Anotācija (ex-ante)

22-TA-3403: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "Valsts meži", Malnavas pagastā, Ludzas novadā, nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta ceturtā daļa, Ministru kabineta 2019.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.187 “Zemkopības ministrijas nolikums” 1.punkts.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Finanšu ministrijai nodot Zemkopības ministrijas valdījumā valstij piederošo zemes vienību, kas sastāv no meža zemes, un paredzēt Zemkopības ministrijai pienākumu nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz minēto zemes vienību uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009.gada 14.maija rīkojumu Nr.312 “Par nekustamā īpašuma "Valsts meži" Ludzas rajona Malnavas pagastā nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā” Zemkopības ministrija nodevusi Finanšu ministrijas valdījumā Grebņevas robežkontroles punkta (atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem – Grebņovas robežkontroles punkts) rekonstrukcijai nepieciešamo nekustamo īpašumu "Valsts meži" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6868 002 0149) - zemes vienību 1,8 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 002 0149) - Ludzas rajona Malnavas pagastā, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu “Valsts meži” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6868 002 0149)  – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 002 0149) 1,8 ha platībā – Malnavas pagastā, Ludzas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), ir nostiprinātas Malnavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000443552 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums: 03.08.2009.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 002 0149) 1,8 ha platībā, lietošanas mērķis: 0601 – zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība, zemes vienības sadalījums pa lietošanas veidiem – mežu platība 1,8 ha, tai skaitā jaunaudzes platība 0,9100 ha. Zemes vienības kadastrālā vērtība uz 01.01.2022. noteikta 410 euro.
Saskaņā ar zemesgrāmatas datiem un NĪVKIS datiem zemes vienībai ir noteikts apgrūtinājums – aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju 0.1300 ha platībā.
Atbilstoši Ludzas novada pašvaldības 04.10.2022. vēstulē Nr.3.1.1.5/2022/3594-N sniegtajai informācijai:
1) saskaņā ar Kārsavas novada teritorijas plānojumu, kas 2012.gada 22.oktobrī apstiprināts ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr.19 „Kārsavas novada teritorijas plānojuma 2012.-2024.gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi un Grafiskā daļa” zemes vienība ar kadastra apzīmējumu ir iekļauta funkcionālā zonējumā –Valsts aizsardzības teritorija  (TIN1)”;
2) ja zemes vienība netiek izmantota Grebņovas robežkontroles punkta rekonstrukcijai, tad, saskaņā ar Atsavināšanas likuma 1.panta 11. punktā noteikto, zemes vienība ir uzskatāma par starpgabalu;
3) uz minētās zemes vienības atsavināšanu attiecas likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 29.panta otrajā daļā minētie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem, jo zemes vienība  atrodas valsts pierobežas joslā;
4) minētā zemes vienība neatrodas degradētā teritorijā;
5) minētai zemes vienībai nav nodrošināta piekļuve no koplietošanas ceļa.
Zemes vienība nav iznomāta.
VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) 23.09.2021. ar vēstuli Nr.4/2-7/9509 vērsās Iekšlietu ministrijā ar lūgumu sniegt viedokli, vai Nekustamais īpašums ir nepieciešams Valsts robežsardzes vajadzībām un vai Iekšlietu ministrija piekrīt to pārņemt savā valdījumā, ņemot vērā notiekošo robežšķērsošanas vietu “Terehova”, “Silene” un “Pāternieki” modernizāciju un, ka Grebņovas robežkontroles punkta attīstība tuvākajā laikā nav paredzēta.
Iekšlietu ministrija 05.10.2021. vēstulē Nr.1-89/2761 ir sniegusi viedokli, ka tās funkciju un uzdevumu izpildei Nekustamais īpašums nav nepieciešams, jo tas atrodas ārpus valsts robežas joslas un tuvākajā perspektīvā nav plānota arī Nekustamajam īpašumam blakus esošā Grebņovas robežkontroles punkta attīstība.
Ņemot vērā, ka šobrīd Grebņovas robežkontroles punktā aktuāls ir kontroles paviljonu zem nojumes pārbūves projekts un nākotnes attīstības plānos ir paredzēta jauna rokas bagāžas termināļa izbūve un robežkontroles punktā esošo būvju un infrastruktūras uzlabošanas projekts, VNĪ ar 13.06.2022. vēstuli Nr.4/2-7/5340 ir vērsusies Valsts robežsardzē un Valsts ieņēmumu dienestā ar lūgumu sniegt informāciju, vai Nekustamais īpašums ir nepieciešams Grebņovas robežkontroles punkta modernizācijas īstenošanai un dienestu funkciju nodrošināšanai. Minētā informācija nepieciešama, lai pieņemtu lēmumu, vai Nekustamo īpašumu paturēt Finanšu ministrijas valdījumā vai virzīt nodošanai citas ministrijas valdījumā.
Valsts ieņēmumus dienests 28.06.2022. vēstulē Nr. VID.4.1/6.8/331 ir informējis VNĪ, ka Nekustamais īpašums Valsts ieņēmumu dienestam nav nepieciešams un tas neiebilst Nekustamā īpašuma nodošanai citas ministrijas valdījumā, vienlaikus vēršot uzmanību, ka pieaugot kravu apgrozījumam tuvākajos 10 – 15 gados, var rasties nepieciešamība par papildus zemes vienības daļu joslu skaita palielinājumam un eksporta joslas nojumes pagarinājumam, līdz ar ko nebūtu pieļaujama minētās zemes vienības daļas pārdošana vai iznomāšana trešajām personām.
Tāpat arī Valsts robežsardze savā 28.06.2022. vēstulē Nr. 23.1-8.16/2605 norāda, ka Nekustamais īpašums nav nepieciešams Valsts robežsardzes funkciju nodrošināšanai.
Zemkopības ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde lauksaimniecības, meža un zivsaimniecības nozarēs. Tās viena no funkcijām ir organizēt un koordinēt lauksaimniecības, meža nozares un zivsaimniecības politikas īstenošanu (Ministru kabineta 2019.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.187 “Zemkopības ministrijas nolikums” 1.punkts).
Saskaņā ar Meža likuma 4.panta otrajā daļā noteikto akciju sabiedrība „Latvijas valsts meži” (turpmāk – LVM) nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai un tā nodrošina valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību.
Ņemot vērā minēto un to, ka Nekustamais īpašums vairs nav nepieciešams Grebņovas robežkontroles punkta modernizācijas īstenošanai un dienestu funkciju nodrošināšanai, kā arī tas nav nepieciešams citu valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, optimālākais risinājums būtu nodot to Zemkopības ministrijas kā vadošās valsts pārvaldes iestādes meža nozarē valdījumā un LVM pārvaldīšanā, tādējādi nodrošinot valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkcijas īstenošanu.
VNĪ ar 14.07.2022. vēstuli Nr.4/2-7/6237 vērsās Zemkopības ministrijā ar lūgumu izvērtēt Nekustamā īpašuma pārņemšanu Zemkopības ministrijas valdījumā. Zemkopības ministrija minēto vēstuli nosūtīja izvērtēšanai arī LVM.
Saskaņā ar LVM 23.08.2022. vēstulē Nr.4.1-2_06cm_260_22_811, norādīto informāciju, LVM konstatē:
1) zemes vienība atrodas ārpus apdzīvotas vietas, Malnavas pagastā, Ludzas novadā;
2) spēkā esošajā Ludzas (bijušais Kārsavas) novada teritorijas plānojumā zemes vienības funkcionālais zonējums noteikts “Meža teritorija”, papildus noteikta teritorija ar īpašiem noteikumiem – TIN1 – valsts aizsardzībai, robežsardzei un muitai neieciešamās teritorijas, kur galvenais zemes izmantošanas veids ir valsts aizsardzībai, robežsardzei un muitas nepieciešamo būvju, ēku un ar tām saistītās infrastruktūras izvietošana;
3) zemes vienība ZA, A un-D malas tieši pieguļ LVM apsaimniekojamai teritorijai;
4) zemes vienībai nav nodrošināta tieša piekļuve - attālums līdz valsts nozīmes autoceļam (tuvākais punkts uz rietumiem) ir 40 m, un tas ir iespējams šķērsojot Finanšu ministrijas valdījumā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 002 0101), kas atrodas nekustamā īpašuma “Grebņovas robežkontroles punkts” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6868 002 0101) Malnavas pagastā, Ludzas novadā, sastāvā. Uz austrumiem ~400 m attālumā atrodas Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā esošais meža autoceļš “Grebņevas ceļš” (būves kadastra apzīmējums 6868 002 0094 002), kas atrodas uz nekustamā īpašuma “Valsts meži” (nekustamā īpašuma kadastra numurs  6868 002 0089) Malnavas pagastā, Ludzas novadā, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 002 0094);
5) atbilstoši dabas datu pārvaldības sistēmas “Ozols” datiem, zemes vienībā 0,39 ha platībā ietilpst īpaši aizsargājams biotops “Veci vai dabiski boreāli meži” 9010. 
Ņemot vērš visu iepriekš minēto, kā arī no meža apsaimniekošanas viedokļa, Nekustamā īpašuma pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā ir lietderīga.
Tā kā ka zemes vienība robežojas gan ar Finanšu ministrijas valdījumā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 002 0101), gan ar Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 002 0094), piekļuvi zemes vienībai pirmām kārtām ir iespējams nodrošināt no blakus esošās LVM pārvaldīšanā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6868 002 0094).
Ņemot vērā LVM sniegto viedokli, Zemkopības ministrija savā 23.08.2022. vēstulē Nr.3.4-11e/1354/2022 norāda, ka uzskata par lietderīgu valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkcijas nodrošināšanai pārņemt Nekustamo īpašumu Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā.
Ņemot vērā Nekustamā īpašuma sastāvā esošajai zemes vienībai NĪVKIS noteikto apgrūtinājumu, Zemkopības ministrijai būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslas veidam.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā "Pašreizējā situācija"
 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 8.panta ceturtajai daļai valsts meža zeme nostiprināma uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā. Ievērojot minēto, sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par valsts nekustamā īpašuma “Valsts meži”, Malnavas pagastā, Ludzas novadā, nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā”, kas paredz uzdevumu Zemkopības ministrijai pārņemt valdījumā no Finanšu ministrijas Nekustamo īpašumu un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprināt zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā LVM segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi", Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
 

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi