23-TA-1346: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontroles revīzijas ziņojuma "Valsts pārvalde – "quo vadis"? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais" ieteikums Nr. 1, kas iesaka Valsts kancelejai rosināt grozījumus normatīvajā aktā, lai novērstu praksi valsts amatpersonām ieņemt vadošus amatus (padomes un valdes locekļu amatu) valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, speciālajās ekonomiskajās zonās un brīvostās.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, lai izpildītu Valsts kontroles revīzijas ziņojumā Valsts kancelejai iekļauto ieteikumu un novērstu riskus, ka kādā no savienojamiem amatiem pienākumi tiek pildīti ar nepietiekamu darba ieguldījumu, mazinātu interešu konflikta veidošanās riskus un iespēju, ka amatu savienošanas rezultātā saņemtais atalgojums kalpo kā papildinājums atalgojumam pamata darba vietā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts kanceleja ir Ministru prezidenta tiešā pakļautībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas veic tai normatīvajos aktos noteiktās funkcijas, tai skaitā īsteno valsts pārvaldes attīstības politikas plānošanu un ieviešanu, kā arī cilvēkresursu attīstības politiku, veic nozaru politiku pārresoru uzraudzību un nodrošina valsts kapitālsabiedrību un valsts kapitāla daļu pārvaldības koordināciju un uzraudzību.
Valsts kontroles revīzijas ziņojumā "Valsts pārvalde – "quo vadis"? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais" norādīts, ka, lai arī ik pa laikam tiek aktualizēts jautājums par ministriju vadošo valsts amatpersonu amatu savienošanas praksi, kas nereti kalpo par atlīdzības palielināšanas instrumentu valsts amatpersonām, šis jautājums nav risināts. Atbilstoši revīzijas ziņojumā minētajam 2022. gada janvārī sešu ministriju valsts amatpersonas (valsts sekretāri, valsts sekretāru vietnieki, departamentu direktori vai ministriju padotības iestāžu vadītāji) ir ieceltas valsts kapitālsabiedrību padomē vai valdē (kopā 21 amatpersona) un ostu valdē (septiņas amatpersonas), tai skaitā divas valsts amatpersonas vienlaikus ieņem amatu divās valsts kapitālsabiedrībās, viena amatpersona kapitālsabiedrībā un speciālajā ekonomiskajā zonā.
Valsts amatpersonu darbība valsts kapitālsabiedrībās tiek ierobežota arī citās valstīs. Piemēram, Zviedrijā valsts gandrīz visas kapitālsabiedrības pārvalda Uzņēmumu un inovācijas ministrija, un šajās kapitālsabiedrībās par padomes locekļiem no ministrijas puses tiek deleģēti tā sauktie investīciju direktori, turklāt šie investīciju direktori par to atsevišķu darba samaksu nesaņem, jo šie viņu pienākumi padomē ir ietverti viņu kā ministrijas amatpersonu atlīdzībā. Detalizētāka informācija norādītajā saitē: (https://www.government.se/contentassets/aef85fbd7beb4319a70af9a30d6723a1/state-ownership-policy-2020.pdf). Arī Somijā valsts kapitālsabiedrību pārvaldība tiek koncentrēta valdības vadītājam pakļautajā Aktīvu pārvaldības departamentā (Ownership steering department) un valsts kapitālsabiedrībās par padomes locekļiem tiek iecelti šī departamenta darbinieki, taču viņiem nav tiesību departamenta darbības ietvaros veikt pārraudzības un lēmumu pieņemšanas funkciju attiecībā uz kapitālsabiedrību, kurā darbinieks pilda padomes locekļa pienākumus https://vnk.fi/documents/10616/1221497/State+Ownership+Policy_08042020.pdf/581f2a9c-ca52-83ac-44e6-0d6684950125/State+Ownership+Policy_08042020.pdf?t=1590388384000.
Tomēr atšķirībā no Zviedrijas prakses Somijā šie darbinieki saņem atsevišķu atalgojumu tieši par padomes locekļa pienākumu izpildi. Uz līdzīgu pieeju kā minētajās valstīs virzās arī Lietuva, ieviešot praksi, ka valsts kapitālsabiedrību padomes locekļu amatos tiek iecelti Valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas biroja atsevišķi darbinieki. Vienlaikus Lietuvas Valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas birojs norāda, ka daudzas valstis (Dānija, Norvēģija, Nīderlande) neatļauj ierēdņiem ieņemt amatus kapitālsabiedrību padomēs, jo ierēdņi parasti ir noslogoti ar saviem uzdevumiem un ikdienas pienākumiem ministrijās. Arī Austrijā, Vācijā un Austrālijā ap 60% padomes locekļu ir neatkarīgie padomes locekļi, kuri saņem atlīdzību par veiktajiem darba pienākumiem (https://governance.lt/en/valdysena-lietuvoje/#geroji-praktika).
Valsts kontrole revīzijas ziņojumā norādījusi, ka šāda amatu apvienošana rada jautājumus par valsts amatpersonas spējām apvienot pilna laika vadošu amatu ministrijā vai tās padotības iestādē ar padomes vai valdes locekļa amatu valstij nozīmīgā kapitālsabiedrībā, ostas vai SEZ valdē, kvalitatīvi apvienojot un veicot amata pienākumus abos amatos.
Valsts kontrole revīzijas ziņojumā norādījusi, ka šāda amatu apvienošana rada jautājumus par valsts amatpersonas spējām apvienot pilna laika vadošu amatu ministrijā vai tās padotības iestādē ar padomes vai valdes locekļa amatu valstij nozīmīgā kapitālsabiedrībā, ostas vai SEZ valdē, kvalitatīvi apvienojot un veicot amata pienākumus abos amatos. Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 30.punkts paredz mazināt ierēdniecības pārstāvību amatos kapitālsabiedrībās.
Ņemot vērā iepriekšminēto, Valsts kanceleja ir rosina grozījumus normatīvajā aktā, kas novērstu praksi valsts amatpersonām ieņemt vadošus amatus (padomes un valdes locekļu amatu) valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās.
Valsts kontroles revīzijas ziņojumā "Valsts pārvalde – "quo vadis"? Valsts pārvaldes reformā plānotais un sasniegtais" norādīts, ka, lai arī ik pa laikam tiek aktualizēts jautājums par ministriju vadošo valsts amatpersonu amatu savienošanas praksi, kas nereti kalpo par atlīdzības palielināšanas instrumentu valsts amatpersonām, šis jautājums nav risināts. Atbilstoši revīzijas ziņojumā minētajam 2022. gada janvārī sešu ministriju valsts amatpersonas (valsts sekretāri, valsts sekretāru vietnieki, departamentu direktori vai ministriju padotības iestāžu vadītāji) ir ieceltas valsts kapitālsabiedrību padomē vai valdē (kopā 21 amatpersona) un ostu valdē (septiņas amatpersonas), tai skaitā divas valsts amatpersonas vienlaikus ieņem amatu divās valsts kapitālsabiedrībās, viena amatpersona kapitālsabiedrībā un speciālajā ekonomiskajā zonā.
Valsts amatpersonu darbība valsts kapitālsabiedrībās tiek ierobežota arī citās valstīs. Piemēram, Zviedrijā valsts gandrīz visas kapitālsabiedrības pārvalda Uzņēmumu un inovācijas ministrija, un šajās kapitālsabiedrībās par padomes locekļiem no ministrijas puses tiek deleģēti tā sauktie investīciju direktori, turklāt šie investīciju direktori par to atsevišķu darba samaksu nesaņem, jo šie viņu pienākumi padomē ir ietverti viņu kā ministrijas amatpersonu atlīdzībā. Detalizētāka informācija norādītajā saitē: (https://www.government.se/contentassets/aef85fbd7beb4319a70af9a30d6723a1/state-ownership-policy-2020.pdf). Arī Somijā valsts kapitālsabiedrību pārvaldība tiek koncentrēta valdības vadītājam pakļautajā Aktīvu pārvaldības departamentā (Ownership steering department) un valsts kapitālsabiedrībās par padomes locekļiem tiek iecelti šī departamenta darbinieki, taču viņiem nav tiesību departamenta darbības ietvaros veikt pārraudzības un lēmumu pieņemšanas funkciju attiecībā uz kapitālsabiedrību, kurā darbinieks pilda padomes locekļa pienākumus https://vnk.fi/documents/10616/1221497/State+Ownership+Policy_08042020.pdf/581f2a9c-ca52-83ac-44e6-0d6684950125/State+Ownership+Policy_08042020.pdf?t=1590388384000.
Tomēr atšķirībā no Zviedrijas prakses Somijā šie darbinieki saņem atsevišķu atalgojumu tieši par padomes locekļa pienākumu izpildi. Uz līdzīgu pieeju kā minētajās valstīs virzās arī Lietuva, ieviešot praksi, ka valsts kapitālsabiedrību padomes locekļu amatos tiek iecelti Valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas biroja atsevišķi darbinieki. Vienlaikus Lietuvas Valsts kapitālsabiedrību pārvaldības koordinācijas birojs norāda, ka daudzas valstis (Dānija, Norvēģija, Nīderlande) neatļauj ierēdņiem ieņemt amatus kapitālsabiedrību padomēs, jo ierēdņi parasti ir noslogoti ar saviem uzdevumiem un ikdienas pienākumiem ministrijās. Arī Austrijā, Vācijā un Austrālijā ap 60% padomes locekļu ir neatkarīgie padomes locekļi, kuri saņem atlīdzību par veiktajiem darba pienākumiem (https://governance.lt/en/valdysena-lietuvoje/#geroji-praktika).
Valsts kontrole revīzijas ziņojumā norādījusi, ka šāda amatu apvienošana rada jautājumus par valsts amatpersonas spējām apvienot pilna laika vadošu amatu ministrijā vai tās padotības iestādē ar padomes vai valdes locekļa amatu valstij nozīmīgā kapitālsabiedrībā, ostas vai SEZ valdē, kvalitatīvi apvienojot un veicot amata pienākumus abos amatos.
Valsts kontrole revīzijas ziņojumā norādījusi, ka šāda amatu apvienošana rada jautājumus par valsts amatpersonas spējām apvienot pilna laika vadošu amatu ministrijā vai tās padotības iestādē ar padomes vai valdes locekļa amatu valstij nozīmīgā kapitālsabiedrībā, ostas vai SEZ valdē, kvalitatīvi apvienojot un veicot amata pienākumus abos amatos. Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 30.punkts paredz mazināt ierēdniecības pārstāvību amatos kapitālsabiedrībās.
Ņemot vērā iepriekšminēto, Valsts kanceleja ir rosina grozījumus normatīvajā aktā, kas novērstu praksi valsts amatpersonām ieņemt vadošus amatus (padomes un valdes locekļu amatu) valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts kancelejas skatījumā šāda situācija, ka augstas ministrijas amatpersonas nereti apvieno amatus ministrijā ar amatiem valsts kapitālsabiedrībās, ostu valdēs un speciālajās ekonomiskajās zonās, norāda uz šādu problēmu:
amatu savienošana ir spēcīgs motivators amatpersonas ienākumu palielināšanai caur amatu savienošanu papildus saviem pamata darba pienākumiem, nodrošinot ministrijas vai iestādes amatpersonai atlīdzību no amatiem valsts kapitālsabiedrībās, ostu valdēs un speciālajās ekonomiskajās zonās. Pastāv risks, ka šāda situācija var saglabāties arī turpmāk, ņemot vērā, ka darba atlīdzības fonds ministrijām/iestādēm nav palielināts, neraugoties uz to, ka no 2022. gada 1. jūlija spēkā ir Atlīdzības likuma grozījumi, kuri paredz, ka augstākajām amatpersonām ir iespējams palielināt atalgojumu līdz 80 % no atalgojuma salīdzināmiem amatiem privātajā sektorā.
Šāda situācija, ka ministriju augstākās amatpersonas bieži tiek ievēlētas valsts kapitālsabiedrību padomes locekļu amatos, sabiedrībai un citiem no privātā sektora startējošiem attiecīgo amatu pretendentiem var radīt pamatu apšaubīt, ka pēc būtības pilnvērtīgi tiek īstenots likuma uzstādījums par neatkarīgu padomes locekļu piesaisti darbam valsts kapitālsabiedrībās, kuri būtu ar līdzvērtīgu darba pieredzi privātajā sektorā.
Līdzšinējā amatu savienošanas praksē kritiski vērtējams, cik rūpīgi un izsvērti tiek izvērtēti un pieņemti lēmumi par atļaujas došanu amatu savienošanai konkrētajā gadījumā, tai skaitā attiecībā uz interešu konfliktu iespējamību un to, vai amatu savienošana netraucēs valsts amatpersonas pienākumu izpildei. Piemēram, gadījums, ka iestādes vadītājs pilda padomes locekļa amatu divās valsts kapitālsabiedrībās, vai gadījums, ka ierēdnis ilgstoši pilda valsts kapitālsabiedrības valdes locekļa (kas ir pilnas slodzes amats) pienākumus, liecina, ka izvērtējumi par iespēju savienot amatus, iespējams, netiek veikti objektīvi, pēc būtības un pilnvērtīgi, jo īpaši attiecībā uz amatpersonas iespējām savienot esošo darba slodzi ar papildu slodzi citā amatā.
Jānorāda, ka situācija, ka augstas ministrijas amatpersonas apvieno amatus ministrijā ar amatiem tās pašas ministrijas turējumā esošajās valsts kapitālsabiedrībās, rada būtisku risku par iespējamiem interešu konfliktiem, kuri var rasties, amatpersonai veicot pienākumus ministrijā (nozares politikas veidotājs un politikas īstenošanas uzraudzītājs) un pienākumus tās pašas ministrijas turējumā esošajā valsts kapitālsabiedrībā (nozares politikas īstenotājs).
Valsts amatpersonu amatu savienošana ar papildus atalgotiem amatiem publisko personu kapitālsabiedrībās ir pietiekami bieži izplatīta prakse. Tas rada riskus, ka augstas amatpersonas, neraugoties uz viņu plašo kompetenci un augsto atbildības pakāpi, var nespēt pietiekami augstā līmenī un simtprocentīgi pilnvērtīgā apjomā pildīt visus (gan valsts amatpersonas amata, gan savienojamā amata) pienākumus, ņemot vērā papildus slodzi cita amata pienākumu izpildē, īpaši jāatzīmē, ka tas nevar būt iespējams, ja amats tiek savienots ar valdes locekļa amatu..
amatu savienošana ir spēcīgs motivators amatpersonas ienākumu palielināšanai caur amatu savienošanu papildus saviem pamata darba pienākumiem, nodrošinot ministrijas vai iestādes amatpersonai atlīdzību no amatiem valsts kapitālsabiedrībās, ostu valdēs un speciālajās ekonomiskajās zonās. Pastāv risks, ka šāda situācija var saglabāties arī turpmāk, ņemot vērā, ka darba atlīdzības fonds ministrijām/iestādēm nav palielināts, neraugoties uz to, ka no 2022. gada 1. jūlija spēkā ir Atlīdzības likuma grozījumi, kuri paredz, ka augstākajām amatpersonām ir iespējams palielināt atalgojumu līdz 80 % no atalgojuma salīdzināmiem amatiem privātajā sektorā.
Šāda situācija, ka ministriju augstākās amatpersonas bieži tiek ievēlētas valsts kapitālsabiedrību padomes locekļu amatos, sabiedrībai un citiem no privātā sektora startējošiem attiecīgo amatu pretendentiem var radīt pamatu apšaubīt, ka pēc būtības pilnvērtīgi tiek īstenots likuma uzstādījums par neatkarīgu padomes locekļu piesaisti darbam valsts kapitālsabiedrībās, kuri būtu ar līdzvērtīgu darba pieredzi privātajā sektorā.
Līdzšinējā amatu savienošanas praksē kritiski vērtējams, cik rūpīgi un izsvērti tiek izvērtēti un pieņemti lēmumi par atļaujas došanu amatu savienošanai konkrētajā gadījumā, tai skaitā attiecībā uz interešu konfliktu iespējamību un to, vai amatu savienošana netraucēs valsts amatpersonas pienākumu izpildei. Piemēram, gadījums, ka iestādes vadītājs pilda padomes locekļa amatu divās valsts kapitālsabiedrībās, vai gadījums, ka ierēdnis ilgstoši pilda valsts kapitālsabiedrības valdes locekļa (kas ir pilnas slodzes amats) pienākumus, liecina, ka izvērtējumi par iespēju savienot amatus, iespējams, netiek veikti objektīvi, pēc būtības un pilnvērtīgi, jo īpaši attiecībā uz amatpersonas iespējām savienot esošo darba slodzi ar papildu slodzi citā amatā.
Jānorāda, ka situācija, ka augstas ministrijas amatpersonas apvieno amatus ministrijā ar amatiem tās pašas ministrijas turējumā esošajās valsts kapitālsabiedrībās, rada būtisku risku par iespējamiem interešu konfliktiem, kuri var rasties, amatpersonai veicot pienākumus ministrijā (nozares politikas veidotājs un politikas īstenošanas uzraudzītājs) un pienākumus tās pašas ministrijas turējumā esošajā valsts kapitālsabiedrībā (nozares politikas īstenotājs).
Valsts amatpersonu amatu savienošana ar papildus atalgotiem amatiem publisko personu kapitālsabiedrībās ir pietiekami bieži izplatīta prakse. Tas rada riskus, ka augstas amatpersonas, neraugoties uz viņu plašo kompetenci un augsto atbildības pakāpi, var nespēt pietiekami augstā līmenī un simtprocentīgi pilnvērtīgā apjomā pildīt visus (gan valsts amatpersonas amata, gan savienojamā amata) pienākumus, ņemot vērā papildus slodzi cita amata pienākumu izpildē, īpaši jāatzīmē, ka tas nevar būt iespējams, ja amats tiek savienots ar valdes locekļa amatu..
Risinājuma apraksts
Valsts kanceleja, izpildot Valsts kontroles revīzijas ziņojuma ieteikumā minēto, virza likumprojektu “Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā".
Likumprojekts paredz noteikt, ka valsts amatpersonai, ievērojot likuma 7. panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktos speciālos amatu savienošanas ierobežojumus, joprojām ir atļauts savienot valsts amatpersonas pilnas slodzes amatu ne vairāk kā diviem citiem algotiem vai citādi atlīdzinātiem valsts amatpersonas amatiem vai amatiem citās publiskas personas institūcijās, bet starp tiem nebūs kapitālsabiedrības valdes locekļa amats, kas uzskatāms par pilnam normālajam darbalaikam atbilstošas slodzes amatu, tādēļ šāda divu pilnas slodzes amatu savienošana nebūtu pieļaujama, jo šajā situācijā nav iespējams saglabāt darba kvalitāti un jebkurai nodarbinātai personai nepieciešams arī pietiekams atpūtas laiks, lai tā varētu pilnvērtīgi veikt visus savus amata pienākumus, jo īpaši, ja tā savieno savu valsts amatpersonas amatu ar citu amatu. Likumprojekts tādējādi paredz novērst situāciju, ka valsts vai pašvaldības amatpersona, kas ieņem vadošu amatu, tiktu ievēlēta valdes locekļa amatā. Valdes locekļa amata raksturs nosaka, ka šie pienākumi ir jāpilda vismaz atbilstoši normālam darbalaikam, turklāt atbildība par kapitālsabiedrības darbību ir nepārtraukta.
Likumprojekts paredz noteikt, ka turpmāk likuma 7.panta ceturtajā daļā noteiktās valsts un pašvaldību amatpersonas valsts amatpersonas drīkstēs savienot savu amatu tikai ar vienu citu atalgotu vai citādi atlīdzinātu amatu publiskas personas institūcijā, bet, ja amatpersona tiek ievēlēta padomes locekļa amatā, tad tā var savienot savu amatu ar ne vairāk kā vienu padomes locekļa amatu un tikai uz pagaidu termiņu, turklāt valsts amatpersonu padomes locekļa amatā iecelt atkārtoti varēs tikai pēc viena gada, kopš valsts amatpersona beigusi pildīt pagaidu padomes locekļa amatu. Padomes locekļa amats atbilstoši korporatīvās pārvaldības praksei un pēc pienākumu apjoma ir nepilnas slodzes amats, jo padomes locekļi neiesaistās kapitālsabiedrības operatīvajā darbībā un viņu kompetencē ir uzraudzīt kapitālsabiedrības valdes darbu un stratēģijas un budžeta īstenošanu, kā arī lemt par stratēģiskajiem jautājumiem un pēc nepieciešamības sniegt padomdevēja atbalstu kapitālsabiedrības valdei. Praksē padomes locekļa amats paredz dalību padomes sēdēs un sagatavošanos tām, laika patēriņš ir atkarīgs no kapitālsabiedrības specifikas un izaicinājumiem attiecīgajā laika periodā, tāpat padomes loceklis var piedalīties padomes komitejas darbā, kā arī nepieciešamības gadījumā piedalās valdes locekļu nominācijas komisijas darbā. Līdz ar to var teikt, ka padomes locekļa pienākumu izpildei paredzams līdz 30 procentiem no normālā darbalaika, atzīstot, ka noteiktos laika periodos faktiskā slodze var būt arī augstāka vai zemāka. Ja valsts amatpersona tiek iecelta atkārtoti savā esošajā valsts amatpersonas amatā, pirms tam būtu vērtējama amatu savienošanas atļaujas izsniegšanas pamatotība.
Vienlaikus likumprojekts paredz noteikt atsevišķu regulējumu attiecībā uz valdes locekļiem likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā un kapitālsabiedrībā, nosakot, ka valdes loceklim savienot savu amatu ar ne vairāk kā vienu padomes locekļa amatu šādās kapitālsabiedrībās, kā arī likumprojekts paredz, ka padomes locekļa amatu savienošanas un attiecīgas atļaujas izsniegšanas gadījumā nepieciešams vērtēt arī to, vai amatu savienošana nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.
Papildus tam jānorāda, ka likumprojekts paredz precizēt prasības attiecībā uz likuma 8.1 panta piektās daļas pirmo punktu, kas uzliek par pienākumu izvērtēt, vai amatu savienošana neradīs interešu konfliktu, nebūs pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai. Ja līdz šim šī izvērtēšana varēja būt formāla un lēmums tikt pieņemts rezolūcijas formā, tad ar likuma grozījumiem tiek izveidots ierobežojums rezolūcijas kā atļaujas izsniegšanas veida izmantošanai, paredzot, ka amatu savienošanas atļauja izsniegšana rezolūcijas formā tiek saglabāta, bet tā nav ir pieļaujama attiecībā uz likuma 7.panta trešajā, ceturtajā un piektajā daļā minētajām valsts amatpersonām, par kurām lēmumu par atļauju savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu pieņem un noformē Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, izvērtējot iesniegumā minēto pamatojumu un norādot lēmuma detalizētu pamatojumu saskaņā ar šā panta piektās daļas 1. punktu un citu normatīvo aktu prasībām.
Likumprojekts paredz, ka izmaiņas amatu savienošanā pilnībā stāsies spēkā ar 2025.gada 1.janvāri, lai valsts amatpersonas būtu savlaicīgi informētas par jauno tiesību normu būtību līdz brīdim, kad tiesību akta projekts tiek izskatīts Ministru kabinetā un pieņemts Saeimā.
Likumprojekts paredz noteikt, ka valsts amatpersonai, ievērojot likuma 7. panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktos speciālos amatu savienošanas ierobežojumus, joprojām ir atļauts savienot valsts amatpersonas pilnas slodzes amatu ne vairāk kā diviem citiem algotiem vai citādi atlīdzinātiem valsts amatpersonas amatiem vai amatiem citās publiskas personas institūcijās, bet starp tiem nebūs kapitālsabiedrības valdes locekļa amats, kas uzskatāms par pilnam normālajam darbalaikam atbilstošas slodzes amatu, tādēļ šāda divu pilnas slodzes amatu savienošana nebūtu pieļaujama, jo šajā situācijā nav iespējams saglabāt darba kvalitāti un jebkurai nodarbinātai personai nepieciešams arī pietiekams atpūtas laiks, lai tā varētu pilnvērtīgi veikt visus savus amata pienākumus, jo īpaši, ja tā savieno savu valsts amatpersonas amatu ar citu amatu. Likumprojekts tādējādi paredz novērst situāciju, ka valsts vai pašvaldības amatpersona, kas ieņem vadošu amatu, tiktu ievēlēta valdes locekļa amatā. Valdes locekļa amata raksturs nosaka, ka šie pienākumi ir jāpilda vismaz atbilstoši normālam darbalaikam, turklāt atbildība par kapitālsabiedrības darbību ir nepārtraukta.
Likumprojekts paredz noteikt, ka turpmāk likuma 7.panta ceturtajā daļā noteiktās valsts un pašvaldību amatpersonas valsts amatpersonas drīkstēs savienot savu amatu tikai ar vienu citu atalgotu vai citādi atlīdzinātu amatu publiskas personas institūcijā, bet, ja amatpersona tiek ievēlēta padomes locekļa amatā, tad tā var savienot savu amatu ar ne vairāk kā vienu padomes locekļa amatu un tikai uz pagaidu termiņu, turklāt valsts amatpersonu padomes locekļa amatā iecelt atkārtoti varēs tikai pēc viena gada, kopš valsts amatpersona beigusi pildīt pagaidu padomes locekļa amatu. Padomes locekļa amats atbilstoši korporatīvās pārvaldības praksei un pēc pienākumu apjoma ir nepilnas slodzes amats, jo padomes locekļi neiesaistās kapitālsabiedrības operatīvajā darbībā un viņu kompetencē ir uzraudzīt kapitālsabiedrības valdes darbu un stratēģijas un budžeta īstenošanu, kā arī lemt par stratēģiskajiem jautājumiem un pēc nepieciešamības sniegt padomdevēja atbalstu kapitālsabiedrības valdei. Praksē padomes locekļa amats paredz dalību padomes sēdēs un sagatavošanos tām, laika patēriņš ir atkarīgs no kapitālsabiedrības specifikas un izaicinājumiem attiecīgajā laika periodā, tāpat padomes loceklis var piedalīties padomes komitejas darbā, kā arī nepieciešamības gadījumā piedalās valdes locekļu nominācijas komisijas darbā. Līdz ar to var teikt, ka padomes locekļa pienākumu izpildei paredzams līdz 30 procentiem no normālā darbalaika, atzīstot, ka noteiktos laika periodos faktiskā slodze var būt arī augstāka vai zemāka. Ja valsts amatpersona tiek iecelta atkārtoti savā esošajā valsts amatpersonas amatā, pirms tam būtu vērtējama amatu savienošanas atļaujas izsniegšanas pamatotība.
Vienlaikus likumprojekts paredz noteikt atsevišķu regulējumu attiecībā uz valdes locekļiem likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā un kapitālsabiedrībā, nosakot, ka valdes loceklim savienot savu amatu ar ne vairāk kā vienu padomes locekļa amatu šādās kapitālsabiedrībās, kā arī likumprojekts paredz, ka padomes locekļa amatu savienošanas un attiecīgas atļaujas izsniegšanas gadījumā nepieciešams vērtēt arī to, vai amatu savienošana nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.
Papildus tam jānorāda, ka likumprojekts paredz precizēt prasības attiecībā uz likuma 8.1 panta piektās daļas pirmo punktu, kas uzliek par pienākumu izvērtēt, vai amatu savienošana neradīs interešu konfliktu, nebūs pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai. Ja līdz šim šī izvērtēšana varēja būt formāla un lēmums tikt pieņemts rezolūcijas formā, tad ar likuma grozījumiem tiek izveidots ierobežojums rezolūcijas kā atļaujas izsniegšanas veida izmantošanai, paredzot, ka amatu savienošanas atļauja izsniegšana rezolūcijas formā tiek saglabāta, bet tā nav ir pieļaujama attiecībā uz likuma 7.panta trešajā, ceturtajā un piektajā daļā minētajām valsts amatpersonām, par kurām lēmumu par atļauju savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu pieņem un noformē Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, izvērtējot iesniegumā minēto pamatojumu un norādot lēmuma detalizētu pamatojumu saskaņā ar šā panta piektās daļas 1. punktu un citu normatīvo aktu prasībām.
Likumprojekts paredz, ka izmaiņas amatu savienošanā pilnībā stāsies spēkā ar 2025.gada 1.janvāri, lai valsts amatpersonas būtu savlaicīgi informētas par jauno tiesību normu būtību līdz brīdim, kad tiesību akta projekts tiek izskatīts Ministru kabinetā un pieņemts Saeimā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Likumprojekta izstrādes procesā tika vērtēti divi alternatīvi risinājumi:
Pirmais iespējamais risinājums būtu noteikt pilnīgu aizliegumu ierēdņiem kā valsts amatpersonām ieņemt amatus valsts kapitālsabiedrībās,
Tomēr ņemot vērā, ka publisku personu kapitālsabiedrībās padomes loceklis var jebkurā brīdī uz paša vēlēšanos atstāt šo amatu vai tikt no tā atsaukts un šādā situācijā ir nepieciešams steidzami nodrošināt kapitālsabiedrības padomes lēmumu pieņemšanu, nav ieteicams ieviest regulējumu, ka valsts amatpersonas vispār nedrīkst savienot savu amatu ar padomes locekļa amatu likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā un kapitālsabiedrībā, kurā publiska persona vai publiskas personas kapitālsabiedrība ir dalībnieks.
Otrs iespējamais risinājums būtu atļaut valsts amatpersonām savienot savu amatu tikai ar padomes locekļa amatu likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā un atļaujot amatu savienošanu tikai uz pagaidu termiņu līdz vienam gadam un bez iespējas iecelt padomes locekļa amatā uz pagaidu termiņu atkārtoti agrāk nekā gadu kopš valsts amatpersona beigusi pildīt pagaidu padomes locekļa amatu. Ja padome ir atkāpusies vai tiek atlaista, tad ministrijai kā kapitāla daļu turētājam ir īsā laikā nepieciešams nodrošināt kapitālsabiedrības pēc iespējas pilnvērtīgu un atbildīgu kapitālsabiedrības pārvaldību līdz brīdim, kad, atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajam regulējumam, konkursa rezultātā tiek atlasīti un ievēlēti amatos padomes locekļi uz pilnu pilnvaru termiņu. Savukārt, konkursa organizēšana uz vakantu padomes locekļa amatu un tā pabeigšana nereti prasa vairāk nekā pusgadu, ņemot vērā personāla atlases uzņēmumu iesaistes nepieciešamību, procesa norises laiku saskaņošanu un padomes locekļiem noteiktās prasības par pielaides piešķiršanu ierobežotas pieejamības informācijai vai informācijai, kas ir paredzēta tikai dienesta vajadzībām.
Pirmais iespējamais risinājums būtu noteikt pilnīgu aizliegumu ierēdņiem kā valsts amatpersonām ieņemt amatus valsts kapitālsabiedrībās,
Tomēr ņemot vērā, ka publisku personu kapitālsabiedrībās padomes loceklis var jebkurā brīdī uz paša vēlēšanos atstāt šo amatu vai tikt no tā atsaukts un šādā situācijā ir nepieciešams steidzami nodrošināt kapitālsabiedrības padomes lēmumu pieņemšanu, nav ieteicams ieviest regulējumu, ka valsts amatpersonas vispār nedrīkst savienot savu amatu ar padomes locekļa amatu likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā un kapitālsabiedrībā, kurā publiska persona vai publiskas personas kapitālsabiedrība ir dalībnieks.
Otrs iespējamais risinājums būtu atļaut valsts amatpersonām savienot savu amatu tikai ar padomes locekļa amatu likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā un atļaujot amatu savienošanu tikai uz pagaidu termiņu līdz vienam gadam un bez iespējas iecelt padomes locekļa amatā uz pagaidu termiņu atkārtoti agrāk nekā gadu kopš valsts amatpersona beigusi pildīt pagaidu padomes locekļa amatu. Ja padome ir atkāpusies vai tiek atlaista, tad ministrijai kā kapitāla daļu turētājam ir īsā laikā nepieciešams nodrošināt kapitālsabiedrības pēc iespējas pilnvērtīgu un atbildīgu kapitālsabiedrības pārvaldību līdz brīdim, kad, atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajam regulējumam, konkursa rezultātā tiek atlasīti un ievēlēti amatos padomes locekļi uz pilnu pilnvaru termiņu. Savukārt, konkursa organizēšana uz vakantu padomes locekļa amatu un tā pabeigšana nereti prasa vairāk nekā pusgadu, ņemot vērā personāla atlases uzņēmumu iesaistes nepieciešamību, procesa norises laiku saskaņošanu un padomes locekļiem noteiktās prasības par pielaides piešķiršanu ierobežotas pieejamības informācijai vai informācijai, kas ir paredzēta tikai dienesta vajadzībām.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Likumprojektā ietvertajā grozījumu priekšlikumā definētās prasības ir samērīgas, jo tās, lai arī liedz valsts amatpersonām ieņemt valdes locekļa amatu un atļauj savienot savu amatu ar kapitālsabiedrības padomes locekļa amatu tikai uz pagaidu termiņu, joprojām ļauj savienot valsts amatpersonas amatu ar vēl diviem citiem atalgotiem amatiem publiskas personas institūcijās, izņemot 7.panta ceturtajā daļā minētās amatpersonas. Ieguvums būs sabiedrības uzticēšanās publiskai pārvaldei pieaugums, kā arī palielināsies arī sabiedrības uzticēšanās labas pārvaldības principu īstenošanai publiskajā pārvaldē, nostiprinoties pārliecībai, ka valsts amatpersonas velta atbilstošu laiku un sniedz atbilstošu ieguldījumu pamatdarba amata pienākumu izpildei, jo īpaši gadījumos, ja valsts amatpersona savieno savu pamatdarba amatu ar citu amatu. Likumprojekta ieviešanas ieguvums būs arī mazāka interešu konflikta rašanās iespējamība, vienlaikus amatpersona savienojot amatu ar citu amatu publiskas personas institūcijās, varēs dažādot savu darba pieredzi un sniegt savas zināšanas un pieredzi kā ieguldījumu citas publiskās institūcijas darbībā un pārvaldībā. Likumprojekta ieviešanai nav nepieciešamas papildu izmaksas no valsts un pašvaldību budžetiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Valsts pārvaldes un tiesiskā regulējuma pilnveidošana ir nepārtraukts process un interešu konflikta novēršana ir būtisks labas un godprātīgas pārvaldības aspekts, kas nodrošina efektīvu publisko naudas līdzekļu un publiskās pārvaldes darbinieku zināšanu izmantošanu, kā arī veicina sabiedrības uzticēšanos publiskajai pārvaldei.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Valsts kanceleja veiks datu apkopošanu par amatu savienošanas praksi publiskas personas institūcijās un publisko personu kapitālsabiedrībās un veiks šīs informācijas izvērtējumu, lai pārliecinātos, ka likuma grozījumu mērķis tiek sasniegts.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
6
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Samērīgi organizēta amatu savienošanas prakse nodrošina interešu konfliktu iespējamības mazināšanos, pilnvērtīgāku valsts amatpersonu pienākumu izpildi, lielāku sabiedrības uzticību publiskās pārvaldes darbībai un tās efektivitātei. Amatpersonu skaits, kuras ieņem kapitālsabiedrības padomes locekļu amatus, tiek būtiski samazināts un 2025.gadā ir nodrošināts, ka valsts amatpersonas neieņem padomes locekļa amatu likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā un kapitālsabiedrībā, kurā publiska persona vai publiskas personas kapitālsabiedrība ir dalībnieks, izņemot gadījumu, ja atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 31.panta devītajai daļai un 37.panta panta devītajai daļai valsts amatpersona tiek iecelta padomes locekļa amatā uz pagaidu termiņu, kas nav ilgāks par vienu gadu.
Rādītājs
Iedzīvotāju politiskās uzticēšanas indekss (NAP rādītājs Nr. 420).
Politiskās uzticēšanas Ministru kabinetam indekss (NAP rādītājs Nr. 421).
Korupcijas uztveres indekss (NAP rādītājs Nr. 423).
Politiskās uzticēšanas Ministru kabinetam indekss (NAP rādītājs Nr. 421).
Korupcijas uztveres indekss (NAP rādītājs Nr. 423).
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Valsts amatpersonas
Ietekmes apraksts
Tiks ierobežotas valsts amatpersonu iespējas savienot savu amatu ar citiem atalgotiem vai citādi atlīdzinātiem amatiem. Turpmāk valsts amatpersona nevarēs savu amatu savienot valdes locekļa amatu likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā, kā arī varēs savienot savu amatu ar padomes locekļa amatu likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā tikai uz pagaidu termiņu. Valdes loceklim likuma 1. panta 8. punkta "b”, c" un “d” apakšpunktā minētajā kapitālsabiedrībā atļauts savienot savu amatu ar ne vairāk kā vienu padomes locekļa amatu šādās kapitālsabiedrībās.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/152cbf36-7348-42d1-abca-e88966c6c402
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedriskās apspriešanas laikā tika saņemti divi priekšlikumi.
Pirmais no tiem bija fiziskas personas priekšlikums izskatīt un ieviest, šī likuma un /vai publiskas personas pārvaldības likuma grozījumos, atlīdzības likuma nosacījumus attiecībā uz sociālajām garantijām pašvaldību kapitālsabiedrību valdes locekļiem. Minētie jautājumi ir regulēti citos normatīvajos aktos, bet valdes locekļiem ir spēkā visas valsts nodrošinātās sociālās garantijas, ņemot vērā, ka par šīm personām tiek veiktas Valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas.
Otrs priekšlikums tika saņemts no biedrības “Delna”, kura būtība ir to, ka izvēloties konkursā valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļus, ir jāņem vērā tas, kādus un cik amatus kandidāts ieņem arī privātajā sektorā. Šeit jānorāda, ka valdes locekļiem jau pašlaik kā likuma 7.panta ceturtās daļas subjektiem ir liegts ieņemt amatus privātajā sektorā, savukārt, padomes locekļiem ir atļauts savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tā publiskas personas kapitāla daļu turētāja pārstāvja rakstveida atļauja, kurš attiecīgo personu nominējis ievēlēšanai padomes locekļa amatā, vai tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā. Līdz ar to tā ir kapitāla daļu turētāja atbildība un pienākums būtu izvērtēt, vai šī amatu savienošana netraucēs valsts amatpersonai pildīt padomes locekļa pienākumus, tādēļ likumprojekts paredz precizēt likuma 7.panta piekto daļu.
Pirmais no tiem bija fiziskas personas priekšlikums izskatīt un ieviest, šī likuma un /vai publiskas personas pārvaldības likuma grozījumos, atlīdzības likuma nosacījumus attiecībā uz sociālajām garantijām pašvaldību kapitālsabiedrību valdes locekļiem. Minētie jautājumi ir regulēti citos normatīvajos aktos, bet valdes locekļiem ir spēkā visas valsts nodrošinātās sociālās garantijas, ņemot vērā, ka par šīm personām tiek veiktas Valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas.
Otrs priekšlikums tika saņemts no biedrības “Delna”, kura būtība ir to, ka izvēloties konkursā valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļus, ir jāņem vērā tas, kādus un cik amatus kandidāts ieņem arī privātajā sektorā. Šeit jānorāda, ka valdes locekļiem jau pašlaik kā likuma 7.panta ceturtās daļas subjektiem ir liegts ieņemt amatus privātajā sektorā, savukārt, padomes locekļiem ir atļauts savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tā publiskas personas kapitāla daļu turētāja pārstāvja rakstveida atļauja, kurš attiecīgo personu nominējis ievēlēšanai padomes locekļa amatā, vai tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā. Līdz ar to tā ir kapitāla daļu turētāja atbildība un pienākums būtu izvērtēt, vai šī amatu savienošana netraucēs valsts amatpersonai pildīt padomes locekļa pienākumus, tādēļ likumprojekts paredz precizēt likuma 7.panta piekto daļu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kanceleja
- Visas publisko personu institūcijas un kapitālsabiedrības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Tiks samazināts amatu savienošanas gadījumu skaits, kas samazinās darba slodzi amatu savienošanas lūgumu izvērtēšanai un lēmumu pieņemšanai
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Amatu savienošanas ierobežojumi sekmēs publiskās pārvaldes efektivitāti un sabiedrības uzticēšanos publiskās pārvaldes darbībai un tās efektivitātei. Tas būs izmērāms ar šādiem NAP2027 mērķa indikatoriem – Iedzīvotāju politiskās uzticēšanas indekss (NAP rādītājs Nr. 420), Politiskās uzticēšanas Ministru kabinetam indekss (NAP rādītājs Nr. 421), Korupcijas uztveres indekss (NAP rādītājs Nr. 423).
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi