 - Soda izciešanas iestāžu ēkas, aizsardzības spēku, policijas un ugunsdzēsības dienestu ēkas un kazarmas.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem uz 2025.gada 1.janvāri nekustamā īpašuma fiskālā kadastrālā vērtība ir 3 288 euro, tai skaitā zemes vienībai – 296 euro, būvei – 2 992 euro, un universālā kadastrālā vērtība ir 6 837 euro, tai skaitā zemes vienībai - 668 euro, būvei - 6 169 euro.
nekustamais īpašums nav iznomāts.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Kandavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000056554 Latvijas valstij Iekšlietu ministrijas personā.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) zemes vienības noteiktais lietošanas mērķis: 0906 – Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem zemes vienībai ir noteikti apgrūtinājumi:
7312060100 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes siltumvadu, siltumapgādes iekārtu un būvi – 0,0015 ha;
7312010300 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu – 0,0007 ha;
7312040200 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju – 0,0010 ha;
7313050600 – dabas parka neitrālās zonas teritorija – 0,0348 ha;
83170300100 - Lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam - 0,0010 ha.
Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā.
Būve - ugunsdzēsēju depo (kadastra apzīmējums 9011 001 0669 001) 350,5 m2 platībā. Būves galvenais lietošanas veids: 1274 - Citas, iepriekš neklasificētas, ēkas un būves tips: 12740101 - Soda izciešanas iestāžu ēkas, aizsardzības spēku, policijas un ugunsdzēsības dienestu ēkas un kazarmas.
Saskaņā ar NĪVK IS datiem uz 2025.gada 1.janvāri nekustamā īpašuma fiskālā kadastrālā vērtība ir 3 288 euro, tai skaitā zemes vienībai – 296 euro, būvei – 2 992 euro, un universālā kadastrālā vērtība ir 6 837 euro, tai skaitā zemes vienībai - 668 euro, būvei - 6 169 euro.
nekustamais īpašums nav iznomāts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka 2025. gadā tika pabeigta jaunā Kandavas katastrofu pārvaldības centra būvniecība un nekustamais īpašums turpmāk nebūs nepieciešamas Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu deleģēto valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) kā Iekšlietu ministrijas nekustamo īpašumu pārvaldītāja 2025. gada 7. februāra vēstulē Nr. 1.2.1-01/1179 “Par nekustamā īpašuma Tirgus laukumā 7, Kandavā, Tukuma novadā, pārņemšanu”, piedāvāja pašvaldībai pārņemt savā īpašumā nekustamo īpašumu.
2025. gada 27. martā pieņemts Tukuma novada domes lēmums Nr. TND/1-1.1/25/209 (prot. Nr. 4, 62. §) “Par nekustamā īpašuma Tirgus laukumā 7, Kandavā, Tukuma novadā, pārņemšanu” pārņemt bez atlīdzības valstij piederošo nekustamo īpašumu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4., 5. un 18. punktā minēto autonomo funkciju veikšanai – gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību; sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē, sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un sniegt atbalstu kultūras norisēm; veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā.
Iepriekš minētajā lēmumā norādīts, ka Kandavas pilsētas, Cēres un Kandavas pagastu pārvaldes ieskatā būve ir svarīga Kandavas pilsētas vēsturiskā centra apbūves sastāvdaļa. Kandavas vecpilsētas kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana un turpmāka izmantošana ir pašvaldības pienākums, pašvaldības tiesības uz nekustamo īpašumu sekmētu minēto pienākumu nodrošināt. Ugunsdzēsēju depo ēka ir būtisks Kandavas vecpilsētas objekts un tā būtu jāpārņem pašvaldībai, lai īstenotu pašvaldības mērķus. Pašvaldība atzīst, ka nekustamais īpašums ir piemērots, lai tajā izveidotu semināru telpas, tūrisma informācijas punktu, un pielāgotu atsevišķu telpu grupas civilās aizsardzības pasākumu kopuma nodrošināšanai, tai skaitā Pašvaldības rīcībā esošo resursu (tai skaitā dažādu rezervju), kas izmantojami dažādu katastrofu pārvaldīšanai, glabāšanai. Tāpat nekustamā īpašuma telpas ir piemērotas Pašvaldības ikdienā izmantojamā kustamā īpašuma glabāšanai (transportlīdzekļu, ģeneratoru, instrumentu, svētku dekorāciju utt.), jo līdzvērtīgu telpu Pašvaldības rīcībā Kandavas pilsētā nav. Pašvaldība telpas plāno izmantot tikai pašvaldības un tās iestāžu organizētu semināru, apmācību un svētku pasākumu organizēšanai, dzimtsarakstu nodaļas organizētām laulību ceremonijām, pašvaldības kustamās mantas glabāšanai, pašvaldības iestāžu darba telpu iekārtošanai un tml. darbībām.
Ievērojot, ka pašvaldība nekustamo īpašumu izmantos savu autonomo funkciju veikšanai, tad nekustamā īpašuma nodošana pašvaldības īpašumā nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts un uz to nav attiecināms komercdarbības atbalsta regulējums.
2025. gada 27. martā pieņemts Tukuma novada domes lēmums Nr. TND/1-1.1/25/209 (prot. Nr. 4, 62. §) “Par nekustamā īpašuma Tirgus laukumā 7, Kandavā, Tukuma novadā, pārņemšanu” pārņemt bez atlīdzības valstij piederošo nekustamo īpašumu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4., 5. un 18. punktā minēto autonomo funkciju veikšanai – gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību; sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē, sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un sniegt atbalstu kultūras norisēm; veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā.
Iepriekš minētajā lēmumā norādīts, ka Kandavas pilsētas, Cēres un Kandavas pagastu pārvaldes ieskatā būve ir svarīga Kandavas pilsētas vēsturiskā centra apbūves sastāvdaļa. Kandavas vecpilsētas kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana un turpmāka izmantošana ir pašvaldības pienākums, pašvaldības tiesības uz nekustamo īpašumu sekmētu minēto pienākumu nodrošināt. Ugunsdzēsēju depo ēka ir būtisks Kandavas vecpilsētas objekts un tā būtu jāpārņem pašvaldībai, lai īstenotu pašvaldības mērķus. Pašvaldība atzīst, ka nekustamais īpašums ir piemērots, lai tajā izveidotu semināru telpas, tūrisma informācijas punktu, un pielāgotu atsevišķu telpu grupas civilās aizsardzības pasākumu kopuma nodrošināšanai, tai skaitā Pašvaldības rīcībā esošo resursu (tai skaitā dažādu rezervju), kas izmantojami dažādu katastrofu pārvaldīšanai, glabāšanai. Tāpat nekustamā īpašuma telpas ir piemērotas Pašvaldības ikdienā izmantojamā kustamā īpašuma glabāšanai (transportlīdzekļu, ģeneratoru, instrumentu, svētku dekorāciju utt.), jo līdzvērtīgu telpu Pašvaldības rīcībā Kandavas pilsētā nav. Pašvaldība telpas plāno izmantot tikai pašvaldības un tās iestāžu organizētu semināru, apmācību un svētku pasākumu organizēšanai, dzimtsarakstu nodaļas organizētām laulību ceremonijām, pašvaldības kustamās mantas glabāšanai, pašvaldības iestāžu darba telpu iekārtošanai un tml. darbībām.
Ievērojot, ka pašvaldība nekustamo īpašumu izmantos savu autonomo funkciju veikšanai, tad nekustamā īpašuma nodošana pašvaldības īpašumā nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts un uz to nav attiecināms komercdarbības atbalsta regulējums.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz nodot bez atlīdzības valstij piederošo nekustamo īpašumu pašvaldībai Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4., 5. un 18. punktā minēto autonomo funkciju veikšanai - gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību; sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē, sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un sniegt atbalstu kultūras norisēm; veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā.
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai.
Saskaņā ar iepriekš minēto ir sagatavots projekts, kas paredz Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu. Projekts paredz pašvaldībai pienākumu:
- nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot valstij, ja tas vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai;
- nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina projektā minēto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai.
Saskaņā ar iepriekš minēto ir sagatavots projekts, kas paredz Iekšlietu ministrijai nodot bez atlīdzības pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu. Projekts paredz pašvaldībai pienākumu:
- nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot valstij, ja tas vairs netiek izmantots pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai;
- nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina projektā minēto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, kapitālsabiedrībai vai atvasinātai publiskai personai vai to iestādei valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Sabiedrība kopumā.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Sabiedrība kopumā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus finanšu līdzekļi no valsts budžeta. Projekta ietekme uz pašvaldības budžetu nav precīzi aprēķināma. Pašvaldībai radīsies izdevumi saistībā ar projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, kā arī izdevumi, reģistrējot projektā minēto nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, kā arī ar nekustamā īpašuma uzturēšanu saistītie izdevumi.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Nodrošinājuma valsts aģentūra
- Tukuma novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
