24-TA-1228: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā” (turpmāk – Likumprojekts) izstrādāts, izpildot Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta rīkojuma Nr. 534 “Par konceptuālo ziņojumu “Par ieslodzīto konvojēšanas funkcijas pārdales īstenošanas plānu”” 3. punktā noteikto uzdevumu (Ministru kabineta uzdevums (23-AP-UZ-5919).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir atbilstoši valdības nolemtajam nodrošināt pakāpenisku ieslodzīto konvojēšanas kompetences pārņemšanu no Valsts policijas uz Ieslodzījuma vietu pārvaldi, ietverot visu konvojēšanas tiesiskai norisei nepieciešamo regulējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2025.
Pamatojums
Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta rīkojumu Nr. 534.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta rīkojumu Nr. 534 tika atbalstīts konceptuālais ziņojums “Par ieslodzīto konvojēšanas funkcijas pārdales īstenošanas plānu” (prot. Nr. 41 27.§), nosakot Tieslietu ministriju par atbildīgo institūciju minētā rīkojuma īstenošanā. Rīkojums paredz pakāpenisku ieslodzīto konvojēšanas kompetences pārņemšanu šādos posmos:
1. ar 2025. gada 1. jūliju Ieslodzījuma vietu pārvalde no Valsts policijas pārņem:
1.1. ieslodzīto konvojēšanu starp ieslodzījuma vietām saistībā ar ieslodzījuma (brīvības atņemšanas soda vai drošības līdzekļa – apcietinājuma) izpildi;
1.2. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz tiesu un no tās un apsardzi tiesas procesa laikā, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra;
1.3. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz tiesu un no tās administratīvo un civiltiesisko jautājumu izskatīšanai, kas radušies, personām atrodoties ieslodzījuma vietā.
2. ar 2027. gada 1. janvāri Ieslodzījuma vietu pārvalde no Valsts policijas pārņem:
2.1. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietu un no tās, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra;
2.2. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas medicīniskās ekspertīzes veikšanai.
Likuma “Par policiju” 1. pantā ir noteikts, ka policija ir apbruņota, militarizēta valsts vai pašvaldības institūcija, kuras pienākums ir aizsargāt personu dzīvību, veselību, tiesības un brīvības, īpašumu, sabiedrības un valsts intereses no noziedzīgiem un citiem prettiesiskiem apdraudējumiem. Minētā likuma 3. panta pirmajā daļā ir noteikti policijas uzdevumi, tai skaitā garantēt personu un sabiedrības drošību un novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus. Atbilstoši likuma “Par policiju” 10. panta pirmās daļas 8. punktā noteiktajam saskaņā ar policijas uzdevumiem policijas darbinieka pamatpienākumi atbilstoši dienesta kompetencei ir apsargāt, konvojēt un uzturēt aizturētās un apcietinātās personas, savas kompetences ietvaros izpildīt kriminālsodus un administratīvos sodus, kā arī konvojēt un apsargāt ar brīvības atņemšanu notiesātās personas izmeklēšanas darbību veikšanai, sakarā ar lietas izskatīšanu tiesā un starp ieslodzījuma vietām. Konvojēšanas organizēšana, dokumentu aprite, personu pieņemšanas, nodošanas un pārmeklēšanas kārtība, konvojā iesaistītā personālsastāva skaits un citi jautājumi ir noteikti Ministru kabineta 2017. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 57 “Aizturēto, apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas kārtība”.
Saskaņā ar 2006. gada 13. janvāra starpresoru vienošanos Nr. 13 starp Ieslodzījuma vietu pārvaldi un Valsts policiju “Par vienotu kārtību personu konvojēšanas organizēšanā” ir izstrādāti un ar Valsts policijas 2014. gada 17. jūlija pavēli Nr. 6Dv “Par Starppilsētu konvojēšanas maršrutiem” apstiprināti konvojēšanas maršruti. Minēto maršrutu ietvaros tiek nodrošināta konvojēšana starp ieslodzījuma vietām un daļēji uz tiesām.
Saskaņā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma (turpmāk – Likums) 2. panta pirmajā daļā noteikto Ieslodzījuma vietu pārvalde ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas īsteno valsts politiku apcietinājuma kā drošības līdzekļa un brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes jomā. Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma 22. panta pirmās daļas 8. punktā ir noteikts Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu pienākums nodrošināt ieslodzīto pārvešanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai un ieslodzīto apsardzi pakalpojumu saņemšanas laikā. Tomēr minētais uzdevums nav uzskatāms par ieslodzīto konvojēšanu likuma “Par policiju” izpratnē. Tādejādi Ieslodzījuma vietu pārvaldes pārvešanas funkcija nav identiska Valsts policijas konvojēšanas funkcijai un ir nepieciešami grozījumi Likumā.
Latvijas Sodu izpildes kodekss un Apcietinājumā turēšanas kārtības likums noteic kārtību, kādā ieslodzījuma vieta priekšnieks ieslodzītajai personai var aizliegt satikšanos ar noteiktu personu noteiktās situācijās. Likuma 8. pants nosaka ieslodzījuma vietu apmeklēšanas pamatnosacījumus, tomēr tajā nav ietverts regulējums, kas ieslodzījuma vietas priekšniekam ļautu aizliegt šādu apmeklējumu noteiktās situācijās.
1. ar 2025. gada 1. jūliju Ieslodzījuma vietu pārvalde no Valsts policijas pārņem:
1.1. ieslodzīto konvojēšanu starp ieslodzījuma vietām saistībā ar ieslodzījuma (brīvības atņemšanas soda vai drošības līdzekļa – apcietinājuma) izpildi;
1.2. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz tiesu un no tās un apsardzi tiesas procesa laikā, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra;
1.3. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz tiesu un no tās administratīvo un civiltiesisko jautājumu izskatīšanai, kas radušies, personām atrodoties ieslodzījuma vietā.
2. ar 2027. gada 1. janvāri Ieslodzījuma vietu pārvalde no Valsts policijas pārņem:
2.1. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas uz Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietu un no tās, ja procesa virzītājs ir tiesa vai prokuratūra;
2.2. ieslodzīto konvojēšanu no ieslodzījuma vietas medicīniskās ekspertīzes veikšanai.
Likuma “Par policiju” 1. pantā ir noteikts, ka policija ir apbruņota, militarizēta valsts vai pašvaldības institūcija, kuras pienākums ir aizsargāt personu dzīvību, veselību, tiesības un brīvības, īpašumu, sabiedrības un valsts intereses no noziedzīgiem un citiem prettiesiskiem apdraudējumiem. Minētā likuma 3. panta pirmajā daļā ir noteikti policijas uzdevumi, tai skaitā garantēt personu un sabiedrības drošību un novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus. Atbilstoši likuma “Par policiju” 10. panta pirmās daļas 8. punktā noteiktajam saskaņā ar policijas uzdevumiem policijas darbinieka pamatpienākumi atbilstoši dienesta kompetencei ir apsargāt, konvojēt un uzturēt aizturētās un apcietinātās personas, savas kompetences ietvaros izpildīt kriminālsodus un administratīvos sodus, kā arī konvojēt un apsargāt ar brīvības atņemšanu notiesātās personas izmeklēšanas darbību veikšanai, sakarā ar lietas izskatīšanu tiesā un starp ieslodzījuma vietām. Konvojēšanas organizēšana, dokumentu aprite, personu pieņemšanas, nodošanas un pārmeklēšanas kārtība, konvojā iesaistītā personālsastāva skaits un citi jautājumi ir noteikti Ministru kabineta 2017. gada 31. janvāra noteikumos Nr. 57 “Aizturēto, apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas kārtība”.
Saskaņā ar 2006. gada 13. janvāra starpresoru vienošanos Nr. 13 starp Ieslodzījuma vietu pārvaldi un Valsts policiju “Par vienotu kārtību personu konvojēšanas organizēšanā” ir izstrādāti un ar Valsts policijas 2014. gada 17. jūlija pavēli Nr. 6Dv “Par Starppilsētu konvojēšanas maršrutiem” apstiprināti konvojēšanas maršruti. Minēto maršrutu ietvaros tiek nodrošināta konvojēšana starp ieslodzījuma vietām un daļēji uz tiesām.
Saskaņā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma (turpmāk – Likums) 2. panta pirmajā daļā noteikto Ieslodzījuma vietu pārvalde ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas īsteno valsts politiku apcietinājuma kā drošības līdzekļa un brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes jomā. Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma 22. panta pirmās daļas 8. punktā ir noteikts Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu pienākums nodrošināt ieslodzīto pārvešanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai un ieslodzīto apsardzi pakalpojumu saņemšanas laikā. Tomēr minētais uzdevums nav uzskatāms par ieslodzīto konvojēšanu likuma “Par policiju” izpratnē. Tādejādi Ieslodzījuma vietu pārvaldes pārvešanas funkcija nav identiska Valsts policijas konvojēšanas funkcijai un ir nepieciešami grozījumi Likumā.
Latvijas Sodu izpildes kodekss un Apcietinājumā turēšanas kārtības likums noteic kārtību, kādā ieslodzījuma vieta priekšnieks ieslodzītajai personai var aizliegt satikšanos ar noteiktu personu noteiktās situācijās. Likuma 8. pants nosaka ieslodzījuma vietu apmeklēšanas pamatnosacījumus, tomēr tajā nav ietverts regulējums, kas ieslodzījuma vietas priekšniekam ļautu aizliegt šādu apmeklējumu noteiktās situācijās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ieslodzītie tiek uzskatīti par bīstamām personām, tās tiek apsargātas un atrodas uzraudzībā ieslodzījuma vietās. Tikai atsevišķos gadījumos noteiktā soda izpildes režīmā esošiem notiesātajiem ir atļauts vieniem pašiem doties ārpus brīvības atņemšanas iestādes, un šī ir neliela notiesāto grupa. Tomēr nereti ir gadījumi, kad ieslodzītie ir jānogādā kādā institūcijā ārpus ieslodzījuma vietas, jāpārved starp ieslodzījuma vietām, ieslodzītajiem ir jāpiedalās tiesas sēdē u.tml. Bīstamība un apdraudējums, ko sabiedriskajai drošībai un kārtībai varētu radīt ieslodzīto nekontrolēta pārvietošana ārpus ieslodzījuma vietas ir pamats tam, lai šādas pārvietošanas veikšanai būtu noteikta īpaša kārtība un to veiktu institūcija, kuras rīcībā ir nepieciešamie resursi šādas funkcijas īstenošanai. Ieslodzītie ir jāapsargā visā laikā, ko tie pavada ārpus ieslodzījuma vietas, potenciālā apdraudējuma dēļ, ko viņi rada vai var radīt, lai novērstu viņu bēgšanas mēģinājumus un lai ieslodzītie neapdraudētu sabiedrības drošību – neizdarītu jaunus noziedzīgus nodarījumus. Tāpēc ir jānosaka atbilstoša ieslodzīto konvojēšanas procedūra Likumā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pakāpenisku ieslodzīto konvojēšanas pienākuma nodošanu Ieslodzījuma vietu pārvaldei, aptverot visas ieslodzīto konvoja un apsardzes nepieciešamības situācijas, ir izstrādāts Likumprojekts.
Šobrīd Likumā ir noteikts viens gadījums, kad Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona nodrošina ieslodzītā pārvietošanu un apsardzi ārpus ieslodzījuma vietas – 22. panta pirmās daļas 8. punkts noteic Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas pienākumu nodrošināt ieslodzīto pārvešanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai un ieslodzīto apsardzi šādu pakalpojumu saņemšanas laikā. Tāpēc Likumprojekta 2. pants paredz paplašināt minētajā punktā minēto regulējumu, nosakot Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas vispārīgu pienākumu nodrošināt ieslodzīto konvojēšanu šajā likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā.
Savukārt likumprojekta 3. pants paredz papildināt Likumu ar jaunu IV1 nodaļu, nosakot ieslodzīto konvojēšanas pamatnoteikumus. Likumprojektā ietvertā jaunā kompetence būtiski paplašina to gadījumu loku, kad Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas pildīs dienesta pienākumus ārpus ieslodzījuma vietas. Šādai situācijai ir nepieciešams detalizēts regulējums, lai netiktu skartas citu personu tiesības, vienlaikus saglabājot sabiedrībai un ieslodzītājam drošu konvojēšanas kārtību.
Konvojēšana kā process plašā nozīmē paredz amatpersonas klātbūtni un pavadību laikā, kamēr ieslodzītais atrodas ārpus ieslodzījuma vietas. Ieslodzītā konvojēšana ir daudzveidīgu pasākumu kopums – tas ietver drošības, pavadīšanas, uzraudzības un citu pasākumu kopums, ko amatpersona veic likumā minētajos gadījumos, lai novērstu ieslodzītā mēģinājumu bēgt, izdarīt tādu darbību, kas apdraud amatpersonas, paša ieslodzītā vai citas personas drošību vai izdarīt likumpārkāpumu, kā arī lai nodrošinātu amatpersonas un ieslodzītā aizsardzību pret citas personas pretlikumīgām darbībām. Konvojēšanas ietvaros nepieciešamos pasākumus un nosacījumus (piemēram, konvojā iesaistītā personāla skaits, bruņojums, transporta veids utt.) nosaka vairāki apstākļi – tostarp ieslodzītā bīstamība, viņa kriminālprocesuālais stāvoklis, institūcija, uz kuru ieslodzītais jānogādā, un citi apstākļi. Konvojēšanā ietvertie drošības pasākumi ir saistīti ar konvojā iesaistāmo personu skaita izvēli, atbilstoša amatpersonas bruņojuma un aprīkojuma izvēli. Pavadīšanas pasākumi konvojēšanas ietvarā nozīmē ieslodzītā fizisku apsargāšanu pārvešanas laikā vai ilgākā laika periodā atrodoties ar ieslodzīto tiesā vai ārstniecības iestādē, novēršot ieslodzītā mēģinājumu bēgt vai apdraudējumu, kas var rasties pašam ieslodzītajam no citām personām. Uzraudzības pasākumi nozīmē sekot līdzi, lai ieslodzītais izpilda konvoja amatpersonu, ārstniecības peronu u.tml. personu norādījumus un likumīgās prasības, uzraudzīt, vai pie ieslodzītā neatrodas aizliegti priekšmeti, izstrādājumi vai vielas, vai ieslodzītais neizdara likumpārkāpumu utt. Noteiktos gadījumos konvojēšanas ietvaros var nākties veikt arī citus pasākumus – piemēram, ieslodzīto testēšanu uz aizliegtu vielu lietošanu, pārmeklēšanu u.tml.
Atkarībā no mērķa, kura dēļ ieslodzītais tiek izvests no ieslodzījuma vietas, konvojēšana var nozīmēt tikai nogādāšanu (transportēšanu) uz nepieciešamo vietu (piemēram – nogādāšana citā ieslodzījuma vietā vai Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietā, medicīniskās ekspertīzes iestādē), savukārt ir gadījumi, kad konvojēšana ietver ne tikai nogādāšanu un pavadību, bet noteiktos gadījumos – arī personas ilgāku apsargāšanu vietā, kurā viņš nogādāts (piemēram, tiesā vai ārstniecības iestādē, kurā ieslodzītais saņem veselības aprūpes pakalpojumus). Papildus jāņem vērā, ka likumprojektā minētais tiesas procesa norises laiks ietver arī laiku, ko ieslodzītais pavada tiesā, tostarp gaidot tiesas sēdi, gaidot uzaicinājumu liecināt, u.tml., tāpat tas aptver arī gadījumus, kad tiesas sēde notiek ārpus tiesas ēkas.
Ņemot vērā minēto, likumprojektā ir nodalīti šie gadījumi, jo atšķiras arī amatpersonu pienākumi šajos atšķirīgajos gadījumos. Katrs no šiem gadījumiem ir saistīts ar noteiktu amatpersonai nepieciešamu tiesību apjomu un noteiktu nosacījumu izpildi. Ņemot vērā minēto, Likumprojekta 3. pantā precīzi uzskaitīti gadījumi, kad amatpersona nodrošina ieslodzītā konvojēšanu un gadījumi, kad konvojēšanas ietvaros tiek nodrošināta arī ieslodzītā ilgāka apsardze vietās, kuras nav ieslodzījuma vietas.
Likumprojekta 3. pantā ietvertajā Likuma 24.4 pantā tiek noteikti ieslodzīto konvojēšanas vispārīgie nosacījumi, tajā skaitā – ieslodzītā konvojēšanas definīcija, kas skaidro šīs darbības veikšanas mērķi un ļauj to skaidri sasaistīt ar sabiedrības drošības nodrošināšanas mērķi ieslodzījuma vietu darbībā. Šajā pantā noteikti specifiski uzvedības noteikumi gan amatpersonai, kura veic konvojēšanu, gan ieslodzītajam, uzsverot, ka ieslodzītajam ir pienākums ievērot amatpersonas norādes. Jāņem vērā, ka, atrodoties ārstniecības iestādē, nav iespējams nodrošināt visus ieslodzījuma izpildei raksturīgos noteikumu un ieslodzītā tiesības.
Šajā pantā īpaši noteikti uzvedības noteikumi ārstniecības iestādē. Ārstniecības iestāde ir uzskatāma par specifisku iestādi, kurai jāatbilst normatīvajos aktos noteiktajām obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm, no vienas puses, un kurā tās apmeklētajiem un pacientiem ir paredzēti stingri uzvedības nosacījumi, no otras puse, ar mērķi nodrošināt nepārtrauktu un kvalitatīvu veselības aprūpes procesu. Papildus jāņem vērā, ka tur atrodas citi pacienti, kuriem papildu saskare ar ieslodzīto ārstēšanās procesa laikā var radīt stresu un neērtības. Tāpat arī jāņem vērā, ka arī ieslodzītajam, atrodoties ārstniecības iestādē, ir jāpakļaujas atsevišķās ieslodzījuma vietai tipiskām ikdienas procedūrām (piemēram, ieslodzītā pārmeklēšana, ja rodas aizdomas par aizliegtu priekšmetu, izstrādājumu vai vielu esamību). Pacientu tiesību likuma 15. panta trešā daļa noteic, ka pacientam ir saistoši ārstniecības iestādes iekšējās kārtības noteikumi un ārstniecības personas norādījumi. Minētais ir attiecināms arī uz apmeklētājiem un pacientu pavadošajām personām. Ņemot vērā minēto, 24.4 pantā ietverta norma, kas paredz pienākumu amatpersonai un ieslodzītajam, atrodoties ārstniecības iestādē, ievērot ārstniecības iestādē noteiktos iekšējās kārtības noteikumus un izpildīt ārstniecības personas likumīgās prasības.
Tāpat, ieslodzītajam un amatpersonai, arī atrodoties citās institūcijās, būs jāievēro šajās institūcijās noteiktie uzvedības noteikumi. Detalizētākus nepieciešamos uzvedības noteikumus ārstniecības iestādē un citur noteiks Ministru kabineta noteikumi par konvojēšanas kārtību (līdzīgi kā to šobrīd nosaka Ministru kabineta 2015. gada 25. augusta noteikumi Nr. 497 “Notiesātā vai apcietinātā pārvešanas un apsardzes kārtība veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas”).
Likumprojektā ietverts 24.5 pants, kas noteic pamatu ieslodzītā konvojēšanai. Latvijas Sodu izpildes kodeksa 4. pants noteic, ka pamats kriminālsoda izpildei ir spēkā stājies tiesas nolēmums. Arī Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 2. pants noteic, ka apcietinājuma izpildes pamats ir izmeklēšanas tiesneša lēmums vai tiesas nolēmums par apcietinājuma piemērošanu. Tāpat pārvietošana uz citu ieslodzījuma vietu var būt nepieciešama arī citos Latvijas Sodu izpildes kodeksā un Apcietinājumā turēšanas kārtības likumā minētajos gadījumos (soda izciešanas režīma mīkstināšana vai pastiprināšana, pārvietošana drošības vai medicīnisku un noziedzības novēršanas apsvērumu dēļ). Pamats ieslodzītā konvojēšanai no Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietas uz ieslodzījuma vietu vai uz citu ieslodzījuma vietu ir Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieka izdots lēmums par konkrētu soda izpildes vietu vai pārvietošanu uz citu ieslodzījuma vietu.
Tāpat pantā minēts pamats arī ieslodzītā konvojēšanai uz ekspertīzi (apcietinātajiem pamats konvojēšanai uz ekspertīzi ir procesa virzītāja pieprasījums, notiesātajiem – lēmums), gan pārvietošanai no brīvības atņemšanas iestādes uz izmeklēšanas cietumu uz lietas izskatīšanas laiku tiesā vai izmeklēšanas darbību veikšanai, gan konvojēšanai uz tiesas sēdēm. Šādos gadījumos pamats ir izmeklētāja, prokurora vai tiesneša (tiesas) rakstisks pieprasījums vai nolēmuma izpilde.
Ieslodzītām personām ieslodzījuma vietās tiek organizēta un nodrošināta veselības aprūpe atbilstoši ieslodzītā veselības stāvoklim un saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. Atbilstoši Latvijas sodu izpildes kodeksa un Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma prasībām ieslodzīto veselības aprūpi nodrošina ieslodzījuma vietas medicīnas daļā vai Latvijas Cietumu slimnīcā. Savukārt, ja ieslodzītajam nepieciešami veselības aprūpes pakalpojumi, kurus nav iespējams nodrošināt ieslodzījuma vietā vai Latvijas Cietumu slimnīcā, ieslodzīto nogādā tādā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas, kura sniedz attiecīgos pakalpojumus. Tādejādi, nodrošinot ieslodzīto personu tiesības uz veselības aprūpi, var būt nepieciešama arī viņu konvojēšana uz citu ieslodzījuma vietu (piemēram, Olaines cietumu, kur atrodas Latvijas Cietumu slimnīca) vai ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietu sistēmas. Šādā gadījumā ieslodzītā konvojēšanas pamats būs ieslodzījuma vietas vai Latvijas Cietumu slimnīcas ārstniecības personas rakstiski aizpildītu veidlapu vai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta ārstniecības personas rakstiski aizpildīta veidlapa ieslodzītā konvojēšanai uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas atbilstoši normatīvajiem aktiem par apcietināto un notiesāto personu veselības aprūpes īstenošanas kārtību.
Likumprojektā iekļautajā 24.6 pantā reglamentēta ieslodzīto konvojēšanas norise. Atkarībā no ieslodzītā bīstamības un vietas, uz kuru jākonvojē ieslodzītais, amatpersona varēs izmantot dažādus konvojēšanas veidus – konvojēšanu varēs veikt ejot ar kājām, izmantojot ieslodzījuma vietas operatīvo transportlīdzekli vai citu transportlīdzekli, konvoja grupas sastāvā iekļaujot amatpersonas ar vai bez ieroča. .Ieslodzītā konvojēšanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai veic ar operatīvo transportlīdzekli, ja tas nepieciešams sabiedrības drošības nodrošināšanai vai ieslodzītā veselības stāvokļa dēļ. Pilngadīgus ieslodzītos (vīriešus), kuri atrodas slēgtajā vai izmeklēšanas cietumā, konvojē amatpersonas, no kurām vismaz viena ir bruņota ar dienesta ieroci. Citus ieslodzītos konvojē amatpersonas bez dienesta ieročiem.
Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 271. panta trešo daļu procesa virzītājs, lai nodrošinātu kriminālprocesa mērķa sasniegšanu, var pieņemt lēmumu par tikšanās un saziņas ierobežojumiem ar īpašajā likumā, kas nosaka apcietinājumā turēšanas kārtību, noteiktajām personām un tāpēc var būt nepieciešama ieslodzīto izolēta konvojēšana. Tāpat arī Latvijas Sodu izpildes kodeksa 18. pants noteic nosacījumus notiesāto šķirtai turēšanai brīvības atņemšanas iestādēs, līdzīgs regulējums ir noteikts arī Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 11. pantā. Tāpat var pastāvēt arī citi iemesli ieslodzītā izolētas konvojēšanas nepieciešamībai, piemēram, noteikta speciālā aizsardzība vai medicīnisku iemeslu dēļ. Ņemot vērā minēto, pantā ietverti gadījumi, kad amatpersona nodrošina noteiktu ieslodzīto izolētu konvojēšanu.
Tāpat pantā tiek paredzētas amatpersonas tiesības pirms un pēc konvojēšanas vai konvojēšanas laikā veikt ieslodzītā daļēju vai pilnīgu pārmeklēšanu, tajā skaitā izmantojot arī tehniskos līdzekļus. Šāds nosacījums nepieciešams, jo pārmeklēšana ir likumsakarīga ieslodzījuma izpildes sastāvdaļa ieslodzījuma vietā, kuru veic, lai izņemtu priekšmetus, izstrādājumus vai vielas, kuras aizliegts ienest, lietot un glabāt ieslodzījuma vietā un kuras var izmantot uzbrukumam, ar kurām var nodarīt miesas bojājumus sev vai citai personai vai veikt citu pretlikumīgu darbību. Aizdomas par šādu priekšmetu, vielu vai izstrādājumu esamību pie ieslodzītā amatpersonai var rasties arī konvojēšanas laikā, tāpēc skaidri jāpasaka amatpersonas tiesības veikt pārmeklēšanu. Turklāt, veicot šādu pārmeklēšanu ārpus ieslodzījuma vietas, amatpersonai pēc iespējas jānodrošina atbilstoši pārmeklēšanas apstākļi.
Pantā paredzēts arī deleģējums Ministru kabinetam noteikt ieslodzīto personu konvojēšanas organizēšanas un norises kārtību un amatpersonu rīcību apdraudējuma situācijās konvojēšanas laikā. Deleģējums nepieciešams, lai detalizētāk noteiktu nepieciešamo amatpersonu, ieslodzītā un citu personu rīcību konvojēšanas laikā.
Likumprojekta 4.pantā ir noteikti apdraudējuma situāciju veidi konvojēšanas laikā. Detalizēta amatpersonu rīcība šādos gadījumos tiks noteikta Ministru kabineta noteikumos (līdzīgi kā to šobrīd nosaka Ministru kabineta 2015. gada 25. augusta noteikumi Nr. 497 “Notiesātā vai apcietinātā pārvešanas un apsardzes kārtība veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas).
Šobrīd Likumā ir noteikts viens gadījums, kad Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona nodrošina ieslodzītā pārvietošanu un apsardzi ārpus ieslodzījuma vietas – 22. panta pirmās daļas 8. punkts noteic Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas pienākumu nodrošināt ieslodzīto pārvešanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai un ieslodzīto apsardzi šādu pakalpojumu saņemšanas laikā. Tāpēc Likumprojekta 2. pants paredz paplašināt minētajā punktā minēto regulējumu, nosakot Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas vispārīgu pienākumu nodrošināt ieslodzīto konvojēšanu šajā likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā.
Savukārt likumprojekta 3. pants paredz papildināt Likumu ar jaunu IV1 nodaļu, nosakot ieslodzīto konvojēšanas pamatnoteikumus. Likumprojektā ietvertā jaunā kompetence būtiski paplašina to gadījumu loku, kad Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas pildīs dienesta pienākumus ārpus ieslodzījuma vietas. Šādai situācijai ir nepieciešams detalizēts regulējums, lai netiktu skartas citu personu tiesības, vienlaikus saglabājot sabiedrībai un ieslodzītājam drošu konvojēšanas kārtību.
Konvojēšana kā process plašā nozīmē paredz amatpersonas klātbūtni un pavadību laikā, kamēr ieslodzītais atrodas ārpus ieslodzījuma vietas. Ieslodzītā konvojēšana ir daudzveidīgu pasākumu kopums – tas ietver drošības, pavadīšanas, uzraudzības un citu pasākumu kopums, ko amatpersona veic likumā minētajos gadījumos, lai novērstu ieslodzītā mēģinājumu bēgt, izdarīt tādu darbību, kas apdraud amatpersonas, paša ieslodzītā vai citas personas drošību vai izdarīt likumpārkāpumu, kā arī lai nodrošinātu amatpersonas un ieslodzītā aizsardzību pret citas personas pretlikumīgām darbībām. Konvojēšanas ietvaros nepieciešamos pasākumus un nosacījumus (piemēram, konvojā iesaistītā personāla skaits, bruņojums, transporta veids utt.) nosaka vairāki apstākļi – tostarp ieslodzītā bīstamība, viņa kriminālprocesuālais stāvoklis, institūcija, uz kuru ieslodzītais jānogādā, un citi apstākļi. Konvojēšanā ietvertie drošības pasākumi ir saistīti ar konvojā iesaistāmo personu skaita izvēli, atbilstoša amatpersonas bruņojuma un aprīkojuma izvēli. Pavadīšanas pasākumi konvojēšanas ietvarā nozīmē ieslodzītā fizisku apsargāšanu pārvešanas laikā vai ilgākā laika periodā atrodoties ar ieslodzīto tiesā vai ārstniecības iestādē, novēršot ieslodzītā mēģinājumu bēgt vai apdraudējumu, kas var rasties pašam ieslodzītajam no citām personām. Uzraudzības pasākumi nozīmē sekot līdzi, lai ieslodzītais izpilda konvoja amatpersonu, ārstniecības peronu u.tml. personu norādījumus un likumīgās prasības, uzraudzīt, vai pie ieslodzītā neatrodas aizliegti priekšmeti, izstrādājumi vai vielas, vai ieslodzītais neizdara likumpārkāpumu utt. Noteiktos gadījumos konvojēšanas ietvaros var nākties veikt arī citus pasākumus – piemēram, ieslodzīto testēšanu uz aizliegtu vielu lietošanu, pārmeklēšanu u.tml.
Atkarībā no mērķa, kura dēļ ieslodzītais tiek izvests no ieslodzījuma vietas, konvojēšana var nozīmēt tikai nogādāšanu (transportēšanu) uz nepieciešamo vietu (piemēram – nogādāšana citā ieslodzījuma vietā vai Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietā, medicīniskās ekspertīzes iestādē), savukārt ir gadījumi, kad konvojēšana ietver ne tikai nogādāšanu un pavadību, bet noteiktos gadījumos – arī personas ilgāku apsargāšanu vietā, kurā viņš nogādāts (piemēram, tiesā vai ārstniecības iestādē, kurā ieslodzītais saņem veselības aprūpes pakalpojumus). Papildus jāņem vērā, ka likumprojektā minētais tiesas procesa norises laiks ietver arī laiku, ko ieslodzītais pavada tiesā, tostarp gaidot tiesas sēdi, gaidot uzaicinājumu liecināt, u.tml., tāpat tas aptver arī gadījumus, kad tiesas sēde notiek ārpus tiesas ēkas.
Ņemot vērā minēto, likumprojektā ir nodalīti šie gadījumi, jo atšķiras arī amatpersonu pienākumi šajos atšķirīgajos gadījumos. Katrs no šiem gadījumiem ir saistīts ar noteiktu amatpersonai nepieciešamu tiesību apjomu un noteiktu nosacījumu izpildi. Ņemot vērā minēto, Likumprojekta 3. pantā precīzi uzskaitīti gadījumi, kad amatpersona nodrošina ieslodzītā konvojēšanu un gadījumi, kad konvojēšanas ietvaros tiek nodrošināta arī ieslodzītā ilgāka apsardze vietās, kuras nav ieslodzījuma vietas.
Likumprojekta 3. pantā ietvertajā Likuma 24.4 pantā tiek noteikti ieslodzīto konvojēšanas vispārīgie nosacījumi, tajā skaitā – ieslodzītā konvojēšanas definīcija, kas skaidro šīs darbības veikšanas mērķi un ļauj to skaidri sasaistīt ar sabiedrības drošības nodrošināšanas mērķi ieslodzījuma vietu darbībā. Šajā pantā noteikti specifiski uzvedības noteikumi gan amatpersonai, kura veic konvojēšanu, gan ieslodzītajam, uzsverot, ka ieslodzītajam ir pienākums ievērot amatpersonas norādes. Jāņem vērā, ka, atrodoties ārstniecības iestādē, nav iespējams nodrošināt visus ieslodzījuma izpildei raksturīgos noteikumu un ieslodzītā tiesības.
Šajā pantā īpaši noteikti uzvedības noteikumi ārstniecības iestādē. Ārstniecības iestāde ir uzskatāma par specifisku iestādi, kurai jāatbilst normatīvajos aktos noteiktajām obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm, no vienas puses, un kurā tās apmeklētajiem un pacientiem ir paredzēti stingri uzvedības nosacījumi, no otras puse, ar mērķi nodrošināt nepārtrauktu un kvalitatīvu veselības aprūpes procesu. Papildus jāņem vērā, ka tur atrodas citi pacienti, kuriem papildu saskare ar ieslodzīto ārstēšanās procesa laikā var radīt stresu un neērtības. Tāpat arī jāņem vērā, ka arī ieslodzītajam, atrodoties ārstniecības iestādē, ir jāpakļaujas atsevišķās ieslodzījuma vietai tipiskām ikdienas procedūrām (piemēram, ieslodzītā pārmeklēšana, ja rodas aizdomas par aizliegtu priekšmetu, izstrādājumu vai vielu esamību). Pacientu tiesību likuma 15. panta trešā daļa noteic, ka pacientam ir saistoši ārstniecības iestādes iekšējās kārtības noteikumi un ārstniecības personas norādījumi. Minētais ir attiecināms arī uz apmeklētājiem un pacientu pavadošajām personām. Ņemot vērā minēto, 24.4 pantā ietverta norma, kas paredz pienākumu amatpersonai un ieslodzītajam, atrodoties ārstniecības iestādē, ievērot ārstniecības iestādē noteiktos iekšējās kārtības noteikumus un izpildīt ārstniecības personas likumīgās prasības.
Tāpat, ieslodzītajam un amatpersonai, arī atrodoties citās institūcijās, būs jāievēro šajās institūcijās noteiktie uzvedības noteikumi. Detalizētākus nepieciešamos uzvedības noteikumus ārstniecības iestādē un citur noteiks Ministru kabineta noteikumi par konvojēšanas kārtību (līdzīgi kā to šobrīd nosaka Ministru kabineta 2015. gada 25. augusta noteikumi Nr. 497 “Notiesātā vai apcietinātā pārvešanas un apsardzes kārtība veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas”).
Likumprojektā ietverts 24.5 pants, kas noteic pamatu ieslodzītā konvojēšanai. Latvijas Sodu izpildes kodeksa 4. pants noteic, ka pamats kriminālsoda izpildei ir spēkā stājies tiesas nolēmums. Arī Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 2. pants noteic, ka apcietinājuma izpildes pamats ir izmeklēšanas tiesneša lēmums vai tiesas nolēmums par apcietinājuma piemērošanu. Tāpat pārvietošana uz citu ieslodzījuma vietu var būt nepieciešama arī citos Latvijas Sodu izpildes kodeksā un Apcietinājumā turēšanas kārtības likumā minētajos gadījumos (soda izciešanas režīma mīkstināšana vai pastiprināšana, pārvietošana drošības vai medicīnisku un noziedzības novēršanas apsvērumu dēļ). Pamats ieslodzītā konvojēšanai no Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietas uz ieslodzījuma vietu vai uz citu ieslodzījuma vietu ir Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieka izdots lēmums par konkrētu soda izpildes vietu vai pārvietošanu uz citu ieslodzījuma vietu.
Tāpat pantā minēts pamats arī ieslodzītā konvojēšanai uz ekspertīzi (apcietinātajiem pamats konvojēšanai uz ekspertīzi ir procesa virzītāja pieprasījums, notiesātajiem – lēmums), gan pārvietošanai no brīvības atņemšanas iestādes uz izmeklēšanas cietumu uz lietas izskatīšanas laiku tiesā vai izmeklēšanas darbību veikšanai, gan konvojēšanai uz tiesas sēdēm. Šādos gadījumos pamats ir izmeklētāja, prokurora vai tiesneša (tiesas) rakstisks pieprasījums vai nolēmuma izpilde.
Ieslodzītām personām ieslodzījuma vietās tiek organizēta un nodrošināta veselības aprūpe atbilstoši ieslodzītā veselības stāvoklim un saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. Atbilstoši Latvijas sodu izpildes kodeksa un Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma prasībām ieslodzīto veselības aprūpi nodrošina ieslodzījuma vietas medicīnas daļā vai Latvijas Cietumu slimnīcā. Savukārt, ja ieslodzītajam nepieciešami veselības aprūpes pakalpojumi, kurus nav iespējams nodrošināt ieslodzījuma vietā vai Latvijas Cietumu slimnīcā, ieslodzīto nogādā tādā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas, kura sniedz attiecīgos pakalpojumus. Tādejādi, nodrošinot ieslodzīto personu tiesības uz veselības aprūpi, var būt nepieciešama arī viņu konvojēšana uz citu ieslodzījuma vietu (piemēram, Olaines cietumu, kur atrodas Latvijas Cietumu slimnīca) vai ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietu sistēmas. Šādā gadījumā ieslodzītā konvojēšanas pamats būs ieslodzījuma vietas vai Latvijas Cietumu slimnīcas ārstniecības personas rakstiski aizpildītu veidlapu vai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta ārstniecības personas rakstiski aizpildīta veidlapa ieslodzītā konvojēšanai uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas atbilstoši normatīvajiem aktiem par apcietināto un notiesāto personu veselības aprūpes īstenošanas kārtību.
Likumprojektā iekļautajā 24.6 pantā reglamentēta ieslodzīto konvojēšanas norise. Atkarībā no ieslodzītā bīstamības un vietas, uz kuru jākonvojē ieslodzītais, amatpersona varēs izmantot dažādus konvojēšanas veidus – konvojēšanu varēs veikt ejot ar kājām, izmantojot ieslodzījuma vietas operatīvo transportlīdzekli vai citu transportlīdzekli, konvoja grupas sastāvā iekļaujot amatpersonas ar vai bez ieroča. .Ieslodzītā konvojēšanu uz ārstniecības iestādi ārpus ieslodzījuma vietas veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai veic ar operatīvo transportlīdzekli, ja tas nepieciešams sabiedrības drošības nodrošināšanai vai ieslodzītā veselības stāvokļa dēļ. Pilngadīgus ieslodzītos (vīriešus), kuri atrodas slēgtajā vai izmeklēšanas cietumā, konvojē amatpersonas, no kurām vismaz viena ir bruņota ar dienesta ieroci. Citus ieslodzītos konvojē amatpersonas bez dienesta ieročiem.
Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 271. panta trešo daļu procesa virzītājs, lai nodrošinātu kriminālprocesa mērķa sasniegšanu, var pieņemt lēmumu par tikšanās un saziņas ierobežojumiem ar īpašajā likumā, kas nosaka apcietinājumā turēšanas kārtību, noteiktajām personām un tāpēc var būt nepieciešama ieslodzīto izolēta konvojēšana. Tāpat arī Latvijas Sodu izpildes kodeksa 18. pants noteic nosacījumus notiesāto šķirtai turēšanai brīvības atņemšanas iestādēs, līdzīgs regulējums ir noteikts arī Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 11. pantā. Tāpat var pastāvēt arī citi iemesli ieslodzītā izolētas konvojēšanas nepieciešamībai, piemēram, noteikta speciālā aizsardzība vai medicīnisku iemeslu dēļ. Ņemot vērā minēto, pantā ietverti gadījumi, kad amatpersona nodrošina noteiktu ieslodzīto izolētu konvojēšanu.
Tāpat pantā tiek paredzētas amatpersonas tiesības pirms un pēc konvojēšanas vai konvojēšanas laikā veikt ieslodzītā daļēju vai pilnīgu pārmeklēšanu, tajā skaitā izmantojot arī tehniskos līdzekļus. Šāds nosacījums nepieciešams, jo pārmeklēšana ir likumsakarīga ieslodzījuma izpildes sastāvdaļa ieslodzījuma vietā, kuru veic, lai izņemtu priekšmetus, izstrādājumus vai vielas, kuras aizliegts ienest, lietot un glabāt ieslodzījuma vietā un kuras var izmantot uzbrukumam, ar kurām var nodarīt miesas bojājumus sev vai citai personai vai veikt citu pretlikumīgu darbību. Aizdomas par šādu priekšmetu, vielu vai izstrādājumu esamību pie ieslodzītā amatpersonai var rasties arī konvojēšanas laikā, tāpēc skaidri jāpasaka amatpersonas tiesības veikt pārmeklēšanu. Turklāt, veicot šādu pārmeklēšanu ārpus ieslodzījuma vietas, amatpersonai pēc iespējas jānodrošina atbilstoši pārmeklēšanas apstākļi.
Pantā paredzēts arī deleģējums Ministru kabinetam noteikt ieslodzīto personu konvojēšanas organizēšanas un norises kārtību un amatpersonu rīcību apdraudējuma situācijās konvojēšanas laikā. Deleģējums nepieciešams, lai detalizētāk noteiktu nepieciešamo amatpersonu, ieslodzītā un citu personu rīcību konvojēšanas laikā.
Likumprojekta 4.pantā ir noteikti apdraudējuma situāciju veidi konvojēšanas laikā. Detalizēta amatpersonu rīcība šādos gadījumos tiks noteikta Ministru kabineta noteikumos (līdzīgi kā to šobrīd nosaka Ministru kabineta 2015. gada 25. augusta noteikumi Nr. 497 “Notiesātā vai apcietinātā pārvešanas un apsardzes kārtība veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas laikā ārstniecības iestādē ārpus ieslodzījuma vietas).
Problēmas apraksts
Ieslodzījuma vietas ikdienā apmeklē dažādu kategoriju personas, kuras nav Ieslodzījuma vietu pārvaldes personāls:
ieslodzīto tuvinieki, kas ierodas uz īslaicīgo vai ilgstošo satikšanos. Šo personu ierašanos un ieslodzījuma vietas priekšnieka kompetenci neatļaut satikšanos nosaka Latvijas Sodu izpildes kodekss un Apcietinājumā turēšanas kārtības likums;
skolotāji, kas nodrošina izglītību ieslodzījuma vietā, komersanti, kas izveidojuši darba vietas ieslodzījuma vietās, un viņu pārstāvji, mācītāji, advokāti, prokurori, notāri u.tml. personas, kas ierodas ieslodzījuma vietā profesionālo pienākumu pildīšanai;
brīvprātīgie un nevalstisko organizāciju pārstāvji, kas iesaistās noteiktu aktivitāšu īstenošanā ieslodzījuma vietā.
Diemžēl katru gadu tiek konstatēti gadījumi, kad 2. un 3. punktā minētās personas mēģina ienest vielas, izstrādājumus vai priekšmetus, kuri ir aizliegti ieslodzījuma vietā, kā arī var būt citi gadījumi, kad konkrētās personas apmeklējums ir jāaizliedz drošības vai citu apsvērumu dēļ. Šobrīd normatīvie akti nedod tiesības ieslodzījuma vietas priekšniekam šādu apmeklējumu aizliegt.
ieslodzīto tuvinieki, kas ierodas uz īslaicīgo vai ilgstošo satikšanos. Šo personu ierašanos un ieslodzījuma vietas priekšnieka kompetenci neatļaut satikšanos nosaka Latvijas Sodu izpildes kodekss un Apcietinājumā turēšanas kārtības likums;
skolotāji, kas nodrošina izglītību ieslodzījuma vietā, komersanti, kas izveidojuši darba vietas ieslodzījuma vietās, un viņu pārstāvji, mācītāji, advokāti, prokurori, notāri u.tml. personas, kas ierodas ieslodzījuma vietā profesionālo pienākumu pildīšanai;
brīvprātīgie un nevalstisko organizāciju pārstāvji, kas iesaistās noteiktu aktivitāšu īstenošanā ieslodzījuma vietā.
Diemžēl katru gadu tiek konstatēti gadījumi, kad 2. un 3. punktā minētās personas mēģina ienest vielas, izstrādājumus vai priekšmetus, kuri ir aizliegti ieslodzījuma vietā, kā arī var būt citi gadījumi, kad konkrētās personas apmeklējums ir jāaizliedz drošības vai citu apsvērumu dēļ. Šobrīd normatīvie akti nedod tiesības ieslodzījuma vietas priekšniekam šādu apmeklējumu aizliegt.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. punktā ir ietverts regulējums, kas nosaka ieslodzījuma vietas priekšniekam tiesības aizliegt apmeklējumu konkrētos gadījumos. Kritēriji, kas jāizvērtē, pieņemot šādu lēmumu, ir pietiekami plaši, lai garantētu iespēju ieslodzījuma vietas priekšniekam visos gadījumos, kas var būtiski ietekmēt situāciju ieslodzījuma vietā vai prettiesiski skart kādu personu intereses. Tāpat regulējums paredz šāda atteikumu apstrīdēšanas iespēju Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšniekam, kā arī Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieka lēmumu pārsūdzēt tiesā, lai dotu iespēju personai pārliecināties par pieņemtā lēmuma tiesiskumu.
Papildus jāņem vērā, ka šāds ieslodzījuma vietas priekšnieka atteikums nav liegums personai uz visu mūžu vai noteiktu laiku apmeklēt ieslodzījuma vietu. Šāds atteikums nozīmē atteikumu konkrēti definētam ieslodzījuma vietas apmeklējumam.
Papildus jāņem vērā, ka šāds ieslodzījuma vietas priekšnieka atteikums nav liegums personai uz visu mūžu vai noteiktu laiku apmeklēt ieslodzījuma vietu. Šāds atteikums nozīmē atteikumu konkrēti definētam ieslodzījuma vietas apmeklējumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ar brīvības atņemšanas sodu notiesātie, apcietinātie, Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas.
Ietekmes apraksts
Ieslodzīto personu konvojēšanu projektā noteiktajos gadījumos nodrošinās Ieslodzījuma vietu pārvalde.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
409 078
0
3 192 100
0
1 523 207
1 318 409
2.1. valsts pamatbudžets
0
409 078
0
3 192 100
0
1 523 207
1 318 409
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-409 078
0
-3 192 100
0
-1 523 207
-1 318 409
3.1. valsts pamatbudžets
0
-409 078
0
-3 192 100
0
-1 523 207
-1 318 409
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
409 078
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-3 192 100
-1 523 207
-1 318 409
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta rīkojuma Nr. 534 "Par konceptuālo ziņojumu "Par ieslodzīto konvojēšanas funkcijas pārdales īstenošanas plānu"" (turpmāk – Rīkojums Nr. 534) 3.1. apakšpunktā noteikto funkciju izpildi no 2025. gada 1. jūlija, nepieciešams papildu finansējums Ieslodzījuma vietu pārvaldei:
2025. gadā 2 693 704 euro, tai skaitā vienreizējiem izdevumiem 1 638 404 euro (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 101 288 euro un KK 5000 "Pamatkapitāla veidošana" 1 537 116 euro ) un uzturēšanas izdevumiem 1 055 300 euro (KK 1000 "Atlīdzība" 926 452 euro un KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 128 848 euro);
2026. gadā un turpmāk ik gadu 1 196 748 euro uzturēšanas izdevumiem (KK 1000 "Atlīdzība" 926 452 euro un KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 270 296 euro).
Lai nodrošinātu Rīkojuma Nr. 534 3.2. apakšpunktā noteikto funkciju izpildi no 2027. gada 1. janvāra, nepieciešams papildu finansējums Ieslodzījuma vietu pārvaldei uzturēšanas izdevumiem:
2026. gadā 494 648 euro (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 24 324 euro un KK 5000 "Pamatkapitāla veidošana" 470 324 euro);
2027. gadā un turpmāk ik gadu 444 040 euro (KK 1000 "Atlīdzība" 351 432 euro un KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 92 608 euro).
Lai nodrošinātu Rīkojuma Nr. 534 3.3. apakšpunktā noteikto funkciju izpildi, nepieciešams papildu finansējums Tiesu administrācijai:
2024. gadā 409 078 euro vienreizējiem izdevumiem (KK 2000 “Preces un pakalpojumi” 23 980 euro un KK 5000 “Pamatkapitāla veidošana” 385 098 euro);
2025. gadā 586 294 euro, tai skaitā vienreizējiem izdevumiem 534 759 euro (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 12 020 euro un KK 5000 "Pamatkapitāla veidošana" 522 739 euro) un uzturēšanas izdevumiem 51 535 euro (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 51 535 euro);
2026. – 2029. gadiem, ik gadu 51 535 euro uzturēšanas izdevumiem (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 51 535 euro);
2030. gadā un turpmāk ik gadu 119 215 euro uzturēšanas izdevumiem (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 119 215 euro).
Ieslodzījuma vietu pārvaldei Rīkojuma Nr. 534 3. punktā minēto uzdevumu nodrošināšanai kopā nepieciešams papildus finansējums 2025. gadā 2 693 704 euro, 2026. gadā 1 691 396 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 1 640 788 euro. Daļa finansējuma tiks pārdalīta no Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.01.00 "Valsts policija" uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" 2025. gadā –87 898 euro, 2026. gadā – 219 724 euro un 2027. gadā un turpmāk katru gadu –373 914 euro.
Rīkojuma Nr. 534 3. punktā minēto uzdevumu nodrošināšanai kopā nepieciešams papildus finansējums Ieslodzījuma vietu pārvaldei 2025. gadā 2 605 806 euro, 2026. gadā 1 471 672 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 1 266 874 euro apmērā un Tiesu administrācijai 2025. gadā 586 294 euro, 2026. gadā 51 535 euro, 2027. gadā 51 535 euro, 2028. gadā 51 535 euro, 2029. gadā 51 535 euro, 2030. gadā un turpmāk 119 215 euro apmērā.
Detalizēts izdevumu aprēķins pievienots Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta sēdē (protokols Nr. 41 27.§) izskatītajam Konceptuālajam ziņojumam.
2025. gadā 2 693 704 euro, tai skaitā vienreizējiem izdevumiem 1 638 404 euro (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 101 288 euro un KK 5000 "Pamatkapitāla veidošana" 1 537 116 euro ) un uzturēšanas izdevumiem 1 055 300 euro (KK 1000 "Atlīdzība" 926 452 euro un KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 128 848 euro);
2026. gadā un turpmāk ik gadu 1 196 748 euro uzturēšanas izdevumiem (KK 1000 "Atlīdzība" 926 452 euro un KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 270 296 euro).
Lai nodrošinātu Rīkojuma Nr. 534 3.2. apakšpunktā noteikto funkciju izpildi no 2027. gada 1. janvāra, nepieciešams papildu finansējums Ieslodzījuma vietu pārvaldei uzturēšanas izdevumiem:
2026. gadā 494 648 euro (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 24 324 euro un KK 5000 "Pamatkapitāla veidošana" 470 324 euro);
2027. gadā un turpmāk ik gadu 444 040 euro (KK 1000 "Atlīdzība" 351 432 euro un KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 92 608 euro).
Lai nodrošinātu Rīkojuma Nr. 534 3.3. apakšpunktā noteikto funkciju izpildi, nepieciešams papildu finansējums Tiesu administrācijai:
2024. gadā 409 078 euro vienreizējiem izdevumiem (KK 2000 “Preces un pakalpojumi” 23 980 euro un KK 5000 “Pamatkapitāla veidošana” 385 098 euro);
2025. gadā 586 294 euro, tai skaitā vienreizējiem izdevumiem 534 759 euro (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 12 020 euro un KK 5000 "Pamatkapitāla veidošana" 522 739 euro) un uzturēšanas izdevumiem 51 535 euro (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 51 535 euro);
2026. – 2029. gadiem, ik gadu 51 535 euro uzturēšanas izdevumiem (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 51 535 euro);
2030. gadā un turpmāk ik gadu 119 215 euro uzturēšanas izdevumiem (KK 2000 "Preces un pakalpojumi" 119 215 euro).
Ieslodzījuma vietu pārvaldei Rīkojuma Nr. 534 3. punktā minēto uzdevumu nodrošināšanai kopā nepieciešams papildus finansējums 2025. gadā 2 693 704 euro, 2026. gadā 1 691 396 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 1 640 788 euro. Daļa finansējuma tiks pārdalīta no Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.01.00 "Valsts policija" uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" 2025. gadā –87 898 euro, 2026. gadā – 219 724 euro un 2027. gadā un turpmāk katru gadu –373 914 euro.
Rīkojuma Nr. 534 3. punktā minēto uzdevumu nodrošināšanai kopā nepieciešams papildus finansējums Ieslodzījuma vietu pārvaldei 2025. gadā 2 605 806 euro, 2026. gadā 1 471 672 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 1 266 874 euro apmērā un Tiesu administrācijai 2025. gadā 586 294 euro, 2026. gadā 51 535 euro, 2027. gadā 51 535 euro, 2028. gadā 51 535 euro, 2029. gadā 51 535 euro, 2030. gadā un turpmāk 119 215 euro apmērā.
Detalizēts izdevumu aprēķins pievienots Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta sēdē (protokols Nr. 41 27.§) izskatītajam Konceptuālajam ziņojumam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
No 2025. gada papildus nepieciešamas 36 amata vietas (25 amata vietas tiks nodrošinātas Tieslietu ministrijas ietvaros un 11 amata vietas tiks pārdalītas no Iekšlietu ministrijas) un no 2027. gada papildus vēl 14 amata vietas (6 amata vietas tiks nodrošinātas Tieslietu ministrijas ietvaros un 8 amata vietas tiks pārdalītas no Iekšlietu ministrijas).
Cita informācija
Nepieciešamais papildu finansējums Tiesu administrācijai 2024. gadā 409 078 euro apmērā ir pārdalīts ar Finanšu ministrijas 2024. gada 10. maija rīkojumu Nr. 171. no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 01.00.00 programmas "Apropriācijas rezerve" uz Tieslietu ministrijas apakšprogrammu 03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas" pasākumam "Videokonferenču iekārtu iegāde tiesām".
Nepieciešamais papildu finansējums 2025. gadam un turpmākajiem gadiem ir iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam":
1) veicot finansējuma pārdali no Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.01.00 "Valsts policija" uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" 2025. gadā –87 898 euro, 2026. gadā – 219 724 euro un 2027. gadā un turpmāk katru gadu –373 914 euro;
2) piešķirts prioritārā pasākuma "Pakāpeniska un daļēja apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas funkcijas pārņemšana no Valsts policijas" ietvaros (2024. gada 19. septembra Ministru kabineta ārkārtas sēde, protokols Nr.38 2.§): 2025. gadā 3 192 100 euro, 2026. gadā 1 523 207 euro, 2027. gadā 1 318 409 euro, 2028. gadā 1 318 409 euro, 2029. gadā 1 318 409 euro, 2030. gadā un turpmāk 1 386 089 euro, tai skaitā Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" 2025. gadā 2 605 806 euro, 2026.gadā 1 471 672 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 1 266 874 euro un budžeta apakšprogrammā 03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas" 2025. gadā 586 294 euro, 2026. gadā 51 535 euro, 2027. gadā 51 535 euro, 2028. gadā 51 535 euro, 2029. gadā 51 535 euro, 2030. gadā un turpmāk 119 215 euro.
Piešķirtā finansējuma ietvaros tiks nodrošināts arī paredzētais atlīdzības pieaugums 2025. gadam un turpmāk, kuram finansējums tika piešķirts ar prioritāro pasākumu "Iekšlietu dienestu un ieslodzījumu vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā (Iekšlietu ministrijā, Tieslietu ministrijā un Valsts ieņēmumu dienestā).
Nepieciešamais papildu finansējums 2025. gadam un turpmākajiem gadiem ir iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam":
1) veicot finansējuma pārdali no Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 06.01.00 "Valsts policija" uz Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" 2025. gadā –87 898 euro, 2026. gadā – 219 724 euro un 2027. gadā un turpmāk katru gadu –373 914 euro;
2) piešķirts prioritārā pasākuma "Pakāpeniska un daļēja apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas funkcijas pārņemšana no Valsts policijas" ietvaros (2024. gada 19. septembra Ministru kabineta ārkārtas sēde, protokols Nr.38 2.§): 2025. gadā 3 192 100 euro, 2026. gadā 1 523 207 euro, 2027. gadā 1 318 409 euro, 2028. gadā 1 318 409 euro, 2029. gadā 1 318 409 euro, 2030. gadā un turpmāk 1 386 089 euro, tai skaitā Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" 2025. gadā 2 605 806 euro, 2026.gadā 1 471 672 euro, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 1 266 874 euro un budžeta apakšprogrammā 03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas" 2025. gadā 586 294 euro, 2026. gadā 51 535 euro, 2027. gadā 51 535 euro, 2028. gadā 51 535 euro, 2029. gadā 51 535 euro, 2030. gadā un turpmāk 119 215 euro.
Piešķirtā finansējuma ietvaros tiks nodrošināts arī paredzētais atlīdzības pieaugums 2025. gadam un turpmāk, kuram finansējums tika piešķirts ar prioritāro pasākumu "Iekšlietu dienestu un ieslodzījumu vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšana par 10% un jaunās piemaksas ieviešana par darbu dienestā (Iekšlietu ministrijā, Tieslietu ministrijā un Valsts ieņēmumu dienestā).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks ieslodzīto personu konvojēšanas organizēšanas un norises kārtību un amatpersonu rīcību apdraudējuma situācijās konvojēšanas laikā. Ministru kabineta noteikumiem jāstājas spēkā kopā ar likumprojektu – 2025. gada 1. jūlijā.
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Ieslodzījuma vietu pārvalde, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/36f6a025-1797-40ba-ba55-d89d4d8fe464
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi vai priekšlikumi nav iesniegti.
6.4. Cita informācija
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā".
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ieslodzījuma vietu pārvalde
- Tieslietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Ieslodzījuma vietu pārvaldei tiks noteikta jauna funkcija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi