Anotācija (ex-ante)

23-TA-987: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "Meža Lauri", Babītes pagastā, Mārupes novadā, nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu ministrijas iniciatīva.
Likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta ceturtā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atļaut Finanšu ministrijai nodot Zemkopības ministrijas valdījumā valsts nekustamo īpašumu “Meža Lauri”, Babītes pagastā, Mārupes novadā- zemes vienību, kuras sastāvā ir reģistrēta meža zeme 4,4200 ha platībā un nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz minēto zemes vienību uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu “Meža Lauri” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8048 017 0112)  – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8048 017 0110) 4,7400 ha platībā – Babītes pagastā, Mārupes novadā (turpmāk- nekustamais īpašums “Meža Lauri”) ir nostiprinātas Babītes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000650176 Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 03.02.2023.
Nekustamais īpašums “Meža Lauri” ir izveidots nekustamā īpašuma “Lauri” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8048 017 0005) - Babītes pagastā, Mārupes novadā, sadales rezultātā, atdalot no minētā nekustamā īpašuma zemes vienības daļu, kura sastāvā ir mežā zeme.

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas  (turpmāk -NĪVKIS) datiem nekustamā īpašuma “Meža Lauri” sastāvā esošās zemes vienības  lietošanas mērķis: 0201-zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība, atbilstoši zemes vienības sadalījumam pa lietošanas veidiem – zemes vienībā mežu platība sastāda 4,4200 ha;  zeme zem ūdens objektiem sastāda 0,3200 ha.
Nekustamā īpašuma “Meža Lauri” kadastrālā vērtība uz 01.01.2023. noteikta 698 euro.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem nekustamajam īpašumam “Meža Lauri” ir noteikts apgrūtinājums - ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs 0,9900 ha; 0,2700 ha.
Babītes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.  100000650176 nekustamajam īpašumam “Meža Lauri” ir nostiprināts ceļa servitūts uz braucamo ceļu 0,38 ha platībā. Kalpojošs nekustams īpašums "Akācijas", Babītes pag., Babītes nov. (Babītes pagasta zemesgrāmata nodalījuma Nr. 23). Pamats: 2016.gada 26.septembra servitūta līgums Nr.3/2-3-16-35/2271 (Objekts: „Lauri", Babītes pagasts, Babītes novads (kadastra Nr.8048 017 0005)).
Nekustamais īpašums “Meža Lauri” nav iznomāts.
Atbilstoši Mārupes novada pašvaldības 24.02.2023. vēstulē Nr. 1/2.1-2/118 sniegtajai informācijai, nekustamais īpašums “Meža Lauri” nav degradēta teritorija un neatrodas degradētā teritorijā, kā arī nav zemes starpgabals, un saskaņā ar spēkā esošā Babītes novada (šobrīd Babītes pagasta un Salas pagasta) teritorijas plānojuma (turpmāk - TIAN), kas apstiprināts ar 2020.gada 22.janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 1 funkcionālā zonējuma karti, zemes vienība atrodas Mežu teritorijā (M).
Atbilstoši TIAN - Mežu teritorija (M) ir funkcionālā zona, ko nosaka lai nodrošinātu apstākļus mežu ilgtspējīgai attīstībai un mežu galveno funkciju – saimniecisko, ekoloģisko un sociālo funkciju īstenošanai.
Teritorijas galvenie izmantošanas veidi:
- Mežsaimnieciska izmantošana;
- Mežs īpaši aizsargājamās dabas teritorijās;
- Labiekārtota publiskā ārtelpa;
- Publiskā ārtelpa bez labiekārtojuma.
- Teritorijas papildizmantošanas veidi:
- Viensētu apbūve;
- Tirdzniecības un/vai pakalpojumu objektu apbūve; Tūrisma un atpūtas iestāžu apbūve;
- Sporta ēku un būvju apbūve;
- Derīgo izrakteņu ieguve.

Zemkopības ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde lauksaimniecības, meža un zivsaimniecības nozarēs. Tās viena no funkcijām ir organizēt un koordinēt lauksaimniecības, meža nozares un zivsaimniecības politikas īstenošanu (Ministru kabineta 2019.gada 30.aprīļa noteikumi Nr.187 “Zemkopības ministrijas nolikums”). Saskaņā ar Meža likuma 4.panta otrajā daļā noteikto akciju sabiedrība „Latvijas valsts meži” nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai un tā nodrošina valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību.

Zemkopības ministrija ar 17.01.2022. vēstuli Nr. 3.4-11e/94/2022 ir informējusi, ka no meža apsaimniekošanas viedokļa nekustamā īpašuma “Meža Lauri”, kura sastāvā ir meža zeme, pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības „Latvijas valsts meži” pārvaldīšanā valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkcijas nodrošināšanai ir lietderīga.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā "Pašreizējā situācija".
 
Risinājuma apraksts
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem.

Ņemot vērā, ka nekustamais īpašums “Meža Lauri” ir nepieciešams Zemkopības ministrijai valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkcijas nodrošināšanai, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts atbalstīt nekustamā īpašumu “Meža Lauri” nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā.
Ievērojot iepriekš minēto, ir sagatavots attiecīgs Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas paredz uzdevumu Zemkopības ministrijai pārņemt valdījumā no Finanšu ministrijas nekustamo īpašumu “Meža Lauri” un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprināt zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.

Ņemot vērā nekustamā īpašuma "Meža Lauri" sastāvā esošajai zemes vienībai NĪVKIS noteikto apgrūtinājumu, Zemkopības ministrijai būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslas veidam.
Vienlaikus pēc nekustamā īpašuma "Meža Lauri" pārņemšanas Zemkopības ministrijas valdījumā, lai nodrošinātu piekļuvi nekustamajam īpašumam, Zemkopības ministrijai būs jānoslēdz servitūta līgums ar pierobežojošā nekustamā īpašuma īpašnieku un jāprecizē Babītes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000650176 I.daļas 1.iedaļas 1.3. apakšpunkta ierakstu attiecībā uz jau nostiprināto ceļa servitūts uz braucamo ceļu 0,38 ha platībā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā LVM segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi