Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
22-TA-94: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas"Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. pants.
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējumu Covid-19 informatīvā tālruņa 8345 darbības nepārtrauktībai 2022. gadā
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai operatīvi sniegtu atbildes uz iedzīvotāju jautājumiem saistībā ar Covid-19 un nepārslogotu veselības nozares iestādes ar iedzīvotāju zvaniem par dažādiem arī ar veselības nozari nesaistītiem jautājumiem, Ministru kabineta 2020. gada 19. marta sēdē (protokollēmums Nr.16, 5§, TA-442) tika atbalstīta sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tet” (SIA Tet) piesaiste vienotas telefoniskas personu saziņas nodrošināšanai par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem ārkārtējās situācijas laikā.Valsts kancelejai tika uzdots noslēgt līgumu ar pretendentu.

2020.gada 20.martā starp SIA Tet un Valsts kanceleju tika noslēgts Līgums par informatīvā tālruņa pakalpojumu ar mērķi nodrošināt risinājumu atbilžu sniegšanai uz iedzīvotāju telefoniski uzdotajiem jautājumiem saistībā ar Covid-19. Vienotā Covid-19 informatīvā tālruņa līnija “8345” uzsāka darbu 2020. gada 24. martā. Pašlaik vienotais tālrunis nodrošina iedzīvotājiem atbildes uz jautājumiem par dažādām Covid-19 tēmām un novirza iedzīvotāju zvanus atbilstoši kompetencei uz kādu no valsts iestādēm gadījumos, kad nepieciešams padziļināts skaidrojums.

Covid-19 vienotā informatīvā tālruņa līnijas zvanu skaits svārstās pa mēnešiem atkarībā no saslimstības rādītāju dinamikas un jaunu drošības pasākumu ieviešanas. Kopš tālruņa izveides zvanu skaits ir būtiski pieaudzis no 4 500 zvaniem sākotnējos darbības mēnešos, sasniedzot pat 17 572 iedzīvotāju zvanus 2021. gada jūlija mēnesī. Savukārt 2021. gada oktobrī zvanu skaits bija vairāk nekā 40 000.

Būtisks zvanu un minūšu skaita pieaugums bija tieši 2021. gada otrajā pusgadā, un iemesli tam bija šādi:
ierobežojumu atcelšana, mainīšana, digitālā Covid-19 sertifikāta ieviešana, piemēram, no 15. jūnija ar sertifikātiem varēja apmeklēt ēdināšanas vietas iekštelpās un pasākumus, tika atļauti āra pasākumi, izmaiņas pulcēšanās ierobežojumos, izmaiņas saimnieciskās darbības veicējiem, u.c.;
mājsēdes ieviešana no 2021. gada 21. oktobra līdz 15. novembrim;
dažādas izmaiņas ceļošanas nosacījumos, t.sk. personām ar sertifikātiem;
jautājumi par vakcinēšanos un balstvakcināciju.

Izmaiņas Ministru kabineta noteikumos rada papildu iedzīvotāju interesi un zvanu skaita pieaugumu. Oktobrī un novembrī izmaiņas bijušas būtiskas un daudz. Lielais informācijas apjoms ietekmēja arī vidējo sarunas laiku – operatoriem bija ilgāk jāmeklē atbildes uz jautājumiem.

Lielākā daļa (~ 60%) zvanītāju jautājumi ir saistīti ar veselības tēmu. Pārējie jautājumi bijuši par pārvietošanos, drošības pasākumiem, nodarbinātību, izglītību, atbalsta pasākumiem, kā arī par pulcēšanās ierobežojumiem, robežšķērsošanu un ierobežojumu kontroli. Vienas sarunas ilgums vidēji ir aptuveni divas minūtes.

Kopš vienotā informatīvā tālruņa darbības sākuma ir ievērojami pieaugušas SIA Tet operatoru zināšanas un kompetence par plaša spektra jautājumiem, kas interesē iedzīvotājus saistībā ar Covid-19 pandēmiju. SIA Tet katru mēnesi rīko arī apmācības darbiniekiem, izmantojot valsts pārvaldes sagatavotos un pieejamos resursus, kā rezultātā operatori spēj atbildēt uz jautājumiem paši, tādā veidā ievērojami samazinot pāradresēto zvanu skaitu uz valsts iestādēm, kas savukārt atvieglo iedzīvotājiem iespēju saņemt informāciju. Pēdējos trīs mēnešos vidēji 2% no visiem ienākošiem zvaniem tika pāradresēti, tādējādi atslogojot Slimību kontroles un profilakses centra informatīvo tālruni.

Tā kā zvanu skaits uz vienoto informatīvo tālruni “8345” ir ievērojami pieaudzis un sabiedrības pieprasījums pēc šī pakalpojuma ir nemainīgi augsts, kā arī lai tālruņa darbību nodrošinātu visa 2022. gada laikā, nepieciešami valsts budžeta līdzekļi tālruņa darbības nodrošināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā zvanu skaits uz vienoto informatīvo tālruni “8345” ir ievērojami pieaudzis un sabiedrības pieprasījums pēc šī pakalpojuma ir nemainīgi augsts, kā arī lai tālruņa darbību nodrošinātu visa 2022. gada laikā, nepieciešami valsts budžeta līdzekļi tālruņa darbības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Turpināt ar SIA Tet noslēgtā līguma darbību 2022. gadā par informatīvā tālruņa 8345 darbību.

Lai segtu vienotā informatīvā tālruņa “8345” izmaksas 2021. gada decembra mēnesī summā 9 119 EUR un 2022. gada 5 mēnešiem (janvāris-maijs) summā 55 727,50 EUR, Valsts kancelejai nepieciešams papildu finansējums, kas nepārsniedz 64 847 EUR. Aprēķins balstīts uz vienotā informatīvā tālruņa numura saņemto rēķinu analīzi no SIA Tet par 2021. gada 12 mēnešiem. Vidējās izmaksas vienā mēnesī veidoja 11 145,50 EUR.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
64 847
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
64 847
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-64 847
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-64 847
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
64 847
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai segtu vienotā informatīvā tālruņa “8345” izmaksas 2021. gada decembra mēnesī summā 9 119 EUR un 2022. gada 5mēnešiem (janvāris-maijs) summā 55 728EUR, Valsts kancelejai nepieciešams papildu finansējums, kas nepārsniedz 64 847 EUR. Aprēķins balstīts uz vienotā informatīvā tālruņa numura saņemto rēķinu analīzi no SIA Tet par 2021. gada 12 mēnešiem. Vidējās izmaksas vienā mēnesī veidoja 11 145,50 EUR.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi