Anotācija (ex-ante)

22-TA-2322: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par valsts proves uzraudzību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi likumā "Par valsts proves uzraudzību"" (turpmāk - Likumprojekts) paredz pilnveidot normatīvo aktu, t.i. izslēgt tiešu atsauci uz piemērojamajiem standartiem, bet vienlaikus nemainot attiecīgās prasības būtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir aktualizēt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” (turpmāk – Birojs) piemērojamo Latvijas nacionālo standartu prasības, nosakot dārgmetālu izstrādājumu provi vai veicot dārgmetālu izstrādājumu atbilstības pārbaudi preces drošuma prasībām.
Tāpat likumprojekts paredz pilnveidot normatīvo aktu, t.i., izslēgt tiešu atsauci uz piemērojamajiem standartiem, bet vienlaikus nemainot normas piemērošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma “Par valsts proves uzraudzību” 1.panta sestajā daļā iekļautais termins dārgmetāla izstrādājums paredz, ka tas ir jebkāds juvelierizstrādājums vai cits priekšmets, kas izgatavots pilnīgi vai daļēji no dārgmetāliem vai to sakausējumiem un ietilpst Kombinētās nomenklatūras 71.grupā vai atbilst 42., 85., 90., 91., 92., 93., 96. vai 97.grupai, ja dārgmetāla masas īpatsvars kausējumā nav mazāks par 1972.gada 15.novembra Konvencijā par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu tās 1988.gada 18.maija redakcijā, šīs Konvencijas 1998.gada 25. un 26.maija, 2001.gada 9.janvāra un 2002.gada 15.oktobra grozījumos (turpmāk – Konvencija par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu) un standartā LVS EN 29202:2000 “Rotaslietas – Dārgmetālu sakausējumu tīrība” noteikto. Tā paša likuma 3.pants paredz, ka Latvijas Republikā dārgmetālu izstrādājumus zīmogo ar proves zīmogiem, kuros norādītā prove atbilst Konvencijā par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu noteiktajām provēm un standartā LVS EN 29202:2000 “Rotaslietas – Dārgmetālu sakausējumu tīrība” noteiktajām provēm.
Standarts ir tehniska specifikācija, ko pieņēmusi atzīta standartizācijas iestāde privāto tiesību jomā, atkārtotai vai ilgstošai piemērošanai. Standarti tiek izmantoti kā viens no politikas atbalsta instrumentiem, taču tie nav uzskatāmi par tiesību aktiem, jo tie pēc savas būtības, izstrādes un pieņemšanas procedūras konceptuāli atšķiras no tiesību aktiem. Līdz ar to atceltie standarti, uz kuriem tiesību aktos noteiktas atsauces, turpina būt saistoši tiesību akta adresātam līdz brīdim, kad tiek atcelta/aizstāta konkrētā atsauce tiesību aktos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumdevējs, veidojot tiešo atsauci uz standartiem ar reģistrācijas datumu, ir norādījis to tehnisko risinājumu, kas noteikts pašreiz spēkā esošā standartā un kas jāievēro normatīvā akta adresātam, lai izpildītu konkrētas tiesību normas. Savukārt standartu izstrādes un ieviešanas tempi pasaulē pieaug un sekošana pēdējām izmaiņām standartos, kā arī operatīva normatīvo aktu regulējuma aktualizācija kļūst problemātiska. Tādējādi, izstrādājot jomu normatīvo regulējumu, kuru saturs paredz atsauci uz jomu standartiem, tiek veidota netiešas atsauces pieeja, jeb norāde uz sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas standarts” (turpmāk – LVS) tīmekļa vietni. Pamatojoties uz likuma "Par valsts proves uzraudzību" 27. panta otro punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets nosaka dārgmetālu izstrādājumu zīmogošanas kārtību un pieļaujamo remediju un atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumu Nr. 1525 "Dārgmetālu izstrādājumu zīmogošanas kārtība un pieļaujamais remedijs" 22. un 21. 1 punktā minētajam, jau šobrīd ir noteikta standarta publicēšanas kārtība un atbilstība piemērojamam standartam. 
Atbilstoši LVS tīmekļa vietnē pieejamajai informācijai, standarts – LVS EN 29202:2000 “Rotaslietas – Dārgmetālu sakausējumu tīrība” ir zaudējis spēku un attiecīgi aizstāts ar standartu LVS EN ISO 9202:2019 Juvelierizstrādājumi un dārgmetāli. Dārgmetālu sakausējumu raudze (ISO 9202:2019)[1].

[1] https://www.lvs.lv/lv/products/144047
Risinājuma apraksts
Līdz ar to likumprojekts paredz grozīt normu, izslēdzot tiešu atsauci uz standartu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Birojs nepieciešamības gadījumā tulko piemērojamos Latvijas nacionālos standartus valsts valodā, kas tiek finansēts no Biroja budžeta līdzekļiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dārgmetālu izstrādājumu lietotāji.
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ir vērsts uz patērētāju interešu aizsardzību, novēršot iespējamību, ka apritē nonāk standartiem neatbilstoši izstrādājumi.
Juridiskās personas
  • Nozares komersanti.
Ietekmes apraksts
Nodrošināti godīgas konkurences principi nozarē, izplatot izstrādājumus, kas konkurē savā starpā pie vienādiem izstrādājuma standarta nosacījumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Likumprojekts nerada apgrūtinošus apstākļus jaunu uzņēmumu ienākšanai tirgū, vai esošos uzņēmumu darbības pārtraukšanu, bet veido apstākļus, kas dod iespēju patērētājam būt pārliecinātam par produkta kvalitāti.

2.2.6. uz nodarbinātību:

-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Latvijas proves birojs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/5f5c4d31-e301-4941-9e8f-61b91530db35

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskā apspriede. Sabiedrības līdzdalības procesā viedokļi nav saņemti. Birojs atbalsta likumprojekta tālāku virzību bez priekšlikumiem vai iebildumiem.

6.4. Cita informācija

Par likuma pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas proves birojs"
  • Standartizācijas tehniskā komiteja, Nacionālā standartizācijas padome, Standartizācijas birojs.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Likumprojekta īstenošana tiks veikta esošo funkciju un struktūras ietvaros. Nav ietekmes uz administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi