Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
21-TA-1340: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 246 "Noteikumi par to valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto navigācijas tehnisko līdzekļu un militāro jūras novērošanas tehnisko līdzekļu sarakstu, ap kuriem nosakāmas aizsargjoslas, aizsargjoslu platumu un tajās nosakāmajiem būvniecības ierobežojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt grozījumus Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumos Nr.246 “Noteikumi par to valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto navigācijas tehnisko līdzekļu un militāro jūras novērošanas tehnisko līdzekļu sarakstu, ap kuriem nosakāmas aizsargjoslas, aizsargjoslu platumu un tajās nosakāmajiem būvniecības ierobežojumiem”, nosakot izmaiņas valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto gaisa telpas novērošanas (navigācijas) tehnisko līdzekļu sarakstā un precizējot to aizsargjoslu platumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai novērstu nākotnē iespējamo objektu ietekmi uz valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto navigācijas tehnisko līdzekļu efektīvu darbību, ar noteikumu projektu paredzēts paplašināt aizsargjoslas platumu ap Čalu navigācijas tehnisko līdzekli, kā arī definēt jaunu navigācijas tehnisko līdzekli Jūrmalciema militārā bāzē, kam noteikta aizsargjosla.
Izpildot Nacionālo bruņoto spēku likuma 6. pantā noteiktos uzdevumus, kā arī veicot minētā likuma 6.1 panta pirmās daļas 9.punktā noteiktos pasākumus,  Nacionālie bruņotie spēki veic gaisa telpas novērošanu, izmantojot militāros gaisa telpas novērošanas (navigācijas) tehniskos līdzekļus un nodrošina iegūtās un apstrādātās informācijas apmaiņu NATO Integrētās pretgaisa un pretraķešu aizsardzības sistēmas (turpmāk - NATINAMDS) ietvaros. Minētā informācija ir pamats NATINAMDS efektīvai darbībai un valsts gaisa telpas suverenitātes un neaizskaramības nodrošināšanai, kā arī NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanā iesaistīto sabiedroto iznīcinātāju vadībai un kontrolei.
Pēdējo gadu laikā Latvijā ir novērojama aizvien pieaugoša interese un tendence attīstīt alternatīvās enerģijas ražošanu, izmantojot vēja enerģiju gan Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā un ekskluzīvās ekonomiskās zonas ūdeņos, gan Latvijas Republikas sauszemes teritorijā. Vienlaikus šāda vēja parka izbūve varētu radīt fizisku aizēnojumus gaisa telpas novērošanas (navigācijas) tehniskajiem līdzekļiem, kas, savukārt, būtiski samazinātu NATINAMDS efektivitāti, kā arī paaugstina risku valsts aizsardzības interesēm.
Lai novērstu potenciālo kaitējumu valsts aizsardzības interesēm un NATINAMDS darbības efektivitātei, ir nepieciešams pārskatīt valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto gaisa telpas novērošanas (navigācijas) tehnisko līdzekļu sarakstu un precizēt to aizsargjoslu platumu, ņemot vērā valsts aizsardzības objektu darbības operacionālo nepieciešamību. Noteikumos ietvertais aizsargjoslu platums ir definēts, lai ievērotu gaisa telpas novērošanai  (pārklājumam) izvirzītās prasības, kas atbilstoši Ministru kabineta 2004.gada 26.oktobra noteikumos Nr.887 “Valsts noslēpuma objektu saraksts” ir valsts noslēpuma objekts. Lai mazinātu potenciālo objektu (piemēram, vēja parku) ietekmi uz navigācijas tehnisko līdzekļu darbību, proti, kompensētu gaisa telpas novērošanas pārklājuma samazināšanos, Nacionāliem bruņotiem spēkiem būs jāiegādājas papildus navigācijas tehniskie līdzekļi. Viena jauna navigācijas tehniskā līdzekļa iegādes un uzstādīšanas izmaksas veido aptuveni 10 miljonus euro. Paplašinot aizsargjoslas platumu tiek noteikts lielāks attālums, kādā ap navigācijas tehnisko līdzekli nav atļauta, cita starpā alternatīvās enerģijas ražošanas objektu būvniecība bez Aizsardzības ministrijas saskaņojuma. Ar aizsargjoslu platuma palielināšanu tiek novērsta nepieciešamība veidot jaunu infrastruktūru un iegādāties jaunu navigācijas tehnisko līdzekli, tādējādi ietaupot aizsardzības resora budžeta līdzekļus.
Pašreiz valsts aizsardzības vajadzībām paredzētā Čalu navigācijas tehniskā līdzekļa aizsargjosla Latvijas Republikas sauszemes teritorijā ir 6 km un ūdeņos līdz 60 km rādiusā ap attiecīgo navigācijas tehnisko līdzekli. Ņemot vērā potenciālo objektu būvniecību , kas atrodas ārpus navigācijas tehniskā līdzekļa aizsargjoslas un līdz ar to nav jāsaskaņo ar Aizsardzības ministriju, var radīt būtisku aizēnojumu Čalu navigācijas tehniskajam līdzeklim, tādējādi radot kaitējumu NATINAMDS darbības efektivitātei un valsts aizsardzības interesēm.
Ievērojot minēto, vēja parku attīstības tendences un potenciāli strauji augušo objektu (šķēršļu) skaitu, un lai novērstu to būtisko ietekmi uz navigācijas tehniskā līdzekļa darbības efektivitāti ir nepieciešams Čalu navigācijas tehniskā līdzekļa aizsargjoslu palielināt līdz 70 km rādiusā no navigācijas tehniskā līdzekļa atrašanās vietas Latvijas Republikas jūras ūdeņos. Ņemot vērā Aizsargjoslu likuma 21.panta trešās daļas 1.punktā noteikto, ka aizsargjoslu maksimālais platums no objekta centra ap valsts aizsardzības vajadzībām paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem uz sauszemes ir 15 km, Čalu navigācijas tehniskā līdzekļa aizsargjosla uz sauszemes nepārsniegs 15 km.
Lai izpildītu gaisa telpas novērošanas pārklājuma prasības, 2022.-2023.gadā Jūrmalciema militārajā bāzē tiek plānots izvietot papildus valsts aizsardzības vajadzībām paredzētu navigācijas tehnisko līdzekli. Nepieciešamie finanšu resursi šī navigācijas tehniskā līdzekļa uzstādīšanai tiks nodrošināti no esošā aizsardzības budžeta. Lai novērstu iespējamību, ka dažādu objektu izbūve Jūrmalciema militārās bāzes tuvumā samazinātu gaisa telpas novērošanas (pārklājuma) efektivitāti un iespēju savlaicīgi un ātri atklāt un reaģēt uz gaisa telpas pārkāpumiem un citiem militāriem apdraudējumiem, kā arī lai izvairītos no papildus izmaksām, kas saistītas ar jaunu navigācijas tehnisko līdzekļu izbūvi, ar noteikumu projektu arī ap Jūrmalciema navigācijas tehnisko līdzekli ir plānots noteikt aizsargjoslu.
Vienlaikus nepieciešams atzīmēt, ka sakarā ar izmaiņām attiecīgas izmaiņas nepieciešams veikt arī Jūras plānojumā 2030 par norādītajām vēja parku izpētes zonās (E1, E2, E3, E4). Līdz ar to projektu attīstībai šajās zonās būtu nepieciešams ņemt vērā noteiktos būvniecības ierobežojumus un pienākumu saskaņot būvniecību ar Aizsardzības ministriju atbilstoši noteikumu 18. punktam.
Tomēr tas neizslēdz iespēju nākotnē paredzēt noteiktus valsts atbalsta pasākumus, kas noteiktu kompensējošus mehānismus (t.sk. jauna navigācijas tehniskā līdzekļa izbūvi), lai novērstu navigācijas tehnisko līdzekļu pārklājuma zudumu, tādējādi mazinot noteiktus būvniecības ierobežojumus šajās vēja parku izpētes zonās. Šāda mehānisma ieviešana tiek paredzēta ar grozījumiem Aizsargjoslu likumā un grozījumiem likumā “Par aviāciju” , kas tiek virzīti vienlaikus ar šo noteikumu projektu.
Līdzīga problemātika un iespējamie kompensējošie pasākumi tiek paredzēti arī, piemēram, Igaunijas Nacionālajā Enerģētikas un Klimata plānā 2030[1], lai nodrošināto noteikto enerģētikas un vides politikas mērķu sasniegšanu, vienlaikus salāgojot šos pasākumus ar nacionālās drošības un aizsardzības interesēm.
Vienlaikus izmaiņas nepieciešams veikt arī citos plānošanos dokumentos vai informācijas sistēmās, uz kurām būtu attiecināmas šo noteikumu noteiktās izmaiņas.
Iespējamais izmaksu sadārdzinājumu, kas varētu rasties komersantiem vai valstij, attīstot vēja enerģijas ieguves un elektroenerģijas transmisijas infrastruktūru konkrētajās zonās pēc noteikumu projekta apstiprināšanas nav precīzi aprēķināms, jo tas ir atkarīgs no katra individuālā projekta specifikas.
Vienlaikus paredzams, ka noteiktie ierobežojumi aizsargjoslās ap navigācijas tehniskajiem līdzekļiem ir samērīgi un atsver tos zaudējumus, kas varētu rasties, ja tiktu negatīvi ietekmēta NATINAMDS sistēmas operacionālās spējas un būtu nepieciešams ieguldīt līdzekļus, lai kompensētu citu potenciālo būvniecības projektu radītos zaudējumus.


[1] Skatīt, piemēram, Igaunijas Nacionālo Enerģētikas un Klimata plānu 2030. Pieejams: https://www.mkm.ee/en/objectives-activities/energy-sector/summary-estonian-national-energy-and-climate-plan-2030-0
 
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteiktie ierobežojumi aizsargjoslās ap navigācijas tehniskajiem līdzekļiem ir samērīgi un atsver tos zaudējumus, kas varētu rasties, ja tiktu negatīvi ietekmēta novērošanas sistēmas operacionālās spējas un būtu nepieciešams ieguldīt līdzekļus, lai kompensētu citu potenciālo būvniecības projektu radītos zaudējumus.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkura persona, kas vēlas veikt būvniecību aizsargjoslās ap navigācijas tehniskajiem līdzekļiem teritorijā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkura persona, kas vēlas veikt būvniecību aizsargjoslās ap navigācijas tehniskajiem līdzekļiem teritorijā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Projektam būs neliela ietekme uz tautsaimniecību, ņemot vērā precizēto aizsargjoslu teritorijas un nosacījumu saskaņot ar Aizsardzības ministriju būvniecību aizsargjoslās ap valsts aizsardzības vajadzībām paredzēto navigācijas tehnisko līdzekļiem un militāro jūras novērošanas tehnisko līdzekļiem.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Projektam būs neliela ietekme uz tautsaimniecību, ņemot vērā nosacījumu saskaņot ar Aizsardzības ministriju būvniecību aizsargjoslās ap valsts aizsardzības objektiem.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai izpildītu gaisa telpas novērošanas pārklājuma prasības, nepieciešamo tehnisko līdzekļu uzstādīšanu noteikto prasību izpildi AM valdījumā esošajiem objektiem Aizsardzības ministrija nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Netika saņemti komentāri vai iebildumi izsludinātās publiskās apspriešanas ietvaros.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Aizsardzības ministrija
palielinās
Vērtības nozīme:
Nav precīzi aprēķināms. Nav paredzams potenciāli iesniegto projektu skaits, kam būtu nepieciešams veikt izvērtējumu. Uzdevumu paredzēts veikt esošā budžeta ietvaros. Pie liela iesniegto projektu skaita pieauguma, paredzamais izmaksu aprēķins varētu tikt pārskatīts.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi