Anotācija (ex-ante)

23-TA-1253: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija rīkojumā Nr. 519 "Par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas izveidi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ostu likuma pārejas noteikumu 16.3. apakšpunkts un Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija rīkojums Nr. 519 “Par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas izveidi”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Satiksmes ministrija deleģē jaunu pārstāvi un komisijas vadītāju Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija rīkojuma Nr. 519 “Par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas izveidi” (turpmāk – MK rīkojums) 1.1.apakšpunktu par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas vadītāju ir iecelta Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Ligita Austrupe. Satiksmes ministrija sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija rīkojumā Nr. 519 "Par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas izveidi"" (turpmāk - rīkojuma projekts), kas paredz atsaukt iecelto pārstāvi - Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas komisijas vadītāju Ligitu Austrupi un deleģēt jaunu Satiksmes ministrijas pārstāvi - Patriku Markēviču. Papildus tam rīkojuma projektā ir nepieciešams veikt termiņa pagarinājumu Rīgas brīvostas pārvaldes materiālo un finanšu līdzekļu inventarizācijai, kustamās mantas vērtību, prasību un saistību apjoma noteikšanai un nekustamās mantas vērtības noteikšanai, kā arī veikt tehnisku precizējumu saistībā ar valsts pārvaldes iestādes nosaukuma maiņu un J.Rozenberga ieņemamā amata maiņu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Satiksmes ministrija atsauc iecelto pārstāvi - Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas vadītāju Ligitu Austrupi un deleģē jaunu pārstāvi Patriku Markēviču.
Risinājuma apraksts
Satiksmes ministrija Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas vadītājas vietā virza jaunu pārstāvi – Satiksmes ministrijas Dzelzceļa politikas un infrastruktūras departamenta direktora vietnieku – Dzelzceļa nodaļas vadītāju Patriku Markēviču.
Problēmas apraksts
Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisija kopš 2022. gada 14. jūlija ir uzsākusi darbu, lai izpildītu MK rīkojumā norādītos uzdevumus:
1. izstrādāt rīcības plānu Rīgas brīvostas pārvaldei piederošās mantas un aktīvu ieguldīšanai pamatkapitālā, kā arī materiālo un nemateriālo vērtību, finanšu līdzekļu un saistību, arhīva un lietvedības nodošanai kapitālsabiedrībai, kas tiks dibināta Rīgas ostas pārvaldīšanai;
2. nodrošināt Rīgas brīvostas pārvaldes materiālo un finanšu līdzekļu inventarizāciju, noteikt kustamās mantas vērtību, prasību un saistību apjomu, kā arī noteikt īpašumā esošās nekustamās mantas vērtību un nodrošināt līgumtiesisko saistību apzināšanu un nodošanu kapitālsabiedrībai, kas tiks dibināta Rīgas ostas pārvaldīšanai;
3. nodrošināt dokumentācijas sagatavošanu par Rīgas brīvostas pārvaldes mantas un aktīvu ieguldīšanu pamatkapitālā, kā arī materiālo un nemateriālo vērtību, finanšu līdzekļu un saistību, arhīva un lietvedības nodošanu kapitālsabiedrībai.
No MK rīkojuma izrietošie Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas uzdevumi ir sarežģīti un laikietilpīgi, proti, tie prasa rūpīgu plānošanu un īstenošanu. Ņemot vērā šo uzdevumu sarežģītību un to, ka kvalitatīva to izpilde ir būtiska Rīgas ostas turpmākajai darbībai, ir svarīgi, lai būtu pietiekami daudz laika minētos uzdevumus izpildīt kvalitatīvi, līdz ar to ir nepieciešams pagarināt MK rīkojumā norādītos izpildes termiņus.
Risinājuma apraksts
Inventarizācijas process, kas ietver kustamās un nekustamās mantas, finanšu līdzekļu un saistību apzināšanu, prasa rūpīgu darbu. Tāpat nekustamo īpašumu vērtēšana ir laikietilpīgs process, kas prasa profesionālu ekspertīzi. Līgumtiesisko saistību apzināšana un nodošana jaunajai kapitālsabiedrībai prasa rūpīgu pārbaudi un koordināciju ar dažādām iesaistītajām pusēm. Dokumentācijas sagatavošana par mantas un aktīvu ieguldīšanu pamatkapitālā, kā arī par materiālo un nemateriālo vērtību, finanšu līdzekļu un saistību, arhīva un lietvedības nodošanu kapitālsabiedrībai, prasa rūpīgu sagatavošanu un pārbaudi, lai nodrošinātu juridisko precizitāti un atbilstību visiem normatīvajiem aktiem. Tas var prasīt ilgāku laika periodu, nekā sākotnēji tika paredzēts.
MK rīkojumā Rīgas brīvostas pārvaldes materiālo un finanšu līdzekļu inventarizācija, kustamās mantas vērtību, prasību un saistību apjoma noteikšana, kā arī īpašumā esošās nekustamās mantas vērtības noteikšana un līgumtiesisko saistību apzināšana ir pagarināta līdz 2023.gada 30.septembrim un dokumentācijas sagatavošana ir pagarinata līdz 2023.gada 31.decembrim.
Problēmas apraksts
Kopš 2023. gada 1. marta Pārresora koordinācijas centrs ir pievienots Valsts kancelejai, tādejādi mainoties valsts attīstības plānošanas iestādei nosaukums. MK rīkojumā ir nepieciešams precizēt Pārresora koordinācijas centra nosaukumu.
Risinājuma apraksts
MK rīkojuma precizēts iestādes nosaukums no Pārresora koordinācijas centra uz Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamentu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ligita Austrupe
  • Patriks Markēvičs
Ietekmes apraksts
Atbrīvošana no Rīgas brīvostas likvidācijas komisijas vadītājas amata un iecelšana Rīgas brīvostas likvidācijas komisijas vadītāja amatā.
Juridiskās personas
  • Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisija
Ietekmes apraksts
Ir pagarināts likvidācijas komisijas izpildāmo uzdevumu terminš.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar Rīkojuma projektu netiek mainīts esošais regulējums vai paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to, saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu sabiedriskās līdzdalības process šajā gadījumā nav piemērojams.

Projekta izstrādē iesaistīta institūcija - Satiksmes ministrija. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Tiks turpināta Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas noteikto uzdevumu sekmīga īstenošana.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi