Anotācija (ex-ante)

23-TA-3218: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 21. maija noteikumos Nr. 211 "Noteikumi par ieroču atļaujām un par ieroču izņemšanu un iznīcināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu Ieroču aprites likuma 92. panta izpildi esošajos ģeopolitiskajos apstākļos, nepieciešams izdarīt grozījumu Ministru kabineta 2019. gada 21. maija noteikumos Nr. 211 "Noteikumi par ieroču atļaujām un par ieroču izņemšanu un iznīcināšanu" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 211), izsakot 252. punktu jaunā redakcijā, lai neierobežotu, bet paplašinātu ieroču un to sastāvdaļu iznīcināšanas veidus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu Nr. 211 grozījumu projekta mērķis ir precizēt kārtību, kādā Nodrošinājuma valsts aģentūra (turpmāk - Aģentūra) īsteno tai noteiktās funkcijas izpildi, iznīcinot ieročus vai tā sastāvdaļas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ieroču aprites likuma 92. panta otro daļu nodotos vai izņemtos, kā arī konfiscētos ieročus, to sastāvdaļas, munīciju, dezaktivētus ieročus, kā arī speciālos līdzekļus iznīcina Aģentūra.

MK noteikumu Nr. 211 252. punkts nosaka, ka ieročus un to sastāvdaļas (izņemot koka, plastmasas vai cita materiāla rokturus, laides un pastobru nemetāliskās daļas) iznīcina izkausējot.

MK noteikumu Nr. 211 252. punktā paredzētais konkrēts ieroču un to sastāvdaļu iznīcināšanas veids - izkausējot, šobrīd ierobežo pakalpojuma sniedzēju loku un kavē tehniskās iespējas Aģentūrai veikt ieroču un to sastāvdaļu savlaicīgu iznīcināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada 22. jūnijā tika izsludināts Aģentūras iepirkums "Deformēto ieroču metāla sastāvdaļu izkausēšanas pakalpojuma saņemšana uz trīs gadiem” (https://www.eis.gov.lv/EKEIS/Supplier/Procurement/103908).
Līdz nolikumā noteiktā termiņa beigām (līdz 2023. gada 5. jūlijam) nebija iesniegts neviens piedāvājums, un iepirkums bija jāizbeidz bez rezultāta.
Aģentūra organizēja atkārtotu iepirkumu deformēto ieroču metāla sastāvdaļu izkausēšanas pakalpojuma saņemšanai (https://www.eis.gov.lv/EKEIS/Supplier/Procurement/111079), kura rezultātā tika saņemts viens piedāvājums.  Piedāvājumu iesniedza rūpnīca. Piedāvātā cena par pakalpojuma (par vienu kg metāla izkausēšanu) sniegšanu bija 3,80 euro (bez PVN). Aģentūras iepirkuma komisija 2023. gada 18. oktobrī pieņēma lēmumu izbeigt iepirkuma procedūru, jo pretendents neatbilda iepirkuma nolikumā noteiktajām prasībām.
Ieinteresētību par ieroču iznīcināšanas pakalpojuma sniegšanu 2023. gada 1. novembrī izteica SIA "MADESTA", reģistrācijas numurs: 40003440441, kuras pārstāvis rakstveidā informēja Aģentūru, ka uzņēmuma īpašumā ir divas metāla kausējamās krāsnis (katras maksimālā kapacitāte ir viena tonna).
SIA "MADESTA" piederošās metāla kausējamās krāsnis pašreiz nav uzstādītas un atrodas noliktavā (darba kārtībā). SIA "MADESTA" pārstāvis informēja, ka var tās uzstādīt un nodrošināt to pilnu ekspluatāciju. Metāla kausējamās krāsns ekspluatācijas noteikumi:
1) krāsns silst apmēram 10 stundas pirms kausēšanas;
2) secīgi no divām līdz četrām stundām notiek kausēšanas process (atkarīgs no metāla sablīvējuma, svara un sakausējuma);
3) krāsns atdziest vairāk kā 10 stundas (atkarīgs no izkausējamā materiāla un procesa);
4) pēc krāsns pilnīgas atdzišanas notiek apkopes process un apakšējo elementu maiņa.
Lai nebūtu jāveic pilna apkope pēc atdzišanas (kas stipri sadārdzina darba un izejmateriālu izmaksas), SIA "MADESTA" piedāvātais risinājums ir, piemēram, kausēt vienu nedēļu vai pēc nepieciešamības nepārtraukti, reizi gadā vai pusgadā. Krāsns darbojas ar elektroenerģiju, tādēļ uzturēt to ilgstoši siltu bez pielietojuma nav energoefektīvi. Pakalpojuma cenu sastāda: katra ekspluatācijas reize un katra apkope.
SIA "MADESTA" tehniskais risinājums Aģentūras ieskatā nav pieņemams šādu apsvērumu dēļ:
a) nelietotas indukcijas tipa kausēšanas krāsnis ir ar ļoti lielu elektroenerģijas patēriņu un mazu ietilpību. Tas nozīmē, ka kausēšanas process būs jāveic laikā, kad elektroenerģijas cena ir vislētākā, t.i., un šādi apstākļi var iestāties arī ārpus Aģentūrā nodarbinātajiem noteiktā darba laika;
b) krāsns atdzišana aizņem vairākas stundas, līdz ar ko Aģentūras nodarbinātajiem būs jābūt klātesot, gaidot procesa beigas;
c) krāsns ātri piesārņojas ar krāsainiem metāliem, kas iznīcināšanai paredzētajos ieročos ir lielā daudzumā. Tas nozīmē, ka krāsns apkopes izmaksas būs ievērojami lielas un var ietekmēt pretendenta iesniegto finanšu piedāvājumu;
d) metāla kausēšanas process šāda veida krāsnī ir tehniski sarežģīts un dārgs (precīzi aprēķini nav veikti), par to liecina arī tas, ka līdz šim SIA "MADESTA" nav uzsākusi šādas krāsns ekspluatāciju.

Šobrīd Aģentūrai, veicot tirgus izpēti, nav informācija par citiem pakalpojuma sniedzējiem (komersantiem), kas Latvijas Republikas teritorijā var veikt ieroču un to sastāvdaļu iznīcināšanu, izkausējot tos metāla kausēšanas krāsnī atbilstoši normatīvo aktu prasībām.

Līdz ar to, šobrīd Aģentūra nevar izpildīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā noteikto funkciju un nav iznīcinājusi izkausējot dažāda veida deformēto ieroču sastāvdaļas (6175 gab., svars kopā: 5047,8 kg (informācija apkopota uz 05.01.2024)).
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar iepriekš minēto un turpmāk neierobežojot pakalpojuma sniedzēju loku un Aģentūras tehniskās iespējas, nepieciešams izdarīt grozījumu MK noteikumos Nr. 211 un izteikt 252. punktu jaunā redakcijā, paredzot, ka ieročus un to sastāvdaļas iznīcina ne tikai izkausējot, bet iznīcina jebkādā pieejamā neatgriezeniskā veidā (piemēram, mehāniski sagriežot, sasmalcinot u.c.). Kā viens no efektīviem un ekoloģijai draudzīgiem ieroču un to sastāvdaļu iznīcināšanas veidiem Aģentūras ieskatā ir ieroču, speciālo līdzekļu un to sastāvdaļu sagriešana vai sasmalcināšana.
Visi ieroči ir piemēroti sasmalcināšanai un šķirošanai ar SHREDDERS smalcināšanas iekārtām. Ar SHREDDERS  iekārtām var ātri un smalki sagriezt/sasmalcināt visus iznīcināšanai uzkrātos ieročus, un minētā pakalpojuma izmaksas ir zemākas salīdzinājumā ar izkausēšanas pakalpojumu. Ieroču vai to sastāvdaļu iznīcināšanas rezultātā radies materiāls (ieroču vai to sastāvdaļu daļas) tiks sašķirots un utilizēts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Aģentūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā slēgs līgumu par ieroču un to sastāvdaļu iznīcināšanas pakalpojumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ekonomiski izdevīgs un pieejams risinājums, kas sniedz iespēju sasniegt mērķi tā, lai iznīcināšanas rezultātā tiktu izslēgtas visas iespējas atjaunot šos ieročus, kā arī to būtiskās sastāvdaļas, pašlaik nav konstatēts.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
-

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu finanšu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Projekts tiks īstenots Iekšlietu ministrijai (Aģentūrai) budžeta apakšprogrammai 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, tai skaitā sedzot izdevumus par ieroču un to sastāvdaļu iznīcināšanu.
Ja atbilstoši Aģentūras izvēlētajam iznīcināšanas veidam tiks paredzēta ieroču vai tā sastāvdaļu sagriezto vai sasmalcināto metāla daļu nodošana otrreizējai pārstrādei metāllūžņos, var rasties situācija, ka Aģentūra metāllūžņu uzpirkšanas rezultātā saņem ieņēmumus, kas gūti, iznīcinot ieročus vai tā sastāvdaļas.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts

 
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Mazinās ekoloģiskais piesārņojums ieroču un to sastāvdaļu iznīcināšanas procesā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi