Anotācija (ex-ante)

22-TA-1543: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. aprīļa rīkojumā Nr. 231 "Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2020.gada 30.aprīļa rīkojuma Nr.231 “Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” 4.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz precizēt valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves darbu pabeigšanas termiņu un nepieciešamo papildu finansējumu 2022. un 2023.gadam. Precizēts Kultūras ministrijas budžetā paredzētais finansējums ilgtermiņa saistībām nomas maksas veikšanai VNĪ 2023.gadā un turpmākajos gados.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 30.aprīļa rīkojuma Nr.231 “Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai”  (turpmāk – Rīkojums Nr.231) 2.punktu Finanšu ministrijas budžetā paredzētas ilgtermiņa saistības pasākumam "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai", lai segtu ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves (tai skaitā tehnoloģiskā aprīkojuma iegādes un montāžas) izdevumus valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi", 2021. gadā 8 706 497 euro apmērā un 2022. gadā 12 259 427 euro apmērā. Kopējais ilgtermiņa saistību finansējuma apmērs minētajam pasākumam Finanšu ministrijai 2013.–2022. gadā ir 29 977 424 euro.
Savukārt  saskaņā ar Rīkojuma Nr.232. 1.punktu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves kopējās izmaksas Finanšu ministrijai un Kultūras ministrijai 2013.–2022. gadā noteiktas 34 591 891 euro.

Rīkojuma Nr.231 4.1. apakšpunktā noteikts, ka minētā finansējuma apmērā jānodrošina ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves darbu pabeigšanu līdz 2022. gada 31. augustam, nosakot, ka plānotais nomas līguma sākuma termiņš ir 2022. gada 1. septembris.
Saskaņā ar Rīkojuma Nr.231 4.2. apakšpunktu Finanšu ministrijai (VNĪ) dots uzdevums iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par šā rīkojuma 2. punktā minēto ilgtermiņa saistību precizēšanu, ja būvniecības procesa laikā provizoriskie būvniecības izdevumi (tai skaitā tehnoloģiskā aprīkojuma iegādes un montāžas izdevumi) objektīvu vai ekonomiski pamatotu iemeslu dēļ mainās.


Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves projekta  (turpmāk – Projekts) īstenošanas gaita esošā finansējumu apmērā un termiņā:

Projekta īstenošanu ir būtiski ietekmējuši ģeopolitiskā situācija pasaulē un apstākļi, kas nav bijuši saprātīgi paredzami projekta plānošanas stadijās un brīdī, kad tika rīkota attiecīgā iepirkuma procedūra, tādēļ ir nepieciešams pārskatīt konkrētajam projektam atvēlēto finansējumu un termiņu, kādā to ir iespējams realizēt.
Visu būvdarbu līguma (vienots līgums par būvdarbiem, projektēšanu, autoruzraudzību, BIM modeļa izstrādi) izpildes laiku negatīvu ietekmi uz projekta īstenošanas gaitu ir radījusi Covid-19 pandēmija un pavisam nesen līguma izpildi ir sarežģījusi arī ģeopolitiskā situācija valstī (Krievijas karš ar Ukrainu) un ar šo situāciju saistītās sankcijas. Kopumā šie ārējie apstākļi ir negatīvi ietekmējuši būvizstrādājumu ražošanas jaudas un piegādes ķēžu funkcionēšanu, radījuši atsevišķu izejvielu un būvizstrādājumu cenu kāpumu, energoresursu cenu kāpumu, atsevišķu būvizstrādājumu nepieejamību, kā arī darbaspēka trūkumu un dīkstāves pašā būvniecības procesā. Jānorāda, ka par spīti šiem apstākļiem, projekta īstenošana nav apstājusies un turpina virzīties uz priekšu, taču šobrīd ir acīmredzami sasniegta kritiskā robeža, kur pārskatāmā nākotnē vairs nebūs iespējams pilnvērtīgi īstenot iesāktos darbus bez iepriekš pieņemto termiņu un budžeta pārskatīšanas.

Līguma forma, ar kuru tiek īstenots projekts ir nodrošinājusi, ka saprātīgi paredzamie operatīvie un finanšu riski ir veiksmīgi pārnesti no pasūtītāja uz līguma izpildītāju, taču līgums neparedz, ka iepriekš minēto pasaules mēroga risku iestāšanās būtu pilnībā pārnesama uz līguma izpildītāju. Projekta kļūdas un nepilnības ir novērstas, nemainot noslēgtā līguma cenu, ļaujot līdz šim iztikt bez nepieciešamības pārskatīt projekta budžetu. Konkrētā līguma gadījumā ir nepieciešams uzsvērt, ka iepirkuma konkurss, kura rezultātā tika noslēgts līgums par būvprojekta “Jaunā Rīgas teātra ēku kompleksa rekonstrukcija Lāčplēša ielā 25, Rīgā” izmaiņu izstrādi, autoruzraudzību un būvniecību, tika veikts pirms Covid-19 pandēmijas sākuma. Iepirkums tika izsludināts 23.09.2019., piedāvājumi iesniegti 03.02.2020., lēmums par rezultātu pieņemts 02.03.2020. Līdz ar to ir secināms, ka visi pieņēmumi un apsvērumi, uz kuriem ir balstījušās projekta īstenošanā iesaistītās puses ir balstīti uz “normālo” tirgus situāciju, kāda pastāvēja pirms Covid-19 pandēmijas. Šis pieņēmums ir atspoguļots arī faktā, ka attiecīgais līgums ir noslēgts ar atrunu, ka Covid-19 pandēmijas radītie apstākļi un ietekme uz šī līguma izpildi tiek vērtēti kā neparedzami apstākļi uz piedāvājuma iesniegšanas brīdi. Savukārt Krievijas karš ar Ukrainu ir radījis papildu negatīvu ietekmi uz būvniecības resursu pieejamību un vēl lielāku kāpumu atsevišķu būvniecības izejmateriālu un energoresursu cenās. Kopumā radītā ietekme ir pietiekami liela arī uz konkrētā līguma izpildi, jo līguma izpildītājs jau ir brīdinājis par noslēgtā līguma īstenošanas neiespējamību, ja visi šie riski ir jāuzņemas tikai līguma izpildītājam un turklāt vēl jāatbild par kavējumu ar līgumsodu.

No noslēgtā līguma viedokļa šādā situācijā ir pareizi pārskatīt projektam nosprausto termiņu un atvēlēto finansējumu. Iepriekš aprakstītie riski līgumiski nav pilnībā pārnesami uz līguma izpildītāju, savukārt gadījumā, ja tiktu rīkots jauns iepirkuma konkurss pēc šo risku iestāšanās (t.i., laikā, kad Covid-19 pandēmijas, kara un sankciju radītais efekts uz būvniecības resursu cenām un pieejamību jau bija vispārzināms fakts), līguma summa būtu viennozīmīgi bijusi lielāka ar ļoti niecīgu iespēju īstenot projektu sākotnēji nospraustajā laikā (t.i., jebkurā gadījumā būtu bijis jārēķinās ar lielākām izmaksām un garāku termiņu).

Situāciju iespējams uzskatāmi demonstrēt arī skaitliski – kopš līguma noslēgšanas, nedzīvojamo ēku būvniecības kopējās izmaksas saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes apkopotajiem datiem (indeksa kods RCB030c) ir kāpušas par vairāk kā 14,05% (2020.g. II ceturksnis pret 2021.g. IV ceturksni), savukārt vidējais izmaksu pieauguma temps pēdējos 10 gados pirms līguma noslēgšanas ir bijis tikai 2,42% gadā (2010.g. II ceturksnis pret 2020.g. II ceturksni) un šajā 10 gadu periodā kopējais izmaksu pieaugums ir bijis 27.05%. Saprotams, ka jebkurš racionāls pretendents iepirkuma konkursā būtu iecenojis vismaz vidējo “dabisko” izmaksu pieaugumu savā piedāvātajā līguma cenā visam paredzamajam līguma darbības laikam, taču faktiskais izmaksu pieaugums krietni pārsniedz šo apmēru. Pusotra gada laikā ir novērots izmaksu kāpums, kas pārsniedz pusi no iepriekšējos 10 gados novērotā izmaksu pieauguma apmēra.
- Izmaksu pieaugums ir dalāms divās daļās:
1) statistiski sagaidāmais apmērs (balstoties vēsturiskajos inflācijas datos), ko būtu jebkurā gadījumā jāsedz būvniekam;
2)  neparedzamais pieaugums (COVID-19, kara un sankciju dēļ).

Izmaksu pieauguma tempa kāpums ir izteikti novērojams 2021.gada II, III un IV ceturksnī, kad būvniecības kopējo izmaksu indekss nedzīvojamām ēkām sasniedza attiecīgi 122.7., 129.1 un 132.3. (2015=100).  Arī 2022.g. pirmā ceturkšņa dati liecina par būvniecības izmaksu pieauguma kāpuma turpināšanos - Centrālās statistikas pārvaldes apkopotā statistika par būvniecības kopējo izmaksu indeksu nedzīvojamām ēkām liecina, ka konkrētais indekss ir sasniedzis jau 139.3. (grafiku par vēsturiskajiem datiem skatīt anotācijas pielikumā Attēlā Nr.1).

Balstoties uz līdz šim novēroto būvniecības izmaksu indeksa pieauguma apmēru no 2021.g. II ceturkšņa līdz 2021.g. beigām (indeksa pieaugums no 122.71 uz 132.3) secināms, ka izmaksu vidējais pieauguma temps katru ceturksni ir bijis 3.97%. Pieņemot, ka šāds izmaksu pieauguma temps saglabājas visu 2022. gadu, ir iespējams prognozēt, ka šī indeksa vērtība līdz 2022.g. I., II., III. un IV ceturksnī būs attiecīgi 137.5, 143., 148.7 un 154.6. Jāuzsver, ka šīs prognozes joprojām ir pietiekami piesardzīgas, jo 2022. gada pirmo divu mēnešu izmaksu pieauguma dati uzrāda, ka ceturkšņa pieaugums varētu būt jau 4.84% (minētā indeksa apmērs uz 2022.g. februāra beigām ir 138.7).

Kopējā projekta apstiprinātā summa ir 34 591 891 euro. Noslēgtā vienotās atbildības līguma kopējā summa ir 29 772 031,02 euro, savukārt uz 2022.g. februāra beigām ir īstenoti darbi (t.sk. projektēšana u.c.) par 12 603 087,26 euro, jeb 42,3% (jeb 39,3% no kopējās būvdarbu vērtības). Līguma īstenošana uzsākta 2020.gada 11. maijā, pabeigšana paredzēta 2022.gada 11. jūlijā, projekta gala termiņš 2022.gada 31. augusts.
Iepriekš saprātīgi neparedzamo ārējo apstākļu dēļ ir novērojams pieaugošs kavējums, tādēļ kopējā projekta izpilde prognozējama līdz 2023.gada 30.aprīlim.
Faktiski ir veikta gandrīz visu būvkonstrukciju izbūve, notiek iekšdarbi, fasādes izbūves darbi, inženierkomunikāciju sistēmu izbūve. Jānorāda, ka projekta apturēšana finansējuma nepietiekamības dēļ šajā situācijā nav saprātīga vai saimnieciski atbildīga.
Ievērojot iepriekš minēto, lai nodrošinātu projekta pabeigšanu, paredzams, ka nepieciešams papildu finansējums 2 689 243 euro apmērā. Šajā apmērā neietilpst saprātīgi paredzamais izmaksu pieaugums, bet gan papildu neparedzētā izmaksu pieauguma un termiņa nobīdes radītās izmaksas. Šīs izmaksas veido būvdarbu izmaksu pieauguma summa  2 585 243 euro  projekta vadības, būvuzraudzības un netiešās izmaksas 104 000 euro. (Nepieciešamo papildus finansējumu skatīt arī pielikuma Attēlā Nr.2)

Lai nodrošinātu Projekta īstenošanu, ir nepieciešams veikt izmaksu korekciju, kas kompensētu neplānotā izmaksu pieauguma apmēru. Plānots segt tikai iepriekš saprātīgi neparedzamā būvniecības izmaksu pieauguma apmēru, bez peļņas daļas (t.i., netiek paredzēts segt izmaksu pieaugumu iebūvējamajām iekārtām un mēbelēm vai tehnoloģiskajam aprīkojumam, bet tikai būvdarbiem (ieskaitot inženierkomunikācijas, zemes darbus, labiekārtojumu) un papildus radušajām būvlaukuma uzturēšanas izmaksām. Lai nodrošinātu, ka  ietekmi no neparedzētajiem apstākļiem neuzņemas tikai pasūtītājs, bet atbildība tiek dalīta starp līguma izpildītāju un pasūtītāju, no šīs summas ir paredzēts segt arī izdevumus par atsevišķiem papildu būvdarbiem, uz kuru nepieciešamību ir norādījis ēkas lietotājs (piemēram, ēkas dzesēšanas sistēmas uzlabojumiem un balss izziņošanas sistēmas papildinājumiem).

Iepriekš uzskaitītie neparedzētie apstākļi ir radījuši ne tikai finansiālu ietekmi, bet arī ietekmi uz projekta praktisko īstenošanu (piegāžu ķēžu problēmas, materiālu nepieejamība, darbaspēka trūkums, efektivitātes samazināšanās un dažāda veida dīkstāves), tādēļ ir prognozējams projekta īstenošanas kavējums. Paredzams, ka projekta īstenošana (t.i., ēkas nodošana lietotājam) ir iespējama līdz 2023.gada 30. aprīlim.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Balstoties uz faktisko atlikušo plānoto darbu apjomu un to īstenošanas periodu, Projekta īstenošanai 2022. gadā ir nepieciešams papildus piešķirt  4 332 073 euro, bet 2023.gadā 1 034 072 euro, pavisam kopā piešķirot finansējumu   5 569 243 euro apmērā.
Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.13.00 “Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem" ir pārdalīts finansējums no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve" 4 537 965 euro apmērā, t.sk. 2 880 000 euro 2021.gada  neizlietotā finansējuma Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai pārdale uz 2022.gadu.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu nepieciešamā papildus finansējuma piešķiršanu 2 689 243 euro apmērā Projekta turpināšanai 2022.gadā un 2023.gadā, plānots precizēt citiem VNĪ īstenotajiem projektiem nepieciešamā finansējuma apmēru un sadalījumu pa gadiem un veikt šādu finansējuma pārdali starp projektiem:

2022.gadā Projekta turpināšanai nepieciešams papildu finansējums 1 452 073 euro apmērā, ko plānots pārdalīt no šādiem pasākumiem:

1) Pārdalot  finansējumu 952 073 euro apmērā no valsts budžeta līdzekļiem, kas piešķirts Finanšu ministrijai 2022.gadam valsts ēku remontdarbu veikšanai atbilstoši Ministru kabineta 18.08.2020. sēdes Nr. 49 protokola 46. § 12.8. apakšpunktam.

2) Pārdalot finansējumu no Kultūras ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.07.00 "Nomas maksas VAS "Valsts nekustamie īpašumi" programmas "Mantojums-2018" ietvaros" 2022.gada 500 000 euro  apmērā ilgtermiņa saistību pasākumam “Ārzemju mākslas muzeja nomas maksa VAS “Valsts nekustamie īpašumi”, attiecīgi samazinot 2022.gada finansējumu par noteikto summu.
Attiecīgi ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 4. novembra rīkojumā Nr. 652 “Par ilgtermiņa saistībām Kultūras ministrijai nekustamā īpašuma Doma laukumā 6, Rīgā, nomas maksas izdevumu segšanai”, lai precizētu ilgtermiņa saistības.

Ņemot vērā, ka Projekta pabeigšanas termiņš tiek pagarināts līdz  2023.gada aprīlim, 2022.gadā netiks  izlietots Kultūras ministrijai budžetā piešķirtais  finansējums  valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Jaunais Rīgas teātris" pārcelšanās (no Miera ielas 58A, Rīgā, uz Lāčplēša ielu 25, Rīgā) izdevumu segšanai 30 552 euro apmērā. Piešķirto finansējumu plānots pārdalīt Finanšu ministrijas budžetā ilgtermiņa saistības pasākumam "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai", lai segtu ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves (tai skaitā tehnoloģiskā aprīkojuma iegādes un montāžas) 2022.gadā.

2023.gadam pārcelšanās (no Miera ielas 58A, Rīgā, uz Lāčplēša ielu 25, Rīgā) izdevumu segšanai 30 552 euro apmērā tiks pārdalīts finansējums no pasākuma valsts ēku remontdarbu veikšanai projektam "Infrastruktūras uzlabošana Brīvības bulvārī 36, Rīgā” piešķirtā finansējuma.

2023.gadā Projekta turpināšanai nepieciešams papildu finansējums  1 034 072 euro apmērā, ko plānots pārdalīt no šādiem pasākumiem:

1) Pārdalot finansējumu no Finanšu ministrijai budžeta apakšprogrammā 41.13.00 “Finansējums VAS “Valsts nekustamie īpašumi” īstenojamiem projektiem un pasākumiem” ilgtermiņa saistību pasākumam “Dotācija VAS “Valsts nekustamie īpašumi”” paredzēto  finansējumu Saeimas nama pārbūves un restaurācijas izdevumu segšanai valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” 2023.gadā  551 724 euro apmērā uz Finanšu ministrijas budžetā ilgtermiņa saistības pasākumam "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai", lai segtu ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves (tai skaitā tehnoloģiskā aprīkojuma iegādes un montāžas) 2023.gadā.
Attiecīgi ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. septembra rīkojuma Nr. 608 “Par valsts nekustamā īpašuma Jēkaba ielā 11, Rīgā, nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un finansējumu nekustamā īpašuma būvniecības projekta izdevumu segšanai”, lai precizētu ilgtermiņa saistības.

2) Pārdalot finansējumu 482 348 euro apmērā no valsts budžeta līdzekļiem, kas piešķirts Finanšu ministrijai 2023.gadam valsts ēku remontdarbu veikšanai atbilstoši Ministru kabineta 18.08.2020. sēdes Nr. 49 protokola 46. § 12.8. apakšpunktam.

Ievērojot iepriekš minēto, ir izstrādāts attiecīgais Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas  paredz:

- precizēt kopējas projekta izmaksas 2013- 2023.gadā, nosakot ka, 2013.–2023. gadā Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves kopējās izmaksas ir  37 281 134 euro;

- precizēt Finanšu ministrijas budžetā ilgtermiņa saistības pasākumam "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai", lai segtu ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves (tai skaitā tehnoloģiskā aprīkojuma iegādes un montāžas) apmēru, 2022.gadā paredzot finansējumu  16 794 598 euro apmērā, bet 2023.gadā 1 034 072 euro apmērā, kopējais apmērs2013.-2023. gadā ir 32 666 667 euro;

- precizēt, ka minētā finansējuma apmērā ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves darbu pabeigšana jānodrošina līdz 2023. gada 30. aprīlim, nosakot, ka plānotais nomas līguma sākuma termiņš ir 2023. gada 1. maijs;

- pārcelšanās (no Miera ielas 58A, Rīgā, uz Lāčplēša ielu 25, Rīgā) izdevumu segšana 30 552 euro apmērā pārcelta uz 2023.gadu.
 
Problēmas apraksts
Ievērojot Projekta pabeigšanas termiņa nobīdi - 2023.gada 30.aprīlis, mainās arī plānotais nomas līguma sākuma termiņš uz 2023. gada 1. maiju.

Rīkojuma Nr.231 3.1. apakšpunktā Kultūras ministrijai noteikts uzdevums paredzēt budžetā finansējumu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Jaunais Rīgas teātris"  ilgtermiņa saistības pasākumam "VSIA "Jaunais Rīgas teātris" ēkas Rīgā, Lāčplēša ielā 25, nomas maksa VAS "Valsts nekustamie īpašumi"", lai segtu nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 022 0070) Lāčplēša ielā 25, Rīgā, nomas maksu un papildu maksājumus valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2022. gadā 172 546 euro apmērā, bet 2023. gadā un turpmākajos gados 517 636 euro apmērā. Nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 022 0070) Lāčplēša ielā 25, Rīgā, kopējais plānotais nomas maksas un papildu maksājumu apmērs 2022. gadā ir 184 774 euro, bet 2023. gadā un turpmākajos gados 554 321 euro (tai skaitā no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem 2022. gadā 172 546 euro, bet 2023. gadā un turpmākajos gados 517 636 euro);
 
Risinājuma apraksts
Izstrādātais Rīkojuma projekts paredz jau šobrīd precizēt ilgtermiņa saistībām paredzēto finansējumu Kultūras ministrijas budžetā nekustamā īpašuma nomas maksas un papildu maksājumu segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2023. gadā 499 145 euro apmērā,  2024.-2027.gadā 748 718 euro, bet 2028.gadā 1 073 511 euro un turpmākajos gados 1 235 908 euro apmērā. Nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 022 0070) Lāčplēša ielā 25, Rīgā, kopējais plānotais nomas maksas un papildu maksājumu apmērs 2023. gadā ir 523 602 euro, 2024.-2027.gadā 785 403 euro, 2028.gadā 1 073 511  eiro, bet turpmākajos gados ir  1 235 908  euro (tai skaitā no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem 2023. gadā 499 145 euro, 2024.-2027.gadā 748 718 euro, 2028.gadā 1 073 511 euro, bet turpmākajos gados ir 1 235 908  euro)”.

Salīdzinot aktualizēto nomas maksas apmēru, kas gadā sastāda 785 403 euro ar Rīkojumā Nr.231 iepriekš noteikto nomas maksu, gada nomas maksas apmērs palielinājies par 231 082 euro gadā.

VNĪ aktualizētās nomas maksas apmērs,2023.gadā ir 499 145 euro apmērā (par astoņiem mēnešiem, pamatojoties uz to, ka noma stāsies spēkā no 2023.gada 1.maija), 2024.-2027.gadā 748 718 euro (papildus nepieciešamais finansējums 231 082 euro gadā),  2028.gadā 1 073 511 euro (papildus nepieciešamais finansējums 555 875 euro gadā), bet turpmākajos gados 1 235 908 euro (papildus nepieciešamais finansējums 718 272 euro gadā)apmērā (detalizēts aktualizētās nomas maksas aprēķins norādīts Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā).


Papildu finansējuma nepieciešamība nomas maksas izdevumu segšanai skaidrojama ar šādiem faktoriem:

1) 2023.gadā nomas maksas pieaugums veidojas galvenokārt divās komponentēs – N- izdevumi kārtējiem/kapitālajiem remontdarbiem un A- īpašuma apsaimniekošanas izmaksās.
Apsaimniekošanas izmaksām gadā starpība ir 46 810  euro pret sākotnēji provizoriski noteiktajām izmaksām atšķirības skaidrojamas ar to, ka tobrīd vēl nebija pilnīgi skaidri visi ēkas risinājumi un tika veiktas izmaiņas projektā,  pamatojoties uz to, nebija iespējams noteikt precīzu apsaimniekošanas maksu, tai skaitā nekustamā īpašuma inženiersistēmu apkalpošanas izmaksas, jo sistēmu risinājumi projekta realizācijas laikā tika precizēti. Pēc iepirkuma rezultātu un aktuālo uzturēšanas līgumu cenu piedāvājumu apkopošanas, ir veikta nomas maksas aktualizācija, kā to paredz Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra rīkojums Nr. 685 " Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. aprīļa rīkojumā Nr. 231 "Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai", kura rīkojuma 5.1. punktā noteikts sekojošais, ka Kultūras ministrijai pēc šā rīkojuma 4.3. apakšpunktā minētā uzdevuma izpildes sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā tiesību akta projektu par šā rīkojuma 3.1. apakšpunktā minēto izdevumu precizēšanu. Ja izdevumu segšanai nepieciešams papildu finansējums, attiecīgo Ministru kabineta rīkojuma projektu iesniedz ikgadējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara sagatavošanas procesā".

2) N-izdevumi kārtējiem/kapitālieguldījumiem remontdarbiem starpība ir 555 616 euro gadā. MK rīkojumā Nr. 231 tika rēķināts, piemērojot likmi Ēkai 0,76 % no atjaunošanas vērtības, savukārt aktualizētajā nomas maksas aprēķinā piemērota likme 2,16%. N  – komponentes aprēķināšanas kārtību, kas nepieciešami nekustamā īpašuma uzturēšanai un nav iekļauti A komponentē, nosaka Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumi Nr. 97 “Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr.97).

Sākotnēji nomas maksa (t.sk. N komponente) tika aprēķināta atbilstoši tobrīd spēkā esošajam regulējumam (Ministru kabineta 2010.gada 8.jūnija noteikumi Nr.515 “Noteikumi par publiskas personas mantas iznomāšanas kārtību, nomas maksas noteikšanas metodiku un nomas līguma tipveida nosacījumiem”), taču ar MK noteikumiem Nr.97 precizēta attiecīgās komponentes aprēķināšanas kārtība, proti,  minētos izdevumus var noteikt, sastādot nepieciešamo uzturēšanas izmaksu plānu ēkas dzīves ciklā, ņemot vērā ēkas un neatdalāmo tehnisko iekārtu faktisko tehnisko stāvokli vai arī atbilstoši iznomātāja noteiktajai izdevumu aprēķināšanas kārtībai. Tie nedrīkst pārsniegt 2,5 procentus no attiecīgā nekustamā īpašuma ēkas atjaunošanas vērtības gadā.

Pamatojoties uz MK noteikumiem Nr. 97 un VNĪ valdes apstiprināto kārtību "NĪ atjaunošanas vērtības noteikšana" (KVS K -143/1, apstiprināta ar VNĪ valdes 2020.gada 30.jūnija protokollēmumu Nr. VPL-20/33-11.1.) ir noteikta vienota Ēkas atjaunošanas vērtības aprēķināšana VNĪ īpašumos un pārvaldībā esošajos objektos.  Rīkojumā Nr.231 izdevumi plānotajiem kārtējiem vai kapitālajiem remontiem tika aprēķināti pēc ēkas kapitalitātes grupas,  ņemot vērā sagaidāmo ēkas kalpošanas ilgumu un vērtību pēc ieguldījumu veikšanas. Aktualizētajā aprēķinā uzkrājumi tiek rēķināti atbilstoši VNĪ valdes apstiprinātajai "Remontdarbu investīciju plāna aprēķināšanas kārtība"(KVS-K143/1, apstiprināta ar VNĪ valdes sēdes 2020.gada 30.jūnija  protokollēmumu Nr.VPL-20/33-11.1.), pēc RIP metodes (RIP - aprēķinu metode nekustamo īpašumu uzturēšanas izmaksām, nosakot nepieciešamo izdevumu apjomu plānotajiem remontdarbiem un būvdarbiem gadā vai ēkas dzīves ciklā. RIP izmaksas nomas maksā piemēro ne vairāk kā 2,5% no attiecīgā nekustamā īpašuma būvju atjaunošanas vērtības gadā).

Atbilstoši VNĪ sniegtajai informācijai minētā metode tiek piemērota, lai nodrošinātu ilgtermiņā finanšu līdzekļus pietiekošā apmērā, lai  nodrošinātu ēkas ilgmūžību un realizētu ilgtermiņa plānus, veicot atjaunošanas darbus, kad kāda no konstrukcijām, apdarēm vai inženiersistēmām būs nolietota. Šī metodika ir vērsta uz efektīvu īpašuma pārvaldīšanu ilgtermiņā.

Pēc jaunās metodikas N- komponentes starpība salīdzinājumā ar vēsturisko aprēķinu pieaug gandrīz par četrām reizēm, tāpēc  VNĪ valde pieņēma lēmumu un 2022.gada  24.maija sēdē tiks apstiprināts jautājums par jaunās nomas maksas aprēķinā piemēroto N-komponentes likmi 2,16 % apmērā, kas kopā gadā veido 805 273 euro, samazināt par 50% uz pieciem gadiem, pamatojoties uz to, ka šajā laika periodā īpašumā būs būvniecības garantijas periods.

No 2023.gada 1.maija līdz 2028.gada 30.aprīlim N – komponente samazināta uz pusi, kas veido uzkrājuma apmēru  402 636 euro jeb pieaugumu jau pie esošā rīkojuma Nr.232 par 152 979,44 euro gadā. No 2028.gada 1.maija stāsies spēkā pilna nomas maksa ar N- komponenti jeb bez 50|% samazinājuma, kas savukārt veido uzkrājuma apmēru 805 273 euro gadā un pieaugumu 555 616  euro gadā.

Lai risinātu nepieciešamā papildus finansējuma piešķiršanu nomas maksas un papildu maksājumu segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi” no 2023.gada un turpmāk izstrādātājā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā tiek paredzēts Kultūras ministrijai uzdevums - 2023.gada valsts budžeta projekta sagatavošanas procesā un turpmāk - kārtējā gada valsts budžeta sagatavošanas procesā iesniegt priekšlikumus bāzes izdevumu precizēšanai, paredzot finansējumu valsts budžeta programmas 22.00.00 „Kultūras projekti un investīcijas” valsts budžeta apakšprogrammas 22.07.00 „Nomas maksa VAS „Valsts nekustamie īpašumi” programmas „Mantojums-2018” ilgtermiņa saistību pasākumam „ VSIA "Jaunais Rīgas teātris" ēkas Rīgā, Lāčplēša ielā 25, nomas maksas un papildu maksājumu segšanai VAS "Valsts nekustamie īpašumi” 2023.gadā 499 145 euro apmērā, 2024.-2027.gadā 748 718 euro, bet 2028.gadā 1 073 511 euro un turpmākajos gados  1 235 908 euro apmērā.

Lai nodrošinātu finansējuma pārdali 2022. gadā 703 098 euro apmērā starp Kultūras ministrijas un Finanšu ministrijas budžeta programmām ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali”, kas Ministru kabinetā skatāms vienlaikus ar šo Rīkojuma projektu, un  kas paredz atbalstīt apropriācijas pārdali no Kultūras ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.07.00 "Nomas maksas VAS "Valsts nekustamie īpašumi" programmas "Mantojums-2018" ietvaros" 672 546 euro apmērā  un no  Kultūras ministrijas budžeta programmas 19.00.00 „Profesionālā māksla” apakšprogrammas 19.07.00 „Mākslas un literatūra” 30 552 euro apmērā uz Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammu 41.13.00 “Finansējums VAS “Valsts nekustamie īpašumi” īstenojamiem projektiem un pasākumiem” ilgtermiņa saistību pasākumam “Dotācija VAS “Valsts nekustamie īpašumi”, Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai", lai segtu ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves (tai skaitā tehnoloģiskā aprīkojuma iegādes un montāžas) izdevumus valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2022. gadā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
12 462 525
0
517 636
0
517 636
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
12 462 525
0
517 636
0
517 636
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
12 462 525
4 332 073
517 636
1 046 133
517 636
231 082
231 082
2.1. valsts pamatbudžets
12 462 525
4 332 073
517 636
1 046 133
517 636
231 082
231 082
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 332 073
0
-1 046 133
0
-231 082
-231 082
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 332 073
0
-1 046 133
0
-231 082
-231 082
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 332 073
0
1 046 133
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
-231 082
-231 082
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
-231 082
-231 082
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadā Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.13.00 “"Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem" pasākumam ”Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai”. 2 880 000 euro ir pārdalīti no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve".

Pasākumam tiek palielināts finansējums 2022.gadam un 2023.gadam:
2022.gadā 1 655 171 euro, t.sk.:

1) Papildus finansējums projekta realizēšanai:
- 952 073 euro apmērā no pasākuma“Dotācija ēku Brīvības bulvārī  36, Rīgā un Smilšu ielā 1, Rīgā atjaunošanai un uzlabošanai”,
- 500 000 euro apmērā no Kultūras ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.07.00 "Nomas maksas VAS "Valsts nekustamie īpašumi" programmas "Mantojums-2018" ietvaros" no ilgtermiņa saistību pasākuma “Ārzemju mākslas muzeja nomas maksa VAS “Valsts nekustamie īpašumi”.

2) Pārdale projekta piešķirtā finansējuma ietvaros:
- 30 552 euro apmērā no Kultūras ministrijas budžeta programmas 19.00.00 „Profesionālā māksla” apakšprogrammas 19.07.00 „Mākslas un literatūra” finansējuma pārcelšanās no Miera ielas 58A, Rīgā, uz Lāčplēša ielu 25, Rīgā) izdevumu segšanai.
-172 546 euro apmērā no Kultūras ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.07.00 „Nomas maksa VAS „Valsts nekustamie īpašumi” programmas „Mantojums-2018” ietveros no  ilgtermiņa saistību pasākuma  "VSIA "Jaunais Rīgas teātris" ēkas Rīgā, Lāčplēša ielā 25, nomas maksas un papildu maksājumu segšanai VAS "Valsts nekustamie īpašumi”.
2023.gadā 1 034 072 euro, t.sk.:
- 551 724 euro apmērā no ilgtermiņa saistību pasākuma “Dotācija VAS “Valsts nekustamie īpašumi”” nekustamā īpašuma Jēkaba ielā 11, Rīgā, sastāvā esošās būves pārbūves un restaurācijas darbiem”,
- 482 348 euro apmērā no pasākuma “Dotācija ēku Brīvības bulvārī  36, Rīgā un Smilšu ielā 1, Rīgā atjaunošanai un uzlabošanai”
Kultūras ministrijai 2023.gadam tiek samazināts plānotais finansējums nomas maksas izdevumu segšanai 18 491 euro apmērā, bet vienlaikus tiek palielināts finansējums pārcelšanās (no Miera ielas 58A, Rīgā, uz Lāčplēša ielu 25, Rīgā) izdevumu segšanai 30 552 euro apmērā, kas tiks pārdalīts no Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.13.00 “"Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem" pasākuma “Dotācija ēku Brīvības bulvārī  36, Rīgā un Smilšu ielā 1, Rīgā atjaunošanai un uzlabošanai”.
Anotācijas pielikumā skatīt precizēto naudas plūsmi sadalījumā pa gadiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Kultūras ministrijai iesniegt priekšlikumus bāzes izdevumu precizēšanai likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā, valsts budžeta programmas 22.00.00 „Kultūras projekti un investīcijas” valsts budžeta apakšprogrammas 22.07.00 „Nomas maksa VAS „Valsts nekustamie īpašumi” programmas „Mantojums-2018” ilgtermiņa saistību pasākumam „ VSIA "Jaunais Rīgas teātris" ēkas Rīgā, Lāčplēša ielā 25, nomas maksas un papildu maksājumu segšanai VAS "Valsts nekustamie īpašumi” samazinot finansējumu 2023.gadā 18 491 euro apmērā un palielinot finansējumu  2024.-2027.gadā 231 082 euro apmērā, 2028.gadā 555 875 euro un turpmākajos gados 718 271  euro apmērā.
Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. aprīļa rīkojumā “Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (22-TA-1543) Ministru kabinetā skatāms vienlaikus ar  šādiem izstrādātajiem projektiem:
- Ministru kabineta rīkojuma projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojumā Nr. 267 "Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai" (22-TA-1542)
- Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 1.septembra rīkojumā Nr. 608 “Par valsts nekustamā īpašuma Jēkaba ielā 11, Rīgā, nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un finansējumu nekustamā īpašuma būvniecības projekta izdevumu segšanai” (22-TA-1551)
-  Ministru kabineta  rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali” (22-TA-1559)
- Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 4. novembra rīkojumā Nr. 652 “Par ilgtermiņa saistībām Kultūras ministrijai nekustamā īpašuma Doma laukumā 6, Rīgā, nomas maksas izdevumu segšanai” (22-TA-1554)
- Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 13.februāra rīkojumā Nr.70 “Par finansējuma piešķiršanu ēku Miera ielā 58A, Rīgā, būvniecības, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (22-TA-1557)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību aktu izpildi nodrošinās Finanšu ministrija, Kultūras ministrija un valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Nomas maksas samazinājums
2. pielikums
Nosaukums
Pilnā nomas maksa no 2028.gada
3. pielikums
Nosaukums
Naudas plūsma pa gadiem, izmaksu grafiks un statistika par cenu pieaugumu