Anotācija

23-TA-941: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumos Nr. 255 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā kompensāciju par fitosanitāro pasākumu izpildi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Augu aizsardzības likuma 5. panta 18. punkts.
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk – regula 2022/2472)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumos Nr. 255 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā kompensāciju par fitosanitāro pasākumu izpildi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ieviest spēkā stājušās regulas 2022/2472 prasības un izdarīt nepieciešamās atsauces uz tās normām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2021. gada 20. aprīļa noteikumi Nr. 255 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā kompensāciju par fitosanitāro pasākumu izpildi" (turpmāk – noteikumi Nr. 255), kuros ir atsauces uz spēku zaudējušu Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regulu (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (turpmāk – regula  Nr. 702/2014). Datu glabāšanas pienākums attiecināts uz iestādi un pamatots ar regulu Nr. 702/2014. Saņemtās kompensācijas atmaksāšanas kārtība noteikta saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 255 tiesību normas ir iekļautas, pamatojoties uz regulu Nr. 702/2014, kura no 2022. gada 31. decembra ir zaudējusi spēku. 2023. gada 1. janvārī stājās spēkā regula 2022/2472. Lai nerastos pārpratumi par kārtību, kādā piešķir un izmaksā kompensāciju par fitosanitāro pasākumu izpildi, ir jāprecizē noteikumi Nr.255, ietverot atsauces uz regulu 2022/2472.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 255 atsauces uz spēku zaudējušo regulu aizstātas ar atsaucēm uz regulu 2022/2472 (noteikumu projekta 1. - 6., 8. un 9. punkts).
Problēmas apraksts
Ja atbalstu piešķir atbilstoši Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulai (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – regula Nr. 1408/2013), nav nepieciešams vērtēt, vai atbalsta pretendents ir nonācis grūtībās, jo minētā regula neparedz šādu prasību. Ja atbalstu piešķir atbilstoši regulai 2022/2472, ir jāvērtē personas atbilstība šīs regulas 2. panta 59. punktā minētajai definīcijai "grūtībās nonācis uzņēmums". Ja persona atbilst regulas 2. panta 59. punktā minētajai definīcijai, atbalstu nedrīkst piešķirt, ja vien netiek kompensētas augiem kaitīgo organismu profilakses, kontroles un izskaušanas izmaksas, kā arī augiem kaitīgo organismu nodarītu kaitējumu, kas izriet no konkrētās problēmas risinājuma aprakstā sniegtā skaidrojuma un regulas 2022/2472 1. panta 5. punkta "h" apakšpunkta "ii" apakšpunkta.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 255 4. punkts papildināts ar 4.6. apakšpunktu, paredzot, ka  kompensāciju nesaņem regulas 2022/2472 2. panta 59. punktā minētā grūtībās nonākusī persona, izņemot gadījumos, kas noteikti regulas 2022/2472 1. panta 5. punkta "c" apakšpunkta un "h" apakšpunkta "ii" apakšpunktā (noteikumu projekta 3. punkts).
Problēmas apraksts
Saskaņā ar regulas 2022/2472 13. pantu un regulas Nr. 1408/2013 6. panta 4. punktu dalībvalsts kārto detalizētu uzskaiti ar informāciju un apliecinošiem dokumentiem, kas vajadzīgi, lai konstatētu, vai visi abu regulu nosacījumi ir ievēroti. Lai nodrošinātu uzraudzību un kontroli pār piešķirto atbalstu, personām arī ir jāglabā informācija par piešķirto atbalstu 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
Risinājuma apraksts
Lai panāktu atbilstību regulas 2022/2472 un regulas Nr. 1408/2013 prasībām, noteikumi Nr. 255 papildināti ar 14.1 punktu, nosakot, ka informāciju par izmaksāto kompensāciju de minimis atbalsta veidā persona glabā 10 gadus no kompensācijas piešķiršanas dienas saskaņā regulas Nr. 1408/2013 6. panta 4. punktu. Lēmumu par piešķirto kompensāciju saskaņā ar regulu 2022/2472 persona glabā 10 gadus no kompensācijas piešķiršanas dienas saskaņā ar regulas 2022/2472 13. pantu (noteikumu projekta 6. punkts).
Problēmas apraksts
Regulas 2022/2472 7. panta 3. punktā noteikts, ka par samaksāto pievienotās vērtības nodokli (turpmāk – PVN) atbalstu saņemt nevar, izņemot gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar valsts tiesību aktiem par PVN.
Risinājuma apraksts
Lai panāktu atbilstību regulas 2022/2472 prasībām, noteikumi Nr. 255 papildināti ar 14.2 punktu, nosakot, ka noteikumos Nr. 255 paredzētās kompensācijas attaisnotajos izdevumos iekļauj pievienotās vērtības nodokli, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta (noteikumu projekta 7. punkts).
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 255 16. punktā noteikta kārtība, kādā persona atmaksā Lauku atbalsta dienestam visu nelikumīgi saņemto kompensāciju kopā ar procentiem, ievērojot Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulā (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai noteikto. Ievērojot Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu, ir jāprecizē kārtība, kādā atgūstams neatbilstošs komercdarbības atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar de minimis regulu Nr. 1408/2013, un nelikumīgs komercdarbības atbalsta saskaņā ar regulu 2022/2472, tāpat kā tas noteikts citos valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību regulējošajos normatīvajos aktos.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 255 16. punkts precizēts,lai noteiktu, ka  persona atmaksā Lauku atbalsta dienestam kompensācijas summu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu: ja ir pārkāptas regulas 2022/2472 prasības – saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu; ja pārkāptas regulas Nr. 1408/2013 prasības – visu atbalsta pasākumā saņemto komercdarbības atbalstu (noteikumu projekta 8. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz jebkuru personu, ja tās īpašumā (valdījumā) esošā teritorijā konstatēts augu karantīnas organisms, kura apkarošanai un izplatības ierobežošanai īstenoti fitosanitārie pasākumi.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz jebkuru personu, ja tās īpašumā (valdījumā) esošā teritorijā konstatēts augu karantīnas organisms, kura apkarošanai un izplatības ierobežošanai īstenoti fitosanitārie pasākumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu.
Apraksts
No 2023. gada 1. janvāra piemērojama regula 2022/2472.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/2472 26. pants
Noteikumu projekta 1. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
 Regulas 2022/2472 I pielikums
Noteikumu projekta 2. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 3.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 3. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 4.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 1. panta 5. punkta "c" apakšpunkta un "h" apakšpunkta "ii" apakšpunkts un 2. panta 59. punkts
Noteikumu projekta 3. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 4.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 8. panta 3., 4. un 7. punkts
Noteikumu projekta 4. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunkts un 3. punkts
Noteikumu projekta 5. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 13.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 13. pants
Noteikumu projekta 5. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 13.2. apakšpunkts un 6. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 14.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 7. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 7. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255  14.2 punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
 Regula 2022/2472
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 16.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 un 63. panta 4. punkts un 64. pants
Noteikumu projekta 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punkta "a", "b" un "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 3. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 4.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1408/2013 6. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 6. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 14.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
 Regula Nr. 1408/2013
Noteikumu projekta 8. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 16.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr. 1408/2013 7. panta 4. punkts un 8. pants
Noteikumu projekta 9. punktā izteiktais noteikumu Nr. 255 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/2258179a-4b6a-4f0e-a213-a8af6cc987ea

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par sabiedrības līdzdalībai nodoto projektu iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi