Anotācija (ex-ante)

24-TA-1563: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumos Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības likumā noteikts, ka izglītības iestādes ir tiesīgas slēgt savstarpēju līgumu par mācību priekšmetu vai to daļu īstenošanu vispārējās vidējās izglītības programmas ietvaros, kā arī vienlaikus ne vairāk kā par divu mācību priekšmetu vai to daļu īstenošanu vispārējās pamatizglītības programmas ietvaros 4.—9. klašu posmā, vienojoties par mācību priekšmetu īstenošanas veidu un programmu, izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas un izglītojamo iegūto vērtējumu paziņošanas kārtību, mācību priekšmetu apguvē iesaistāmajiem izglītojamiem, mācību priekšmetu īstenošanas izdevumiem un to apmaksas kārtību, kā arī par citiem nosacījumiem. Izglītības likums un Profesionālās  izglītības likums izglītības programmas licencēšanu definē kā izglītības kvalitātes izvērtēšanu nevis tikai kā tiesību piešķiršanu izglītības iestādei īstenot noteiktu izglītības programmu, attiecīgi atsakoties no izglītības  programmu akreditācijas. Izglītības likums arī paredz izglītības programmas licencēšanas anulēšanu. Tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumos Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs" (turpmāk- projekts) grozījumos ietvertas iepriekš minētās normas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt iespēju izglītības iestādēm slēgt savstarpējo līgumu vienlaikus par ne vairāk kā divu mācību priekšmetu vai to daļu īstenošanu vispārējās pamatizglītības 4. - 9. klašu posmā, finansējot no valsts dotācijas, saskaņot Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumu Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs" terminoloģiju ar tās lietojumu izglītības jomu regulējošos likumos, pastiprināt kontroli par finanšu izlietojumu mazākumtautību izglītojamo atbalstam pārejas posmā uz pamatizglītību valsts valodā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
Nepārtrauktības nodrošināšana pedagogu darba samaksā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izglītības likuma 59. panta otrā daļa nosaka, ka valsts piedalās privāto izglītības iestāžu pedagogu darba samaksas finansēšanā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, ja šajās izglītības iestādēs tiek īstenotas licencētas pirmsskolas izglītības programmas bērniem no piecu gadu vecuma līdz pamatizglītības ieguves uzsākšanai, licencētas pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības programmas, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2020. gada 25. augusta noteikumos Nr. 538 "Kārtība, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs" (turpmāk- noteikumi Nr. 538) nav noteikta precīza Izglītības likuma 59.panta otrās daļas redakcija, nav noteikts kā valsts piedalās to pedagogu darba samaksas finansēšanā, kuri privātajās izglītības iestādēs īsteno licencētas arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas, kaut gan gadu no gada budžetā tiek iekļauts finansējums to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas privātā profesionālā vidusskolā "VICTORIA", kas ir vienīgā privātā profesionālā vidusskola Latvijā.
Arī norādes uz izglītības programmu akreditāciju neatbilst pilnvarojumiem Ministru kabinetam, uz kā pamata noteikumi Nr. 538 ir izdoti.  
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izteikt noteikumu Nr. 538  1.1. apakšpunktu jaunā redakcijā, saskaņojot to ar Izglītības likuma 59. panta otrās daļas redakciju. Attiecīgi jaunā redakcijā tiek izteikts arī noteikumu Nr. 538 2. un 3. punkts, paredzot, ka dotācijas apmērs privātajām izglītības iestādēm, kas īsteno licencētas profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas, tiks noteikts tādā pat apmērā, kā pašvaldību izglītības iestādēm, kas īsteno attiecīgās profesionālās izglītības programmas.  
Problēmas apraksts
Izglītības likuma 36. panta otrajā daļa nosaka, ka izglītības iestāde ir tiesīga īstenot vairākas izglītības programmas. Izglītības iestādes ir tiesīgas slēgt savstarpēju līgumu par mācību priekšmetu vai to daļu īstenošanu vispārējās vidējās izglītības programmas ietvaros, kā arī vienlaikus ne vairāk kā par divu mācību priekšmetu vai to daļu īstenošanu vispārējās pamatizglītības programmas ietvaros 4.— 9. klašu posmā, vienojoties par mācību priekšmetu īstenošanas veidu un programmu, izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas un izglītojamo iegūto vērtējumu paziņošanas kārtību, mācību priekšmetu apguvē iesaistāmajiem izglītojamiem, mācību priekšmetu īstenošanas izdevumiem un to apmaksas kārtību, kā arī par citiem nosacījumiem. 
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumu Nr. 538 14.punkts tiek izteikts jaunā redakcijā: "14.1Izglītības iestāžu dibinātājiem, sadalot izglītības iestādēm paredzēto dotāciju pedagogu darba samaksai, ir tiesības finansējumu pārdalīt starp attiecīgo dibinātāju izglītības iestādēm, kā arī pārskaitīt citu izglītības iestāžu dibinātājiem vai valsts dibinātām izglītības iestādēm, pamatojoties uz izglītības iestāžu savstarpēji noslēgto Izglītības likuma 36. panta otrajā daļā minēto līgumu par mācību priekšmetu vai to daļu īstenošanu vispārējās vidējās izglītības programmas ietvaros, kā arī vienlaikus ne vairāk kā par divu mācību priekšmetu vai to daļu īstenošanu vispārējās pamatizglītības programmas ietvaros 4.—9. klašu posmā. Finansējumu pārskaita uz izglītības iestādes dibinātāja vai valsts dibinātas izglītības iestādes norēķinu kontu Valsts kasē, ja tāds ir atvērts."
Problēmas apraksts
Izglītības likums noteic tikai izglītības iestādes akreditāciju vispārējā un profesionālajā izglītībā, t.i., tiek noteikta aptveroša izglītības iestādes darbības kvalitātes izvērtēšana, nevis  kādas atsevišķas izglītības programmas kvalitātes vērtēšana akreditācijas procesā. Attiecīgi vispārējās izglītības un profesionālās izglītības programmu, izņemot studiju programmu, akreditāciju Izglītības likums neparedz, paredz to licencēšanu.
Licencēšanas process ir sākotnējs konkrētas izglītības programmas kvalitātes izvērtējums, piešķirot izglītības iestādei tiesības īstenot attiecīgo izglītības programmu. Attiecīgi arī Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumi Nr. 253 "Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība" nosaka,  kādos gadījumos var tikt pieņemts lēmums par licencēšanas anulēšanu.
Savukārt noteikumu Nr.538 19.3.1. apakšpunkts nosaka ministrijas tiesības pārtraukt dotācijas izmaksu, ja izglītības iestādei ir anulēta pamatizglītības vai vidējās izglītības programmas akreditācija vai beidzies tās termiņš. Noteikumu Nr. 538 19.3.2. apakšpunkts nosaka ministrijas tiesības pārtraukt dotācijas izmaksu, ja ir atcelts izglītības iestādes īstenotās izglītības programmas licencēšanas lēmums.
Ievērojot minēto, nepieciešams izdarīt grozījumus noteikumos Nr. 538, saskaņojot minēto noteikumu regulējumu ar Izglītības likuma regulējumu.  
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot noteikumu Nr. 538 19.3.1. apakšpunktu un jaunā redakcijā izteikt 19.3.2. apakšpunktu, nosakot ministrijas tiesības pārtraukt dotācijas izmaksu, ja anulēta izglītības iestādes īstenotās izglītības programmas licencēšana. 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.538 paredz papildu finansējumu to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno izglītības programmas mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kas mazākumtautību izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā. Saskaņā ar Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. pantu pēdējais mācību gads, kad var tikt īstenotas mazākumtautību izglītības programmas, ir 2024./2025. mācību gads. Attiecīgi papildu finansējums pedagogu darba samaksai var tikt piešķirts vēl 2025./2026. mācību gadā.
Ievērojot minēto, nepieciešams precizēt noteikumus Nr. 538, lai nodrošinātu iepriekš minētā papildu finansējuma pārraudzību.
Pēc Latvijas Brīvo arodbiedrības iebilduma papildus norādām, ka noteikumi un projekts nosaka kārtību, kādā valsts finansē darba samaksu pedagogiem privātajās izglītības iestādēs, ņemot vērā izglītojamo skaitu kārtējā gada 1.septembrī, atbilstoši deleģējumam Vispārējās izglītības likuma 4. panta 3.3 punktā un plānotajam kārtējā gada valsts budžetā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt noteikumus Nr. 538 ar 19.7. apakšpunktu, nosakot ministrijas tiesības pieprasīt izglītības iestādes dibinātājam 30 dienu laikā atmaksāt iepriekšējā kalendāra gadā neizlietoto finansējumu, kas piešķirts izglītības programmu īstenošanai valsts valodā tiem izglītojamiem, kuri mazākumtautību izglītības programmu apguvuši iepriekšējā mācību gadā.  
Projekts arī paredz izteikt jaunā redakcijā noteikumu pielikumu, kas nosaka pārskata par dotācijas izlietojumu veidlapu, papildinot veidlapu ar jaunu rindu ieņēmumu un izdevumu daļā: "no tā par izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija, privātās izglītības iestādes, izglītības iestādes un to dibinātāji.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Izpilde tiks nodrošināta esošajās institūcijās.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek veicināta vispārējās pamatizglītības programmu apguve.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi