Anotācija (ex-ante)

22-TA-3585: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saistībā ar 06.10.2022. grozījumiem Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV), kuri papildina LBFV 25.pantu ar 1.2 daļu, kas nosaka, ka valsts budžeta finansētas institūcijas, budžeta nefinansētas iestādes un kapitālsabiedrības, kurās ieguldīta valsts kapitāla daļa, kā arī zvērināti notāri un zvērināti tiesu izpildītāji, kuri administrē nenodokļu ieņēmumu maksājumus (turpmāk – valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas), pirms nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos, uzskaita tos savā kontā un nodrošina pārmaksāto vai nepareizi iemaksāto summu atmaksu.
LBVF 29.panta trešā daļa paredz Ministru kabinetam izdot noteikumus par kārtību, kādā budžeta iestādes kārto grāmatvedības uzskaiti. Sekojoši uz šī panta izdotajos Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs” (turpmāk – MK noteikumi Nr.87) jāizstrādā grozījumi attiecībā uz  nenodokļu ieņēmumu maksājumu uzskaiti budžeta iestāžu, kas ir valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas, un Valsts kases, kas nodrošina valsts budžeta finanšu uzskaiti, grāmatvedības uzskaites kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt nenodokļu ieņēmumu maksājumu grāmatvedības uzskaites kārtību budžeta iestādēs, kuras ir valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas, kā arī Valsts kasei, kura nodrošina valsts budžeta finanšu uzskaiti, saistībā ar saņemtajiem maksājumiem valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas kontā un valsts pamatbudžeta kontā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
LBFV Pārejas noteikumu 101.punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr.87 paredz, ka budžeta iestādes uzskaita visus to īpašumā, valdījumā un turējumā esošos un piekrītošos ilgtermiņa ieguldījumus, apgrozāmos līdzekļus un saistības saskaņā ar attaisnojuma dokumentiem un darījuma ekonomisko būtību. MK noteikumu Nr.87 3.punkts nosaka, ka šie noteikumi neattiecas uz valsts un pašvaldību administrēto nodevu ieņēmumu uzskaiti un citu maksājumu valsts budžetā ieņēmumu uzskaiti, t.sk. uz valsts budžeta nenodokļu ieņēmumu maksājumu uzskaiti. Valsts budžeta nenodokļu ieņēmumu maksājumus šobrīd ieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontos Valsts kasē un šo valsts budžeta līdzekļu grāmatvedības uzskaiti saskaņā ar LBFV 29.pantu veic Valsts kase.
06.10.2022. grozījumi LBFV 25.panta 1.2 daļā paredz deleģējumu Ministru kabinetam izstrādāt nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtību, ieviešot jaunu kārtību šādu ieņēmumu administrēšanas procesā, attiecīgi MK noteikumos Nr.87 nav paredzēta šādu maksājumu grāmatvedības uzskaites kārtība.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nenodokļu ieņēmumi saskaņā ar noteikumu projektu par nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtību ir ieņēmumi, kas atbilstoši Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1032 “Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju” (turpmāk – MK noteikumi Nr.1032) klasificēti budžetu ieņēmumu klasifikācijas kodu grupās:
8.0.0.0. “Ieņēmumi no uzņēmējdarbības un īpašuma”;
12.0.0.0. "Pārējie nenodokļu ieņēmumi";
13.0.0.0. "Ieņēmumi no valsts (pašvaldību) īpašuma iznomāšanas, pārdošanas un no nodokļu pamatparāda kapitalizācijas";
No 9.0.0.0. "Valsts (pašvaldību) nodevas un kancelejas nodevas" kodos 9.1.7.1., 9.1.7.2. un 9.1.7.3. klasificētās kancelejas nodevas, un kas saskaņā ar tiesību aktiem ieskaitāmas valsts pamatbudžeta ieņēmumos.

Atbilstoši MK noteikumos Nr.1032 noteiktajai klasifikācijai, ieņēmumu veidi, kuros uzskaita valsts budžeta iestāžu veiktās iemaksas, kas radušās budžeta izpildes procesā saskaņā ar noteikumu projektu par nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtību, piemēram, var būt:
12.3.4.1. - Ieņēmumi no budžeta iestādēm atmaksātiem debitoru parādiem Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētos projektos (pasākumos);
12.3.4.9. - Ieņēmumi no budžeta iestādēm atmaksātiem pārējiem debitoru parādiem;
12.3.9.5. - Līgumsodi un procentu maksājumi par saistību neizpildi;
13.4.0.0. - Ieņēmumi no valsts un pašvaldību kustamā īpašuma un mantas realizācijas.

Nenodokļu ieņēmumu veidiem, kas radušies valsts budžeta iestādes budžeta izpildes rezultātā, jau pašreiz tiek piemērots princips, ka šie nenodokļu ieņēmumu maksājumi pirms to pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos sākotnēji tiek ieskaitīti budžeta iestādes kontā Valsts kasē, sekojoši šie līdzekļi jau tiek uzskaitīti budžeta iestādes grāmatvedības uzskaitē. Šīs budžeta iestādes attiecībā uz savā kontā saņemtajiem un atmaksātajiem nenodokļu ieņēmumu maksājumiem LBFV 25.panta 1.2 daļas izpratnē kļūst par valsts budžeta maksājumus administrējošām institūcijām. 

Savukārt nenodokļu ieņēmumu maksājumus, kas radušies iestādei deleģētās funkcijas rezultātā un kas ir ieskaitāmi valsts budžeta vispārējos nenodokļu ieņēmumos, turpmāk paredzēts iemaksāt institūcijas deponēto līdzekļu uzskaites kontā. Šādi ieņēmumu veidi saskaņā ar noteikumu projektu par nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtību, piemēram, var būt:
9.1.7.1. - Kancelejas nodeva par zemesgrāmatas veiktajām darbībām attiecībā uz mantojumu un dāvinājumu;
9.1.7.2. - Kancelejas nodeva par zemesgrāmatas veiktajām darbībām, kas iekasēta no fiziskām personām, izņemot mantojumus un dāvinājumus;
9.1.7.3. - Kancelejas nodeva par zemesgrāmatas veiktajām darbībām, kas iekasēta no juridiskām personām, izņemot mantojumus un dāvinājumus;
12.1.3.0. - Ieņēmumi no konfiscēto zvejas rīku, zvejas līdzekļu un zivju realizācijas;
12.1.4.0. - Ieņēmumi no konfiscētās mantas, preču un citu priekšmetu realizācijas pēc Valsts policijas un Valsts robežsardzes pieņemtā lēmuma;
12.1.5.0. - Ieņēmumi no valstij piekritīgās mantas realizācijas saskaņā ar Eiropas Savienības dalībvalstu konfiskācijas rīkojuma izpildi;
12.1.6.1. - Ieņēmumi no konfiscēto noziedzīgi iegūto līdzekļu realizācijas;
12.1.6.2. - Ieņēmumi no papildsoda – mantas konfiskācija – realizācijas;
12.1.9.0. - Ieņēmumi no valstij piekritīgās mantas realizācijas pēc citu valsts institūciju pieņemtā lēmuma;
12.2.5.0. - Ieņēmumi no ieturētā nodrošinājuma par lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu ārējās tirdzniecības režīma noteikumu kārtības neievērošanu;
12.2.6.0. - Ieņēmumi no zaudējumu atlīdzības par meža resursiem nodarītiem kaitējumiem;
12.2.7.0. - Ieņēmumi no zaudējumu atlīdzības par zivju resursiem nodarītiem zaudējumiem;
12.2.8.0. - Ieņēmumi no zaudējumu atlīdzības par videi nodarītiem zaudējumiem.

MK noteikumi Nr.87 šobrīd neattiecas uz nenodokļu ieņēmumu veidiem, kas radušies iestādei deleģētās funkcijas rezultātā un kurus valsts budžeta ieņēmumus administrējošās institūcijas saņems savā deponēto līdzekļu uzskaites kontā, un nav paredzēts, ka institūcijas šos maksājumus atzīst savā grāmatvedības uzskaitē.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts, ka valsts budžeta maksājumus administrējošā institūcija  saņemot savā deponēto līdzekļu uzskaites kontā nenodokļu ieņēmumu maksājumus, kas radušies iestādei deleģētās funkcijas rezultātā, atzīst saistības pret iemaksas veicēju un pēc to atpazīšanas par valsts budžetam piekritīgiem ieņēmumiem veic pārskaitījumu valsts pamatbudžeta kontā vai pārmaksātās, kļūdaini saņemtās un neatpazītās summas atmaksā iemaksu veicējam un atzīt saistību samazinājumu. Noteikumu projekts nenosaka prasības nenodokļu ieņēmumu atzīšanai valsts budžeta maksājumu administrējošās institūcijas grāmatvedības uzskaitē atbilstoši uzkrāšanas principam. Valsts pamatbudžeta nenodokļu ieņēmumu atzīšanu veic Valsts kase atbilstoši saņemtiem maksājumiem valsts pamatbudžeta kontā, izņemot VID administrētos nenodokļu ieņēmumus, kas atzīti VID administrēto nodokļu, nodevu un citu tā administrēto uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu uzskaitē.
Noteikumu projektā iekļauts 281.1 punkts, kas paredz maksājumus uzskaitīt grāmatvedības uzskaites kontā 5739 "Pārējās saistības par nodokļiem, nodevām un citiem maksājumiem". Šajā kontā analītiski nodala atpazītos maksājumu, kurus jāiemaksā valsts pamatbudžetā. Šīs saistības klasificē atbilstoši iemaksu veicēja institucionālā sektora klasifikācijai.
Ja budžeta iestādei budžeta izpildes procesā rodas pienākums iemaksāt valsts pamatbudžetā nenodokļu ieņēmumus (piemēram, iepriekšējo gadu prasību atmaksas), tad budžeta iestāde atzīst pārējos izdevumus un saistības grāmatvedības uzskaites kontā 5815 "Saistības pret budžetu".
Noteikumu projektā "valsts budžeta maksājumus administrējošā institūcija" tiek lietots LBFV 25.panta 1.daļas izpratnē - valsts budžeta finansētas institūcijas, budžeta nefinansētas iestādes un kapitālsabiedrības, kurās ieguldīta valsts kapitāla daļa, kā arī zvērināti notāri un zvērināti tiesu izpildītāji, kuri administrē nenodokļu ieņēmumu maksājumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ministru kabineta noteikuma projekta “Nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtība” (23-TA-639) saskaņošanas procesā tika konstatēts, ka lai Tiesu administrācija varētu darījumus klasificēt atbilstošā institucionālā sektorā, un nodrošināt iemaksāto nenodokļu ieņēmumu summēšanu, lai varētu ieskaitīt ne retāk kā reizi mēnesī valsts budžetā, saglabājot esošo atbilstošā samaksas fakta konstatēšanas funkcionalitāti valsts informācijas sistēmā (Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmata), tad Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 03.02.00 “Apgabaltiesas un rajona (pilsētu) tiesas” 2024.gadā nepieciešams papildus finansējums 42 326  EUR apmērā.
Detalizēta informācija par nepieciešamo finansējumu sniegta Ministru kabineta noteikuma projekta “Nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtība” (23-TA-639) anotācijas sadaļā "3.Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem".
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektam nav finansiālās ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetiem, tas paredz tādu normu spēkā stāšanos, kuru īstenošana efektivizēs budžeta vadības procesus, tai skaitā pilnveidos nenodokļu ieņēmumu administrēšanas kārtību.

4.1.1. Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumi Nr. 652 "Gada pārskata sagatavošanas kārtība"

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams papildināt informācijas sniegšanu par valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas atzītajām saistībām sadalījumā pa darījuma partnera institucionālo sektoru.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts “Nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtība” (23-TA-639)

Pamatojums un apraksts
Vienlaicīgi ar šo noteikumu projektu Finanšu ministrija saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 25.panta 1.2 daļu ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtība” (23-TA-639), kas nosaka kārtību, kādā valsts budžeta maksājumus administrējošā institūcija saņem un ieskaita valsts budžeta ieņēmumos valsts budžeta nenodokļu maksājumus. 
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo noteikumu projekts ietver normatīvā regulējumā noteiktā pilnvarojumu realizēšanu, kas attiecas uz grāmatvedības uzskaites procesu, ko nodrošinās valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas, kas ir budžeta iestādes, un Valsts kase.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kase
  • Valsts budžeta finansētas institūcijas, budžeta nefinansētas iestādes, kuras administrē nenodokļu ieņēmumu maksājumus.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts paredz noteikt vienotu grāmatvedības uzskaites kārtību visām valsts budžeta maksājumus administrējošajām institūcijām, kas ir budžeta iestādes MK noteikumu Nr.87 izpratnē, ņemot vērā, ka jau šobrīd daļu nenodokļu ieņēmumu veidu valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas uzskaita savā kontā Valsts kasē pirms ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos, sekojoši tās veic šo līdzekļu grāmatvedības uzskaiti.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi