Anotācija (ex-ante)

23-TA-2075: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā” (turpmāk - Likumprojekts)  izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19.oktobra Regulas (ES) 2022/2065 par digitālo pakalpojumu vienoto tirgu un ar ko groza Direktīvu 2000/31/EK (Digitālo pakalpojumu akts) (turpmāk – Digitālo pakalpojumu akts) prasību izpildi.
Likumprojekts paredz papildināt Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumu (turpmāk – Likums) ar jaunu nodaļu, kas:
- Nosaka, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Datu valsts inspekcija ir Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes, kas uzrauga Digitālo pakalpojumu akta piemērošanu. Nosaka, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pilda digitālo pakalpojumu koordinatora funkciju.
- Nosaka Digitālo pakalpojumu akta kompetento iestāžu uzdevumus un sadarbību.
- Nosaka kārtību, kādā Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes īsteno savas pilnvaras.
- Nosaka atbildību par Digitālo pakalpojumu akta pārkāpumiem.
- Nosaka Digitālo pakalpojumu akta kompetento iestāžu lēmumu pārsūdzēšanas kārtību.
Papildus Likumprojekts paredz atsevišķus tehniskus labojumu definīcijās un novērš Informācijas sabiedrības pakalpojumu akta pretrunas ar Digitālo pakalpojumu aktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu Digitālo pakalpojumu akta prasību izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
17.02.2024.
Pamatojums
Digitālo pakalpojumu aktu piemēro no 2024.gada 17.februāra atbilstoši tā 93.panta 2.punktam.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 16.novembrī stājās spēkā Digitālo pakalpojumu akts, ko sāk piemērot no 2024.gada 17.februāra.
Digitālo pakalpojumu akta mērķis ir veicināt starpniecības pakalpojumu iekšējā tirgus pienācīgu darbību, paredzot saskaņotus noteikumus par drošu, paredzamu un uzticamu tiešsaistes vidi, kura veicina inovāciju un kurā tiek efektīvi aizsargātas Eiropas Savienības Pamattiesību hartā noteiktās pamattiesības, tostarp patērētāju tiesību aizsardzības princips.
Digitālo pakalpojumu akta būtība paredz starpniecības pakalpojumu sniedzējiem digitālajā sektorā (tālākpārsūtīšanas, pieglabāšanas un mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem) jaunus pienākumus, lai mazinātu nelikumīga satura izplatību tiešsaistē, un izveidotu drošu, paredzamu un uzticamu digitālo vidi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Definīcijas

Šobrīd Likumā tiek lietots termins “starpnieku pakalpojumu sniedzējs” (intermediary service provider), kas tiek definēts kā informācijas sabiedrības pakalpojuma sniedzējs, kas nodrošina informācijas pārraidi elektronisko sakaru tīklā (t.i. tālākpārsūtīšanas pakalpojums), piekļuvi elektronisko sakaru tīklam (t.i. pieglabāšanas pakalpojums) vai informācijas glabāšanu (t.i. mitināšanas pakalpojums).
Tas pēc savas būtības neatšķiras no Digitālo pakalpojumu aktā lietotā termina "starpniecības pakalpojumu sniedzējs" (intermediary service provider), bet ir vecs šī termins tulkojums, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 8.jūnija Direktīvas 2000/31/EK par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīva par elektronisko tirdzniecību) (turpmāk - E-komercijas direktīva) tulkojuma.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu definīciju pamatproblēmu, Likumprojekts paredz aizstāt terminu starpnieku pakalpojumu sniedzējs ar terminu starpniecības pakalpojumu sniedzējs visā likumā. Līdz ar to tiek labota definīcija Likuma 1.panta pirmās daļas 5.punktā ar atsauci uz Digitālo pakalpojumu akta 3.panta g) apakšpunktu. Tādējādi tiek nodrošināta korekta šī termina pielietošana Likumā.
Papildus tiek aizstāts šī termina lietojums Likuma 7.1 panta otrajā daļā.

Likumprojekts paredz papildināt Likumu ar terminu “tiešsaistes saskarne”, kas atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 3.panta m) apakšpunktam ir jebkāda programmatūra, tostarp tīmekļa vietne vai tās daļa, un lietotnes, tostarp mobilās lietotnes. Ņemot vērā, ka termins “tiešsaistes saskarne” jau tiek izmantots Patērētāju tiesību aizsardzības likumā šaurākā izpratnē, Likumprojekts paredz, ka šajā Likumā termins “tiešsaistes saskarne” attiecās tikai uz šo Likumu.
Problēmas apraksts
2. Normatīvā akta mērķi

Likuma 2.panta pirmā daļa nosaka tā mērķi. Ņemot vērā, ka pieaug dažādu jomu Eiropas Savienības tiesību aktu skaits, kuru pārņemšana vai prasību ieviešana ir nodrošināta Likumā, norma par mērķiem vairs nav pietiekama, jo neatbilst aktuālajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Normas pilnveidošanai un pārskatāmības veicināšanas nolūkā Likumprojekts paredz, ka Likuma 2.panta pirmā daļa tiek pārformulēta, nodalot katru Likuma mērķi atsevišķā punktā.
Problēmas apraksts
3. Starpniecības pakalpojumu sniedzēju atbildības režīmi

Digitālo pakalpojumu akta 4. – 6.panti nosaka starpniecības pakalpojumu sniedzēju atbildības režīmu, kas šobrīd ir ietverts Likuma 10.pantā, pārņemot E-komercijas direktīvas 12. - 14.pantu prasības.
Digitālo pakalpojumu akta 8.pants nosaka vispārējas pārraudzības vai aktīvas faktu noskaidrošanas pienākumu neesamības principu, kas šobrīd ir ietverts Likuma 11.panta otrajā daļā, pārņemot E-komercijas direktīvas 15.panta 1.punktu.
Likuma 11.panta pirmajā daļā ir izmantota E-komercijas direktīvas 15.panta 2.punktā paredzētā rīcības brīvība Eiropas Savienības dalībvalstīm noteikt informācijas pakalpojumu sniedzējiem pienākumu informēt nekavējoties informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem pakalpojuma saņēmēja darbībā vai tā uzglabātajā informācijā, ka arī pēc uzraudzības iestādes pieprasījuma sniegt ziņas par pakalpojuma saņēmējiem, kuru informācijas uzglabāšanu nodrošina starpnieka pakalpojuma sniedzējs. Digitālo pakalpojumu akta 18.pants paredz pienākumu mitināšanas pakalpojumu sniedzējiem ziņot Eiropas Ekonomiskās Zonas dalībvalstu (turpmāk – Dalībvalstu) tiesībsargājošajām institūcijām par iespējamu noziedzīgu nodarījumu, ja kļūst zināma jebkāda informācija, kas rada aizdomas par to, ka ir izdarīts noziedzīgs nodarījums.
Digitālo pakalpojumu akta 89.pants paredz, ka E-komercijas direktīvas 12.–15. pantu svītro.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu starpniecības pakalpojumu sniedzēju atbildības režīmu pamatproblēmu, Likumprojekts paredz izslēgt Likuma IV nodaļu, ņemot vērā Digitālo pakalpojumu akta tiešo piemērojamību.
Problēmas apraksts
4. Kompetentās iestādes un digitālo pakalpojumu koordinators

Digitālo pakalpojumu akta 49.pants paredz, ka Dalībvalstis ieceļ vienu vai vairākas kompetentās iestādes, kas atbild par starpniecības pakalpojumu sniedzēju uzraudzību un šīs regulas izpildes panākšanu (“kompetentās iestādes”). Dalībvalstis vienu no kompetentajām iestādēm ieceļ par savu digitālo pakalpojumu koordinatoru. Digitālo pakalpojumu koordinators atbild par visiem jautājumiem, kas attiecas uz šīs regulas uzraudzību un izpildes panākšanu minētajā Dalībvalstī.
Digitālo pakalpojumu akta 50.pants paredz, ka Dalībvalstis nodrošina digitālo pakalpojumu koordinatoriem nepieciešamos resursus uzdevumu veikšanai, kā arī nosaka neatkarības un budžeta autonomijas prasības. Atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 49.panta 4.punktam šīs prasības attiecās arī uz visām kompetentajām iestādēm.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt Likumu ar jaunu VIII nodaļu “Digitālo pakalpojumu akta piemērošanu” un kas ietver 22. – 29.pantu.
Lai risinātu kompetento iestāžu un digitālo pakalpojumu koordinatora noteikšanas pamatproblēmu, jaunajā 22.pantā paredzēts noteikt, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) un Datu valsts inspekcija (turpmāk – DVI) ir Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes – kompetentās iestādes Digitālo pakalpojumu akta 49.panta izpratnē. Papildus tiek paredzēts, ka PTAC pilda digitālo pakalpojumu koordinatora funkciju un veic tam paredzētos uzdevumus.
Atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 50.panta prasībām tiek noteikta Digitālo pakalpojumu akta kompetento iestāžu neatkarība. Pēc analoģijas ar Konkurences likuma 4.panta ceturtajā daļā ietverto normu tiek paredzēts, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes finansē tādā apjomā, lai nodrošinātu to funkcijas neatkarību un efektīvu Digitālo pakalpojumu akta piemērošanu.
Problēmas apraksts
5. Iestāžu kompetences sadalījums

Digitālo pakalpojumu akta 49.pants nosaka, ja Dalībvalsts papildus digitālo pakalpojumu koordinatoram ieceļ vienu vai vairākas kompetentās iestādes, tā nodrošina, ka minēto iestāžu un digitālo pakalpojumu koordinatora attiecīgie uzdevumi ir skaidri noteikti un šīs iestādes, veicot savus uzdevumus, cieši un produktīvi sadarbojas.
Digitālo pakalpojumu akta 9. un 10.panti paredz, ka Dalībvalstis nodrošina, ka tad, kad pakalpojumu sniedzējam tiek nosūtīts Dalībvalsts tiesu vai administratīvās iestādes rīkojums vērsties pret nelikumīgu saturu vai rīkojums sniegt informāciju, šis rīkojums atbilst Digitālo pakalpojumu akta 9. un 10.pantos minētajiem kritērijiem.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iestāžu kompetences sadalījuma pamatproblēmu, jaunajā 23.pantā paredzēts noteikt PTAC un DVI uzdevumus Digitālo pakalpojumu akta piemērošanā. DVI paredzēts noteikt uzraudzīt to starpniecības pakalpojumu sniedzēju pienākumu izpildi, kas attiecās uz tādas reklāmas izrādīšanu, kas balstās datu profilēšanā, kas izriet no Digitālo pakalpojumu akta 26.panta 3.punktā un 28.panta 2.punktā  noteikto. Visu pārējo starpniecības pakalpojumu sniedzēju pienākumu izpildes uzraudzību, kā arī digitālo pakalpojumu koordinatoram noteikto uzdevumu izpildi paredzēts uzdot PTAC.
Attiecībā uz Digitālo pakalpojumu akta 53.pantā minēto pakalpojuma saņēmējiem un struktūrām, organizācijām un apvienību sūdzībām, Likumprojektā paredzēts, ka PTAC un DVI izskata šādas sūdzības atbilstoši Iesniegumu likumā noteiktajai kārtībai. Iesniegumu likuma 4. un 5.pants nosaka iesniegumu izskatīšanas piekritību, kā arī iesniegumu izskatīšanas un atbildēšanas kārtību. Tas ir, gadījumos, ja sūdzība pilnībā vai tās daļā attiecās uz tādas reklāmas izrādīšanu, kas balstās datu profilēšanā, šādu sūdzību vai tās daļu kompetences ietvaros izskata DVI. Pārējos ar Digitālo pakalpojumu aktu saistītajos jautājumos šādas sūdzības kompetences ietvaros izskata PTAC.
Attiecībā uz Digitālo pakalpojumu akta 9. un 10.pantu, Likumprojekts paredz pilnvarojumu izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kuros noteikti:
- kārtība, kādā tiesu vai administratīvās iestādes, kurām ir noteiktas šādas pilnvaras, izdot Digitālo pakalpojumu akta 9. un 10.pantā minētos rīkojumus;
- rīkojumā ietveramo pieprasījuma forma, kas nepieciešama, ja starpniecības pakalpojumu sniedzējam tiek noteikts vērsties pret vairākiem nelikumīga satura elementiem (piemēram, vairāki domēna vārdi vai vienotie resursu vietrāži jeb URL);
- rīkojuma nosūtīšanas veids, kas ir atkarīgs no starpniecības pakalpojumu sniedzēja izvēlētā saziņas veida ar tā kontaktpunktu, kas ir minēts Digitālo pakalpojumu akta 11.pantā;
- rīkojuma valodas un tulkojumu prasības atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 9.panta 2.punkta c) apakšpunktam un 10.panta 2.punkta c) apakšpunktam, ievērojot Valsts valodas likuma prasības;
- rīkojuma izpildes un darbības termiņu, sniedzot starpniecības pakalpojumu sniedzējam samērīgu samērīgus izpildes termiņus. Rīkojuma darbības termiņi attiecās uz rīkojumiem par vēršanos pret nelikumīgu saturu, kas izpaužas kā tiešsaistes saskarņu ierobežošana elektronisko sakaru tīklā vai domēna vārda lietošanas tiesību ierobežošanu, ņemot vērā, ka domēna vārdi ir ierobežots interneta resurss, ko ir lietderīgi ierobežot tikai uz noteiktu termiņu;
- rīkojuma un citas informācijas pārsūtīšanas veidu un termiņu digitālo pakalpojumu koordinatoram.
Lai nodrošinātu minētā deleģējuma izpildi, potenciālais risinājums ir grozījumu veikšana Ministru kabineta 2022. gada 8. februāra noteikumos Nr.99 “Kārtība, kādā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Veselības inspekcija ierobežo piekļuvi tiešsaistes saskarnei elektronisko sakaru tīklā, domēna vārda lietošanas tiesības un piekļuvi tiešsaistes saskarnei vai saturam informācijas sabiedrības pakalpojumā” (turpmāk Noteikumi Nr.99), kas jau šobrīd nosaka kārtību darbībām, ar kurām tiek ierobežots nelikumīgs saturs tiešsaistē patērētāju tiesību un zāļu jomā. Šo ministru kabineta noteikumu tvērumu būs jāpaplašina, attiecinot tos uz visām tiesu un administratīvajām iestādēm, kam ir noteiktas pilnvaras vērsties pret saturu tiešsaistē vai pieprasīt informāciju par iespējamu pārkāpumu no personām. Papildus tam, noteikumi būs jāpapildina ar sadaļu par kārtību, kādā iestādes pieprasa informāciju no starpniecības pakalpojumu sniedzējiem.
Problēmas apraksts
6. Iestāžu izmeklēšanas tiesības

Digitālo pakalpojumu akta 51.pants nosaka digitālo pakalpojumu koordinatora izmeklēšanas un izpildes panākšanas pilnvaras. Savukārt atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 49.panta 4.punktam šādas pilnvaras ir arī visām kompetentajām iestādēm.
Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 5.punkts paredz, ka pasākumi, īstenojot izmeklēšanas un izpildes panākšanas pilnvaras, ir iedarbīgi, atturoši un samērīgi, sevišķi ņemot vērā ar minētajiem pasākumiem saistītā pārkāpuma vai iespējamā pārkāpuma raksturu, smagumu, atkārtošanos un ilgumu, kā arī attiecīgā gadījumā attiecīgā starpniecības pakalpojumu sniedzēja ekonomisko, tehnisko un darbības spēju. Atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 6.punktam Dalībvalstis paredz konkrētus noteikumus un procedūras pilnvaru īstenošanai un nodrošina, ka minētās pilnvaras tiek īstenotas, ievērojot pienācīgus aizsardzības pasākumus, kas noteikti piemērojamajos valsts tiesību aktos saskaņā ar Hartu un Savienības tiesību aktu vispārīgajiem principiem. Jo īpaši, minētos pasākumus veic tikai saskaņā ar tiesībām uz privātās dzīves neaizskaramību un tiesībām uz aizstāvību, tostarp tiesībām tikt uzklausītam un piekļūt lietas materiāliem, un tiem ir piemērojamas visu skarto pušu tiesības uz efektīviem tiesiskās aizsardzības līdzekļiem.
Digitālo pakalpojumu akta 115.apsvērumā paskaidrots, ka Dalībvalstīm saskaņā ar Savienības tiesību aktiem un jo īpaši Digitālo pakalpojumu aktu un Hartu savos valsts tiesību aktos būtu jānosaka savu digitālo pakalpojumu koordinatoru un attiecīgajā gadījumā citu kompetento iestāžu izmeklēšanas un izpildes panākšanas pilnvaru detalizēti nosacījumi un robežas atbilstoši šai regulai. Savukārt Digitālo pakalpojumu akta 116.apsvērumā paskaidrots, ka īstenojot minētās pilnvaras, kompetentajām iestādēm būtu jāievēro procedūrām un jautājumiem piemērojamie valstu noteikumi, piemēram, attiecībā uz nepieciešamību saņemt iepriekšēju tiesas atļauju iekļūšanai noteiktās telpās.
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu, regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs. Regulu tiešās piemērojamības princips nozīmē to, ka regulas kļūst par Eiropas Savienības dalībvalsts nacionālo tiesību kopuma daļu bez nacionālo tiesību starpniecības, un to pārrakstīšana nacionālajos tiesību aktos ir aizliegta.
Tomēr atsevišķos gadījumos var pastāvēt izņēmums no vispārīgā aizlieguma pārrakstīt regulu normas nacionālajās tiesībās, kas pieļauj atsevišķu regulas teksta daļu inkorporēšanu nacionālajos tiesību aktos.
Šāds gadījums pastāv, ja regulu prasību pārrakstīšanas galvenais mērķis ir panākt regulā ietvertā jautājuma pilnīgu noregulējumu ar nacionālo tiesību palīdzību, kā arī nodrošināt regulas un nacionālo normu savstarpēju saskaņotību. Atbilstoši Eiropas Savienības tiesas atziņai spriedumā lietā Nr.272/83 Commission v Italian Republic šis gadījums attaisnots vienīgi ar privātpersonu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu. Minētais izņēmums ir pieļaujams vienīgi tad, ja izpildās vismaz šādi nosacījumi:
1) tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu pilnīgu ES un nacionālo tiesību normu saskaņotību;
2) bez atsevišķu regulu normu pārrakstīšanas privātpersonām nav iespējams pilnībā izprast to tiesības un pienākumus;
3) regulu normu pārrakstīšanu nav iespējams aizstāt ar atsauces uz konkrēto regulas normu ietveršanu nacionālajā tiesību aktā.
Līdz ar to, pārrakstot regulas normas, ir nepieciešams sniegt pamatojumu, vai un kādēļ konkrētu regulas normu inkorporēšana atbilst izņēmuma gadījumam, ievērojot, ka regulējums nacionālajā tiesību aktā jebkurā gadījumā nedrīkst paplašināt vai sašaurināt regulas tvērumu vai saturu.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu Digitālo pakalpojumu akta kompetento iestāžu izmeklēšanas tiesību pamatproblēmu, jaunajā 24.pantā paredzēts noteikt, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentajām iestādēm ir Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 1.punktā noteiktās izmeklēšanas pilnvaras, ja tās kompetences ietvaros izmeklē starpniecības pakalpojumu sniedzēju darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām. Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 1.punkta b) apakšpunktā attiecībā uz klātienes inspekcijām noteikts, ka kompetentajām iestādēm ir tiesības veikt šādas inspekcijas per se vai arī tās lūdz savas dalībvalsts tiesu iestādi uzdot inspekciju veikšanu.  Līdz ar to dalībvalstīm ir dota izvēles brīvība noteikt, vai klātienes inspekcijas ir veicamas ar tiesas iestādes atļauju vai bez. Ievērojot minēto 24.panta pirmajā daļā paredzēts noteikt, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes ir tiesīgas veikt klātienes inspekcijas bez tiesas atļaujas, ņemot vērā, ka šīm tiesībām nav krimināltiesiska rakstura un citās jomās, piemēram, patērētāju aizsardzības vai personu datu aizsardzības jomās administratīvā procesa ietvaros klātienes inspekcijas veic bez tiesneša vai citas iestādes atļaujas.
24.panta otrajā un trešajā daļā paredzēts noteikt, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes ir tiesīgas pieprasīt noslodzes un saglabājamos datus no elektronisko sakaru komersanta. Šādu datu pieprasīšana Digitālo pakalpojumu aktu kompetentajām iestādēm ir lietderīga, lai noskaidrotu, piemēram, interneta trafiku no vienas interneta protokola adreses uz citu un to vai starp ierīcēm ir notikusi komunikācija.
Atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 1.punkta a) apakšpunktā noteiktajam, kompetentajām iestādēm ir pilnvaras prasīt arī visām citām personām, kuras darbojas nolūkos, kas saistīti ar starpniecības pakalpojumu sniedzēju komercdarbību, uzņēmējdarbību, amatniecisko darbību vai profesiju, un par kurām ir saprātīgs pamats domāt, ka tās var zināt informāciju par iespējamu Digitālo pakalpojumu akta pārkāpumu. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 1.panta 15.punktu elektronisko sakaru pakalpojums ir pakalpojums, kuru parasti nodrošina par atlīdzību un pārraida elektronisko sakaru tīklā un kurš aptver, tostarp interneta piekļuves pakalpojumu. Turklāt elektronisko sakaru komersanti nodrošina saviem pakalpojumu saņēmējiem interneta protokola adreses, kas nepieciešamas, lai ierīces varētu apmainīties ar datiem internetā. Attiecīgi elektronisko sakaru komersanti nodrošina nepieciešamo infrastruktūru kurā starpniecības pakalpojumu sniedzēji sniedz savu pakalpojumu. Līdz ar to elektronisko sakaru komersanti viennozīmīgi darbojas nolūkos, kas saistīti ar starpniecības pakalpojumu sniedzēju komercdarbību, uzņēmējdarbību, amatniecisko darbību vai profesiju un Digitālo pakalpojumu akta kompetentajām iestādēm ir jābūt tiesībām pieprasīt to rīcībā esošos datus.
Lai arī tiesības pieprasīt noslodzes un saglabājamos datus tieši nav pieminētas Digitālo pakalpojumu aktā, kā minēts, tās izriet no Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 1.punkta a) apakšpunkta. Attiecīgi šo tiesību ierakstīšanu nacionālajā normatīvajā aktā nevar aizstāt ar konkrētu atsauci uz Digitālo pakalpojumu akta normu.  Noslodzes un saglabājamie dati tiek pieprasīti un nodoti Elektronisko sakaru likumā noteiktajā kārtībā. Papildus tam nepieciešams skaidri nodalīt, kurus datus Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes pieprasa ar tiesas atļauju un kurus bez tiesas atļaujas, ņemot vērā, ka saglabājamie dati ir noslodzes datu daļa, ko saglabā nevis elektronisko sakaru komersantu pakalpojumu sniegšanas vajadzībām, bet normatīvajos aktos noteiktajiem mērķiem valsts uzdevumā. Attiecīgi ar konkrēto normu ierakstīšanu normatīvajā aktā tiek nodrošināta ES un nacionālo tiesību normu saskaņotība, kā arī tiek nodrošināta skaidrība par elektronisko sakaru komersantu pienākumiem.
Ievērojot, ka saglabājamo datu apstrāde ir būtiska iejaukšanās personu privātajā dzīvē, to izmantošana ir pieļaujama un samērīga tikai pastāvot kontrolei attiecībā uz piekļuvi datiem. Līdz ar to jaunajā 24.pantā paredzēts iekļaut kārtību, kādā Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes pieprasa un tiesnesis izsniedz atļauju saglabājamo datu saņemšanai. Šīs normas ir veidotas pēc Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 26.14 panta un Konkurences likuma II1 nodaļas parauga. Likumprojekts paredz, ka lēmumu par atļauju pieņem vispārējās jurisdikcijas tiesas tiesnesis. Lai nodrošinātu vienveidīgu tiesu kontroles mehānismu pār šādu darbību piemērošanu, atbilstoši Likumprojektā paredzētajam, Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes iesniegs pieprasījumus rajona (pilsētas) tiesas tiesnesim pēc to juridiskās adreses, tas ir, Rīgas pilsētas tiesai, kas jau specializējas iesniegumu izskatīšanā par atļauju veikt šādas darbības konkurences tiesību un patērētāju tiesību aizsardzības jomā. Prognozējamais pieprasījumu skaits varētu būt līdz 10 pieprasījumiem gadā. Līdz ar to paredzams noslodzes pieaugums tiesai.
Likumprojekts paredz, kāda informācija jāiekļauj tiesnesim iesniedzamā iesniegumā, kā arī tiesas lēmumā. Pēc analoģijas ar Krimināllikuma 180.panta otro daļu pieprasījumā un lēmumā norāda par kuru personu, administratīvajā lietā, kāda informācija, kādā apjomā, par kādu laika periodu un no kuras personas pieprasīs informāciju. Papildus tam iesniegumā un lēmumā norāda, kāds ir datu iegūšanas sasniedzamais mērķis, kādēļ pieprasīti konkrēti dati, un vai objektīva pārbaude un pierādījumu iegūšana ierosinātās lietas ietvaros ar citām darbībām nav iespējama vai ir vismaz apdraudēta. Attiecīgi tiesa (tiesnesis) katrā konkrētā gadījumā noskaidros, vai Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes rīcībā esošā informācija objektīvi liecina par pārkāpuma pazīmēm, un pārbaudīs, vai pastāv objektīvs pamatojums šo tiesību izmantošanai, kā arī noteiks termiņu, kādā šīs tiesības var izmantot.
Problēmas apraksts
7. Iestāžu izpildes panākšanas tiesības

Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 2.punkts paredz šādas kompetento iestāžu izpildes panākšanas pilnvaras, kas neskar soda naudu piemērošanu vai pagaidu pasākumus:
- pilnvaras pieņemt apņemšanos, ko piedāvā minētie pakalpojumu sniedzēji attiecībā uz šīs regulas ievērošanu, un padarīt minētās apņemšanās saistošas;
- pilnvaras pieprasīt pārkāpumu izbeigšanu un attiecīgā gadījumā piemērot korektīvus pasākumus, kas ir samērīgi ar pārkāpumu un ir nepieciešami, lai pārkāpums tiktu faktiski izbeigts, vai lūgt to darīt savas dalībvalsts tiesu iestādei.
Vienlaikus norādāms, ka šīs pilnvaras ir uzskaitītas vispārīgi un nav paredzēta to īstenošanas kārtība, kā arī Dalībvalstīm ir dota izvēles brīvība attiecībā uz to, vai šīs pilnvaras kompetentās iestādes īsteno patstāvīgi vai to dara tiesa. Līdz ar to ir nepieciešams nacionālajā tiesību aktā novērst tiesisko nenoteiktību par to, kā šīs tiesības secīgi tiek piemērotas, lai nodrošinātu Digitālo pakalpojumu akta saskaņotību ar nacionālajiem tiesību aktiem un privātpersonai labi uztveramu tiesību aktu.
Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 3.punkts paredz, ka gadījumos, kad visas izpildes panākšanas pilnvaras, tostarp sodi un periodiskie soda maksājumi, ir izsmelti un Digitālo pakalpojumu akta pārkāpums turpinās, un to nevar novērst izmantojot citos tiesību aktos paredzētās tiesības, kompetentā iestāde ir tiesīga pieprasīt, lai pakalpojumu sniedzēju vadības struktūra pārbauda situāciju, pieņem un iesniedz rīcības plānu, kurā ir noteikti pārkāpuma izbeigšanai nepieciešamie pasākumi, un nodrošina to izpildi, kā arī ziņo par veiktajiem pasākumiem.
Ja starpniecības pakalpojumu sniedzējs neveic minētās darbības un Digitālo pakalpojumu akta pārkāpums ir saistīts ar noziedzīgu nodarījumu, kas apdraud personu dzīvību vai drošību, tad kompetentā iestāde ir tiesīga pieprasīt tiesu iestādei izdot rīkojumu uz laiku ierobežot saņēmēju piekļuvi attiecīgajam pakalpojumam, ko skāris pārkāpums, vai, ja tas tehniski nav iespējams, starpniecības pakalpojumu sniedzēja tiešsaistes saskarnei, kurā notiek pārkāpums. Attiecīgi nacionālajā normatīvajā aktā ir nepieciešams noteikt tiesu iestādi, kura izdos šādu rīkojumu. Kompetentā iestāde pirms minētā pieprasījuma iesniegšanas aicina ieinteresētās puses iesniegt rakstveida apsvērumus laikposmā, kas nav īsāks par divām nedēļām, raksturojot, kādus pasākumus tas paredzējis pieprasīt, un norādot vienu vai vairākus adresātus, kam pasākumi paredzēti. Piekļuves ierobežojumu nosaka uz četrām nedēļām ar iespēju, ka kompetentā tiesu iestāde savā rīkojumā ļauj digitālo pakalpojumu koordinatoram šo laikposmu pagarināt uz turpmākiem tāda paša garuma termiņiem, ņemot vērā maksimālo šādu pagarinājumu skaitu, ko noteikusi minētā tiesu iestāde.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu Digitālo pakalpojumu akta kompetento iestāžu izpildes panākšanas tiesību pamatproblēmu, jaunajā 25.pantā paredzēts noteikt Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 2.punkta a) līdz d) apakšpunktos noteiktās tiesības. Šajā pantā ietvertās normas ir veidotas pēc Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 26.15 panta parauga, ko PTAC piemēro patērētāju kolektīvo interešu aizsardzības jomā, tādējādi nodrošinot iestādēm un starpniecības pakalpojumu sniedzējiem saprotamu pienākumu izpildes panākšanas tiesību piemērošanas kārtību, kas jau šobrīd ir pierādījusi sevi kā efektīvu praksē. Šāda kārtība ir lietderīga, lai mazinātu administratīvo slogu iestādēm un taupītu to resursus, kā arī nodrošinātu vienveidīgu šo tiesību piemērošanu abās Digitālo pakalpojumu akta kompetentajās iestādēs.
25.panta paredzēts noteikt, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga ierosināt starpniecības pakalpojumu sniedzējam noteiktā termiņā nodrošināt atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām, neizdodot administratīvo aktu. Tam, var pastāvēt gadījumi, kad neatbilstība ir nebūtiska vai pastāv neapzinoties un bez ļaunprātīga nolūka. Attiecīgi, ievērojot “Konsultē vispirms” principu, šādam ierosinājumam ir arī konsultēšanas mērķis.
Ja starpniecības pakalpojumu sniedzējs noteiktajā termiņā nenodrošina atbilstību, tad Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga pieņemt lēmumu, ar kuru nosaka pienākumu nekavējoties vai noteiktā termiņā izbeigt pārkāpumu, vai piemērot soda naudu. Piebilstams, ka tiesības pieņemt lēmumu (administratīvo aktu) Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādei pastāv arī bez sākotnēja ierosinājuma labprātīgi nodrošināt atbilstību, piemēram, ja pārkāpums ir būtisks vai ja starpniecības pakalpojumu sniedzējs neizrāda gatavību sadarboties.
Papildus 25.pantā paredzēts noteikt, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga pieņemt rakstveida apņemšanos, kas detalizētāk izklāstīta jaunajā 26.pantā. Kā arī Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei ir tiesības priekšlaicīgi izbeigt administratīvo lietu, piemēram, ja neatbilstība ir novērsta lietas izskatīšanas procesā.

Lai nodrošinātu Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 3.punkta prasības, Likumprojekta 25.pantā paredzēts, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga piemērot minētajā Digitālo pakalpojumu akta normā noteiktās tiesības tajā noteiktajā kārtībā, ja visas citas Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes tiesības ir izmantotas, un pārkāpums turpinās, radot būtisku kaitējumu. Lai nodrošinātu Digitālo pakalpojumu akta prasību par rīkojuma lūgumu tiesai, ar kuru ierobežo saņēmēju piekļuvi attiecīgajam starpniecības pakalpojumu sniedzēja pakalpojumam vai cita starpniecības pakalpojumu sniedzēja tiešsaistes saskarnei, Likumprojekts paredz, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde iesniedz iesniegumu par atļauju veikt minētās darbības (izdot administratīvo aktu) rajona (pilsētas) tiesai pēc iestāde juridiskās adreses, tas ir, Rīgas pilsētas tiesai. Latvijas administratīvajā procesā nav analoģiskas kārtības vai situācijas, kad iestāde lūdz atļauju tiesai izdot administratīvo aktu. Tādēļ Likumprojekts paredz, ka šīs normas ir veidotas pēc līdzības ar atļaujas pieprasīšanu saglabājamo datu saņemšanai. Attiecīgi tiek nodrošināta iespējami vienveidīgāka procedūra, kā arī ierobežojošo darbību samērīguma izvērtējums.
Likumprojekts paredz, ka tiesnesis var lemt par atļauju Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei izdot vairākus administratīvos aktus konkrētā laika periodā, piemēram, vairāku gadu ietvaros tajā pat lietā. Tas ir nepieciešams, jo Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga ierobežot piekļuvi tikai uz četrām nedēļām, pēc šī termiņa izbeigšanās ir jāpārtrauc piekļuves ierobežošana. Ja pārkāpums turpinās, Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde, balstoties uz to pašu tiesneša lēmumu,  ir tiesīga atkārtoti izdot administratīvo aktu, lai ierobežotu piekļuvi nākamajam četru nedēļu periodam, un tā līdz pārkāpums tiek pārtraukts vai izbeidzas tiesas izsniegtajā atļaujā noteiktais laika periods, kurā Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestāde var izdot administratīvos aktus. Ja nepieciešams Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestāde var atkārtoti pieprasīt atļauju tiesai (tiesnesim) izdot administratīvos aktus nākamajam laika periodam. Šāda kārtība ir lietderīga, lai Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei nav jāpieprasa tiesneša atļauja katru reizi, kad plānots izdot jaunu administratīvo aktu tajā pat lietā, tādējādi mazinot tiesas noslodzi.
Saņemot tiesas (tiesneša) atļauju, Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde izdos administratīvo aktu, ar kuru uzliks tiesisko pienākumu veikt ierobežojošās darbības pret konkrētu starpniecības pakalpojumu sniedzēju (pārkāpēju) tiem starpniecības pakalpojumu sniedzējiem, kuriem ir tehniskas iespējas ierobežot piekļuvi. Digitālo pakalpojumu akta 120. apsvērumā paskaidrots, ka starpniecības pakalpojumu sniedzēji ar šādām tehniskajām iespējām var būt mitināšanas pakalpojumu sniedzēji (piemēram, serveri), interneta pakalpojumu sniedzēji (tas ir, elektronisko sakaru komersanti) vai domēnu reģistri vai reģistratūras.
Attiecīgi Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes iesniegumā un tiesas lēmumā norāda:
- Starpniecības pakalpojumu sniedzēju, kas būs Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādes administratīvā akta adresāts, proti, tos starpniecības pakalpojumu sniedzējus, kas tehniski veiks ierobežošanu piekļuvei.
- Ciktāl tas ir zināms, citas personas, kurām šis administratīvais akts būs nelabvēlīgs, piemēram, starpniecības pakalpojumu sniedzēju, kas ir pārkāpējs, un tā pakalpojuma lietotājus. Jāņem vērā, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādes rīcībā var nebūt pilnīgas informācijas par visām personām, kam šis administratīvais akts būs nelabvēlīgs.
- Kādā administratīvajā lietā tiks pieņemts administratīvais akts un tajā noteikto tiesisko pienākumu darbības termiņu, kā arī laika periodu, kurā tiks izdots administratīvais akts vai vairāki administratīvie akti.
- Mērķi, ko plānots sasniegt ar piekļuves ierobežošanu.
- Iemeslu, kas neļauj sasniegt šo darbību mērķi samērīgākiem līdzekļiem.
Likumprojekts paredz, ka starpniecības pakalpojumu sniedzēji, kas ir Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādes administratīvā akta adresāti un kas tehniski veiks ierobežošanu piekļuvei, nav atbildīgi par šīs ierobežošanas rezultātā trešajām personām radītajiem zaudējumiem. Šī norma ir veidota pēc analoģijas ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 26.15 pantu. Jāņem vērā, ka piekļuves ierobežošana var radīt zaudējumus trešajām personām, piemēram, tirgotājiem, kas pārdot preces caur noteiktu tīmekļvietni. Attiecīgi ir nepieciešams nodrošinātu šo starpniecības pakalpojumu sniedzēju tiesisko aizsardzību un veicinātu iestāžu lēmuma izpildi, ņemot vērā, ka šie starpniecības pakalpojumu sniedzēji nav pārkāpēji, bet tikai izpilda Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes lēmumu.
Likumprojekts paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestāde sagatavo un nosūta lēmumu par piekļuves ierobežošanu adresātam, tajā ietveramo pieprasījuma formu, nosūtīšanas veidu, kā arī izpildes un darbības termiņu. Attiecīgi šī kārtība tiks noregulēta ar grozījumiem Noteikumos Nr.99, kas jau paredz kārtību gadījumos, kad tiek ierobežota piekļuve tiešsaistē.
Problēmas apraksts
8. Starpniecības pakalpojumu sniedzēja apņemšanās pieņemšana

Saistībā ar Digitālo pakalpojumu akta 52.panta 2.punkta a) apakšpunktā noteiktajām kompetento iestāžu pilnvarām pieņemt rakstveida apņemšanos nav konkretizēts, ko šāda apņemšanās ietver, kādā kārtībā un formā tā tiek sniegta, kā to padara saistošu, kāda ir apņemšanās īstenošanas kārtība. Līdz ar to, lai nodrošinātu privātpersonām labi uztveramu tiesību aktu un novērstu tiesisko nenoteiktību, ir nepieciešams Likumprojektā detalizēti atrunāt minētos jautājumus.
Risinājuma apraksts
Jaunajā 26.pantā paredzētās normas ir veidotas pēc Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 26.16 panta parauga. Ar to tiek nodrošināta iestādēm un komersantiem saprotama kārtība, kas jau šobrīd efektīvi darbojas praksē patērētāju kolektīvo interešu aizsardzības jomā. PTAC tīmekļvietnē komersantiem ir pieejams rakstveida apņemšanās paraugi, kas atvieglo šāda dokumenta sastādīšanu un iesniegšanu, kā arī taupa iestādes resursus: https://registri.ptac.gov.lv/lv/table/rakstveida-apnemsanas.
Apņemšanās tiek pieņemta rakstveidā. To ierosina Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde un sastāda starpniecības pakalpojumu sniedzējs. Rakstveida apņemšanās nozīmē, ka starpniecības pakalpojumu sniedzējs ir atzinis pārkāpumu un labprātīgi apņēmies noteiktā termiņā veikt vai vairs neveikt noteiktas darbības, lai to novērstu. Līdz ar to par šiem jautājumiem Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei nav nepieciešams pieņemt lēmumu. Rakstveida apņemšanās stājas spēkā, kad Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestāde apstiprina tās pieņemšanu. Starpniecības pakalpojumu sniedzējs paziņo Digitālo pakalpojumu akta kompetentajai iestādei par apņemšanās ne vēlāk ka trīs dienu ietvaros pēc apņemšanās termiņa beigšanās. Ja rakstveida apņemšanās netiek pildīta Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde ir tiesīga pieņemt lēmumu, ar ko nosaka pienākumu nekavējoties vai noteiktā termiņā izbeigt pārkāpumu, vai uzliek soda naudu.
Problēmas apraksts
9. Atbildība

Digitālo pakalpojumu akta 52.pants paredz, ka Dalībvalstis paredz noteikumus par sodiem, ko piemēro par Digitālo pakalpojumu akta pārkāpumiem. Tajā paredzēti maksimālie soda apmēri, ko piemēro starpniecības pakalpojumu sniedzējiem vai citām personām par Digitālo pakalpojumu aktā noteikto pienākumu neizpildi, nepakļaušanos kompetento iestāžu izmeklēšanas darbībām, kā arī periodiskos soda maksājumus, lai nodrošinātu, ka pārkāpums tiek izbeigts atbilstoši rīkojumam par pārkāpumu izbeigšanu vai par izmeklēšanas rīkojuma neizpildi. Attiecīgi nacionālajā normatīvajā aktā ir jāparedz maksimālais soda apmērs par minētajām darbībām.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu prasības par sodiem, jaunajā 27.pantā paredzēts, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādes ir tiesīga uzlikt šādus sodus:

- Starpniecības pakalpojumu sniedzējam soda naudu līdz 6% no tā gada apgrozījuma pasaulē iepriekšējā finanšu gadā – par Digitālo pakalpojumu akta pārkāpumu.

- Starpniecības pakalpojumu sniedzējam vai citai personai soda naudu līdz 1% no to gada apgrozījuma pasaulē iepriekšējā finanšu gadā – par nepareizas, nepilnīgas vai maldinošas informācijas sniegšanu, par atbildes nesniegšanu vai nepareizas, nepilnīgas vai maldinošas informācijas nelabošanu un par nepakļaušanos pārbaudei, izmeklējot starpniecības pakalpojumu sniedzēju darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām.

- Starpniecības pakalpojumu sniedzējam periodisko soda maksājumu līdz 5% no attiecīgā starpniecības pakalpojumu sniedzēja vidējā dienas apgrozījuma vai ienākuma pasaulē iepriekšējā finanšu gadā, ko aprēķina no attiecīgajā lēmumā norādītā datuma – par nepakļaušanos Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādes likumīgajām prasībām, izmeklējot starpniecības pakalpojumu sniedzēju darbības atbilstību Digitālo pakalpojumu akta prasībām, vai par Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestādes lēmuma nepildīšanu, ar ko nosaka pienākumu nekavējoties vai noteiktā termiņā izbeigt pārkāpumu.
Problēmas apraksts
10. Pagaidu noregulējums

Digitālo pakalpojumu akta 52.panta 2.punkta e) apakšpunktā paredzēts, ka kompetentajām iestādēm ir pilnvaras pieņemt pagaidu pasākumus vai pieprasīt to darīt savas dalībvalsts tiesu iestādei. Papildus Digitālo pakalpojumu akta 114.apsvērumā paskaidrots, ka kompetentajām iestādēm būtu jābūt pilnvarām pieņemt pagaidu pasākumus būtiska kaitējuma riska gadījumā saskaņā ar valsts tiesību aktiem. Šādiem pagaidu pasākumiem, kas var ietvert rīkojumus izbeigt vai novērst attiecīgo iespējamo pārkāpumu, vajadzētu būt vienīgi tādiem, kas ir vajadzīgi, lai nodrošinātu, ka – kamēr nav pieņemts galīgais lēmums – tiek novērsts būtisks kaitējums.
Attiecīgi no minētā izriet, ka Dalībvalstīm ir rīcības brīvība noteikt, vai šādus pagaidu pasākumus kompetentās iestādes uzliek patstāvīgi vai ar tiesas starpniecību, vai atļauju. Papildus tam, Digitālo pakalpojumu akts atstāj Dalībvalstu pārziņā konkretizēt gadījumus, kad piemēro pagaidu pasākumus un pasākuma veidus.
Lai nodrošinātu privātpersonām labi uztveramu tiesību aktu un novērstu tiesisko nenoteiktību, ir nepieciešams Likumprojektā detalizēti atrunāt minētos jautājumus.
 
Risinājuma apraksts
Jaunajā 28.pantā paredzētās normas ir veidotas pēc Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 26.17 panta parauga. Ar to tiek nodrošināta iestādēm un komersantiem saprotama kārtība, kādā pieņem lēmumu par pagaidu noregulējumu,  kas jau šobrīd efektīvi darbojas praksē patērētāju kolektīvo interešu aizsardzības jomā.
Likumprojektā paredzēts, ka lēmumu par pagaidu noregulējumu Digitālo pakalpojumu akta kompetentā iestāde pieņem uz pārkāpuma pirmšķietamu konstatējumu, ja tai ir pamats uzskatīt, ka starpniecības pakalpojumu sniedzēja pakalpojuma saņēmējiem var būt nodarīts būtisks kaitējums un ir steidzami jārīkojas. Kā pagaidu noregulējumu var pieņemt tikai lēmumu, ar ko nosaka starpniecības pakalpojumu sniedzējam pienākumu nekavējoties vai noteiktā termiņā izbeigt pārkāpumu. Lēmums par pagaidu noregulējumu stājas spēka no tā paziņošanas brīža un ir spēkā līdz gala lēmuma pieņemšanai.
Problēmas apraksts
11. Kompetento iestāžu lēmumu pārsūdzēšana

Atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 6.punktam Dalībvalstis nodrošina, ka Digitālo pakalpojumu aktā minētās pilnvaras tiek īstenotas, ievērojot pienācīgus aizsardzības pasākumus, kas noteikti piemērojamajos valsts tiesību aktos, jo īpaši, tas attiecās uz tiesībām uz aizstāvību.
Risinājuma apraksts
Digitālo pakalpojumu akta piemērošana tiks īstenota administratīvā procesa ietvaros. Attiecīgi jaunajā 29.pantā tiek paredzēta Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes lēmuma pārsūdzēšanas kārtība, kas veidota pēc Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 26.18 parauga.
Likumprojektā paredzēts, ka Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes lēmumu, tostarp lēmumu par pagaidu noregulējumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā jebkura persona, kuras tiesības vai tiesiskās intereses ir ierobežotas ar šo lēmumu. Tiek paredzēts, ka lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību. Tas ir nepieciešams, lai lēmuma pārsūdzēšana netiktu izmantota pārkāpuma turpināšanai, tādējādi turpinot aizskart galalietotāju tiesības.
Likumprojektā paredzēts, ka lēmumu par pagaidu noregulējumu var pārsūdzēt 10 dienu laikā no tā paziņošanas dienas, un pieteikumu par to tiesa izskata rakstveida procesā 14 dienu laikā. Tiesas lēmums par pagaidu noregulējumu nav pārsūdzams, ņemot vērā, ka pagaidu noregulējumam nav galīga noregulējuma raksturs un tas ir spēkā līdz tiek atcelts, grozīts vai kad stājas spēkā galīgais lēmums. Savukārt galīgais lēmums ir pārsūdzams Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Digitālo pakalpojumu akta piemērošanai būs pozitīva ietekme uz starpniecības pakalpojumu sniedzēju pakalpojumu saņēmējiem (tostarp patērētājiem), jo tiks nodrošināts augstāks Eiropas Savienības Pamattiesību hartā noteikto pamattiesību aizsardzības līmenis tiešsaistē, kā arī efektīvāka aizsardzība pret nelikumīgu saturu interneta vidē.
Juridiskās personas
  • elektronisko sakaru komersanti
Ietekmes apraksts
Digitālo pakalpojumu akta piemērošanai būs ietekme uz starpniecības pakalpojumu sniedzējiem, ņemot vērā, ka tiem būs jāievēro šīs regulas jaunie noteikumi un uzliktie pienākumi tiešsaistē.
Ar šo regulējumu pakalpojumu sniedzējiem tiks radīts jauns administratīvais slogs un atbilstības izmaksas.
Norādāms, ka Digitālo pakalpojumu akta prasību administratīvo un atbilstības izmaksas starpniecības pakalpojumu sniedzējiem pašreizējā Likumprojekta izstrādes stadijā precīzi nav iespējams aprēķināt:
a) Nav datu, cik starpniecības pakalpojumu sniedzēju ir Latvijā, ņemot vērā, ka tiem nav specifiski jāreģistrējas. Turklāt to skaits pastāvīgi mainās. Atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas datubāzei Latvijā ir 123 elektronisko sakaru komersanti, kas sniedz interneta piekļuves pakalpojumu. Pēc PTAC aplēsēm ir ne mazāk kā 300 dažādu Latvijas starpnieku pakalpojumu sniedzēji, bet to skaits ir ar tendenci palielināties.
b) Nav precīzas informācijas par to, kāds ir šo starpniecības pakalpojumu sniedzēju lielums un to sniegto pakalpojumu veidi. Digitālo pakalpojums akts paredz saudzējošāku atbilstības režīmu un mazāku pienākumu apmēru mikro un mazajiem uzņēmējiem. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes 2021.gada datiem Latvijā ir 1270 uzņēmumu, kas nodarbojas ar datu apstrādi, uzturēšanu un ar to saistītām darbībām, interneta portālu darbību, un 98% no tiem ir mikro vai mazie uzņēmumi.
c) Nav precīzas informācijas par to, kādas un kādā apmērā Digitālo pakalpojums akta prasības starpniecības pakalpojumu sniedzēji jau šobrīd izpilda.

Paredzams neliels administratīvā sloga pieaugums elektronisko sakaru komersantiem saistībā ar noslodzes datu un saglabājamo datu pieprasījumiem, kā arī pieprasījumiem ierobežot lietotāju piekļuvi tiešsaistes saskarnēm. Paredzams, ka datu pieprasījumu skaits gadā varētu būt līdz 10 pieprasījumiem.
Papildus paredzams neliels administratīvā sloga pieaugums elektronisko sakaru komersantiem saistībā ar piekļuves ierobežošanu tiešsaistes saskarnēm, atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 3.punktā noteiktajai kārtībai. Vienlaikus norādāms, ka piekļuves ierobežošanas gadījumi būs ārkārtīgi reti, ņemot vērā, ka jāizpildās virknei kritēriju, lai šīs pilnvaras varētu piemērot (komersants nepakļaujas Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes lēmumam un nemaksā soda naudu, Digitālo pakalpojumu akta pārkāpums ir saistīts ar noziedzīgu nodarījumu, ir jāsaņem tiesneša atļauja). Piekļuves ierobežošanas izmaksu aprēķina piemērs vienam gadījumam norādīts anotācijas 2.3.punktā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Paredzams administratīvā sloga pieaugums uzņēmumiem, kas sniedz starpniecības pakalpojumu Digitālo pakalpojumu akta izpratnē.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Paredzams administratīvā sloga pieaugums uzņēmumiem, kas sniedz starpniecības pakalpojumu Digitālo pakalpojumu akta izpratnē. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
1 537,50
elektronisko sakaru komersanti
palielinās
Vērtības nozīme:
25,00
EUR
0,05
stundas
123
Elektronisko sakaru komersantu skaits, kas nodrošina interneta pakalpojumu
10
Lēmumi par tiešsaistes saskarnes ierobežošanu
1 537,50
Izmaksas dažādiem komersantiem ir atšķirīgas, jo tās ir atkarīgas no ieviestajām iekšējām procedūrām un tehnoloģijām, tādēļ administratīvo izmaksu monetārs novērtējums ir aptuvens. Vienas tiešsaistes saskarnes ierobežošana un administrēšana vienam komersantam izmaksā no 5 līdz 25 EUR. Lēmums par tiešsaistes saskarnes ierobežošanu parasti tiek uzdots visiem elektronisko sakaru komersantiem, lai nodrošinātu lēmuma izpildi visā Latvijas elektronisko sakaru tīklā.
Kopā
1 537,50

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 694 963
0
4 694 963
837 404
4 694 963
803 654
803 654
2.1. valsts pamatbudžets
4 694 963
0
4 694 963
837 404
4 694 963
803 654
803 654
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-4 694 963
0
-4 694 963
-837 404
-4 694 963
-803 654
-803 654
3.1. valsts pamatbudžets
-4 694 963
0
-4 694 963
-837 404
-4 694 963
-803 654
-803 654
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-837 404
-803 654
-803 654
5.1. valsts pamatbudžets
0
837 404
803 654
803 654
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopējās izmaksas 2024.gadā - 837 404 EUR
Kopējās izmaksas 2025.gadā - 803 654 EUR
Kopējās izmaksas 2026.gadā - 803 654 EUR


A) Atlīdzība 11 darbiniekiem – 577 444 EUR
1. Atalgojums (1 amata vieta, 14.mēnešalgu grupa (saimes un līmeņi precizējami pēc nepieciešamo grozījumu izstrādes)):
4 929 EUR x 12 mēn. = 59 148,00 EUR
-10% piemaksa par papildu darbu, augstu darba kvalitāti u.c. (5 914,80 EUR)
-10% vid.gada novērtēšanas prēmija un atvaļinājuma pabalsts (5 914,80 EUR)
-valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas: 23,59% x (59 148,00 + 5 914,80 + 5 914,80) = 16 743,62 EUR
- 5% sociālo garantiju izmaksas: 2 957,40 EUR
59 148 + 5 914,80 + 5 914,80 + 16 743,62 + 2 957,40 = 90 678,62

2. Atalgojums (1 amata vieta, 13.mēnešalgu grupa):
4 120 EUR x 12 mēn. = 49 440,00 EUR
-10% piemaksa par papildu darbu, augstu darba kvalitāti u.c. (4 944,00 EUR)
-10% vid.gada novērtēšanas prēmija un atvaļinājuma pabalsts (4 944,00 EUR)
-valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas: 23,59% x (49 440,00 + 4 944,00 + 4 944,00) = 13 995,48 EUR
- 5% sociālo garantiju izmaksas: 2 472,00 EUR
49 440,00 + 4 944,00 + 4 944,00 + 13 995,48 + 2 472,00 = 75 795,48

3. Atalgojums (1 amata vieta, 12.mēnešalgu grupa):
3 322 EUR x 12 mēn. = 39 864,00 EUR
-10% piemaksa par papildu darbu, augstu darba kvalitāti u.c. (3 986,40 EUR)
-10% vid.gada novērtēšanas prēmija un atvaļinājuma pabalsts (3 986,40 EUR)
-valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas: 23,59% x (39 864,00 + 3 986,40 + 3 986,40) = 11 284,70 EUR
- 5% sociālo garantiju izmaksas: 1 993,20 EUR
39 864,00 + 3 986,40 + 3 986,40 + 11 284,70 + 1 993,20 = 61 114,70

4. Atalgojums (5 amata vietas,  11.mēnešalgu grupa):
2 671 EUR x 12 mēn. = 32 052,00 EUR
-10% piemaksa par papildu darbu, augstu darba kvalitāti u.c. (3 205,20 EUR)
-10% vid.gada novērtēšanas prēmija un atvaļinājuma pabalsts (3 205,20 EUR)
-valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas: 23,59% x (32 052,00 + 3 205,20 + 3 205,20) = 9 073,28 EUR
- 5% sociālo garantiju izmaksas: 1 602,60 EUR
32 052,00 + 3 205,20 + 3 205,20 + 9 073,28 + 1 602,60 = 49 138,28
49 138,28 x 5 amata vietas = 245 691,40

5. Atalgojums (2 amata vietas, 10.mēnešalgu grupa):
2 139 EUR x 12 mēn. = 25 668,00 EUR
-10% piemaksa par papildu darbu, augstu darba kvalitāti u.c. (2 566,80 EUR)
-10% vid.gada novērtēšanas prēmija un atvaļinājuma pabalsts (2 566,80 EUR)
-valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas: 23,59% x (25 668,00 + 2 566,80 + 2 566,80) = 7 266,10 EUR
- 5% sociālo garantiju izmaksas: 1 283,40 EUR
25 668,00 + 2 566,80 + 2 566,80 + 7 266,10 + 1 283,40 = 39 351,10
39 351,10 x 2 amata vietas = 78 702,20

6. Atalgojums (1 amata vieta, 7.mēnešalgu grupa):
1 384 EUR x 12 mēn. = 16 608,00 EUR
-10% piemaksa par papildu darbu, augstu darba kvalitāti u.c. (1 660,80 EUR)
-10% vid.gada novērtēšanas prēmija un atvaļinājuma pabalsts (1 660,80 EUR)
-valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas: 23,59% x (16 608,00 + 1 660,80 + 1 660,80) = 4 701,39 EUR
- 5% sociālo garantiju izmaksas: 830,40 EUR
16 608,00 + 1 660,80 + 1 660,80 + 4 701,39 + 830,40 = 25 461,39

B) Pakalpojumu apmaksa – 173 020 EUR
- sakaru, pasta pakalpojumi, internets telekomunikāciju pakalpojumi (EUR 85 x 12 mēn. x 11 amata vietas). = 11 220 EUR
- darbinieku apmācība, pieredzes apmaiņas braucieni, komandējumi (2000 EUR x 11 amata vietas) = 22 000 EUR
- komunālie maksājumi (150 EUR x 12 mēn. x 11 amata vietas) = 19 800 EUR
- Informēšanas pasākumu organizēšana, kampaņas, tirgus analīze = 120 000 EUR

C) Materiālais nodrošinājums darbiniekam – 5 940 EUR
- biroja tehnikas uzturēšana un apkope– kopētāju kasete, lāzerprinteru kasete utml. (110 EUR x 11 amata vietas) = 1 210 EUR
- kancelejas piederumi (EUR 15 x 12 mēn. x 11 amata vietas) = 1 980 EUR
- ergonomisks darba krēsls (250 EUR x 11 amata vietas) = 2 750 EUR (šis izmaksas nepieciešamas tikai 2024.gadā)

D) Kapitālās izmaksas – 31 000 EUR (šis izmaksas nepieciešamas tikai 2024.gadā)
- ergonomisks darba galds (800 EUR x 11 amata vietas) = 8 800 EUR
- portatīvais dators 1 700 EUR x 11 amata vietas) = 18 700 EUR
- multifunkcionāla drukas, skenēšanas un kopēšanas iekārta (1 gab.) 3500 EUR

E) IT sistēmu ieviešana - 50 000 EUR
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Norādīts anotācijas 6.punktā
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Lai nodrošinātu digitālo pakalpojumu koordinatora un Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes uzdevumu izpildi, PTAC būs nepieciešami papildus 11 darbinieki, jaunas struktūrvienības izveidei:
- 1 struktūrvienības vadītājs un 1 vietnieks - to uzdevumi būs struktūrvienības vadīšana, saziņa ar Eiropas Komisiju un citu Dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ekspertiem, darbība Eiropas Digitālo pakalpojumu padomē, regulāra atskaitīšanās (pārskati, atskaites), tiešsaistes tirgus monitorēšanas organizēšana, efektīva reaģēšana uz pārkāpumiem, t.sk sadarbojoties ar Eiropas Komisiju un citām Dalībvalstīm,  resursu plānošana un nodrošināšana, nodrošinot struktūrvienības neatkarības, informācijas konfidencialitātes un citas prasības;
2 darbinieki koordinatora funkcijām un 2 darbinieki kompetentās iestādes funkcijām - tie būs IT jomas pārzinātāji, izmeklētāji, IT tehniskās bāzes uzturētāji;
- 4 struktūrvienības juristi - to uzdevumi būs administratīvo lietu virzība, sūdzību izskatīšana, saziņa ar citām iestādēm Latvijā un ārvalstīs, t.sk. darbība darba grupās, dodoties komandējumos saistībā  ar pieredzes un informācija apmaiņu, regulāra darbība ar informācijas sistēmu, kura paredzēta Digitālo pakalpojumu akta savstarpējās sadarbības uzdevumu izpildei;
- 1 lietvedis - ņemot vērā koordinatora funkciju, būtiski nodrošināt dokumentu apriti.

Izvērtējot vakanto amata vietu aizpildīšanas iespējamību, konstatējams, ka PTAC nav ilgstoši vakanto amata vietu. Šobrīd PTAC rīcībā nav tādu resursu, lai tas varētu nodrošināt Informācijas sabiedrības pakalpojumu likuma grozījumu projektā paredzēto Digitālo pakalpojumu akta uzraudzības veikšanu.
Cita informācija
DVI nodrošinās Digitālo pakalpojumu akta piemērošanu tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Jautājums par papildus PTAC nepieciešamo finansējumu tiks izskatīts Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.

4.1.1. Elektronisko sakaru likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Elektronisko sakaru likuma 104.pantā, nosakot, kādus noslodzes datus Datu valsts inspekcija var saņemt, piemērojot Digitālo pakalpojumu aktu.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Patērētāju tiesību aizsardzības likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 25.pantā, lai pilnībā nodrošinātu Digitālo pakalpojumu akta 50.panta neatkarības prasības kompetentajai iestādei un digitālo pakalpojumu koordinatoram.
Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 25.pantā paredzēts noteikt, ka Ekonomikas ministrijas pārraudzība neattiecas uz PTAC noteikto uzdevumu un tiesību īstenošanu, kā arī iekšējās organizācijas jautājumiem, tostarp iekšējo normatīvo aktu izdošanu, uzziņas sagatavošanu un lēmumiem, kuri attiecas uz nodarbinātajiem (piemēram, lēmumiem par nodarbināto pieņemšanu un atbrīvošanu no amata, pārcelšanu un tās saskaņošanu, nosūtīšanu komandējumā, disciplinārlietu ierosināšanu, izskatīšanu un disciplinārsodu piemērošanu). Papildus paredzēts noteikt, ka uz PTAC direktoru neattiecas citu normatīvo aktu prasības par valsts civildienesta ierēdņa darbības un tās rezultātu novērtēšanu, ierēdņa atstādināšanu un disciplināro atbildību.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.3. Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, lai nodrošinātu Digitālo pakalpojumu akta 50.panta par budžeta autonomiju un finansiālo resursu nodrošināšanu.
Šajā likumā paredzēts ietvert normas attiecībā uz PTAC, kuras ir analoģiskas normām, kas attiecās uz DVI. Paredzēts papildināt 4.pantu, nosakot, ka PTAC amatpersonu (darbinieku) mēnešalgu nosaka, ņemot vērā bāzes mēnešalgas apmēru. Papildus paredzēts papildināt šo likumu ar jaunu pantu, nosakot PTAC direktora un darbinieku mēnešalgu koeficientu. 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.4. Ministru kabineta 2022.gada 8.februāra noteikumi Nr.99 "Kārtība, kādā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Veselības inspekcija ierobežo piekļuvi tiešsaistes saskarnei elektronisko sakaru tīklā, domēna vārda lietošanas tiesības un piekļuvi tiešsaistes saskarnei vai saturam informācijas sabiedrības pakalpojumā"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi Noteikumos Nr.99, atbilstoši Likumprojektā ietvertajam deleģējumiem Ministru kabinetam.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumi Nr.632 "Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikums"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, papildus paralēli varētu būt nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumos Nr.632 "Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikums", lai šajos Ministru kabineta noteikumos esošās normas par iestādes neatkarību nav pretrunā Patērētāju tiesību aizsardzības likumam, kā arī papildinātu PTAC uzdevumu sarakstu ar Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes un digitālo pakalpojumu koordinatora funkcijas veikšanu.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2065
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19.oktobra Regula (ES) 2022/2065 par digitālo pakalpojumu vienoto tirgu un ar ko groza Direktīvu 2000/31/EK (Digitālo pakalpojumu akts)
Apraksts
Saskaņā ar Digitālo pakalpojumu aktu to piemēro no 2024.gada 17.februāra.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19.oktobra Regula (ES) 2022/2065 par digitālo pakalpojumu vienoto tirgu un ar ko groza Direktīvu 2000/31/EK (Digitālo pakalpojumu akts)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
9.pants
23.panta ceturtā daļa
Pārņemtas daļēji
Prasības tiks pārņemtas pilnībā ar grozījumiem Noteikumos Nr.99
10.pants
23.panta ceturtā daļa
Pārņemtas daļēji
Prasības tiks pārņemtas pilnībā ar grozījumiem Noteikumos Nr.99
49.panta 1.punkts
22.panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
49.panta 2.punkts
22.panta otrā daļa, 23.panta pirmā un otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
50.pants
22.panta trešā un ceturtā daļa
Pārņemtas daļēji
Prasības tiks pārņemtas pilnībā ar grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 25.pantā
51.panta 1.punkts
24.panta pirmā, otrā un trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
51.panta 2.punkta a) apakšpunkts
25.panta pirmās daļas 2.punkts un 26.pants
Pārņemtas pilnībā
51.panta 2.punkta b) apakšpunkts
25.panta trešās daļas 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
51.panta 2.punkta c) apakšpunkts
25.panta trešās daļas 2.punkts, 27.panta pirmā un otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
51.panta 2.punkta d) apakšpunkts
27.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
51.panta 2.punkta e) apakšpunkts
28.pants
Pārņemtas pilnībā
Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 3.punkts
25.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 6.punkts
29.pants
Pārņemtas pilnībā
Digitālo pakalpojumu akta 52.panta 3.punkts
27.panta pirmā un otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo pakalpojumu akta 52.panta 4.punkts
27.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Digitālo pakalpojumu akta 53.pants
23.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Digitālo pakalpojumu aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij attiecās uz Digitālo pakalpojumu akta izmeklēšanas un izpildes panākšanas pilnvaru īstenošanu ar tiesas iestādes starpniecību vai bez tās. Tas attiecās uz:
- Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 1.punkta b) apakšpunktā minētās pilnvaras veikt inspekcijas telpās;
- Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 2.punkta b) apakšpunktā minētās pilnvaras pieprasīt pārkāpumu izbeigšanu un attiecīgā gadījumā piemērot korektīvus pasākumus;
- Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 2.punkta c) apakšpunktā minētās pilnvaras uzlikt naudas sodu;
- Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 2.punkta d) apakšpunktā minētās pilnvaras piemērot periodisku soda maksājumu;
- Digitālo pakalpojumu akta 51.panta 2.punkta e) apakšpunktā minētās pilnvaras pieņemt pagaidu pasākumus.

Likumprojekts paredz, ka minētās tiesības Digitālo pakalpojumu akta kompetentās iestādes piemēro, neprasot atļauju tiesai, ņemot vērā, ka analoģiskas tiesības administratīvajā procesā citās jomās (piemēram, patērētāju kolektīvo interešu aizsardzības jomā) tiek piemērotas bez tiesu iestādes iesaistīšanas.
Attiecīgi nav pamatoti noslogot tiesu sistēmu un apgrūtināt Digitālo pakalpojumu akta kompetento iestāžu izmeklēšanas un pārkāpumu novēršanas darbības.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Datu valsts inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Interneta asociācija, SIA VA Government
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sadaļa tiks aizpildīta pēc sabiedrības līdzdalības procesa pabeigšanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  • Datu valsts inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
PTAC un DVI tiek noteiktas par Digitālo pakalpojumu akta kompetentajām iestādēm, kas uzrauga Digitālo pakalpojumu aktā noteikto starpniecības pakalpojumu sniedzēju pienākumu uzraudzību. Papildus tam, PTAC tiek noteikts par digitālo pakalpojumu koordinatoru, kas veic visus Digitālo pakalpojumu aktā tam noteiktos uzdevumus. Attiecīgi šo iestāžu uzdevumi tiek paplašināti.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Likumprojekta izpildes nodrošināšanai pieaugs slogs PTAC un DVI. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums ir veikts anotācijas 3.sadaļā.
Paredzams neliels administratīvā sloga pieaugums Rīgas pilsētas tiesai saistībā ar Digitālo pakalpojuma akta kompetento iestāžu iesniegumu izskatīšanu, kas attiecās uz atļauju saņemt saglabājamos datus un atļauju izdot administratīvo aktu, ar ko ierobežo piekļuvi tiešsaistē. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Digitālo pakalpojumu akts ir vispārējais tiesību akts, kas regulē informācijas sabiedrības pakalpojumus.
Paredzams, ka Digitālo pakalpojumu akta piemērošanai būs pozitīva ietekme uz tiešsaistes vides lietotājiem. Tiešsaistes vide kļūs drošāka, paredzamāka un uzticamāka (tiks efektīvāk un ātrāk izņemts nelikumīgs saturs tiešsaistē, tiks novērsti vai mazināti ļoti lielu tiešsaistes platformu un meklētājprogrammu radītie riski tiešsaistē).

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Digitālo pakalpojumu akta 34.pants paredz, ka ļoti lielām tiešsaistes platformu un meklētājprogrammu nodrošinātājiem ir pienākums izvērtēt to radītos riskus tiešsaistē un mazināt tos atbilstoši 35.pantā noteiktajiem līdzekļiem. Šo risku sarakstā ir negatīva ietekme attiecībā uz dzimumbalstītu vardarbību. Līdz ar to Digitālo pakalpojumu akta piemērošanai paredzama pozitīva ietekme uz dzimumu līdztiesību.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Digitālo pakalpojumu akta 34.pants paredz, ka ļoti lielām tiešsaistes platformu un meklētājprogrammu nodrošinātājiem ir pienākums izvērtēt to radītos riskus tiešsaistē un mazināt tos atbilstoši 35.pantā noteiktajiem līdzekļiem. Šo risku sarakstā ir negatīva ietekme attiecībā uz sabiedrības veselības aizsardzību, kā arī negatīva ietekme uz personas fizisko un garīgo labbūtību. Līdz ar to Digitālo pakalpojumu akta piemērošanai paredzama pozitīva ietekme uz sabiedrības veselības aizsardzību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Digitālo pakalpojumu akta 34.pants paredz, ka ļoti lielām tiešsaistes platformu un meklētājprogrammu nodrošinātājiem ir pienākums izvērtēt to radītos riskus tiešsaistē un mazināt tos atbilstoši 35.pantā noteiktajiem līdzekļiem. Šo risku sarakstā ir negatīva ietekme uz pilsonisko diskursu, vēlēšanu procesiem un sabiedrisko drošību.
Papildus tam vārda brīvības un citu Eiropas Savienības Pamattiesību hartā noteikto vērtību aizsardzība arī ir viens no Digitālo pakalpojumu akta pamatmērķiem, tāpēc drošas tiešsaistes vides radīšanas mērķi ir sabalansēti ar izteiksmes brīvības aizsardzību tiešsaistē.
Ņemot vērā minēto, Digitālo pakalpojumu akta piemērošanai paredzama pozitīva ietekme uz  demokrātisko vērtību un pilsoniskās sabiedrības attīstību.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Digitālo pakalpojumu akta 26. un 28.pants paredz, ka tiešsaistes platformas nerāda lietotājiem profilēšanā balstītu reklāmu. Šie pienākumi mazina lietotāju profilēšanas un lietotāju datu ievākšanas nozīmi tiešsaistes vidē, un attiecīgi tam ir pozitīva ietekme uz datu aizsardzību.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Digitālo pakalpojumu akta 28.pants paredz, ka tiešsaistes platformu nodrošinātāji ievieš pienācīgus un samērīgus pasākumus, lai savā pakalpojumā nodrošinātu augstu nepilngadīgo privātuma un drošības līmeni.
Digitālo pakalpojumu akta 34.pants paredz, ka ļoti lielām tiešsaistes platformu un meklētājprogrammu nodrošinātājiem ir pienākums izvērtēt to radītos riskus tiešsaistē un mazināt tos atbilstoši 35.pantā noteiktajiem līdzekļiem. Šo risku sarakstā ir negatīva ietekme uz nepilngadīgajiem.
Ņemot vērā minēto, paredzams, ka Digitālo pakalpojumu akta piemērošanai būs pozitīva ietekme uz nepilngadīgo (bērnu) interešu un tiesību aizsardzību.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi