Anotācija (ex-ante)

24-TA-528: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. septembra noteikumos Nr. 907 "Noteikumi par dzīvojamās mājas apsekošanu, tehnisko apkopi un kārtējo remontu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts ar mērķi, lai papildinātu jau šobrīd Ministru kabineta 2010. gada 28. septembra noteikumos Nr. 907 "Noteikumi par dzīvojamās mājas apsekošanu, tehnisko apkopi un kārtējo remontu" noteiktās prasības ar Latvijas standarta ieviešanu,  nodrošinot drošu dzīvojamo māju ekspluatāciju visā tās lietošanas laikā un nepieļaut apdraudējuma iestāšanos. Noteikumu projekta grozījumu iniciatīva ir balstīta uz dzīvojamo māju pārvaldīšanas nozares pārstāvju norādītajām problēmām un sniegtajām iniciatīvām un Standartizācijas biroja (LVS) izdoto Latvijas nacionālo standartu, kas stājās spēkā 2023.gada 14.decembrī. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Standartu LVS 1077:2023 “Dzīvojamo māju teritorijas, būvkonstrukciju, iekārtu un inženiertīklu vizuālā apskate un tehniskā apkope” noteikt par obligāti piemērojamu, jo tas satur viennozīmīgas prasības, nosakot detalizētāku kārtību un kritērijus, kas būtu jāievēro veicot teritorijas, būves pamatkonstrukciju, iekārtu un inženiertīklu vizuālās apskates, tehniskās apkopes un kārtējos remontdarbus, kā arī veicot vizuālo apskati pēc vētrām, plūdiem, spēcīgiem nokrišņiem un citām dabas stihijām.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010. gada 28. septembra noteikumi Nr. 907 "Noteikumi par dzīvojamās mājas apsekošanu, tehnisko apkopi un kārtējo remontu" aptver vispārējās pamata prasības attiecībā uz dzīvojamās mājas, tajā esošo iekārtu un komunikāciju apsekošanu un tehnisko apkopi.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2010. gada 28. septembra noteikumos Nr. 907 "Noteikumi par dzīvojamās mājas apsekošanu, tehnisko apkopi un kārtējo remontu" ietvertas vispārējas norādes, dzīvojamās mājas pārvaldniekam, apsaimniekotājam, dzīvokļu īpašumu īpašniekam un lietotājam, veicot daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas apskati un tehnisko apsekošanu, var rasties nepilnīgs priekšstats par ēkas tehnisko stāvokli, līdz ar to nepieciešams noteikt piemērojamo standartu, tādējādi sekmējot drošāku dzīvojamo māju ekspluatāciju visā tās lietošanās laikā un mazinot  apdraudējuma iestāšanās  risku. Tādējādi var tikt definēti nepieciešamo darbu plāni,  kas neatbilst faktiskajai situācijai un nesekmē efektīvu un drošu dzīvojamās mājas uzturēšanu (fizisku saglabāšanu) visā tās ekspluatācijas laikā, nenovērš apdraudējuma risku iestāšanos un dzīvojamās mājas pieejamie finanšu līdzekļi un resursi netiek izlietoti saimnieciski un ekonomiski pamatoti.
 
Risinājuma apraksts
Standarta noteikšana veicinās vienotu izpratni un nosacījumus, nosakot detalizētu kārtību un kritērijus, kas būtu jāievēro, veicot daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas  teritorijas, būves pamatkonstrukciju, iekārtu un inženiertīklu vizuālās apskates, tehniskās apkopes un kārtējos remontdarbus,  tajā skaitā pēc vētrām, plūdiem, spēcīgiem nokrišņiem un citām dabas stihijām. Standarts piemērojams arī situācijās un gadījumos, kas nav regulēti Ministru kabineta 2010. gada 28. septembra noteikumos Nr. 907 "Noteikumi par dzīvojamās mājas apsekošanu, tehnisko apkopi un kārtējo remontu".

Noteikumu grozījumu projekta 3.punktā ietvertais formulējums paredz, ka standartu piemēro no 2025.gada 1.janvāra. Pārvaldīšanas līgumos, kas tiks noslēgti pēc 2024.gada 1.jūlija, standarta izmaksas un tā piemērošana tiks iekļauts kā obligāts pienākums. Gadījumos, kad pārvaldīšanas līgumi noslēgti līdz 2024.gada 1.jūlijam, pārvaldnieks būs tiesīgs iegādāties un piemērot standartu, pamatojoties uz Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 10.panta trešo daļu, kas nosaka, ka, uzdodot pārvaldniekam pārvaldīšanas uzdevumu, dzīvojamās mājas īpašnieka pienākums ir nodrošināt šā uzdevuma izpildei nepieciešamo finansējumu. Izņēmuma gadījums, kad standartu nevarēs piemērot, iespējams tikai, ja dzīvokļu īpašnieku kopība nav nodrošinājusi minētā standarta ieviešanai nepieciešamo finansējumu. Standartu varēs piemērot un tā iegādes izdevumus iekļaut, pārvaldniekam sastādot nākamā gada tāmi, tajā skaitā nepārņemto māju gadījumā, kurām piemērojami Ministru kabineta 2017. gada 11. jūlija noteikumi Nr. 408 „Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas noteikumi”. Dzīvokļa īpašnieka izdevumi par standarta iegādi (cena ir 44,09 EUR)  pārvaldniekam, sadalot uz kopējo pārvaldāmo māju un dzīvokļu īpašnieku skaitu, uzskatāms par salīdzinoši nelielām izmaksām, turklāt tās ir vienreizējas.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • dzīvojamo māju īpašnieki, dzīvojamo māju pārvaldnieki
Ietekmes apraksts
Latvijā ir aptuveni 39,5 tūkst.  daudzdzīvokļu dzīvojamo ēku un 1350 aktīvo dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistrā, līdz ar to vidēji uz vienu pārvaldnieku ir 30 mājas. Vienā daudzdzīvokļu mājā vidēji ir 50 dzīvokļu, attiecīgi aprēķinot viena dzīvokļa vienreizējo maksājumu tas veido 0,30 eur. Aprēķinot kopējo izmaksu slogu, aktīvajiem pārvaldniekiem (1350) iegādājoties standartu (44,09 eur), tas ir 59 521,5 eur.
Juridiskās personas
  • dzīvojamo māju pārvaldīšanas uzņēmumi, biedrības
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
59 521,50
dzīvojamo māju īpašnieki, dzīvojamo māju pārvaldnieki
Vērtības nozīme:
44,09
Latvijas standarta iegādes cena
1 350
aktīvo dzīvojamo māju pārvaldnieku skaits reģistrā
59 521,50
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
dzīvojamo māju pārvaldīšanas uzņēmumi, biedrības
Kopā
59 521,50
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācija

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana notikusi no 11.03.2024. līdz 25.03.2024.Sabiedrības līdzdalības rezultātā netika saņemti priekšlikumi un iebildumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi