Anotācija (ex-ante)

24-TA-545: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 116 "Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Būvju kadastrālās uzmērīšanas procesa vienkāršošana.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Vienkāršot būvju kadastrālās uzmērīšanas procesu un nodrošināt sabiedrību ar aktuāliem datiem par ēku. Paredzēts, ka ēkas kadastrālās uzmērīšanas brīdī ēkai tiks vizuāli noteikts viens kopējs ēkas tehniskā stāvokļa vērtējums, kas tiks klasificēts pēc vienotām pazīmēm. Vienlaicīgi tiek mainīts termins "ēkas nolietojums" uz terminu "ēkas vērtējums" un attiecībā par inženierbūvēm - "inženierbūves normatīvais nolietojums". Kadastrālās vērtēšanas pilnveidošanas vajadzībām ir paredzēts iegūt informāciju par fasāžu apdares materiāliem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumi Nr. 116 "Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 116) paredz sarežģītu, laikietilpīgu ēkas nolietojuma procentu noteikšanas kārtību. Papildus jāņem vērā, ka šo sarežģīto un detalizēto aprēķinu un rezultātā noteikto nolietojumu ietekmē fakts, ka praksē ļoti daudzos gadījumos apvidū nemaz nav piekļūstams vairākiem ēkas konstruktīvajiem elementiem, kā, piemēram, pārsegumam, jumta konstrukcijai, jumta segumam, lai objektīvi vizuāli novērtētu, kurai no noteikumu Nr. 116 3.pielikumā norādītajām novērtējuma grupām atbilst konkrētā konstruktīvā elementa stāvoklis.
Noteikumi Nr. 116 neparedz arī noteikt ēkas fasādes apdares materiālu un faktu, vai ēkai ir veikti siltināšanas darbi. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk - Kadastra informācijas sistēma) no būvniecības dokumentiem reģistrēti dati par ēkai aprēķināto enerģijas patēriņu (MWh gadā) un aprēķināto īpatnējo enerģijas patēriņu (kWh/m2 gadā), bet ne visām siltinātām ēkām ir veikti šādi aprēķini un līdz ar to Kadastra informācijas sistēmā nav datu, ka ēka ir siltināta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošie noteikumi Nr. 116 paredz sarežģītu, laikietilpīgu ēkas nolietojuma procentu noteikšanas kārtību.
Noteikumi Nr. 116 paredz noteikt ēkas nolietojumu procentos, kas ir būves kadastrālās uzmērīšanas brīdī noteiktā ēkas nolietojuma un nolietojuma pieauguma summa, aprēķinos izmantojot katram ēkas konstruktīvajam elementam noteikto nolietojumu.
Savukārt ēkas katra konstruktīvā elementa nolietojumu nosaka pēc vizuāli novērtētām tehniskā stāvokļa pazīmēm, sadalījumā pa piecām atšķirīgām grupām, turklāt noteiktos gadījumos neņemot vērā aprēķināto, bet gan izdarot attiecīgus pieņēmumus, tas ir visās noteikumu Nr. 116 3.pielikumā norādītajās vērtējuma grupās, ja aprēķinātais konstruktīvā elementa normatīvais nolietojums nav vizuālā vērtējuma intervālā, attiecīgi pieņem, ka tas ir ar zemāko vai augstāko grupas robežvērtību.
Savukārt, lai novērtētu katra konstruktīvā elementa nolietojumu, ir papildus jānosaka un jāaprēķina vēl virkne rādītāju.
Ēkas nolietojuma noteikšanas procesā tiek aprēķināts arī katra konstruktīvā elementa normatīvais nolietojums, tas ir nolietojums, kas noteikts, ņemot vērā katra ēkas konstruktīvā elementa normatīvo kalpošanas ilgumu un faktisko kalpošanas ilgumu būves kadastrālās uzmērīšanas brīdī. Vienlaikus, ņemot vērā katra konstruktīvā elementa īpatsvaru ēkā, tiek aprēķināts katra konstruktīvā elementa nolietojuma daļas procents un, summējot konstruktīvo elementu nolietojuma daļas procentus no visām daļām, iegūst ēkas kopējo nolietojumu.
Papildus jāņem vērā, ka šo detalizēto aprēķinu un rezultātā noteikto nolietojumu tāpat ietekmē fakts, ka praksē ļoti daudzos gadījumos apvidū vairāki ēkas konstruktīvie elementi, piemēram, pārsegums, jumta konstrukcija vai jumta segums nemaz nav pieejami vizuālai novērtēšanai, lai tiem objektīvi noteiktu vizuālā vērtējuma grupu.
Līdz ar to jau šobrīd spēkā esošie noteikumi Nr. 116 šādās situācijās paredz noteikt vizuālo vērtējumu visiem ēkas konstruktīvajiem elementiem pēc vertikālo konstrukciju (ārsienu) tehniskā stāvokļa vizuālā vērtējuma (44. punkts).
Kopumā no iepriekš minētā secināms, ka iegūstamais lielais datu apjoms un aprēķinu sarežģītība nesasniedz mērķi – noteikt precīzu ēkas nolietojumu.
Risinājuma apraksts
Ar projektu tiek noteikts, ka veicot būves kadastrālo uzmērīšanu apvidū nevērtē katru konstruktīvo elementu, bet vizuāli nosaka ēkas kopējo tehniskā stāvokļa vērtējumu, ko reģistrē Kadastra informācijas sistēmā un kas tiek izmantots kadastrālās vērtības noteikšanā.
Līdz ar to projekts paredz vienkāršot šo procesu, aizstājot laikietilpīgo ēkas nolietojuma noteikšanu ar ēkas kopējo tehniskā stāvokļa vērtējumu, saglabājot piecas vērtējuma grupas.
Projekts paredz vizuāli novērtēt ēkas kopējo tehnisko stāvokli atbilstoši piecām vērtējuma grupām – no V1 (ēka teicamā stāvoklī) līdz V5 (ēka praktiski avārijas stāvoklī):
- ēkas vērtējums V1 tiks piemērots ēkai, kas ir jauna vai kurai ir atjaunoti visi konstruktīvie elementi un vizuāli nav konstatējami bojājumi;
- ēkas vērtējums V2 tiks piemērots ēkai, kas ir labā tehniskā stāvoklī un ir redzamas nelielas tehniskā stāvokļa pasliktināšanās pazīmes;
- ēkas vērtējums V3 tiks piemērots ēkai, kas ir apmierinošā tehniskā stāvoklī ar redzamām tehniskā stāvokļa pasliktināšanās pazīmēm;
- ēkas vērtējums V4 tiks piemērots ēkai, kas ir neapmierinošā tehniskā stāvoklī un ir saskatāmi ēkas drošas ekspluatācijas riski;
- ēkas vērtējums V5 tiks piemērots ēkai, kas ir kritiskā stāvoklī vai ir sabrukusi un ieiešana un uzturēšanās ēkā var apdraudēt veselību vai dzīvību, vai nav iespējama.
Pāreju no nolietojuma uz piecām ēkas vērtējuma grupām plānots ieviest 2025. gada 1. janvārī.
Ar projektu ir paredzēts aizstāt šobrīd spēkā esošajos normatīvajos aktos noteikto terminu "ēkas nolietojums" ar terminu "ēkas vērtējums" – pēc ēkas vērtējuma pazīmēm ēkas kadastrālās uzmērīšanas brīdī vizuāli ēku vērtējot no ārpuses, vai ēkas tehniskā stāvokļa vērtējumu nosakot no dokumentos norādītās informācijas .
Ņemot vērā, ka inženierbūvēm nolietojuma noteikšanas principi nemainās – tiek aprēķināts normatīvais nolietojums, bet šis nolietojums tiek noteikts tikai kadastrālās vērtēšanas vajadzībām, projekts paredz termina maiņu no "nolietojums" uz "inženierbūves normatīvais nolietojums".
Problēmas apraksts
Spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi neparedz noteikt fasādes apdares materiālu, kā arī to, vai ēkai ir veikti siltināšanas darbi. Kadastra informācijas sistēmā no būvniecības dokumentiem tiek reģistrēti dati par ēkai aprēķināto enerģijas patēriņu (MWh gadā) un aprēķināto īpatnējo enerģijas patēriņu (kWh/m2 gadā), bet ne visām siltinātām ēkām ir veikti šādi aprēķini un līdz ar to Kadastra informācijas sistēmā nav datu, ka ēka ir siltināta - veikti energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi. Gan fasādes apdares materiāli, gan fakts par ēkas energoefektivitātes uzlabošanu ir būtiski dati ēkas kadastrālajā vērtēšanā.
Risinājuma apraksts
Ar projektu ir paredzēts būvju kadastrālās uzmērīšanas procesā noteikt ēkas fasādes apdares materiālu un to reģistrēt Kadastra informācijas sistēmā tāpat kā konstruktīvo elementu materiālu. Līdz ar to attiecīgi tiek papildināts noteikumu Nr. 116 2. pielikums.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumi Nr. 116 paredz no 2025. gada 1. janvāra noteikt nolietojuma pieaugumu, kas ir lielums, kas raksturo, par cik procentiem būves kadastrālās uzmērīšanas brīdī noteiktais nolietojums ir palielināms kārtējā gadā, ņemot vērā katra ēkas konstruktīvā elementa materiāla vai inženierbūves normatīvo kalpošanas ilgumu, tas ir, cik ilgi atkarībā no materiāla katrs ēkas konstruktīvais elements vai inženierbūve var kvalitatīvi kalpot. Ņemot vērā, ka projekts neparedz noteikt ēkas nolietojuma procentu, līdz ar to arī nav paredzēts noteikt ēkas nolietojuma pieaugumu.
Risinājuma apraksts
Ar projektu paredzēts svītrot spēkā esošo noteikumu Nr. 116 sadaļu par ēkas nolietojuma pieaugumu.
Problēmas apraksts
Atbilstoši spēkā esošiem noteikumiem Nr. 116 nolietojumu inženierbūvēm nosaka atšķirīgi kā ēkām, izmantojot tikai inženierbūves normatīvo kalpošanas ilgumu un faktisko kalpošanas ilgumu datu reģistrācijas brīdī. Netiek izmantoti faktiskā tehniskā stāvokļa novērtējuma dati. Līdz ar to nepieciešams precizēt arī terminu "nolietojums".
Risinājuma apraksts
Ar projektu paredzēts inženierbūves nolietojumu definēt kā "inženierbūves normatīvo nolietojumu" - inženierbūves normatīvais nolietojums – nolietojums, kas noteikts, ņemot vērā attiecīgo inženierbūves normatīvo kalpošanas ilgumu un faktisko kalpošanas ilgumu inženierbūves datu reģistrācijas brīdī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Jāmaina terminoloģija - terminu "būves fiziskais nolietojums" aizstājot ar "ēkas vērtējums" un "inženierbūves normatīvais nolietojums".
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumos Nr. 103 "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Jāmaina terminoloģija - terminu "būves fiziskais nolietojums" aizstājot ar "ēkas vērtējums" un "inženierbūves normatīvais nolietojums".
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts zemes dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts zemes dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Paredzēts vienkāršot būvju kadastrālās uzmērīšanas procesu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Paredzēts vienkāršot būvju kadastrālās uzmērīšanas procesu.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts izstrādāts, lai būvju kadastrālās uzmērīšanas procesu un pakalpojumus vienkāršotu un nodrošinātu sabiedrību ar aktuāliem Kadastra informācijas sistēmas datiem par ēku.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi