25-TA-531: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Akadēmiskās doktora studiju programmas promocijas darba vadītāju un promocijas padomes locekļu kvalifikācijas pamatprasības un pamatprasības promocijas padomes izveidei" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju, promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei” (turpmāk – projekts) saskaņā ar Augstskolu likuma 58.1 panta trešo daļu (stājas spēkā 01.01.2027). un 58.2 panta sesto daļu (stājas spēkā 01.01.2027.). Minētā likuma Pārejas noteikumu 112. punktā noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2025. gada 31. jūlijam nosaka:
1) šā likuma 58.¹ panta trešajā daļā minētās pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai;
2) šā likuma 58.² panta sestajā daļā minētās pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
1) šā likuma 58.¹ panta trešajā daļā minētās pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai;
2) šā likuma 58.² panta sestajā daļā minētās pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt augsti kvalificētu zinātnieku un savā nozarē starptautiski atzītu speciālistu iesaisti akadēmisko doktora studiju programmu īstenošanā, vadot promocijas darbu izstrādi, kā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2027.
Pamatojums
Augstskolu likuma pārejas noteikumu 108. punkts paredz, ka 58.1 (zinātnes doktora grāda piešķiršana) un 58.2 pants (promocijas padome) stājas spēkā 2027. gada 1. janvārī.
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma pārejas noteikumu:
40. punktu šā likuma 11. pants (zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība) zaudē spēku 2027. gada 1. janvārī;
43. punktu šā likuma 18. pants (Latvijas Zinātnes padomes eksperti) spēku zaudē 2026. gada 31. decembrī;
41. punktu līdz 2026. gada 31. decembrim promocijas darba aizstāvēšana un zinātnes doktora grāda piešķiršana (promocija) notiek saskaņā ar šo likumu, sākot ar 2027. gada 1. janvāri – saskaņā ar Augstskolu likumu.
Ievērojot minētās Zinātniskās darbības likuma pārejas noteikumu normas, 2027. gada 1. janvārī spēku zaudē:
Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlijā noteikumi Nr. 320 “Latvijas Zinātnes padomes ekspertu tiesību piešķiršanas un ekspertu komisiju izveides kārtība”;
Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1000 “Noteikumi par doktora zinātniskā grāda piešķiršanas (promocijas) tiesību deleģēšanu augstskolām” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1000) Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1001 “Zinātniskā doktora grāda piešķiršanas (promocijas) kārtība un kritēriji” (turpmāk – MK noteikumi Nr.1001), nodrošinot pāreju uz jauno regulējumu saskaņā ar Augstskolu likumu.
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma pārejas noteikumu:
40. punktu šā likuma 11. pants (zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība) zaudē spēku 2027. gada 1. janvārī;
43. punktu šā likuma 18. pants (Latvijas Zinātnes padomes eksperti) spēku zaudē 2026. gada 31. decembrī;
41. punktu līdz 2026. gada 31. decembrim promocijas darba aizstāvēšana un zinātnes doktora grāda piešķiršana (promocija) notiek saskaņā ar šo likumu, sākot ar 2027. gada 1. janvāri – saskaņā ar Augstskolu likumu.
Ievērojot minētās Zinātniskās darbības likuma pārejas noteikumu normas, 2027. gada 1. janvārī spēku zaudē:
Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlijā noteikumi Nr. 320 “Latvijas Zinātnes padomes ekspertu tiesību piešķiršanas un ekspertu komisiju izveides kārtība”;
Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1000 “Noteikumi par doktora zinātniskā grāda piešķiršanas (promocijas) tiesību deleģēšanu augstskolām” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1000) Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumi Nr. 1001 “Zinātniskā doktora grāda piešķiršanas (promocijas) kārtība un kritēriji” (turpmāk – MK noteikumi Nr.1001), nodrošinot pāreju uz jauno regulējumu saskaņā ar Augstskolu likumu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijā ar 2024. gada 14. marta likumu “Grozījumi Augstskolu likumā” (stājās spēkā 2024. gada 1. maijā) ir ieviests jauns doktorantūras modelis. Izmaiņas būtiski uzlabo doktorantūras kvalitāti, nosakot prasību akadēmisko doktora studiju programmu īstenošanu organizēt doktorantūras skolās, precizējot promocijas darba izstrādes un aizstāvēšanas procesu un ieviešot pasākumus, kas veicina dažādu doktorantūras procesu caurskatāmību, zinātniskās darbības, kā arī studējošo izglītošanas darba kvalitātes celšanu.
Viens no nozīmīgākajiem jauninājumiem ir doktorantūras skolas kā augstskolas struktūrvienības ieviešana. Doktorantūras skola nodrošina promocijas darba izstrādes un aizstāvēšanas, kā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesu. Ievērojot doktorantūras skolas nolikumā noteikto, tiek apstiprināti promocijas darba vadītāji un līdzvadītāji. Apstiprināšana notiek, ievērojot augstskolas noteiktos promocijas darba vadīšanas standartus atbilstoši laba vadītāja un labas darba vadīšanas kritērijiem. Doktorantūras skola nodrošina un uzrauga promocijas darbu vadīšanu saskaņā ar normatīvajā regulējumā noteiktajām prasībām un doktorantūras skolas nolikumu, organizē promocijas padomju izveidi, kā arī nodrošina to darbību. Augstskolu likuma normas, kas noteiks zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesu, kā arī promocijas padomes atbildību, stāsies spēkā 01.01.2027.
Šobrīd normatīvais regulējums nenosaka prasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai. Turklāt pastāv iespēja, ka promocijas darba vadītāja zinātniskās darbības rezultāti nav tieši saistīti ar vadāmā promocijas darba tēmu, kas var ierobežot vadītāja spēju nodrošināt pilnvērtīgu akadēmisko pētniecības darba vadību, t.sk. metodoloģisku atbalstu un tematisku ievirzi promocijas darba izstrādes gaitā. Arī akreditējot akadēmisku doktora studiju programmu studiju virziena ietvaros, akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju atbilstība netiek novērtēta. Ņemot vērā minēto, akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju kompetences un prasmju līmenis dažādās augstskolās atšķiras, kas var negatīvi ietekmēt un radīt būtiskas atšķirības izstrādāto promocijas darbu kvalitātē atkarībā no augstskolas.
Šobrīd ar MK noteikumiem Nr.1001 attiecībā uz promocijas padomes sastāvu ir noteikts, ka vismaz pieciem promocijas padomes sastāvā iekļautajiem zinātniekiem ir Latvijas Zinātnes padomes eksperta tiesības zinātnes nozarē, no tiem diviem – zinātnes apakšnozarē, kurā tiek aizstāvēts promocijas darbs. Ņemot vērā, ka atbilstoši MK noteikumiem Nr. 1001 recenzenti nav promocijas padomes locekļi, tiem nav prasību attiecībā uz aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba recenzentu kvalifikāciju. Secīgi, ir iespējama situācija, kad gan promocijas padomes locekļu, gan noteikto recenzentu zinātniskā darbības rezultāti nav pietiekami cieši saistīti ar aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba tēmu, kas var ietekmēt aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba izvērtēšanas kvalitāti, kā arī lēmuma par zinātnes doktora grāda piešķiršanu pamatotību.
Pašreizējā zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība (MK noteikumi Nr.1001) un promocijas tiesību deleģēšana augstskolām (MK noteikumi Nr.1000)kavē promocija darba izstrādāšanu divās vai vairākās zinātnes nozarēs (piemēram, promocijas padomes sastāvu nosaka, kā arī zinātnes doktora grādu piešķir zinātnes nozarē vai apakšnozarē), starptautisku kopīgu doktora studiju programmu izveidi un īstenošanu, kā arī kopīgas doktorantūras īstenošanu, ņemot vērā, ka pašreizējā zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība neveicina sadarbības iespēju ar citu valstu zinātnes (zinātniskā) doktora grāda piešķiršanas procesu.
Ņemot vērā minēto, kā arī lai nodrošinātu, ka augstskolas akadēmisko doktora studiju programmu īstenošanā, tai skaitā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesā iesaista augsti kvalificētus un atbilstošus zinātniekus, Ministru kabinetam jānosaka augstskolām skaidras un praktiski piemērojamas pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai, pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
Viens no nozīmīgākajiem jauninājumiem ir doktorantūras skolas kā augstskolas struktūrvienības ieviešana. Doktorantūras skola nodrošina promocijas darba izstrādes un aizstāvēšanas, kā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesu. Ievērojot doktorantūras skolas nolikumā noteikto, tiek apstiprināti promocijas darba vadītāji un līdzvadītāji. Apstiprināšana notiek, ievērojot augstskolas noteiktos promocijas darba vadīšanas standartus atbilstoši laba vadītāja un labas darba vadīšanas kritērijiem. Doktorantūras skola nodrošina un uzrauga promocijas darbu vadīšanu saskaņā ar normatīvajā regulējumā noteiktajām prasībām un doktorantūras skolas nolikumu, organizē promocijas padomju izveidi, kā arī nodrošina to darbību. Augstskolu likuma normas, kas noteiks zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesu, kā arī promocijas padomes atbildību, stāsies spēkā 01.01.2027.
Šobrīd normatīvais regulējums nenosaka prasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai. Turklāt pastāv iespēja, ka promocijas darba vadītāja zinātniskās darbības rezultāti nav tieši saistīti ar vadāmā promocijas darba tēmu, kas var ierobežot vadītāja spēju nodrošināt pilnvērtīgu akadēmisko pētniecības darba vadību, t.sk. metodoloģisku atbalstu un tematisku ievirzi promocijas darba izstrādes gaitā. Arī akreditējot akadēmisku doktora studiju programmu studiju virziena ietvaros, akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju atbilstība netiek novērtēta. Ņemot vērā minēto, akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju kompetences un prasmju līmenis dažādās augstskolās atšķiras, kas var negatīvi ietekmēt un radīt būtiskas atšķirības izstrādāto promocijas darbu kvalitātē atkarībā no augstskolas.
Šobrīd ar MK noteikumiem Nr.1001 attiecībā uz promocijas padomes sastāvu ir noteikts, ka vismaz pieciem promocijas padomes sastāvā iekļautajiem zinātniekiem ir Latvijas Zinātnes padomes eksperta tiesības zinātnes nozarē, no tiem diviem – zinātnes apakšnozarē, kurā tiek aizstāvēts promocijas darbs. Ņemot vērā, ka atbilstoši MK noteikumiem Nr. 1001 recenzenti nav promocijas padomes locekļi, tiem nav prasību attiecībā uz aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba recenzentu kvalifikāciju. Secīgi, ir iespējama situācija, kad gan promocijas padomes locekļu, gan noteikto recenzentu zinātniskā darbības rezultāti nav pietiekami cieši saistīti ar aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba tēmu, kas var ietekmēt aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba izvērtēšanas kvalitāti, kā arī lēmuma par zinātnes doktora grāda piešķiršanu pamatotību.
Pašreizējā zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība (MK noteikumi Nr.1001) un promocijas tiesību deleģēšana augstskolām (MK noteikumi Nr.1000)kavē promocija darba izstrādāšanu divās vai vairākās zinātnes nozarēs (piemēram, promocijas padomes sastāvu nosaka, kā arī zinātnes doktora grādu piešķir zinātnes nozarē vai apakšnozarē), starptautisku kopīgu doktora studiju programmu izveidi un īstenošanu, kā arī kopīgas doktorantūras īstenošanu, ņemot vērā, ka pašreizējā zinātnes doktora grāda piešķiršanas kārtība neveicina sadarbības iespēju ar citu valstu zinātnes (zinātniskā) doktora grāda piešķiršanas procesu.
Ņemot vērā minēto, kā arī lai nodrošinātu, ka augstskolas akadēmisko doktora studiju programmu īstenošanā, tai skaitā arī zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesā iesaista augsti kvalificētus un atbilstošus zinātniekus, Ministru kabinetam jānosaka augstskolām skaidras un praktiski piemērojamas pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai, pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valstī nav noteiktas vienotas pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai, kas būtu jāievēro visām augstskolām, kas īsteno akadēmiskās doktora studiju programmas. MK noteikumos Nr.1001 ir noteikta promocijas kārtība, ņemot vēra, ka šie noteikumi zaudēs spēku 2027. gada 1. janvārī, ir jānosaka pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei. Nepieciešams normatīvais regulējums, kurā tiks ietvertas vienotas pamatprasības, kas būs jāievēro augstskolām, izvēloties promocijas darbu vadītājus un veidojot promocijas padomes sastāvu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz normatīvu regulējumu, kas nosaka pamatprasības akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto promocijas darba vadītāju zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai, pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai un promocijas padomes izveidei.
Projekta I sadaļa “Vispārīgie jautājumi” nosaka projektā ietverto noteikumu darbības jomu: tie attiecas uz promocijas darbu vadītājiem, promocijas padomes locekļiem un promocijas padomes izveidi.
Projekta II sadaļā “Pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai” noteikts, ka promocijas darba vadītājs var būt persona, kas atbilst projekta 2. punktā noteiktajām zinātniskās kvalifikācijas pamatprasībām, proti, ir ieguvusi zinātnes doktora grādu un kurai ir vismaz divi no projekta 2.2.1., 2.2.2., 2.2.3. un 2.2.4. apakšpunktā minētajiem zinātniskās darbības rezultātiem vadāmā promocijas darba tēmai atbilstošajā zinātnes nozarē vai nozarēs. Tāpat noteikts, ka promocijas darba vadītājam jāatbilst arī projekta 3. punktā noteiktajām pedagoģiskās kvalifikācijas pamatprasībām, proti, jābūt vismaz vienai no 3.1. apakšpunktā minētajām ar studējošo izglītošanu saistītajām pieredzēm, kā arī vismaz vienai no 3.2. apakšpunktā minētajām ar pētniecības darba vadīšanu vai īstenošanu saistītajām pieredzēm. 2.2. apakšpunktā ietvertā prasība, ka promocijas darba vadītāja zinātniskās darbības rezultātiem jābūt vadāmā promocijas darba tēmai atbilstošajā zinātnes nozarē vai nozarēs, ir būtiska, jo tā apliecina vadītāja aktīvu zinātnisko darbību attiecīgajā zinātnes nozarē vai nozarēs, kas savukārt ir priekšnoteikums metodoloģiski pamatotai, ar zinātnes nozares vai nozaru attīstības tendencēs balstītai un akadēmiski kvalitatīvai promocijas darba izstrādes vadībai. Projekta 2.3. un 3.3. punkts paredz, ka augstskola, ja nepieciešams, var noteikt citas pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas novērtēšanai. Nosakot citas pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskajai kvalifikācija, augstskola var ievērot DORA (Sanfrancisko deklarācija par pētniecības novērtēšanu)[1] un COARA (Koalīcija pētniecības novērtēšanas reformai)[2] principus, kas uzsver nepieciešamību izvērtēt pētnieku kompetenci daudzdimensionāli, kontekstualizēti un kvalitatīvi. Šie principi aicina pāriet no vienīgi kvantitatīvas pieejas (piemēram, publikāciju skaits vai žurnālu ietekmes indikatori) uz kvalitatīvu, proti, uz saturu un pētnieka ieguldījuma nozīmi vērstu izvērtēšanu. Ievērojot šos principus, augstskola var noteikt arī tādas prasības, kas aptver:
pētniecības darba vai zinātniskās darbības rezultātu ietekmi ārpus akadēmiskās vides (piemēram, sabiedriskā, politiskā ietekme vai ietekme uz tautsaimniecības nozaru attīstību),
atvērtās zinātnes praksi (open science), starpdisciplināru darbu,vai arī ieguldījumu pētniecības kopienas attīstībā (piemēram, aktīva doktorantu, maģistrantu vai jauno pētnieku konsultēšana un profesionālās attīstības veicināšana; nodrošina, ka pētījuma rezultāti ir pārbaudāmi un atkārtojami (caur metožu atklātību, datu pieejamību, atvērtu kodu publicēšanu u. tlm.); datu koplietošana).
Projektā iekļautā norma par to, augstskola var noteikt citas pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskās kvalifikācijas novērtēšanai ir būtisks mehānisms, lai sekmētu kvalitatīvu, daudzdimensionālu promocijas vadītāju kompetences izvērtēšanu. Šāda pieeja nodrošina saskaņotību ar starptautiskām tendencēm un atbilst mūsdienu izpratnei par kvalitatīvu akadēmisko darbu, īpaši dažādu zinātnes nozaru specifikas, starpdisciplināru un ilgtermiņa pētījumu kontekstā.
Vienlaikus projektā iekļautie 2.2. punktā minētie zinātniskās darbības rezultāti – piemēram, SCOPUS vai Web of Science, vai ERIH+ zinātniskās publikācijas, anonīmi recenzēti raksti izdevumos ar starptautisku redkolēģiju vai recenzētas monogrāfijas – kalpo kā objektīvi pārbaudāms pamats promocijas darba vadītāja zinātniskās darbības kvalitātes un kompetences atbilstības novērtēšanā. Šādu normu iekļaušanas mērķis ir nodrošināt minimālo kvalitatīvo standartu vienotu piemērošanu visās augstskolās, kā arī veicināt pētniecības caurspīdīgumu, reproducējamību un starptautisku salīdzināmību. Kvantitatīvi pārbaudāmas prasības veido universāli piemērojamu sākotnējās atbilstības slieksni, vienlaikus neizslēdzot daudzveidīgāku un padziļinātu kvalitatīvo izvērtējumu, ko nodrošina augstskolas saskaņā ar to akadēmisko autonomiju. Līdz ar to noteikumu projektā iekļautās normas nav pretrunā ar DORA un COARA principiem, bet gan kalpo kā pamata nostādnes, kurām var pievienot kontekstualizētu izvērtējumu, balstoties uz mūsdienu starptautiskajiem akadēmiskā darba kvalitātes novērtēšanas principiem.
Projekta III sadaļā “Pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai” noteikts, ka promocijas padomes loceklis var būt persona, kura ir ieguvusi zinātnes doktora grādu un kurai ir zinātniskās darbības rezultāti aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba tēmai atbilstošajās zinātnes nozares grupā vai grupās (projekta 4.2. punkts). Šī prasība nodrošina, ka promocijas padomes locekļi var novērtēt aizstāvēšanai iesniegto promocijas darbu.
Zinātniskās darbības rezultātu pamatprasības konkretizētas atbilstoši zinātnes nozaru grupām projekta 4.2.1.–4.2.3. apakšpunktos. Noteiktās pamatprasības nodrošina objektīvi pārbaudāmu ietvaru promocijas padomes locekļu zinātniskās darbības kvalitātes un aktualitātes novērtēšanai un veicina vienotu minimālo kvalitātes standartu piemērošanu visās augstskolās. Vienlaikus atbilstoši projekta 4.3. punktam, augstskola, ja nepieciešams, var noteikt arī citas pamatprasības, kas ļauj papildināt izvērtēšanas ietvaru ar daudzdimensionāliem un kvalitatīviem kritērijiem, ievērojot arī iepriekšminētajos DORA un COARA principos ietvertos pētniecības novērtēšanas pamatprincipus. Šāda normu sistēma nodrošina līdzsvaru starp precīzi definētiem, caurskatāmiem kritērijiem un akadēmiskās autonomijas īstenošanu, veicinot saskaņotu, kvalitatīvu un uz starptautiskām praksēm balstītu promocijas padomju darbību.
Promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas, kā arī promocijas padomes locekļu kvalifikācijas atbilstības izvērtēšana ir augstskolas doktorantūras skolas atbildība. Augstskolas doktorantūras skolai promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas, kā arī promocijas padomes locekļu kvalifikācijas atbilstības izvērtēšanas procesā ieteicams iesaistīt ne mazāk kā piecu personu ar zinātnes doktora grādu dalību, lai nodrošinātu izvērtējuma objektivitāti.
Projekta IV sadaļā “Pamatprasības promocijas padomes izveidei” noteikta kārtība, kādā tiek organizēta promocijas padomes (turpmāk – padomes) izveide, tās sastāvs un darbības nosacījumi. Projekta 5. punkts nosaka, ka padomes izveidi organizē augstskolas doktorantūras skola, ievērojot Augstskolu likuma normas, projektā ietvertos noteikumus un augstskolas noteikto kārtību. Ja akadēmiskā doktora studiju programma tiek īstenota kā kopīga studiju programma vai tiek īstenota kopīga doktorantūra, padomes izveide notiek arī atbilstoši līgumā (vienošanās) noteiktajai kārtībai. Padome tiek veidota tajā zinātnes nozaru grupā, kas atbilst īstenojamās akreditētas akadēmiskās doktora studiju programmas ietvaros iegūstamajiem zinātnes doktora grādiem (5.1. punkts), un tās sastāvā ir vismaz pieci zinātnieki, kuri atbilst šo noteikumu 4. punktā noteiktajām kvalifikācijas prasībām (5.2. punkts). No tiem trīs ir recenzenti, kuri sniedz aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba rakstisku vērtējumu. Vismaz divi no trim recenzentiem pārstāv citu zinātnisko institūciju, un vismaz viens recenzents ir ārvalsts zinātnieks, kura piesaiste notiek saskaņā ar augstskolas noteikto kārtību (5.3. punkts). Lai novērstu interešu konflikta risku, noteikts, ka par recenzentu nedrīkst būt aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba autora (turpmāk – pretendenta) radinieks, tieši padotais vai vadītājs darba vietā, publikāciju līdzautors, promocijas darba vadītājs vai konsultants, kā arī tās pētnieciskās struktūrvienības personāls, kurā izstrādāts promocijas darbs (5.4. punkts). Padome var tikt izveidota, lai tā darbotos pastāvīgi (5.5. punkts). Šādā gadījumā padomes pilnvaru termiņš nepārsniedz sešus gadus, vai arī kā padome konkrēta promocijas darba novērtēšanai (5.6. punkts), kuras pilnvaras ilgst līdz zinātnes doktora grāda piešķiršanai vai saskaņā ar augstskolas noteikto kārtību. Projekta 6. punkts paredz, ka izveidojot promocijas padomi, augstskola nodrošina, ka padome var darboties klātienē, arī izmantojot tiešsaistes videokonferenci (attēla un skaņas pārraide reālajā laikā), ja pretendents vai padomes loceklis atrodas citā vietā un objektīvi nevar ierasties padomes sēdes norises vietā. Šādas normas iekļaušana projektā, nodrošina visās augstskolās vienotu kārtību attiecībā uz promocijas padomes darbību pēc tās izveides, ļauj racionālāk izmantot resursus un sekmē ārvalstu zinātnieku līdzdalību padomes darbībā. Projekta 7. punkts paredz tiesības pretendentam mēneša laikā no informācijas saņemšanas par ieceltajiem padomes locekļiem un recenzentiem iesniegt argumentētu iebildumu, lūdzot šo personu nomaiņu. Augstskolas doktorantūras skola iebildumus izvērtē atbilstoši augstskolas noteiktajai kārtībai, sniedzot rakstisku lēmuma pamatojumu, kuru pretendentam ir tiesības apstrīdēt saskaņā ar augstskolas satversmē noteikto strīdu izskatīšanas procedūru.
[1] DORA – San Francisco Declaration on Research Assessment – tika pieņemta 2012. gadā (Declaration on Research Assessment, 2012). Tā aicina iestādes “neizmantot žurnālu ietekmes faktoru kā aizstājēju publikāciju kvalitātei” un uzsver, ka “pētnieku ieguldījums jāvērtē plašākā zinātniskajā, sabiedriskajā un kontekstuālajā ietvarā” (DORA, 2012). Sk. Declaration on Research Assessment (DORA). (2012). San Francisco Declaration on Research Assessment. https://sfdora.org/read/
[2] COARA – Coalition for Advancing Research Assessment – dibināta 2022. gadā Eiropas Komisijas iniciatīvā (European Commission, 2022), tās Agreement on Reforming Research Assessment aicina “atzīt dažādus pētniecības ieguldījuma veidus un rezultātus, tostarp atvērtās zinātnes prakses, sadarbības formu, pētniecības ietekmi uz sabiedrību un zinātnes kopienu”. Skat. līguma tekstu: European Commission. (2022). Agreement on Reforming Research Assessment. Coalition for Advancing Research Assessment (COARA). https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/
Projekta I sadaļa “Vispārīgie jautājumi” nosaka projektā ietverto noteikumu darbības jomu: tie attiecas uz promocijas darbu vadītājiem, promocijas padomes locekļiem un promocijas padomes izveidi.
Projekta II sadaļā “Pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai” noteikts, ka promocijas darba vadītājs var būt persona, kas atbilst projekta 2. punktā noteiktajām zinātniskās kvalifikācijas pamatprasībām, proti, ir ieguvusi zinātnes doktora grādu un kurai ir vismaz divi no projekta 2.2.1., 2.2.2., 2.2.3. un 2.2.4. apakšpunktā minētajiem zinātniskās darbības rezultātiem vadāmā promocijas darba tēmai atbilstošajā zinātnes nozarē vai nozarēs. Tāpat noteikts, ka promocijas darba vadītājam jāatbilst arī projekta 3. punktā noteiktajām pedagoģiskās kvalifikācijas pamatprasībām, proti, jābūt vismaz vienai no 3.1. apakšpunktā minētajām ar studējošo izglītošanu saistītajām pieredzēm, kā arī vismaz vienai no 3.2. apakšpunktā minētajām ar pētniecības darba vadīšanu vai īstenošanu saistītajām pieredzēm. 2.2. apakšpunktā ietvertā prasība, ka promocijas darba vadītāja zinātniskās darbības rezultātiem jābūt vadāmā promocijas darba tēmai atbilstošajā zinātnes nozarē vai nozarēs, ir būtiska, jo tā apliecina vadītāja aktīvu zinātnisko darbību attiecīgajā zinātnes nozarē vai nozarēs, kas savukārt ir priekšnoteikums metodoloģiski pamatotai, ar zinātnes nozares vai nozaru attīstības tendencēs balstītai un akadēmiski kvalitatīvai promocijas darba izstrādes vadībai. Projekta 2.3. un 3.3. punkts paredz, ka augstskola, ja nepieciešams, var noteikt citas pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas novērtēšanai. Nosakot citas pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskajai kvalifikācija, augstskola var ievērot DORA (Sanfrancisko deklarācija par pētniecības novērtēšanu)[1] un COARA (Koalīcija pētniecības novērtēšanas reformai)[2] principus, kas uzsver nepieciešamību izvērtēt pētnieku kompetenci daudzdimensionāli, kontekstualizēti un kvalitatīvi. Šie principi aicina pāriet no vienīgi kvantitatīvas pieejas (piemēram, publikāciju skaits vai žurnālu ietekmes indikatori) uz kvalitatīvu, proti, uz saturu un pētnieka ieguldījuma nozīmi vērstu izvērtēšanu. Ievērojot šos principus, augstskola var noteikt arī tādas prasības, kas aptver:
pētniecības darba vai zinātniskās darbības rezultātu ietekmi ārpus akadēmiskās vides (piemēram, sabiedriskā, politiskā ietekme vai ietekme uz tautsaimniecības nozaru attīstību),
atvērtās zinātnes praksi (open science), starpdisciplināru darbu,vai arī ieguldījumu pētniecības kopienas attīstībā (piemēram, aktīva doktorantu, maģistrantu vai jauno pētnieku konsultēšana un profesionālās attīstības veicināšana; nodrošina, ka pētījuma rezultāti ir pārbaudāmi un atkārtojami (caur metožu atklātību, datu pieejamību, atvērtu kodu publicēšanu u. tlm.); datu koplietošana).
Projektā iekļautā norma par to, augstskola var noteikt citas pamatprasības promocijas darba vadītāja zinātniskās kvalifikācijas novērtēšanai ir būtisks mehānisms, lai sekmētu kvalitatīvu, daudzdimensionālu promocijas vadītāju kompetences izvērtēšanu. Šāda pieeja nodrošina saskaņotību ar starptautiskām tendencēm un atbilst mūsdienu izpratnei par kvalitatīvu akadēmisko darbu, īpaši dažādu zinātnes nozaru specifikas, starpdisciplināru un ilgtermiņa pētījumu kontekstā.
Vienlaikus projektā iekļautie 2.2. punktā minētie zinātniskās darbības rezultāti – piemēram, SCOPUS vai Web of Science, vai ERIH+ zinātniskās publikācijas, anonīmi recenzēti raksti izdevumos ar starptautisku redkolēģiju vai recenzētas monogrāfijas – kalpo kā objektīvi pārbaudāms pamats promocijas darba vadītāja zinātniskās darbības kvalitātes un kompetences atbilstības novērtēšanā. Šādu normu iekļaušanas mērķis ir nodrošināt minimālo kvalitatīvo standartu vienotu piemērošanu visās augstskolās, kā arī veicināt pētniecības caurspīdīgumu, reproducējamību un starptautisku salīdzināmību. Kvantitatīvi pārbaudāmas prasības veido universāli piemērojamu sākotnējās atbilstības slieksni, vienlaikus neizslēdzot daudzveidīgāku un padziļinātu kvalitatīvo izvērtējumu, ko nodrošina augstskolas saskaņā ar to akadēmisko autonomiju. Līdz ar to noteikumu projektā iekļautās normas nav pretrunā ar DORA un COARA principiem, bet gan kalpo kā pamata nostādnes, kurām var pievienot kontekstualizētu izvērtējumu, balstoties uz mūsdienu starptautiskajiem akadēmiskā darba kvalitātes novērtēšanas principiem.
Projekta III sadaļā “Pamatprasības promocijas padomes locekļu kvalifikācijai” noteikts, ka promocijas padomes loceklis var būt persona, kura ir ieguvusi zinātnes doktora grādu un kurai ir zinātniskās darbības rezultāti aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba tēmai atbilstošajās zinātnes nozares grupā vai grupās (projekta 4.2. punkts). Šī prasība nodrošina, ka promocijas padomes locekļi var novērtēt aizstāvēšanai iesniegto promocijas darbu.
Zinātniskās darbības rezultātu pamatprasības konkretizētas atbilstoši zinātnes nozaru grupām projekta 4.2.1.–4.2.3. apakšpunktos. Noteiktās pamatprasības nodrošina objektīvi pārbaudāmu ietvaru promocijas padomes locekļu zinātniskās darbības kvalitātes un aktualitātes novērtēšanai un veicina vienotu minimālo kvalitātes standartu piemērošanu visās augstskolās. Vienlaikus atbilstoši projekta 4.3. punktam, augstskola, ja nepieciešams, var noteikt arī citas pamatprasības, kas ļauj papildināt izvērtēšanas ietvaru ar daudzdimensionāliem un kvalitatīviem kritērijiem, ievērojot arī iepriekšminētajos DORA un COARA principos ietvertos pētniecības novērtēšanas pamatprincipus. Šāda normu sistēma nodrošina līdzsvaru starp precīzi definētiem, caurskatāmiem kritērijiem un akadēmiskās autonomijas īstenošanu, veicinot saskaņotu, kvalitatīvu un uz starptautiskām praksēm balstītu promocijas padomju darbību.
Promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas, kā arī promocijas padomes locekļu kvalifikācijas atbilstības izvērtēšana ir augstskolas doktorantūras skolas atbildība. Augstskolas doktorantūras skolai promocijas darba vadītāja zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas, kā arī promocijas padomes locekļu kvalifikācijas atbilstības izvērtēšanas procesā ieteicams iesaistīt ne mazāk kā piecu personu ar zinātnes doktora grādu dalību, lai nodrošinātu izvērtējuma objektivitāti.
Projekta IV sadaļā “Pamatprasības promocijas padomes izveidei” noteikta kārtība, kādā tiek organizēta promocijas padomes (turpmāk – padomes) izveide, tās sastāvs un darbības nosacījumi. Projekta 5. punkts nosaka, ka padomes izveidi organizē augstskolas doktorantūras skola, ievērojot Augstskolu likuma normas, projektā ietvertos noteikumus un augstskolas noteikto kārtību. Ja akadēmiskā doktora studiju programma tiek īstenota kā kopīga studiju programma vai tiek īstenota kopīga doktorantūra, padomes izveide notiek arī atbilstoši līgumā (vienošanās) noteiktajai kārtībai. Padome tiek veidota tajā zinātnes nozaru grupā, kas atbilst īstenojamās akreditētas akadēmiskās doktora studiju programmas ietvaros iegūstamajiem zinātnes doktora grādiem (5.1. punkts), un tās sastāvā ir vismaz pieci zinātnieki, kuri atbilst šo noteikumu 4. punktā noteiktajām kvalifikācijas prasībām (5.2. punkts). No tiem trīs ir recenzenti, kuri sniedz aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba rakstisku vērtējumu. Vismaz divi no trim recenzentiem pārstāv citu zinātnisko institūciju, un vismaz viens recenzents ir ārvalsts zinātnieks, kura piesaiste notiek saskaņā ar augstskolas noteikto kārtību (5.3. punkts). Lai novērstu interešu konflikta risku, noteikts, ka par recenzentu nedrīkst būt aizstāvēšanai iesniegtā promocijas darba autora (turpmāk – pretendenta) radinieks, tieši padotais vai vadītājs darba vietā, publikāciju līdzautors, promocijas darba vadītājs vai konsultants, kā arī tās pētnieciskās struktūrvienības personāls, kurā izstrādāts promocijas darbs (5.4. punkts). Padome var tikt izveidota, lai tā darbotos pastāvīgi (5.5. punkts). Šādā gadījumā padomes pilnvaru termiņš nepārsniedz sešus gadus, vai arī kā padome konkrēta promocijas darba novērtēšanai (5.6. punkts), kuras pilnvaras ilgst līdz zinātnes doktora grāda piešķiršanai vai saskaņā ar augstskolas noteikto kārtību. Projekta 6. punkts paredz, ka izveidojot promocijas padomi, augstskola nodrošina, ka padome var darboties klātienē, arī izmantojot tiešsaistes videokonferenci (attēla un skaņas pārraide reālajā laikā), ja pretendents vai padomes loceklis atrodas citā vietā un objektīvi nevar ierasties padomes sēdes norises vietā. Šādas normas iekļaušana projektā, nodrošina visās augstskolās vienotu kārtību attiecībā uz promocijas padomes darbību pēc tās izveides, ļauj racionālāk izmantot resursus un sekmē ārvalstu zinātnieku līdzdalību padomes darbībā. Projekta 7. punkts paredz tiesības pretendentam mēneša laikā no informācijas saņemšanas par ieceltajiem padomes locekļiem un recenzentiem iesniegt argumentētu iebildumu, lūdzot šo personu nomaiņu. Augstskolas doktorantūras skola iebildumus izvērtē atbilstoši augstskolas noteiktajai kārtībai, sniedzot rakstisku lēmuma pamatojumu, kuru pretendentam ir tiesības apstrīdēt saskaņā ar augstskolas satversmē noteikto strīdu izskatīšanas procedūru.
[1] DORA – San Francisco Declaration on Research Assessment – tika pieņemta 2012. gadā (Declaration on Research Assessment, 2012). Tā aicina iestādes “neizmantot žurnālu ietekmes faktoru kā aizstājēju publikāciju kvalitātei” un uzsver, ka “pētnieku ieguldījums jāvērtē plašākā zinātniskajā, sabiedriskajā un kontekstuālajā ietvarā” (DORA, 2012). Sk. Declaration on Research Assessment (DORA). (2012). San Francisco Declaration on Research Assessment. https://sfdora.org/read/
[2] COARA – Coalition for Advancing Research Assessment – dibināta 2022. gadā Eiropas Komisijas iniciatīvā (European Commission, 2022), tās Agreement on Reforming Research Assessment aicina “atzīt dažādus pētniecības ieguldījuma veidus un rezultātus, tostarp atvērtās zinātnes prakses, sadarbības formu, pētniecības ietekmi uz sabiedrību un zinātnes kopienu”. Skat. līguma tekstu: European Commission. (2022). Agreement on Reforming Research Assessment. Coalition for Advancing Research Assessment (COARA). https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Projekta nepieciešamību pamatojošie pētījumi/izvērtējumi ir jau sniegti 2024. gada 14. marta likuma "Grozījumi Augstskolu likumā" anotācijas 1. sadaļā
https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/00D5FB2420D688F1C2258918002757C7?OpenDocument
https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/00D5FB2420D688F1C2258918002757C7?OpenDocument
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- promocijas darbu vadītāji, promocijas padomes locekļi, recenzenti, doktoranti, promocijas darbu autori
Ietekmes apraksts
Projektā noteiktās prasības būs attiecināms uz augstāk minētajām fiziskām personām.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija, Augstākās izglītības iestādes (zinātnes universitātes)Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Projekta izstrādē piedalījās darba grupa, kuras sastavā bija- zinātnes universitāšu un Kultūras ministrijas pārstāvji. Tiešsaistes diskusijas par projektu tika organizētas, sākot ar 2024. gada 6. decembri, un notika ik pēc divām nedēļām. Pēdējā tiešsaistes diskusija ar zinātnes universitāšu un Kultūras ministrijas pārstāvjiem par projektu notika 2025. gada 10. martā. Projekts tika pilnveidots, ņemot vērā pirms diskusijas, kā arī tās laikā saņemtos diskusijas dalībnieku priekšlikumus. Visu augstskolu, kas īsteno doktorantūru, pārstāvji ar projektu varēs iepazīties un izteikt viedokli sabiedrības līdzdalības procesa laikā TAP vietnē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- augstskolas, kas īsteno akadēmiskās doktora studiju programmas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
