21-TA-303: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Elektronisko sakaru likuma (turpmāk tekstā - ESL) 58.panta otrā daļa
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtību nevēlamu radiosakaru pārtraukšanai: pastāvīgi - ieslodzījuma vietās un Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietās; īslaicīgi - valsts drošības iestāžu un nacionālo bruņoto spēku funkciju un uzdevumu izpildei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtību, tehniskās prasības speciālo radiolīdzekļu darbībai un elektromagnētiskā izstarojuma ierobežošanai, objektus un gadījumus, kuros valsts aizsardzības un drošības vajadzībām var izmantot speciālos radiolīdzekļus nevēlamu radiosakaru pārtraukšanai, nosaka Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumi Nr.93 "Noteikumi par speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtību un tehniskajām prasībām to darbībai".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 29. jūlijā stājās spēkā jauna ESL redakcija un saskaņā ar tās pārejas noteikumu otrās daļas 7. punktu šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumi Nr.93 "Noteikumi par speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtību un tehniskajām prasībām to darbībai" ir piemērojami līdz 2022. gada 30. septembrim. Ievērojot minēto, nepieciešams izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus, kas aizstās spēkā esošos Ministru kabineta noteikumus.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Satiksmes ministrija ir izsludinājusi Valsts sekretāru 2021. gada 19. augusta sanāksmē Ministru kabineta noteikumu projektu "Speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtība".
Noteikumu projekts nosaka speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtību, personāla apmācību, speciālo radiolīdzekļu testēšanu, tehniskās prasības speciālo radiolīdzekļu darbībai un elektromagnētiskā izstarojuma ierobežošanai, objektus un gadījumus, kuros valsts aizsardzības un drošības vajadzībām var pielietot speciālos radiolīdzekļus nevēlamu radiosakaru pārtraukšanai.
Atbilstoši noteikumu projektam speciālo radiolīdzekļu lietošana ir vai nu pastāvīga vai arī īslaicīga. Pastāvīga speciālo radiolīdzekļu izmantošana ir atļauta tikai ieslodzījuma vietās un Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietās. Atbilstoši noteikumu projekta 8.punktam Ieslodzījuma vietu pārvaldei vai Valsts policijai pirms speciālā radiolīdzekļa izmantošanas attiecīgajā objektā ir jāsaņem valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" (VAS ES) pozitīvs atzinums par elektromagnētiskās saderības novērtēšanu speciālā radiolīdzekļa izmantošanai. VAS ES, vērtējot elektromagnētisko situāciju, vērtē iespējamās problēmas, kuras var radīt speciālā radiolīdzekļa izmantošana - piemēram, iespējamos radiosakaru traucējumus, kurus speciālā radiolīdzekļa izmantošana var radīt citām radiosakaru sistēmām, kas atrodas blakus objektam un veic nepieciešamos elektromagnētiskās saderības mērījumus.
Savukārt īslaicīgo (uz laiku līdz trim diennaktīm) speciālo radiolīdzekļu izmantošanu nosaka valsts drošības iestādes, Nacionālo bruņoto spēku Militārā policija un Nacionālie bruņotie spēki (iestādes). Noteikumu projekta 5.punkts nosaka gadījumus, kādos minētās iestādes var lietot speciālos radiolīdzekļus. Savukārt objektus, kuros ir nepieciešama speciālo radiolīdzekļu lietošana, nosaka iestādes pašas, vadoties no vadoties no drošības apsvērumiem. Vienlaikus, lai minimizētu speciālo radiolīdzekļu ietekmi uz objektam blakus esošām radiosakaru sistēmām, noteikumu projekta 7.punkts paredz iestādēm pienākumu speciālā radiolīdzekļa izmantošanu organizē tā, lai tas radītu pēc iespējas mazāk radiotraucējumu ārpus speciālā radiolīdzekļa izmantošanas vietas.
Noteikumu projektā ir iekļautas normas par apmācību speciālo radiolīdzekļu izmantošanai un speciālo radiolīdzekļu testēšanu, ievērojot, Elektronisko sakaru likuma 58.panta otrajā daļā noteikto deleģējumu, kas savukārt ir papildināts ievērojot Nacionālo bruņoto spēku vajadzību veikt personāla apmācību un organizētu treniņus, lai testētu speciālos radiolīdzekļus militārajos poligonos un īslaicīgi izveidotajās mācību vietās. Vienlaikus, lai neierobežotu iespēju noteikt apmācības un testēšanas kārtību arī citiem lietotājiem, ja šāda vajadzība rodas, Elektronisko sakaru likuma projektā iekļautais deleģējums ir pietiekoši vispārīgs. Attiecīgi noteikumu projekts esošajā redakcijā skar tikai Nacionālo bruņoto spēku vajadzību.
NBS ir nepieciešama iespēja testēt iespējamos radiotraucējumus civilajām un koplietošanas radiofrekvencēm, kas pretinieka radīta apdraudējuma gadījumā var ierobežot vai apturēt gan gaisa telpas radaru, gan jūras novērošanas sistēmu darbību, gan arī jebkādu elektronisku saziņu (mobilie sakari, elektroniskā saziņa, rāciju darbība u.tml.), vienlaikus pilnveidojot pašas NBS informācijas apstrādes sistēmu drošību. Lai NBS nodrošinātu efektīvāko aizsardzību pret potenciālajiem uzbrukuma scenārijiem, NBS personālsastāvam ir jābūt profesionāli un atbilstoši apmācītam, lai mobilizācijas vai kara gadījumā, tāpat arī diversijas vai citas NBS kaujas un reaģēšanas spējas ietekmēšanas gadījumā miera laikā, spētu reaģēt apsteidzoši pirms reālā kaitējuma nodarīšanas, kā arī tehniskās iespējas būtu pietiekami efektīvas un pārbaudītas darbībā. Ievērojot nepieciešamību – spēt ātri un efektīvi reaģēt uz apdraudējumu un novērst tā riskus – NBS personālsastāvam ir jābūt iespējai apgūt un izmantot tās rīcībā esošo tehnisko nodrošinājumu, tostarp speciālos radiolīdzekļus, trenējot savu spēju efektīvai pretdarbībai un savas informācijas apstrādes sistēmu aizsardzību, izspēlējot dažādus krīzes pārvarēšanas scenārijus, cita starpā, iesaistot NBS un sabiedroto spēku lietošanā esošos speciālos radiolīdzekļus, piemēram, iekārtu savietojamības un sadarbības kontekstā realizējot aktīva rakstura elektromagnētiskos pasākumus dažādos mācību scenārijos. Ņemot vērā minēto, kontrolēti un profesionāli pārvaldīti īslaicīgie radiotraucējumi koplietošanas un civilajām radiosakaru sistēmām NBS informācijas apstrādes sistēmu (tsk. komandvadības) testēšanai pret iespējamiem radiotraucējumiem un manipulācijām no pretinieka puses, kas vienlaikus ļauj NBS trenēt savu aizsardzības un pretdarbības spēju, kā arī personālsastāvu, ir jāatzīst par samērīgiem zaudējumiem kopīga mērķa – nacionālās drošības – nodrošināšanai.
Noteikumu projekts nosaka speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtību, personāla apmācību, speciālo radiolīdzekļu testēšanu, tehniskās prasības speciālo radiolīdzekļu darbībai un elektromagnētiskā izstarojuma ierobežošanai, objektus un gadījumus, kuros valsts aizsardzības un drošības vajadzībām var pielietot speciālos radiolīdzekļus nevēlamu radiosakaru pārtraukšanai.
Atbilstoši noteikumu projektam speciālo radiolīdzekļu lietošana ir vai nu pastāvīga vai arī īslaicīga. Pastāvīga speciālo radiolīdzekļu izmantošana ir atļauta tikai ieslodzījuma vietās un Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietās. Atbilstoši noteikumu projekta 8.punktam Ieslodzījuma vietu pārvaldei vai Valsts policijai pirms speciālā radiolīdzekļa izmantošanas attiecīgajā objektā ir jāsaņem valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" (VAS ES) pozitīvs atzinums par elektromagnētiskās saderības novērtēšanu speciālā radiolīdzekļa izmantošanai. VAS ES, vērtējot elektromagnētisko situāciju, vērtē iespējamās problēmas, kuras var radīt speciālā radiolīdzekļa izmantošana - piemēram, iespējamos radiosakaru traucējumus, kurus speciālā radiolīdzekļa izmantošana var radīt citām radiosakaru sistēmām, kas atrodas blakus objektam un veic nepieciešamos elektromagnētiskās saderības mērījumus.
Savukārt īslaicīgo (uz laiku līdz trim diennaktīm) speciālo radiolīdzekļu izmantošanu nosaka valsts drošības iestādes, Nacionālo bruņoto spēku Militārā policija un Nacionālie bruņotie spēki (iestādes). Noteikumu projekta 5.punkts nosaka gadījumus, kādos minētās iestādes var lietot speciālos radiolīdzekļus. Savukārt objektus, kuros ir nepieciešama speciālo radiolīdzekļu lietošana, nosaka iestādes pašas, vadoties no vadoties no drošības apsvērumiem. Vienlaikus, lai minimizētu speciālo radiolīdzekļu ietekmi uz objektam blakus esošām radiosakaru sistēmām, noteikumu projekta 7.punkts paredz iestādēm pienākumu speciālā radiolīdzekļa izmantošanu organizē tā, lai tas radītu pēc iespējas mazāk radiotraucējumu ārpus speciālā radiolīdzekļa izmantošanas vietas.
Noteikumu projektā ir iekļautas normas par apmācību speciālo radiolīdzekļu izmantošanai un speciālo radiolīdzekļu testēšanu, ievērojot, Elektronisko sakaru likuma 58.panta otrajā daļā noteikto deleģējumu, kas savukārt ir papildināts ievērojot Nacionālo bruņoto spēku vajadzību veikt personāla apmācību un organizētu treniņus, lai testētu speciālos radiolīdzekļus militārajos poligonos un īslaicīgi izveidotajās mācību vietās. Vienlaikus, lai neierobežotu iespēju noteikt apmācības un testēšanas kārtību arī citiem lietotājiem, ja šāda vajadzība rodas, Elektronisko sakaru likuma projektā iekļautais deleģējums ir pietiekoši vispārīgs. Attiecīgi noteikumu projekts esošajā redakcijā skar tikai Nacionālo bruņoto spēku vajadzību.
NBS ir nepieciešama iespēja testēt iespējamos radiotraucējumus civilajām un koplietošanas radiofrekvencēm, kas pretinieka radīta apdraudējuma gadījumā var ierobežot vai apturēt gan gaisa telpas radaru, gan jūras novērošanas sistēmu darbību, gan arī jebkādu elektronisku saziņu (mobilie sakari, elektroniskā saziņa, rāciju darbība u.tml.), vienlaikus pilnveidojot pašas NBS informācijas apstrādes sistēmu drošību. Lai NBS nodrošinātu efektīvāko aizsardzību pret potenciālajiem uzbrukuma scenārijiem, NBS personālsastāvam ir jābūt profesionāli un atbilstoši apmācītam, lai mobilizācijas vai kara gadījumā, tāpat arī diversijas vai citas NBS kaujas un reaģēšanas spējas ietekmēšanas gadījumā miera laikā, spētu reaģēt apsteidzoši pirms reālā kaitējuma nodarīšanas, kā arī tehniskās iespējas būtu pietiekami efektīvas un pārbaudītas darbībā. Ievērojot nepieciešamību – spēt ātri un efektīvi reaģēt uz apdraudējumu un novērst tā riskus – NBS personālsastāvam ir jābūt iespējai apgūt un izmantot tās rīcībā esošo tehnisko nodrošinājumu, tostarp speciālos radiolīdzekļus, trenējot savu spēju efektīvai pretdarbībai un savas informācijas apstrādes sistēmu aizsardzību, izspēlējot dažādus krīzes pārvarēšanas scenārijus, cita starpā, iesaistot NBS un sabiedroto spēku lietošanā esošos speciālos radiolīdzekļus, piemēram, iekārtu savietojamības un sadarbības kontekstā realizējot aktīva rakstura elektromagnētiskos pasākumus dažādos mācību scenārijos. Ņemot vērā minēto, kontrolēti un profesionāli pārvaldīti īslaicīgie radiotraucējumi koplietošanas un civilajām radiosakaru sistēmām NBS informācijas apstrādes sistēmu (tsk. komandvadības) testēšanai pret iespējamiem radiotraucējumiem un manipulācijām no pretinieka puses, kas vienlaikus ļauj NBS trenēt savu aizsardzības un pretdarbības spēju, kā arī personālsastāvu, ir jāatzīst par samērīgiem zaudējumiem kopīga mērķa – nacionālās drošības – nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Ņemot vērā speciālo radiolīdzeķlu izmantošanas mērķi - ierobežot nevēlamus radiosakarus, pastāv iespēja, ka atsevišķos gadījumos privātpesonām var tikt traucēta elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamība vai privāta radiosakaru tīkla izmantošanas iespēja. Tomēr noteikumu projekts ir izstrādāts tādejādi, lai šādu iespējamību minimizētu. Saskaņā ar noteikumu projektu, pastāvīga speciālā radiolīdzekļa izmantošana nedrīkst radīt kaitīgus radiotraucējumus ārpus ieslodzījuma vietām un Valsts policijas īslaicīgās aizturēšanas vietām, kā arī ārpus atļautām radiofrekvenču joslām. Speciālā radiolīdzekļa izmantošana ir atļauta tikai pēc valsts akciju sabiedrībā "Elektroniskie sakari" pozitīva atzinuma par elektromagnētiskās saderības novērtēšanu. Papildus minētajam, ja valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari", pārbaudot pieteikumu par kaitīgajiem radiotraucējumiem, konstatē, ka radiotraucējumu avots ir speciālais radiolīdzeklis, tā pieņem lēmumu par speciālā radiolīdzekļa darbības pārtraukšanu līdz radiotraucējumu novēršanai.
Savukārt īslaicīgu speciālā radiolīdzekļa izmantošanu jāorganizē tā, lai tas radītu pēc iespējas mazāk radiotraucējumu ārpus speciālā radiolīdzekļa izmantošanas vietas.
Savukārt īslaicīgu speciālā radiolīdzekļa izmantošanu jāorganizē tā, lai tas radītu pēc iespējas mazāk radiotraucējumu ārpus speciālā radiolīdzekļa izmantošanas vietas.
Juridiskās personas
- elektronisko sakaru komersanti
Ietekmes apraksts
Atsevišķos gadījumos elektronisko sakaru komersantiem, kas pakalpojumu sniegšanai izmanto radiofrekvenču spektru, var tikt apgrūtināta elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšana. Mehānisms traucējumu minimizēšanai ir analoģisks kā privātpersonu gadījumā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Ar noteikumu projektu tiks aizstāti Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumi „Noteikumi par speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtību un tehniskajām prasībām to darbībai”
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Elektroniskie sakari"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi un iebildumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Papildu cilvēkresursi un finanšu līdzekļi nav nepieciešami, jaunas institūcijas netiek veidotas, kā arī netiek likvidētas esošās.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi