Anotācija (ex-ante)

23-TA-1798: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 467 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība apdrošinātājam sausuma radīto zaudējumu atlīdzības izmaksu daļējai kompensēšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pašlaik spēkā ir Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 467 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība apdrošinātājam sausuma radīto zaudējumu atlīdzības izmaksu daļējai kompensēšanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 467), kuros ir noteikti atbilstības kritēriji apdrošinātājiem atbalsta saņemšanai, kompensāciju aprēķina kārtība un atbalsta piešķiršanas kārtība. 
2023. gada 1. janvārī ir stājies spēkā Eiropas komisijas paziņojums "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos" (2022/C 485/01) (turpmāk – pamatnostādnes) un jaunā regula attiecībā uz valsts atbalsta piešķiršanu lauksaimniecībā – Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk – regula 2022/2472). Tādējādi noteikumu projektā ir jāiekļauj pamatnostādņu normas un atsauce uz minēto regulu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai nodrošinātu noteikumu Nr. 467 atbilstību pamatnostādnēm un regulai 2022/2472.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sausums parasti ir plaša mēroga apdraudējums, kuram iestājoties vienlaikus cieš daudzi lauksaimnieki. Tāpēc, apdrošinot lauksaimniekus pret sausumu, apdrošinātāji ir pakļauti ievērojamu finansiālo izdevumu riskam. Lai radītu apdrošināšanas sabiedrībām interesi savā apdrošināmo risku paketē iekļaut sausuma risku un mazinātu apdrošināšanas sabiedrībām bankrota risku sausuma atlīdzību izmaksu dēļ, 2021. gadā ir apstiprināti noteikumi Nr. 467.
Līdz šim brīdim neviena apdrošināšanas sabiedrība atbalstam sausuma radīto zaudējumu atlīdzības izmaksu daļējai kompensēšanai nav pieteikusies.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 467 6.1. un 11.3. apakšpunktā iekļauta atsauce uz Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regulu (EK) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 1. jūlijs, Nr. L 193) (turpmāk – regula Nr. 702/2014). Tā kā pašlaik spēkā ir regula 2022/2472, kas aizstāj regulu Nr. 702/2014, nepieciešams precizēt atsauci uz regulu.
Risinājuma apraksts
1. Lai precizētu grūtībās nonākuša uzņēmuma kritērijus, noteikumu projekta 6.1. apakšpunktā atsauce uz regulas 702/2014 2. panta 14. punktu aizstāta ar atsauci uz regulas 2022/2472 2. panta 59. punktu.
2. Lai precizētu lielo uzņēmumu kritērijus, noteikumu projekta 11.3. apakšpunktā atsauce uz regulas 702/2014 2. panta 26. punktu aizstāta ar atsauci uz regulas 2022/2472 2. panta 34. punktu.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 467 17. punktā noteikts, ka informāciju publicē gadījumos, kad kompensācijas apmērs pārsniedz 60 000 euro. Atbilstoši jauno pamatnostādņu I Daļas 3.2.4. apakšnodaļas (Pārredzamība) 112.punktam, informācija ir jāpublicē, ja kompensācijas apmērs pārsniedz 10 000 euro.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 467 17. punktā skaitlis 60 000 aizstāts ar skaitli 10 000.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 467 nav iekļautas prasības attiecībā uz atbalsta atmaksu situācijā, kad pārkāptas šo noteikumu prasības, tostarp Eiropas Komisijas lēmuma par par valsts atbalsta apdrošinātājam sausuma radīto zaudējumu atlīdzības izmaksu daļējai kompensēšanai saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu prasības (ar Eiropas Komisiju saskaņota atbalsta shēma SA 54982 (2019/N)), kas iekļautas šo noteikumu redakcijā.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 456 papildināti ar 17.punktu, nosakot kārtību, kādā atbalsta saņēmējs atmaksā Lauku atbalsta dienestam nelikumīgi saņemto valsts atbalstu
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
Apraksts
N0 2023. gada 1. janvāra valsts atbalsta piešķiršanai piemēro regulu 2022/2472.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/2472 2. punkta 34. punkts
Noteikumu projekta 2. punktā izteiktais noteikumu Nr. 467 11.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 2. panta 59. punkts
Noteikumu projekta 1. punktā izteiktais noteikumu Nr. 467 6.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Noteikumu projektā iekļauti tehniskas dabas grozījumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi