Anotācija (ex-ante)

22-TA-901: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par piesārņojumu""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) saskaņā ar Ministru Kabineta (turpmāk - MK) 2011. gada 29. marta noteikumu Nr. 233 "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" 4. punktu ir atbildīgā iestāde par vides, dabas aizsardzības un klimata politikas izstrādi un tostarp nodrošina līdzdalību Eiropas Savienības (turpmāk – ES) emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā (turpmāk – ETS) un koordinē saistību izpildi attiecībā uz Latvijas siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisiju samazināšanu un oglekļa dioksīda piesaisti likuma "Par piesārņojumu" 2. panta 8. punkta izpratnē. Likumprojekts sagatavots pēc VARAM iniciatīvas, lai likumā noteiktu Modernizācijas fonda darbības kārtību nacionālā līmenī.

Papildus pēc 2020. gada 22. decembra grozījumiem likumā "Par piesārņojumu" ir identificēts, ka nepieciešams precizēt arī normu, kurā ir atsauce uz operatoru vai gaisa kuģu operatoru darījumu ar emisijas kvotām un no tiem gūto finanšu līdzekļu izmantošanas periodu.

Lai uzsāktu ziņošanu ANO Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām (turpmāk – Klimata konvencija) Parīzes nolīguma ietvaros, 2018. gada 11. decembrī ir stājusies spējā Eiropas Parlamenta un Padomes Regula 2018/1999 par enerģētikas savienības un rīcības klimata politikas jomā pārvaldību un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 663/2009 un (EK) Nr. 715/2009, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 94/22/EK, 98/70/EK, 2009/31/EK, 2009/73/EK, 2010/31/ES, 2012/27/ES un 2013/30/ES, Padomes Direktīvas 2009/119/EK un (ES) 2015/652 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 525/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2018/1999), līdz ar to ir nepieciešams likumā "Par piesārņojumu" aizstāt atsauci uz 2013.gada 21.maija Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 525/2013 par mehānismu siltumnīcefekta gāzu emisiju pārraudzībai un ziņošanai un citas informācijas ziņošanai valstu un Savienības līmenī saistībā ar klimata pārmaiņām un par Lēmuma Nr. 280/2004/EK atcelšanu (turpmāk — Regula Nr. 525/2013) uz Regulu Nr. 2018/1999. Papildus, Regula Nr. 2018/1999 nosaka vajadzīgo tiesisko pamatu uzticamai, iekļaujošai, izmaksu efektīvai, pārredzamai un paredzamai enerģētikas savienības un rīcības klimata politikas jomā pārvaldībai, kas nodrošinās enerģētikas savienības 2030. gada un ilgtermiņa mērķu un mērķrādītāju sasniegšanu atbilstīgi Klimata konvencijas Parīzes nolīgumam. Saskaņā ar Regulu Nr. 2018/1999 ir nepieciešams reizi divos gados iesniegt EK:
- integrēto nacionālo enerģētikas un klimata progresa ziņojumu, kas aptver visas piecas enerģētikas savienības dimensijas;
- integrēto ziņojumu par SEG rīcībpolitikām un pasākumiem un par prognozēm;
- integrēto ziņojumu par nacionālajiem pielāgošanās pasākumiem, jaunattīstības valstīm sniegto finansiālo un tehnoloģisko atbalstu un izsolēs gūtajiem ieņēmumiem.

Likumprojektā iekļauts pilnvarojums MK noteikt prasības un kārtību attiecībā uz satiksmes un rūpniecisko objektu radīta vides trokšņa novērtēšanu. Balstoties uz informatīvo ziņojumu "Par vides trokšņa regulējumu", MK ir uzdevis izstrādāt priekšlikumus par grozījumiem normatīvajos aktos satiksmes un rūpniecisko avotu radītā trokšņa pārvaldībai. Šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumi Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtībā" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 16), ar kuriem nacionālā likumdošanā ir pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 25. jūnija Direktīvas 2002/49/EK par vides trokšņa novērtēšanu un pārvaldību (turpmāk – Direktīva 2002/49/EK), nosaka prasības vides trokšņa novērtēšanai (kartēšanai) tikai attiecībā uz Direktīvas 2002/49/EK tvērumā iekļautajām augstas intensitātes satiksmes infrastruktūras objektiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt deleģējumu MK izdot noteikumus, ar kuriem tiktu noteikta Modernizācijas fonda īstenošanas kārtība un apstiprināta tā daudzgadu darbības programma, atļaut MK noteikt Modernizācijas fonda finansējuma investēšanas funkciju īstenojošo privātpersonu vai publisku personu Latvijā, apstiprināt projektu konkursu nolikumus, kā arī noteikt galvenos investīciju virzienus un ziņošanas nosacījumus.
Papildus ar Likumprojektu tiek precizētas un atjaunotas atsevišķas likuma "Par piesārņojumu" līdzšinējās pantu redakcijas. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
ES ETS darbība ES līmenī ir noteikta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 13. oktobra Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā un groza Padomes Direktīvu 96/61/EK (turpmāk – Direktīva 2003/87/EK).
Ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 19. marta Direktīvu Nr. 2018/410, ar ko groza Direktīvu Nr. 2003/87/EK, lai sekmētu emisiju izmaksefektīvu samazināšanu un investīcijas mazoglekļa risinājumos, un Lēmumu (ES) Nr. 2015/1814 (turpmāk – Direktīva 2018/410), veiktas izmaiņas, kas attiecināmas uz ES ETS 4. periodu (2021.-2030.gads), t.sk. izveidots Modernizācijas fonds.

Laikposmā no 2021. līdz 2030. gadam divus procentus no kopējā ES emisijas kvotu daudzuma Eiropas Investīciju banka (turpmāk – EIB) izsola, lai finansētu Modernizācijas fondu, kas ir finansēšanas mehānisms ar mērķi atbalstīt oglekļa mazietilpīgus ieguldījumus virzībā uz klimatneitralitāti. Latvijas daļa sastāda 1,44 % no kopējā Modernizācijas fonda finansējuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Attiecīgi tiek veikti grozījumi likumā "Par piesārņojumu", lai noteiktu deleģējumu MK izdot noteikumus par Modernizācijas fonda īstenošanas kārtību un apstiprināt Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmu. Laika posmā no 2022. gada līdz 2030. gadam pēc investīciju priekšlikumu iesniegšanas EIB un Modernizācijas fonda Investīciju komitejā atbilstības gadījumā Latvijai virzībai uz klimatneitralitāti būs pieejams EIB turējumā esošais Modernizācijas fonda finansējums. Modernizācijas fonda finansējuma apmērs ir atkarīgs no emisijas kvotu cenas tirgū un veidosies pakāpeniski katru gadu, EIB izsolot vienādu apjomu emisijas kvotu. Investīciju priekšlikumus EIB un speciāli Modernizācijas fondam izveidotā Investīciju komitejā var iesniegt jebkurā brīdī, taču līdzekļu izmaksas notiks divos ciklos – pirmā un otrā pusgada izmaksu ciklos, t.i. ik pēc Investīciju komitejas sanāksmes (divas reizes gadā), atbilstoši iesniegtajiem investīciju priekšlikumiem. Direktīvas 2003/87/EK 10.d panta[1] 3. punkts noteic, ka Modernizācijas fonds darbojas saņēmēju ES dalībvalstu atbildībā. Ņemot vērā, ka spēkā esošajā Latvijas normatīvo aktu regulējumā nav atrunāts Modernizācijas fonds un turpmākā tā darbības nodrošināšana nacionālā līmenī, ir nepieciešams izstrādāt regulējumu fonda darbībai.

[1] Iekļauts ar Direktīvas 2018/410 1.panta 16. daļu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pants paredz deleģējumu MK izstrādāt prasības un kārtību satiksmes un rūpniecisko objektu radītā vides trokšņa novērtēšanai. Tādējādi tiks papildināts esošais vispārīgais vides trokšņa regulējums MK noteikumos Nr. 16 ar skaidru regulējumu par vides trokšņa rādītāju novērtēšanu un piemērošanu noteiktos gadījumos attiecībā uz satiksmes un rūpniecisko objektu radīto troksni.

Likumprojekta 2. pants paredz jaunas V3 nodaļas "Modernizācijas fonds" (ar trīs pantiem) izveidi. Ierosinātais 32.12 pants nosaka Modernizācijas fonda vispārējo ietvaru, t.sk. finanšu avotus un nosaka deleģējumu MK izdot noteikumus, kuros atrunā Modernizācijas fonda īstenošanas kārtību un apstiprina daudzgadu darbības programmu, atļauj MK noteikt par Modernizācijas fonda finansējuma investēšanas funkciju atbildīgo institūciju (privātpersonu vai publisku personu) Latvijā, izdot projektu konkursu nolikumus. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam, lai nodrošinātu valsts pārvaldes funkciju efektīvu izpildi, šajā gadījumā - nodrošināt efektīvāku Modernizācijas fonda investēšanas funkciju ietvarā noteikto uzdevumu izpildi, valsts pārvaldes iestāde likumā noteiktajā kārtībā var slēgt deleģēšanas līgumu ar privātpersonu vai publisku personu, ņemot vērā to līdzšinējo pieredzi. Saskaņā ar 2021. gada 14. janvāra MK protokollēmuma Nr.5 25§ "Informatīvais ziņojums "Par Modernizācijas fonda ieviešanu"" 5. punktu MK ir uzdevis uzdevumu par Modernizācijas fonda līdzekļu investēšanas funkciju atbildīgo iestādi Latvijā noteikt vienlaikus ar Modernizācijas fonda daudzgadu programmas darbības noteikumu apstiprināšanu. Modernizācijas fonda ieņēmumi tiks uzskaitīti atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu klasifikācijai, veicot grozījumus 2005. gada 27. decembra MK noteikumos Nr. 1032 "Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju", noteikumu pielikumā izveidojot jaunu kodu - 8.9.4.0 "Ieņēmumi no Latvijai piešķirto emisijas kvotu izsolīšanas Modernizācijas fonda investīciju priekšlikumu īstenošanai".

Likumprojektā ierosinātais 32.13 pants nosaka Modernizācijas fonda finansējuma izlietošanu, t.i. atbalstāmo investīciju virzienus atbilstoši Direktīvas 2003/87/EK 10.d. panta 1. un 2. punktā noteiktajam. Investīciju prioritārie virzieni noteikti Direktīvas 2003/87/EK  10.d. panta 2. punktā un viss, kas neietilpst uzskaitījumā, skaitīsies kā neprioritārās investīcijas. Arī saskaņā ar EIB vadlīnijām (Assessment Guidance Document [2] , turpmāk – Novērtēšanas vadlīnijas) prioritārie virzieni ir tikai šādi:

- elektroenerģijas ražošana un izmantošana no atjaunojamiem enerģijas avotiem;
- energoefektivitātes uzlabošana, izņemot energoefektivitāti attiecībā uz enerģijas ražošanu, izmantojot cieto fosilo kurināmo;
- enerģijas uzkrāšana un enerģijas tīklu modernizācija, ieskaitot centralizētās siltumapgādes cauruļvadus, elektrotīkla pārvades tīklus un starpsavienojumu palielināšanu starp dalībvalstīm;
- atbalstīt taisnīgu pārkārtošanos [3] no oglekļa atkarīgos reģionos saņēmējdalībvalstīs, lai atbalstītu darbinieku pārcelšanu, kvalifikācijas paaugstināšanu un kvalifikācijas paaugstināšanu, izglītību, darba meklēšanas iniciatīvas un jaunizveidotus uzņēmumus, dialogā ar sociālajiem partneriem;
- investīcijas energoefektivitātē transportā, ēkās, lauksaimniecībā un atkritumos.

Pirms investīciju projekta īstenošanas dalībvalstij nepieciešams ar attiecīgo investīciju projektu iepazīstināt EIB un Modernizācijas fonda Investīciju komiteju, kas lemj par tā atbilstību 32.13 panta pirmajā daļā noteiktajiem virzieniem. EIB izvērtēs katru gadījumu individuāli atbilstībai prioritārajiem un neprioritārajiem virzieniem, taču jau savās novērtējuma vadlīnijās ir sniegusi orientējošus piemērus investīcijām, kas tiktu uzskatītas par prioritāriem (Novērtēšanas vadlīniju 1.pielikums) un neprioritāriem virzieniem (Novērtēšanu vadlīniju 2.pielikums). Daži indikatīvi neprioritāro virzienu piemēri:

- jaunas centralizētās siltumapgādes un dzesēšanas sistēmas sistēmas, kas ļauj samazināt SEG emisijas un uzlabot efektivitāti;
- dabasgāzes infrastruktūras projekti metāna emisiju samazināšanai un citi dabasgāzes infrastruktūras projekti, kas ļauj samazināt SEG emisijas;
- rūpnieciski ar gāzi darbināmi elektroenerģijas ģeneratori, ja tie dod SEG ietaupījumus;
- kodolenerģijas ražošanas projekti;
- tikai siltumenerģijas no atjaunojamās enerģijas atsevišķi avoti (biomasa, saules enerģija utt.).

Latvijā, lai nodrošinātu vajadzīgo SEG emisiju samazinājumu enerģētikas sektorā, ir īpaši svarīgi atbalstīt visa veida atjaunojamās enerģijas ražošanu, tomēr Direktīvas 2003/87/EK 10.d. panta 2. punkta redakcijā pie prioritārajiem investīciju virzieniem ir noteikta elektroenerģijas ražošana no atjaunojamiem energoresursiem. Taču Investīciju komitejas sēdē no EIB puses bija indikācijas, ka projekti, kuros plānots īstenot tikai siltumapgādes risinājumus, var tikt novērtēti kā neprioritārais investīciju virziens, jo Direktīvā 2003/87/EK uzsvars tiek likts tieši uz elektroenerģijas ražošanu.
Kā norādīts Direktīvas 2003/87/EK 10.d. panta 1. punktā un EIB izstrādātajās Novērtēšanas vadlīnijās, Modernizācijas fonda ietvarā pieejamais finansējums izmantojams arī atbalstot investīcijas energoefektivitātes uzlabošanā, izņemot energoefektivitātes uzlabošanas pasākumus, kas saistīti ar enerģijas ražošanu no cietajiem fosilajiem energoresursiem. Tā kā 2018. gada 14. marta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā (ES) 2018/410, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, lai sekmētu emisiju izmaksefektīvu samazināšanu un investīcijas mazoglekļa risinājumos, un Lēmumu (ES) 2015/1814 nav sniegts detāls uzskaitījums kādu atsevišķu cieto fosilo kurināmo iekļaušanai vai neiekļaušanai atbalsta saņemšanai, ar "cietajiem fosilajiem energoresursiem" šī likumprojekta ietvarā saprot tos atbilstoši 2008. gada 22. oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) 1099/2008 par enerģētikas statistiku A pielikuma 3.1. nodaļai – akmeņogles, antracīts, koksa ogles, citas bitumenogles, brūnogles, melnais lignīts, lignīts, akmeņogļu briketes, koksa krāsns kokss, brūnogļu briketes, degslāneklis un naftas smiltis.
Atbilstoši Direktīvai 2018/410/ES, Modernizācijas fonda finansējums netiek piešķirts sadedzināšanas iekārtām, kurās izmanto cietos fosilos energoresursus. Minētais ierobežojums attiecas ne tikai uz elektroenerģijas ražošanu, bet uz enerģijas ražošanu kopumā, lai nebūtu pretrunā ar Modernizācijas fonda mērķi – atbalstīt investīcijas virzībā uz klimata politikas mērķu sasniegšanu, tostarp atbalstot oglekļa mazietilpīgus ieguldījumus un virzību uz klimatneitralitāti. Šāds ierobežojums izriet arī no Eiropas Zaļā kursa ietvaros ierosinātā jaunā ES mērķa 2030. gadam – samazināt SEG emisijas vismaz par 55%, salīdzinot ar 1990. gada līmeni.

Ir svarīgi visu finansējumu, kas Latvijai ir pieejams klimata pārmaiņu mazināšanas mērķu izpildei, novirzīt tādu pasākumu īstenošanai, kas veicina SEG emisiju mazināšanu, tādēļ Modernizācijas fonda finansējumu 100% apmērā plānots novirzīt pasākumu īstenošanai siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanai, t.sk. 70 % likumprojektā definētajiem investīciju virzieniem, kas ir paredzēti kā prioritārie ieguldījumi, un 30 % neprioritārajiem ieguldījumiem. Likumprojektā iekļaujot neprioritāros investīciju virzienus, tiek mazināts risks veidoties situācijām, kurās atsevišķas aktivitātes, kuras tiktu plānotas daudzgadu darbības programmas ietvaros, nebūtu īstenojamas (piemēram, atsevišķi tikai atjaunojamās siltumenerģijas ģenerējoši investīciju priekšlikumi, kas netiek īstenoti kopā ar kādiem citiem energoefektivitātes pasākumiem, ir neprioritārs investīciju virziens). Lai novērstu neatbilstošu likumprojektā noteikto nosacījumu interpretāciju un neizslēgtu iespēju saņemt atbalstu arī citiem energoefektivitātes pasākumiem, Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmā, kā arī attiecīgajā projektu konkursu nolikumā tiks atrunāti detāli nosacījumi un kritēriji attiecībā uz tādiem investīciju virzieniem kā energoefektivitāte transporta, ēku, lauksaimniecības un atkritumu apsaimniekošanas nozarēs, kas norādīti Direktīvas 2003/87/EK 10.d. panta 2. punktā un EIB Novērtēšanas vadlīnijās.

Savukārt ierosinātais 32.14 pants paredz ikgadējos ziņošanas nosacījumus MK un Eiropas Komisijai. Saskaņā ar 2020. gada 9. jūlija Komisijas Īstenošanas regulas (ES) 2020/1001, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK piemērošanu Modernizācijas fonda darbībai, kura mērķis ir atbalstīt investīcijas energosistēmu modernizācijā un energoefektivitātes uzlabošanā atsevišķās dalībvalstīs [4] 3. panta 1. punktu līdz katra gada 30. novembrim katra saņēmēja dalībvalsts EIB un Investīciju komitejai iesniedz apskatu par investīcijām, par kurām tā nākamajos divos kalendārajos gados grasās iesniegt investīciju priekšlikumus, kā arī atjauninātu informāciju par investīcijām, kas aplūkotas kādā no iepriekšējiem apskatiem. Saskaņā ar augstāk minētās Komisijas Īstenošanas regulas 3. panta 3. punktu, apskatā iekļautā informācija saņēmējai dalībvalstij nav saistoša, kad tā iesniedz investīciju priekšlikumus. Ņemot vērā to informatīvo raksturu, kas paredzēts, lai EIB spētu plānot finanšu plūsmu, apskats provizoriski tiks izstrādāts balstoties uz izstrādāto Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmu un apstiprinātajiem vai provizoriski plānotajiem projektu konkursiem, kas tiks iepriekš saskaņoti ar attiecīgajām iesaistītajām institūcijām. Tādējādi nav nepieciešams uzlikt papildus administratīvo slogu izstrādāt, saskaņot ar citām ministrijām un izskatīt Ministru kabinetam papildu informatīvo ziņojumu. Konkrēto investīciju priekšlikumu regulējošo projektu konkursu nolikumi Ministru kabineta noteikumu formātā tiks izstrādāti un saskaņoti ar visām attiecīgajām ministrijām atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 9. septembra noteikumiem Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis".

Direktīva 2018/410 noteica jaunu emisijas kvotu derīgumu termiņu gan ES ETS 3. periodam, gan periodiem, kas sekos. Balstoties uz izmaiņām emisijas kvotu derīguma termiņos, kas tika veiktas ar Direktīvu 2018/410, emisijas kvotas, kas tika piešķirtas sākot ar 2013. gada 1. janvāri, ir beztermiņa, un ES ETS emisijas kvotas, kas izsniegtas pēc 2021. gada 1. janvāra, arī būs beztermiņa, iekļaujot norādi, kurā 10 gadu periodā tās ir tikušas izdotas. Pēc tam, kad tika pārņemtas Direktīvas 2018/410 normas attiecībā uz emisijas kvotu derīgumu termiņu ar 2020. gada 22. decembra grozījumiem likumā "Par piesārņojumu" tika secināts, ka būtu jāprecizē arī likuma "Par piesārņojumu" 32.3 panta (81) daļa. Ar Likumprojekta 3. pantu tiek novērsta ierobežojoša situācija iekārtu un gaisa kuģu operatoriem attiecībā uz no darījumiem ar emisijas kvotām iegūtajiem līdzekļu izmantošanas periodu, jo, piemēram, šobrīd esošajā redakcijā veidojas situācija, kad ES ETS 3. perioda kvotas var pārdot arī nākošajos ES ETS periodos, taču līdzekļi no darījumiem ar emisijas kvotām ir jāiztērē par pasākumiem 3. periodā.

Ar Likumprojekta 4., 5. un 7. pantu tiek aizstāta atsauce uz Regulu Nr. 525/2013 ar aktuālāko uz šo brīdi spēkā esošo Regulu Nr. 2018/1999, lai uzsāktu ziņošanu Klimata konvencijas Parīzes nolīguma ietvaros.

Ar Likumprojekta 6. pantu tiek noteikta nepieciešamība noteikt kārtību ziņojumu par pielāgošanos klimata pārmaiņām sagatavošanai. Informācija par nacionālajiem pielāgošanās pasākumiem ir jāiekļauj  periodiskos ziņojumos gan EK, gan Klimata konvencijai. Saskaņā ar Eiropas klimata likuma 5.pantu ES dalībvalstis nodrošina, ka pastāvīgi tiek palielināta pielāgošanās spēja, stiprināta noturība un mazināta neaizsargātība pret klimata pārmaiņām, kā paredzēts Parīzes nolīguma 7. pantā, kā arī dalībvalstis pieņem un īsteno nacionālās pielāgošanās stratēģijas un plānus (kam pamatā ir uzticama klimata pārmaiņu un neaizsargātības analīze, progresa novērtējumi un rādītāji un kas tapuši, ņemot vērā labākos pieejamos un jaunākos zinātniskos pierādījumus), par kuriem jāiesniedz periodiski ziņojumi saskaņā ar Regulas (ES) 2018/1999 19. pantu.


[2] https://modernisationfund.eu/wp-content/uploads/2021/03/Assessment-Guidance-Document-plus-Appendix-1-and-2-for-publication.pdf

[3] Saskaņā ar Starptautiskās arodbiedrību konfederācijas definīciju taisnīga pārkārtošanās ir instruments, ar kuru arodbiedrību kustība dalās ar starptautisko sabiedrību un kuras mērķis ir izlīdzināt pāreju uz ilgtspējīgāku sabiedrību un radīt cerību uz videi draudzīgas ekonomikas spēju nodrošināt pienācīgas kvalitātes nodarbinātību un iztiku visiem. Starptautiskā darba organizācija pilnveidoja un izveidoja sistemātiskāku taisnīgas pārejas jēdzienu, "taisnīgas pārkārtošanās ietvars", kā rezultātā galu galā tika publicēts īpašs "Vadlīnijas taisnīgai pārejai uz videi ilgtspējīgu ekonomiku un sabiedrību visiem". Taisnīgas pārkārtošanās ietvars aptver virkni sociālo iejaukšanos, kas vajadzīga, lai nodrošinātu darba ņēmēju tiesības un iztikas līdzekļus, kad ekonomika pāriet uz ilgtspējīgu ražošanu, galvenokārt cīnoties ar  klimata pārmaiņām un aizsargājot bioloģisko daudzveidību. Arī Parīzes nolīguma ievaddaļā tiek norādīts, ka ir kritiski svarīgi, lai pārkārtošanās noritētu taisnīgi pret darbaspēku, un ka ir jārada cienīgs darbs un kvalitatīvas darbvietas saskaņā ar nacionāli noteiktajām attīstības prioritātēm.

[4] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R1001&from=EN
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Sabiedrība kopumā attiecībā uz Modernizācijas fonda ieviešanu Latvijā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijas ES ETS operatori, kuri veic kādu no likuma "Par piesārņojumu" 2. pielikumā minētajām darbībām un kuriem ir izsniegtas siltumnīcefekta gāzu emisijas atļaujas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
10 000 000
0
20 000 000
40 000 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
10 000 000
0
20 000 000
40 000 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
10 000 000
0
20 000 000
40 000 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
10 000 000
0
20 000 000
40 000 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Modernizācijas fonda finansējums veidojas no 275,6 miljonu emisijas kvotu izsolīšanas. Emisijas kvotu monetizēšana notiks pakāpeniski un to nodrošinās EIB caur emisijas kvotu izsolīšanu. EIB būs atbildīga par ieņēmumu pārvaldību, kā arī nodos ES dalībvalstīm ieņēmumus no emisijas kvotu izsolēm tikai pēc Eiropas Komisijas lēmuma pieņemšanas. Emisijas kvotu izsoles notiks kopējā izsoļu platformā katru gadu vienādos apjomos laika periodā no 2021.-2030. gadam.
Latvijai pienākas 1,44 % no visiem Modernizācijas fonda līdzekļiem, jeb ~3,97 milj. emisijas kvotas, kas pie vidējās cenas par emisijas kvotu (50-80 euro), Latvijai varētu būt pieejami attiecīgi 198,4-317,5 miljoni euro. Ņemot vērā emisijas kvotu pakāpenisko monetizēšanu, Latvijai finansējums būs pieejams pakāpeniski pa daļām, t.i. nebūs iespējams saņemt finansējumu uzreiz pilnā apmērā. Ir būtiski uzsvērt, ka precīzu Latvijai pienākošo finansējuma apjomu nav iespējams noteikt lielās neskaidrības dēļ – gan kopējā emisijas kvotu kopapjoma (“cap”) pārrēķina dēļ, gan dēļ Eiropas Komisijas iniciatīvām Fit for 55 pakotnes ietvaros.
Finansējuma apmērs un sadalījums pa gadiem ir indikatīvs un var manīties atkarībā no situācijas ar projektu konkursu virzību un projektu īstenošanu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Atsaucoties uz 2021. gada 14. janvāra sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu "Par Modernizācijas fonda ieviešanu" un tajā minēto, administratīvo izmaksu finansēšanas avots un apjoms, kas būs nepieciešams saistībā ar Modernizācijas fonda darbību un uzturēšanu, tiks noteikts Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmas noteikumu izstrādes laikā, t.i. ņemot vērā nosacījumus, kas saistīti ar izvēlēto institūciju daudzgadu darbības programmas līdzekļu investēšanas funkciju īstenošanai, kā arī programmas (shēmas) ieviešanas praktiskajiem nosacījumiem.
Finansējumu valsts budžetā ieskaita tikai pēc Eiropas Komisijas lēmuma par finansējuma izmaksu pieņemšanas saskaņā likumprojekta 32.12 panta pirmajā daļā iesniegtajiem un apstiprinātajiem Latvijas investīciju priekšlikumiem.

4.1.1. 2005. gada 27. decembra MK noteikumi Nr. 1032 "Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju"

Pamatojums un apraksts
Modernizācijas fonda ieņēmumi tiks uzskaitīti atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu klasifikācijai, veicot grozījumus 2005. gada 27. decembra MK noteikumos Nr. 1032 "Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju", noteikumu pielikumā izveidojot jaunu kodu - 8.9.4.0 "Ieņēmumi no Latvijai piešķirto emisijas kvotu izsolīšanas Modernizācijas fonda investīciju priekšlikumu īstenošanai".
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Likums par budžetu un finanšu vadību

Pamatojums un apraksts
Modernizācijas fonda finansējuma plānošanas nosacījumi tiks atrunāti MK noteikumu līmenī un attiecīgi, vajadzības gadījumā, būs nepieciešami grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību, kā arī MK 2012. gada 11. decembra noteikumos Nr. 867 "Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam" un MK 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 14. janvāra sēdes protokollēmuma Nr. 5 25§ 2. punktu par Modernizācijas fonda atbildīgo iestādi nacionālā līmenī ir noteikta VARAM, savukārt ar 4. punktu VARAM un Ekonomikas ministrijai līdz 2021. gada 1. jūlijam bija jāizstrādā Modernizācijas fonda daudzgadu programmas darbības noteikumus, ņemot vērā Latvijas Nacionālā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030. gadam noteiktos pasākumus.

Balstoties uz izstrādāto daudzgadu programmu, katram atbalstāmajam investīciju virzienam tiks attiecīgi izstrādāti MK noteikumi – projektu konkursu nolikumi, kuros jau precīzi tiks noteikta kārtība un speciāli nosacījumi atbilstoši atbalstāmajām aktivitātēm, finansējuma saņēmējiem, projektu īstenošanai un tml.

Ar Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmu tiks noteiktas par atsevišķu investēšanas funkciju ietvaros esošo uzdevumu izpildi atbildīgās institūcijas Latvijā, ar kurām Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija slēgs deleģēšanas līgumu par Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmā noteikto uzdevumu izpildi. Institūcijām deleģētie uzdevumi tiks detalizēti atrunāti Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmā. Papildus tam Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmā tiks noteikts Modernizācijas fonda vispārīgais ietvars, investīciju prioritātes un fonda investīciju priekšlikumu īstenošanas un vadības pasākumi.

Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmas noteikumi tiek izstrādāti, ņemot vērā šī likumprojekta sākotnējo redakciju. Noteikumu projekta tālākā precizēšana un virzība tiks veikta, kad likumprojekta "Grozījumi likumā "Par piesārņojumu"" aktuālā redakcija būs saskaņota un tiks virzīta izskatīšanai Ministru kabinetā. Attiecībā uz minēto noteikumu projekta saturu ir notikušas sarunas starp VARAM un Ekonomikas ministrijas pārstāvjiem un ir sagatavots sākotnējais MK noteikumu projekta variants.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L0410
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2018. gada 14. marta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2018/410, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, lai sekmētu emisiju izmaksefektīvu samazināšanu un investīcijas mazoglekļa risinājumos, un Lēmumu (ES) 2015/1814
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R1001
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2020. gada 9. jūlija Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2020/1001, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK piemērošanu Modernizācijas fonda darbībai, kura mērķis ir atbalstīt investīcijas energosistēmu modernizācijā un energoefektivitātes uzlabošanā atsevišķās dalībvalstīs
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1999
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2018. gada 11. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2018/1999 par enerģētikas savienības un rīcības klimata politikas jomā pārvaldību un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 663/2009 un (EK) Nr. 715/2009, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 94/22/EK, 98/70/EK, 2009/31/EK, 2009/73/EK, 2010/31/ES, 2012/27/ES un 2013/30/ES, Padomes Direktīvas 2009/119/EK un (ES) 2015/652 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 525/2013
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2018. gada 14. marta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2018/410, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, lai sekmētu emisiju izmaksefektīvu samazināšanu un investīcijas mazoglekļa risinājumos, un Lēmumu (ES) 2015/1814
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 16. daļā izteiktais 10.d panta 1. punkts
Likumprojekta 2. pantā izteiktā 32.13 panta 1. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
1. panta 16. daļā izteiktais 10.d panta 2. punkts
Likumprojekta 2. pantā izteiktā 32.13 panta 1. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
1. panta 16. daļā izteiktais 10.d panta 3. punkts
Likumprojekta 2. pantā izteiktā 32.12 panta 1. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
1. panta 16. daļā izteiktais 10.d panta 5. punkts
Likumprojekta 2. pantā izteiktā 32.12 panta 1. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
1. panta 16. daļā izteiktais 10.d panta 6. punkts
Likumprojekta 2. pantā izteiktā 32.13 panta 3. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
1. panta 16. daļā izteiktais 10.d panta 10. punkts
Likumprojekta 2. pantā izteiktā 32.14 panta 3. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
1. panta 16. daļā izteiktais 10.d panta 9. punkts
Likumprojekta 2. pantā izteiktā 32.13 panta 4. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2020. gada 9. jūlija Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2020/1001, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK piemērošanu Modernizācijas fonda darbībai, kura mērķis ir atbalstīt investīcijas energosistēmu modernizācijā un energoefektivitātes uzlabošanā atsevišķās dalībvalstīs
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3. panta 1. punkts
Likumprojekta 2. pantā izteiktā 32.14 panta 1. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
13.pants
Likumprojekta 2. pantā izteiktā 32.14 panta 3. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2018. gada 11. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2018/1999 par enerģētikas savienības un rīcības klimata politikas jomā pārvaldību un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 663/2009 un (EK) Nr. 715/2009, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 94/22/EK, 98/70/EK, 2009/31/EK, 2009/73/EK, 2010/31/ES, 2012/27/ES un 2013/30/ES, Padomes Direktīvas 2009/119/EK un (ES) 2015/652 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 525/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
18. panta 1. punkts
Likumprojekta 4. pantā izteiktā 52.panta 3. daļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
26. panta 2. punkts
Likumprojekta
4. pantā izteiktā 52. panta 3. daļa un 7. pantā izteiktā 54. panta 5. daļa
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts nenosaka stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta saskaņā ar MK 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.1 apakšpunktu, sabiedrības pārstāvjus aicinot līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par Likumprojektu tā izstrādes stadijā. Sabiedrības pārstāvji ir informēti par iespēju līdzdarboties, publicējot paziņojumu par līdzdalības procesu VARAM un Valsts kancelejas tīmekļvietnēs.

2021. gada 25. februārī Likumprojekts publicēts VARAM tīmekļvietnē (https://www.varam.gov.lv/lv/likumprojekts-grozijumi-likuma-par-piesarnojumu), kā arī Valsts kancelejas tīmekļvietnē (https://www.mk.gov.lv/lv/ministru-kabineta-diskusiju-dokumenti) ar termiņu komentāru sniegšanai līdz 2021. gada 14. martam.

Komentāru sniegšanai paredzētajā laika periodā komentāri vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Par investēšanas funkciju izpildi atbildīgā privātpersona vai publiska persona

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Likumprojektā iekļautie nosacījumi var radīt ietekmi uz pārvaldes funkcijām (izstrādājot deleģētos normatīvos aktus), tomēr tas neietekmēs institucionālo sistēmu. 
Likumprojektā iekļautos pasākumus nodrošinās piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Modernizācijas fonds ir finansēšanas mehānisms, kura mērķis ir atbalstīt oglekļa mazietilpīgus ieguldījumus virzībā uz klimatneitralitāti.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi