Anotācija

24-TA-3062: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums 20.00.00 programmā "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" ir izstrādāts pamatojoties uz:
       - Ministru kabineta 2024.gada 26.novembra noteikumu Nr.737 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (prot. Nr. 50 22. §) protokola 3. un 4.punktu.
       - Likuma ''Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam'' 70. pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali 1 467 537 euro apmērā, lai no 2025.gada 1.janvāra  nodrošinātu integrētu, multidisciplināru, ambulatoru valsts apmaksāto veselības aprūpi iekaisīgu zarnu slimības pacientiem, uzlabotu veselības aprūpi ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem, kā arī valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā iekļautu tīklenes slimību pacientiem intravitreālās injekcijās pielietotos medikamentus.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024.gada 26.novembra noteikumu Nr.737 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (prot. Nr. 50 22. §), kuru protokollēmuma 3.punkts nosaka, ka Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" 5.4, 182.2 punktā, 2.11., 3.11.2.,  16.5., 17.4. apakšpunktā, 10.pielikuma 2.26.apakšpunktā iekļautajiem pasākumiem, kā arī  integrētai, multidisciplinārai, ambulatorai valsts apmaksātai veselības aprūpei iekaisīgu zarnu slimības pacientiem un 5.pielikuma 12.1.apakšpunktā tīklenes slimību pacientiem intravitreālās injekcijās pielietotiem medikamentiem 2025.gadā 1 467 537 euro apmērā, 2026. gadam  1 634 748 euro apmērā un 2027.gadam un turpmāk ik gadu 1 801 959 euro apmērā  segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" 2025.gadam 1 467 537 euro apmērā, lai  nodrošinātu integrētu, multidisciplināru, ambulatoru valsts apmaksāto veselības aprūpi iekaisīgu zarnu slimības pacientiem, uzlabotu veselības aprūpi iedzīvotājiem, kuri atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās, lai iekļautu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā tīklenes slimību pacientiem intravitreālās injekcijās pielietotos medikamentus.
Risinājuma apraksts

Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam'' 70. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2025.gadam 1 467 537 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammām, tai skaitā:
1) uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 52 542 euro apmērā, lai  nodrošinātu integrētu, multidisciplināru, ambulatoru valsts apmaksāto veselības aprūpi iekaisīgu zarnu slimības pacientiem.
2) uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" 1 192 047 euro apmerā, lai uzlabotu veselības aprūpi iedzīvotājiem, kuri atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās.
3) uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 222 948 euro apmērā, lai iekļautu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā tīklenes slimību pacientiem intravitreālās injekcijās pielietotos medikamentus.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
1 467 537
0
1 634 748
1 801 959
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
1 467 537
0
1 634 748
1 801 959
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 467 537
0
-1 634 748
-1 801 959
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 467 537
0
-1 634 748
-1 801 959
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
1 467 537
0
1 634 748
1 801 959
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam'' 70. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2025.gadam 1 467 537 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammām, tai skaitā:
1) uz apakšprogrammu 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 52 542 euro apmērā, lai  nodrošinātu integrētu, multidisciplināru, ambulatoru valsts apmaksāto veselības aprūpi iekaisīgu zarnu slimības pacientiem (skat., anotācijas 1.pielikumu).
2) uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" 1 192 047 euro apmerā, lai uzlabotu veselības aprūpi iedzīvotājiem, kuri atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās (skat., anotācijas 2.pielikumu).
3) uz apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana" 222 948 euro apmērā, lai iekļautu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstā tīklenes slimību pacientiem intravitreālās injekcijās pielietotos medikamentus (skat., anotācijas 3.pielikumu).

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali 2025. gadam atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali 2025. gadam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.

Nacionālajam veselības dienestam, piešķirot šajā rīkojumā paredzēto komercdarbības atbalstu, ir jāievēro Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) nosacījumi.

Rīkojuma 1.punktā plānotā pārdale tiks veikta pēc likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” stāšanās spēkā.

Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, Veselības ministrija iesniegs priekšlikumus Finanšu ministrijai
palielināt Veselības ministrijai bāzes izdevumus 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam, paredzot finansējuma pārdali 2026. gadā 1 634 748 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 1 801 959 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-