Anotācija (ex-ante)

24-TA-1379: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumos Nr. 500 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi" divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumos Nr. 500 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi" divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai aizstātu tiesību aktā ietvertās atsauces uz Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013)  ar atsaucēm uz Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831) un nodrošinātu tiesību akta atbilstību Regulas Nr. 2023/2831 prasībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt tiesību akta atbilstību Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2020.gada 11.augustā apstiprināja Ministru kabineta noteikumus Nr. 500 “Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi" divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 500), kas nosaka Norvēģijas finanšu instrumenta 2014. – 2021. gada perioda programmas “Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi” (turpmāk – Programma) divpusēja sadarbības fonda iniciatīvu īstenošanas kārtību. Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu mērķis ir pilnveidot Latvijas un Norvēģijas sadarbību un uzlabot savstarpējās zināšanas un izpratni zaļo inovāciju, dzīves kvalitāti atbalstošo tehnoloģiju, kā arī informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstības jomā (MK noteikumu Nr. 500 1. punkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.500 11.punkts paredz atbalsta sniegšanu komersantiem saskaņā Komisijas Regula (ES) Nr. 1407/2013, kas ar 2023. gada 31. decembri izbeidz savu darbību un ar 2024. gada 1. janvāri stājas spēkā Komisijas Regula Nr. 2023/2831.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem, ar MK noteikumu projektu tiek veikti precizējumi. Pēc būtības Programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas, saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu, var sasniegt 300 000 EUR apmēru.
Ar de minimis atbalsta trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms no 2021.gada 18.jūnija.
Atbalstu saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra regulu Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr.2023/2831) varēs piešķirt tikai pēc šo noteikumu grozījumu spēkā stāšanās.
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punkts nosaka, ka dalībvalstis reģistrēto informāciju par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas, 10 gadu periodu skaitot no atbalsta piešķiršanas brīža finansējumam saņēmējam, no pēdējās atbalsta daļas izmaksas brīža  - programmas apsaimniekotājam, turpat, Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6.panta 7.punkts nosaka, pēc rakstiska Komisijas pieprasījuma attiecīgā dalībvalsts 20 darbdienu laikā vai tādā ilgākā laikposmā, kāds noteikts pieprasījumā, sniedz Komisijai visu informāciju, kuru Komisija uzskata par vajadzīgu, lai novērtētu, vai šīs regulas nosacījumi ir izpildīti, un jo īpaši informāciju par uzņēmuma saņemto de minimis atbalsta kopsummu šīs regulas un citu de minimis regulu nozīmē.
Turklāt pastāv gadījumi, kad Eiropas Komisija, ievērojot Padomes Regulā (ES) 2015/1589 (2015. gada 13. jūlijs), ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (kodificēta redakcija) (jeb Procesuālā regula) noteikto 10 gadu noilguma periodu saistībā ar nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, var pieprasīt dalībvalstīm iesniegt informāciju, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 1.punktā ietverto informācijas apjomu - saņēmēja identifikācija, atbalsta summa, piešķiršanas diena, piešķīrēja iestāde, atbalsta instruments un atbilstošā nozare, ko norāda, pamatojoties uz saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju Savienībā (“NACE klasifikācija”).
Pie tam tikai dalībvalsts ir tā, kas, ņemot vērā, piemēram, de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību, izvērtē, kur vai pie kā (atbalsta saņēmēja) dalībvalstī  varētu atrasties informācija, kuru EK varētu prasīt. Secināms, ka daļa informācijas, ko var pieprasīt EK, var atrasties pie finansējuma saņēmēja, līdz ar to pienākums glabāt informāciju par de minimis atbalstu un nodrošināt informācijas pieejamību  ir ne tikai programmas apsaimniekotājam, bet arī finansējuma saņēmējam, no tā izriet, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums pēc programmas apsaimniekotāja pieprasījuma sniegt nepieciešamo informāciju, lai programmas apsaimniekotājs varētu izpildīt pienākumu, kas tam var tikt uzlikts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6.panta 7.punktam.
Komersantam tiek atvieglota pieteikumu iesniegšanas kārtība, proti, tie vairs nebūs jāsūta uz oficiālo LIAA e-pastu, bet tos centralizēti varēs iesniegt valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv (turpmāk – Sistēma). Tā kā Sistēma ir centralizēta gan uzsaukumu izsludināšanai, pieteikumu un maksājumu pieprasījumu iesniegšanai, vienlaikus ar grozījumiem tiek noteikts, ka komersants pieteikumu, un ar to saistītos dokumentus, iesniedz Sistēmā. Līdz ar to visā MK noteikumu Nr. 500 tekstā vārdi “www.liaa.gov.lv” tiek aizstāti ar vārdiem “www.business.gov.lv".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
MK noteikumu projekta 13.3. punkts un 29.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1.punkts un 1.panta 2.punkts
MK noteikumu projekta 13.4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 nosaukums
MK noteikumu projekta 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punkts un 7.punkts
MK noteikumu projekta 28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punkts un 8. pants
MK noteikumu projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Regulējuma izmaiņas attiecas uz ierobežotu mērķa grupu – programmas apsaimniekotāju. Līdz ar to noteikumu projekta izstrādes gaitā nav nepieciešama sabiedrības līdzdalības iesaiste.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi