Anotācija (ex-ante)

23-TA-875: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra noteikumos Nr. 10 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta noteikumos veikti, lai pilnveidotu normatīvā akta uztveramību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt iekļautās normas attiecībā uz atbalsta piešķiršanu, lai tās būtu nepārprotamas atbalsta sniegšanai gala labuma guvējiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2022. gada 10. janvāra noteikumi Nr. 10 Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" (turpmāk – 2.2.1.2.i investīcija) īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.10) nosaka kārtību, kādā Latvijas Investīcijas un attīstības aģentūra nodrošina atbalstu sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem, lielajiem komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem, kas apvieno vairākus komersantus vai pārstāv to intereses, pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām procesu digitalizēšanai. Vienlaikus ir konstatētas atsevišķas normas, kas rada tiesiskā regulējuma dažādas interpretācijas riskus, kā arī nenosaka skaidrus atbalsta sniegšanas nosacījumus, atbilstoši 2.2.1.2.i. investīcijas mērķim.

Attiecīgi noteikumu projekts paredz precizējumus tiesiskās skaidrības nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumi Nr.10 satur dažādas interpretācijas riskus attiecībā uz Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalsta sniegšanas nosacījumiem. Neveicot grozījumus Ministru kabineta noteikumos var tikt skartas sabiedrības intereses (gala labuma guvējiem), jo esošā redakcija var radīt risku nosacījumu atšķirīgai piemērošanai un attiecīgi kavēt investīcijas apguvi atbilstoši 2.2.1.2.i.  investīcijas paredzētajam mērķim un būtībai, kā arī tiesiskā regulējuma nesakārtošana var radīt sekas 2.2.1.2.i.  investīcijas rādītāju sasniegšanā un izmaksu neattiecināšanā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz:

1. Precizēt granta piešķiršanas nosacījumus

Spēkā esošā MK noteikumu Nr.10 redakcijā nav skaidri noteikts, ka Latvijas Investīcijas un attīstības aģentūra piešķir atbalstu gala labuma guvējam granta veidā, kas pēc būtības rada interpretācijas iespēju par atbalsta saņemšanu.

Līdz ar grozījumiem MK noteikumu Nr.10 9., 38., 40., 41. punktā un 25.6. apakšpunktā tiks novērsta atbalsta piešķiršanas interpretācijas iespējas, nosakot, ka atbalsta veids ir Latvijas Investīcijas un attīstības aģentūras izsniegts grants gala labuma guvēja investīciju projekta finansēšanai.

Vienlaikus precizēti Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu pieņemšanas termiņi, ņemot vērā Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulā (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013), Eiropas Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulā (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014), Eiropas Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulā (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014) un Komisijas regulas (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/2014) noteiktos termiņus.

2. Papildinātas izmaksu pozīcijas par licences iegādes izmaksu attiecināšanu

Pašreizējā MK noteikumu Nr.10 redakcija neparedz iespēju iegādājoties programatūru attiecināt arī licences izmaksas, lai varētu nodrošināt programmas, iekārtas vai ierīces pilnu ieviešanu.

Ar Noteikumu projektu 19.1 punktu tiek noteikts, ka MK noteikumu Nr. 10 ietvaros minētās licences iegādes izmaksas iespējams attiecināt ne ilgāk kā līdz  2026. gada 30. jūnijam. Licences iegādes izmaksas no Atveseļošanas fonda var attiecināt, ja tas attiecās uz konkrētās tehnoloģijas vai programmatūras ieviešanu investīcijas ietvaros. Licences darbības termiņš var būt ilgāks par 2026. gada 30. jūniju. Uz licenču iegādes izmaksām arī attiecināms MK noteikumu Nr. 10 ietvaros 25.11. apakšpunktā noteiktais par dubultā finansējuma riska novēršanu.

Grozījumu ietvaros gala labuma guvēja līmenī izmaksas iespējams attiecināt arī par ekspertu konsultāciju izmaksām, ievērojot MK noteikumu Nr. 10 17. punktā noteiktās prasības attiecībā uz neatbalstāmajām darbībām, sīkajam (mikro), mazajam, vidējam un lielajam komersantam, t.sk. juridiskas personas ārvalstu filiālei, zemnieku saimniecībai, kooperatīvai sabiedrībai, sociālajam uzņēmumam, kas veic saimniecisko darbību, kas ir reģistrēts Latvijas Republikā, publiskas personas kapitālsabiedrībai un biedrībai un nodibinājumam, pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijai, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktam, par konkrēto iekārtu, programmatūru, risinājumu uzstādīšanu vai ieviešanu, komercdarbības stratēģisko vadību digitalizācijas jomā, ievērojot MK noteikumu Nr. 10 19. un 41. punkta nosacījumus.

Sociālie uzņēmumi saskaņā ar Sociālā uzņēmuma likumu var būt vienīgi sabiedrības ar ierobežotu atbildību, tādēļ, ņemot vērā arī to, ka atbilstoši Noteikumu projekta 15. punktam gala labuma guvējam jāatbilst sīkā (mikro), mazā, vidējā vai lielā komersanta statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktā un I pielikumā noteikto, arī sociālajiem uzņēmumiem jāievēro attiecīgās prasības, lai to klasificētu kā sīko (mikro), mazo, vidējo vai lielo komersantu.

Vienlaikus ar Noteikumu projektu MK noteikumu Nr. 10 18.2.1. apakšpunktā iekļauta gatavo risinājumu, aparatūras, sensoru, iekārtu, programmatūras un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras izstrādes izmaksas, ar to saprotot izstrādi, kas nav saistīta pētniecību inovatīvu risinājumu izstrādei, bet gan esošu risinājumu pielāgošanu gala labuma guvēja komercdarbības vajadzībām.

Ņemot vērā, ka ne visi gala labuma guvējiem nepieciešamie risinājumi ir pieejami Latvijas Republikā, Noteikumu projekts paredz iekļaut 19.2 punktu, kas nosaka, programmas ietvaros MK noteikumu Nr. 10 18.2. apakšpunktā minētos pakalpojumus ir iespējams iegādāties ārpus Latvijas Republikas teritorijas, vienlaikus ievērojot Atveseļošanas fonda prasības, par gala labuma jeb preču vai pakalpojuma īstenošanu gala labuma guvēja komercdarbības īstenošanas teritorijā, tas būtu Latvijas Republikā. Vienlaikus minētā norma noteikta ar Noteikumu projektu MK noteikumos Nr. 10 iekļautajā 9.1 punktā.

Tiek saglabāts atbalsta programmas princips – sniegt atbalstu komercdarbības un produktivitātes paaugstināšanai gala labuma guvējiem, kas veic saimniecisko darbību, tādējādi līdz ar atbalsta piešķiršanu veicinot Latvijas konkurētspēju un tautsaimniecības kopējo izaugsmi, vienlaikus veicinot arī Atveseļošanas fonda plānā noteiktā 2.2.1.1.i. investīcijas mērķa un Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu noteikto investīcijas rādītāju sasniegšanu.

3. Precizēts nosacījums uz ārvalstu piegādātāja pakalpojuma iepirkšanu

Lai nodrošinātu iespēju MK noteikumu Nr.10  18.2. apakšpunktā minēto pakalpojumu nodrošināšanu gadījumā, ja tehnoloģiju risinājumu nevar iegādāties no Latvijas Republikas pakalpojuma vai tehnoloģiju sniedzēja, tad grozījumi paredz, ka pakalpojumu gala labuma guvējs var iepirkt no ārvalstu piegādātāja, nodrošinot pakalpojuma īstenošanu Latvijas Republikā.

4. Precizēts principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” pārbaudes mehānisms

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulu ES Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk - Regula Nr. 2021/241) Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā iekļautajiem pasākumiem nevajadzētu nodarīt būtisku kaitējumu sešiem vides mērķiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) Nr. 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088  17. panta nozīmē, proti, projekta iesniedzējs nodrošina, ka projekts  atbilst  principam “nenodarīt būtisku kaitējumu”. Noteikumu projektā norādītās prasības noteiktas saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. pielikuma principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumu un tā ievērošanu saskaņā ar Eiropas Komisijas 2021.gada 18.februāra paziņojumu Nr. 2021/C58/01 “Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu saskaņā ar Regulā Nr. 2021/241 noteikto.

Lai nodrošinātu investīcijas atbilstību Tehniskajiem norādījumiem par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanu (2021/C58/01), atbalstu nepiešķir, ja projekta pieteikumā paredzētas šādas darbības:
    1) darbības, kas saistītas ar fosilo kurināmo, tostarp tā pakārtotu izmantošanu, tai skaitā elektroenerģijas vai siltuma ražošanu, kā arī saistīto pārvades un sadales infrastruktūru, izmantojot dabasgāzi, kas atbilst tehnisko norādījumu “nenodarīt būtisku kaitējumu” III pielikumā izklāstītajiem nosacījumiem;
    2) darbības, kas saistītas ar siltumnīcefekta gāzu emisiju radīšanu, izņemot gadījumus, ja gala labuma guvējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai;
    3) darbības, kas saistītas ar atkritumu poligoniem, izņemot gadījumus, ja gala labuma guvējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai, sadedzināšanas iekārtām un mehāniski bioloģiskās apstrādes iekārtām;
    4) darbības, kas saistītas ar iekārtu un to programmatūru iegādi un nomu, kas saistīta ar atkritumu savākšanu, uzglabāšanu, apstrādi, pārstrādi un  apglabāšanu;
    5) darbības, kas kaitē ūdensobjektu labam stāvoklim vai to labam ekoloģiskajam potenciālam, ieskaitot virszemes ūdeņus un gruntsūdeņus, vai jūras ūdeņu labam vides stāvoklim, izņemot gadījumus, ja gala labuma guvējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai;
    6) darbības, kas kaitē aprites ekonomikai, tostarp atkritumu rašanās novēršanai un reciklēšanai, vienā vai vairākos produktu aprites cikla posmos radot būtiskus efektivitātes trūkumus materiālu izmantošanā vai tādu dabas resursu tiešā vai netiešā izmantošanā kā neatjaunojami energoresursi, izejvielas, ūdens un zeme, tostarp produktu ilgizturības, remontējamības, modernizējamības, atkārtotas lietojamības vai reciklējamības ziņā, izņemot gadījumus, ja gala labuma guvējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai;
    7) darbības, kas kaitē vides piesārņojuma novēršanai un kontrolei, izņemot gadījumus, ja gala labuma guvējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai;
    8) darbības, kas kaitē bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzībai un atjaunošanai, ja minētā darbība kaitē ekosistēmu labam stāvoklim un izturētspējai, vai kaitē dzīvotņu un sugu, tostarp Eiropas Savienības nozīmes dzīvotņu un sugu, aizsardzības statusam, izņemot gadījumus, ja gala labuma guvējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai;
    9) darbības saskaņā ar kvotu tirdzniecības sistēmu, lai sasniegtu prognozētās CO2 emisijas.

Noteikumu projektā noteiktās darbības nodrošināšanai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai jāpārbauda projekta darbības veids pirms līguma parakstīšanas un granta piešķiršanas gala labuma guvējam, tādējādi atbalstu projektu īstenošanai var piešķirt tikai par tādiem projektiem, kuros iekļautās darbības atbilst attiecīgajiem Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā. Minētā prasība ir tieši saistīta ar Padomes īstenošanas lēmumu par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, kurā iekļautas prasības par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanu digitālās transformācijas investīciju īstenošanas laikā.

Attiecībā uz principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” izvērtēšanu, kuru attiecībā pret gala labuma guvēja investīciju projektu veic Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, nepieciešams veikt atbilstoši Komisijas paziņojumam “Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu” (2021/C 58/01) noteiktās pārbaudes par 1. posma ietvaros iekļautajiem vides mērķiem. Saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. pielikumu “Principa Nenodarīt būtisku kaitējumu novērtējums” 2.2.1.2.i. investīcijas ietvaros nav atļautas investīciju projekta darbības, kas var radīt būtisku kaitējumu videi. Atļaujas, kas saistītas ar principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ietvaros noteiktajiem vides mērķiem, izsniedz atbildīgā valsts iestāde, kas nodrošina uzraudzību par vides prasību ievērošanu, piemēram, Valsts vides dienests, kompetences ietvaros veicot komersanta atbilstības izvērtēšanu atļaujas saimnieciskās darbības veikšanai saņemšanai. Tādējādi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai pirms atbalsta piešķiršanas gala labuma guvējam izvērtēšanas ietvaros attiecībā uz principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanu nepieciešams pārliecināties, vai saimnieciskā darbība ir saistīta ar kādu no vides mērķiem un, ja darbība ir saistīta ar kādu no tiem, veicot pārbaudi Valsts vides dienesta publiskajā datu bāzē par spēkā esošas atļaujas esamību.


5. Skaidrota izslēgšanas kritēriju izvērtēšana gala labuma guvēju līmenī

MK noteikumos Nr. 10 noteikts, ka izslēgšanas kritēriji tiek vērtēti atbilstoši Finanšu ministrijas izstrādāto vadlīniju “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” 31. punkta nosacījumiem, kas izriet no Komisijas 2021. gada 28. septembra deleģētās regulas Nr. 2021/2106, ar kuru, nosakot Atveseļošanas un noturības rezultātu pārskata kopējos rādītājus un detalizētos elementus, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2021/241), Komisijas 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES) Nr. 2018/1046, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula Nr. 2018/1046) un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma nolīgumā ietvertajām prasībām. Normas ietveršana ir būtiska, lai novērstu tiesiskā regulējuma interpretācijas risku par Komisijas regulas Nr. 2018/1046 136. panta piemērošanu.

Noteikumu projekts paredz precizēt, ka MK noteikumu Nr. 10 ietvaros izslēgšanas kritērijus izvērtē atbilstoši Regulas Nr. 2018/1046 136. pantam un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra atbalstu var piešķirt gala labuma guvējam, ja tas atbilst MK noteikumu Nr. 10 34. punkta nosacījumiem:
     1. tas atbilst vienam no šādiem gadījumiem:
     1.1. tas ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā, tam ir juridiskas personas statuss;
     1.2. tas ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā;
     1.3. tas ir reģistrēts publisko personu un iestāžu sarakstā;
     1.4. tas ir reģistrēts Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā;
     2. tas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā komersanta statusam saskaņā ar šo noteikumu 2.10. apakšpunktā vai lielā komersanta statusam saskaņā ar MK noteikumu Nr. 10 2.6. apakšpunktā noteikto;
     3. tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku publiskajā datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos;
     4. uz gala labuma guvēju, izņemot MK noteikumu Nr. 10 34.1.3. apakšpunktā noteikto, nav attiecināmi šādi izslēgšanas kritēriji:
     4.1. gala labuma guvējs vai persona, kura ir gala labuma guvēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt gala labuma guvēju ar filiāli saistītās darbībās, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
     4.1.1. noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;
     4.1.2. kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labumu pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labumu  pieprasīšana, pieņemšana vai došana, tirgošanās ar ietekmi;
     4.1.3. krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
     4.1.4. izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas;
     4.1.5. terorisms, terorisma finansēšana, teroristu grupas izveide vai organizēšana, ceļošana terorisma nolūkā, terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam;
     4.1.6. cilvēku tirdzniecība;
     4.1.7. preču un vielu, kuru aprite ir aizliegta vai speciāli reglamentēta, pārvietošana pāri Latvijas Republikas valsts robežai;
     4.1.8. neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos;
    4.2. uz to attiecas tāds attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmums par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, tas ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tas nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī vai kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma;
     4.3. tas ar tādu attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā vertikālā vienošanās, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros gala labuma guvēju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi;
     4.4. ir pasludināts tā maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, apturēta vai pārtraukta tā saimnieciskā darbība vai tas tiek likvidēts. Gala labuma guvējam, kas pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, veicama pārbaude par tā neatbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktam;
     4.5. tas ar tādu attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniegta informatīvā deklarācija par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu.

Augstāk minēto izslēgšanas nosacījumu kontrole tiek veikta, tostarp pārbaudot attiecīgās personas sodāmību saskaņā ar zemāk norādītajām normām:
 
Personas dalības veids Tiesību akts Tiesību akta norma
Pārbaudāmā persona, pārbaudāmās personas valdes vai padomes loceklis, prokūrists vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt pārbaudāmo personu darbībās, kas saistītas ar filiāli Krimināllikums 79.1 pants. Terorisms
  79.2 pants. Terorisma finansēšana
79.3  pants. Teroristu grupa
79.4 pants. Personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam
79.5 pants. Ceļošana terorisma nolūkā
79.6 pants. Terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu un terorisma draudi
89.1 pants. Noziedzīga organizācija
154.1 pants. Cilvēku tirdzniecība
177. pants. Krāpšana
177.1 pants. Krāpšana automatizētā datu apstrādes sistēmā
178. pants. Apdrošināšanas krāpšana
179. pants. Piesavināšanās
184.pants trešā daļa. Izspiešana organizētā grupā
190.1 pants. Preču un vielu, kuru aprite ir aizliegta vai speciāli reglamentēta, pārvietošana pāri Latvijas Republikas valsts robežai
195. pants. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana
198. pants. Neatļauta labumu pieņemšana
199. pants. Komerciālā uzpirkšana
218. pants. Izvairīšanās no nodokļiem un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas
320. pants. Kukuļņemšana
321. pants. Kukuļa piesavināšanās
322. pants. Starpniecība kukuļošanā (ja kriminālprocess ierosināts līdz Krimināllikuma grozījumu stāšanās spēkā, t.i. 2022. gada 4. maijam)
323. pants. Kukuļdošana
326. pants. Neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos
326.1 pants. Tirgošanās ar ietekmi
326.2 pants. Prettiesiska labumu pieprasīšana un pieņemšana
326.3 pants. Prettiesiska labumu došana
Par nodokļiem un nodevām 142. panta otrā daļa. Informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņu neievērošana
Pārbaudāmā persona Konkurences likums 11. panta pirmā daļa (tostarp jebkurš no minētās daļas punktiem), ja par vertikālo vienošanos, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanos kā izslēgšanas pamatu no iepirkuma procedūras Sodu reģistrā ir norādījusi Konkurences padome
Imigrācijas likums 68.4 pants
(1) Par vienas vai vairāku personu  nodarbināšanu, ja attiecīgā persona ir tiesīga uzturēties Latvijas Republikā, bet tai nav piešķirtas tiesības uz nodarbinātību un to nepieciešamību nosaka šis likums.
(2) Par vairāk nekā piecu personu nodarbināšanu, ja tās ir tiesīgas uzturēties Latvijas Republikā, bet tām nav piešķirtas tiesības uz nodarbinātību un to nepieciešamību nosaka šis likums.
(3) Par vienas vai vairāku tādu personu (līdz piecām personām) nodarbināšanu, kuras nav tiesīgas uzturēties Latvijas Republikā.
Darba likums 158. pants. Darba līguma nenoslēgšana rakstveida formā 

Lai arī saskaņā ar likumu “Grozījumi Krimināllikumā” Krimināllikuma 322. pants ir svītrots, Krimināllikuma pārejas noteikumu 28. punktā noteiktais paredz piecu gadu noilguma perioda ievērošanu 322. panta piemērošanai, t.i., - ja kriminālprocess ierosināts līdz Krimināllikuma grozījumu stāšanās spēkā - 2022. gada 4. maijam, tad 322. pants ir piemērojams.

Augstāk minēto izslēgšanas nosacījumu kontrole tiek veikta, pārbaudot attiecīgās personas sodāmību Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”, un informāciju par to, ka attiecīgajai personai uz pieteikuma iesniegšanas brīdi nav aktuālu datu par tiesiskās aizsardzības procesiem, maksātnespējas (t.sk. bankrota, sanācija vai izlīguma) procesiem, likvidācijas procesu, apturētu vai pārtrauktu saimniecisko darbību, tiesvedību par bankrotu, piemērotu sanāciju vai izlīgumu, pārbauda Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā. Vienlaikus informācija attiecībā uz konkurences tiesību pārkāpumu izņēmumu gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros projekta iesniedzēju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi, ir publiski pieejama un pārbaudāma Konkurences padomes tīmekļvietnē sadaļā “Lēmumi”.

6. Paplašināt gala labuma guvēju ietvaru

Sakarā ar Eiropas digitālās inovācijas centru sniegto informāciju par dažādu komersantu lielo interesi par Atveseļošanas fonda investīcijām paplašināts MK noteikumu Nr. 10 2.4. apakšpunktā minēto gala labuma guvēju saraksts. Ar Noteikumu projektu papildus līdz šim minētajiem gala labuma guvējiem atbalstu 2.2.1.2.i. investīcijas ietvaros būs iespējams saņemt arī juridisku personu ārvalstu filiālēm, zemnieku saimniecībām, kooperatīvām sabiedrībām, kas veic saimniecisko darbību, kas ir reģistrētas Latvijas Republikā, un sociāliem uzņēmumiem. Vienlaikus iekļauta definīcija pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktu sakarā ar atsauces izņemšanu no MK noteikumu Nr. 10 18.2.2. apakšpunktu.

7. Veikt citus tehniskus precizējumus:

     1. Lai nodrošinātu vienlīdzīgus nosacījumus atbalsta sniegšanā gala labuma guvējiem, Noteikumu projekts paredz noteikt līdzīgas atbalsta intensitātes gan saņemot atbalstu saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 651/2014, gan de minimis atbalstu, kā tas ir noteikts MK noteikumu Nr. 10 63. un 77. punktā.

Vienlaikus tiesiskās noteiktības nolūkos ar Noteikumu projektu MK noteikumos Nr. 10 tiek izveidots 63.1 un 78.1 punkts, kas precīzāk nosaka kārtību, kā tiek aprēķināta maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte, ja projektā plānotie sākotnējie ieguldījumi tiek veikti Latvijā divos vai vairākos dažādas atbalsta intensitātes 2021. gada  nomenklatūras klasifikācijas 3. līmeņa (turpmāk – 2021. gada NUTS 3 dati) reģionos , piemērojot vienu no šādām atbalsta intensitātēm. Tādējādi ar grozījumiem tiek noteikts, ka, ja projektā plānotie sākotnējie ieguldījumi tiek veikti Latvijas Republikā divos vai vairākos dažādas atbalsta intensitātes 2021. gada NUTS 3 datu reģionos, piemēro vienu no šādām atbalsta intensitātēm:
       - katram 2021. gada NUTS 3 datu reģionam piekritīgo sākotnējo ieguldījumu izmaksām piemēro attiecīgā 2021. gada NUTS 3 datu reģiona atbalsta intensitāti;
       - ja no sākotnējiem ieguldījumiem neatkarīgi no to atrašanās vietas komersants gūst labumu vienā vai vairākos dažādas atbalsta intensitātes 2021. gada NUTS 3 datu reģionos, visam projektam piemēro zemāko atbalsta intensitāti starp atbalsta intensitātes 2021. gada NUTS 3 datu reģioniem, kuros komersants gūst labumu no projekta īstenošanas.

Norādām, ka Pierīgas NUTS 3. līmeņa reģiona novadi 2022. - 2027. gada reģionālā atbalsta kartē ir ietverti Rīgas reģionā. Papildus Ekonomikas ministrija skaidro, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumu Nr. 729 “Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam” 5. un 6. punktā noteikto paredzētās iespējas netiek piemērotas Limbažu novadam, Ogres novadam, Saulkrastu novadam un Tukuma novadam. Minētā atruna iekļauta arī MK noteikumu Nr. 10 63.2. un 77.2. apakšpunktā, kā arī nosakot atbalsta intensitātes iepriekšminētajos novados MK noteikumu Nr. 10 63.3. un 77.3. apakšpunktos. Skaidrojam, ka 2021. gada nomenklatūra un attiecīgi iepriekšminētās NUTS robežas un saistītās atbalsta intensitātes paliks spēkā visu reģionālā atbalsta karšu darbības laiku neatkarīgi no jebkādām administratīvajām izmaiņām, kas var notikt NUTS vai pašvaldību līmenī. Attiecīgi NUTS robežas un no tā izrietošās reģionālā atbalsta intensitātes, kādas tās bija dalībvalsts reģionālā atbalsta kartes apstiprināšanas brīdī, būs spēkā līdz 2027. gada 31. decembrim un attiecīgi ir jāņem vērā statistiskais reģions, kas bija pieejama dalībvalstu reģionālā atbalsta karšu pieņemšanas brīdī, t.i. 2021. gada  nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju.

     2. Svītrots MK noteikumu Nr. 10 75. punkts, vienlaikus precizējot 74. punktu, nosakot, ka MK noteikumu Nr. 10  27. punktā minētajam sīkajam (mikro) un mazajam komersantam, šo noteikumu 29. punktā minētajai biedrībai un nodibinājumam un šo noteikumu 30. punktā minētajam gala labuma guvējam atbalsts šo noteikumu 18.2. apakšpunktā minētajām izmaksām tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 vai Komisijas regulu Nr. 717/2014, vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 10 62. punktā minēto primāri atbalstāmo darbību izmaksu segšanai plānots piešķirt atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem atbilstoši gala labuma guvēja lielumam. Ja gala labuma guvējam nav iespējams saņemt atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem, piemēram, gala labuma guvējam atbilstot grūtībās nonākuša uzņēmuma statusam, tad piemērojams de minimis atbalsts.

     3. Noteikumu projekts paredz veikt izmaiņas MK noteikumu Nr. 10 27. un 30. punktā sakarā ar Atveseļošanas fonda finansējuma pārdali investīcijas ietvaros – tiek mainīts pieejamais atbalsts sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem šajos noteikumos noteiktajām atbalstāmajām darbībām digitālās transformācijas un Latvijas reģionu attīstības veicināšanai no 1 000 000 euro uz 5 000 000 euro, tādējādi samazinot pieejamo finansējumu visiem gala labuma guvējiem šajos noteikumos noteiktajām atbalstāmajām darbībām no 36 000 000 euro uz 32 000 000 euro. Minētās izmaiņas saistītas ar sīko (mikro) un mazo komersantu lielo interesi par atbalsta iegūšanu atvieglotā kārtībā nelieliem ieguldījumiem komercdarbības digitālā transformācijā. Vienlaikus precizēts, ka MK noteikumu Nr. 10 30. punktā minētais finansējums pieejams visiem šajos noteikumos minētajiem gala labuma guvējiem, izņemot biedrības un nodibinājumus, kam pieejamais finansējums ir noteikts šo noteikumu 29. punktā.

     4. Noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr. 10 25.6. apakšpunktā papildināt ar Ekonomikas ministriju saskaņojamo Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras sagatavoto dokumentāciju, tajā iekļaujot arī iekšējās kontroles sistēmu, kā arī precizējot, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai nepieciešams izstrādāt kārtību, kādā gala labuma guvējam tiek izsniegts grants un tiek nodrošināta granta izmantošanas uzraudzība. Papildus noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr. 10 25.1 punktā noteikt, ka minēto dokumentāciju 2.2.1.2.i. investīcijas īstenošanas laikā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra pēc savas iniciatīvas vai Ekonomikas ministrijas lūguma var pilnveidot pēc nepieciešamības un iesniegt izvērtēšanai un saskaņošanai Ekonomikas ministrijā, nodrošinot to, ka MK noteikumu Nr. 10 25.6. apakšpunktā dokumentāciju nepieciešamības gadījumā ir iespējams precizēt saskaņā ar izmaiņām investīcijas īstenošanā. Vienlaikus minētie kritēriji un kārtība nav maināma pēc būtības, bet, piemēram, gadījumos, kad ir izmaiņas regulās, normatīvajos aktos, kas tieši ir saistīti ar MK noteikumos noteikto, kas savukārt ir saistīts ar minēto kārtību. Lai nodrošinātu tiesisko skaidrību, 25.1 punktā iekļauta atruna, ka precizējumi ir iespējami, vienlaikus nodrošinot vienlīdzību projekta pieteikumu vērtēšanas procesā un neietekmējot tiesiskās paļāvības principu.

     5. Noteikumu projektā precizēts MK noteikumu Nr. 10 25.7. apakšpunkts, nosakot, ka gala labuma guvēju iesniegto pieteikumu izvērtēšana veicama atbilstoši vērtēšanas kritērijiem, komercdarbības atbalsta piešķiršanas prasībām un MK noteikumu Nr. 10 nosacījumiem, par investīciju projektu pieteikumu iesniegšanai nepieciešamo informāciju, iesniegšanas kārtību un vērtēšanas kritērijiem informējot Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras tīmekļvietnē. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra nodrošina arī  savstarpējās uzraudzības principu ievērošanu lēmuma pieņemšanas laikā, tas ir, veicot gala labuma guvēju iesniegto pieteikumu vērtēšanu, sniedzot atbalstu gala labuma guvējam 2.2.1.2.i investīcijas ietvaros un veicot piešķirtā atbalsta uzskaiti un uzraudzību saskaņā ar Latvijas Investīciju un attīstības iekšējā kārtību un tajā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem, lēmuma pieņemšanas termiņiem un vērtēšanas metodiku atbilstoši MK noteikumu Nr. 10 25.6. apakšpunktā noteiktajiem dokumentiem, ievērojot, ka investīciju projektu pieteikumu vērtēšanas laikā komisijas, kas noteikta vērtēšanas komisijas reglamentā, sastāvā ir vismaz divi komisijas locekļi no dažādām Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras struktūrvienībām.

     6. Noteikumu projektā precizēts MK noteikumu Nr. 10 40. punkts, norādot, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sniegs atbalstu granta veidā, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr.104 "Noteikumu par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 104) paredzēto elastību (skat. sākotnējo noteikumu anotācijā ietverto informāciju). Veiktās izmaiņas MK noteikumu Nr. 10 2.4. apakšpunktā neietekmē MK noteikumu Nr. 10 40. punktā paredzēto regulējumu, kurš tika veidots piemērošanai MK noteikumu Nr. 104 subjektiem, kas minēti MK noteikumu Nr. 10 27. punktā, tas ir, sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem. Vienlaikus MK noteikumu Nr. 10 40. punkts nav attiecināms uz citiem šajos noteikumos minētajiem gala labuma guvējiem Publisko iepirkumu likuma subjektiem, piemēram, publiskas personas kapitālsabiedrību.

     7. Lai nodrošinātu līdzīgu principu ievērošanu Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju ietvaros, ar noteikumu projektu papildināts neatbalstāmo nozaru un darbību saraksts MK noteikumu Nr. 10 60. un 60.1 punktā, kā arī 79. punktā noteiktās neatbalstāmās nozares un darbības.

     8. Ar Noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr. 10 76. punkts, novēršot atsauci uz MK noteikumu Nr. 10 2.6. apakšpunktu, kurā noteikta lielā komersanta definīcija, savukārt 76. punkta redakcija paredz sīkajam (mikro) un mazajam komersantam maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti no investīciju projekta attiecināmajām izmaksām.

     9. Ar Noteikumu projektu precizētā redakcijā izteikts MK Noteikumu Nr. 10 34. punkts, skaidrāk tā apakšpunktos nosakot, saskaņā ar kādiem izslēgšanas kritērijiem nepieciešams veikt pārbaudes attiecībā uz gala labuma guvēju tā projekta pieteikuma izvērtēšanas laikā.

     10. Ar Noteikumu projektu papildināts MK noteikumu Nr. 10 punkts, izpildot de minimis regulu 6. panta 1. punkta prasības par nepieciešamību atsaukties uz šo regulu un norādot tās nosaukumu un atsauci uz publikāciju Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī.

     11. Ar Noteikumu projektu papildināts MK noteikumu Nr. 10 60.1. un 60.5. apakšpunkts, skaidrāk nosakot, ka minētie ierobežojumi attiecināmi tikai gadījumos, ja gala labuma guvējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014. Pēc līdzīga principa papildināta arī 79. punkta apakšpunktu redakcija. Vienlaikus papildināts 60. punkta apakšpunktos noteiktās neatbalstāmās nozares un darbības, tajā iekļaujot darbības, kas saistītas NACE 2. red. grupā 38.21 “Atkritumu apstrāde un izvietošana (izņemot bīstamos atkritumus) un grupa 38.22 “Bīstamo atkritumu apstrāde un izvietošana”) noteiktajiem darbības veidiem.

     12. Ņemot vērā, ka šobrīd norit Komisijas regulas Nr. 651/2014 grozījumu saskaņošanas process, kuru apstiprināšanas gadījumā tiktu mainīts regulas attiecināmības termiņš, precizēta MK noteikumu Nr. 10 69. punkta redakcija, tādējādi novēršot nepieciešamību grozīt MK noteikumus Nr. 10, ja regulas apstiprināšana notiktu pēc Noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā.

No 2023. gada 22. februāra ir atvērta pieteikumu saņemšana, vienlaikus, lai kvalificētos atbalstam, gala labuma guvējam jāsaņem Eiropas Digitālā inovāciju centra digitālā brieduma tests un ceļa karte, kas faktiski nozīmē, ka LIAA tiks saņemti projekta iesniegumi ne ātrāk kā jūnija beigās. Līdz ar to ar Noteikumu projektu veiktie precizējumi neietekmē LIAA atbalsta sniegšanu, vienlaikus ar Noteikumu projektu paredzēts skaidrāk atrunāt atbalsta sniegšanas procesu – precizēta principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ieviešana, norādot nozares un darbības, kas netiek atbalstītas, kā arī skaidrības nolūkos tiek atrunāti izslēgšanas kritēriji saskaņā ar ārējiem normatīvajiem aktiem, kas bija saistoši jau iepriekš. Ar Noteikumu projektu tiek paplašināta gala labuma guvēju veidi, kas var pieteikties atbalsta saņemšanai, tādējādi nosakot labākus atbalsta saņemšanas nosacījumus investīcijas ietvaros, lai nodrošinātu Atveseļošanas fonda finansējuma apguvi.                                                                                     
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Atbalsta programmas ietvaros paredzētais atbalsts juridiskām personām veicinās to konkurētspēju, risinājumu ieviešanu sasaistē ar viedās specializācijas stratēģiju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsta programmas ietvaros atbalstāmās darbības ļaus komersantiem nodrošināt investīciju ieguldījumus procesu digitalizācijā, paaugstinot to produktivitāti.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0717
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
52021XC0218(01)
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas paziņojums Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu 2021/C58/01
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ekonomikas ministrija nodrošinās kopsavilkuma informācijas par plānotajām izmaiņām nosūtīšanu Eiropas Komisijai 20 darbadienu laikā no Noteikumu projekta spēkā stāšanās brīža.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 27. punkts (MK noteikumu Nr. 10 60.5. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības
1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkts, 13. panta "a", "b", "c", "d"
Noteikumu projekta 27. punkts (MK noteikumu Nr. 10 60.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības
2. panta 83. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts (MK noteikumu Nr. 10 2.7.1 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
58. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 36. punkts (MK noteikumu Nr. 10 69. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
I pielikums
Noteikumu projekta 3. punkts (MK noteikumu Nr. 10 2.10. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
14. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 25. un 26. punkts (MK noteikumu Nr. 10 54. un 55. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
18. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 25. punkts (MK noteikumu Nr. 10 54. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
13. panta "a", "b", "c", "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 25. punkts (MK noteikumu Nr. 10 54. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības
2. panta 18. punkts
Noteikumu projekta 19. punkts (MK noteikumu Nr. 10 34.4.3. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 1407/2013
Noteikumu projekta 21., 30. un 37. punkts (MK noteikumu Nr. 10 36., 62. un 74. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 43. punkts (MK noteikumu Nr. 10 79.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 44. punkts (MK noteikumu Nr. 10 80. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1407/2013
Noteikumu projekta 40. punkts (MK noteikumu Nr. 10 77. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regula (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 717/2014
Noteikumu projekta 21., 30. un 37. punkts (MK noteikumu Nr. 10 36., 62. un 74. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. pants
Noteikumu projekta 43. punkts (MK noteikumu Nr. 10 79.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
7. panta 4. punkts, 8. pants
Noteikumu projekta 45. punkts (MK noteikumu Nr. 10 84.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. panta 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 44. punkts (MK noteikumu Nr. 10 80. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 717/2014
Noteikumu projekta 40. punkts (MK noteikumu Nr. 10 77. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 1408/2013
Noteikumu projekta 21., 30. un 37. punkts (MK noteikumu Nr. 10 36., 62. un 74. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. pants
Noteikumu projekta 43. punkts (MK noteikumu Nr. 10 79.3.  apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
7. panta 4. punkts, 8. pants
Noteikumu projekta 45. punkts (MK noteikumu Nr. 10 84.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības
1. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 44. punkts (MK noteikumu Nr. 10 80. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013
Noteikumu projekta 40. punkts (MK noteikumu Nr. 10 77. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas paziņojums Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu 2021/C58/01
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Ar Noteikumu projektu MK noteikumos Nr. 10 tiek iekļautas prasības, kas noteiktas Komisijas paziņojums Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulas 2021/C58/01 (turpmāk – Regula 2021/C58/01) 1. punktā noteikto skaidrojumu. Noteikumu projektā iekļauta atsauce uz sešiem vides mērķiem, uz kuriem attiecas Taksonomijas regula un kur principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanas ietvaros jāvērtē visi Atveseļošanas fonda plāna pasākumi, uz 2.2.1.2.i. investīciju kā pasākumam, kuram paredzamā ietekme uz visiem vai dažiem no sešiem vides mērķiem ir nebūtiska, piemērojot vienkāršoto novērtējumu (Regulas 2021/C58/01 2.2. apakšpunkts).

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Eiropas digitālās inovācijas centri
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Rezultāti tiks ievietoti pēc publiskās apspriedes.

6.4. Cita informācija

Projekta izstrādē iesaistīta Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra. Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Eiropas digitālās inovācijas centru sniegtajiem priekšlikumiem un komersantu priekšlikumiem par atbalsta nosacījumu piemērošanu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi