Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
22-TA-1706: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 6. janvāra noteikumos Nr. 7 "Ostas pārvaldes paraugnolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 6. janvāra noteikumos Nr. 7 “Ostas pārvaldes paraugnolikums” izstrādāti pamatojoties uz Ostu likuma 26. panta otro daļu, kas nosaka deleģējumu Ministru kabinetam izdot paraugnolikumu, saskaņā ar kuru attiecīgā pašvaldība izdod ostas pārvaldes nolikumu, ietverot tajā mazās ostas pārvaldes struktūru, ostas valdes un ostas pārvaldnieka tiesības un pienākumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 6. janvāra noteikumos Nr. 7 “Ostas pārvaldes paraugnolikums” sagatavoti, lai veiktu precizējumus spēkā esoša normatīvā akta normās saskaņā ar 2022. gada 27. aprīlī izsludinātajiem grozījumiem Ostu likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2004. gada 6. janvāra noteikumi Nr. 7 “Ostu pārvaldes paraugnolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 7) tika izdoti saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 28. pantu, kas noteic, ka atvasinātas publiskas personas orgāns, izveidojot pastarpinātās pārvaldes iestādi, izdod iestādes nolikumu.
2022. gada 26. aprīlī stājās spēkā grozījumi Ostu likumā un likuma 26. panta otrā daļa nosaka deleģējumu Ministru kabinetam izdot paraugnolikumu, saskaņā ar kuru attiecīgā pašvaldība izdod ostas pārvaldes nolikumu, ietverot tajā mazās ostas pārvaldes struktūru, ostas valdes un ostas pārvaldnieka tiesības un pienākumus. Ir nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 7, precizējot MK noteikumu izdošanas pamatojumu atbilstoši Ostu likumam, kā arī precizēt MK noteikumu Nr. 7 tiesību normas, kas atbilst pieņemtajiem grozījumiem Ostu likumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā MK noteikumi Nr. 7 ir spēkā esošs normatīvais akts un tā ietvertais regulējums nosaka prasības ostu pārvalžu nolikumu izstrādei, tad nav nepieciešams izstrādāt jaunu normatīvo aktu, bet nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 7, precizējot tiesību normas, kas ir grozāmas saskaņā ar veiktajiem grozījumiem Ostu likumā.
Saskaņā ar grozījumiem Ostu likumā, atvasināta juridiska persona - brīvosta - tiek likvidēta, līdz ar to MK noteikumi Nr. 7 nav vairs atbilstoši šim juridiskajam statusam. Tāpat ir jāveic precizējumi atsevišķos MK noteikumu Nr. 7 punktos, lai tie atbilstu Ostu likumam, Ostu noteikumiem un citiem normatīvajiem aktiem. MK noteikumu Nr. 7 grozījumu mērķis ir radīt noteikumus, kas būtu vairāk kā vadlīnijas mazo ostu pārvaldēm un mazo ostu pašvaldībām, apzinoties, ka mazo ostu pašvaldības domes ir tiesīgas papildināt, koriģēt un precizēt attiecīgās ostas pārvaldes nolikumu, ja šīs izmaiņas nav pretrunā ar Ostu likumu, Likumu par pašvaldībām un citiem ārējiem normatīvajiem aktiem.
Risinājuma apraksts
Ir veikts tehnisks precizējums MK noteikumos Nr. 7, proti, precizēts deleģējums tiesību akta izdošanas pamatojuma norādē, kas noteic, ka Ministru kabineta 2004. gada 6. janvāra noteikumi Nr. 7 “ Ostu pārvaldes paraugnolikums” ir izdoti saskaņā ar Ostu likuma 26. panta otro daļu.
Tāpat MK noteikumos Nr. 7 ir svītrota atvasinātā juridiskā persona  - brīvosta un normas, kas uz šo juridisko personu attiecas, jo ar 2022. gada nogali, kā juridiskais statuss tas vairs neeksistēs.
Ir veikti tehniski precizējumi normās, lai ielabotu terminus, kas atbilsts Komerclikumam un Ostu likumā lietotajai terminoloģijai.
Vēl joprojām ostu pārvaldes paraugnolikums saglabā atrunātu ostas valdes un ostas pārvaldes, kā arī ostas pārvaldnieka kompetenci, lai nebūtu pienākumu pārklāšanās. Šīs normas tika saglabātas, jo nav citu normatīvo aktu, kas noteiktu kompetenču sadali. Kā arī tika papildināts noteikumu projekts ar punktiem, kas nosaka iespēju koordinēt ostu pārvaldes darbību un rīkot valdes sēdes attālinātā režīmā.
Tika veikta vairākkārtīga apspriešanās ar mazo ostu pārvaldēm un mazo ostu pašvaldībām un ir panākts visiem pieņemams kompromiss par esošo MK noteikumu Nr. 7 redakciju. Pašvaldībām ir tiesības papildināt un koriģēt ostu pārvaldes nolikumu pēc nepieciešamības, kā arī izstrādātie grozījumi ir vairāk skatāmi kā vadlīnijas mazo ostu pārvaldes nolikuma izstrādei, jo laika gaitā Latvijā mazo ostu darbība un specifika ir izvērtusies atšķirīga un paraugnolikums nav viennozīmīgi attiecināms uz visām mazajām ostām, bet gan pielīdzināms mazās ostas specifikai un darbības modelim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Talsu novada pašvaldība, Tukuma novada pašvaldība, Limbažu novada pašvaldība, Dienvidkurzemes novada pašvaldība, Saulkrastu novada pašvaldība, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, Rojas ostas pārvalde, Engures ostas pārvalde, Salacgrīvas ostas pārvalde, Mērsraga ostas pārvalde, Pāvilostas ostas pārvalde, Skultes ostas pārvalde, Jūrmalas ostas pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Mazo ostu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Ņemot vēra izteikto iebildumus pirmajā ministriju saskaņošanā, 27.07.2022. noteikumu projekts tika precizēts un sagatavotā redakcija tika nosūtīta uz izskatīšanu mazo ostu pārvaldēm un mazo ostu pašvaldībām.
Tika noorganizēta 20.09.2022. sanāksme starp Satiksmes ministriju un mazo ostu pārvaldēm, mazo ostu pašvaldībām, kā arī Mazo ostu asociāciju, lai apspriestu ielabotos grozījumus un nonāktu pie galējās redakcijas.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tika panākts kompromiss un MK noteikumu Nr.7 redakcija ir pieņemama gan valsts un pašvaldības, gan nevalstiskajām iesaistītajām institūcijām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Talsu novada pašvaldība
  • Tukuma novada pašvaldība
  • Limbažu novada pašvaldība
  • Dienvidkurzemes novada pašvaldība
  • Saulkrastu novada pašvaldība
  • Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība
  • Rojas ostas pārvalde
  • Engures ostas pārvalde
  • Salacgrīvas ostas pārvalde
  • Mērsraga ostas pārvalde
  • Pāvilostas ostas pārvalde
  • Skultes ostas pārvalde
  • Jūrmalas ostas pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk