25-TA-184: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra noteikumos Nr. 748 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra noteikumos Nr. 748 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai aizstātu atsauces uz spēku zaudējušo Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2018/1046), aktualizētu atsauces uz saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas (turpmāk – NACE) 2. redakciju ar 2. redakcijas 1. atjauninājumu uz 2025. gada 1. janvāri (turpmāk – NACE 2.1.red.) kodiem, noteiktu atbalstu mākslīgā intelekta risinājuma izstrādei un ieviešanai, papildinātu gala labuma guvēju loku ar biedrībām un nodibinājumiem, kā arī veiktu citus tehniskus grozījumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt atbalstu mākslīgā intelekta risinājuma izstrādei un ieviešanai, precizēt tiesību normas to skaidrākai interpretācijai, kā arī aizstāt atsauces uz spēku zaudējušo Komisijas regulu Nr. 2018/1046 un iepriekšējo NACE 2.redakciju (turpmāk – NACE 2.red.).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Mario Dragi ziņojumā "Eiropas konkurētspējas nākotne" par Eiropas konkurētspēju ir norādīts, ka Eiropa atpaliek digitālo tehnoloģiju izrāvienu jomā. Proti, kopš 2017. gada 70% pamata mākslīgā intelekta modeļu ir izstrādāti ASV.
Ar Atveseļošanas un noturības mehānisma un Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta instrumentiem plānots sniegt ieguldījumu arī Eiropas Komisijas noteikto Digitālās desmitgades mērķu 2030. gadam sasniegšanai, t.i. veicināt mākoņdatošanas, mākslīgā intelekta, lielo datu pakalpojumu izmantošanu, veicināt mikro, mazo un vidējo komersantu (turpmāk – MVU) ar vismaz pamata digitālās intensitātes līmeni skaita un jaunuzņēmumu, kas sasnieguši miljarda vērtību (turpmāk - vienradži) skaita pieaugumu. Minētos mērķus plānots sasniegt sadarbojoties ar nozares pārstāvjiem, tādējādi līdz 2030. gadam, veicinot mērķu sasniegšanu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) līmenī, t.i., 75% MVU, kas izmanto mākoņdatošanas, lielo datu un mākslīgā intelekta pakalpojumus, 90% MVU, kuru digitālā intensitāte ir vismaz pamatlīmenī (izmantotas 4 no 12 digitālajām tehnoloģijām) un dubultots “vienradžu” skaits.
Mākslīgais intelekts ir strauji attīstoša tehnoloģiju saime ar potenciālu transformēt ekonomiku, sabiedrību un vidi visos sektoros un darbības jomās. Uzlabojot prognozēšanu, optimizējot darbības un resursu piešķiršanu, kā arī personalizējot digitālos risinājumus privātpersonām un organizācijām, mākslīgais intelekts var nodrošināt būtiskas konkurētspējas priekšrocības un veicināt sabiedrībai un videi labvēlīgus rezultātus. Turklāt mākslīgais intelekts virza inovācijas, tā pielietošana paaugstina produktivitāti, padarot to par stratēģisku prioritāti arī Latvijas sociālekonomiskajā kontekstā.
Koncentrēšanās uz mākslīgā intelekta attīstību un integrāciju ir būtiska ne tikai ekonomisko ieguvumu dēļ, bet arī, lai piedāvātu risinājumus tādās jomās kā veselības aprūpe, izglītība un mācības, sabiedriskā drošība un aizsardzība, kiberdrošība, valsts pārvaldes efektivitāte un sabiedrisko pakalpojumu kvalitāte, infrastruktūras pārvaldība, enerģētika, transports un loģistika, kā arī klimata pārmaiņu mazināšana.
Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra noteikumu Nr. 748 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 748) 1.2.2.1. pasākums "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" (turpmāk - 1.2.2.1. pasākums) paredz nodrošināt finansējuma pieejamību procesu digitalizācijai komercdarbībā, kā arī veicināt produktivitātes paaugstināšanu ar mērķtiecīgu resursu ieguldīšanu augstākas pievienotās vērtības radīšanai komersantu komercdarbības procesos. 1.2.2.1. pasākuma ietvaros atbalsts pieejams komersantiem jaunu digitālu risinājumu izstrādei līdz 10 000 EUR. Kopējais programmas finansējums paredzēts 27,6 milj. EUR apmērā. Vienlaikus vērtējot atbalsta nosacījumus, Ekonomikas ministrija ir secinājusi, ka iespējams piedāvātais atbalsts nav pietiekams mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai komercdarbībā.
Līdz ar to Ekonomikas ministrijas pārstāvji vairākkārt ir tikusies ar mākslīgā intelekta nozares pārstāvjiem, kuri norādījuši, ka mākslīgā intelekta risinājuma izstrādei un ieviešanai nav specializēta atbalsta. Tāpat Ekonomikas ministrijas pārstāvji ir tikusies ar nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes pārstāvjiem, lai pārrunātu 1.2.2.1. pasākuma nosacījumus. Attiecīgi no pārstāvju tikšanām izriet, ka atbalsts ir nepieciešams ar lielāku pieejamā finansējuma apmēru vienam komersantam, nepieciešams papildināt MK noteikumu projektu ar mākslīgā intelekta risinājumu izstrādes un ieviešanas darbībām, t.sk. fokusējot attiecināmās izmaksas tieši mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai, kā arī to, ka atbalstam ir jābūt pieejamam arī nevalstiskajam sektoram - biedrībām un nodibinājumiem.
Ar Atveseļošanas un noturības mehānisma un Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta instrumentiem plānots sniegt ieguldījumu arī Eiropas Komisijas noteikto Digitālās desmitgades mērķu 2030. gadam sasniegšanai, t.i. veicināt mākoņdatošanas, mākslīgā intelekta, lielo datu pakalpojumu izmantošanu, veicināt mikro, mazo un vidējo komersantu (turpmāk – MVU) ar vismaz pamata digitālās intensitātes līmeni skaita un jaunuzņēmumu, kas sasnieguši miljarda vērtību (turpmāk - vienradži) skaita pieaugumu. Minētos mērķus plānots sasniegt sadarbojoties ar nozares pārstāvjiem, tādējādi līdz 2030. gadam, veicinot mērķu sasniegšanu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) līmenī, t.i., 75% MVU, kas izmanto mākoņdatošanas, lielo datu un mākslīgā intelekta pakalpojumus, 90% MVU, kuru digitālā intensitāte ir vismaz pamatlīmenī (izmantotas 4 no 12 digitālajām tehnoloģijām) un dubultots “vienradžu” skaits.
Mākslīgais intelekts ir strauji attīstoša tehnoloģiju saime ar potenciālu transformēt ekonomiku, sabiedrību un vidi visos sektoros un darbības jomās. Uzlabojot prognozēšanu, optimizējot darbības un resursu piešķiršanu, kā arī personalizējot digitālos risinājumus privātpersonām un organizācijām, mākslīgais intelekts var nodrošināt būtiskas konkurētspējas priekšrocības un veicināt sabiedrībai un videi labvēlīgus rezultātus. Turklāt mākslīgais intelekts virza inovācijas, tā pielietošana paaugstina produktivitāti, padarot to par stratēģisku prioritāti arī Latvijas sociālekonomiskajā kontekstā.
Koncentrēšanās uz mākslīgā intelekta attīstību un integrāciju ir būtiska ne tikai ekonomisko ieguvumu dēļ, bet arī, lai piedāvātu risinājumus tādās jomās kā veselības aprūpe, izglītība un mācības, sabiedriskā drošība un aizsardzība, kiberdrošība, valsts pārvaldes efektivitāte un sabiedrisko pakalpojumu kvalitāte, infrastruktūras pārvaldība, enerģētika, transports un loģistika, kā arī klimata pārmaiņu mazināšana.
Ministru kabineta 2024. gada 26. novembra noteikumu Nr. 748 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" 1.2.2.1. pasākuma "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 748) 1.2.2.1. pasākums "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" (turpmāk - 1.2.2.1. pasākums) paredz nodrošināt finansējuma pieejamību procesu digitalizācijai komercdarbībā, kā arī veicināt produktivitātes paaugstināšanu ar mērķtiecīgu resursu ieguldīšanu augstākas pievienotās vērtības radīšanai komersantu komercdarbības procesos. 1.2.2.1. pasākuma ietvaros atbalsts pieejams komersantiem jaunu digitālu risinājumu izstrādei līdz 10 000 EUR. Kopējais programmas finansējums paredzēts 27,6 milj. EUR apmērā. Vienlaikus vērtējot atbalsta nosacījumus, Ekonomikas ministrija ir secinājusi, ka iespējams piedāvātais atbalsts nav pietiekams mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai komercdarbībā.
Līdz ar to Ekonomikas ministrijas pārstāvji vairākkārt ir tikusies ar mākslīgā intelekta nozares pārstāvjiem, kuri norādījuši, ka mākslīgā intelekta risinājuma izstrādei un ieviešanai nav specializēta atbalsta. Tāpat Ekonomikas ministrijas pārstāvji ir tikusies ar nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes pārstāvjiem, lai pārrunātu 1.2.2.1. pasākuma nosacījumus. Attiecīgi no pārstāvju tikšanām izriet, ka atbalsts ir nepieciešams ar lielāku pieejamā finansējuma apmēru vienam komersantam, nepieciešams papildināt MK noteikumu projektu ar mākslīgā intelekta risinājumu izstrādes un ieviešanas darbībām, t.sk. fokusējot attiecināmās izmaksas tieši mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai, kā arī to, ka atbalstam ir jābūt pieejamam arī nevalstiskajam sektoram - biedrībām un nodibinājumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.2.2.1. pasākums neietver pietiekamu atbalstu mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai, kā arī atbalstu nevalstiskajam sektoram - biedrībām un nodibinājumiem. Tādēļ ir nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 748.
Tāpat MK noteikumos Nr. 748 ir noteiktas prasības saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2018/1046, kā arī NACE 2.0.red. Tāpēc ir nepieciešams veikt precizējumus MK Noteikumos Nr. 748 saistībā ar atsauču uz Komisijas regulu Nr. 2018/1046 un NACE 2.red. aizstāšanu, kā arī vienkāršoto izmaksu piemērošanas pārskatīšanu un citu tehnisku precizējumu veikšanu, lai novērstu normu neviennozīmīgas interpretācijas riskus pie gala labuma guvēju vērtēšanas.
Tāpat MK noteikumos Nr. 748 ir noteiktas prasības saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2018/1046, kā arī NACE 2.0.red. Tāpēc ir nepieciešams veikt precizējumus MK Noteikumos Nr. 748 saistībā ar atsauču uz Komisijas regulu Nr. 2018/1046 un NACE 2.red. aizstāšanu, kā arī vienkāršoto izmaksu piemērošanas pārskatīšanu un citu tehnisku precizējumu veikšanu, lai novērstu normu neviennozīmīgas interpretācijas riskus pie gala labuma guvēju vērtēšanas.
Risinājuma apraksts
Ir svarīgi veidot atbalstošu vidi drošu un uzticamu mākslīgā intelekta lietojumu attīstībai, aprobācijai un ieviešanai, kas sekmēs straujāku inovāciju ieviešanu nozarēs, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un sniegšanas efektivitāti, kā arī radīs priekšnosacījumus eksportspējīgu produktu, pakalpojumu un zināšanu attīstībai.
Ar MK noteikumu projektu paredzēts veikt šādas izmaiņas:
1. papildināt ar atbalstu mākslīgā intelekta risinājuma izstrādei un ieviešanai
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas sarunas ar mākslīgā intelekta nozares pārstāvjiem, kuri norāda aktuālu nepieciešamību atbalstam tieši mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai saimnieciskās darbības nodrošināšanā, ar MK noteikumu projektu tiek noteikta jauna atbalstāmā darbība - mākslīgā intelekta risinājuma izstrāde un ieviešana. Minētās atbalstāmās darbības ietvaros tiek attiecināmas šādas izmaksas:
* gatavo risinājumu, aparatūras, sensoru, iekārtu, programmatūras un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras un uzstādīšanas, pielāgošanas, kā arī ar tām saistīto konsultāciju izmaksas;
* licences iegādes vai abonēšanas un sertificēšanas izmaksas;
* mākslīgā intelekta gatavo risinājumu, aparatūras, sensoru, iekārtu, programmatūras un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras izmaksas, uzstādīšanas, pielāgošanas, kā arī ar tām saistīto konsultāciju izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma licences iegādes vai abonēšanas un sertificēšanas izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma, robotizācijas ieviešanas izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma datu ieguves, apkopošanas un apstrādes izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma infrastruktūras uzturēšanas izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājumu vai rīku izstrādes un ieviešanas, kas palīdzētu ražošanas un pakalpojumu attīstībā, izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma kiberdrošības stiprināšanai, procesu automatizācijai, procesu efektivizācijai, jaunu produktu izstrādei, klientu pieredzes, apkalpošanas uzlabošanai, paātrināšanai, kā arī ar tām saistīto konsultāciju izmaksas.
MK noteikumu projektā iekļautās jaunās atbalstāmās darbības ir tiešā mērā saistītas ar 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" sasniegšanu. Plānots, ka ieviešot minēto atbalstu, tas sniegs ieguldījumu vismaz 10% apmērā no kopējā pasākumā noteiktā rādītāju sasniegšanas.
Vienlaikus, ņemot vērā mākslīgā intelekta risinājuma atbalstāmo darbību ieviešanu, tiek precizēts MK noteikumu Nr. 748 33. punktā noteikto neatbalstāmo darbību izņēmumus, nosakot, ka nav pieejams atbalsts esošas programmatūras un informāciju sistēmas atbalsts, izņemot drošības testus, t.sk. kiberdrošības paaugstināšanu, kā arī atbalsts nav pieejams esošo programmu papildināšanai ar jaunu funkcionalitāti lietotājiem, izņemot mākslīgā intelekta risinājumu ieviešanu.
Eiropas digitālās inovāciju centri (turpmāk - EDIC) komersantiem un biedrībām ir izsnieguši 750 digitālās ceļa kartes par risinājumiem, kas satur mākslīgā risinājuma ieviešanas komponenti. Pēc EDIC sniegtajiem datiem 679 ceļa kartēs projekta kopējais finansējums ir līdz 10 000 EUR, savukārt 66 ceļa kartē no 10 000 EUR līdz 1 milj. EUR. 5 ceļa kartēs norādītās projekta attiecināmās izmaksas mākslīgā risinājuma ieviešanai ir virs 1 milj. EUR. No 66 izsniegtajām ceļa kartēm, kurās summa mākslīgā risinājuma ieviešanai ir norādīta no 10 000 EUR līdz 1 milj. EUR, vidējā summa ir 186 tūkst. EUR. Attiecīgi noapaļojot un pieņemot inflācijas kāpumu, ar MK noteikumu projektu paredzēts noteikt, ka vienam gala labuma guvējam viena granta ietvaros mākslīgā risinājuma iegādes, izstrādes un ieviešanas izmaksām ir pieejams finansējums līdz 200 000 EUR.
2. Gala labuma guvēju loka paplašināšana
Ņemot vērā, ka biedrības un nodibinājumi ir būtiska Latvijas tautsaimniecības daļa, kas palielina un rada saimniecisku vērtību, kā arī tiem ir nozīmīga loma Latvijas sociālās un ekonomiskās jomās, kā arī vairāk kā 20 biedrību un nodibinājumu saņemtās vēstules par nepieciešamu atbalstu biedrībām un nodibinājumiem digitalizācijas procesu nodrošināšanā, ar MK noteikumu projektu gala labuma guvēju loks tiek papildināts ar Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētām biedrībām un nodibinājumiem, kas veic saimniecisko darbību un apvieno vismaz 3 komersantus, tai skaitā, sociālos uzņēmumus, kas īsteno sabiedrībai nozīmīgus un sociālās nevienlīdzības mazināšanas pakalpojumus, un kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 2. panta 2. punktu.
Nosacījums par to, ka biedrībām un nodibinājumiem ir jābūt saimnieciskās darbības veicējiem, izvirzīts, lai sasniegtu MK noteikumos Nr. 748 izvirzīto mērķi. Tādējādi tiks atbalstītas gan biedrības un nodibinājumi, gan sekmēta procesu digitalizācija komercdarbībā un veicināta produktivitātes paaugstināšana, uzlabojot Latvijas uzņēmumu konkurētspēju.
3. Finansējuma izmaiņas
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas pieteiktos grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, kā arī finansējuma pārdales, kas tika veiktas, pamatojoties uz valsts noteiktajām prioritātēm – kiberdrošības aktivitātēm (lēmums pieņemts ar Ministru prezidenta 2023.gada 23.decembra rīkojumu Nr.2023/1.2.1.-335 “Par Eiropas Savienības fondu tematisko komiteju” izveidotās Eiropas Savienības fondu ministru tematiskās komitejas 2024.gada 31.oktobra sēdē), ar MK noteikumu projektu tiek svītrots elastības finansējums, nosakot, ka 1.2.2.1. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 23 257 924 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 19 769 234 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 3 488 690 euro.
Pēc finansējuma izmaiņām aktuālo intervences kodu izdevumu pozīcijas ir:
* Intervences kods Nr. 13 – 10 137 299 EUR;
* Intervences kods Nr. 14 – 9 631 935 EUR
4. Sasniedzamo rādītāju izmaiņas
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas pieteiktos grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, MK noteikumu projekts paredz svītrot nefinanšu atbalstu, kā arī noteikt, ka grantus 1.2.2.1. pasākuma ietvaros saņems vismaz 620 komersanti, kuri piesaistīs publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas (tai skaitā granti, finanšu instrumenti) – 2 870 869 euro apmērā.
Nefinanšu atbalstam bija paredzēts EDIC vai pielīdzināma eksperta pakalpojums, kuru nodrošinās caur Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (turpmāk - aģentūra). Ar MK noteikumu projektu nefinanšu atbalsts par digitālā brieduma novērtējumu tiek aizstāts ar grantu, tādējādi mazinot administratīvo slogu aģentūrai (nav jāveic iepirkums). Līdz ar to visā MK noteikumu projektā svītrotas saistītās normas ar nefinanšu atbalsta sniegšanu (piemēram, ekspertu piesaiste digitālā brieduma novērtēšanai).
Atbalstīto komersantu ar grantiem skaita samazinājums pamatojams ar to, ka ar MK noteikumu projektu tiek noteikta granta gradācija un noteikts arī tas, kāds pamata sadalījums no sasniedzamā rādītāja "ar grantiem atbalstīto komersantu skaits":
* līdz 10 000 EUR jaunu digitālu risinājumu izstrādei un ieviešanai saņems vismaz 450 komersanti;
* līdz 200 000 EUR mākslīgā intelekta risinājuma ieviešanai un izstrādei saņems vismaz 65 komersanti;
* līdz 10 000 EUR digitālā brieduma novērtēšanai saņems vismaz 105 komersanti.
Par rādītāja sadalījuma izpildi ir atbildīga aģentūra. Ekonomikas ministrija kā Atbildīgā iestāde pēc pieprasījuma aģentūrai lūgs iesniegt sasniegtā rādītāja proporciju. Ja projekta īstenošanas gaitā tiks konstatēts, ka netiek pilnībā sasniegts mērķis saistībā ar izsniegto atbalstu sadalījumā pa darbībām, Ekonomikas ministrija var pārskatīt rādītāja proporciju, kā arī granta apmēru.
5. Vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādes svītrošana
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai nenosaka obligātu prasību kaskādes projektos ieviest vienkāršoto izmaksu piemērošanu.
Vienlaikus Ekonomikas ministrija kā atbildīgā iestāde ir izvērtējusi 1.2.2.1. pasākumam izstrādāt vienkāršoto izmaksu piemērošanas metodiku, piemērojot budžeta projekta metodi, bet, ņemot vērā, lai iegūtu pamatojošo informāciju nav vēsturisko datu no Eiropas Savienības 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" Ekonomikas ministrijas ieviestajiem specifiskā atbalsta mērķu pasākumiem, kā arī nav viennozīmīgi nosakāmas summas pie risinājumu ieviešanas un izstrādes, Atbildīgā iestāde secina, ka tas ir ievērojams administratīvais slogs vienotās likmes izstrādātajiem ar nesamērīgi zemu pienesumu projekta īstenošanā, kas neatspēkotu pēcāk esošo administratīvo slogu.
Tāpat MK noteikumos Nr. 748 noteikta aģentūras personāla izmaksām vienotā likme 20% apmērā no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot personāla izmaksas, kā arī netiešo izmaksu likme 15% apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Atbildīgā iestāde ar MK noteikumu projektu svītro normu par vienkāršoto izmaksu metodiku izstrādi un nepiemēros vienkāršotās izmaksas gala labuma guvēju līmenī (tiek svītrots MK noteikumu Nr.748 32. punkts. Vienlaikus, 1.2.2.1. pasākuma ieviešanas laikā Atbildīgā iestāde vērtēs, vai, pamatojoties uz projekta datiem, projekta īstenošanas laikā var uzsākt vienkāršoto izmaksas piemērošanu un attiecīgas metodikas izstrādi.
6. NACE 2.1.red izmaiņas
Pamatojoties uz Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģēto Regulu (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. red. Līdz ar to tiek precizēti MK noteikumu Nr. 748 45. punkta apakšpunktos norādītie NACE kodi un nosaukumi.
7. Regulas aizstāšana
Ņemot vērā, ka spēku zaudējusi Komisijas regula Nr. 2018/1046, MK noteikumu projektā atsauces uz to tiek aizstātas ar atsaucēm uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509).
Attiecīgi atsauces tiek precizētas MK noteikumu Nr. 748. 41.9, 41.11.1. apakšpunktā un 1. pielikumā.
8. Tehniski grozījumu veikšana
* tiek precizēts MK noteikumu Nr. 748 28. punkts, ievaddaļā precizējot nosacījumu normas skaidrākai interpretācijai;
* tiek precizēts MK noteikumu Nr. 748 44.1. apakšpunkts, nosakot, ka finansējuma piešķiršanas brīdī uz to ir attiecināms kāds no ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Fondu vadības likums) 22. pantā, izņemot tā pirmās daļas 5. punktā minētajiem, noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem. Šīs grozījums iekļauts, pamatojoties uz Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk - sadarbības iestāde) sniegto informāciju, ka nav praktisku instrumentu, kā pārbaudīt Fondu vadības likuma 22. panta pirmās daļas 5. punktā minēto, attiecīgi sadarbības iestāde šo neprasīs no aģentūras. Aģentūrai minēto izņēmumu (lēmumu, ja tāds ir) jāpārbauda sadarbības iestādes tīmekļa vietnē.
* lai nodrošinātu līdzvērtīgu pieeju ar Atveseļošanās fonda 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" nosacījumiem, kā arī lai gala labuma guvējs nav ierobežots saistībā ar aģentūras lēmuma datumu, MK noteikumu Nr. 748 38. punktā tiek precizēts, ka gala labuma guvējam izmaksas ir attiecināmas no pieteikuma iesniegšanas dienas aģentūrā;
*ņemot vērā elastības finansējuma svītrošanu, attiecīgi pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmo izmaksu apjoma samazinājumu un noteikto aģentūras personāla izmaksu vienoto likmi 20% apmērā no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot personāla izmaksas, tiek pārskatīts un precizēts pasākuma īstenošanai plānotais amata vietu skaits un amati.
1.2.2.1. pasākuma īstenošanai plānots, ka aģentūra nodrošinās 19 jaunas amata vietas. Projekta ietvaros atalgojuma izmaksas paredzētas tādām amata vietām kā departamenta direktora vietnieks (1), nodaļas vadītājs (1), programmu vadītājs (1), vadošais eksperts (1), projekta koordinators (1), vecākais eksperts (11), vecākais jurists (1), informācijas sistēmu projekta vadītājs (1), projekta finansists (1). Paredzētās mēnešalgu grupas ir no 9 līdz 12, savukārt amatu saimes ir 15.1.saime, 21.6.apakšsaime, 24. un 36. saime un 39.1. apakšsaime. Precizēts noteiktais mēnešalgas intervāla viduspunkts, kas ir no 1977 – 3765 euro.
Skaidrojam, ka noteikumos minētās izmaksas gala labuma guvējam ir attiecināmas no pieteikuma iesniegšanas dienas Finansējuma saņēmējam. Ja gala labuma guvējs iesniedz pieteikumu, bet tas netiek atbalstīts, gala labuma guvējs uzņemas risku par veiktajām izmaksām, uzsākot savu projektu pirms pieteikuma apstiprināšanas.
Sadarbības iestāde š.g. 7. februārī ir uzsākusi projekta iesnieguma atlasi. Paredzēts, ka aģentūra projektu var iesniegt līdz š.g. 30. aprīlim. Ekonomikas ministrija ir informējusi aģentūru par MK noteikumu projekta virzīšanu un tajā iekļauto saturu, attiecīgi projekta iesniegums tiks veidots pamatojoties uz šo MK noteikumu projektu. Ja MK noteikumu projekta saskaņošanas gaitā tiks secināts, ka projekta iesnieguma atlases nolikums tiks ietekmēts, Atbildīgā iestāde lūgs sadarbības iestādi veikt nolikuma grozījumus, kā arī informēs projekta iesniedzēju par to.
Ar MK noteikumu projektu paredzēts veikt šādas izmaiņas:
1. papildināt ar atbalstu mākslīgā intelekta risinājuma izstrādei un ieviešanai
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas sarunas ar mākslīgā intelekta nozares pārstāvjiem, kuri norāda aktuālu nepieciešamību atbalstam tieši mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai saimnieciskās darbības nodrošināšanā, ar MK noteikumu projektu tiek noteikta jauna atbalstāmā darbība - mākslīgā intelekta risinājuma izstrāde un ieviešana. Minētās atbalstāmās darbības ietvaros tiek attiecināmas šādas izmaksas:
* gatavo risinājumu, aparatūras, sensoru, iekārtu, programmatūras un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras un uzstādīšanas, pielāgošanas, kā arī ar tām saistīto konsultāciju izmaksas;
* licences iegādes vai abonēšanas un sertificēšanas izmaksas;
* mākslīgā intelekta gatavo risinājumu, aparatūras, sensoru, iekārtu, programmatūras un informācijas tehnoloģiju infrastruktūras izmaksas, uzstādīšanas, pielāgošanas, kā arī ar tām saistīto konsultāciju izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma licences iegādes vai abonēšanas un sertificēšanas izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma, robotizācijas ieviešanas izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma datu ieguves, apkopošanas un apstrādes izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma infrastruktūras uzturēšanas izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājumu vai rīku izstrādes un ieviešanas, kas palīdzētu ražošanas un pakalpojumu attīstībā, izmaksas;
* mākslīgā intelekta risinājuma kiberdrošības stiprināšanai, procesu automatizācijai, procesu efektivizācijai, jaunu produktu izstrādei, klientu pieredzes, apkalpošanas uzlabošanai, paātrināšanai, kā arī ar tām saistīto konsultāciju izmaksas.
MK noteikumu projektā iekļautās jaunās atbalstāmās darbības ir tiešā mērā saistītas ar 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" sasniegšanu. Plānots, ka ieviešot minēto atbalstu, tas sniegs ieguldījumu vismaz 10% apmērā no kopējā pasākumā noteiktā rādītāju sasniegšanas.
Vienlaikus, ņemot vērā mākslīgā intelekta risinājuma atbalstāmo darbību ieviešanu, tiek precizēts MK noteikumu Nr. 748 33. punktā noteikto neatbalstāmo darbību izņēmumus, nosakot, ka nav pieejams atbalsts esošas programmatūras un informāciju sistēmas atbalsts, izņemot drošības testus, t.sk. kiberdrošības paaugstināšanu, kā arī atbalsts nav pieejams esošo programmu papildināšanai ar jaunu funkcionalitāti lietotājiem, izņemot mākslīgā intelekta risinājumu ieviešanu.
Eiropas digitālās inovāciju centri (turpmāk - EDIC) komersantiem un biedrībām ir izsnieguši 750 digitālās ceļa kartes par risinājumiem, kas satur mākslīgā risinājuma ieviešanas komponenti. Pēc EDIC sniegtajiem datiem 679 ceļa kartēs projekta kopējais finansējums ir līdz 10 000 EUR, savukārt 66 ceļa kartē no 10 000 EUR līdz 1 milj. EUR. 5 ceļa kartēs norādītās projekta attiecināmās izmaksas mākslīgā risinājuma ieviešanai ir virs 1 milj. EUR. No 66 izsniegtajām ceļa kartēm, kurās summa mākslīgā risinājuma ieviešanai ir norādīta no 10 000 EUR līdz 1 milj. EUR, vidējā summa ir 186 tūkst. EUR. Attiecīgi noapaļojot un pieņemot inflācijas kāpumu, ar MK noteikumu projektu paredzēts noteikt, ka vienam gala labuma guvējam viena granta ietvaros mākslīgā risinājuma iegādes, izstrādes un ieviešanas izmaksām ir pieejams finansējums līdz 200 000 EUR.
2. Gala labuma guvēju loka paplašināšana
Ņemot vērā, ka biedrības un nodibinājumi ir būtiska Latvijas tautsaimniecības daļa, kas palielina un rada saimniecisku vērtību, kā arī tiem ir nozīmīga loma Latvijas sociālās un ekonomiskās jomās, kā arī vairāk kā 20 biedrību un nodibinājumu saņemtās vēstules par nepieciešamu atbalstu biedrībām un nodibinājumiem digitalizācijas procesu nodrošināšanā, ar MK noteikumu projektu gala labuma guvēju loks tiek papildināts ar Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētām biedrībām un nodibinājumiem, kas veic saimniecisko darbību un apvieno vismaz 3 komersantus, tai skaitā, sociālos uzņēmumus, kas īsteno sabiedrībai nozīmīgus un sociālās nevienlīdzības mazināšanas pakalpojumus, un kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 2. panta 2. punktu.
Nosacījums par to, ka biedrībām un nodibinājumiem ir jābūt saimnieciskās darbības veicējiem, izvirzīts, lai sasniegtu MK noteikumos Nr. 748 izvirzīto mērķi. Tādējādi tiks atbalstītas gan biedrības un nodibinājumi, gan sekmēta procesu digitalizācija komercdarbībā un veicināta produktivitātes paaugstināšana, uzlabojot Latvijas uzņēmumu konkurētspēju.
3. Finansējuma izmaiņas
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas pieteiktos grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, kā arī finansējuma pārdales, kas tika veiktas, pamatojoties uz valsts noteiktajām prioritātēm – kiberdrošības aktivitātēm (lēmums pieņemts ar Ministru prezidenta 2023.gada 23.decembra rīkojumu Nr.2023/1.2.1.-335 “Par Eiropas Savienības fondu tematisko komiteju” izveidotās Eiropas Savienības fondu ministru tematiskās komitejas 2024.gada 31.oktobra sēdē), ar MK noteikumu projektu tiek svītrots elastības finansējums, nosakot, ka 1.2.2.1. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 23 257 924 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 19 769 234 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 3 488 690 euro.
Pēc finansējuma izmaiņām aktuālo intervences kodu izdevumu pozīcijas ir:
* Intervences kods Nr. 13 – 10 137 299 EUR;
* Intervences kods Nr. 14 – 9 631 935 EUR
4. Sasniedzamo rādītāju izmaiņas
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas pieteiktos grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, MK noteikumu projekts paredz svītrot nefinanšu atbalstu, kā arī noteikt, ka grantus 1.2.2.1. pasākuma ietvaros saņems vismaz 620 komersanti, kuri piesaistīs publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas (tai skaitā granti, finanšu instrumenti) – 2 870 869 euro apmērā.
Nefinanšu atbalstam bija paredzēts EDIC vai pielīdzināma eksperta pakalpojums, kuru nodrošinās caur Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (turpmāk - aģentūra). Ar MK noteikumu projektu nefinanšu atbalsts par digitālā brieduma novērtējumu tiek aizstāts ar grantu, tādējādi mazinot administratīvo slogu aģentūrai (nav jāveic iepirkums). Līdz ar to visā MK noteikumu projektā svītrotas saistītās normas ar nefinanšu atbalsta sniegšanu (piemēram, ekspertu piesaiste digitālā brieduma novērtēšanai).
Atbalstīto komersantu ar grantiem skaita samazinājums pamatojams ar to, ka ar MK noteikumu projektu tiek noteikta granta gradācija un noteikts arī tas, kāds pamata sadalījums no sasniedzamā rādītāja "ar grantiem atbalstīto komersantu skaits":
* līdz 10 000 EUR jaunu digitālu risinājumu izstrādei un ieviešanai saņems vismaz 450 komersanti;
* līdz 200 000 EUR mākslīgā intelekta risinājuma ieviešanai un izstrādei saņems vismaz 65 komersanti;
* līdz 10 000 EUR digitālā brieduma novērtēšanai saņems vismaz 105 komersanti.
Par rādītāja sadalījuma izpildi ir atbildīga aģentūra. Ekonomikas ministrija kā Atbildīgā iestāde pēc pieprasījuma aģentūrai lūgs iesniegt sasniegtā rādītāja proporciju. Ja projekta īstenošanas gaitā tiks konstatēts, ka netiek pilnībā sasniegts mērķis saistībā ar izsniegto atbalstu sadalījumā pa darbībām, Ekonomikas ministrija var pārskatīt rādītāja proporciju, kā arī granta apmēru.
5. Vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādes svītrošana
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai nenosaka obligātu prasību kaskādes projektos ieviest vienkāršoto izmaksu piemērošanu.
Vienlaikus Ekonomikas ministrija kā atbildīgā iestāde ir izvērtējusi 1.2.2.1. pasākumam izstrādāt vienkāršoto izmaksu piemērošanas metodiku, piemērojot budžeta projekta metodi, bet, ņemot vērā, lai iegūtu pamatojošo informāciju nav vēsturisko datu no Eiropas Savienības 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" Ekonomikas ministrijas ieviestajiem specifiskā atbalsta mērķu pasākumiem, kā arī nav viennozīmīgi nosakāmas summas pie risinājumu ieviešanas un izstrādes, Atbildīgā iestāde secina, ka tas ir ievērojams administratīvais slogs vienotās likmes izstrādātajiem ar nesamērīgi zemu pienesumu projekta īstenošanā, kas neatspēkotu pēcāk esošo administratīvo slogu.
Tāpat MK noteikumos Nr. 748 noteikta aģentūras personāla izmaksām vienotā likme 20% apmērā no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot personāla izmaksas, kā arī netiešo izmaksu likme 15% apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Atbildīgā iestāde ar MK noteikumu projektu svītro normu par vienkāršoto izmaksu metodiku izstrādi un nepiemēros vienkāršotās izmaksas gala labuma guvēju līmenī (tiek svītrots MK noteikumu Nr.748 32. punkts. Vienlaikus, 1.2.2.1. pasākuma ieviešanas laikā Atbildīgā iestāde vērtēs, vai, pamatojoties uz projekta datiem, projekta īstenošanas laikā var uzsākt vienkāršoto izmaksas piemērošanu un attiecīgas metodikas izstrādi.
6. NACE 2.1.red izmaiņas
Pamatojoties uz Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģēto Regulu (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, no 2025. gada 1. janvāra oficiālajā statistikā tiks izmantota NACE 2.1. red. Līdz ar to tiek precizēti MK noteikumu Nr. 748 45. punkta apakšpunktos norādītie NACE kodi un nosaukumi.
7. Regulas aizstāšana
Ņemot vērā, ka spēku zaudējusi Komisijas regula Nr. 2018/1046, MK noteikumu projektā atsauces uz to tiek aizstātas ar atsaucēm uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509).
Attiecīgi atsauces tiek precizētas MK noteikumu Nr. 748. 41.9, 41.11.1. apakšpunktā un 1. pielikumā.
8. Tehniski grozījumu veikšana
* tiek precizēts MK noteikumu Nr. 748 28. punkts, ievaddaļā precizējot nosacījumu normas skaidrākai interpretācijai;
* tiek precizēts MK noteikumu Nr. 748 44.1. apakšpunkts, nosakot, ka finansējuma piešķiršanas brīdī uz to ir attiecināms kāds no ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Fondu vadības likums) 22. pantā, izņemot tā pirmās daļas 5. punktā minētajiem, noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem. Šīs grozījums iekļauts, pamatojoties uz Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk - sadarbības iestāde) sniegto informāciju, ka nav praktisku instrumentu, kā pārbaudīt Fondu vadības likuma 22. panta pirmās daļas 5. punktā minēto, attiecīgi sadarbības iestāde šo neprasīs no aģentūras. Aģentūrai minēto izņēmumu (lēmumu, ja tāds ir) jāpārbauda sadarbības iestādes tīmekļa vietnē.
* lai nodrošinātu līdzvērtīgu pieeju ar Atveseļošanās fonda 2.2.1.2.i. investīcijas "Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā" nosacījumiem, kā arī lai gala labuma guvējs nav ierobežots saistībā ar aģentūras lēmuma datumu, MK noteikumu Nr. 748 38. punktā tiek precizēts, ka gala labuma guvējam izmaksas ir attiecināmas no pieteikuma iesniegšanas dienas aģentūrā;
*ņemot vērā elastības finansējuma svītrošanu, attiecīgi pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmo izmaksu apjoma samazinājumu un noteikto aģentūras personāla izmaksu vienoto likmi 20% apmērā no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot personāla izmaksas, tiek pārskatīts un precizēts pasākuma īstenošanai plānotais amata vietu skaits un amati.
1.2.2.1. pasākuma īstenošanai plānots, ka aģentūra nodrošinās 19 jaunas amata vietas. Projekta ietvaros atalgojuma izmaksas paredzētas tādām amata vietām kā departamenta direktora vietnieks (1), nodaļas vadītājs (1), programmu vadītājs (1), vadošais eksperts (1), projekta koordinators (1), vecākais eksperts (11), vecākais jurists (1), informācijas sistēmu projekta vadītājs (1), projekta finansists (1). Paredzētās mēnešalgu grupas ir no 9 līdz 12, savukārt amatu saimes ir 15.1.saime, 21.6.apakšsaime, 24. un 36. saime un 39.1. apakšsaime. Precizēts noteiktais mēnešalgas intervāla viduspunkts, kas ir no 1977 – 3765 euro.
Skaidrojam, ka noteikumos minētās izmaksas gala labuma guvējam ir attiecināmas no pieteikuma iesniegšanas dienas Finansējuma saņēmējam. Ja gala labuma guvējs iesniedz pieteikumu, bet tas netiek atbalstīts, gala labuma guvējs uzņemas risku par veiktajām izmaksām, uzsākot savu projektu pirms pieteikuma apstiprināšanas.
Sadarbības iestāde š.g. 7. februārī ir uzsākusi projekta iesnieguma atlasi. Paredzēts, ka aģentūra projektu var iesniegt līdz š.g. 30. aprīlim. Ekonomikas ministrija ir informējusi aģentūru par MK noteikumu projekta virzīšanu un tajā iekļauto saturu, attiecīgi projekta iesniegums tiks veidots pamatojoties uz šo MK noteikumu projektu. Ja MK noteikumu projekta saskaņošanas gaitā tiks secināts, ka projekta iesnieguma atlases nolikums tiks ietekmēts, Atbildīgā iestāde lūgs sadarbības iestādi veikt nolikuma grozījumus, kā arī informēs projekta iesniedzēju par to.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- vidējie uzņēmumi
- nevalstiskās organizācijas
- mikrouzņēmumi
- mazie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka atbalstu var saņemt biedrības un nodibinājumi, kas ir saimnieciskās darbības veicēji.
Kā arī visiem gala labuma guvējiem ir pieejams jauns atbalsts - mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai, kas nodrošinās procesu digitalizāciju komercdarbībā. Mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai viens granta apmērs vienam gala labuma guvējam ir 200 000 EUR.
Kā arī visiem gala labuma guvējiem ir pieejams jauns atbalsts - mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai, kas nodrošinās procesu digitalizāciju komercdarbībā. Mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai viens granta apmērs vienam gala labuma guvējam ir 200 000 EUR.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Gala labuma guvējiem tiek nodrošināts jauns atbalsts mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai, kas nodrošinās procesu digitalizāciju komercdarbībā. Mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai viens granta apmērs vienam gala labuma guvējam ir 200 000 EUR.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Mazajiem un vidējiem komersantiem ir pieejams jauns atbalsts - mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai, kas nodrošinās procesu digitalizāciju komercdarbībā. Mākslīgā intelekta risinājumu izstrādei un ieviešanai viens granta apmērs vienam gala labuma guvējam ir 200 000 EUR.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Ņemot vērā elastības finansējuma svītrošanu, attiecīgi pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmo izmaksu apjoma samazinājumu un noteikto aģentūras personāla izmaksu vienoto likmi 20% apmērā no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot personāla izmaksas, tiek pārskatīts un precizēts pasākuma īstenošanai plānotais amata vietu skaits un amati.
1.2.2.1. pasākuma īstenošanai plānots, ka aģentūra nodrošinās 19 jaunas amata vietas. Projekta ietvaros atalgojuma izmaksas paredzētas tādām amata vietām kā departamenta direktora vietnieks (1), nodaļas vadītājs (1), programmu vadītājs (1), vadošais eksperts (1), projekta koordinators (1), vecākais eksperts (11), vecākais jurists (1), informācijas sistēmu projekta vadītājs (1), projekta finansists (1). Paredzētās mēnešalgu grupas ir no 9 līdz 12, savukārt amatu saimes ir 15.1.saime, 21.6.apakšsaime, 24. un 36. saime un 39.1. apakšsaime. Precizēts noteiktais mēnešalgas intervāla viduspunkts, kas ir no 1977 – 3765 euro.
1.2.2.1. pasākuma īstenošanai plānots, ka aģentūra nodrošinās 19 jaunas amata vietas. Projekta ietvaros atalgojuma izmaksas paredzētas tādām amata vietām kā departamenta direktora vietnieks (1), nodaļas vadītājs (1), programmu vadītājs (1), vadošais eksperts (1), projekta koordinators (1), vecākais eksperts (11), vecākais jurists (1), informācijas sistēmu projekta vadītājs (1), projekta finansists (1). Paredzētās mēnešalgu grupas ir no 9 līdz 12, savukārt amatu saimes ir 15.1.saime, 21.6.apakšsaime, 24. un 36. saime un 39.1. apakšsaime. Precizēts noteiktais mēnešalgas intervāla viduspunkts, kas ir no 1977 – 3765 euro.
Cita informācija
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka 1.2.2.1. pasākumam tiek noņemts elastības finansējums 4 355 304 EUR apmērā. Minētais elastības finansējuma samazinājums neietekmēs 1.2.2.1. pasākuma īstenošanai pieejamo finansējumu. Līdz ar to 1.2.2.1. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 23 257 924 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 19 769 234 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 3 488 690 euro. Provizoriskais plānotā pieejamā finansējuma izlietojums pa gadiem paliek nemainīgs.
MK noteikumu projektā paredzētās izmaiņas, tajā skaitā gala labuma guvēju loka paplašināšana un atbalsta sniegšana mākslīgā intelekta risinājuma ieviešanai, tiks nodrošinātas 1.2.2.1. pasākuma īstenošanai plānotā finansējuma ietvaros.
MK noteikumu projektā paredzētās izmaiņas, tajā skaitā gala labuma guvēju loka paplašināšana un atbalsta sniegšana mākslīgā intelekta risinājuma ieviešanai, tiks nodrošinātas 1.2.2.1. pasākuma īstenošanai plānotā finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk - Regula Nr. 2024/2509)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula Nr. 651/2014)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
02015R1017-20210101
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – Regula Nr. 2015/1017)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk - Regula Nr. 2024/2509)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2024/2509 61. punkts
MK Noteikumu projekta 17., 18. punkts un I pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ (turpmāk - Regula Nr. 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 651/2014 2.panta. 2. punkts
MK noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds (turpmāk – Regula Nr. 2015/1017)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2015/1017 2.panta 6. un 7. punkts
MK noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts neskar šo jomu
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts neskar šo jomu
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas BankaNevalstiskās organizācijas
Mākslīgā intelekta Latvijas asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/4a1d6ebb-eb9a-4892-8bfb-355ed11dec68
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedriskā apriešana ir noslēgusies bez rezultāta, attiecīgi nav saņemti priekšlikumi un iebildumi.
Vienlaikus Ekonomikas ministrija ir tikusies ar Mākslīgā intelekta Latvijas asociācijas biedriem kā arī Latvijas Bankas pārstāvjiem par nepieciešamo atbalstu Šie pārstāvji tikšanās laikā sniedza komentārus par mākslīgā intelekta risinājumu izstrādes un ieviešanas izmaksām, kā arī izmaksu apmēru. Ekonomikas ministrija ir ņēmusi vērā nozares pārstāvju viedokli, iestrādājot tos MK noteikumu projektā.
Tāpat Ekonomikas ministrija ir saņēmusi vairāku biedrību un nodibinājumu vēstules, kurās tiek lūgts sniegt atbalstu arī biedrībām un nodibinājumiem. Ekonomikas ministrija ar MK noteikumu projektu ir paplašinājuši gala labuma guvēju loku, nosakot, ka atbalstam var pieteikties arī biedrības un nodibinājumi, kas veic saimniecisko darbību un kas apvieno vismas 3 komersantus, kā arī atbilst MVU statusam. Arī šajā rakstā izteikti tikšanās laikā minētie priekšlikumi: https://labsoflatvia.com/aktuali/ierosinajumi-zinatnietilpigo-jaunuznemumu-attistibas-veicinasanai.
Vienlaikus Ekonomikas ministrija ir tikusies ar Mākslīgā intelekta Latvijas asociācijas biedriem kā arī Latvijas Bankas pārstāvjiem par nepieciešamo atbalstu Šie pārstāvji tikšanās laikā sniedza komentārus par mākslīgā intelekta risinājumu izstrādes un ieviešanas izmaksām, kā arī izmaksu apmēru. Ekonomikas ministrija ir ņēmusi vērā nozares pārstāvju viedokli, iestrādājot tos MK noteikumu projektā.
Tāpat Ekonomikas ministrija ir saņēmusi vairāku biedrību un nodibinājumu vēstules, kurās tiek lūgts sniegt atbalstu arī biedrībām un nodibinājumiem. Ekonomikas ministrija ar MK noteikumu projektu ir paplašinājuši gala labuma guvēju loku, nosakot, ka atbalstam var pieteikties arī biedrības un nodibinājumi, kas veic saimniecisko darbību un kas apvieno vismas 3 komersantus, kā arī atbilst MVU statusam. Arī šajā rakstā izteikti tikšanās laikā minētie priekšlikumi: https://labsoflatvia.com/aktuali/ierosinajumi-zinatnietilpigo-jaunuznemumu-attistibas-veicinasanai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi