Anotācija (ex-ante)

24-TA-1270: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Biškrēsliņi" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa un 6. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai atsavināt "Biškrēsliņi" (kadastra Nr. 40640110384) daļu - zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem: 40640140544, 2,02 ha platībā, 40640140545, 0,15 ha platībā, 40640140546, 3,83 ha platībā, 40640140547, 1,98 ha platībā, 40640140548, 0,23 ha platībā, 40640140550, 1,04 ha platībā, 40640140551, 0,17 ha platībā, 40640140552, 1,22 ha platībā, 40640140553, 0,2191 ha platībā, 40640140554, 0,76 ha platībā -  Iecavas pagastā, Bauskas novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-353503-257 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr.5, Rail Baltica projekts skar Nekustamā īpašuma daļu, paredzot tās izmantošanu Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīgā ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Biškrēsliņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.40640110384) Iecavas pagastā, Bauskas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).

1. Par situāciju pirms kadastrālās uzmērīšanas procesa uzsākšanas un pabeigšanas.
1.1. Saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" (turpmāk - Institūcija) 2022. gada 30. septembrī nosūtīja Īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1351 par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai, informējot par:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140033 daļu aptuveni 0,4624 ha (atlikumā veidojas zemes vienības daļa 30,3376 ha platībā, kas saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā - Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunizveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha. Līdz ar to, zemes vienības daļa ar aptuveno platību 30,3376 ha atbilst teritorijas plānojumam un ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam); 
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140034 daļu aptuveni 2,8484 ha platībā (atlikumā veidojas zemes vienības daļas 1,6548 ha platībā un 10,4968 ha platībā, kas saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunizveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha. Līdz ar to, zemes vienības daļa ar aptuveno platību 1,6548 ha neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt zemes vienības daļa ar aptuveno platību 10,4968 ha atbilst teritorijas plānojumam un ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam);
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140031 daļu aptuveni 2,5695 ha platībā (atlikumā veidojas zemes vienības daļas 12,9055 ha platībā un 2,125 ha platībā, kas saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunizveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha. Līdz ar to, zemes vienības daļas 12,9055 ha un 2,125 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un ir izmantojamas patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam);
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140055 daļu aptuveni 2,3633 ha platībā (atlikumā veidojas zemes vienības daļas 0,3299 ha platībā un 5,3368 ha platībā, kas saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā - Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunizveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha. Līdz ar to, zemes vienības daļa ar aptuveno platību 0,3299 ha neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt zemes vienības daļa ar aptuveno platību 5,3368 ha atbilst teritorijas plānojumam un ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam);
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140032 daļu 2,7713 ha platībā (atlikumā veidojas zemes vienības daļas 10,8068 ha platībā un 0,8219 ha platībā, kas saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā - Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunizveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha. Līdz ar to, zemes vienības daļa ar aptuveno platību 0,8219 ha neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt zemes vienības daļa ar aptuveno platību 10,8068 ha atbilst teritorijas plānojumam un izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam).
Ievērojot Likuma 6. panta pirmās daļas regulējumu, kas noteic, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi. Nekustamā īpašuma īpašnieks ar 2022. gada 25. oktobra vēstuli informēja Institūciju, ka patur īpašumā zemes vienību daļas:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140034 daļu 1,6548 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140055 daļu 0,3299 ha platībā.
Savukārt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140032 daļa 0,8219 ha platībā ir atsavināma atbilstoši Likuma 6. panta pirmās daļas regulējumam.
1.2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus.  
1.2.1. Nekustamais īpašums ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000090770 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
1.2.2. Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā ir veikti lietu tiesību apgrūtinājuma ieraksti:
- atzīmes veidā servitūts ar tiesību uz braucamo ceļu par labu autoceļam – 0,1 ha;
- atzīmes veidā ceļa servitūtu teritorijas – 0,01 ha, 0,11 ha;
- nomas tiesība no 03.02.2020. līdz 31.10.2030. Nomnieks: Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Iecavas lauki", reģistrācijas Nr.41203050255. Pamats: 03.03.2020. Zemes nomas līgums Nr.1.

Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts par ceļa servitūtu neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam. Zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu. Tādējādi zemesgrāmatā ierakstītajai atzīmei par ceļa servitūtu nav lietu tiesību nodibinoša spēka par labu noteiktām personām vai īpašumiem.

Ievērojot Civillikuma 2174. pantu un Atsavināšanas likuma 16. panta pirmo daļu, pērkot Nekustamā īpašuma daļu, valsts nomas saistības nepārņem, jo šo saistību pārņemšana nav samērojama ar attiecīgo sabiedrības vajadzību nodrošināšanu. Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tostarp netiks dzēsta nomas tiesība uz atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.

1.3. Institūcijā 2022. gada 25. oktobrī saņemta Īpašnieka vēstule ar prasījumiem un apstākļu aprakstu, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru:
1.3.1. atlīdzības noteikšanā ievērot attiecīgajā apvidū pastāvošās tirgus cenas (8000,00 - 10 000,00 EUR par vienu hektāru), kā arī lauksaimniecības zemes atrašanās vietu un novērtējumu 55-60  balles, noteikt atlīdzību par lauksaimniecībā neizmantojamo platību 0,8219 ha [2A] no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 014 0032, atsevišķas vērtēšanas ceļā noteikt arī kompensāciju par  zemes vienību  vērtības  samazinājumu sakarā ar īpašumu šķērsojošu ātrgaitas dzelzceļa līniju un ar to saistītajām izmaiņām lietošanā un  saimnieciskās darbības apgrūtinājumu;
1.3.2. atlīdzināt zaudējumus zaudētās nomas maksas apmērā saskaņā ar 2020. gada 3. marta Zemes nomas līgumu Nr. 1, kas noslēgts ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Iecavas lauki", reģistrācijas Nr. 41203050255, uz laiku līdz 2030. gada 31. oktobrim (ar 2021. gada 20. oktobra paziņojumu nomas maksa koriģēta un ar 2022. gada 1. janvāri noteikta 170,00 EUR par hektāru gadā), kā arī atlīdzināt Nomniekam  sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Iecavas lauki" atlīdzināmo zaudējumu apmērā  saskaņā ar Zemes nomas līguma Nr. 1  5.5.apakšpunktu, kurš noteic: "Iznomātājs apņemas segt visus Nomnieka zaudējumus, kas tieši vai netieši rodas visu to līgumu dēļ, kas noslēgti starp Iznomātāju un trešajām personām", radītos zaudējumus.
Sakarā ar iznomāto platību atsavināšanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Iecavas lauki" iesniegusi aprēķinu, saskaņā ar kuru Nomniekam rodas  zaudējumi  vidēji  EUR 538,90 no viena hektāra gadā. Minētais aprēķins ir pamatots ar publiski pieejamajiem sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Iecavas lauki" gada pārskatiem (2019., 2020., 2021. g.), kas apstiprina  peļņas gūšanu no lauksaimniecības darbības.
Kopējie Nomniekam atlīdzināmie zaudējumi no zemes vienību "Biškrēsliņi" atsavināšanas sastāda  EUR 51 030,81 (EUR 538,90 x 11,8368 ha x 8 gadi). Pēc 2022. gada peļņas aprēķināšanas Nomnieks iesniegs atkārtotu izziņu.

1.4. Situācija pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140032 sadales, kā arī zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140033, 40640140031, 40640140034 un 40640140055 sadales un robežu pārkārtošanas.
2024. gada 22. februārī ir pabeigti zemes kadastrālās uzmērīšanas darbi. Institūcija saskaņā ar Likuma 24. panta pirmajā daļā minēto ir veikusi darbības atlikušo (neatsavināmo) Nekustamā īpašuma daļu apvienošanai, izmainot Nekustamā īpašuma sastāvu, kāds tas bija konstatējams Nekustamā īpašuma apsekošanā.

1.4.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:

1.4.1.1. 6 (sešas) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140145, 40640140178, 40640140179, 40640140542, 40640140543, 40640140549), kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu un no kurām:
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140542) 44,52 ha platībā izveidota no:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140033) atdalot 29,83 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140034) atdalot 1,65 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140031) atdalot 12,71 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140055) atdalot 0,33 ha,
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140543) 17,66 ha platībā izveidota no:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140034) atdalot 10,23 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140031) atdalot 2,09 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140055) atdalot 5,34 ha,
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140549) 10,8 ha platībā izveidota, sadalot zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140032).

1.4.1.2. 10 (desmit) zemes vienības, kas veido atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu:
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140544) 2,02 ha platībā izveidota no:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140034) atdalot 0,7 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140031) atdalot 0,52 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140055) atdalot 0,8 ha,
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140545) 0,15 ha platībā izveidota, sadalot zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140055),
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140546) 3,83 ha platībā, izveidota no:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140034) atdalot 1,58 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140031) atdalot 1,4 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140055) atdalot 0,85 ha,
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140547) 1,98 ha izveidota no:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140034) atdalot 0,54 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140031) atdalot 0,6 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140055) atdalot 0,46 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140033) atdalot 0,38 ha,
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140548) 0,23 ha platībā izveidota no:
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140033) atdalot 0,12 ha;
- zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140055) atdalot 0,11 ha,
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140550) 1,04 ha platībā izveidota, sadalot zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140032),
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140551) 0,17 ha platībā izveidota, sadalot zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140032),
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140552) 1,22 ha platībā  izveidota, sadalot zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140032),
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140553) 0,2191 ha platībā izveidota, sadalot zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140032),
* zemes vienība (kadastra apzīmējums 40640140554) 0,76 ha platībā izveidota, sadalot zemes vienību (kadastra apzīmējums 40640140032).

1.4.2. Nekustamā īpašuma valsts kadastrā informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) reģistrētā informācija par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu:
1.4.2.1. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140544) 2,02 ha platībā, kas atsavināma pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai, apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,02 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldības autoceļiem lauku apvidos – 0,3 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,03 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,03 ha,
1.4.2.2. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140545) 0,15 ha platībā, kas atsavināma pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai, apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldības autoceļiem lauku apvidos – 0,15 ha;
1.4.2.3. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140546) 3,83 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras izbūvei, apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,05 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,05 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,05 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldības autoceļiem lauku apvidos – 0,09 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,06 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,07 ha,
1.4.2.4. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140547) 1,98 ha, kas atsavināma pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai, apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,05 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,04 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,02 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,03 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldības autoceļiem lauku apvidos – 0,33 ha,
1.4.2.5. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140548) 0,23 ha platībā, kas atsavināma pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai, apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldības autoceļiem lauku apvidos – 0,23 ha,
1.4.2.6. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140550) 1,04 ha platībā, kas atsavināma pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai,  apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldības autoceļiem lauku apvidos – 0,38 ha,
1.4.2.7. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140551) 0,17 ha platībā, kas atsavināma pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai, apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldības autoceļiem lauku apvidos – 0,17 ha,
1.4.2.8. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140552) 1,22 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras izbūvei, apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldības autoceļiem lauku apvidos – 0,02 ha,
1.4.2.9. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140553) 0,2191 ha platībā kas atsavināma pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai,  apgrūtinājumi nav noteikti,
1.4.2.10. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140554) 0,76 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6.pantu, apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,05 ha.
Nekustamā īpašuma daļu veidojošām zemes vienībām noteikts lietošanas mērķis - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā, izņemot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 40640140554, 0,76 ha platībā, kurai noteikts lietošanas mērķis – zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība.

Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai Kadastrā noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.

Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 12. aprīļa sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to kopējās summas 153 194,30 EUR apmērā, kuru veido:
1. Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas tirgus vērtība - 137 912,30 EUR, tai skaitā:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140544) 2,02 ha platībā tirgus vērtība – 23 028,00 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140545) 0,15 ha platībā tirgus vērtība – 1 710,00 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140546) 3,83 ha platībā tirgus vērtība – 43 662,00 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140547) 1,98 ha platībā tirgus vērtība – 22 572,00 EUR;
1.5. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140548) 0,23 ha platībā tirgus vērtība – 2 622,00 EUR;
1.6. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140550) 1,04 ha platībā tirgus vērtība – 13 520,00 EUR;
1.7. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140551) 0,17 ha platībā tirgus vērtība – 2 210,00 EUR;
1.8. zemes vienības (kadastra apzīmējums 40640140552) 1,22 ha platībā tirgus vērtība – 15 860,00 EUR;
1.9. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140553) 0,2191 ha platībā tirgus vērtība – 2 848,30 EUR;
1.10. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140554) 0,76 ha platībā tirgus vērtība – 9 880,00 EUR,
2. kompensējamie zaudējumi kopējā summā 15 282,00 EUR, tai skaitā:
2.1. Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140542) vērtības samazinājums – 8 904,00 EUR;
2.2. Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140543) vērtības samazinājums – 5 298,00 EUR;
2.3. Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140549) vērtības samazinājums – 1 080,00 EUR.

Institūcija 2024. gada 3. aprīlī vēstulē Nr. 2.3.N/2024-1738 informēja Īpašnieku par prasījumu izskatīšanu:
1. sniegta informācija par apvidū pastāvošās tirgus cenas (8000,00 - 10 000,00 EUR par vienu hektāru), kā arī lauksaimniecības zemes atrašanās vietas un novērtējuma 55-60  balles ievērošanu, nosakot atlīdzību – saskaņā ar Likuma 20. panta pirmo daļu, kas noteic, ka Atlīdzību par atsavināmo nekustamo īpašumu institūcija nosaka, ņemot vērā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu un nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītos zaudējumus, sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs tirgus vērtības aprēķinā ir izmantojis salīdzināmo darījumu pieeju, kuras pamatprincips ir vienkāršs - saprātīgs pircējs par nekustamo īpašumu nemaksās vairāk kā par kvalitātes un lietderības ziņā analogu īpašumu. Pieejas praktiskā pielietošana ir saistīta ar informācijas apkopošanu un analīzi par nekustamo īpašumu tirgū notikušiem darījumiem, koriģējot konstatētās atšķirības ar koeficientu palīdzību un ievērojot tirgus vērtību ietekmējošos faktorus – darījuma apstākļus, izmaiņas nekustamo īpašumu tirgus stāvoklī, novietojumu Bauskas novadā un Iecavas pagasta daļā, piebraukšanas iespējas, naudas resursu piesaisti. Tādējādi atlīdzības apmēra noteikšanai ir vērtēta visa Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu raksturojošā informācija; 
2. sniegta informācija par atlīdzības noteikšanu, vērtējot zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140032 lauksaimniecībā neizmantojamo platību 0,8219 ha – saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640140032 daļa 0,8219 ha platībā ir atsavināma un par to ir aprēķināta atlīdzība atbilstoši Likuma 20. panta pirmajai daļai;
3. sniegta informācija par zemes vienību vērtības samazinājuma noteikšanu sakarā ar īpašumu šķērsojošu ātrgaitas dzelzceļa līniju un ar to saistītajām izmaiņām lietošanā un saimnieciskās darbības apgrūtinājumu - sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir secinājis faktorus, kas ir ietverti atlikušās zemes vienības daļas vērtības aprēķinā: atlikušās zemes vienības lauksaimniecības zemes daļas platība ir 11,36% apmērā no kopējās īpašuma platības, tiek būtiski mainīta zemes vienības konfigurācija, kas apgrūtina zemes apstrādāšanu, piekļūšana pie īpašuma tiek nodrošināta labāka, kā arī nebūs nepieciešams ceļa servitūts.
Likuma 25. panta otrās daļas 2. punkts noteic, ka par zaudējumiem jebkurā gadījumā tiek uzskatīti atlikušās nekustamā īpašuma daļas vērtības samazinājums un atlīdzība par izmaiņām tās lietošanā (piekļuves zaudēšana vai izdevumi, kas saistīti ar jaunas piekļuves izveidošanu, izmaiņas attiecībā uz apgrūtinājumiem un nastām, ierobežojumi attiecībā uz vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā noteikto izmantošanu un citas izmaiņas), ja tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa. Izvērtējot situāciju ar Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas vērtības samazinājumu, nav konstatējami un nosakāmi tie apgrūtinājumi un nastas, kas varētu rasties saistībā ar ātrgaitas dzelzceļa līnijas izbūvi. Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras aizsargjoslas konkrēto platumu katram trases posmam atbilstoši normatīvo aktu prasībām tiek plānots noteikt līdz attiecīgās dzelzceļa infrastruktūras nodošanai ekspluatācijā, tostarp vēršoties pie pašvaldības, lai veiktu nepieciešamās darbības un aizsargjoslas attēlotu teritorijas plānojumos vai to grozījumos. Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 18.1 pantu skartais zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs tiks informēts par plānoto aizsargjoslu ne vēlāk kā līdz Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras nodošanai ekspluatācijā. Šīs normas otrās daļas regulējums noteic, ka par jaunu īpašuma lietošanas aprobežojumu noteikšanu nekustamā īpašuma īpašniekam pienākas vienreizēja atlīdzība. Atlīdzības aprēķināšanas un izmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Tādējādi jaunu apgrūtinājumu noteikšanas gadījumā, par to aprēķināmās atlīdzības apmērs būs nosakāms speciālā regulējuma kārtībā;
4. noraidīts prasījums par nomas maksas zaudēšanu saistībā ar 2020. gada 3. martā noslēgto Zemes nomas līgumu Nr. 1 (turpmāk – Zemes nomas līgums) ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Iecavas lauki", reģistrācijas Nr. 41203050255, (turpmāk – Nomnieks), uz laiku līdz 2030. gada 31. oktobrim (ar 2021. gada 20. oktobra paziņojumu koriģēta nomas maksa un ar 2022. gada 1. janvāri tā noteikta 170,00 EUR par hektāru gadā) – Nekustamā īpašuma daļas novērtēšanā ir pielietota tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeja, kas nodrošina Īpašniekam ienesīguma produktivitātes rādītāju kompensēšanu, jo novērtējot Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu, ir ņemts vērā lauksaimniecības zemes kvalitatīvais novērtējums un salīdzinājumam veikta to darījumu (salīdzināmo darījumu) apskate, kas sniedz informāciju par darījumiem ar līdzvērtīgas kvalitātes lauksaimniecības zemēm. Tirgus darījumos ar lauksaimniecības zemēm potenciālie pircēji ir jau ņēmuši vērā potenciālo ienesīgumu. Attiecīgi papildus tirgus vērtībai iespējamo ieņēmumu zuduma kompensēšanai nav pamata. Turklāt uzskatāms, ka Īpašniekam arī pēc Rail Baltica projektam nepieciešamo zemes vienību atsavināšanas būs iespēja iznomāt vai pārdot atlikušās zemes vienības. Līdz ar to Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas vērtēšanas dienā nevar uzskatīt, ka Īpašnieks varētu ciest neatgūstamus zaudējumus pārtraukta Zemes nomas līguma dēļ;
5. noraidīts prasījums par Nomniekam saistībā ar Zemes nomas līguma 5.5. apakšpunktu, kas noteic: "Iznomātājs apņemas segt visus Nomnieka zaudējumus, kas tieši vai netieši rodas visu to līgumu dēļ, kas noslēgti starp Iznomātāju un trešajām personām", radīto zaudējumu atlīdzināšanu (Nomnieks iesniedzis aprēķinu par zaudējumu vidēji 538,90 EUR no viena hektāra gadā rašanos, kas ir pamatots ar publiski pieejamajiem Gada pārskatiem (2019., 2020., 2021. g.), un apstiprina peļņas gūšanu no lauksaimniecības darbības. Kopējie atlīdzināmie zaudējumi sastāda 51 030,81 EUR (538,90 EUR x 11,8368 ha x 8 gadi) -  sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, pamatojoties uz faktu par Zemes nomas līgumu, Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtības noteikšanai salīdzinājumam ir piemērojis arī ienākumu metodi un izdarījis secinājumu, ka šādā veidā aprēķinātā vērtība ir zemāka nekā ar tirgus pieeju aprēķinātā vērtība.
Saskaņā ar Likuma 21. pantu atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu un atlīdzība par zaudējumiem veido vienotu kompensāciju, kuras mērķis ir nodrošināt Īpašniekam tādu mantisko stāvokli, kas ir līdzvērtīgs iepriekšējam mantiskajam stāvoklim. Ņemot vērā, ka Rail Baltica projekta īstenošana ir ilgstošs process, kas paredz arī sagatavošanās pasākumus, Īpašnieks par plānoto Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu un projekta skārumu Nekustamajā īpašumā bija informēts savlaicīgi, proti, ar Iecavas novada teritorijas plānojuma apstiprināšanu. Iecavas novada teritorijas plānojums 2017. – 2029. gadam  apstiprināts ar  2017. gada 16. maija lēmumu (prot.Nr. 8, 2. p.) un piemērojams ar 2017. gada 1. augustu (turpmāk – Teritorijas plānojums).
2018. gada 13. februārī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.91 "Noteikumi par nacionālo interešu objekta – Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica – teritorijas izmantošanas nosacījumiem" un saskaņā ar to 5. punktu nacionālā interešu objektā ir atļauts turpināt tiesiski uzsākto izmantošanu – t.sk. veikt lauksaimniecisko darbību.
Zemes nomas līgums ir noslēgts apstākļos, kad tā līgumslēdzējām pusēm bija zināms Nekustamā īpašuma apgrūtinājums un lietošanas aprobežojumi. Saskaņā ar Civillikuma 1403. pantu tiesisks darījums ir atļautā kārtā izdarīta darbība tiesisku attiecību nodibināšanai, pārgrozīšanai vai izbeigšanai. Zemes nomas līguma līgumslēdzējām pusēm bija jāparedz tiesiskās sekas, kādas varētu iestāties saistībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu Rail Baltica projekta vajadzībām un tās savstarpēji noregulēt. Savukārt līgumslēdzējas puses ir vienojušās par noteikumiem, kas tieši saistībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu paredz sekas zaudējumu apmēra noteikšanai un samaksai. Saskaņā ar Zemes nomas līguma 5.3. apakšpunktu Iznomātājs ir apņēmies nekustamo īpašumu neatdāvināt, neiznomāt citām personām, kā arī nemainīt, izņemot ja šīs darbības tiek saskaņotas ar Nomnieku. Tādējādi netiek pieminēta atsavināšanas darījuma iespējamība, kas būtu saskaņojama ar Nomnieku. 
Kopsakarā ar visu minēto, secināms, ka Zemes nomas līguma 5.5. punkta piemērošana nav attaisnojama ar līgumslēdzēju pušu tiesisku rīcību.

Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 23. maija lēmumu Nr. 03.1-14/1927 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 153 194,30 EUR.

Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Biškrēsliņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640110384) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140544) 2,02 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140545) 0,15 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140546) 3,83 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140547) 1,98 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140548) 0,23 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140550) 1,04 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140551) 0,17 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140552) 1,22 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140553) 0,2191 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640140554) 0,76 ha platībā -  Iecavas pagastā, Bauskas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums. Savukārt likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešā daļa noteic, ka Pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2020. gada 13. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai, paredzētajiem līdzekļiem.  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi