23-TA-1224: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 24. maija noteikumos Nr. 319 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 24. maija noteikumos Nr. 319 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā"" (turpmāk – noteikumu projekts), lai noteiktu tiesisko regulējumu attiecībā uz valsts un Eiropas Savienības atbalsta saņēmēju projektos konstatēto neatbilstošo izdevumu administrēšanu, kā arī redakcionāli precizētu atsevišķas tiesību normas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kā Lauku atbalsta dienests no atbalsta saņēmēja atgūst neatbilstošos izdevumus, kā arī noteikt nokavējuma naudas apmēru gadījumos, kad atbalsta saņēmējs neatmaksā neatbilstošos izdevumus noteiktajā termiņā. Ar noteikumu projektu arī tiek precizēts Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam uzraudzības komitejas sastāvs. Noteikumu projekts tāpat ietver dažus redakcionāla rakstura precizējumus, kas nemaina pieņemto tiesību normu būtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 24. maija noteikumos Nr. 319 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 319) noteikta kārtība, kādā administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 10. punktā ir minēta Rīcības programma zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam.
2022. gada 5. decembrī Eiropas Komisija apstiprināja šo Zemkopības ministrijas sagatavoto dokumentu (Eiropas Komisijas lēmuma Nr. C(2022)9115), nomainot tā nosaukumu pret "Programma zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam".
2022. gada 5. decembrī Eiropas Komisija apstiprināja šo Zemkopības ministrijas sagatavoto dokumentu (Eiropas Komisijas lēmuma Nr. C(2022)9115), nomainot tā nosaukumu pret "Programma zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam".
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 1. punktu tiek precizēts noteikumu Nr. 319 10. punktā minētais Rīcības programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam nosaukums, nomainot to pret "Programma zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam" (turpmāk – Programma).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 12. punktā ir noteiks Programmas uzraudzības komitejas institucionālais pārstāvju sastāvs, paredzot viena pārstāvja iekļaušanu no Pārresoru koordinācijas centra.
Ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra rīkojumu Nr. 808 "Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju", ar 2023. gada 1. martu ir likvidēts un Valsts kancelejai pievienots Ministru prezidenta pakļautībā esošais Pārresoru koordinācijas centrs, tāpēc ir jāprecizē Programmas uzraudzības komitejas sastāvs.
Ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra rīkojumu Nr. 808 "Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju", ar 2023. gada 1. martu ir likvidēts un Valsts kancelejai pievienots Ministru prezidenta pakļautībā esošais Pārresoru koordinācijas centrs, tāpēc ir jāprecizē Programmas uzraudzības komitejas sastāvs.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. punktā ir precizēts noteikumu Nr. 319 12.8. apakšpunkts, aizstājot Pārresoru koordinācijas centra pārstāvi ar pārstāvi no Valsts kancelejas.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 25. punktā ir noteikts Lauku atbalsta dienesta pienākums izvērtēt atbalsta saņēmēja izdevumu atbilstību un, ja atbalsta saņēmēja izdevumi nav atbilstoši, pieņemt lēmumu par neatbilstošo izdevumu atgūšanu. Noteikumi Nr. 319 nenoteic, cik ilgā laikā Lauku atbalsta dienestam ir jāpieņem lēmums par neatbilstošo izdevumu atgūšanu un neparedz pienākumu atbalsta saņēmējam atmaksāt neatbilstošos izdevumus Lauku atbalsta dienestam tā noteiktajā termiņā, ne arī nokavējuma naudas apmēru par noteiktā atmaksas termiņa kavēšanu. Tāpat noteikumos Nr. 319 nav noteikta ne secība, kādā Lauku atbalsta dienests atgūst neatbilstošos maksājumus un, ja attiecas, nokavējuma naudu, ne arī tā tiesības atgūt neatbilstošos maksājumus, tos ieturot no citiem Lauku atbalsta dienesta administrētajiem atbalsta saņēmējam izmaksājamiem maksājumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. punktā noteikumu Nr. 319 25. punkts papildināts ar laikposmu, kurā Lauku atbalsta dienestam ir jāpieņem lēmums par neatbilstošo izdevumu atgūšanu, tas ir, ne vēlāk kā 12 mēnešu laikā pēc pārkāpuma konstatēšanas. Identisks periods tiek piemērots arī attiecībā uz Eiropas Savienības fondu lauksaimniecībai un lauku attīstībai administrēšanu (skatīt Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumu Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" 80. punktu).
Savukārt noteikumu projekta 5. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 319 ar pienākumu atbalsta saņēmējam Lauku atbalsta dienesta pieņemtajā lēmumā noteiktajā termiņā atmaksāt neatbilstošos izdevumus. Ja atbalsta saņēmējs kavē neatbilstošo izdevumu atmaksu, noteikumu projektā paredzēts, ka atbalsta saņēmējam ir pienākums par katru nokavējuma dienu maksāt nokavējuma naudu – sešus procentus gadā no neatmaksātās summas. Noteikumu projektā minētais nokavējuma naudas apmērs ir noteikts, saglabājot Eiropas Savienības struktūrfondu, Kohēzijas fonda, Eiropas Savienības fondu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2014.–2020. plānošanas periodā noteikto apmēru (skatīt Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 599 "Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 599) 78. punktu un Ministru kabineta 2015. gada 8. septembra noteikumu Nr. 517 "Kārtība, kādā ziņo par konstatētajām neatbilstībām un atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā" 27. punktu), kā arī vienādojot to ar valsts un Eiropas Savienības atbalstam lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gadam plānošanas periodā noteikto (skatīt Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumu Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" 82. punktu).
Tāpat noteikumu projekta 5. punktā tiek noteikts, ka neatbilstošos izdevumus no atbalsta saņēmēja atgūst tādā secībā, kas nodrošina, pirmkārt, neatbilstošo izdevumu pamatsummas dzēšanu, otrkārt, nokavējuma naudas dzēšanu. Nosakot neatbilstošo izdevumu atgūšanas secību, ir izmantota līdzīga maksājumu novirzīšanas secība, kāda tā ir noteikta Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai" 19. punktā, kā arī noteikumu Nr. 599 75. punktā. Noteikumu projekta 5. punkts paredz arī to, ka Lauku atbalsta dienests neatbilstošos izdevumus ir tiesīgs atgūt, tos ieturot no jebkuriem Lauku atbalsta dienesta administrētajiem nākamajiem atbalsta maksājumiem atbalsta saņēmējam un tā sekmējot neatbilstošo izdevumu atgūšanu no atbalsta saņēmējiem.
Savukārt noteikumu projekta 5. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 319 ar pienākumu atbalsta saņēmējam Lauku atbalsta dienesta pieņemtajā lēmumā noteiktajā termiņā atmaksāt neatbilstošos izdevumus. Ja atbalsta saņēmējs kavē neatbilstošo izdevumu atmaksu, noteikumu projektā paredzēts, ka atbalsta saņēmējam ir pienākums par katru nokavējuma dienu maksāt nokavējuma naudu – sešus procentus gadā no neatmaksātās summas. Noteikumu projektā minētais nokavējuma naudas apmērs ir noteikts, saglabājot Eiropas Savienības struktūrfondu, Kohēzijas fonda, Eiropas Savienības fondu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2014.–2020. plānošanas periodā noteikto apmēru (skatīt Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 599 "Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumi Nr. 599) 78. punktu un Ministru kabineta 2015. gada 8. septembra noteikumu Nr. 517 "Kārtība, kādā ziņo par konstatētajām neatbilstībām un atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā" 27. punktu), kā arī vienādojot to ar valsts un Eiropas Savienības atbalstam lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gadam plānošanas periodā noteikto (skatīt Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumu Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" 82. punktu).
Tāpat noteikumu projekta 5. punktā tiek noteikts, ka neatbilstošos izdevumus no atbalsta saņēmēja atgūst tādā secībā, kas nodrošina, pirmkārt, neatbilstošo izdevumu pamatsummas dzēšanu, otrkārt, nokavējuma naudas dzēšanu. Nosakot neatbilstošo izdevumu atgūšanas secību, ir izmantota līdzīga maksājumu novirzīšanas secība, kāda tā ir noteikta Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai" 19. punktā, kā arī noteikumu Nr. 599 75. punktā. Noteikumu projekta 5. punkts paredz arī to, ka Lauku atbalsta dienests neatbilstošos izdevumus ir tiesīgs atgūt, tos ieturot no jebkuriem Lauku atbalsta dienesta administrētajiem nākamajiem atbalsta maksājumiem atbalsta saņēmējam un tā sekmējot neatbilstošo izdevumu atgūšanu no atbalsta saņēmējiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 26. punktā noteikts termiņš, kādā Lauku atbalsta dienestam ir jānosūta atbalsta saņēmējam Lauku atbalsta dienesta pieņemtais lēmums par neatbilstošo izdevumu atgūšanu. Administratīvā procesa likumā noteikta administratīvo aktu paziņošanas kārtība, ievērojot Paziņojuma likuma normas.
Risinājuma apraksts
Tā kā Administratīvā procesa likums noteic, ka administratīvo aktu paziņošanas kārtību nosaka Paziņošanas likums, tad ar noteikumu projekta 4. punktu tiek svītrots noteikumu Nr. 319 26. punkts.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 27. punktā ir lietots vārds "atmaksātie" neatbilstošie izdevumi. Tā kā Lauku atbalsta dienests atgūst neatbilstošos izdevumus no atbalsta saņēmējiem, nav korekti lietot apzīmējumu "atmaksā". Savukārt noteikumu Nr. 319 28. punktā ir noteikta Lauku atbalsta dienesta un Zemkopības ministrijas rīcība gadījumos, kad no atbalsta saņēmēja, kas ir budžeta iestāde, Lauku atbalsta dienests nevar atgūt vai ieturēt neatbilstošos izdevumus. Tā kā neatbilstošo izdevumu ieturēšana ir viens no atgūšanas veidiem, tad noteikumu Nr. 319 28. punktā ir jāsvītro vārdi "vai ieturēt", tā novēršot Lauku atbalsta dienesta īstenojamās darbības pārklāšanos.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 6. punktu tiek redakcionāli precizēts vārds "atmaksātie", to aizstājot ar vārdu "atgūtie". Ar noteikumu projekta 7. punktu tiek redakcionāli precizēts noteikumu Nr. 319 28. punkts, svītrojot vārdus "vai ieturēt".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Eiropas Savienības un valsts atbalsta zivsaimniecības attīstībai potenciālie saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta normas noteiks kārtību, kādā tiek administrēti Eiropas Savienības fondu līdzfinansētajos projektos konstatētie neatbilstošie izdevumi.
Juridiskās personas
- Eiropas Savienības un valsts atbalsta zivsaimniecības attīstībai potenciālie saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta normas noteiks kārtību, kādā tiek administrēti Eiropas Savienības fondu līdzfinansētajos projektos konstatētie neatbilstošie izdevumi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/2d8a92e5-ddac-4619-967d-193e5b9d8c3e
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par sabiedrības līdzdalībai nodoto noteikumu projektu iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi