23-TA-479: Saeimas lēmumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalību Apvienoto Nāciju Organizācijas starptautiskajā operācijā Libānā (UNIFIL)" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar dalību Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk - ANO) starptautiskajā operācijā Libānā (UNIFIL) tiks turpināta Latvijas iesaiste starptautiskās drošības vides uzlabošanā un izcelta Latvijas kā uzticamas sabiedrotās loma. Tiks veicināta deklarācijas par Artūra Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 50. punkta izpilde - lai nodrošinātu Latvijas sekmīgu kandidēšanu ANO Drošības Padomes nepastāvīgās dalībvalsts vēlēšanās, Latvijai ir nepieciešams paplašināt savu dalību ANO starptautiskajās operācijās.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Saeimas lēmuma "Par Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalību Apvienoto Nāciju Organizācijas starptautiskajā operācijā Libānā (UNIFIL)" projekts sagatavots, lai varētu uzsākt Latvijas Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk – NBS) karavīru dalību ANO miera uzturēšanas operācijā Libānā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1978. gada 19. martā ar ANO Drošības padomes rezolūcijām Nr. 425 (1978) un Nr. 426 (1978) tika uzsākta ANO miera uzturēšanas operācija Libānā – United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL).
Sākotnējais operācijas mandāts paredz: (1) monitorēt un apstiprināt Izraēlas spēku iziešanu no Libānas dienvidu teritorijām; (2) atjaunot starptautisko mieru un drošību; (3) sniegt atbalstu Libānas valdībai varas atjaunošanā pār tās teritoriju.
Papildus, 2006. gada 11. augustā ar ANO Drošības padomes rezolūciju Nr. 1701 (2006), UNIFIL II mandāts tika papildināts ar sekojošiem punktiem: (1) karadarbības pārtraukšanas uzraudzīšana (starp Izraēlu un Libānu); (2) Libānas bruņoto spēku pavadīšana un atbalstīšana, tiem izvietojoties Libānas dienvidos, tostarp gar Zilo līniju, pēc Izraēlas bruņoto spēku atkāpšanās no Libānas; (3) iepriekšējos punktos minēto darbību koordinēšana starp Libānas un Izraēlas valdībām; (4) palīdzības nodrošināšana civiliedzīvotājiem, lai tiem būtu piekļuve humānajam atbalstam, kā arī pārvietoto personu brīvprātīgas un drošas atgriešanās uzraudzība; (5) atbalsta sniegšana Libānas bruņotajiem spēkiem pasākumu veikšanā, lai apgabalā starp Zilo līniju un Litani upi, neatrastos neautorizēts bruņots personāls un ieroči; (6) palīdzības sniegšana Libānas valdībai pēc tās lūguma, nodrošinot tās robežas, lai novērstu neatļautu personu un ieroču iekļūšanu Libānā.
UNIFIL mandāts saskaņā ar Libānas valdības pieprasījumu ik gadu ANO Drošības padomē tiek atjaunots. Šobrīd 2022. gada 31. augusta mandāts nosaka UNIFIL darbību līdz 2023. gada 31. augustam. Saskaņā ar operacionālajiem plāniem, UNIFIL savu darbību turpinās arī pēc 2023. gada augusta.
UNIFIL uzdevumu izpildi nodrošina 10 122 miera uzturētāji (informācija uz 2023. gada janvāri) no 48 valstīm. Valstis ar vislielākajām kontribūcijām ir: Indonēzija (1227 karavīri), Itālija (1162 karavīri) un Nepāla (880 karavīri).
Sākotnējais operācijas mandāts paredz: (1) monitorēt un apstiprināt Izraēlas spēku iziešanu no Libānas dienvidu teritorijām; (2) atjaunot starptautisko mieru un drošību; (3) sniegt atbalstu Libānas valdībai varas atjaunošanā pār tās teritoriju.
Papildus, 2006. gada 11. augustā ar ANO Drošības padomes rezolūciju Nr. 1701 (2006), UNIFIL II mandāts tika papildināts ar sekojošiem punktiem: (1) karadarbības pārtraukšanas uzraudzīšana (starp Izraēlu un Libānu); (2) Libānas bruņoto spēku pavadīšana un atbalstīšana, tiem izvietojoties Libānas dienvidos, tostarp gar Zilo līniju, pēc Izraēlas bruņoto spēku atkāpšanās no Libānas; (3) iepriekšējos punktos minēto darbību koordinēšana starp Libānas un Izraēlas valdībām; (4) palīdzības nodrošināšana civiliedzīvotājiem, lai tiem būtu piekļuve humānajam atbalstam, kā arī pārvietoto personu brīvprātīgas un drošas atgriešanās uzraudzība; (5) atbalsta sniegšana Libānas bruņotajiem spēkiem pasākumu veikšanā, lai apgabalā starp Zilo līniju un Litani upi, neatrastos neautorizēts bruņots personāls un ieroči; (6) palīdzības sniegšana Libānas valdībai pēc tās lūguma, nodrošinot tās robežas, lai novērstu neatļautu personu un ieroču iekļūšanu Libānā.
UNIFIL mandāts saskaņā ar Libānas valdības pieprasījumu ik gadu ANO Drošības padomē tiek atjaunots. Šobrīd 2022. gada 31. augusta mandāts nosaka UNIFIL darbību līdz 2023. gada 31. augustam. Saskaņā ar operacionālajiem plāniem, UNIFIL savu darbību turpinās arī pēc 2023. gada augusta.
UNIFIL uzdevumu izpildi nodrošina 10 122 miera uzturētāji (informācija uz 2023. gada janvāri) no 48 valstīm. Valstis ar vislielākajām kontribūcijām ir: Indonēzija (1227 karavīri), Itālija (1162 karavīri) un Nepāla (880 karavīri).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Latvijas kopējo mērķi 2025. gadā kandidēt uz ANO Drošības Padomes nepastāvīgā locekļa pozīciju 2026./2027.gadā, ir nepieciešams strādāt pie aktīvākas iesaistes ANO miera uzturēšanas centienos. Dalība operācijās un misijās ir viens no visredzamākajiem instrumentiem Latvijas atpazīstamības veicināšanā. Iesaiste ANO operācijās veicina Latvijas kā nopietna un uzticama partnera tēlu starptautiskā miera un drošības stiprināšanā, un starptautiskajām tiesībām atbilstošu starptautisko attiecību sekmēšanā.
Risinājuma apraksts
Lai atbalstītu mērķi kandidēt pozīcijai ANO Drošības Padomē, Aizsardzības ministrijas kompetencē ir veicināt aktīvāku iesaisti ANO miera uzturēšanas operācijās, līdz ar to Aizsardzības ministrija ir strādājusi pie šādu iespēju identificēšanas un izvērtēšanas. Izvērtējot ANO operāciju klāstu un to bīstamību, nodrošinājumu un operacionālo partneru izvietojumu, kā viens no iesaistes virzieniem tika identificēts ANO miera uzturēšanas operācija Libānā – United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL).
Dalība šajā operācijā ne tikai sniegs ieguldījumu starptautiskās sadarbības mērķu īstenošanā, bet arī stiprinās NBS operacionālā un taktiskā līmeņa sadarbību ar Itālijas bruņotajiem spēkiem, kā arī sniegs neatsveramu pieredzi jaunā operacionālajā vidē.
UNIFIL spēku statuss Libānā noteikts ar ANO un Libānas valdības savstarpēju vienošanos (parakstīta 1995. gada 15. decembrī).
Kā partneri veiksmīgai un efektīvai integrācijai UNIFIL ietvaros Aizsardzības ministrija un NBS ir identificējuši jau esošo UNIFIL dalībnieci Itāliju. Itālija ir viena no lielākajām ietvarnācijām UNFIL – tā aktīvi darbojas misijas īstenošanā kopš 1979. gada, un pašlaik nodrošina otro lielāko kontribūciju misijas ietvaros.
Latvijā, savukārt, Itālija ir viena no nozīmīgajām ieguldītājām Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) paplašinātās klātbūtnes kaujas grupā. Šobrīd Aizsardzības ministrija un NBS sadarbībā ar Itālijas bruņotajiem spēkiem apzina nepieciešamās praktiskās detaļas, kas būtu nepieciešamas NBS dalības nodrošināšanai UNIFIL rajonā. Tā rezultātā plānots slēgt Latvijas un Itālijas aizsardzības ministriju vienošanos par Itālijas atbalstu nodrošinājuma jautājumos NBS.
Faktiskā NBS karavīru iesaiste operācijā notiks pēc Saeimas lēmuma pieņemšanas un dalības uzsākšanai nepieciešamo NBS kontingenta sagatavošanas pasākumu pabeigšanas. Sākotnējā NBS dalība plānota ar 3 štāba virsniekiem. Vēlāk, tuvojoties ANO Drošības Padomes vēlēšanām, NBS kontribūciju plānots paplašināt ar 1 kājnieku vadu ~30 karavīru sastāvā.
NBS dalība operācijā tiek plānota uz laiku, atbilstošu ANO Drošības padomes rezolūcijā noteiktajam. Šobrīd 2022. gada 31. augusta mandāts nosaka UNIFIL darbību līdz 2023. gada 31. augustam. ANO Drošības Padomei lemjot par operācijas mandāta pagarināšanu, pagarināsies arī NBS dalības termiņš operācijā. Šāda sasaiste paredzēta, lai nodrošinātu dalības nepārtrauktību, efektīvi īstenotu operācijas uzdevumu īstenošanu.
Dalība šajā operācijā ne tikai sniegs ieguldījumu starptautiskās sadarbības mērķu īstenošanā, bet arī stiprinās NBS operacionālā un taktiskā līmeņa sadarbību ar Itālijas bruņotajiem spēkiem, kā arī sniegs neatsveramu pieredzi jaunā operacionālajā vidē.
UNIFIL spēku statuss Libānā noteikts ar ANO un Libānas valdības savstarpēju vienošanos (parakstīta 1995. gada 15. decembrī).
Kā partneri veiksmīgai un efektīvai integrācijai UNIFIL ietvaros Aizsardzības ministrija un NBS ir identificējuši jau esošo UNIFIL dalībnieci Itāliju. Itālija ir viena no lielākajām ietvarnācijām UNFIL – tā aktīvi darbojas misijas īstenošanā kopš 1979. gada, un pašlaik nodrošina otro lielāko kontribūciju misijas ietvaros.
Latvijā, savukārt, Itālija ir viena no nozīmīgajām ieguldītājām Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) paplašinātās klātbūtnes kaujas grupā. Šobrīd Aizsardzības ministrija un NBS sadarbībā ar Itālijas bruņotajiem spēkiem apzina nepieciešamās praktiskās detaļas, kas būtu nepieciešamas NBS dalības nodrošināšanai UNIFIL rajonā. Tā rezultātā plānots slēgt Latvijas un Itālijas aizsardzības ministriju vienošanos par Itālijas atbalstu nodrošinājuma jautājumos NBS.
Faktiskā NBS karavīru iesaiste operācijā notiks pēc Saeimas lēmuma pieņemšanas un dalības uzsākšanai nepieciešamo NBS kontingenta sagatavošanas pasākumu pabeigšanas. Sākotnējā NBS dalība plānota ar 3 štāba virsniekiem. Vēlāk, tuvojoties ANO Drošības Padomes vēlēšanām, NBS kontribūciju plānots paplašināt ar 1 kājnieku vadu ~30 karavīru sastāvā.
NBS dalība operācijā tiek plānota uz laiku, atbilstošu ANO Drošības padomes rezolūcijā noteiktajam. Šobrīd 2022. gada 31. augusta mandāts nosaka UNIFIL darbību līdz 2023. gada 31. augustam. ANO Drošības Padomei lemjot par operācijas mandāta pagarināšanu, pagarināsies arī NBS dalības termiņš operācijā. Šāda sasaiste paredzēta, lai nodrošinātu dalības nepārtrauktību, efektīvi īstenotu operācijas uzdevumu īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Dalība operācijā norādīs uz Latvijas iesaisti un līdzdarbību starptautiskajos drošības centienos, veicinās mērķa - kandidēt pozīcijai ANO Drošības Padomē -sasniegšanu, kas būtu ievērojams ieguvums.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Aizsardzības ministrija nodrošinās Latvijas saistības atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmas 22.00.00 "Nacionālie bruņotie spēki" apakšprogrammas 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums” un apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
ANO Statūti
Apraksts
Iesaistoties ANO starptautiskajā operācijā, Latvija rīkojas atbilstoši ANO Statūtu 2.pantā norādītajiem principiem, konkrēti, 2.panta 3.punktā noteiktajam - sniedz ANO visu iespējamo palīdzību darbībās, ko tā veic saskaņā ar šiem statūtiem.
5.3. Cita informācija
Apraksts
Iesaiste ANO operācijā veicina Latvijai kā ANO dalībvalstij nopietna un uzticama partnera tēlu, kurš iesaistās ANO mērķu īstenošanā - starptautiskā miera un drošības stiprināšanā, un starptautiskajām tiesībām atbilstošu starptautisko attiecību sekmēšanā.
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
ANO Statūti
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
2.panta 3.punkts. Visas dalībvalstis sniedz organizācijai visu iespējamo palīdzību visās darbībās, ko tā veic saskaņā ar šiem statūtiem un atturas no palīdzības sniegšanas jebkurai valstij, pret kuru ANO veic preventīva vai piespiedu rakstura darbības.
Projekts kopumā.
Pārņemtas daļēji
Iesaiste ANO starptautiskajā operācijā UNIFIL ir tikai viens no palīdzības veidiem, kas tiek sniegta ANO.
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
