Anotācija (ex-ante)

22-TA-491: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumos Nr. 1159 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā izdienas pensijas Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likuma (turpmāk – Likums) 4.panta pirmā daļa un 8.panta sestā daļa, pārejas noteikumu 6.punkts. (Likumprojekts "Grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā" (Nr: 1112/Lp13), kas paredz papildināt Likuma 4.panta pirmo daļu un pārejas noteikumus ar 6.punktu. Saeima minēto likumprojektu pieņēmusi 3.lasījumā 2022.gada 17.februārī).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir noteikt Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumos Nr.1159 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā izdienas pensijas Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonām" (turpmāk – Noteikumi Nr.1159) Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – Birojs) amatpersonu vidējās mēneša darba samaksas izdienas pensijas piešķiršanai aprēķināšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma 4. un 5.pants nosaka, ka izdienas pensiju aprēķina procentuāli no Biroja amatpersonas vidējās mēneša darba samaksas par pēdējiem pieciem gadiem pirms atbrīvošanas no darba. Savukārt minētā likuma 8.panta sestajā daļā deleģēts Ministru kabinetam noteikt izdienas pensiju piešķiršanas un izmaksas kārtību. Noteikumi Nr.1159 nosaka kārtību, kādā piešķir un izmaksā izdienas pensijas Biroja amatpersonām, kurām saskaņā ar likumu ir tiesības saņemt izdienas pensiju. Attiecīgi šobrīd Likums nosaka, kā rēķina izdienas pensiju, bet ne Likums, ne Noteikumi Nr.1159 neietver formulu, kā rēķināt vidējo mēneša darba samaksu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts kontrole, vērtējot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk - Birojs) pieeju vidējās mēneša darba samaksas aprēķināšanā izdienas pensijas lieluma noteikšanai, konstatēja, ka Noteikumos Nr.1159 nav skaidri noteikta vidējās darba samaksas aprēķināšanas metodika, salīdzinot ar to, kā tas ir citām institūcijām. Ņemot vērā, ka attiecībā uz citiem izdienas pensijas saņēmējiem Ministru kabinets ir noteicis vidējās darba samaksas aprēķina formulu, Valsts kontrole aicināja izvērtēt nepieciešamību precizēt Noteikumu Nr.1159 redakciju. Attiecīgi Birojs izstrādāja grozījumus Likumā, paredzot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt izdienas pensijas aprēķināšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumu Nr.1159 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā izdienas pensijas Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonām"" (turpmāk – Noteikumu projekts) papildina Noteikumus Nr.1159 ar vidējās mēneša darba samaksas izdienas pensijas piešķiršanai aprēķināšanas kārtību, tādējādi veicinot tiesisko noteiktību, un novērš atšķirīgu interpretāciju vidējās darba samaksas aprēķinā.
Ja valsts noteikta veida pensiju ir paredzējusi likumā, Satversmes 109.pants prasa, lai valsts rīcība ar šo pensiju atbilstu tiesiskas valsts principiem (sk. Satversmes tiesas 2013.gada 8.novembra sprieduma lietā Nr.2013-01-01 9.punktu). Viena no svarīgākajām tiesiskas valsts principa prasībām ir prasība pēc tiesību normas noteiktības un skaidrības. Tiesību norma, kura ir formulēta neskaidri, nesaprotami, valodnieciski nepietiekami un nenoteikti, pazaudē savu mērķi. Tiesību normu sistēma, kuru normas adresāts nevar izprast, noved pie tiesiskas nedrošības. Tiesiskā drošība pieprasa drošu orientieri. Tiesiskā valstī par tādu kalpo skaidras, viennozīmīgas un noteiktas normu pavēles. Tādēļ skaidras un noteiktas tiesību normas ir tiesību pamats un būtiska tiesiskas valsts sastāvdaļa. Gadījumā, ja tiesību normas redakcija neatspoguļo tās patieso saturu, ja tā ir kļūdaini izprotama vai maldinoša, vai ja likums pats ir iekšēji pretrunīgs, tiesību norma var nonākt pretrunā ar tiesiskas valsts principiem un nebūt spēkā (sk. Senāta 2012.gada 16.novembra spriedumu lietā Nr.SKA-555/2012).
Noteikumi Nr.1159 tiek papildināti ar 7.1 , 7.2., un 7.3 punktiem, nosakot, kā tiek aprēķināta Biroja amatpersonas vidējā mēneša darba samaksa par pēdējiem pieciem gadiem pirms atbrīvošanas no darba un, proti:
7.1 punktā tiek noteikta formula, vidējas mēneša darba samaksas izdienas pensijas piešķiršanai aprēķinam: D_s=(A+P+Pr)/Tn ×8×21, kur
D_s – vidējā mēneša darba samaksa;
A – aprēķinātā mēnešalgas kopsumma par pēdējiem 60 mēnešiem (sākot ar pēdējo darba dienu);
P – aprēķinātā atlīdzību regulējošajos normatīvajos aktos noteikto piemaksu kopsumma par pēdējiem 60 mēnešiem (sākot ar pēdējo darba dienu);
Pr – aprēķinātā prēmiju un naudas balvu kopsumma par pēdējiem 60 mēnešiem (sākot ar pēdējo darba dienu);
Tn – faktiski nostrādātais laiks (stundās) pēdējos 60 mēnešos (sākot ar pēdējo darba dienu);
8 – normālais darba laiks (stundās);
21 – vidējais darba dienu skaits mēnesī.
7.2 un 7.3 punkti paskaidro sīkāk formulā ietvertās komponentes, līdzīgi kā tas ir noteikts citos Ministru kabineta noteikumos, piemēram, Ministru kabineta 2010.gada 21.decembra noteikumos Nr.1157 "Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm aprēķina, piešķir un izmaksā izdienas pensijas", tādējādi ievērojot vienlīdzīgu pieeju ar citiem izdienas pensiju saņēmējiem, kas atrodas salīdzināmos apstākļos ar Biroja nodarbinātajiem.
Attiecīgi 7.2 punkts paskaidro sīkāk, ka faktiski nostrādātajā laikā neieskaita laiku, kad izdienas pensijas pieprasītājs atradies dienestā, neieņemot noteiktu amatu, ir bijis atvaļinājumā, nav pildījis amata pienākumus pārejošas darbnespējas dēļ, Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.panta ceturtajā daļā un 26.panta pirmajā daļā minētajos gadījumos, Darba likuma 74.panta pirmajā un otrajā daļā minētajos gadījumos, kā arī citos ārējos normatīvajos aktos noteiktajos attaisnotas prombūtnes gadījumos.
Savukārt 7.3 punkts paskaidro, ka vidējās mēneša darba samaksas aprēķinā neieskaita samaksāto slimības naudu, samaksu par atvaļinājumu, samaksāto atlīdzību Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.panta ceturtajā daļā (izņemot 5.punktā noteikto naudas balvu) un 26.panta pirmajā daļā minētajos gadījumos, Darba likuma 74.panta pirmajā un otrajā daļā minētajos gadījumos un citos ārējos normatīvajos aktos noteiktajos attaisnotas prombūtnes gadījumos, kā arī izmaksas, kas veiktas par iepriekšējiem laika periodiem.
Papildus tiek precizēts arī Noteikumu Nr.1159 nosaukums un papildināta norāde, uz kāda likuma pamata noteikumi izdoti, atbilstoši jaunajam deleģējumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Biroja amatpersonas, kurām ir tiesības uz izdienas pensiju
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skaidri noteic Biroja amatpersonu vidējās darba samaksas, no kuras aprēķina izdienas pensiju, aprēķināšanas metodiku un veicina vienotu izpratni par aprēķina veikšanu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja Sabiedriski konsultatīvā padome

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Noteikumu projekts saskaņots ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja Sabiedriski konsultatīvo padomi, kuras sastāvā ir šādas divdesmit nevalstiskās organizācijas: Latvijas Juristu biedrība, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Pilsoniskā alianse, Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Preses izdevēju asociācija, Latvijas Finanšu nozares asociācija, Patērētāju atbalsta centrs, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas Krimināllietu advokātu biedrība, Latvijas Būvnieku asociācija, Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūts (InCSR), biedrība "Veselības projekti Latvijai", Latvijas Raidorganizāciju asociācija, Latvijas Juristu apvienība, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome, Sabiedrība par atklātību – Delna, Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS, Latvijas telekomunikāciju komersantu asociācija, Latvijas Ārstu biedrība un Latvijas Pašvaldību savienība.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības pārstāvju iebildumi un priekšlikumi publiskās apspriešanas laikā no 14.02.2022. - 28.02.2022. par noteikumu projektu nav saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi