24-TA-2917: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" peļņas daļu par 2023. gadu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 “Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.72) 3.1.apakšpunktā ir noteikts, ka minimālā prognozējamā peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs valsts kapitālsabiedrībām ir 64% no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, ja atbilstoši šo noteikumu II nodaļai kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā nav noteikts citādi. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta ceturto daļu un MK noteikumu Nr.72 6.punktu Ministru kabinets pēc valsts kapitāla daļu turētāja pamatota priekšlikuma ar Ministru kabineta rīkojumu var atļaut noteikt stratēģijā atšķirīgu prognozējamo dividendēs izmaksājamo un saņemamo peļņas daļu (procentos no prognozētās pārskata gada peļņas), nekā tas noteikts MK noteikumu Nr.72 3.punktā vai citos tiesību aktos. MK noteikumu Nr.72 9.1.1.apakšpunktā noteikts, ka Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28. panta trešajā daļā minētajā gadījumā valsts kapitāla daļu turētājs iesniedz Finanšu ministrijai un koordinācijas institūcijai priekšlikumu par atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, ja ir nepieciešams samazināt dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, jo valsts kapitāla daļu turētājs konstatējis, ka no kapitālsabiedrības darbības neatkarīgu apstākļu dēļ, neparedzētu notikumu vai ārkārtas situāciju dēļ ir iestājušās faktiskās sekas, kuru novēršanai un stratēģijā noteikto mērķu īstenošanai kapitālsabiedrības rīcībā nepieciešams atstāt finanšu līdzekļus dividendēs izmaksājamās peļņas daļas apmērā (pilnībā vai daļēji). Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28. panta ceturtajā daļā noteikto, ja koordinācijas institūcija ar Finanšu ministriju un valsts kapitāla daļu turētāju nevienojas par prognozējamo peļņas daļu, kas izmaksājama dividendēs, un dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, valsts kapitāla daļu turētājs sagatavo un iesniedz rīkojuma projektu Ministru kabinetam, kas pieņem valsts kapitāla daļu turētājam saistošu lēmumu.
Ņemot vērā minēto, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” peļņas daļu par 2023. gadu” (turpmāk – rīkojuma projekts).
Ņemot vērā minēto, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” peļņas daļu par 2023. gadu” (turpmāk – rīkojuma projekts).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts mērķis ir noteikt, ka valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” (vienotais reģistrācijas Nr. 40103264961, turpmāk – VSIA ”Latvijas proves birojs”) nemaksā dividendes no peļņas par 2023.gadu, lai finansējumu izmantotu tās darbības nodrošināšanai pielāgojamās ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas darbu būvniecības procesa finansēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
VSIA “Latvijas proves birojs” ir valsts kapitālsabiedrība, kurā saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.239 “Finanšu ministrijas nolikums” 25.7. apakšpunktu Finanšu ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja. VSIA “Latvijas proves birojs” saskaņā ar likuma “Par valsts proves uzraudzību“ 15.panta otro daļu un ar Finanšu ministriju 2023.gada 27.decembrī noslēgto Pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumu ir deleģēta šādu pārvaldes uzdevumu izpilde:
1. uzrauga dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu marķēšanas un obligātās provēšanas prasību ievērošanu;
2. nosaka dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu provi, veic sastāva analīzi, ekspertīzi, kontrolanalīzi un novērtēšanu, izsniedz kvalitātes apliecības;
3. zīmogo ar Latvijas proves iestādes zīmogu un proves zīmogu, veic proves iestāžu zīmogu un proves zīmogu ekspertīzi;
4. veic dārgakmeņu un citu juvelierizstrādājumos izmantojamo vērtīgo akmeņu ekspertīzi un novērtēšanu, izsniedz kvalitātes apliecības;
5. reģistrē vietas, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, un personiskos zīmogus;
6. izdara pārbaudes vietās, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, attiecībā uz marķēšanas, obligātās provēšanas, zīmogošanas, uzglabāšanas un preču drošuma prasību ievērošanu, atlasa izstrādājumus laboratoriskai ekspertīzei un sagatavo pārbaudes aktus par pārbaudēs konstatēto;
7. novērtē dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu kausējuma sastāvu attiecībā uz atbilstību preču drošuma prasībām.
Saskaņā ar apstiprināto VSIA “Latvijas proves birojs” 2023.gada pārskatu ir gūta peļņa 233342 euro apmērā un saskaņā ar MK noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktu minimālā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa par 2022. gadu ir noteikta 64 procentu apmērā (neietver uzņēmuma ienākumu nodokli), t.i. 149338 euro.
Ņemot vērā, ka šobrīd tiek īstenots nekustamais īpašumā Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, un Mārstaļu ielā 6, Rīgā, 7247/18585 domājamās daļas, kas atbilst 7247/18585 domājamām daļām no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 003 0113) 0,0795 ha platībā Mārstaļu ielā 6, Rīgā, un būves (būves kadastra apzīmējums 0100 003 2011 002) Vecpilsētas ielā 7, Rīgā (turpmāk – ēka Vecpilsētas ielā 7, Rīgā), attīstības projekts, lai ēku Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, pielāgotu VSIA “Latvijas proves birojs” deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei, un to, ka minētā projekta izpildē konstatēts izdevumu pieaugums, tiek virzīts priekšlikums 2023.gada peļņas daļu 149 338 euro apmērā novirzīt ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas finansēšanai. Tāpat minētā investīciju projekta īstenošana ir uzsvērta arī VSIA “Latvijas proves birojs” gaidu vēstulē (apstiprināta VSIA “Latvijas proves birojs” kārtējā dalībnieku sapulcē 2024. gada 26.aprīlī, prot.Nr.2 4-19-2/2024), lai ilgtermiņā veicinātu vispārējā stratēģiskā mērķa sasniegšanu.
Būvprojekta realizācija tika uzsākta 2022.gada 4.ceturksnī, 2022.gada 17.oktobrī noslēdzot līgumu par būvprojekta vadību ar VAS "Valsts nekustamie īpašumi" un veicot iepirkuma procedūru par būvprojekta izstrādi un autoruzraudzību. 2023. gada 31. janvāri tika noslēgts līgums ar SIA “CMB” par ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, projektēšanu un tehnisko izpēti. Veicot ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā rekonstrukcijas darbu projektēšanu un tehnisko apsekošanu, tika konstatēti iepriekš neparedzami būvdarbi, bez kuru veikšanas nav iespējams nodrošināt ēkas drošu ekspluatāciju, kā arī nav iespējams veikt ēkas rekonstrukciju tos neveicot. Projektēšanas darbi tika veikti, neveicot avansa maksājumu vai kādus starpmaksājumus, ko izdevās panākt, veicot iepirkuma procedūru, un šie nosacījumi nebija zināmi pirms līguma slēgšanas. Neparedzētie darbi paredz veikt mūra stiprināšanu konstruktīvo plaisu zonās, jumta konstrukciju nomaiņu, jaunas lifta šahtas izbūvi, daļēju nesošo pārsegumu nomaiņu, pandusu izbūvi ieejas mezglos un konstrukciju sēšanās monitoringu. Kopējās plānotās papildus darbu izmaksas, saskaņā ar VAS “Valsts nekustamo īpašumi” sniegto informāciju ir 299 100 euro (bez PVN). Iepriekš minētos papildus izdevumus plānots segt 286 538 euro apmērā no 2022.gada peļņas un 12 562 euro apjomā no 2024. gadā paredzētajām investīcijām pamatlīdzekļos.
Saskaņā ar atklāta konkursa “Telpu pielāgošana Latvijas proves biroja vajadzībām” rezultātiem, faktiskās būvniecības izdevumi ir noteikti 2 271 835 euro apmērā, pārsniedzot projektā paredzētos izdevumus par 928 091 euro. Izmaksu pieaugums ir saistīts gan ar specifiskām prasībām ēkas rekonstrukcijai vecpilsētas teritorijā, būvdarbu apjoma palielinājumu, modernu energoefektīvu inženiertīklu izbūvi un būvdarbu izmaksa sadārdzinājumu (2022., 2023. gadu būvdarbu izmaksu inflācija veido 20%).
Ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas projekts tiek finansēts no finanšu līdzekļiem, kas atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” un likumam “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” ir ieguldīti VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā ieguldījuma veikšanai, lai segtu būvdarbu izmaksas ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, pielāgošanai valsts deleģētās funkcijas nodrošināšanai 2023.gadā 1 025 000 euro apmērā un 2024.gadā 875 000 euro apmērā, kā arī 2021.gada peļņas daļa 74411 euro apmērā ir izmantota ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, būvniecības projektēšanas un tehniskās ekspertīzes veikšanai atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 24.oktobra rīkojumam Nr.751 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” peļņas daļu par 2021. gadu”, savukārt 2022.gada peļņas daļa 183 384 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 23.decembra rīkojumam Nr.919 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" peļņas daļu par 2022. gadu” tiks novirzīta ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas finansēšanai līdz 2025.gada 1.jūlijam. Rekonstrukcijas izdevumus plānots segt no 2022. gada peļņas (286 5380 euro), kā arī nepieciešams lemt par 2023. gada peļņas 233 342 euro apmērā novirzīšanu neplānoto papildus izdevumu segšanai. Pārējās izmaksas plānots segt no VSIA “Latvijas proves birojs” uzkrātajiem naudas līdzekļiem, kā arī samazinot plānotos pārvākšanās un biroja iekārtošanas izdevumus.
Informācija par ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijai paredzēto, finansējumu (t.sk. izmantotā finansējuma daļu) apkopota tabulā:
2024. gada 28. maijā ir pabeigta būvprojekta izstrāde un saņemts atzinums par projektēšanas nosacījumu izpildi un veikts norēķins ar SIA CMB par veiktajiem darbiem 189 000 euro apjomā (t.sk. 74 111 euro saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 24.oktobra rīkojumu Nr.751 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" peļņas daļu par 2021. gadu”).
2024. gada 1. jūlijā ir noslēgts līgums ar SIA “KUUM“ par būvdarbu veikšanu, kuru paredzētais ilgums ir 12 mēneši. Būvdarbu kopējais sadārdzinājums salīdzinoši ar 2021. gadā plānoto veido 46,8%, ko plānots finansēt no 286538 euro apjomā no 2022. gada peļņas un 233342 euro apjomā no 2023. gada peļņas. Būvniecība uzsākta 2024.gada 4.augustā pēc būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildes un plānots noslēgt 12 mēnešu laikā, uzsākot darbu jaunajās telpās 2025. gada septembrī.
1. uzrauga dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu marķēšanas un obligātās provēšanas prasību ievērošanu;
2. nosaka dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu provi, veic sastāva analīzi, ekspertīzi, kontrolanalīzi un novērtēšanu, izsniedz kvalitātes apliecības;
3. zīmogo ar Latvijas proves iestādes zīmogu un proves zīmogu, veic proves iestāžu zīmogu un proves zīmogu ekspertīzi;
4. veic dārgakmeņu un citu juvelierizstrādājumos izmantojamo vērtīgo akmeņu ekspertīzi un novērtēšanu, izsniedz kvalitātes apliecības;
5. reģistrē vietas, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, un personiskos zīmogus;
6. izdara pārbaudes vietās, kur tiek veikta saimnieciskā darbība ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, attiecībā uz marķēšanas, obligātās provēšanas, zīmogošanas, uzglabāšanas un preču drošuma prasību ievērošanu, atlasa izstrādājumus laboratoriskai ekspertīzei un sagatavo pārbaudes aktus par pārbaudēs konstatēto;
7. novērtē dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu kausējuma sastāvu attiecībā uz atbilstību preču drošuma prasībām.
Saskaņā ar apstiprināto VSIA “Latvijas proves birojs” 2023.gada pārskatu ir gūta peļņa 233342 euro apmērā un saskaņā ar MK noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktu minimālā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa par 2022. gadu ir noteikta 64 procentu apmērā (neietver uzņēmuma ienākumu nodokli), t.i. 149338 euro.
Ņemot vērā, ka šobrīd tiek īstenots nekustamais īpašumā Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, un Mārstaļu ielā 6, Rīgā, 7247/18585 domājamās daļas, kas atbilst 7247/18585 domājamām daļām no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 003 0113) 0,0795 ha platībā Mārstaļu ielā 6, Rīgā, un būves (būves kadastra apzīmējums 0100 003 2011 002) Vecpilsētas ielā 7, Rīgā (turpmāk – ēka Vecpilsētas ielā 7, Rīgā), attīstības projekts, lai ēku Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, pielāgotu VSIA “Latvijas proves birojs” deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei, un to, ka minētā projekta izpildē konstatēts izdevumu pieaugums, tiek virzīts priekšlikums 2023.gada peļņas daļu 149 338 euro apmērā novirzīt ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas finansēšanai. Tāpat minētā investīciju projekta īstenošana ir uzsvērta arī VSIA “Latvijas proves birojs” gaidu vēstulē (apstiprināta VSIA “Latvijas proves birojs” kārtējā dalībnieku sapulcē 2024. gada 26.aprīlī, prot.Nr.2 4-19-2/2024), lai ilgtermiņā veicinātu vispārējā stratēģiskā mērķa sasniegšanu.
Būvprojekta realizācija tika uzsākta 2022.gada 4.ceturksnī, 2022.gada 17.oktobrī noslēdzot līgumu par būvprojekta vadību ar VAS "Valsts nekustamie īpašumi" un veicot iepirkuma procedūru par būvprojekta izstrādi un autoruzraudzību. 2023. gada 31. janvāri tika noslēgts līgums ar SIA “CMB” par ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, projektēšanu un tehnisko izpēti. Veicot ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā rekonstrukcijas darbu projektēšanu un tehnisko apsekošanu, tika konstatēti iepriekš neparedzami būvdarbi, bez kuru veikšanas nav iespējams nodrošināt ēkas drošu ekspluatāciju, kā arī nav iespējams veikt ēkas rekonstrukciju tos neveicot. Projektēšanas darbi tika veikti, neveicot avansa maksājumu vai kādus starpmaksājumus, ko izdevās panākt, veicot iepirkuma procedūru, un šie nosacījumi nebija zināmi pirms līguma slēgšanas. Neparedzētie darbi paredz veikt mūra stiprināšanu konstruktīvo plaisu zonās, jumta konstrukciju nomaiņu, jaunas lifta šahtas izbūvi, daļēju nesošo pārsegumu nomaiņu, pandusu izbūvi ieejas mezglos un konstrukciju sēšanās monitoringu. Kopējās plānotās papildus darbu izmaksas, saskaņā ar VAS “Valsts nekustamo īpašumi” sniegto informāciju ir 299 100 euro (bez PVN). Iepriekš minētos papildus izdevumus plānots segt 286 538 euro apmērā no 2022.gada peļņas un 12 562 euro apjomā no 2024. gadā paredzētajām investīcijām pamatlīdzekļos.
Saskaņā ar atklāta konkursa “Telpu pielāgošana Latvijas proves biroja vajadzībām” rezultātiem, faktiskās būvniecības izdevumi ir noteikti 2 271 835 euro apmērā, pārsniedzot projektā paredzētos izdevumus par 928 091 euro. Izmaksu pieaugums ir saistīts gan ar specifiskām prasībām ēkas rekonstrukcijai vecpilsētas teritorijā, būvdarbu apjoma palielinājumu, modernu energoefektīvu inženiertīklu izbūvi un būvdarbu izmaksa sadārdzinājumu (2022., 2023. gadu būvdarbu izmaksu inflācija veido 20%).
Ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas projekts tiek finansēts no finanšu līdzekļiem, kas atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” un likumam “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” ir ieguldīti VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā ieguldījuma veikšanai, lai segtu būvdarbu izmaksas ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, pielāgošanai valsts deleģētās funkcijas nodrošināšanai 2023.gadā 1 025 000 euro apmērā un 2024.gadā 875 000 euro apmērā, kā arī 2021.gada peļņas daļa 74411 euro apmērā ir izmantota ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, būvniecības projektēšanas un tehniskās ekspertīzes veikšanai atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 24.oktobra rīkojumam Nr.751 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas proves birojs” peļņas daļu par 2021. gadu”, savukārt 2022.gada peļņas daļa 183 384 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 23.decembra rīkojumam Nr.919 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" peļņas daļu par 2022. gadu” tiks novirzīta ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas finansēšanai līdz 2025.gada 1.jūlijam. Rekonstrukcijas izdevumus plānots segt no 2022. gada peļņas (286 5380 euro), kā arī nepieciešams lemt par 2023. gada peļņas 233 342 euro apmērā novirzīšanu neplānoto papildus izdevumu segšanai. Pārējās izmaksas plānots segt no VSIA “Latvijas proves birojs” uzkrātajiem naudas līdzekļiem, kā arī samazinot plānotos pārvākšanās un biroja iekārtošanas izdevumus.
Informācija par ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijai paredzēto, finansējumu (t.sk. izmantotā finansējuma daļu) apkopota tabulā:
Izdevumu pozīcija | Finansējuma apmērs (euro, bez PVN) | Finansējuma avots |
Projektēšana un tehniskā izpēte | 170 100 | 2021.gada peļņa (Ministru kabineta 2022.gada 24.oktobra rīkojums Nr.751 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" peļņas daļu par 2021. gadu”) un veiktais naudas ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā (VSIA "Latvijas proves birojs" 2023.gada 27.aprīļa dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 1 025 000 euro). |
Projekta ekspertīze | 5 555 | Veiktais naudas ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā (VSIA "Latvijas proves birojs" 2023.gada 27.aprīļa dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 1 025 000 euro). |
Būvniecības darbi | 2 271 835 | Veiktais naudas ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā (VSIA "Latvijas proves birojs" 2023.gada 27.aprīļa dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 1 025 000 euro, un 2024.gada 12.janvāra dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 875 000 euro), 2022.gada peļņa (Ministru kabineta 2023.gada 23.decembra rīkojums Nr.919 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" peļņas daļu par 2022. gadu”) un rīkojuma projektā paredzētais finansējums. |
Būvniecības būvuzraudzība | 14 000 | Veiktais naudas ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā Veiktais ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā (VSIA "Latvijas proves birojs" 2023.gada 27.aprīļa dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 1 025 000 euro, un 2024.gada 12.janvāra dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 875 000 euro). |
Būvniecības autoruzraudzība | 27 000 | Veiktais naudas ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” panatkapitālā Veiktais ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā (VSIA "Latvijas proves birojs" 2023.gada 27.aprīļa dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 1 025 000 euro, un 2024.gada 12.janvāra dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 875 000 euro). |
Projekta vadības pakalpojuma izmaksas | 81 312 | Veiktais naudas ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” panatkapitālā Veiktais ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” pamatkapitālā (VSIA "Latvijas proves birojs" 2023.gada 27.aprīļa dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 1 025 000 euro, un 2024.gada 12.janvāra dalībnieku sapulces protokols Nr.1, ar kuru pamatkapitālā ieguldīti 875 000 euro) un naudas līdzekļu uzkrājums iepriekšējos periodos. |
Finanšu rezerves | 385 470 | veiktais ieguldījums VSIA “Latvijas proves birojs” naudas līdzekļu uzkrājums iepriekšējos periodos, 2024. gada prognozējamā peļņa. |
Kopā | 2 955 273 |
2024. gada 28. maijā ir pabeigta būvprojekta izstrāde un saņemts atzinums par projektēšanas nosacījumu izpildi un veikts norēķins ar SIA CMB par veiktajiem darbiem 189 000 euro apjomā (t.sk. 74 111 euro saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 24.oktobra rīkojumu Nr.751 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" peļņas daļu par 2021. gadu”).
2024. gada 1. jūlijā ir noslēgts līgums ar SIA “KUUM“ par būvdarbu veikšanu, kuru paredzētais ilgums ir 12 mēneši. Būvdarbu kopējais sadārdzinājums salīdzinoši ar 2021. gadā plānoto veido 46,8%, ko plānots finansēt no 286538 euro apjomā no 2022. gada peļņas un 233342 euro apjomā no 2023. gada peļņas. Būvniecība uzsākta 2024.gada 4.augustā pēc būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildes un plānots noslēgt 12 mēnešu laikā, uzsākot darbu jaunajās telpās 2025. gada septembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Neparedzot finansējumu papildus būvniecības darbu veikšanai, nebūtu iespējams pabeigt paredzētos būvdarbus 2025. gada laikā. Vienlaicīgi ar būvniecības termiņu pagarināšanos ir paredzams rekonstrukcijas izmaksu sadārdzinājums ēkai Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, un attiecīgi arī ēkas Teātra ielā 9, Rīgā, renovācijas aizkavēšanās un kopējo izmaksu sadārdzināšanās. Ēkas Teātra ielā 9, Rīgā, renovācijas uzsākšana ir iespējama vienīgi pēc “VSIA “Latvijas proves birojs” pārvākšanās uz jaunajām telpām. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 5.aprīļa sēdē (prot.Nr.9 43.§) pieņemto informatīvo ziņojumu “Par situāciju būvniecības nozarē saistībā ar Krievijas agresiju Ukrainā un nepieciešamajiem risinājumiem publisko investīciju projektos” inflācija būvniecības nozarē 2022. gada janvārī sasniedza 14,2%, inflācijas ietekme nav mazinājušies arī šobrīd un kopējās būvniecības darbi sadārdzinājušies par 40%. Vienlaicīgi ir jāņem vērā, ka VSIA “Latvijas proves birojs” nevar piesaistīt kredītlīdzekļu ar pieņemamu kredītprocentu likmi objekta būvniecības finansēšanai, jo saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 25.augusta rīkojumu Nr.564 “Par nekustamo īpašumu maiņu un ieguldīšanu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" pamatkapitālā” Finanšu ministrijai kā VSIA "Latvijas proves birojs" kapitāla daļu turētājai ir jānodrošina, ka nekustamais īpašums tiek atgūts valsts īpašumā, attiecīgi samazinot valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas proves birojs" pamatkapitālu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantots, lai nodrošinātu likuma "Par valsts proves uzraudzību" 5. pantā noteikto funkciju īstenošanu, tādējādi nekustamais īpašums nav izmantojams par ķīlu.
Risinājuma apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 66.panta pirmās daļas 2.punkts nosaka, ka tikai dalībnieku sapulcei ir tiesības pieņemt lēmumus par peļņas izlietošanu. Atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta trešajai daļai, ja kapitālsabiedrības valdes priekšlikums par prognozējamo peļņas daļu, kas izmaksājama dividendēs, un dividendēs izmaksājamo peļņas daļu atšķiras no vidēja termiņa darbības stratēģijā noteiktā, valsts kapitāla daļu turētājs iesniedz Finanšu ministrijai un koordinācijas institūcijai priekšlikumu ar dividendēs izmaksājamās peļņas daļas pamatojumu. Saskaņā ar MK Noteikumu Nr.72 9.1.1.apakšpunktu minētā likuma 28.panta trešajā daļā minētajā gadījumā valsts kapitāla daļu turētājs iesniedz Finanšu ministrijai un koordinācijas institūcijai priekšlikumu par atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, ja no kapitālsabiedrības darbības neatkarīgu apstākļu dēļ, neparedzētu notikumu vai ārkārtas situāciju dēļ ir iestājušās faktiskās sekas, kuru novēršanai un stratēģijā noteikto mērķu īstenošanai kapitālsabiedrības rīcībā nepieciešams atstāt finanšu līdzekļus dividendēs izmaksājamās peļņas daļas apmērā (pilnībā vai daļēji).
Atbilstoši VSIA “Latvijas proves birojs” 2024.gada 29.maija dalībnieku sapulces protokola Nr.3 2.punktam nolemts atbalstīt VSIA “Latvijas proves birojs” peļņas izlietošanu ēkai Vecpilsētas ielā 7, Rīgā būvniecības procesa finansēšanai, lai veicinātu kapitālsabiedrības darbības virzieniem atbilstoši pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošanu, kā arī novērstu neparedzētu notikumu (papildus būvniecības izmaksas, kura nav bijis iespējams paredzēt neveicot padziļinātu tehnisko izpēti ēkas projektēšanas procesā) dēļ iestājušās faktiskās sekas.
Projekts ir izvērtēts no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta viedokļa, un ir secināms, ka kapitālsabiedrībai nosakāmā atšķirīgā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa nav uzskatāma par valsts atbalstu kapitālsabiedrībai komercdarbības veikšanai, jo peļņas daļa ir novirzāma, lai nodrošinātu VSIA “Latvijas proves birojs” ar tās darbības veikšanai nepieciešamām telpām un attiecīgi valsts deleģēto uzdevumu, kuri noteikti likuma “Par valsts proves uzraudzību” 15.panta otrās daļas 1., 2. un 3.punktā, izpildei.
Atbilstoši Noteikumu Nr.72 7.3.apakšpunktā noteiktajam projekta anotācijā ietverams ekonomiskais pamatojums, ja ņemot vērā kapitālsabiedrības darbības jomu, tās finansiālo stāvokli un alternatīvas iespējas finanšu piesaistei, nepieciešams paredzēt ilgtermiņa ieguldījumus kapitālsabiedrības vispārējo stratēģisko mērķu, finanšu vai nefinanšu mērķu sasniegšanai. Konkrētajā gadījumā dividendes tiks izmantotas, lai veicinātu kapitālsabiedrības darbības virzieniem atbilstoši pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošanu, kā arī novērstu neparedzētu notikumu (telpu pārbūve) dēļ iestājušās faktiskās sekas.
Ievērojot iepriekš minēto, ar projektu paredzēts atļaut VSIA “Latvijas proves birojs” nemaksāt dividendes no peļņas par 2023.gadu, lai finansējumu izmantotu tās darbības nodrošināšanai pielāgojamās ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas finansēšanai.
Atbilstoši VSIA “Latvijas proves birojs” 2024.gada 29.maija dalībnieku sapulces protokola Nr.3 2.punktam nolemts atbalstīt VSIA “Latvijas proves birojs” peļņas izlietošanu ēkai Vecpilsētas ielā 7, Rīgā būvniecības procesa finansēšanai, lai veicinātu kapitālsabiedrības darbības virzieniem atbilstoši pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošanu, kā arī novērstu neparedzētu notikumu (papildus būvniecības izmaksas, kura nav bijis iespējams paredzēt neveicot padziļinātu tehnisko izpēti ēkas projektēšanas procesā) dēļ iestājušās faktiskās sekas.
Projekts ir izvērtēts no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta viedokļa, un ir secināms, ka kapitālsabiedrībai nosakāmā atšķirīgā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa nav uzskatāma par valsts atbalstu kapitālsabiedrībai komercdarbības veikšanai, jo peļņas daļa ir novirzāma, lai nodrošinātu VSIA “Latvijas proves birojs” ar tās darbības veikšanai nepieciešamām telpām un attiecīgi valsts deleģēto uzdevumu, kuri noteikti likuma “Par valsts proves uzraudzību” 15.panta otrās daļas 1., 2. un 3.punktā, izpildei.
Atbilstoši Noteikumu Nr.72 7.3.apakšpunktā noteiktajam projekta anotācijā ietverams ekonomiskais pamatojums, ja ņemot vērā kapitālsabiedrības darbības jomu, tās finansiālo stāvokli un alternatīvas iespējas finanšu piesaistei, nepieciešams paredzēt ilgtermiņa ieguldījumus kapitālsabiedrības vispārējo stratēģisko mērķu, finanšu vai nefinanšu mērķu sasniegšanai. Konkrētajā gadījumā dividendes tiks izmantotas, lai veicinātu kapitālsabiedrības darbības virzieniem atbilstoši pakalpojumu kvalitātes un pieejamības uzlabošanu, kā arī novērstu neparedzētu notikumu (telpu pārbūve) dēļ iestājušās faktiskās sekas.
Ievērojot iepriekš minēto, ar projektu paredzēts atļaut VSIA “Latvijas proves birojs” nemaksāt dividendes no peļņas par 2023.gadu, lai finansējumu izmantotu tās darbības nodrošināšanai pielāgojamās ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas finansēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ņemot vērā, ka nepieciešams papildus finansējums ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, attīstības projekta īstenošanai, tika izvērtēti iespējamie risinājuma varianti finansējuma piesaistei, kā rezultātā dividenžu novirzīšana atzīta par piemērotāko risinājuma variantu. Būtiski ņemt vērā, ka kredītlīdzekļu piesaiste objekta būvniecības finansēšanai būtu sarežģītāka, ņemot vērā, ka nekustamo īpašumu ir ierobežotas iespējas izmantot kā ķīlu, kā arī cita kustamā manta ir specifiskas lietošanas un nav uzskatāma par likvīdu ķīlu. Tāpat apzinot iespējas piesaistīt banku finansējumu secināts, ka tas ilgtermiņā radītu vēl lielāku sadārdzinājumu (aptuveni 6-7%). Vienlaicīgi ir jāņem vērā, ka pašreizējais peļņas līmenis veidojas pozitīvas tirgus konjunktūras ietekmē un nav pamata uzskatīt, ka tas saglabāsies arī turpmākajos periodos, ņemot vērā negatīvo mazumtirdzniecības apgrozījuma tendenci. Attiecīgi kredītresursu piesaiste var radīt ilglaicīgas negatīvas sekas uz VSIA “Latvijas proves birojs” finanšu rādītājiem un potenciāli apdraudēt tās finanšu stabilitāti, kā arī gadījumā, ja rastos ārkārtas situācija, nepieciešamības gadījumā nebūtu iespējams piesaistīt papildus finansējumu finanšu tirgos. Vērtējot finanšu stabilitāti, jāņem vērā gan prognozējamais izdevumu pieaugums, kas saistīts ar ēkas ekspluatācijas izdevumu pieaugumu, kas pārsniegs esošo telpu izmaksas (precīzus aprēķinu varēs veikt pēc ekspluatācijas uzsākšanas, pašreizējais novērtējums (+20 000 euro/gadā), gan veikto ieguldījumu amortizācijas atskaitījumus (pašreizējais novērtējums (+100 000 euro/gadā), kā arī izmaksas kas saistītas ar potenciālo kredīta atmaksu (66 000 euro/gadā, kredīta apjoms 500 000 euro, prognozētais sadārdzinājums 10 gadu periodā 25,2%).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
382 942 220
-149 338
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
382 942 220
-149 338
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
382 942 220
-149 338
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
382 942 220
-149 338
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-149 338
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-149 338
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
2023.gada peļņas daļa 149 338 euro apmērā tiks novirzīta ēkas Vecpilsētas ielā 7, Rīgā, rekonstrukcijas darbu būvniecības procesa finansēšanai.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2024.gadā plānotie ieņēmumi no dividendēm (ieņēmumi no valsts (pašvaldību) kapitāla izmantošanas) kopā plānoti 382 942 220 euro, no VSIA “Latvijas proves biroja” 2024.gadā netika plānoti ieņēmumi no dividendēm. Ņemot vērā, ka 2024.gada budžetā netika plānoti ieņēmumi no VSIA “Latvijas proves birojs” dividenžu maksājuma un uzņēmumu ienākuma nodoklis tiek aprēķināts un nomaksāts uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lēmums par peļņas atstāšanu kapitālsabiedrības rīcībā nesamazinās arī valsts budžetā prognozēto uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Finanšu ministrija un VSIA “Latvijas proves birojs”.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Finanšu ministrija un VSIA “Latvijas proves birojs”.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- VSIA "Latvijas proves birojs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi