23-TA-1430: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Informācijas apkopošana un statistikas veidošana veterināro zāļu aprites jomā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, nodrošinot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra regulas 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk - Regula 2019/6) prasību izpildi un veicinot digitālu risinājumu ieviešanu veterināro zāļu izplatīšanas un lietošanas datu uzskaitē. Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk - dienests) izveido valsts informācijas sistēmu "Veterinārā e-veselības informācijas sistēma eVETIS”” (turpmāk – e-sistēma) datu ziņošanai par dzīvniekiem lietotām veterinārām un cilvēkiem paredzētām antimikrobiālām zālēm.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta "Informācijas apkopošana un statistikas veidošana veterināro zāļu aprites jomā" (turpmāk - projekts) mērķis ir nodrošināt salīdzināmu datu vākšanu un statistikas veidošanu par dzīvniekiem izplatītajām un lietotajām zālēm, ieviešot digitālus risinājumus, lai varētu novērtēt šādu zāļu lietošanu produktīvajiem dzīvniekiem saimniecību līmenī, samazinātu administratīvo slogu datu sniedzējiem par veterināro zāļu izplatīšanu, un nodrošinātu datu vākšanu, apkopošanu un ziņošanu Eiropas Zāļu aģentūrai, izpildot Regulas 2019/6 57. panta prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Informāciju par veterināro izplatīšanu vāc un apkopo dienests saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumiem Nr. 336 "Informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtība veterināro zāļu aprites jomā" (turpmāk - noteikumi Nr. 336), kuros ir noteiktas prasības veterināro zāļu ražotājiem, importētājiem, izplatītājiem vairumtirdzniecībā un veterinārajām aptiekām ziņot dienestam datus par valstī izplatītajām veterinārajām zālēm, kā arī ir noteikta kārtība, kādā dienests apkopo datus un veido statistiku par valstī izplatītajām veterinārajām zālēm.
Veterinārmedicīniskās prakses iestādei un veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam (turpmāk - praktizējošs veterinārārsts), un dzīvnieku īpašniekam vai turētājam (turpmāk - dzīvnieku īpašnieks) ir pienākums reģistrēt un uzglabāt datus par produktīvajiem dzīvniekiem lietotajām zālēm saskaņā ar prasībām Ministru kabineta 2013. gada 27. augustā noteikumos Nr. 644 "Dzīvniekos un to produktos esošu noteiktu vielu un to atliekvielu kontroles un tās finansēšanas kārtība"(turpmāk - noteikumi Nr. 644), lai nodrošinātu dzīvniekiem lietoto zāļu izsekojamību un pārtikas nekaitīgumu. Arī regulas 2019/6 108. pants paredz produktīvo dzīvnieku īpašnieku pienākumu reģistrēt datus par dzīvniekiem lietotām zālēm. Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 337 “Zāļu iegādes, uzglabāšanas, uzskaites, lietošanas un iznīcināšanas noteikumi veterinārmedicīniskās prakses iestādēs” (turpmāk - noteikumi Nr. 337) noteikts, ka praktizējošam veterinārārstam jāreģistrē un jāuzglabā informāciju par saņemtajām, dzīvniekiem lietotajām un dzīvnieku īpašniekam izsniegtajām zālēm. Praktizējošs veterinārārsts dzīvnieku īpašniekam drīkst izsniegt veterinārās zāles dzīvnieka ārstēšanas kursam. Dzīvnieku īpašniekam un praktizējošam veterinārārstam dzīvniekiem lietoto zāļu reģistru ir jāuzglabā vismaz piecus gadus pēc notikuma. Praktizējošam veterinārārstam reizi gadā jāveic audits, salīdzinot saņemto un izsniegto vai izlietoto zāļu daudzumu.
Valstī pašlaik nedarbojas informācijas sistēma veterinārmedicīnā, ar ko nodrošina visaptverošu datu vākšanu un apkopošanu par zāļu lietošanu dzīvniekiem, kas ļautu efektīvi apkopot un analizēt datus par veterināro zāļu lietošanu veterinārmedicīnā, tostarp, iegūt salīdzināmus un ticamus datus par antimikrobiālos līdzekļus saturošu zāļu (turpmāk - antimikrobiālās zāles) lietošanu dzīvniekiem. Lai izstrādātu mērķtiecīgus pasākumus antimikrobiālās rezistences ierobežošanai, kas saistīti ar antimikrobiālo zāļu lietošanas samazinājumu, ir svarīgi noteikt iespējamos sabiedrības un dzīvnieku veselības riska faktorus. Datu, kas attiecas uz antimikrobiālo zāļu izplatīšanu un lietošanu dzīvniekiem, apkopošanai un analīzei daudzu gadu garumā vajadzētu ļaut identificēt šādus riska faktorus, kas palīdzētu definēt mērķtiecīgus pasākumus antimikrobiālās rezistences ierobežošanai un uzraudzīt minēto pasākumu efektivitāti saskaņā ar pieeju, kas izklāstīta Eiropas Savienības “Viena veselība” rīcības plānā antimikrobiālās rezistences ierobežošanai. Tādēļ regulas 2019/6 57. pantā paredzēta prasība valstīm vākt ticamus un salīdzināmus datus ne tikai par antimikrobiālo zāļu izplatīšanas (pārdošanas) apjomiem, bet arī par antimikrobiālo zāļu lietošanu dzīvniekiem. Regulas 2019/6 57. pants paredz jaunu pienākumu katras valsts kompetentajai iestādei vākt un apkopot datus par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm un apkopotos datus ziņot Eiropas Zāļu aģentūrai konkrētā, EK tieši piemērojamos aktos noteiktā formātā. Farmācijas likuma 12. panta pirmās daļas 1.1 punkts nosaka, ka dienests izpilda regulā 2019/6 minētās kompetentās iestādes funkcijas.
Komisijas 2021. gada 29. janvāra Deleģētā regula (ES) 2021/578 ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6 papildina attiecībā uz prasībām, kas piemērojamas datu vākšanai par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem (turpmāk - regula 2021/578), paredz dalībvalstu kompetento iestāžu pienākumu nodrošināt visaptverošus un augstas kvalitātes datus par antimikrobiālo zāļu lietošanu katrai dzīvnieku sugai un kategorijai saimniecību līmenī, kā arī paredz dalībvalstu pienākumu izveidot daļēji vai pilnībā automatizētas pastāvīgas datu vākšanas sistēmas, kas ļauj tieši izvērtēt zāļu lietošanu, pārskatīt datu konsekvenci un nodrošināt ievākto datu derīgumu. Tāpat dalībvalstīm ir jāizstrādā programmatūras risinājumi, kas atvieglo šādu datu vākšanu un atbalsta kvalitātes nodrošināšanu, validēšanu un kvalitātes kontroli.
Komisijas 2022. gada 16. februāra Īstenošanas regula (ES) 2022/209, ar ko nosaka to datu formātu, kuri jāvāc un jāpaziņo, lai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulai (ES) 2019/6 noteiktu antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem (turpmāk - regula 2022/209), nosaka datu formātu, kādā antimikrobiālo zāļu pārdošanas un lietošanas datus jāziņo Eiropas Zāļu aģentūrai.
Ņemot vērā lielo grozījumu apjomu, kas jāveic noteikumos Nr. 336, tiek izstrādāti jauni noteikumi, saglabājot pašlaik noteikumos Nr. 336 noteiktās prasības par veterināro zāļu izplatīšanas datu sniedzējiem, datiem, kādus izplatītāji sniedz dienestam par izplatītajām veterinārajām zālēm, un datu sniegšanas termiņiem. Tiek noteikts jauns, digitalizēts formāts izplatīšanas datu sniegšanai. Vienlaikus paredzētas jaunas prasības dzīvniekiem lietoto zāļu ziņošanai, ieviešot Regulas 2019/6 57. panta, regulas 2021/578 un regulas 2022/209 prasības.
Veterinārmedicīniskās prakses iestādei un veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam (turpmāk - praktizējošs veterinārārsts), un dzīvnieku īpašniekam vai turētājam (turpmāk - dzīvnieku īpašnieks) ir pienākums reģistrēt un uzglabāt datus par produktīvajiem dzīvniekiem lietotajām zālēm saskaņā ar prasībām Ministru kabineta 2013. gada 27. augustā noteikumos Nr. 644 "Dzīvniekos un to produktos esošu noteiktu vielu un to atliekvielu kontroles un tās finansēšanas kārtība"(turpmāk - noteikumi Nr. 644), lai nodrošinātu dzīvniekiem lietoto zāļu izsekojamību un pārtikas nekaitīgumu. Arī regulas 2019/6 108. pants paredz produktīvo dzīvnieku īpašnieku pienākumu reģistrēt datus par dzīvniekiem lietotām zālēm. Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 337 “Zāļu iegādes, uzglabāšanas, uzskaites, lietošanas un iznīcināšanas noteikumi veterinārmedicīniskās prakses iestādēs” (turpmāk - noteikumi Nr. 337) noteikts, ka praktizējošam veterinārārstam jāreģistrē un jāuzglabā informāciju par saņemtajām, dzīvniekiem lietotajām un dzīvnieku īpašniekam izsniegtajām zālēm. Praktizējošs veterinārārsts dzīvnieku īpašniekam drīkst izsniegt veterinārās zāles dzīvnieka ārstēšanas kursam. Dzīvnieku īpašniekam un praktizējošam veterinārārstam dzīvniekiem lietoto zāļu reģistru ir jāuzglabā vismaz piecus gadus pēc notikuma. Praktizējošam veterinārārstam reizi gadā jāveic audits, salīdzinot saņemto un izsniegto vai izlietoto zāļu daudzumu.
Valstī pašlaik nedarbojas informācijas sistēma veterinārmedicīnā, ar ko nodrošina visaptverošu datu vākšanu un apkopošanu par zāļu lietošanu dzīvniekiem, kas ļautu efektīvi apkopot un analizēt datus par veterināro zāļu lietošanu veterinārmedicīnā, tostarp, iegūt salīdzināmus un ticamus datus par antimikrobiālos līdzekļus saturošu zāļu (turpmāk - antimikrobiālās zāles) lietošanu dzīvniekiem. Lai izstrādātu mērķtiecīgus pasākumus antimikrobiālās rezistences ierobežošanai, kas saistīti ar antimikrobiālo zāļu lietošanas samazinājumu, ir svarīgi noteikt iespējamos sabiedrības un dzīvnieku veselības riska faktorus. Datu, kas attiecas uz antimikrobiālo zāļu izplatīšanu un lietošanu dzīvniekiem, apkopošanai un analīzei daudzu gadu garumā vajadzētu ļaut identificēt šādus riska faktorus, kas palīdzētu definēt mērķtiecīgus pasākumus antimikrobiālās rezistences ierobežošanai un uzraudzīt minēto pasākumu efektivitāti saskaņā ar pieeju, kas izklāstīta Eiropas Savienības “Viena veselība” rīcības plānā antimikrobiālās rezistences ierobežošanai. Tādēļ regulas 2019/6 57. pantā paredzēta prasība valstīm vākt ticamus un salīdzināmus datus ne tikai par antimikrobiālo zāļu izplatīšanas (pārdošanas) apjomiem, bet arī par antimikrobiālo zāļu lietošanu dzīvniekiem. Regulas 2019/6 57. pants paredz jaunu pienākumu katras valsts kompetentajai iestādei vākt un apkopot datus par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm un apkopotos datus ziņot Eiropas Zāļu aģentūrai konkrētā, EK tieši piemērojamos aktos noteiktā formātā. Farmācijas likuma 12. panta pirmās daļas 1.1 punkts nosaka, ka dienests izpilda regulā 2019/6 minētās kompetentās iestādes funkcijas.
Komisijas 2021. gada 29. janvāra Deleģētā regula (ES) 2021/578 ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6 papildina attiecībā uz prasībām, kas piemērojamas datu vākšanai par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem (turpmāk - regula 2021/578), paredz dalībvalstu kompetento iestāžu pienākumu nodrošināt visaptverošus un augstas kvalitātes datus par antimikrobiālo zāļu lietošanu katrai dzīvnieku sugai un kategorijai saimniecību līmenī, kā arī paredz dalībvalstu pienākumu izveidot daļēji vai pilnībā automatizētas pastāvīgas datu vākšanas sistēmas, kas ļauj tieši izvērtēt zāļu lietošanu, pārskatīt datu konsekvenci un nodrošināt ievākto datu derīgumu. Tāpat dalībvalstīm ir jāizstrādā programmatūras risinājumi, kas atvieglo šādu datu vākšanu un atbalsta kvalitātes nodrošināšanu, validēšanu un kvalitātes kontroli.
Komisijas 2022. gada 16. februāra Īstenošanas regula (ES) 2022/209, ar ko nosaka to datu formātu, kuri jāvāc un jāpaziņo, lai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulai (ES) 2019/6 noteiktu antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem (turpmāk - regula 2022/209), nosaka datu formātu, kādā antimikrobiālo zāļu pārdošanas un lietošanas datus jāziņo Eiropas Zāļu aģentūrai.
Ņemot vērā lielo grozījumu apjomu, kas jāveic noteikumos Nr. 336, tiek izstrādāti jauni noteikumi, saglabājot pašlaik noteikumos Nr. 336 noteiktās prasības par veterināro zāļu izplatīšanas datu sniedzējiem, datiem, kādus izplatītāji sniedz dienestam par izplatītajām veterinārajām zālēm, un datu sniegšanas termiņiem. Tiek noteikts jauns, digitalizēts formāts izplatīšanas datu sniegšanai. Vienlaikus paredzētas jaunas prasības dzīvniekiem lietoto zāļu ziņošanai, ieviešot Regulas 2019/6 57. panta, regulas 2021/578 un regulas 2022/209 prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu regulas 2019/6 57. panta prasību ieviešanu par dzīvniekiem lietoto antimikrobiālo zāļu lietošanas datu apkopošanu un ziņošanu, izmantojot digitālos risinājumus, ir jāizveido valsts informācijas sistēma veterinārmedicīnā, kas ir strukturizēta informācijas tehnoloģiju un datu bāzu kopums attiecībā uz veterinārajām zālēm un cilvēkiem paredzētām zālēm (ko paredzēts lietot dzīvniekiem), lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem, novietnēm un dzīvniekiem, veterināro zāļu izplatītājiem, veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējiem un veterinārmedicīniskās prakses iestādēm. Šo sistēmu lietojot, tiek nodrošināta valsts funkciju izpildei veterināro zāļu apritē nepieciešamās informācijas ierosināšana, apkopošana, uzkrāšana, apstrādāšana, izmantošana un iznīcināšana, kā arī jānosaka informācijas sistēmas pārvaldnieks. Informācijas sistēmas darbībai ir nepieciešama informācija no citām informācijas sistēmām, kas ietver dienesta Veterināro zāļu reģistru, Zāļu valsts aģentūras cilvēkiem paredzēto zāļu reģistra, Lauku atbalsta dienesta lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistra u.t.t.
Risinājuma apraksts
Kā projekta izdošanas pamatojums papildus Farmācijas likuma 5. panta 21. punktam ir noteikts arī Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta 1.2 punkts.
Projektā paredzēts:
a) ka noteikumi nosaka informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtību veterināro zāļu aprites jomā, kas, ņemot vērā Farmācijas likuma 4. panta otro daļu, 6.1pantu un 21.1pantu, ietver arī cilvēkiem paredzēto zāļu lietošanu dzīvniekiem. Tāpat projektā paredzēts, ka noteikumi nosaka valsts informācijas sistēmas veterinārmedicīnā “Veterinārā e-veselības informācijas sistēma eVETIS”” (turpmāk – e-sistēma) pārzini, noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, iekļaujamo informāciju un tās apjomu, kārtību, kādā informāciju apstrādā un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai (projekta 1.punkts);
b) ka dienests apkopo datus un veido statistiku par valstī izplatītajām, ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām un aptiekās izgatavotajām veterinārajām zālēm, kā arī par veterināro un cilvēkiem paredzēto zāļu (turpmāk- zāles) lietošanu dzīvniekiem (projekta 2. punkts);
c) e–sistēmas izveides pamatojums, nosakot, ka dienests e – sistēmu veido un uztur, lai nodrošinātu regulas 2019/6 57. panta, regulas 2021/578 un regulas 2022/209 prasības (projekta 3. punkts).
Projektā paredzēts:
a) ka noteikumi nosaka informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtību veterināro zāļu aprites jomā, kas, ņemot vērā Farmācijas likuma 4. panta otro daļu, 6.1pantu un 21.1pantu, ietver arī cilvēkiem paredzēto zāļu lietošanu dzīvniekiem. Tāpat projektā paredzēts, ka noteikumi nosaka valsts informācijas sistēmas veterinārmedicīnā “Veterinārā e-veselības informācijas sistēma eVETIS”” (turpmāk – e-sistēma) pārzini, noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, iekļaujamo informāciju un tās apjomu, kārtību, kādā informāciju apstrādā un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai (projekta 1.punkts);
b) ka dienests apkopo datus un veido statistiku par valstī izplatītajām, ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām un aptiekās izgatavotajām veterinārajām zālēm, kā arī par veterināro un cilvēkiem paredzēto zāļu (turpmāk- zāles) lietošanu dzīvniekiem (projekta 2. punkts);
c) e–sistēmas izveides pamatojums, nosakot, ka dienests e – sistēmu veido un uztur, lai nodrošinātu regulas 2019/6 57. panta, regulas 2021/578 un regulas 2022/209 prasības (projekta 3. punkts).
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 336 paredzēja pienākumu veterināro zāļu ražotājam, lieltirgotavai un veterinārajai aptiekai (turpmāk tekstā – izplatītāji) ziņot dienestam datus par veterināro zāļu izplatīšanu un apgrozījumu jeb realizācijas apjomiem. Pašlaik izplatītāji ziņo dienestam datus par valstī pārdotajām veterinārajām zālēm un apgrozījumu, aizpildot katra izplatītāja paša izveidotu veidlapu formātā, ko var apstrādāt ar elektronisko izklājlapu redaktoru Microsoft Office Excel vai atvērtā koda programmatūru Open Office, izmantojot XLS datnes formātu, pēc tam aizpildītās veidlapas nosūtot dienestam e-pastā. Dienests iesūtītos datus apstrādāja, apkopoja un sagatavoja statistiku par valstī pārdotām veterinārajām zālēm. Šis pienākums izplatītājiem rada būtisku resursu patēriņu, aizpildot veidlapu un to nosūtot dienestam uz e-pasta adresi, un dienestam ir papildu resursu patēriņš, saņemot atskaites, tās manuāli pārceļot uz vienotu atskaites veidlapu, labojot kļūdas, apkopojot iesniegtos datus un veidojot statistiku veterināro zāļu izplatīšanas jomā. Dienests ir izstrādājis elektronisku datu apkopošanas sistēmu, kuras ietvaros izplatītāji varēs iesniegt pārdošanas dienesta vienotajā pakalpojumu un reģistru vietnē, kas pieejama dienesta tīmekļvietnē, izmantojot vienkāršotas un standartizētas datu ziņošanas veidnes, un datus par veterināro zāļu apgrozījumu iesniegt tiešsaistē. Iesniegto datu apstrāde notiks automatizēti.
Risinājuma apraksts
Projekta 4.–7. punktā noteikts, ka izplatītāji pēc autentificēšanās dienesta vienotajā pakalpojumu un reģistru vietnē, kas pieejama dienesta oficiālajā timekļvietnē (https://pakalpojumi.pvd.gov.lv/lv/tabs/registers), varēs no tās iegūt datu ziņošanas veidnes par izplatītajām veterinārajām zālēm, tās aizpildīt un augšuplādēt dienesta vienotajā pakalpojumu un reģistru vietnē. Savukārt pārskatu par veterināro zāļu pārdošanas apjomu euro (realizāciju) izplatītāji pēc autentificēšanās varēs ievadīt tiešsaistē. Datu ziņošana un apstrāde būs automatizēta, tādējādi tiks atvieglota gan datu iesniegšana, gan apstrāde un statistikas veidošana un samazināts resursu patēriņš gan datu ziņotājiem, gan dienestam.
Projekta 8. punktā noteikts dienesta pienākums nodrošināt attiecīgas datu ziņošanas veidnes un iespēju pārskatu ievadīt tiešsaistē, kā arī sagatavot datu ziņošanas protokolus, kuros nodrošinot precīzas instrukcijas par datu ziņošanu.
Projekta 9. punktā noteikts dienesta pienākums apkopot datus par veterināro zāļu izplatīšanu, un, pamatojoties uz saņemtajiem datiem, veidot statistiku noteiktā laika termiņā.
Datu par veterināro zāļu izplatīšanu sniedzēji, sniedzamo datu saturs un datu sniegšanas termiņi, kā arī dienesta pienākums veidot un publiskot statistiku nemainās, salīdzinot ar noteikumos Nr. 336 noteiktām prasībām.
Projekta 8. punktā noteikts dienesta pienākums nodrošināt attiecīgas datu ziņošanas veidnes un iespēju pārskatu ievadīt tiešsaistē, kā arī sagatavot datu ziņošanas protokolus, kuros nodrošinot precīzas instrukcijas par datu ziņošanu.
Projekta 9. punktā noteikts dienesta pienākums apkopot datus par veterināro zāļu izplatīšanu, un, pamatojoties uz saņemtajiem datiem, veidot statistiku noteiktā laika termiņā.
Datu par veterināro zāļu izplatīšanu sniedzēji, sniedzamo datu saturs un datu sniegšanas termiņi, kā arī dienesta pienākums veidot un publiskot statistiku nemainās, salīdzinot ar noteikumos Nr. 336 noteiktām prasībām.
Problēmas apraksts
Valstī nav pieejami aktuāli dati par veterināro zāļu pieejamību veterināro zāļu lieltirgotavās. Gadījumos, kad praktizējošiem veterinārārstiem steidzami nepieciešama informācija par konkrētu veterināro zāļu pieejamību valstī, šādas informācijas nepieejamība apgrūtina praktizējošu veterinārārstu iespēju ārstēt dzīvniekus ar vispiemērotākajām zālēm, jo ir jāpatērē laiks, sazinoties ar veterināro zāļu lieltirgotavām, lai uzzinātu, vai nepieciešamās zāles ir pieejamas. Ņemot vērā informācijas sistēmu attīstību, lieltirgotavu informāciju sistēmām ir jābūt savietojamām ar e–sistēmu, izmantojot datu apmaiņas servisus, lai nodrošinātu automatizētu datu nodošanu un neradītu papildu administratīvo slogu lieltirgotavām. Šādas informācijas sistēmu savietojamības nodrošināšanai un prasību ieviešanai ir nepieciešams pārejas periods.
Risinājuma apraksts
Projekta 10. punkts paredz lieltirgotavu pienākumu sniegt dienestam datus par zāļu pieejamību lieltirgotavā, aktualizējot informāciju nākamajā darbdienā pēc tam, kad notikušas izmaiņas. Informācija par veterināro zāļu pieejamību nepieciešama dzīvnieku veselības un labturības, kā arī sabiedrības veselības aizsardzības nolūkā, - lai praktizējošs veterinārārsts varētu ātri saņemt informāciju par veterināro zāļu pieejamību valstī. Šādas informācijas savlaicīga pieejamība palīdzētu praktizējošam veterinārārstam izvēlēties piemērotākās zāles, izvērtējot dzīvniekam nepieciešamo ārstēšanu vai slimību profilaksi.
Projekta 11. punkts paredz dienesta pienākumu nodrošināt lieltirgotavām atbilstošu skaidrojumu un iespēju iesniegt datus, izmantojot digitalizācijas sniegtās priekšrocības, lai lieltirgotavas ar vismazāko resursu patēriņu varētu sniegt pilnvērtīgus datus par veterināro zāļu pieejamību.
Projekta 38. punkts paredz pārejas periodu prasībai lieltirgotavām sniegt datus e-sistēmā par veterināro zāļu pieejamību.
Projekta 11. punkts paredz dienesta pienākumu nodrošināt lieltirgotavām atbilstošu skaidrojumu un iespēju iesniegt datus, izmantojot digitalizācijas sniegtās priekšrocības, lai lieltirgotavas ar vismazāko resursu patēriņu varētu sniegt pilnvērtīgus datus par veterināro zāļu pieejamību.
Projekta 38. punkts paredz pārejas periodu prasībai lieltirgotavām sniegt datus e-sistēmā par veterināro zāļu pieejamību.
Problēmas apraksts
Lieltirgotavas, piegādājot veterinārās zāles veterinārmedicīnas prakses iestādēm vai dzīvnieku īpašniekiem, kas tiesīgi iegādāties veterinārās zāles lieltirgotavā pret praktizējoša veterinārārsta pieprasījumu, izraksta piegādes pavaddokumentu atbilstoši prasībām Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumu Nr. 326 "Veterināro zāļu izplatīšanas un kontroles noteikumi" 11. punktā, ietverot attiecīgo veterināro zāļu nosaukumu, daudzumu iepakojumā un piegādāto ārējo iepakojumu skaitu, ražotāja piešķirto sērijas numuru un derīguma termiņu, veterināro zāļu saņēmēja, kas vienlaikus ir maksātājs, nosaukumu vai vārdu un uzvārdu, veterināro zāļu piegādes adresi, kas atbilst informācijai dienesta uzraudzībai pakļauto uzņēmumu reģistrā vai to personu reģistrā, kuras iegādājas veterinārās zāles lieltirgotavā savas darbības nodrošināšanai bez tiesībām tās izplatīt tālāk, kā arī cita informācija atbilstoši normatīvajiem aktiem par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju. Informācija tiek uzturēta elektroniskā formātā. Ņemot vērā, ka dienestam ir jāziņo EZA informācija par veterināro zāļu izplatīšanu un zāļu lietošanu dzīvniekiem iepakojuma numura līmenī, ir jābūt pieejamai arī informācijai par iepakojuma numuru. Nodrošinot informāciju par piegādātajām zālēm e–sistēmā (ievērojot datu konfidencialitāti), praktizējošam veterinārārstam būtiski atvieglotu datu ievadīšanu par dzīvniekiem lietotām zālēm, veidojot virtuālās noliktavas sistēmu, vienlaikus nodrošinot datu izsekojamību izplatīšanas ķēdē. Ņemot vērā informācijas sistēmu attīstību, būtu lietderīgi nodrošināt lieltirgotavu informāciju sistēmu savietojamību ar e–sistēmu, izmantojot datu apmaiņas servisus, lai nodrošinātu automatizētu datu nodošanu un neradītu papildu administratīvo slogu lieltirgotavām. Ņemot vērā, ka atsevišķos gadījumos nav iespējama automatizēta datu nodošana, jāparedz iespēja ievadīt nepieciešamos datus e–sistēmā vai ievadīt tos konkrēta dokumenta, kas satur nepieciešamos datus, formātā, tos augšupielādējot e-sistēmā. Šādas informācijas sistēmu savietojamībai vai datu iesniegšanai ir nepieciešams ilgāks pārejas laiks, lai lieltirgotavas varētu pielāgot savas datu sistēmas.
Risinājuma apraksts
Projekta 12. punktā paredzēta iespēja lieltirgotavai e-sistēmā automātiski nodot vai ievadīt (tostarp, augšupielādējot dokumentus) informāciju par veterināro zāļu piegādēm veterinārmedicīnas prakses iestādēm vai dzīvnieku īpašniekiem, kas tiesīgi iegādāties veterinārās zāles lieltirgotavā (bez tiesībām tās izplatīt), norādot minimāli iesniedzamo informāciju. Šādas informācijas pieejamība e-sistēmā būtiski atvieglos praktizējošiem veterinārārstiem datu ievadīšanu e–sistēmā par dzīvniekiem lietotām un dzīvnieku īpašniekam atstātām zālēm, jo informācija par piegādātajām zālēm jau būs pieejama e-sistēmā, un to atliks tikai atlasīt no pieejamas izvēlnes. Vienlaikus tiks vienkāršota datu izsekojamība veterināro zāļu visā izplatīšanas ķēdē. Ja lieltirgotavai nebūs iespējams ievadīt vai nodot datus e–sistēma, pats praktizējošais veterinārārsts varēs ievadīt datus e–sistēma, lai nodrošinātu pilnvērtīgu zāļu lietošanas uzskaiti, kas ietver informāciju par vterināro zāļu piegādātāju.
Projekta 13. punktā paredzēts, ka datus par veterināro zāļu pieejamību un datus par piegādātajām veterinārajām zālēm lieltirgotavas dienestam varēs nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus, lai novērstu administratīvā sloga pieaugumu. Prasība nodot automatizēti vai ievadīt informāciju par piegādātajām zālēm ir attiecināma uz gadījumiem, ja un lieltirgotava ar praktizējošo veterinārārstu savstarpēji ir vienojušies par šādu datu ievadīšanu e-sistēmā (piemēram, veterinārmedicīniskās prakses iestāde nenodod datus e-sistēmā automatizēti).
Projekta 38. punkts paredz pārejas periodu prasībai lieltirgotavām sniegt datus e-sistēmā par veterināro zāļu piegādēm.
Projekta 13. punktā paredzēts, ka datus par veterināro zāļu pieejamību un datus par piegādātajām veterinārajām zālēm lieltirgotavas dienestam varēs nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus, lai novērstu administratīvā sloga pieaugumu. Prasība nodot automatizēti vai ievadīt informāciju par piegādātajām zālēm ir attiecināma uz gadījumiem, ja un lieltirgotava ar praktizējošo veterinārārstu savstarpēji ir vienojušies par šādu datu ievadīšanu e-sistēmā (piemēram, veterinārmedicīniskās prakses iestāde nenodod datus e-sistēmā automatizēti).
Projekta 38. punkts paredz pārejas periodu prasībai lieltirgotavām sniegt datus e-sistēmā par veterināro zāļu piegādēm.
Problēmas apraksts
Regulas 2019/6 57. panta 1. un 2. punktā noteikts pienākums dalībvalstu kompetentajām iestādēm apkopot antimikrobiālo zāļu lietošanas datus un ziņot tos Eiropas Zāļu aģentūrai. Datu apkopošanas un ziņošanas mērķis ir tieši vai netieši novērtēt antimikrobiālo zāļu lietošanu produktīvajiem dzīvniekiem saimniecību līmenī un noteikt datos pamatotus antimikrobiālās rezistences ierobežošanas pasākumus. Tādējādi datu apkopošana un analīze veicinās ES stratēģijas «No lauka līdz galdam» mērķu sasniegšanu – samazināt antimikrobiālo līdzekļu pārdošanu dzīvniekiem, lai mazinātu antimikrobiālās rezistences radīto apdraudējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi.
Lai nodrošinātu Regulas 2019/6 prasību izpildi, ar e-sistēmu tiks nodrošināta iespēja praktizējošiem veterinārārstiem veidot elektronisku datu reģistru par konkrētiem produktīvajiem dzīvniekiem lietotām konkrētām zālēm konkrētu saimniecību līmenī. Dzīvnieku īpašnieki varēs piekļūt šiem datiem un viņiem vairs nebūs vajadzības veidot atsevišķu reģistru. Elektroniski reģistrētie dati par zāļu lietošanu tiks automātiski apkopoti.
Daudzās veterinārmedicīniskās prakses iestādēs, kā arī dzīvnieku īpašniekiem (turētājiem) ir IT datu bāzes, kurās jau tiek apkopota informācija par dzīvniekiem lietotām zālēm. Iespēja nodrošināt automatizētu datu nodošanu e–sistēmā, izmantojot datu apmaiņas servisus, ir piemērots rīks, lai novērstu dubultu datu ievadīšanu datu bāzēs vai reģistros, tādējādi novēršot administratīvā sloga pieaugumu.
Regulā 2021/578 un regulā 2022/209 ir noteikts prasību minimums par datiem, ko jāapkopo un jāziņo EZA. Regulas 2019/6 57. panta 5. punktā sniegta izvēle dalībvalstīm piemērot pakāpenisku pieeju antimikrobiālo zāļu lietošanas datu apkopošanai un ziņošanai. Nodrošinot iespēju iesniegt e–sistēmā noteikumos Nr. 337, noteikumos Nr. 644 un regulas 2019/6 108. pantā noteiktos datus par dzīvniekiem lietotām zālēm, varētu novērst dubultu reģistru uzturēšanu.
Lai nodrošinātu Regulas 2019/6 prasību izpildi, ar e-sistēmu tiks nodrošināta iespēja praktizējošiem veterinārārstiem veidot elektronisku datu reģistru par konkrētiem produktīvajiem dzīvniekiem lietotām konkrētām zālēm konkrētu saimniecību līmenī. Dzīvnieku īpašnieki varēs piekļūt šiem datiem un viņiem vairs nebūs vajadzības veidot atsevišķu reģistru. Elektroniski reģistrētie dati par zāļu lietošanu tiks automātiski apkopoti.
Daudzās veterinārmedicīniskās prakses iestādēs, kā arī dzīvnieku īpašniekiem (turētājiem) ir IT datu bāzes, kurās jau tiek apkopota informācija par dzīvniekiem lietotām zālēm. Iespēja nodrošināt automatizētu datu nodošanu e–sistēmā, izmantojot datu apmaiņas servisus, ir piemērots rīks, lai novērstu dubultu datu ievadīšanu datu bāzēs vai reģistros, tādējādi novēršot administratīvā sloga pieaugumu.
Regulā 2021/578 un regulā 2022/209 ir noteikts prasību minimums par datiem, ko jāapkopo un jāziņo EZA. Regulas 2019/6 57. panta 5. punktā sniegta izvēle dalībvalstīm piemērot pakāpenisku pieeju antimikrobiālo zāļu lietošanas datu apkopošanai un ziņošanai. Nodrošinot iespēju iesniegt e–sistēmā noteikumos Nr. 337, noteikumos Nr. 644 un regulas 2019/6 108. pantā noteiktos datus par dzīvniekiem lietotām zālēm, varētu novērst dubultu reģistru uzturēšanu.
Risinājuma apraksts
Projekta 14. punktā noteikts, ka datus par dzīvniekiem lietotām un dzīvnieka īpašniekam izsniegtām zālēm (turpmāk – dzīvniekam lietotas zāles) e–sistēmā ievada praktizējošs veterinārārsts, kā arī ir nodrošināta iespēja praktizējošam veterinārārstam pilnvarot citu peronu, kas viņa vietā ievadīs datus, pilnvarojumu norādot e–sistēmā (norādot laika periodu, cik ilgi pilnvarojums darbojas). Pilnvarot var veterinārmedicīnas prakses iestādes personālu, dzīvnieku īpašnieku (turētāju) vai jebkuru personu, kas sniedz atbalstu praktizējošam veterinārārstam. Kā obligāta prasība par datu ievadīšanu e–sistēmā attiecināma uz antimikrobiālos līdzekļus saturošām cilvēkiem paredzētām un veterinārajām zālēm (turpmāk–antimikrobiālās zāles), bet datus iespējams ievadīt par visām dzīvniekiem lietotām vai dzīvnieku īpašniekam atstātām zālēm (tādējādi veicot datu reģistrēšanu par dzīvniekiem lietotām zālēm tikai vienu reizi - e–sistēmā).
Projekta 15. punktā paredzēta iespēja gan praktizējošiem veterinārārstiem, gan dzīvnieku īpašniekiem, kas savas darbības nodrošināšanai izmanto automatizētu datu apkopošanas sistēmu, datus par dzīvniekiem lietotajām vai, ja attiecināms, dzīvnieka īpašniekam izsniegtām zālēm, e–sistēmā nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus. Šādā gadījumā ir datu sniedzējiem ir jāsazinās ar dienestu un jāveic nepieciešamie pielāgojumi, lai nododamo datu formāts atbilstu e–sistēmas formātam.
Projekta 16. punktā paredzēts datu sniedzēja pienākums e–sistēmā sniegt patiesus un precīzus datus, lai dati par dzīvniekiem lietotām zālēm ir precīzi, uzticami un salīdzināmi. Tāpat datu sniedzējam ir jāpārliecinās, ka dati par konkrētu zāļu lietošanu dzīvniekam un izsniegšanu dzīvnieku īpašniekam e–sistēmā tiek ievadīti tikai vienu reizi.
Projekta 17. punktā paredzēts, ka praktizējošs veterinārārsts vai viņa pilnvarotā persona varēs autentificēties e–sistēmā, izmantojot portāla "Latvija.lv" autentifikācijas rīkus, lai ievadītu datus par dzīvniekiem lietotām zālēm.
Projekta 32. punktā paredzēts, ka dzīvnieku īpašnieks datiem par viņa dzīvniekiem lietotām vai zālēm piekļūs, autentificējoties e–sistēmā, izmantojot portāla "Latvija.lv" autentifikācijas rīkus.
Projekta 18. punktā noteikti minimālie dati, kas obligāti jāievada vai jānodod e–sistēmā, lai nodrošinātu regulas 2021/578 un regulas 2022/209 prasību izpildi par produktīvajiem dzīvniekiem lietotām un dzīvnieku īpašniekam atstātām antimikrobiālām zālēm. Tāpat projekta 6. pielikums apraksta pakāpenisku pieeju datu sniegšanā, lai datu sniedzējam būtu skaidri un viegli izprotami pienākumi (no 2023. gada sniedz datus par liellopiem, cūkām, vistām un tītariem lietotām antimikrobiālām zālēm, no 2026. gada sniedz datus par citiem mājputniem, zirgiem, aitām, kazām, trušiem un zivīm lietotām antimikrobiālām zālēm). Prasība noteikta, lai nodrošinātu minimālo, bet datu iesniegšanu EZA, kā arī dienests saņemtu sākotnējo minimālo informāciju par antimikrobiālo zāļu lietošanu produktīvo dzīvnieku sugām un saimniecībām gada griezumā.
Projekta 19. punkts paredz, ka minimālos datus jāsniedz par iepriekšējo kalendāro gadu, sniedzot iespēju datu sniedzējam izvēlēties sev piemērotāko datu sniegšanas biežumu. Noslēdzošos datus par iepriekšējo kalendāro gadu jāiesniedz ne vēlāk kā līdz nākamā kalendārā gada 31. martam, sniedzot iespēju labot 30 dienu laikā pēc datu ievadīšanas vai nodošanas e-sistēmā.
Projekta 20. punktā pieļauta iespēja datu sniedzējam e– sistēmā ievadīt vai automātiski nodot visus datus par visiem dzīvniekiem lietotām vai dzīvnieku īpašniekam izsniegtām zālēm jau no paša sākuma, un šādā gadījumā ne praktizējošam veterinārārstam, ne dzīvnieku īpašniekam (turētājam) vairs nav jāuztur atsevišķs dzīvniekiem lietoto zāļu reģistrs. Datus jāiesniedz 24 stundu laika pēc zāļu lietošanas, jo būtiski ir nodrošināt zāļu izdalīšanās perioda ievērošanu. Tādējādi praktizējošam veterinārārstam tiek nodrošināta iespēja izpildīt noteikumu Nr. 644 un noteikumu Nr. 337 prasības, veidojot elektronisku datu reģistru par konkrētiem produktīvajiem dzīvniekiem lietotām zālēm, bez nepieciešamības uzturēt vēl citu reģistru. Dzīvnieku īpašnieki varēs piekļūt šiem datiem un viņiem vairs nebūs vajadzības veidot atsevišķu reģistru par dzīvniekiem lietotām zālēm, tādējādi izpildot noteikumu Nr. 644 un regulas 2019/6 108. panta prasības. Reģistrētie dati sistēmā tiks saglabāti un izgūstami no tās, piemēram, dzīvnieku īpašniekam ar norādēm par zāļu pareizu lietošanu. Elektroniski reģistrētie dati par zāļu lietošanu tiks automātiski apkopoti un sniegs iespēju dienestam sagatavot gan statistikas pārskatus par dzīvniekiem lietotajām zālēm, gan sniegt Eiropas Zāļu aģentūrai nepieciešamo informāciju.
Projekta 21. punkts paredz dienesta pienākumus veidot statistiku par dzīvniekiem lietotām zālēm, izmantojot informāciju, kas ir pieejama e–sistēmā.
Minimālo datu ziņošana nesniedz pietiekami plašu informāciju par antimikrobiālo zāļu lietošanu saskaņā ar regulas 2019/6 prasībām, antimikrobiālo zāļu lietošanas datu analīzei un izmantošanai gan nacionālā līmenī, tostarp, pārtikas drošumam un sabiedrības veselības aizsardzībai, gan pilnvērtīgai ziņošanai EZA, nepieciešams nodrošināt plašāku datu kopas ziņošanu pēc tam, kas e-sistēma tiks papildināta ar jaunām funkcijām. Tādēļ projekta 41.punktā paredzēts, ka praktizējošiem veterinārārstiem būs jāziņo plašāks datu apjoms par produktīvajiem dzīvniekiem lietotām zālēm. Šādu datu ziņošanu būs jānodrošina pēc tam, kad būs pieejami dati gan par zāļu pieejamību lieltirgotavās, gan par veterinārmedicīniskās prakses iestādēm piegādātām zālēm. Tādējādi tiks nodrošināta gan pilnvērtīga datu ziņošanu EZA saskaņā ar regulas 2019/6 prasībām, gan pilnvērtīgu datu pieejamību nacionālā līmenī, pilnveidojot informācijas apmaiņu par noteiktajiem zāļu izdalīšanās periodiem pārtikas nekaitīguma nodrošināšanai.
Projekta 15. punktā paredzēta iespēja gan praktizējošiem veterinārārstiem, gan dzīvnieku īpašniekiem, kas savas darbības nodrošināšanai izmanto automatizētu datu apkopošanas sistēmu, datus par dzīvniekiem lietotajām vai, ja attiecināms, dzīvnieka īpašniekam izsniegtām zālēm, e–sistēmā nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus. Šādā gadījumā ir datu sniedzējiem ir jāsazinās ar dienestu un jāveic nepieciešamie pielāgojumi, lai nododamo datu formāts atbilstu e–sistēmas formātam.
Projekta 16. punktā paredzēts datu sniedzēja pienākums e–sistēmā sniegt patiesus un precīzus datus, lai dati par dzīvniekiem lietotām zālēm ir precīzi, uzticami un salīdzināmi. Tāpat datu sniedzējam ir jāpārliecinās, ka dati par konkrētu zāļu lietošanu dzīvniekam un izsniegšanu dzīvnieku īpašniekam e–sistēmā tiek ievadīti tikai vienu reizi.
Projekta 17. punktā paredzēts, ka praktizējošs veterinārārsts vai viņa pilnvarotā persona varēs autentificēties e–sistēmā, izmantojot portāla "Latvija.lv" autentifikācijas rīkus, lai ievadītu datus par dzīvniekiem lietotām zālēm.
Projekta 32. punktā paredzēts, ka dzīvnieku īpašnieks datiem par viņa dzīvniekiem lietotām vai zālēm piekļūs, autentificējoties e–sistēmā, izmantojot portāla "Latvija.lv" autentifikācijas rīkus.
Projekta 18. punktā noteikti minimālie dati, kas obligāti jāievada vai jānodod e–sistēmā, lai nodrošinātu regulas 2021/578 un regulas 2022/209 prasību izpildi par produktīvajiem dzīvniekiem lietotām un dzīvnieku īpašniekam atstātām antimikrobiālām zālēm. Tāpat projekta 6. pielikums apraksta pakāpenisku pieeju datu sniegšanā, lai datu sniedzējam būtu skaidri un viegli izprotami pienākumi (no 2023. gada sniedz datus par liellopiem, cūkām, vistām un tītariem lietotām antimikrobiālām zālēm, no 2026. gada sniedz datus par citiem mājputniem, zirgiem, aitām, kazām, trušiem un zivīm lietotām antimikrobiālām zālēm). Prasība noteikta, lai nodrošinātu minimālo, bet datu iesniegšanu EZA, kā arī dienests saņemtu sākotnējo minimālo informāciju par antimikrobiālo zāļu lietošanu produktīvo dzīvnieku sugām un saimniecībām gada griezumā.
Projekta 19. punkts paredz, ka minimālos datus jāsniedz par iepriekšējo kalendāro gadu, sniedzot iespēju datu sniedzējam izvēlēties sev piemērotāko datu sniegšanas biežumu. Noslēdzošos datus par iepriekšējo kalendāro gadu jāiesniedz ne vēlāk kā līdz nākamā kalendārā gada 31. martam, sniedzot iespēju labot 30 dienu laikā pēc datu ievadīšanas vai nodošanas e-sistēmā.
Projekta 20. punktā pieļauta iespēja datu sniedzējam e– sistēmā ievadīt vai automātiski nodot visus datus par visiem dzīvniekiem lietotām vai dzīvnieku īpašniekam izsniegtām zālēm jau no paša sākuma, un šādā gadījumā ne praktizējošam veterinārārstam, ne dzīvnieku īpašniekam (turētājam) vairs nav jāuztur atsevišķs dzīvniekiem lietoto zāļu reģistrs. Datus jāiesniedz 24 stundu laika pēc zāļu lietošanas, jo būtiski ir nodrošināt zāļu izdalīšanās perioda ievērošanu. Tādējādi praktizējošam veterinārārstam tiek nodrošināta iespēja izpildīt noteikumu Nr. 644 un noteikumu Nr. 337 prasības, veidojot elektronisku datu reģistru par konkrētiem produktīvajiem dzīvniekiem lietotām zālēm, bez nepieciešamības uzturēt vēl citu reģistru. Dzīvnieku īpašnieki varēs piekļūt šiem datiem un viņiem vairs nebūs vajadzības veidot atsevišķu reģistru par dzīvniekiem lietotām zālēm, tādējādi izpildot noteikumu Nr. 644 un regulas 2019/6 108. panta prasības. Reģistrētie dati sistēmā tiks saglabāti un izgūstami no tās, piemēram, dzīvnieku īpašniekam ar norādēm par zāļu pareizu lietošanu. Elektroniski reģistrētie dati par zāļu lietošanu tiks automātiski apkopoti un sniegs iespēju dienestam sagatavot gan statistikas pārskatus par dzīvniekiem lietotajām zālēm, gan sniegt Eiropas Zāļu aģentūrai nepieciešamo informāciju.
Projekta 21. punkts paredz dienesta pienākumus veidot statistiku par dzīvniekiem lietotām zālēm, izmantojot informāciju, kas ir pieejama e–sistēmā.
Minimālo datu ziņošana nesniedz pietiekami plašu informāciju par antimikrobiālo zāļu lietošanu saskaņā ar regulas 2019/6 prasībām, antimikrobiālo zāļu lietošanas datu analīzei un izmantošanai gan nacionālā līmenī, tostarp, pārtikas drošumam un sabiedrības veselības aizsardzībai, gan pilnvērtīgai ziņošanai EZA, nepieciešams nodrošināt plašāku datu kopas ziņošanu pēc tam, kas e-sistēma tiks papildināta ar jaunām funkcijām. Tādēļ projekta 41.punktā paredzēts, ka praktizējošiem veterinārārstiem būs jāziņo plašāks datu apjoms par produktīvajiem dzīvniekiem lietotām zālēm. Šādu datu ziņošanu būs jānodrošina pēc tam, kad būs pieejami dati gan par zāļu pieejamību lieltirgotavās, gan par veterinārmedicīniskās prakses iestādēm piegādātām zālēm. Tādējādi tiks nodrošināta gan pilnvērtīga datu ziņošanu EZA saskaņā ar regulas 2019/6 prasībām, gan pilnvērtīgu datu pieejamību nacionālā līmenī, pilnveidojot informācijas apmaiņu par noteiktajiem zāļu izdalīšanās periodiem pārtikas nekaitīguma nodrošināšanai.
Problēmas apraksts
E–sistēma ir valsts informācijas sistēma, kas izstrādāta saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumu Nr. 176 Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu - https://www.vestnesis.lv/op/2023/66.12., kas saskaņoti ar citām LV institūcijām, saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumiem Nr. 368 "Informācijas sistēmu un to darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas uzraudzības kārtība (https://likumi.lv/ta/id/343550-informacijas-sistemu-un-to-darbibai-nepieciesamo-informacijas-un-komunikacijas-tehnologiju-resursu-un-pakalpojumu-attistibas-aktivitasu-un-likvidesanas-uzraudzibas-kartiba). Ir jānosaka e– sistēmas pārzini, noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, iekļaujamo informāciju un tās apjomu, kārtību, kādā informāciju apstrādā un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Projekta 22. un 23. punkts nosaka, ka dienests ir e–sistēmas pārzinis un e-sistēmā esošos datus uzglabā un nodrošina to pieejamību, ne retāk kā reizi gadā veic sistēmas drošības pārbaudi (auditu) un veic visus nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu, ka e-sistēmu lieto un datiem piekļūst tikai tās personas, kurām šādas tiesības ir piešķirtas saskaņā ar šo noteikumu prasībām.
Projekta 24. un 25. punkts nosaka informāciju, ko ietver e–sistēmā. Tajā ietver datus par dzīvniekiem, to īpašniekiem (turētājiem), sertificētiem veterinārārstiem un viņu prakses vietām, dzīvniekiem lietotām zālēm, veterināro zāļu pieejamību lieltirgotavās, Latvijā atļautām zālēm, kā arī cilvēkiem paredzēto zāļu reģistra publisko informāciju.
Tāpat E-sistēmā uztur tās darbībai nepieciešamos klasifikatorus un to izmaiņu vēsturi, identifikācijas un autentifikācijas servisus un veikto darbību audita pierakstus un datu apmaiņas servisus informācijas apmaiņai ar citām informācijas sistēmām un citu informāciju.
Projekta 26. un 27. punkts paredz informāciju, ko praktizējošs veterinārārsts un dzīvnieku īpašnieks var izgūt no e-sistēmas, pieļaujot iespēju labot datus 30 dienu laikā pēc datu ievadīšanas.
Projekta 28.–30. punktā noteikti pakalpojumi, ko e–sistēma piedāvā: datu sniedzēju reģistrāciju, datu sniedzēja autentifikāciju un autorizāciju, datu ievadīšanu sistēmā, datu saņemšanu un validāciju, datu apkopošanu statistikas vajadzībām un atvērto datu kopu nodošanu data.gov.lv. Tāpat e–sistēma pieļauj datus nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus.
Projekta 31. punkts nosaka e–sistēmas lietotājus, kas ir datu ievadītāji, dzīvnieku īpašnieki (turētāji), dienestam paziņotie Latvijas Veterinārārstu biedrības darbinieki, kuri veiks sertificēto veterinārārstu reģistra uzturēšanu, ierēdņi, kam sistēmas lietošanas tiesības nepieciešamas tiešo darba (amata) pienākumu veikšanai, kā arī valsts institūcijas, kurām regulāra piekļuve vienotajā sistēmā iekļautajai informācijai nepieciešama normatīvajos aktos noteikto funkciju veikšanai.
Projekta 33.punkts nosaka, ka e–sistēmas valoda ir latviešu valoda.
Projekta 34. un 35. punkts nosaka e–sistēmas datu apstrādes mērķus un datu uzglabāšanas ilgumu.
Projekta 24. un 25. punkts nosaka informāciju, ko ietver e–sistēmā. Tajā ietver datus par dzīvniekiem, to īpašniekiem (turētājiem), sertificētiem veterinārārstiem un viņu prakses vietām, dzīvniekiem lietotām zālēm, veterināro zāļu pieejamību lieltirgotavās, Latvijā atļautām zālēm, kā arī cilvēkiem paredzēto zāļu reģistra publisko informāciju.
Tāpat E-sistēmā uztur tās darbībai nepieciešamos klasifikatorus un to izmaiņu vēsturi, identifikācijas un autentifikācijas servisus un veikto darbību audita pierakstus un datu apmaiņas servisus informācijas apmaiņai ar citām informācijas sistēmām un citu informāciju.
Projekta 26. un 27. punkts paredz informāciju, ko praktizējošs veterinārārsts un dzīvnieku īpašnieks var izgūt no e-sistēmas, pieļaujot iespēju labot datus 30 dienu laikā pēc datu ievadīšanas.
Projekta 28.–30. punktā noteikti pakalpojumi, ko e–sistēma piedāvā: datu sniedzēju reģistrāciju, datu sniedzēja autentifikāciju un autorizāciju, datu ievadīšanu sistēmā, datu saņemšanu un validāciju, datu apkopošanu statistikas vajadzībām un atvērto datu kopu nodošanu data.gov.lv. Tāpat e–sistēma pieļauj datus nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus.
Projekta 31. punkts nosaka e–sistēmas lietotājus, kas ir datu ievadītāji, dzīvnieku īpašnieki (turētāji), dienestam paziņotie Latvijas Veterinārārstu biedrības darbinieki, kuri veiks sertificēto veterinārārstu reģistra uzturēšanu, ierēdņi, kam sistēmas lietošanas tiesības nepieciešamas tiešo darba (amata) pienākumu veikšanai, kā arī valsts institūcijas, kurām regulāra piekļuve vienotajā sistēmā iekļautajai informācijai nepieciešama normatīvajos aktos noteikto funkciju veikšanai.
Projekta 33.punkts nosaka, ka e–sistēmas valoda ir latviešu valoda.
Projekta 34. un 35. punkts nosaka e–sistēmas datu apstrādes mērķus un datu uzglabāšanas ilgumu.
Problēmas apraksts
Veterināro zāļu ražotājs, lieltirgotava un veterinārā aptieka sniedz informāciju dienestam par veterināro zāļu pārdošanu saskaņā ar noteikumu Nr. 336 4.–6. punktu. Informācija ir jāsniedz ne retāk ka 1 x pusgadā. Pēc noteikumu spēkā stāšanās mainīsies informācijas sniegšanas veids, informācija būs jāsniedz elektroniski. Ir jāparedz pārejas periodu, lai datu sniedzēji varētu iesniegt jau uzsākto datu apkopošanu atbilstoši termiņiem formātā, kas atbilst noteikumu Nr. 336 prasībām.
Risinājuma apraksts
Projekta 34. punkts paredz pārejas periodu, nosakot laika periodu, līdz kuram apkopoto informāciju datu sniedzējs vēl var sniegt dienestam, nosūtot to no elektroniskā pasta adreses, ko ražotājs, lieltirgotava un veterinārā aptieka paziņojusi dienestam, formātā, ko var apstrādāt ar elektronisko izklājlapu redaktoru Microsoft Office Excel vai atvērtā koda programmatūru Open Office, izmantojot XLS datnes formātu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 336 1.–5. pielikums nosaka veidlapas formātu un saturu, kādā datu sniedzējs ziņo dienestam datus par veterināro zāļu izplatīšanu. Savukārt projekts paredz, ka datus būs jāsniedz dienesta īpaši izveidotās veidnēs.
Risinājuma apraksts
Projekta 1.–5. pielikums nosaka informāciju, ko datu sniedzējiem jāziņo par veterināro zāļu izplatīšanu, informāciju ievadot dienesta izveidotās veidnēs, kas pieejamas dienesta tīmekļvietnē vai ievadot tiešsaistē dienesta tīmekļvietnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Turpmākā e–sistēmas pilnveides procesā, ņemot vērā pieejamos resursus, tiks izvērtēta iespēja datus par saņemtajām un izsniegtajām veterinārajām zālēm automatizēti nodot vai ievadīt arī aptiekām un veterinārajām aptiekām, izsniedzot zāles pret elektroniskām veterinārajām receptēm. Tāpat elektronisko veterināro recepšu izrakstīšana e–sistēmā tiks ietverta vēlākā sistēmas pilnveides posmā. Tādēļ iepriekš minētie nosacījumi vēl netiek iekļauti projektā.
Datus par mājas (istabas) dzīvniekiem (suņiem, kaķiem un kažokzvēriem) lietotām antimikrobiālām zālēm saskaņā ar regulas 2019/6 57. pantu jāuzsāk ziņot no 2029. gada un apkopotos datus nodot EZA no 2030. gada. Tādēļ nosacījumus par obligāti ziņojamiem datiem par mājas (istabas) dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm plānots noteikt 2028. gadā, līdz tam rodot piemērotāko risinājumu šādu datu ziņošanai e–sistēmā. Nosacījumu izstrādē tiks ņemta vērā praktiskā pieredze, kas iegūta,e–sistēmā ievadot vai automatizēti nododot datus par zāļu lietošanu produktīvajiem dzīvniekiem. Ja praktizējošie veterinārārsti vēlēsies, varēs ievadīt vai automatizēti nodot pilnus zāļu lietošanas datus par visiem dzīvniekiem e–sistēmā, tiklīdz šī sistēma uzsāks darbību.
Datus par mājas (istabas) dzīvniekiem (suņiem, kaķiem un kažokzvēriem) lietotām antimikrobiālām zālēm saskaņā ar regulas 2019/6 57. pantu jāuzsāk ziņot no 2029. gada un apkopotos datus nodot EZA no 2030. gada. Tādēļ nosacījumus par obligāti ziņojamiem datiem par mājas (istabas) dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm plānots noteikt 2028. gadā, līdz tam rodot piemērotāko risinājumu šādu datu ziņošanai e–sistēmā. Nosacījumu izstrādē tiks ņemta vērā praktiskā pieredze, kas iegūta,e–sistēmā ievadot vai automatizēti nododot datus par zāļu lietošanu produktīvajiem dzīvniekiem. Ja praktizējošie veterinārārsti vēlēsies, varēs ievadīt vai automatizēti nodot pilnus zāļu lietošanas datus par visiem dzīvniekiem e–sistēmā, tiklīdz šī sistēma uzsāks darbību.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- dzīvnieku īpašnieki (turētāji)
- veterinārmedicīnas pakalpojuma sniedzēji
Ietekmes apraksts
Praktizējošiem veterinārārstiem normatīvajos aktos noteiktā informācija par produktīvajiem dzīvniekiem lietotajām zālēm būs jāievada dienesta elektroniskajā datu sistēmā, bet vairs nebūs jāveido atsevišķs reģistrs par zāļu lietošanu dzīvniekiem.
Juridiskās personas
- Veterinārās aptiekas, kas izgatavo veterinārās zāles
- veterināro zāļu ražotāji
- Veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā
- veterinārmedicīniskās prakses iestādes
Ietekmes apraksts
Administratīvais slogs mazināsies veterināro zāļu izplatītājiem vairumtirdzniecība, veterinārajām aptiekām un veterināro zāļu ražotājiem, jo tiks vienkāršota veterināro zāļu izplatīšanas datu iesniegšana dienestā. Administratīvais slogs pieaugs veterinārmedicīnisko pakalpojumu sniedzējiem, ja elektroniskā datu bāzē tiks ievadīti tikai obligāti norādāmie dati par konkrētu dzīvnieku sugu dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm.
Administratīvais slogs nemainīsies veterinārmedicīnisko pakalpojumu sniedzējiem, ja elektroniskā datu bāzē tiks ievadīti visi nepieciešamie dati par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm, jo vairs nebūs jāuztur atsevišķs normatīvajos aktos noteiktais reģistrs par dzīvniekiem lietotām un dzīvnieku īpašniekam atstātām zālēm.
Administratīvais slogs nemainīsies veterinārmedicīnisko pakalpojumu sniedzējiem, ja elektroniskā datu bāzē tiks ievadīti visi nepieciešamie dati par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm, jo vairs nebūs jāuztur atsevišķs normatīvajos aktos noteiktais reģistrs par dzīvniekiem lietotām un dzīvnieku īpašniekam atstātām zālēm.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
2 871,00
dzīvnieku īpašnieki (turētāji)
neietekmē
veterinārmedicīnas pakalpojuma sniedzēji
palielinās
Vērtības nozīme:
9,57
euro
1,00
stunda
300
pakalpojuma sniedzējs
1
reize
2 871,00
Aprēķinā iekļauts iespējamais laika patēriņš minimālo apkopoto datu ievadīšanai e-sistēmā, ko veic veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējs par produktīviem dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm.
Vidējā darba samaksa veterinārmedicīniskam pakalpojumam, pamatojoties uz Centrālas statistikas pārvaldes datu bāzē pieejamiem datiem: https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070c/table/tableViewLayout1/
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
7 908,50
Veterinārās aptiekas, kas izgatavo veterinārās zāles
neietekmē
veterināro zāļu ražotāji
neietekmē
Veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā
palielinās
Vērtības nozīme:
13,79
euro
0,10
stunda
20
vairumtirgotāji
200
dienas
5 516,00
Aprēķins par veterināro zāļu pieejamības datu iesniegšanu, automatizēti nododot vai ievadot datus par veterināro zāļu pieejamību nākamā darba dienā pēc izmaiņām datos par pieejamību.
Aprēķinā izmantoti dati no CSP, C21 Farmaceitisko pamatvielu un farmaceitisko preparātu ražošana, vidējā darba samaksa stundā (https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070c/table/tableViewLayout1/)
veterinārmedicīniskās prakses iestādes
palielinās
Vērtības nozīme:
9,57
euro
0,05
stunda
20
iestādes
250
reizes
2 392,50
Aprēķinā iekļauts iespējamais laika datu automatizētai nodošanai e-sistēmā, ko veic veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējs par produktīviem dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm.
Vidējā darba samaksa veterinārmedicīniskam pakalpojumam, pamatojoties uz Centrālas statistikas pārvaldes datu bāzē pieejamiem datiem: https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070c/table/tableViewLayout1/
Kopā
10 779,50
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 27.augusta noteikumi Nr.644
"Dzīvniekos un to produktos esošu noteiktu vielu un to atliekvielu kontroles un tās finansēšanas kārtība""
Pamatojums un apraksts
Normatīvajā aktā noteikta informācija, kāda praktizējošam veterinārārstam būs jāievada dienesta elektroniskajā datu sistēma par dzīvniekiem lietotajām zālēm.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumi Nr. 326 "Veterināro zāļu izplatīšanas un kontroles noteikumi""
Pamatojums un apraksts
Papildināta informācija, ko janorāda pavadzīmē veterināro zāļu izplatīšanai
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.1.3. Likumprojekts "Grozījumi Framācijas likumā"
Pamatojums un apraksts
Noteikts valsts informācijas sistēmas veterināro zāļu jomā pamatojums.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0006
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
Apraksts
Projektā ir atsauces uz Regulas 2019/6 57.panta 1. un 2.punktu un 108. punktu
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0578
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. janvāra Deleģētā regula (ES) 2021/578, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6 papildina attiecībā uz prasībām, kas piemērojamas datu vākšanai par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem
Apraksts
Projektā ir atsauce uz visu regulu
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0209
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 16. februāra Īstenošanas regulaa (ES) 2022/209, ar ko nosaka to datu formātu, kuri jāvāc un jāpaziņo, lai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulai (ES) 2019/6 noteiktu antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem
Apraksts
Projektā ir atsauce uz visu regulu
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
57.panta 1. un 2.punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
108. punkta 2. punkts
15. un 37. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2019/6 112.–114. pants
25.7. apakšpunkts, 26.1.9.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. janvāra Deleģētā regula (ES) 2021/578, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6 papildina attiecībā uz prasībām, kas piemērojamas datu vākšanai par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
visa regula
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 16. februāra Īstenošanas regulaa (ES) 2022/209, ar ko nosaka to datu formātu, kuri jāvāc un jāpaziņo, lai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulai (ES) 2019/6 noteiktu antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
visa regula
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Veterinārārstu biedrība, Latvijas Veterināro zāļu lieltirgotavu asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Tiks nodrošināta ziņoto datu automātiska apstrāde.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nodrošināta datu ievade elektroniskā datu vākšanas un ziņošanas sistēmā par veterināro zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem Latvijā sadalījumā pa dzīvnieku sugām. To īstenojot, tiks nodrošināta augstas kvalitātes statistikas datu pieejamība veterināro zāļu jomā.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
