22-TA-427: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
25.01.2022. sēdes protokols #4 (MK), 27. §, 12.punkts, Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 3.-7. pants.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta izstrādes mērķis ir nodrošināt Ekonomikas ministrijai finansējumu ne vairāk kā 119 100 412 euro apmērā, lai atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 4.-7.pantam nodrošinātu elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu maksas, obligātā iepirkuma komponenšu maksas, dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma un siltumapgādes pakalpojuma kompensējošo pasākumu īstenošanu no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. aprīlim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pagājušajā gadā visi būtiskākie energoresursi (ogles, nafta, dabasgāze, elektroenerģija) ir uzrādījuši strauju cenu kāpumu. Cenu pieaugumu kāpums visiem energoresursiem pēdējā pusgada laikā ir bijis ārkārtējs. Elektroenerģijas cena 2021.gada novembrī un decembrī ir sasniegusi arī vēsturiskos rekordus. Elektroenerģijas vairumtirdzniecības vidējā cena Eiropā saskaņā ar Eurostat datiem, salīdzinot ar 2019.gadu, kāpusi par 230%. Cenu rekordus ir sasniegušas arī emisijas kvotu cenas, vēl vairāk sadārdzinot elektroenerģija ražošanu.
Arī Baltijā 2021.gada novembrī un decembrī turpinās elektroenerģijas cenu pieauguma tendence. Decembrī tika novērota jauna vēsturiski augstākā mēneša vidējā elektroenerģijas cena Latvijas tirdzniecības apgabalā sasniedza 207,40 EUR par megavatstundu, kas ir par 65,4% pārsniedz iepriekšējā mēneša rekordu un ir nepilnas piecas reizes augstāka kā pērn decembrī. Savukārt vēsturiski augstākā diennakts vidējā elektroenerģijas cena tika sasniegta 7. decembrī - 469,03 EUR/MWh un decembra laikā sasniegta jebkad augstākā elektroenerģijas stundas cena – 1000,07 EUR/MWh. Neskatoties uz to, ka 2022.gada janvāra sākums varētu liecināt par situācijas stabilizēšanos, kas lielākā mērā saistīts ar tautsaimniecības aktivitātes mazināšanos konkrētajā laika periodā, turpmākās gada prognozes liecina, ka 2022.gada elektroenerģijas cenas samazināsies, taču tās joprojām būs pietiekami augstas un būtiski augstākas kā 2020.gadā un 2021.gada pirmajā pusgadā.
Tādēļ situācijā, kad ir strauji pieaugušas energoresursu cenas, lai mazinātu cenu pieauguma sekas, valsts atbalstu nepieciešams sniegt plašākam iedzīvotāju lokam gan sociālās palīdzības ietvaros, gan ar noteiktām iedzīvotāju grupām mērķētu valsts atbalstu, gan sistēmiskiem risinājumiem energoresursu izmaksu iedzīvotājiem mazināšanai.
Arī Baltijā 2021.gada novembrī un decembrī turpinās elektroenerģijas cenu pieauguma tendence. Decembrī tika novērota jauna vēsturiski augstākā mēneša vidējā elektroenerģijas cena Latvijas tirdzniecības apgabalā sasniedza 207,40 EUR par megavatstundu, kas ir par 65,4% pārsniedz iepriekšējā mēneša rekordu un ir nepilnas piecas reizes augstāka kā pērn decembrī. Savukārt vēsturiski augstākā diennakts vidējā elektroenerģijas cena tika sasniegta 7. decembrī - 469,03 EUR/MWh un decembra laikā sasniegta jebkad augstākā elektroenerģijas stundas cena – 1000,07 EUR/MWh. Neskatoties uz to, ka 2022.gada janvāra sākums varētu liecināt par situācijas stabilizēšanos, kas lielākā mērā saistīts ar tautsaimniecības aktivitātes mazināšanos konkrētajā laika periodā, turpmākās gada prognozes liecina, ka 2022.gada elektroenerģijas cenas samazināsies, taču tās joprojām būs pietiekami augstas un būtiski augstākas kā 2020.gadā un 2021.gada pirmajā pusgadā.
Tādēļ situācijā, kad ir strauji pieaugušas energoresursu cenas, lai mazinātu cenu pieauguma sekas, valsts atbalstu nepieciešams sniegt plašākam iedzīvotāju lokam gan sociālās palīdzības ietvaros, gan ar noteiktām iedzīvotāju grupām mērķētu valsts atbalstu, gan sistēmiskiem risinājumiem energoresursu izmaksu iedzīvotājiem mazināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) datiem, izdevumi mājokļa uzturēšanai kopš 2010.gada stabili veido vidēji 15% no kopējiem mājsaimniecību izdevumiem. 2020.gadā mājsaimniecības patērēja enerģiju 577,6 miljons euro vērtībā (no kā rēķini par elektrību veidoja 266,6 miljons euro un dabasgāzi 311,1 miljons euro vērtībā), taču energoresursu cenu pieauguma dēļ izmaksas palielinājās vidēji par 81,1% jeb 468,8 miljons euro par gadu, samazinot citām izmaksu pozīcijām pieejamos līdzekļus. Protams, pastāv atšķirības patēriņa struktūrā starp mājsaimniecību kvintilēm un pēc ģeogrāfiskā novietojuma, taču tik ievērojams cenu pieaugums, kāds noticis pēdējos mēnešos rada sarežģījumus vismaz 80% mājsaimniecību savlaicīgi un pilnā apmērā norēķināties par patērēto enerģiju.
2021.gadā Latvijas uzņēmumu izmaksas par enerģiju bija 758,1 miljons euro (attiecīgi rēķini par elektrību veidoja 462,3 miljons euro un par dabasgāzi 295,8 miljons euro vērtībā), taču energoresursu cenu pieauguma dēļ izmaksas palielinājās vidēji par 96,1% jeb 728,6 miljons euro par gadu, samazinot konkurētspējas priekšrocības starptautiskajos tirgos un attīstībai pieejamos finanšu līdzekļus. Pastāv atšķirības starp uzņēmumiem un nozarēm atkarībā no uzņēmuma darbības veida un energointensitātes, taču kopumā jāatzīmē, ka cenu pieaugums viennozīmīgi ietekmē kopējo tautsaimniecības konkurētspēju.
Energoresursu cenas turpina strauju kāpumu, pēdējās aplēses liecina, ka elektroenerģijas gala cena mājsaimniecībām un uzņēmumiem kāpusi 43%-50% robežās, dabasgāzei – 26%-90% robežās, bet siltumenerģijai vietām sasniedzot par 95% gala cenas kāpumu, salīdzinot ar 2020. gadu un 2021.gada sākumu.
2021.gadā Latvijas uzņēmumu izmaksas par enerģiju bija 758,1 miljons euro (attiecīgi rēķini par elektrību veidoja 462,3 miljons euro un par dabasgāzi 295,8 miljons euro vērtībā), taču energoresursu cenu pieauguma dēļ izmaksas palielinājās vidēji par 96,1% jeb 728,6 miljons euro par gadu, samazinot konkurētspējas priekšrocības starptautiskajos tirgos un attīstībai pieejamos finanšu līdzekļus. Pastāv atšķirības starp uzņēmumiem un nozarēm atkarībā no uzņēmuma darbības veida un energointensitātes, taču kopumā jāatzīmē, ka cenu pieaugums viennozīmīgi ietekmē kopējo tautsaimniecības konkurētspēju.
Energoresursu cenas turpina strauju kāpumu, pēdējās aplēses liecina, ka elektroenerģijas gala cena mājsaimniecībām un uzņēmumiem kāpusi 43%-50% robežās, dabasgāzei – 26%-90% robežās, bet siltumenerģijai vietām sasniedzot par 95% gala cenas kāpumu, salīdzinot ar 2020. gadu un 2021.gada sākumu.
Risinājuma apraksts
Pašreizējās augstās cenas energoresursu tirgū ir problēma, kurai ir globālā mēroga cēloņi, līdz ar to nevajadzētu pieņemt pārsteidzīgus lēmumus, kas ilgtermiņā varētu negatīvi ietekmēt Eiropas Savienības (turpmāk – ES) iekšējo elektroenerģijas vai dabasgāzes tirgu. Ilgtermiņā no AER ražotas elektroenerģijas apjoma palielināšanai ES, it īpaši Baltijas reģionā, lai mazinātu atkarību no fosilajiem energoresursiem, un energoefektivitātes pasākumi ir vienīgais risinājums, lai izvairītos no neprognozējamās enerģijas cenu svārstības, ko rada importētie fosilie energoresursi. Tomēr pašlaik ir nepieciešams ieviest pasākumus, kas īstermiņā kompensēs elektroenerģijas cenu pieauguma tūlītējās negatīvās sekas gan uz mājsaimniecībām, gan tautsaimniecību kopumā.
Ņemot vērā minētos ES ieteikumus un kopējo tendenci ES dalībvalstīs sniegt īstermiņa valsts atbalstu, Saeima 2022.gada 27. janvārī pieņēma Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma, kas nosaka terminētus valsts atbalsta pasākumus, kas mazina strauji pieaugušo energoresursu cenu izraisīto negatīvo ietekmi uz tautsaimniecību un mājsaimniecībām, tas ir:
1) par periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim segt visiem galalietotāju maksu par elektroenerģijas sistēmas pakalpojumiem un OIK, ieskaitot attiecīgi piemērojamo pievienotās vērtības nodokli;
2) par periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim mājsaimniecības lietotājiem, kā arī lietotājiem, kuru gazificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja un tajā dabasgāzi lieto dzīvokļu īpašnieki vai īrnieki, piemēro maksas par patērēto dabasgāzi saskaņā ar dabasgāzes tirdzniecības līgumu vai pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma nosacījumiem samazinājumu šādā apmērā: a) ja lietotāja mēneša patēriņš ir no 221 kWh/mēn. līdz 5269 kWh/mēn. (ieskaitot) (no 21 m³ līdz 500 m³ (ieskaitot)), tad 0,03045 euro (neieskaitot pievienotās vērtības nodokli) par vienu kWh, kā arī uz maksas samazinājumu piemēroto pievienotās vērtības nodokli; b) ja lietotāja mēneša patēriņš ir virs 5275 kWh/mēn. (virs 500 m³), tad 0,02279 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli) par vienu kWh, kā arī uz maksas samazinājumu piemēroto pievienotās vērtības nodokli;
3) par periodu no par periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim piemērot mājsaimniecības lietotājiem centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājumu (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli) šādā apmērā: a) ja centralizētās siltumapgādes pakalpojumu sniedz siltumapgādes komersants, kas siltumapgādes pakalpojumu sniedz par regulatora noteiktajiem tarifiem vai par tarifiem, ko noteicis attiecīgais pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar regulatora noteikto tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta regulatora atļauja, nosaka kā starpību starp attiecīgā kalendārā mēnesī piemērojamo tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa un 68,00 euro par vienu MWh; b) ja pakalpojuma sniedzējs ir siltumapgādes komersants, kas siltumapgādes pakalpojumu nesniedz par regulatora noteiktajiem tarifiem vai par tarifiem, ko noteicis attiecīgais pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar regulatora noteikto tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta regulatora atļauja, vai pašvaldības iestāde: 1. starpību starp attiecīgajā mēnesī piemērojamo tarifu vai cenu bez pievienotās vērtības nodokļa un 68,00 euro par vienu MWh, ja attiecīgajā mēnesī piemērotais tarifs vai cena par centralizētās siltumapgādes pakalpojumu ir mazāka par 2022.gada janvārī piemēroto tarifu vai cenu; 2. starpību starp 2022.gada janvārī piemēroto tarifu vai cenu bez pievienotās vērtības nodokļa un 68,00 euro par vienu MWh, ja attiecīgajā mēnesī piemērotais tarifs vai cena par centralizētās siltumapgādes pakalpojumu ir lielāka par 2022.gada janvārī piemēroto tarifu vai cenu.
Kārtību, kādā tiks veikta elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma maksas, OIK maksas, dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma maksas un siltumenerģijas pakalpojuma maksas samazinājums, nosaka attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 50 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi”, Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumos Nr. 78 "Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi" un Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi". Minētās kompensācijas maksas norēķins veicams tiešā veidā starp par terminētā atbalsta administrēšanu atbildīgo valsts iestādi un attiecīgiem enerģijas tirgotājiem, sistēmas operatoriem un citiem enerģijas piegādātājiem un tirdzniecības pakalpojuma sniedzējiem.
Ņemot vērā minētos ES ieteikumus un kopējo tendenci ES dalībvalstīs sniegt īstermiņa valsts atbalstu, Saeima 2022.gada 27. janvārī pieņēma Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma, kas nosaka terminētus valsts atbalsta pasākumus, kas mazina strauji pieaugušo energoresursu cenu izraisīto negatīvo ietekmi uz tautsaimniecību un mājsaimniecībām, tas ir:
1) par periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim segt visiem galalietotāju maksu par elektroenerģijas sistēmas pakalpojumiem un OIK, ieskaitot attiecīgi piemērojamo pievienotās vērtības nodokli;
2) par periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim mājsaimniecības lietotājiem, kā arī lietotājiem, kuru gazificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja un tajā dabasgāzi lieto dzīvokļu īpašnieki vai īrnieki, piemēro maksas par patērēto dabasgāzi saskaņā ar dabasgāzes tirdzniecības līgumu vai pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma nosacījumiem samazinājumu šādā apmērā: a) ja lietotāja mēneša patēriņš ir no 221 kWh/mēn. līdz 5269 kWh/mēn. (ieskaitot) (no 21 m³ līdz 500 m³ (ieskaitot)), tad 0,03045 euro (neieskaitot pievienotās vērtības nodokli) par vienu kWh, kā arī uz maksas samazinājumu piemēroto pievienotās vērtības nodokli; b) ja lietotāja mēneša patēriņš ir virs 5275 kWh/mēn. (virs 500 m³), tad 0,02279 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli) par vienu kWh, kā arī uz maksas samazinājumu piemēroto pievienotās vērtības nodokli;
3) par periodu no par periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim piemērot mājsaimniecības lietotājiem centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājumu (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli) šādā apmērā: a) ja centralizētās siltumapgādes pakalpojumu sniedz siltumapgādes komersants, kas siltumapgādes pakalpojumu sniedz par regulatora noteiktajiem tarifiem vai par tarifiem, ko noteicis attiecīgais pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar regulatora noteikto tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta regulatora atļauja, nosaka kā starpību starp attiecīgā kalendārā mēnesī piemērojamo tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa un 68,00 euro par vienu MWh; b) ja pakalpojuma sniedzējs ir siltumapgādes komersants, kas siltumapgādes pakalpojumu nesniedz par regulatora noteiktajiem tarifiem vai par tarifiem, ko noteicis attiecīgais pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar regulatora noteikto tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta regulatora atļauja, vai pašvaldības iestāde: 1. starpību starp attiecīgajā mēnesī piemērojamo tarifu vai cenu bez pievienotās vērtības nodokļa un 68,00 euro par vienu MWh, ja attiecīgajā mēnesī piemērotais tarifs vai cena par centralizētās siltumapgādes pakalpojumu ir mazāka par 2022.gada janvārī piemēroto tarifu vai cenu; 2. starpību starp 2022.gada janvārī piemēroto tarifu vai cenu bez pievienotās vērtības nodokļa un 68,00 euro par vienu MWh, ja attiecīgajā mēnesī piemērotais tarifs vai cena par centralizētās siltumapgādes pakalpojumu ir lielāka par 2022.gada janvārī piemēroto tarifu vai cenu.
Kārtību, kādā tiks veikta elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma maksas, OIK maksas, dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma maksas un siltumenerģijas pakalpojuma maksas samazinājums, nosaka attiecīgi grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 50 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi”, Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumos Nr. 78 "Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi" un Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi". Minētās kompensācijas maksas norēķins veicams tiešā veidā starp par terminētā atbalsta administrēšanu atbildīgo valsts iestādi un attiecīgiem enerģijas tirgotājiem, sistēmas operatoriem un citiem enerģijas piegādātājiem un tirdzniecības pakalpojuma sniedzējiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Prognozējamais 2022.gada energoresursu - (elektrības un gāzes) cenu radītais sadārdzinājums pie šī brīža cenām veidotu aptuveni 1,2 miljardus euro. No tiem elektroenerģijas sadārdzinājums veidotu 790 miljons euro, savukārt dabasgāze un siltumapgāde veidotu 410 miljons euro. Iepriekš jau tik atbalstīt pasākumi energoresursu cenu kompensēšanai 200 miljons euro apmērā. Uz šī Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma pamata ieviesti papildus pasākumi 250 miljons euro apmērā. Tādējādi kopējais valsts atbalsts veidotu 450 miljons euro apmērā, kas veidotu apmēram 37,5% no energoresursu radītā sadārdzinājuma. Tādējādi uzskatāms, ka ieviesto pasākumu kopums ir samērīgs pret energoresursu sadārdzinājuma radītajām sekām.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Elektroenerģijas galalietotāji, mājsaimniecības, kura saņemt centralizētu siltumapgādes pakalpojumu, mājsaimniecības un saistītie lietotāji, kā arī lietotāji, kuru gazificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja un tajā dabasgāzi lieto dzīvokļu īrnieki vai īpašnieki vai apkurina dzīvojamo māju izmantojot dabasgāzi.
Elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma un OIK maksas samazinājums, kas paredz noteiktā laika periodā segt elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma un OIK maksu pilnā apmērā, varētu tikt attiecināms uz aptuveni 860 000 elektroenerģijas galalietotājiem.
Dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma maksas samazinājums, kas paredz noteiktā laika periodā kompensēt dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma cenas pieaugu, varētu tikt attiecināms uz aptuveni 56 000 mājsaimniecībām.
Centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājums, kas noteiktā laika periodā paredz kompensēt siltumenerģijas pakalpojuma cenas pieaugu, varētu tikt attiecināms uz aptuveni 78 500 mājsaimniecībām.
Elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma un OIK maksas samazinājums, kas paredz noteiktā laika periodā segt elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma un OIK maksu pilnā apmērā, varētu tikt attiecināms uz aptuveni 860 000 elektroenerģijas galalietotājiem.
Dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma maksas samazinājums, kas paredz noteiktā laika periodā kompensēt dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma cenas pieaugu, varētu tikt attiecināms uz aptuveni 56 000 mājsaimniecībām.
Centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājums, kas noteiktā laika periodā paredz kompensēt siltumenerģijas pakalpojuma cenas pieaugu, varētu tikt attiecināms uz aptuveni 78 500 mājsaimniecībām.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Elektroenerģijas galalietotāji, kam tiks attiecināts sistēmas pakalpojumu maksas un OIK maksas samazinājums rēķinos pilnā apmērā, kā arī elektroenerģijas sistēmas operatori, SIA "Elektroenerģijas publiskas tirgotājs", dabasgāzes un siltumapgādes komersanti, kuriem tiks kompensēti negūtie ieņēmumi par lietotājiem piemērotajām samazinātajām pakalpojumu maksām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Samazinās uzņēmēju izmaksas par elektroenerģiju
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Samazinās uzņēmēju izmaksas par elektroenerģiju
2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
-2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
119 100 412
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
119 100 412
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-119 100 412
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-119 100 412
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
119 100 412
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
1.Atbalsta centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājuma provizorisko izdevumu aprēķins.
Siltumapgādes tarifu cenu sadārdzinājuma kompensēšanai samazinājuma izmaksāšana siltumapgādes piegādātājiem plānota par 2022.gada janvāri, februāri, martu un aprīli. Ja mājsaimniecības lietotājiem tiks piemērota maksimālā pieļaujamā siltumenerģijas cena (68 EUR/MWh), tad piegādātājam radušos iztrūkumu starp maksimālo pieļaujamo siltumenerģijas cenu un faktisko tarifu segs no valsts budžeta līdzekļiem.
Lai šo maksas samazinājumu īstenotu ir nepieciešami 7 000 000 euro, kas provizoriski sadalās šādos apmēros (aprēķins uz 30 pilsētu (šīs pilsētas nosedz 92% no visa regulētā piegādātā siltuma) vēsturiskajiem piecu gadu tarifiem, kam tiek pieskaitīts klāt 30% pieauguma korekcija un PVN):
Janvāris – 872 184.31 euro
Februāris – 2 773 884.60 euro
Marts – 2 056 589.31 euro
Aprīlis- 1 297 341.78 euro.
Naudas plūsmas ietekme uz izdevumiem 2022.gadā ir 7 000 000 euro, ieskaitot PVN, jo maksas samazinājums faktiski tiks veikts 2022.gadā.
2.Atbalsta dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma maksas samazinājumam provizorisko izdevumu aprēķins.
Provizoriskās izmaksas tiek veiktas balstoties uz faktiskajiem datiem par apkurē patērētās dabasgāzes apjomu laika periodā no 2021.gada janvāra līdz aprīlim. Kopējais dabasgāzes patēriņš mājsaimniecībām šajā laika periodā ir 0.743 TWh (743666517 kWh).
Maksimālā dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma kompensācija tiek noteikta 0,03045 euro par vienu kWh neieskaitot pievienotās vērtības nodokli.
Līdz ar to provizoriskās izmaksas par šī atbalsta instrumenta ieviešanu veidotu aptuveni 27 400 021 euro, kas veidojās kā reizinājums starp mājsaimniecību patēriņu un maksimālās dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma kompensāciju un pievienotās vērtības nodokli.
3. Atbalsta elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma maksas samazinājumam provizorisko izdevumu aprēķins.
Nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu elektroenerģijas sistēmas maksas kompensēšanai 4 mēnešu periodā aprēķināts saskaņā ar 11 Latvijā licencēto sistēmas operatoru sniegto komercinformāciju par to ienākumiem 2020.gadā, piemērojot sistēmas pakalpojuma maksu, kas kopumā sastāda 63 500 000 euro, ieskaitot PVN.
4.Atbalsta OIK maksas samazinājumam provizorisko izdevumu aprēķins.
Saskaņā ar SIA “Enerģijas publiskais tirgotājs” veiktajiem prognožu aprēķiniem, obligātā iepirkuma ieņēmumi no obligātā ieņēmumā komponentēm (bez PVN) 2022. gada pirmajos četros mēnešos varētu veidot: 4 438 196 euro (3 215 814 euro fiksētā daļa un 1 222 382 euro mainīgā daļa) janvārī; 4 375 061 euro (3 215 814 euro fiksētā daļa un 1 159 247 euro mainīgā daļa) februārī; 4 413 202 euro (3 215 814,00 euro fiksētā daļa un 1 197 388 euro mainīgā daļa) martā; un 4 294 525 euro (3 215 814 euro fiksētā daļa un 1 078 711 euro mainīgā daļa) aprīlī. Respektīvi, ieņēmumi no obligātā ieņēmumā komponentēm 2022. gada pirmajos četros mēnešos varētu veidot 17 520 984 euro bez PVN un 21 200 391 euro ar PVN.
Siltumapgādes tarifu cenu sadārdzinājuma kompensēšanai samazinājuma izmaksāšana siltumapgādes piegādātājiem plānota par 2022.gada janvāri, februāri, martu un aprīli. Ja mājsaimniecības lietotājiem tiks piemērota maksimālā pieļaujamā siltumenerģijas cena (68 EUR/MWh), tad piegādātājam radušos iztrūkumu starp maksimālo pieļaujamo siltumenerģijas cenu un faktisko tarifu segs no valsts budžeta līdzekļiem.
Lai šo maksas samazinājumu īstenotu ir nepieciešami 7 000 000 euro, kas provizoriski sadalās šādos apmēros (aprēķins uz 30 pilsētu (šīs pilsētas nosedz 92% no visa regulētā piegādātā siltuma) vēsturiskajiem piecu gadu tarifiem, kam tiek pieskaitīts klāt 30% pieauguma korekcija un PVN):
Janvāris – 872 184.31 euro
Februāris – 2 773 884.60 euro
Marts – 2 056 589.31 euro
Aprīlis- 1 297 341.78 euro.
Naudas plūsmas ietekme uz izdevumiem 2022.gadā ir 7 000 000 euro, ieskaitot PVN, jo maksas samazinājums faktiski tiks veikts 2022.gadā.
2.Atbalsta dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma maksas samazinājumam provizorisko izdevumu aprēķins.
Provizoriskās izmaksas tiek veiktas balstoties uz faktiskajiem datiem par apkurē patērētās dabasgāzes apjomu laika periodā no 2021.gada janvāra līdz aprīlim. Kopējais dabasgāzes patēriņš mājsaimniecībām šajā laika periodā ir 0.743 TWh (743666517 kWh).
Maksimālā dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma kompensācija tiek noteikta 0,03045 euro par vienu kWh neieskaitot pievienotās vērtības nodokli.
Līdz ar to provizoriskās izmaksas par šī atbalsta instrumenta ieviešanu veidotu aptuveni 27 400 021 euro, kas veidojās kā reizinājums starp mājsaimniecību patēriņu un maksimālās dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma kompensāciju un pievienotās vērtības nodokli.
3. Atbalsta elektroenerģijas sistēmas pakalpojuma maksas samazinājumam provizorisko izdevumu aprēķins.
Nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu elektroenerģijas sistēmas maksas kompensēšanai 4 mēnešu periodā aprēķināts saskaņā ar 11 Latvijā licencēto sistēmas operatoru sniegto komercinformāciju par to ienākumiem 2020.gadā, piemērojot sistēmas pakalpojuma maksu, kas kopumā sastāda 63 500 000 euro, ieskaitot PVN.
4.Atbalsta OIK maksas samazinājumam provizorisko izdevumu aprēķins.
Saskaņā ar SIA “Enerģijas publiskais tirgotājs” veiktajiem prognožu aprēķiniem, obligātā iepirkuma ieņēmumi no obligātā ieņēmumā komponentēm (bez PVN) 2022. gada pirmajos četros mēnešos varētu veidot: 4 438 196 euro (3 215 814 euro fiksētā daļa un 1 222 382 euro mainīgā daļa) janvārī; 4 375 061 euro (3 215 814 euro fiksētā daļa un 1 159 247 euro mainīgā daļa) februārī; 4 413 202 euro (3 215 814,00 euro fiksētā daļa un 1 197 388 euro mainīgā daļa) martā; un 4 294 525 euro (3 215 814 euro fiksētā daļa un 1 078 711 euro mainīgā daļa) aprīlī. Respektīvi, ieņēmumi no obligātā ieņēmumā komponentēm 2022. gada pirmajos četros mēnešos varētu veidot 17 520 984 euro bez PVN un 21 200 391 euro ar PVN.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai nodrošinātu elektroenerģijas sistēmas pakalpojumu maksas, obligātā iepirkuma komponenšu maksas, dabasgāzes tirdzniecības pakalpojuma un siltumapgādes pakalpojuma kompensējošo pasākumu īstenošanu no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. aprīlim, finansējums, kas nepārsniedz 119 100 412 euro tiks pārdalīts Ekonomikas ministrijai no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projektam noteikts steidzamības statuss
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Uz atbalsta sniegšanas periodu papildus tiek noteikti uzdevumi Ekonomikas ministrijai administrēt valsts sniegtos atbalstus – apmaksājot elektroenerģijas sistēmas operatora pakalpojumu un OIK maksājumus, kā maksājumus daļā par dabasgāzes tirdzniecības pakalpojumu un centralizētās siltumapgādes pakalpojumu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Kopumā ietekmēs pozitīvi, jo tiks uzlabota zemu ienākumu mājsaimniecību sociālā situācija, laikā, kad strauji ir pieaugušas energoresursu un ar to saistīto pakalpojumu cenas
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi