24-TA-1661: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 322 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 322 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju"" (turpmāk – tiesību akta projekts) sagatavots pēc Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) iniciatīvas, pamatojoties uz Statistikas likuma 21. panta 1. punktu, Izglītības likuma 14. panta 1.1 punktu un Augstskolu likuma 3. panta sesto daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir aktualizēt Latvijas izglītības klasifikāciju un tajā ietvertos Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņiem un Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmeņiem atbilstošus zināšanu, prasmju un kompetenču aprakstus atbilstoši veiktajām izmaiņām izglītības sistēmā, lai ar vien pilnīgāk nodrošinātu sasaisti ar valsts statistiku un valsts statistikas datu atbilstību starptautiskas salīdzināmības prasībām (Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija – ISCED).
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Tiesību akts stājas spējā vispārējā kārtībā, atsevišķiem nosacījumiem paredzot pārejas periodu . Proti, attiecībā uz 1. pielikumā minētajām profesionālās un augstākas izglītības programmām ar pirmajiem un otrajiem koda cipariem (ar burtu/bez burta) – 21T, 31T, 32T, 41T, 41P, 42T, 42P, 47T, 47P, 48, 50T, 50P un 52 − piemēro ar 2025. gada 1. augustu,. Savukārt 2. pielikumā minēto attiecībā uz izglītības tematiskās jomas "Valodas" nodalīšanu no izglītības tematiskās jomas "Humanitārās zinātnes", kā arī izglītības tematiskā jomas "Datorika" nosaukuma maiņu uz "Informācijas un komunikāciju tehnoloģijas" Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikācijā piemēro no 2026. gada 1. aprīļa.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Latvijas izglītības klasifikācija ir noteikta Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 322 “Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju” (turpmāk – noteikumi Nr. 322).
Kopš 2017. gada izglītības jomu regulējošajos normatīvajos aktos ir izdarīti grozījumi un ieviestas attiecīgas izmaiņas Latvijas izglītības sistēmā.
Īstenojot profesionālās izglītības satura reformu, ir izdarīti grozījumi Profesionālās izglītības likumā, kur noteikta profesionālās kvalifikācijas līmeņu atbilstība profesionālās kvalifikācijas līmeņiem Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā. Profesionālajā izglītībā ir pieņemti vairāki Ministru kabineta noteikumi par profesionālās izglītības standartiem:
Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu”, Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 762 “Noteikumi par valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu mākslu jomā” un Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumi Nr. 110 “Noteikumi par valsts profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības standartu”.
Tāpat ir veikti vairāki grozījumi gan Izglītības likumā, gan Vispārējās izglītības likumā, kā arī pieņemti Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumi Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” un Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumi Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” un Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumi Nr. 253 "Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība".
Noteikumi par valsts profesionālās pamatizglītības standartu ir izstrādē: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/a2b32e20-1f8d-4a61-bb23-81362bf460a4.
Arī augstākās izglītības jomā ir veiktas saturiskas izmaiņas, tostarp arī vairāki grozījumi Augstskolu likumā. Ar Augstskolu likuma grozījumiem, kas Saeimā pieņemti 2022. gada 15. septembrī un stājās spēkā 2022. gada 11. oktobrī, ir izdarīti grozījumi šī likuma 3. pantā, nosakot, ka Augstskolas ir augstākās izglītības un zinātnes institūcijas, kas īsteno studiju programmas, kā arī veic zinātnisko darbību un nodarbojas ar māksliniecisko jaunradi. Līdz tam Augstskolu likumā ir paredzēts, ka augstskolas ir augstākās izglītības institūcijas, kas īsteno akadēmiskas un profesionālas studiju programmas. Tāpat arī ar Augstskolu likuma grozījumiem, kas Saeimā pieņemti 2024. gada 14. martā, Ministru kabinetam dots uzdevums izdot atbilstošus noteikumus par valsts augstākās izglītības standartu. Tiek gatavots Valsts augstākās izglītības standarta projekts.
Kopš 2017. gada izglītības jomu regulējošajos normatīvajos aktos ir izdarīti grozījumi un ieviestas attiecīgas izmaiņas Latvijas izglītības sistēmā.
Īstenojot profesionālās izglītības satura reformu, ir izdarīti grozījumi Profesionālās izglītības likumā, kur noteikta profesionālās kvalifikācijas līmeņu atbilstība profesionālās kvalifikācijas līmeņiem Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā. Profesionālajā izglītībā ir pieņemti vairāki Ministru kabineta noteikumi par profesionālās izglītības standartiem:
Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu”, Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 762 “Noteikumi par valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu mākslu jomā” un Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumi Nr. 110 “Noteikumi par valsts profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības standartu”.
Tāpat ir veikti vairāki grozījumi gan Izglītības likumā, gan Vispārējās izglītības likumā, kā arī pieņemti Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumi Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” un Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumi Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” un Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumi Nr. 253 "Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība".
Noteikumi par valsts profesionālās pamatizglītības standartu ir izstrādē: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/a2b32e20-1f8d-4a61-bb23-81362bf460a4.
Arī augstākās izglītības jomā ir veiktas saturiskas izmaiņas, tostarp arī vairāki grozījumi Augstskolu likumā. Ar Augstskolu likuma grozījumiem, kas Saeimā pieņemti 2022. gada 15. septembrī un stājās spēkā 2022. gada 11. oktobrī, ir izdarīti grozījumi šī likuma 3. pantā, nosakot, ka Augstskolas ir augstākās izglītības un zinātnes institūcijas, kas īsteno studiju programmas, kā arī veic zinātnisko darbību un nodarbojas ar māksliniecisko jaunradi. Līdz tam Augstskolu likumā ir paredzēts, ka augstskolas ir augstākās izglītības institūcijas, kas īsteno akadēmiskas un profesionālas studiju programmas. Tāpat arī ar Augstskolu likuma grozījumiem, kas Saeimā pieņemti 2024. gada 14. martā, Ministru kabinetam dots uzdevums izdot atbilstošus noteikumus par valsts augstākās izglītības standartu. Tiek gatavots Valsts augstākās izglītības standarta projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot minēto, ir nepieciešams aktualizēt Latvijas izglītības klasifikāciju un izdarīt grozījumus noteikumos Nr. 322 atbilstoši veiktajām izmaiņām ISCED un Latvijas izglītības sistēmā.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, ir sagatavots tiesību akta projekts. Atbilstoši Profesionālās izglītības likumā un normatīvajos aktos par profesionālās izglītības standartiem noteiktajam tiesību akta projekts paredz precizēt noteikumu Nr. 322 1., 2. un 4. pielikumu.
Tiesību akta projektā ietvertais regulējums dos iespēju pilnīgāk īstenot profesionālās izglītības satura reformas, īstenot profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmas visos Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras un profesionālas kvalifikācijas līmeņos, ietverot arī visus augstākās izglītības līmeņus.
Tiesību akta projekts veicinās Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija rīkojumu Nr. 436 “Par izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam”) 3. mērķa “Atbalsts ikviena izaugsmei” 3.3. rīcības virziena “Pieaugušo izglītības attīstība” 3.3.1. uzdevuma “nodrošināt kvalitatīvu un pieejamu pieaugušo izglītības piedāvājumu” izpildi. Viens no pamatnostādņu perioda būtiskākajiem pasākumiem pieaugušo izglītības attīstībā ir formālās izglītības (arī otrās iespējas izglītības) piedāvājuma paplašināšana pieaugušajiem, stiprinot profesionālās izglītības un augstākās izglītības institūciju darbu ar pieaugušajiem izglītojamiem.
Tiesību akta projekts sagatavots, ievērojot Profesionālās izglītības likuma 16.2 un 16.3 pantā noteikto, ka tehnikums un mākslu izglītības kompetences centrs ir tiesīgs īstenot arī profesionālās tālākizglītības programmas, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju tajās profesionālajās kvalifikācijās, kurās tehnikums vai mākslu izglītības kompetences centrs īsteno atbilstošas izglītības programmu grupas ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas izglītības programmas un augstākās izglītības pakāpē nav studiju programmas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguvei. Tehnikuma un mākslu izglītības kompetences centra īstenotajās profesionālās tālākizglītības programmās, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju, varēs iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju, bet ne augstāko izglītību. Attiecīgi tiesību akta projekts paredz precizēt noteikumu Nr. 322 1. pielikumu, ietverot jaunu programmu veidu ar 32T izglītības programmu kodu. No Profesionālās izglītības likuma 16.7 panta izriet, ka profesionālās tālākizglītības programmas piektā līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvei ir tiesīgas īstenot arī koledžas tajās profesionālajās kvalifikācijās, kurās koledža īsteno atbilstošas profesionālās izglītības programmas grupas ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas izglītības programmas Līdz ar to minētais attiecināms arī uz koledžu tiesībām īstenot profesionālās tālākizglītības programmas, kurās paredzēta piektā līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve, ja nav studiju programmas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguvei.
Atbilstoši Augstskolu likumā noteiktajam tiesību akta projektā ir iekļautas jaunas programmas ar pirmā un otrā koda ciparu (ar burtu) – 48 un 52 −, kā arī tiek precizēti visu triju augstākās izglītības līmeņu studiju programmu — bakalaura, maģistra un doktora studiju – nosaukumi. Profesionālo doktoru mākslās diplomi, kas tikuši izsniegti akadēmiskā doktora 51 programmas kodā, izglītības klasifikācijā laikrindās tiek fiksēti kā 51 koda programmas diplomi. Programmas koda grozījumu izmaiņas pieprasa augstskolas Akadēmiskās informācijas centram, un tie netiek piemēroti atpakaļejoši.
48 koda programmas, kas licencētas pirms šo noteikumu spēkā stāšanās, nav salīdzināmas laikrindās un hronoloģiski, izņemot 48 141 koda programmas.
Tiesību akta projektā ietvertais regulējums ir veidots, dodot iespējas personām profesionālajā tālākizglītībā iegūt 5.–8. profesionālā kvalifikācijas līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai specializāciju, lai apmierinātu augošo vajadzību pēc augstāka līmeņa profesionālajām kompetencēm un prasmēm. Lai paplašinātu profesionālās izglītības piedāvājumu, ietverot visus profesionālās kvalifikācijas līmeņus, projekta 1. pielikumā ietverti jauni programmu veidi ar pirmā un otrā koda ciparu (ar burtu) kodiem − 10T, 21T un 31T. Kā arī tiek ieviesti jauni programmu veidi augstākās izglītības pakāpē visos profesionālās kvalifikācijas līmeņos profesionālās tālākizglītības īstenošanai ar pirmā un otrā koda cipariem (ar burtu) − 41T, 42T, 47T, 50T. Lai ieviestu profesionālās pilnveides izglītības programmas augstākās izglītības pakāpē, tiek paplašināts profesionālās izglītības piedāvājums, ieviešot programmu veidus ar pirmā un otrā koda cipariem (ar burtu) – 41P, 42P, 47P, 50P.
Tiesību akta projekts sagatavots (noteikumu Nr. 322 aktualizācija) profesionālās tālākizglītības programmu, t.sk. augstākās izglītības pakāpes izglītības programmu (no piektā līdz astotajam profesionālās kvalifikācijas līmenim) ieviešanai un tiks sagatavoti attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumos Nr. 253 “Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība”, papildinot minēto noteikumu 2. punktu attiecībā uz Profesionālās izglītības likuma 16.2 panta otrajā daļā un 16.3 panta otrajā daļā norādīto profesionālās tālākizglītības programmu licencēšanu. Minēto izglītības programmu licencēšanu veiks Izglītības kvalitātes valsts dienests.
Noteikumu Nr. 322 5. punktā ir ietverts regulējums un noteikts datums, līdz kuram bija derīgas iepriekš izsniegtās licences vai akreditācijas lapas izglītības programmu īstenošanai ar attiecīgu koda ciparu. Tiesību akta projektā paredzēts 5. punktu izteikt jaunā redakcijā, precizējot, ka tajā minētās licences vai akreditācijas lapas (ar attiecīgiem kodu cipariem) ir derīgas līdz tajās norādītā termiņa beigām.
Pēc tiesību akta projekta pieņemšanas un Latvijas izglītības klasifikācijas aktualizācijas tiks papildināta Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk – VIIS) funkcionalitāte, papildinot to ar iespēju licencēt profesionālās tālākizglītības programmas piektajā profesionālās kvalifikācijas līmenī, kuras atbilstoši nozares kvalifikāciju struktūrai īsteno Profesionālās izglītības likuma 16.2 un 16.3 pantā noteiktās profesionālās vidējās izglītības iestādes – tehnikumi un mākslu izglītības kompetences centri. Līdz ar to tiks veikti grozījumi 2019. gada 25. jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi". VIIS funkcionalitāte tiks nodrošināta ministrijas budžeta ietvaros.
Tiesību akta projekts paredz noteikumu Nr. 322 2. un 4. pielikumā mainīt izglītības tematisko grupu, izglītības tematisko jomu, izglītības programmu grupu un izglītības programmu kopu nosaukumus atbilstoši starptautiskajai klasifikācijai.
Tāpat izmaiņas ir veiktas arī izglītības programmu un kvalifikāciju ISCED kodējumā – izglītības tematiskajās jomās ir iekļautas starpdisciplināras programmas un kvalifikācijas, kā arī citur neklasificētas programmu grupas.
Tiesību akta projekts paredz, ka šajos noteikumos noteikto attiecībā uz 1. pielikumā minētajām profesionālās izglītības programmām pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē ar pirmajiem un otrajiem koda cipariem (bez burta) – 48 un 52 – un ar pirmajiem un otrajiem koda cipariem (ar burtu) – 21T, 31T, 32T, 41T, 41P, 42T, 42P, 47T, 47P, 50T, 50P − piemēro ar 2025. gada 1. augustu, jo ir nepieciešams laiks VIIS funkcionalitātes nodrošināšanai un integrēšanai Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmā (IKMS).
Tiesību akta projekts arī paredz, ka 2. pielikumā minēto attiecībā uz izglītības tematiskās jomas "Valodas" nodalīšanu no izglītības tematiskās jomas "Humanitārās zinātnes", kā arī izglītības tematiskā jomas "Datorika" nosaukuma maiņu uz "Informācijas un komunikāciju tehnoloģijas" Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikācijā piemēro no 2026. gada 1. aprīļa. Minētais saistīts ar nepieciešamību šos nosacījumus saskaņot a ar citiem normatīvajiem aktiem, piemēram, Ministru kabineta 2016. gada 23. decembra noteikumiem Nr. 810 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju”, kuri reglamentē amatpersonu amatu, tai skaitā Valsts robežsardzes amatpersonu, klasificēšanu saimēs un līmeņos, nosaka veicamos pamatpienākumus. Minēto noteikumu 2. pielikumā noteiktas izglītības tematiskās jomas, kas nepieciešamas amatpersonām amata pienākumu veikšanai konkrētajā saimē un līmenī, un ir iestrādātas attiecīgajos Iekšlietu iestāžu, tostarp Valsts policijas , Valsts robežsardzes amatpersonu amatu aprakstos. Abu minēto noteikumu (Nr.322 un Nr.810) nesaskaņošana radīs draudus vairāku amatpersonu dienesta turpināšanai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs - Valsts robežsardzē un Valsts policijā, jo viņu amata aprakstā minētie nosacījumi neatbildīs Ministru kabineta noteikumos noteiktajām prasībām.
Tiesību akta projektā noteiktās izmaiņas attiecībā uz izglītības programmu trešo, ceturto un piekto koda ciparu (izglītības tematiskā grupa, izglītības tematiskā joma, izglītības programmu grupa, 2. un 4. pielikums) tiks ieviestas VIIS centralizēti atbilstoši administrēšanas procedūrai līdz 2025. gada 1. augustam. Savukārt jau licencēto profesionālās izglītības programmu kodu un citu licencēšanas datu maiņa (ja attiecināms) tiks veikta VIIS līdz izglītības iestādes institucionālās akreditācijas termiņa beigām, bet ne vēlāk ka līdz 2026.gada 31.augustam.
Lai atvieglotu starptautisku salīdzināšanu un statistikas datu apstrādi, tiesību akta projektā ir ievērota valstī iedibinātā nomenklatūra un ir ņemta vērā izglītības jomu klasifikācija un kodējums saskaņā ar jaunāko Starptautiskās standartizētās izglītības klasifikācijas (turpmāk −ISCED) versiju.
Ir ņemts vērā, ka ir šādi ISCED-A (sasniegumu) līmeņi:
ISCED 0 līmenis: zemāka nekā pamatizglītība.
ISCED 1. līmenis: pamatizglītība.
ISCED 2. līmenis: zemākā vidējā izglītība
ISCED 3. līmenis: augstākā vidējā izglītība.
ISCED 4. līmenis: pēcvidusskolas izglītība, kas nav augstākā izglītība.
ISCED 5. līmenis: Īsa cikla augstākā izglītība.
SCED 6. līmenis: bakalaura vai līdzvērtīgs līmenis
ISCED 7. līmenis: maģistra vai līdzvērtīgs līmenis
ISCED 8. līmenis: doktora grāds vai līdzvērtīgs līmenis.
ISCED – P koda otrais cipars norāda, kādam izglītības veidam atbilst programma: 4 − akadēmiska izglītība, 5 − profesionālā izglītība un 6 nespecifiska.
Tiesību akta projekta izstrādē ir ņemtas vērā vadlīnijas par izglītības programmu klasifikāciju ISCED-F 2013 ietvaros (https://unece.org/sites/default/files/2024-09/READY_Education_0.pdf): ir iekļautas arī starpdisciplināras programmas un kvalifikācijas, kā arī citur neklasificētas programmas. Starpdisciplināras programmas ir izglītības programmas, kas ietver divas vai vairākas akadēmiskās, zinātnes vai mākslas izglītības tematiskās jomas, savukārt, starpnozaru programmas ir izglītības programmas, kas attiecas uz divām vai vairākām nozarēm. Tā kā var nebūt vienkārši noteikt precīzu izglītības programmu starpdisciplinārā vai daudznozaru jomā, tad šādos gadījumos nosaka galveno izglītības jomu. Ja nav pieejama pietiekama informācija, lai noteiktu kredītpunktu vai paredzētā mācību laika relatīvo daļu, programmu vai kvalifikāciju klasificē jomā, kas tās nosaukumā norādīta pirmajā vietā.
Ja galveno priekšmetu nevar identificēt, jo programma vai kvalifikācija aptver vairākas jomas, no kurām neviena nedominē, programmu vai kvalifikāciju klasificē starpdisciplinārā kategorijā. Statistikā un laikrindās, starptautiskajos un nacionālajos salīdzinājumos unikālās programmas dati tiek apstrādāti viena klasificētā programmas koda līmenī.
Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 322 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju" turpmāk tiks aktualizēti pēc vajadzības, tai skaitā atbilstoši sociālo partneru un nozaru ekspertu padomju ierosinājumiem.
Tiesību akta projektā ietvertais regulējums dos iespēju pilnīgāk īstenot profesionālās izglītības satura reformas, īstenot profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmas visos Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras un profesionālas kvalifikācijas līmeņos, ietverot arī visus augstākās izglītības līmeņus.
Tiesību akta projekts veicinās Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija rīkojumu Nr. 436 “Par izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam”) 3. mērķa “Atbalsts ikviena izaugsmei” 3.3. rīcības virziena “Pieaugušo izglītības attīstība” 3.3.1. uzdevuma “nodrošināt kvalitatīvu un pieejamu pieaugušo izglītības piedāvājumu” izpildi. Viens no pamatnostādņu perioda būtiskākajiem pasākumiem pieaugušo izglītības attīstībā ir formālās izglītības (arī otrās iespējas izglītības) piedāvājuma paplašināšana pieaugušajiem, stiprinot profesionālās izglītības un augstākās izglītības institūciju darbu ar pieaugušajiem izglītojamiem.
Tiesību akta projekts sagatavots, ievērojot Profesionālās izglītības likuma 16.2 un 16.3 pantā noteikto, ka tehnikums un mākslu izglītības kompetences centrs ir tiesīgs īstenot arī profesionālās tālākizglītības programmas, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju tajās profesionālajās kvalifikācijās, kurās tehnikums vai mākslu izglītības kompetences centrs īsteno atbilstošas izglītības programmu grupas ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas izglītības programmas un augstākās izglītības pakāpē nav studiju programmas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguvei. Tehnikuma un mākslu izglītības kompetences centra īstenotajās profesionālās tālākizglītības programmās, kas dod iespēju iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju, varēs iegūt piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju, bet ne augstāko izglītību. Attiecīgi tiesību akta projekts paredz precizēt noteikumu Nr. 322 1. pielikumu, ietverot jaunu programmu veidu ar 32T izglītības programmu kodu. No Profesionālās izglītības likuma 16.7 panta izriet, ka profesionālās tālākizglītības programmas piektā līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvei ir tiesīgas īstenot arī koledžas tajās profesionālajās kvalifikācijās, kurās koledža īsteno atbilstošas profesionālās izglītības programmas grupas ceturtā līmeņa profesionālās kvalifikācijas izglītības programmas Līdz ar to minētais attiecināms arī uz koledžu tiesībām īstenot profesionālās tālākizglītības programmas, kurās paredzēta piektā līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve, ja nav studiju programmas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguvei.
Atbilstoši Augstskolu likumā noteiktajam tiesību akta projektā ir iekļautas jaunas programmas ar pirmā un otrā koda ciparu (ar burtu) – 48 un 52 −, kā arī tiek precizēti visu triju augstākās izglītības līmeņu studiju programmu — bakalaura, maģistra un doktora studiju – nosaukumi. Profesionālo doktoru mākslās diplomi, kas tikuši izsniegti akadēmiskā doktora 51 programmas kodā, izglītības klasifikācijā laikrindās tiek fiksēti kā 51 koda programmas diplomi. Programmas koda grozījumu izmaiņas pieprasa augstskolas Akadēmiskās informācijas centram, un tie netiek piemēroti atpakaļejoši.
48 koda programmas, kas licencētas pirms šo noteikumu spēkā stāšanās, nav salīdzināmas laikrindās un hronoloģiski, izņemot 48 141 koda programmas.
Tiesību akta projektā ietvertais regulējums ir veidots, dodot iespējas personām profesionālajā tālākizglītībā iegūt 5.–8. profesionālā kvalifikācijas līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai specializāciju, lai apmierinātu augošo vajadzību pēc augstāka līmeņa profesionālajām kompetencēm un prasmēm. Lai paplašinātu profesionālās izglītības piedāvājumu, ietverot visus profesionālās kvalifikācijas līmeņus, projekta 1. pielikumā ietverti jauni programmu veidi ar pirmā un otrā koda ciparu (ar burtu) kodiem − 10T, 21T un 31T. Kā arī tiek ieviesti jauni programmu veidi augstākās izglītības pakāpē visos profesionālās kvalifikācijas līmeņos profesionālās tālākizglītības īstenošanai ar pirmā un otrā koda cipariem (ar burtu) − 41T, 42T, 47T, 50T. Lai ieviestu profesionālās pilnveides izglītības programmas augstākās izglītības pakāpē, tiek paplašināts profesionālās izglītības piedāvājums, ieviešot programmu veidus ar pirmā un otrā koda cipariem (ar burtu) – 41P, 42P, 47P, 50P.
Tiesību akta projekts sagatavots (noteikumu Nr. 322 aktualizācija) profesionālās tālākizglītības programmu, t.sk. augstākās izglītības pakāpes izglītības programmu (no piektā līdz astotajam profesionālās kvalifikācijas līmenim) ieviešanai un tiks sagatavoti attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumos Nr. 253 “Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība”, papildinot minēto noteikumu 2. punktu attiecībā uz Profesionālās izglītības likuma 16.2 panta otrajā daļā un 16.3 panta otrajā daļā norādīto profesionālās tālākizglītības programmu licencēšanu. Minēto izglītības programmu licencēšanu veiks Izglītības kvalitātes valsts dienests.
Noteikumu Nr. 322 5. punktā ir ietverts regulējums un noteikts datums, līdz kuram bija derīgas iepriekš izsniegtās licences vai akreditācijas lapas izglītības programmu īstenošanai ar attiecīgu koda ciparu. Tiesību akta projektā paredzēts 5. punktu izteikt jaunā redakcijā, precizējot, ka tajā minētās licences vai akreditācijas lapas (ar attiecīgiem kodu cipariem) ir derīgas līdz tajās norādītā termiņa beigām.
Pēc tiesību akta projekta pieņemšanas un Latvijas izglītības klasifikācijas aktualizācijas tiks papildināta Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk – VIIS) funkcionalitāte, papildinot to ar iespēju licencēt profesionālās tālākizglītības programmas piektajā profesionālās kvalifikācijas līmenī, kuras atbilstoši nozares kvalifikāciju struktūrai īsteno Profesionālās izglītības likuma 16.2 un 16.3 pantā noteiktās profesionālās vidējās izglītības iestādes – tehnikumi un mākslu izglītības kompetences centri. Līdz ar to tiks veikti grozījumi 2019. gada 25. jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi". VIIS funkcionalitāte tiks nodrošināta ministrijas budžeta ietvaros.
Tiesību akta projekts paredz noteikumu Nr. 322 2. un 4. pielikumā mainīt izglītības tematisko grupu, izglītības tematisko jomu, izglītības programmu grupu un izglītības programmu kopu nosaukumus atbilstoši starptautiskajai klasifikācijai.
Tāpat izmaiņas ir veiktas arī izglītības programmu un kvalifikāciju ISCED kodējumā – izglītības tematiskajās jomās ir iekļautas starpdisciplināras programmas un kvalifikācijas, kā arī citur neklasificētas programmu grupas.
Tiesību akta projekts paredz, ka šajos noteikumos noteikto attiecībā uz 1. pielikumā minētajām profesionālās izglītības programmām pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē ar pirmajiem un otrajiem koda cipariem (bez burta) – 48 un 52 – un ar pirmajiem un otrajiem koda cipariem (ar burtu) – 21T, 31T, 32T, 41T, 41P, 42T, 42P, 47T, 47P, 50T, 50P − piemēro ar 2025. gada 1. augustu, jo ir nepieciešams laiks VIIS funkcionalitātes nodrošināšanai un integrēšanai Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmā (IKMS).
Tiesību akta projekts arī paredz, ka 2. pielikumā minēto attiecībā uz izglītības tematiskās jomas "Valodas" nodalīšanu no izglītības tematiskās jomas "Humanitārās zinātnes", kā arī izglītības tematiskā jomas "Datorika" nosaukuma maiņu uz "Informācijas un komunikāciju tehnoloģijas" Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikācijā piemēro no 2026. gada 1. aprīļa. Minētais saistīts ar nepieciešamību šos nosacījumus saskaņot a ar citiem normatīvajiem aktiem, piemēram, Ministru kabineta 2016. gada 23. decembra noteikumiem Nr. 810 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju”, kuri reglamentē amatpersonu amatu, tai skaitā Valsts robežsardzes amatpersonu, klasificēšanu saimēs un līmeņos, nosaka veicamos pamatpienākumus. Minēto noteikumu 2. pielikumā noteiktas izglītības tematiskās jomas, kas nepieciešamas amatpersonām amata pienākumu veikšanai konkrētajā saimē un līmenī, un ir iestrādātas attiecīgajos Iekšlietu iestāžu, tostarp Valsts policijas , Valsts robežsardzes amatpersonu amatu aprakstos. Abu minēto noteikumu (Nr.322 un Nr.810) nesaskaņošana radīs draudus vairāku amatpersonu dienesta turpināšanai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs - Valsts robežsardzē un Valsts policijā, jo viņu amata aprakstā minētie nosacījumi neatbildīs Ministru kabineta noteikumos noteiktajām prasībām.
Tiesību akta projektā noteiktās izmaiņas attiecībā uz izglītības programmu trešo, ceturto un piekto koda ciparu (izglītības tematiskā grupa, izglītības tematiskā joma, izglītības programmu grupa, 2. un 4. pielikums) tiks ieviestas VIIS centralizēti atbilstoši administrēšanas procedūrai līdz 2025. gada 1. augustam. Savukārt jau licencēto profesionālās izglītības programmu kodu un citu licencēšanas datu maiņa (ja attiecināms) tiks veikta VIIS līdz izglītības iestādes institucionālās akreditācijas termiņa beigām, bet ne vēlāk ka līdz 2026.gada 31.augustam.
Lai atvieglotu starptautisku salīdzināšanu un statistikas datu apstrādi, tiesību akta projektā ir ievērota valstī iedibinātā nomenklatūra un ir ņemta vērā izglītības jomu klasifikācija un kodējums saskaņā ar jaunāko Starptautiskās standartizētās izglītības klasifikācijas (turpmāk −ISCED) versiju.
Ir ņemts vērā, ka ir šādi ISCED-A (sasniegumu) līmeņi:
ISCED 0 līmenis: zemāka nekā pamatizglītība.
ISCED 1. līmenis: pamatizglītība.
ISCED 2. līmenis: zemākā vidējā izglītība
ISCED 3. līmenis: augstākā vidējā izglītība.
ISCED 4. līmenis: pēcvidusskolas izglītība, kas nav augstākā izglītība.
ISCED 5. līmenis: Īsa cikla augstākā izglītība.
SCED 6. līmenis: bakalaura vai līdzvērtīgs līmenis
ISCED 7. līmenis: maģistra vai līdzvērtīgs līmenis
ISCED 8. līmenis: doktora grāds vai līdzvērtīgs līmenis.
ISCED – P koda otrais cipars norāda, kādam izglītības veidam atbilst programma: 4 − akadēmiska izglītība, 5 − profesionālā izglītība un 6 nespecifiska.
Tiesību akta projekta izstrādē ir ņemtas vērā vadlīnijas par izglītības programmu klasifikāciju ISCED-F 2013 ietvaros (https://unece.org/sites/default/files/2024-09/READY_Education_0.pdf): ir iekļautas arī starpdisciplināras programmas un kvalifikācijas, kā arī citur neklasificētas programmas. Starpdisciplināras programmas ir izglītības programmas, kas ietver divas vai vairākas akadēmiskās, zinātnes vai mākslas izglītības tematiskās jomas, savukārt, starpnozaru programmas ir izglītības programmas, kas attiecas uz divām vai vairākām nozarēm. Tā kā var nebūt vienkārši noteikt precīzu izglītības programmu starpdisciplinārā vai daudznozaru jomā, tad šādos gadījumos nosaka galveno izglītības jomu. Ja nav pieejama pietiekama informācija, lai noteiktu kredītpunktu vai paredzētā mācību laika relatīvo daļu, programmu vai kvalifikāciju klasificē jomā, kas tās nosaukumā norādīta pirmajā vietā.
Ja galveno priekšmetu nevar identificēt, jo programma vai kvalifikācija aptver vairākas jomas, no kurām neviena nedominē, programmu vai kvalifikāciju klasificē starpdisciplinārā kategorijā. Statistikā un laikrindās, starptautiskajos un nacionālajos salīdzinājumos unikālās programmas dati tiek apstrādāti viena klasificētā programmas koda līmenī.
Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumi Nr. 322 "Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju" turpmāk tiks aktualizēti pēc vajadzības, tai skaitā atbilstoši sociālo partneru un nozaru ekspertu padomju ierosinājumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- profesionālās izglītības iestāžu izglītojamie
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekts paplašina profesionālās izglītības piedāvājums, paplašinot izglītības programmu klāstu profesionālās un augstākās izglītības pakāpē ar 1. pielikumā minētajām profesionālās un augstākās izglītības programmām ar pirmajiem un otrajiem koda cipariem (ar burtu/bez burta) – 21T, 31T, 32T, 41T, 41P, 42T, 42P, 47T, 47P, 48, 50T, 50P un 52.
Juridiskās personas
- izglītības iestādes
- Izglītības kvalitātes valsts dienests
- Augstākās Izglītības kvalitātes aģentūra
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Centrālā statistikas pārvalde
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes sagatavos jaunas izglītības programmas īstenošanai ar kodiem 21T, 31T, 32T, 41T, 41P, 42T, 42P, 47T, 47P, 48, 50T, 50P un 52, kā arī ieviesīs jaunas izglītības tematiskās grupas, tematiskās jomas un programmu grupas), izmantojot tiesību akta projekta 2. pielikumu un izglītības programmu kopas (tiesību akta projekta 4. pielikums).
Izglītības kvalitātes valsts dienests ņems vērā tiesību akta projektu, licencējot izglītības programmas un savukārt Augstākās Izglītības kvalitātes aģentūra - studiju virziena akreditācijas ietvaros. Tiesību akta projekts ietekmēs Valsts izglītības informācijas sistēmas darbību - tiks paplašināta tās funkcionalitāte, papildinot izglītības programmu klāstu ar jauniem programmu veidiem ar pirmajiem un otrajiem koda cipariem (ar burtu/bez burta): 21T, 31T, 32T, 41T, 41P, 42T, 42P, 47T, 47P, 48, 50T, 50P un 52. Centrālās statistikas pārvaldes darbs tiks ietekmēts, apkopojot izglītības datus un gatavojot ziņojumus.
Izglītības kvalitātes valsts dienests ņems vērā tiesību akta projektu, licencējot izglītības programmas un savukārt Augstākās Izglītības kvalitātes aģentūra - studiju virziena akreditācijas ietvaros. Tiesību akta projekts ietekmēs Valsts izglītības informācijas sistēmas darbību - tiks paplašināta tās funkcionalitāte, papildinot izglītības programmu klāstu ar jauniem programmu veidiem ar pirmajiem un otrajiem koda cipariem (ar burtu/bez burta): 21T, 31T, 32T, 41T, 41P, 42T, 42P, 47T, 47P, 48, 50T, 50P un 52. Centrālās statistikas pārvaldes darbs tiks ietekmēts, apkopojot izglītības datus un gatavojot ziņojumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Sagatavošanas stadijā ir Ministru kabineta noteikumu projekts "valsts augstākās izglītības standarts "(24-TA-2012) un Ministru kabineta noteikumu projekts Valsts profesionālās pamatizglītības standarts"(24-TA-1974), kas tiks salāgoti ar tiesību akta projektā noteikto.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības kvalitātes valsts dienests, Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības attīstības aģentūra, Valsts izglītības satura centrs, Akadēmiskās informācijas centrs, Augstākās izglītības kvalitātes aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Grozījumu projekta izskatīšanā un viedokļa izteikšanā tika iesaistīta Centrālā statistikas pārvalde
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
