Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-3065: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 652 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Ilgtspējīga transporta sistēma" 6.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt drošību un vides prasību ievērošanu starptautiskajā lidostā "Rīga"" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 652 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Ilgtspējīga transporta sistēma" 6.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt drošību un vides prasību ievērošanu starptautiskajā lidostā "Rīga"" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots pēc Satiksmes ministrijas iniciatīvas un pamatojoties uz:
1)  Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 6.punktu un 13.punktu;
2) Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.47, 43.§) “Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam”” 4.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt regulējumu 6.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt drošību un vides prasību ievērošanu starptautiskajā lidostā "Rīga"" projekta Nr.6.1.2.0/16/I/001 "Drošas un videi draudzīgas infrastruktūras attīstība Starptautiskā lidostā “Rīga”" sekmīgai pabeigšanai, funkcionalitātes un mērķu sasniegšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk- DP) 6.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt drošību un vides prasību ievērošanu starptautiskajā lidostā "Rīga"" (turpmāk –  SAM 6.1.2.) ietvaros valsts akciju sabiedrība "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk – Lidosta) īsteno projektu Nr.6.1.2.0/16/I/001 "Drošas un videi draudzīgas infrastruktūras attīstība Starptautiskā lidostā “Rīga”" (turpmāk - Projekts), kura kopējās attiecināmās izmaksas ir 23 049 010 euro, t.sk. Kohēzijas fonda (turpmāk- KF) finansējums 11 484 765 euro, privātās attiecināmās izmaksas - 11 564 245 euro.

Projekta mērķis ir uzlabot vides un drošības pasākumus Lidostā “Rīga”, realizējot investīciju projektus, kas saistīti ar ietekmes uz vidi mazināšanu un drošības prasību paaugstināšanu, vienlaikus sekmējot klimata un energoefektivitātes politikas mērķu sasniegšanu, atbilstoši pieaugošajiem apgrozījuma apjomiem. Projektā tiek īstenotas arī ar lidostas drošības un aviācijas glābšanas funkciju saistītas darbības, kuras kvalificējamas kā darbības, kas saistītas ar valsts varas īstenošanu, nodrošinot civilās aviācijas drošības pasākumu uzlabošanu.

Projekta ietvaros noteiktie sasniedzamie iznākuma rādītāji līdz 2023.gada 31.decembrim ir jau sasniegti:
- izbūvēta peronu manevrēšanas ceļa otrā ātrā nobrauktuve – 12 090 m2 (izpildīts 12 002,49 m2 jeb 99%);
- modernizēto peronu manevrēšanas ceļu kopējais garums – 11 330 m (izpildīts 9977 m jeb 88%).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projekta ietvaros Lidostā tiek īstenota tehnisko dienestu ēkas rekonstrukcija par kopējo līguma summu  9 760 947 euro un ir konstatēti riski attiecībā uz tehnisko dienestu ēkas būvniecības darbu pabeigšanu un nodošanu ekspluatācijā līdz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda beigām, proti, līdz 2023.gada 31.decembrim. 

Tehnisko dienestu ēkas rekonstrukcijas darbu kavējumi saistīti ar to, ka Projektā paredzētās tehnisko dienestu ēkas rekonstrukcijas darbu izpildītājs SIA "RERE MEISTARI" (turpmāk – izpildītājs) saskaras ar finanšu grūtībām, kā rezultātā tiek kavēti maksājumi apakšuzņēmējiem, kas no savas puses ir apturējuši uzsāktos darbus un materiālu piegādi.
Lai nodrošinātu situācijas risinājumu Lidosta ir vērsusies Iepirkuma uzraudzības birojā (turpmāk – IUB), lūdzot sniegt viedokli par iespējām noslēgtajā būvniecības līgumā paredzēt tiešos maksājumus apakšuzņēmējiem un  lūdzot skaidrot, vai šādi grozījumi nebūtu uzskatāmi par būtiskiem līguma grozījumiem un ir pieļaujami. No IUB tika saņemts apstiprinājums, ka šādi grozījumi ir pieļaujami, jo netiek uzskatīti par būtiskiem. Balstoties uz IUB viedokli, Lidosta veic nepieciešamās darbības, lai vienotos ar apakšuzņēmējiem un noslēgtu ar tiem vienošanās un, ja izpildītājs tuvākajā laikā atjaunos darbību objektā un spēs nodrošināt atbilstošu būvdarbu progresu, novirzot objektam pilnvērtīgus finanšu un darba spēka resursus, objektu ir iespējams pabeigt līdz 2024. gada septembrim.

Atbilstoši Lidostas sniegtajai informācijai tehnisko dienestu ēkas būvniecības līguma ietvaros potenciāli varētu apgūt KF finansējumu 796 689,27 euro apmērā, neapgūtais KF finansējums potenciāli varētu būt 851 881,09 euro (projektā paredzētā tehniskās ēkas būvniecības aktivitāte tiek īstenota atbilstoši Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) notifikācijas par valsts atbalsta piešķiršanu (valsts atbalsta lieta SA.46408 “Development of a secure and environmentally friendly infrastructure at the Riga international airport” -  EK 29.06.2017. lēmums par saskaņoto komercdarbības atbalstu (turpmāk – valsts atbalsts) nosacījumiem ar KF atbalsta likmi 25%).

Tādējādi līdz 2023.gada 31.decembrim kopējais izpildītais darbu apjoms no tehnisko dienestu ēkas būvdarbu līguma kopējās summas 9 760 947,52 euro varētu sastādīt 48,12 % jeb 4 696 768,00 euro, no tiem  attiecināmās izmaksas 67,85 % jeb 3 186 757,09 euro. Attiecīgi pēc 2023.gada 31.decembra plānotās izpildes ir:
• 2024. I ceturksnī (3 576 102,00 euro (36,637 %));
• 2024. II ceturksnī (1 488 077,52 euro (15 245 %)).

Tehniskās ēkas būvniecības aktivitātei nav ietekmes uz Projektā paredzēto uzraudzības rādītāju  sasniegšanu, bet ir ietekme uz Projektā plānoto horizontālā principa “Vienlīdzīgas iespējas” paredzēto rezultātu sasniegšanu.

Tāpat Projekta ietvaros ir konstatēts augsts risks līdz 2023.gada 31.decembrim nepabeigt aktivitātes “Trešā standarta rokas bagāžas sprāgstvielu atklāšanas (EDS) iekārtu iegāde un uzstādīšana” visu iekārtu integrācijas darbus drošības kontrolpunktos.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra vadlīnijās "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu (2022/C 474/01)" (turpmāk – EK vadlīnijas) noteikto, projektus ir iespējams īstenot arī pēc 2023.gada 31.decembra paredzot:
1) noteiktu darbību pakāpenisku īstenošanu divos plānošanas periodos (fāzēšana);
2) nefunkcionējošas darbības (īstenojot kā nefunkcionējošu projektu līdz 2026.gada 15.februārim).

Ņemot vērā, ka Projekta fāzēšana starp diviem plānošanas periodiem nav iespējama, jo Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam Lidostai netiek plānots atbalsts, kā vienīgais risinājums Lidostas Projekta pabeigšanai ir konstatēts īstenot to atbilstoši EK vadlīniju 7.sadaļai “Nefunkcionējošas darbības”.
Tādējādi tiek saglabāts KF finansējums un Projekta funkcionalitāte tiks nodrošināta ne vēlāk kā līdz 2026.gada 1.janvārim. Projekta īstenošanas ietvaros 2023.gada 31.decembrī tiek noteiktas pabeigtās darbības un izmaksātais KF finansējums, un attiecīgi atlikušās projekta darbības tiek īstenotas par Lidostas līdzekļiem, lai nodrošinātu projekta funkcionalitāti un EK informēšanu ne vēlāk kā līdz 2026.gada 15.februārim.

Ievērojot minēto, noteikumu projekts paredz veikt šādus grozījumus Ministru kabineta 2020. gada 27.oktobra noteikumos Nr. 652 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Ilgtspējīga transporta sistēma" 6.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt drošību un vides prasību ievērošanu starptautiskajā lidostā "Rīga"" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 652):
1)  ievērojot to, ka nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanas pienākums un kārtība nacionāli ir noteikta Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, MK noteikumos Nr.652 tiek iekļauts punkts, kas paredz, ka Lidostai ir pienākums atmaksāt Projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem;
2)  paredzēt iespēju pabeigt Projektu līdz 2026.gada 1.janvārim par  finansējuma  saņēmēja privātā finansējuma , kas ir brīvs no jebkāda komercdarbības atbalsta, nodrošinot projekta mērķa sasniegšanu un tā funkcionalitāti, ja finansējuma saņēmējs nevar pilnībā pabeigt projektā plānotās darbības un sasniegt projektā plānotos iznākuma rādītājus līdz termiņam, kas noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013 65. panta 2. punktā;
3) noteikt, ka Projekta ietvaros sadarbības iestāde apstiprina un veic maksājumus par izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim;
4) noteikt, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt visu projektā izmaksāto atbalsta finansējumu sadarbības iestādei saskaņā ar līguma nosacījumiem, ja finansējuma saņēmējs nepabeidz par savu privāto finansējumu visas plānotās projekta aktivitātes un nesasniedz visus plānotos iznākuma rādītājus līdz 2026.gada 1.janvārim.

Tāpat noteikumu projektā tiek iekļautas prasības:
1)  līdz 2023. gada 31. decembrim iesniegt sadarbības iestādē grozījumu priekšlikumus  līgumā par Projekta īstenošanu;
2) sagatavot noslēguma maksājuma pieprasījumu par laikposmu līdz 2023. gada 31. decembrim un iesniegt sadarbības iestādē līdz 2024. gada 30. janvārim. Lidosta noslēguma maksājuma pieprasījumā nodala laikposmā līdz 2023. gada 31. decembrim pabeigtās projekta darbības, sasniegtos iznākuma rādītājus un veiktos izdevumus no projekta darbībām, plānotajiem iznākuma rādītājiem un izdevumiem, kas tiks pabeigti, sasniegti vai veikti laikposmā no 2024. gada 1. janvāra līdz projekta īstenošanas termiņa beigām, bet ne vēlāk kā līdz 2026. gada 1. janvārim.

Grozījumi līgumā par projekta īstenošanu netiek uzskatīti par būtiskiem un neietekmē Projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.

Noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem nav ietekmes uz DP noteiktajiem mērķiem, uz 6.1.2.SAM pirmās projektu iesniegumu atlases vērtēšanas kritērijiem, 6.1.2.SAM mērķiem un sasniedzamajiem rādītājiem, jo 6.1.2.SAM 1.kārtas ietvaros sasniedzamie rādītāji jau šobrīd ir sasniegti. Ņemot vērā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 11.panta trešās daļas 2.punktā noteikto, ka atbildīgā iestāde nodrošina specifiskā atbalsta mērķa rezultātu sasniegšanu, kā arī to, ka SAM 6.1.2.SAM ietvaros sasniedzamie rādītāji jau šobrīd ir sasniegti, turpmāko Projekta īstenošanas uzraudzību un kontroli nodrošinās sadarbības iestāde.

Grozījumu ietvaros netiek plānots piešķirt komercdarbības atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumu par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu vai Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Starptautiskā lidosta "Rīga"
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
Ietekmes apraksts
Pēc noteikumu projekta apstiprināšanas Starptautiskajai lidostai "Rīga" būs jārosina veikt grozījumus ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā līgumā par projekta īstenošanu, paredzot iespēju, ka projekta īstenošana tiek turpināta pēc 2023.gada 31.decembra.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1303
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17.decembra Regula Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 347/320, 20.12.2013).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra vadlīniju "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu (2022/C 474/01) 7. sadaļā “nefunkcionējošās darbības” prasību pārņemšana  noteikumu projektā.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17.decembra Regula Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 347/320, 20.12.2013).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas  Nr.1303/2013 65.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 40.punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem un noteikumu projekts attiecas uz ES fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda īstenošanā iesaistītajām institūcijām, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Satiksmes ministrija un VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi