24-TA-773: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par pirmtiesību izmantošanu un bezmantinieka mantas – nekustamā īpašuma "Mārupītes" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, – pārņemšanu valsts īpašumā un nodošanu Satiksmes ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekts "Par pirmtiesību izmantošanu un bezmantinieka mantas - nekustamā īpašuma "Mārupītes" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 010 0141), pārņemšanu valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā" (turpmāk – Rīkojuma projekts) paredz izmantot pirmtiesības un pārņemt valsts īpašumā nekustamo īpašumu "Mārupītes" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 010 0141) (turpmāk – Nekustamais īpašums), kas atzīts par bezmantinieka mantu un uz kuru ir pieteikta kreditora pretenzija, un nodot to Satiksmes ministrijas (turpmāk – Ministrija) valdījumā projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz izmantot pirmtiesības un pārņemt valsts īpašumā Ministrijas valdījumā Nekustamo īpašumu Rail Baltica projekta īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā trases Rail Baltica robeža skar Nekustamo īpašumu, kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 010 0141) 0,103 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000222345, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (mirusi).
Rīgas apgabaltiesas zvērināts notāre Iveta Lūse 2024. gada 12. janvārī ir taisījusi notariālo aktu "Par mantojuma lietas izbeigšanu", kas iereģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā ar Nr. 163, ar kuru izbeigta Nekustamā īpašuma īpašnieces mantojuma lieta un Nekustamais īpašums atzīts par bezmantinieku mantu, kas piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma 416. panta pirmajai daļai (ja pēc mantojuma atstājēja nāves viņam mantinieki nav palikuši vai šie mantinieki likumiskā termiņā pēc publikācijas par mantojuma atklāšanos nav ieradušies vai nav pierādījuši savas mantojuma tiesības, tad manta piekrīt valstij).
Mantojuma lietā ir iesniegta kreditora – Ķekavas novada pašvaldības - pretenzija par kopējo summu 105,44 EUR apmērā.
Ievērojot Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7. panta otrā daļā noteikto Ministrija 2024. gada 25. janvārī vēstulē Nr. 03.1-01.3/258 lūdza Rīgas apgabaltiesas 78. iecirkņa zvērinātu tiesu izpildītāju Raimondu Mežiņu (turpmāk - Zvērināts tiesu izpildītājs) veikt nepieciešamās darbības, lai Nekustamo īpašumu varētu pārņemt valsts īpašumā Ministrijas valdījumā.
Zvērināts tiesu izpildītājs ar 2024. gada 27. februāra vēstuli Nr. 02146/078/2024-NOS paziņoja Ministrijai par Nekustamā īpašuma novērtējumu - Nekustamā īpašuma piespiedu pārdošanas vērtība ir 4 900,00 EUR un ar 2024. gada 20. marta vēstuli Nr. 03001/078/2024-NOS paziņoja, ka naudas līdzekļi novērtējumā norādītajā apmērā ieskaitāmi Zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumu Nr. 364 "Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu" 11.2. apakšpunktam pēc Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta desmitajā daļā minētā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas par pirmtiesību īstenošanu uz Nekustamo īpašumu Ministrija Zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā ieskaitīs naudas summu novērtējumā norādītajā apmērā (4 900,00 EUR) un secīgi Zvērināts tiesu izpildītājs pārtrauks Nekustamā īpašuma atsavināšanu. Attiecīgi pēc Zvērināta tiesu izpildītāja lēmuma pieņemšanas pārtraukt Nekustamā īpašuma atsavināšanu saskaņā ar Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7. panta otro daļu Ministrija pārņems Nekustamo īpašumu no Zvērināta tiesu izpildītāja Ministrijas valdījumā.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā trases Rail Baltica robeža skar Nekustamo īpašumu, kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 010 0141) 0,103 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000222345, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (mirusi).
Rīgas apgabaltiesas zvērināts notāre Iveta Lūse 2024. gada 12. janvārī ir taisījusi notariālo aktu "Par mantojuma lietas izbeigšanu", kas iereģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā ar Nr. 163, ar kuru izbeigta Nekustamā īpašuma īpašnieces mantojuma lieta un Nekustamais īpašums atzīts par bezmantinieku mantu, kas piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma 416. panta pirmajai daļai (ja pēc mantojuma atstājēja nāves viņam mantinieki nav palikuši vai šie mantinieki likumiskā termiņā pēc publikācijas par mantojuma atklāšanos nav ieradušies vai nav pierādījuši savas mantojuma tiesības, tad manta piekrīt valstij).
Mantojuma lietā ir iesniegta kreditora – Ķekavas novada pašvaldības - pretenzija par kopējo summu 105,44 EUR apmērā.
Ievērojot Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7. panta otrā daļā noteikto Ministrija 2024. gada 25. janvārī vēstulē Nr. 03.1-01.3/258 lūdza Rīgas apgabaltiesas 78. iecirkņa zvērinātu tiesu izpildītāju Raimondu Mežiņu (turpmāk - Zvērināts tiesu izpildītājs) veikt nepieciešamās darbības, lai Nekustamo īpašumu varētu pārņemt valsts īpašumā Ministrijas valdījumā.
Zvērināts tiesu izpildītājs ar 2024. gada 27. februāra vēstuli Nr. 02146/078/2024-NOS paziņoja Ministrijai par Nekustamā īpašuma novērtējumu - Nekustamā īpašuma piespiedu pārdošanas vērtība ir 4 900,00 EUR un ar 2024. gada 20. marta vēstuli Nr. 03001/078/2024-NOS paziņoja, ka naudas līdzekļi novērtējumā norādītajā apmērā ieskaitāmi Zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumu Nr. 364 "Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu" 11.2. apakšpunktam pēc Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta desmitajā daļā minētā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas par pirmtiesību īstenošanu uz Nekustamo īpašumu Ministrija Zvērināta tiesu izpildītāja depozīta kontā ieskaitīs naudas summu novērtējumā norādītajā apmērā (4 900,00 EUR) un secīgi Zvērināts tiesu izpildītājs pārtrauks Nekustamā īpašuma atsavināšanu. Attiecīgi pēc Zvērināta tiesu izpildītāja lēmuma pieņemšanas pārtraukt Nekustamā īpašuma atsavināšanu saskaņā ar Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7. panta otro daļu Ministrija pārņems Nekustamo īpašumu no Zvērināta tiesu izpildītāja Ministrijas valdījumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz izmantot valstij pirmtiesības uz Nekustamo īpašumu, lai to pārņemtu valsts īpašumā Ministrijas valdījumā Rail Baltica projekta īstenošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek iegūts transporta infrastruktūras attīstībai.
Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7. panta otrā daļa noteic, ka Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu, ja tas atzīts par bezmantinieku mantu, uz kuru ir pieteikti kreditoru prasījumi vai pretenzijas, taču normatīvajos aktos paredzētos gadījumos zvērināts tiesu izpildītājs neturpina atsavināšanu, zvērināts tiesu izpildītājs nodod Ministrijas valdījumā.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta desmitā daļa.
Dzelzceļa likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 7. panta otrā daļa noteic, ka Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu, ja tas atzīts par bezmantinieku mantu, uz kuru ir pieteikti kreditoru prasījumi vai pretenzijas, taču normatīvajos aktos paredzētos gadījumos zvērināts tiesu izpildītājs neturpina atsavināšanu, zvērināts tiesu izpildītājs nodod Ministrijas valdījumā.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta desmitā daļa.
Dzelzceļa likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma piespiedu pārdošanas vērtību 4 900 EUR noteica zvērināts tiesu izpildītājs, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma nepieciešamība Rail Baltica projekta īstenošanai konstatēta Rail Baltica projekta ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Ķekavas novada pašvaldība, kas pieteica kreditora pretenziju.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Ķekavas novada pašvaldība, kas pieteica kreditora pretenziju.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palieli eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma iegūšanu valsts īpašumā un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts
2022. gada 25. oktobrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru noslēgtajā līgumā par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma iegūšanu valsts īpašumā un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts
2022. gada 25. oktobrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru noslēgtajā līgumā par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.”
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi