Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2465: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 858 "Nacionālā kino centra publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas un Nacionālā kino centra iniciatīvas, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.333) 16.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt un papildināt Nacionālā kino centra sniegtos maksas pakalpojumus un to izcenojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Lai nodrošinātu, ka Projekts stājas spēkā vienlaikus ar Projektu saistīto Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 28.jūnija noteikumos Nr.495 “Noteikumi par metodiku, kādā Nacionālais kino centrs aprēķina maksu par filmu izmantošanu, kuru autortiesības vai blakustiesības pieder vai piekrīt valstij””, abos Ministru kabineta noteikumu projektos ir noteikts, ka tie stājās spēkā 2024.gada 1.janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik maksu par Nacionālā kino centra sniegtajiem pakalpojumiem nosaka Ministru kabineta 2013.gada 17.septembra noteikumi Nr.858 “Nacionālā kino centra publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – MK noteikumi Nr.858). Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 22.decembra noteikumu Nr.1627 “Nacionālā kino centra nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr.1627) 5.3.1 apakšpunktu Nacionālajam kino centram ir tiesības iekasēt maksu par Nacionālā kino centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem, kas saistīti ar Nacionālā kino centra funkciju īstenošanu, atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam maksas pakalpojumu cenrādim.

Nacionālais kino centrs ir konstatējis, ka pēdējo 10 gadu periodā ir mainījušies vairāki Nacionālā kino centra sniegto maksas pakalpojumu cenu veidojošie faktori, kas liek pārskatīt sniegto pakalpojumu klāstu un cenu.

Pašlaik spēkā esošie MK noteikumi Nr.858 ir jāaktualizē, jo kopš 2017.gada saskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās tiesas 2017.gada 31.janvāra sprieduma lietā Nr.C30171108 (SKC-69/2017) (ar kuru atstāts negrozīts Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesu kolēģijas 2014.gada 22.aprīļa spriedums lietā Nr.C30 1711 08 (CA-505/21)), autortiesības uz 973 padomju laikā uzņemtajām filmām nepieder ne Latvijas valstij, ne akciju sabiedrībai “Rīgas Kinostudija”. Savukārt autoru – fizisko personu, kuru radošā darba rezultātā tapa šīs filmas, – tiesības turpina pastāvēt, un tās aizsargājamas vispārīgā kārtībā. Tādējādi Nacionālais kino centrs vairs nav tiesīgs piešķirt filmu izrādīšanas tiesības padomju laikā uzņemtajām filmām. Izņēmums ir Latvijas valstij Nacionālā kino centra personā saskaņā ar Rolanda Kalniņa dāvinājumu piederošās sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Filmu studija “Trīs”” filmu blakustiesības kopskaitā 14 filmām, par kurām Nacionālais kino centrs ir tiesīgs piešķirt filmu izrādīšanas tiesības, taču starp kurām nav nevienas animācijas filmas. Līdz ar to MK noteikumos Nr.858 noteiktajā Nacionālā kino centra maksas pakalpojumu cenrādī ir neaktuāli pakalpojumi par animācijas filmām (MK noteikumu Nr.858 pielikuma 1.1., 1.3., 2.1., 2.3., 4.1. un 4.3.apakšpunkts), kā arī dalījums starp pilnmetrāžas un īsmetrāžas filmām (MK noteikumu Nr.858 pielikuma 1.1., 1.2., 2.1., 2.2., 4.1. un 4.2.apakšpunkts). MK noteikumu Nr.858 pielikuma 1.1., 1.2., 2.1., 2.2., 4.1. un 4.2.apakšpunkts neatbilst MK noteikumu Nr.333 10.punktā noteiktajam maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinam, jo darba apjoms, lai izsniegtu filmu izrādīšanas tiesības ir samazinājies par 98%. No 14 atlikušajām filmām, par kurām Nacionālais kino centrs tiesīgs piešķirt filmu izrādīšanas tiesības, nav nepieciešams sadalījums pilmetrāžas un īsmetrāžas filmām, jo filmu izrādīšanas tiesību izsniegšanas pakalpojums cenas ziņā nemainās no filmas garuma, tādēļ šāds dalījums starp pilnmetrāžas un īsmetrāžas filmām ir neaktuāls.

Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devītā daļa nosaka, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.333 16.punktu iestāde sagatavo noteikumu projektu par maksas pakalpojumu cenrādi un atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu iesniegšanas, saskaņošanas un virzības kārtību, virza to apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā viens no būtiskākajiem iemesliem veikt grozījumus MK noteikumos Nr.858 noteiktajā Nacionālā kino centra maksas pakalpojumu cenrādī ir izmaiņas Nacionālā kino centra rīcībā esošo filmu skaitā un filmu licenču pieprasījumā. Līdz 2017.gadam Nacionālais kino centrs izsniedza filmu izrādīšanas tiesības 973 Rīgas kinostudijas filmām, kas bija valsts īpašumā. Uz šo filmu izrādīšanu bija liels pieprasījums un maksas apmēru par šo filmu administrēšanu un licenču izsniegšanu noteica MK noteikumu Nr.858 pielikuma 1.-5.punkts. Saskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās tiesas 2017.gada 31.janvāra spriedumu lietā Nr.C30171108 (SKC-69/2017) (ar kuru atstāts negrozīts Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesu kolēģijas 2014.gada 22.aprīļa spriedums lietā Nr.C30 1711 08 (CA-505/21)) autortiesības uz 973 padomju laikā uzņemtajām filmām nepieder ne Latvijas valstij, ne akciju sabiedrībai “Rīgas Kinostudija”, bet gan šīs filmas pieder autoriem. Savukārt autoru – fizisko personu, kuru radošā darba rezultātā tapa šīs filmas, – tiesības turpina pastāvēt, un tās aizsargājamas vispārīgā kārtībā. Tādējādi Nacionālais kino centrs vairs nav tiesīgs piešķirt filmu izrādīšanas tiesības vairāk nekā 900 padomju laikā uzņemtajām filmām. Latvijas valstij Nacionālā kino centra personā, saskaņā ar Rolanda Kalniņa dāvinājumu, pieder tikai sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Filmu studija “Trīs”” filmu blakustiesības, kopskaitā 14 filmām – Ievas paradīzes stāsts (1990), Maija un Paija (1990), “Cilvēka bērns” (1991), “Indrāni” (1991), “Pēteris Vasks” (1992), “Knuts Skujenieks” (1992), “Jānis Stradiņš” (1992), “Jānis Pujāts” (1992), “Piejūras klimats” (1992), “Ligzda” (1995), “Labdien jūsmājās!” (1992), “Mūžīgais Fausts” (1999), “Mans brālis” (2002), “Ardievu, divdesmitais gadsimt!” (2005). Tā kā uz doto brīdi Nacionālajam pieder blakustiesības uz 14 filmām, kuras nav pieprasītas, darba apjoms, izsniedzot filmu izrādīšanas tiesības samazinājies par 98,56%.

Otrs būtisks iemesls veikt grozījumus MK noteikumos Nr.858 noteiktajā Nacionālā kino centra maksas pakalpojumu cenrādī ir filmu izplatīšanas izmaiņas, jo elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozare pēdējo 10 gadu laikā ir ievērojami mainījusies. Filmu izrādīšana un izplatīšana mūsdienās ir būtiski mainījusies, filmas tiek pārraidītas vienlaicīgi televīzijas ēterā un internetā, audiovizuālajos mediju pakalpojumos pēc pieprasījuma (straumēšanas platformās), kas filmas piedāvā saviem abonentiem, filmu fragmenti tiek izmantoti komerciālos paziņojumos.

Ievērojamas izmaiņas skatītāju paradumos izraisīja arī Covid-19 pandēmija, kuras laikā Latvijā ievērojami pieauga digitālās kultūras patēriņš. Šobrīd 37% Latvijas iedzīvotāju izmanto audiovizuālo mediju pakalpojumus pēc pieprasījuma, kas izriet no 2020.gada Kultūras patēriņa un līdzdalības ietekmes pētījuma datiem, ko pēc Kultūras ministrijas pieprasījuma veikusi personu apvienība, kuru veido Latvijas Kultūras akadēmija, sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Analītisko pētījumu un stratēģiju laboratorija” un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “SKDS”, pētījums pieejams šeit: https://www.km.gov.lv/lv/media/11801/download. Līdz ar to nepieciešams MK noteikumos Nr.858 noteiktajā Nacionālā kino centra maksas pakalpojumu cenrādī ieviest jaunas pozīcijas – filmu publiskošana elektroniskā plašsaziņas līdzekļa audiovizuālajā pakalpojumā pēc pieprasījuma, jo Latvijā ir vairāki šādu pakalpojumu sniedzēji, kā piemēram, sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Tet”, sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Mobilais Telefons”, Go3. MK noteikumos Nr.858 noteiktajā Nacionālā kino centra maksas pakalpojumu cenrādī nav arī pakalpojums par filmu raidīšanu ēterā un televīzijas interneta vietnēs, kur skatītājam iespējams noskatīties filmu divas reizes gan televīzijā, gan televīzijas interneta vietnē, ieskaitot atkārtojumu.

Ņemot vērā, ka Nacionālais kino centrs kopš 2017.gada ir tiesīgs piešķirt filmu izrādīšanas tiesības tikai par 14 iepriekš minētajām filmām, starp kurām nav animācijas filmas, MK noteikumos Nr.858 nav nepieciešams ietvert pakalpojumu par animācijas filmām. Ņemot vērā to, ka MK noteikumos Nr.858 noteiktajā Nacionālā kino centra maksas pakalpojumu cenrādī maksas atšķirība starp pilnmetrāžas un īsmetrāžas filmām atšķiras uz pusi, savukārt darba izmaksas pakalpojuma sniegšanai nemainās no filmas garuma, MK noteikumu Nr.858 pielikuma 1.1., 1.2., 2.1., 2.2., 4.1. un 4.2.apakšpunktā noteiktais par dalījumu pilnmetrāžas un īsmetrāžas filmās ir neaktuāls un vairs nav nepieciešams. Tā kā Latvijas valstij Nacionālā kino centra personā pieder tikai sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Filmu studija “Trīs”” filmu blakustiesības, kopskaitā 14 filmām, Nacionālā kino centra funkcijās nav šo filmu kopēšana un reproducēšana, kā arī šādi pakalpojumi ir neaktuāli un netiek izmantoti (MK noteikumu Nr.858 pielikuma 3.punkts).

Tādējādi Projekta pielikumā ietvertajā cenrādī būtu nepieciešams noteikt maksu saistībā ar Latvijas valstij Nacionālā kino centra personā piederošo filmu blakustiesībām, kopskaitā 14 filmām, par šo filmu izrādīšanas tiesībām – filmas demonstrēšanai filmu izrādīšanas vietās un kinoteātros, televīzijā un televīzijas interneta vietnēs (divas raidīšanas reizes, tajā skaitā atkārtojumus ēterā un internetā), elektroniskā plašsaziņas līdzekļa audiovizuālajā pakalpojumā pēc pieprasījuma (gads), filmas fragmentu izmantošana, ietverot tos jaunā audiovizuālā darbā (viena filmas minūte) administrēšanu un filmu izrādīšanas tiesību izsniegšanu.
Risinājuma apraksts
Lai aktualizētu Nacionālā kino centra sniegto maksas pakalpojumu izmaiņas, papildinot gan sniegto pakalpojumu klāstu, gan cenu līmeni sniegto pakalpojumu grupās, ņemot filmu samazinājumu par 98,56%, kā arī lai svītrotu neaktuālos pakalpojumus no MK noteikumu Nr.825 pielikuma, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.858 noteiktajā Nacionālā kino centra maksas pakalpojumu cenrādī, svītrojot MK noteikumu Nr.825 pielikuma 1., 2., 4. un 5.punktā ietvertos pakalpojumus un ieviešot jaunu maksas pakalpojumu “Filmas izrādīšanas tiesības”, kas raksturo pakalpojuma būtību.

Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 1.punktā “Filmas izrādīšanas tiesības” paredzētais maksas pakalpojums ietver filmas izrādīšanas tiesības filmas demonstrēšanai filmu izrādīšanas vietās un kinoteātros, televīzijā un televīzijas interneta vietnēs (divas raidīšanas reizes, tajā skaitā atkārtojumus ēterā un internetā), elektroniskā plašsaziņas līdzekļa audiovizuālajā pakalpojumā pēc pieprasījuma (gads), filmas fragmentu izmantošana, ietverot tos jaunā audiovizuālā darbā (1 filmas minūte). Maksas pakalpojuma “Filmas izrādīšanas tiesības” skaidrojums ir pievienots Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 1.piezīmē kā atsauce pie atbilstošā pakalpojuma punkta. Maksas pakalpojums “Filmas izrādīšanas tiesības” nosaka vienu summu par pakalpojuma sniegšanu.

Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 1.punktā “Filmas izrādīšanas tiesības” paredzētais maksas pakalpojums risina MK noteikumu Nr.858 pielikuma 4.punktā ietvertā pakalpojuma “Filmu publiskošana tiešsaistē internetā” aktualizāciju, paredzot filmu publiskošanu elektroniskā plašsaziņas līdzekļa audiovizuālajā pakalpojumā pēc pieprasījuma, ieviešot gada maksu (sk. Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 1.piezīme). Šādas izmaiņas ir nepieciešamas, lai papildinātu tiešsaistes jēdzienu atbilstoši digitālo mediju attīstībai mūsdienās, kā arī, lai precīzi definētu straumēšanas platformas atbilstoši Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumam.

Ņemot vērā aktualitāti, ka filmas tiek raidītas gan ēterā, gan televīzijas interneta vietnēs, kur skatītājam iespējams noskatīties filmu divas reizes, ieskaitot atkārtojumu, Projekta pielikumā ietvertajā cenrāža 1.punktā jaunā redakcijā tiek izteikts MK noteikumu Nr.825 pielikuma 2.punktā ietvertais pakalpojums “Filmu raidīšana ēterā”, nosakot filmu demonstrēšanu televīzijā un televīzijas interneta vietnēs (divas raidīšanas reizes, tajā skaitā atkārtojumus ēterā un internetā) (sk. Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 1.piezīme).

Savukārt, ņemot vērā to, ka maksas atšķirība MK noteikumos Nr.858 noteiktajā Nacionālā kino centra cenrādī starp pilnmetrāžas un īsmetrāžas filmām atšķiras uz pusi, kas neatbilst MK noteikumos Nr.333 (9.-15.punktā) noteiktajai kārtībai, kādā nosakāms maksas pakalpojumu izcenojums, kā arī to, ka saskaņā ar Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumu “Nacionālā kino centra publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija” darba izmaksas pakalpojuma sniegšanai nemainās no filmas garuma, MK noteikumu Nr.858 pielikuma 1.1., 1.2., 2.1., 2.2. un 4.2.apakšpunktā paredzētais dalījums pilnmetrāžas un īsmetrāžas filmās nav aktuāls, tādēļ šāds dalījums nav ietverts Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 1.punktā.

Ņemot vērā iepriekš minēto par to, ka Nacionālais kino centrs kopš 2017.gada ir tiesīgs piešķirt filmu izrādīšanas tiesības tikai par 14 filmām, starp kurām nav animācijas filmas, MK noteikumu Nr.858 pielikuma 1.3., 2.3. un 4.3.apakšpunkts nav aktuāls un nav ietverts Projekta pielikumā ietvertajā cenrādī.

Tā kā Latvijas valstij Nacionālā kino centra personā pieder tikai sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Filmu studija “Trīs”” filmu blakustiesības, kopskaitā 14 filmām, Nacionālā kino centra funkcijās saskaņā ar MK noteikumu Nr.1627 5.3.1 apakšpunktu un MK noteikumu Nr.858 2.punktu ietilpst tiesības piešķirt filmu izrādīšanas tiesības, līdz ar to Nacionālā kino centra funkcijās nav šo filmu kopēšana un reproducēšana, kā arī šādi Nacionālā kino centra pakalpojumi ir neaktuāli un netiek izmantoti. Līdz ar to MK noteikumu Nr.858 pielikuma 3.punktā minētais pakalpojums “Filmu reproducēšana (pavairošana) tirdzniecībai vai nekomerciālai izplatīšanai” nav aktuāls un nav ietverts Projekta pielikumā ietvertajā cenrādī.

Nacionālā kino centra tiesības iekasēt maksu par Nacionālā kino centra sniegtajiem publiskajiem maksas pakalpojumiem, kas saistīti ar Nacionālā kino centra funkciju īstenošanu atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam maksas pakalpojumu cenrādim (MK noteikumu Nr.1627 5.3.1 apakšpunkts), Nacionālais kino centrs īsteno, ciktāl šādas darbības neierobežo, nekavē vai nedeformē konkurenci Konkurences likuma un ar to saistīto normatīvo aktu izpratnē.

Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 1.punktā paredzētā pakalpojuma “Filmu izrādīšanas tiesības” cenu Nacionālais kino centrs nosaka atbilstoši MK noteikumu Nr.333 10.punktā noteiktajai formulai, kā arī atbilstoši ar Projektu saistītajā Ministru kabineta noteikumu projektā “Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 28.jūnija noteikumos Nr.495 “Noteikumi par metodiku, kādā Nacionālais kino centrs aprēķina maksu par filmu izmantošanu, kuru autortiesības vai blakustiesības pieder vai piekrīt valstij”” (turpmāk – grozījumi MK noteikumos Nr.495) aktualizētajai aprēķināšanas kārtībai, kas būtībā ir līdzvērtīga MK noteikumos Nr.333 noteiktajai maksas pakalpojumu izmaksu aprēķinu metodikai, ietverot izmaksas, kuras rodas, sniedzot maksas pakalpojumu. Detalizēts pakalpojuma cenu aprēķins sniegts Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā “Nacionālā kino centra publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija”. Kalkulācijā iekļautas uz pakalpojumu attiecināmas tiešās izmaksas – atalgojums, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kā arī netiešās ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas – telpu nomas izmaksas, komunālo pakalpojumu izmaksas, interneta pieslēgums, telekomunikāciju pakalpojumi un pamatlīdzekļu nolietojums. Atalgojums Nacionālā kino centra darbiniekiem, kas tieši iesaistīti pakalpojuma sniegšanā, noteikts ņemot vērā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumā attiecīgās mēnešalgu grupas 2024.gadam skalas minimumu vai nedaudz virs tā.

Pievienotās vērtības nodoklis par pakalpojumu netiek piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu, jo minētie pakalpojumi atbilstoši MK noteikumu Nr.1627 4.2.apakšpunktam atbilst Nacionālā kino centra uzdevumam veicināt Latvijas kino attīstību, filmu ražošanu, demonstrēšanu un izplatīšanu.

Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 1.punktā paredzētā pakalpojuma “Filmu izrādīšanas tiesības” izmaksas salīdzinājumā ar spēkā esošo MK noteikumos Nr.858 noteikto Nacionālā kino centra cenrādi ir pieaugušas. Tas izskaidrojams ar apstākli, ka ir mainījies (samazinājies) to filmu skaits, par kuru izmantošanu Nacionālais kino centrs ir tiesīgs izsniegt filmu izrādīšanas tiesības – Nacionālais kino centrs ir tiesīgs izsniegt filmu izrādīšanas tiesības par 14 filmām, agrāko 973 filmu vietā. Līdz ar to ir būtiski samazinājies pieprasījumu daudzums pēc konkrēto filmu izrādīšanas tiesībām – samazinājies gadā prognozēto darījumu skaits, kas arī nosaka izmaiņas pakalpojumu izmaksās. Līdzvērtīgu pakalpojumu – filmu izrādīšanas tiesību izsniegšanu par valsts īpašumā esošo filmu blakustiesībām – Latvijā nepiedāvā neviena cita valsts institūcija.

Pakalpojumu izmaksu pieaugums neietekmēs pakalpojumu saņēmējus, jo pieprasījums pēc Nacionālā kino centra rīcībā esošo filmu izmantošanas ir ļoti zems – vidēji vienu reizi gadā. Tiesības iegādājas televīzijas kompānijas, Latvijā reģistrētas telekomunikāciju kompānijas un filmu izplatītāji, kas piedāvā arī filmu izrādīšanu pakalpojumos pēc pieprasījuma (straumēšanas platformās). Mūsdienās veidoto filmu izrādīšanas tiesību maksa tirgū, ko par savu filmu izrādīšanu pieprasa neatkarīgie producenti, ir augstāka.

Projekta pielikumā precizēto un no jauna iekļauto Nacionālā kino centra sniegto maksas pakalpojumu kalkulācija ir pievienota Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā “Nacionālā kino centra publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija”.

Projekta sagatavošanas laikā netiek plānots Nacionālā kino centra pašu ieņēmumu palielinājums, jo Projekta pielikumā ietvertajā cenrādī iekļautās cenas un plānotie realizācijas apjomi atbilst pašlaik Nacionālā kino centra Finanšu plānā apstiprinātajiem maksas pakalpojumu ieņēmumu apjomiem.
Problēmas apraksts
Nacionālā kino centra maksas pakalpojumu cenrādī nepieciešams ieviest jaunu maksas pakalpojumu par Nacionālā kino centra izdevējdarbību (publikācijas, zinātniski pētījumi, informatīvie izdevumi un citi materiāli kino un filmu nozarē), kas ir nepieciešams Nacionālā kino centra funkciju veikšanai atbilstoši MK noteikumu Nr.1627 4.10.apakšpunktā noteiktajam, ka Nacionālais kino centrs popularizē Latvijas audiovizuālās kultūras garīgās un materiālās vērtības, sagatavo publikācijas – zinātniskus pētījumus un citus materiālus, izdod informatīvos izdevumus kino un filmu nozarē. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.1627 5.3.1 apakšpunktu Nacionālajam kino centram ir tiesības iekasēt maksu par Nacionālā kino centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem, kas saistīti ar Nacionālā kino centra funkciju īstenošanu, atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam maksas pakalpojumu cenrādim, tostarp, Nacionālā kino centra sagatavotajām publikācijām un iespieddarbiem kino jomā, lai informāciju par Latvijas audiovizuālās kultūras garīgajām un materiālajām vērtībām padarītu pieejamāku plašākai sabiedrībai.
Risinājuma apraksts
Lai aktualizētu Nacionālā kino centra maksas pakalpojumu cenrādi, ieviešot jaunu maksas pakalpojumu par Nacionālā kino centra izdevējdarbību (publikācijas, zinātniski pētījumi, informatīvie izdevumi un citi materiāli kino un filmu nozarē), kas ir nepieciešama Nacionālā kino centra MK noteikumos Nr.1627 noteikto funkciju veikšanai, Projekta pielikuma 2.punkts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.858 pielikumā un papildināt ar šādu jaunu pakalpojumu – “Publikācijas, zinātniski pētījumi, informatīvie izdevumi un citi materiāli kino un filmu nozarē”. Šādi grozījumi nodrošinās MK noteikumu Nr.1627 4.10.apakšpunktā noteikto Nacionālais kino centra pamatfunkciju nodrošināšanu, lai informāciju par Latvijas audiovizuālās kultūras garīgajām un materiālajām vērtībām padarītu pieejamāku plašākai sabiedrībai, sagatavojot publikācijas – zinātniskus pētījumus un citus materiālus, izdodot informatīvos izdevumus kino un filmu nozarē, ciktāl šādas darbības rezultātā netiek kavēta, ierobežota vai deformēta konkurence.

Ņemot vērā to, ka katra Projekta pielikuma 2.punktā paredzētā izdevuma izmaksas ir atkarīgas no vairākiem faktoriem, kas ir mainīgi, piemēram – tipogrāfijas pakalpojumu iepirkumu procedūras rezultāti, paredzamā tirāža, izdevuma apjoms, Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 2.punkts nosaka, ka Nacionālais kino centrs šī pakalpojuma cenas aprēķinu vienam izdevumam nosaka saskaņā ar tāmi.

Lai nodrošinātu vienotu pieeju maksas pakalpojumu cenu noteikšanā, maksa par Projekta pielikumā ietvertā cenrāža 2.punktā minēto pakalpojumu tiks aprēķināta saskaņa ar MK noteikumu Nr.333 1.pielikumu katrai publikācijai, zinātniskam pētījumam, informatīvam izdevumam un citiem materiāliem, ņemot vērā visus izdevumus, kas saistīti ar šī pakalpojuma sniegšanu.

Pievienotās vērtības nodoklis par pakalpojumu netiek piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu, jo atbilstoši MK noteikumu Nr.1627 4.10.apakšpunktā noteiktajam Nacionālā kino centra uzdevumam, Nacionālais kino centrs popularizē Latvijas audiovizuālās kultūras garīgās un materiālās vērtības, sagatavo publikācijas – zinātniskus pētījumus un citus materiālus, izdod informatīvos izdevumus kino un filmu nozarē.

Nacionālā kino centra tiesības iekasēt maksu par Nacionālā kino centra sniegtajiem publiskajiem maksas pakalpojumiem, kas saistīti ar Nacionālā kino centra funkciju īstenošanu, atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam maksas pakalpojumu cenrādim (MK noteikumu Nr.1627 5.3.1 apakšpunkts), Nacionālais kino centrs īstenos, ciktāl šādas darbības neierobežo, nekavē vai nedeformē konkurenci Konkurences likuma un ar to saistīto normatīvo aktu izpratnē.

Projekta sagatavošanas laikā netiek plānots Nacionālā kino centra pašu ieņēmumu palielinājums, jo Projekta pielikumā ietvertajā cenrādī iekļautās cenas un plānotie realizācijas apjomi atbilst pašlaik Nacionālā kino centra Finanšu plānā apstiprinātajiem maksas pakalpojumu ieņēmumu apjomiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • televīzijas kompānijas
  • filmu izplatītāji
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka pieprasījums ir zems, kā arī Projektā noteiktās maksas pakalpojumu cenas ir vienādas vai līdzīgas ar pakalpojumu cenām tirgū, Projekts neietekmēs sniegto pakalpojumu pieejamību televīzijas kompānijām un filmu izplatītājiem. Iegūtie finanšu līdzekļi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem tiks izlietoti ar pakalpojuma sniegšanu saistīto izdevumu segšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
10 000
0
10 000
0
10 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
10 000
0
10 000
0
10 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
10 000
0
10 000
0
10 000
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
10 000
0
10 000
0
10 000
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nacionālais kino centrs cenas par publiskajiem maksas pakalpojumiem nosaka saskaņā ar MK noteikumos Nr.333 noteikto maksas pakalpojumu izmaksu aprēķinu metodiku, ņemot vērā faktiskās ar publisko maksas pakalpojumu sniegšanu saistītās tiešās un netiešās izmaksas, kā arī ar grozījumiem MK noteikumos Nr.495 aktualizēto aprēķināšanas kārtību, kas būtībā ir līdzvērtīga MK noteikumos Nr.333 noteiktajai maksas pakalpojumu izmaksu aprēķinu metodikai.

Projektā iekļauto Nacionālā kino centra sniegto maksas pakalpojumu kalkulācija ir pievienota Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā “Nacionālā kino centra publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija”. Tā kā Nacionālajā kino centrā nav darbinieka, kas tieši darbojas tikai ar šī pakalpojuma sniegšanu, jo darba apjoms ir minimāls, tad Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā “Nacionālā kino centra publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija” filmas izrādīšanas tiesību izcenojuma aprēķinā ir ierēķināti šādi atlīdzības elementi: 4% no juriskonsulta un 4,2% no finanšu un budžeta vecākā speciālista noteiktās mēnešalgas, kura nav zemāka kā 2024.gada attiecīgās mēnešalgu grupas algu skalas intervāla minimums, un attiecīgās darba devēja sociālās iemaksas. Maksa par šo pakalpojumu ir noteikta kā fiksēta summa.

2023.gada budžetā pašlaik plānotie ieņēmumi no Nacionālā kino centra maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem ir 10 000 euro. Pašu ieņēmumu palielinājums 2023.gadā un turpmākajos gados netiek plānots, jo Projekta pielikuma ietvertajā cenrādī iekļautās cenas un plānotie realizācijas apjomi atbilst pašlaik Nacionālā kino centra Finanšu plānā apstiprinātajiem maksas pakalpojumu ieņēmumu apjomiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

2023.gada valsts budžetā plānotie finanšu resursi Nacionālā kino centra izdevumu segšanai veido 5 492 090 euro, tajā skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 10 000 euro (0,18% no resursiem izdevumu segšanai) un valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 5 482 090 euro (99,82% no Nacionālā kino centra resursiem izdevumu segšanai).

2024.gadā un turpmākajos gados plānotie finanšu resursi Nacionālā kino centra izdevumu segšanai veido 5 568 775 euro, tajā skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 10 000 euro (0,18% no resursiem izdevumu segšanai) un valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem ir 5 558 775 euro (99,82% no resursiem izdevumu segšanai).

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 28.jūnija noteikumos Nr.495 “Noteikumi par metodiku, kādā Nacionālais kino centrs aprēķina maksu par filmu izmantošanu, kuru autortiesības vai blakustiesības pieder vai piekrīt valstij””.

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās tiesas 2017.gada 31.janvāra spriedumā lietā Nr.C30171108 (SKC-69/2017) (ar kuru atstāts negrozīts Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesu kolēģijas 2014.gada 22.aprīļa spriedums lietā Nr.C30 1711 08 (CA-505/21)) atzīto, autortiesības uz padomju laikā uzņemtajām filmām nepieder Latvijas valstij, izņemot ar Rolanda Kalniņa dāvinājumu sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Filmu studija “Trīs”” filmu blakustiesības kopskaitā 14 filmām, kuru blakustiesības Nacionālā kino centra personā pieder Latvijas valstij. Līdz ar to ir samazinājies Nacionālā kino centra filmu izrādīšanas tiesību izsniegšanas apjoms no 973 uz 14 filmām. Tādēļ grozījumi MK noteikumos Nr.495 nodrošinās atbilstību Projektā paredzētajiem grozījumiem, kā arī aktualizēs aprēķināšanas kārtību, kas būtībā ir līdzvērtīga MK noteikumos Nr.333 noteiktajai maksas pakalpojumu izmaksu aprēķinu metodikai, ņemot vērā faktiskās ar publisko maksas pakalpojumu sniegšanu saistītās tiešās un netiešās izmaksas.
Atbildīgā institūcija
Kultūras ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir aktualizēt Nacionālā kino centra sniegto pakalpojumu klāstu un cenas, precizējot atsevišķu sniegto maksas pakalpojumu nosaukumus, papildinot cenrādi ar jauniem pakalpojumiem un svītrojot neaktuālos pakalpojumus, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

Ar Projektu tiek aktualizēts MK noteikumu Nr.858 pielikums, lai nodrošinātu Nacionālā kino centra pamatfunkciju izpildi. Pakalpojumu saņēmēji ir ļoti ierobežota sabiedrības daļa, kā arī Nacionālā kino centra rīcībā esošo filmu skaits ir ierobežots. Sabiedriskajiem medijiem filmas tiek nodotas bez maksas, līdz ar to sabiedriskos medijus Projekts neietekmē. Pakalpojumu ņēmēji pamatā ir komercuzņēmumi, kā, piemēram, TET, LMT, Go3, kuriem ir ievērojams apgrozījums.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Nacionālais kino centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
1.pielikums