Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
24-TA-3001: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par apmaksātu veselības aprūpi Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts “Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieks saņem apmaksātu veselības aprūpi” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir sagatavots pamatojoties uz MK 2024.gada 20.janvāra rīkojuma Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” pasākumu Nr. 29.13. nodrošināta paātrināta valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšana Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (turpmāk – NMPD) darbiniekiem.
MK 2024.gada 19.septembra informatīvā ziņojuma "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam" (TA-2265) (prot.Nr.38 2.§ 2.punkts) 1. un 2. pielikumā ietvertos prioritāros pasākumus 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam, tai skaitā priekšlikumus resursu pārdalei.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt paātrinātu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu NMPD darbiniekiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk – Atlīdzības likums) 39.panta pirmo daļu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, valsts drošības iestāžu amatpersonām (darbiniekiem), neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem, karavīriem un valsts aizsardzības dienesta karavīriem ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi. Apmaksātās veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un neapmaksājamos izdevumus nosaka MK.

Šobrīd ir spēkā MK 2010. gada 21. jūnija noteikumi Nr.563 “Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki saņem apmaksātu veselības aprūpi”, kas nosaka kārtību, kādā NMPD darbiniekiem ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi, apmaksātās veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un neapmaksājamos izdevumus.
Saskaņā ar spēkā esošajiem MK 2010.gada 21.jūnija noteikumiem Nr.563 “Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki saņem apmaksātu veselības aprūpi” apmaksāta veselības aprūpe NMPD darbiniekiem ietver tikai:
1. apmaksātu pacienta līdzmaksājumu;
2. apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus un izmeklējumus, kas nepieciešami atzinuma sniegšanai par darbinieka veselības stāvokli obligātās veselības pārbaudes ietvaros;
3. apmaksātu vakcināciju pret vakcīnregulējamām slimībām, ar kurām darbiniekam iespējams inficēties, pildot darba pienākumus (piemēram, ērču encefalīts un B hepatīts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iepriekš minētais apmaksātais veselības aprūpes klāsts ir nepietiekams un pilnībā nesasniedz Atlīdzības likuma 39.panta pirmās daļas mērķi. Šādā situācijā NMPD darbinieki ir gan nevienlīdzīgākā situācijā ar citām amatu grupām, kas ir minētas Atlīdzības likuma 39.panta pirmajā daļā un kam ir paredzēts daudz plašāks apmaksātas veselības aprūpes klāsts (piemēram, papildus apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi, kuri netiek apmaksāti no valsts budžeta, plānveida ķirurģiskās operācijas un ar tām tieši saistītos ārstniecības iestādes sniegtos pakalpojumus, ja ķirurģiskā operācija saistīta ar nelaimes gadījumu darbā un ja izdevumus nesedz atbilstoši likumam "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām vai trauma, vai slimība ierobežo amatpersonas fiziskās spējas pildīt dienesta pienākumus, zobārstniecība un zobu higiēnas pakalpojumi, apmaksāta tādu ārstniecības personas izrakstītu medikamentu iegāde, kuri iekļauti Latvijas Republikas zāļu reģistrā, kā arī ārstniecības personas izrakstītu aptiekā gatavojamo zāļu (ekstemporālās zāļu formas) iegāde u.c.), gan arī pilnībā nesasniedz likumā dotā deleģējuma mērķi, jo NMPD darbinieki, lai arī ir to amatu kategorijā, kam ir paredzēta apmaksāta veselības aprūpe, faktiski veselības aprūpes pakalpojumus (izmeklējumi, ārsta speciālista konsultācija u.c.) saņem vispārējā kārtībā vai apmaksā tos no saviem personīgajiem līdzekļiem. NMPD darbiniekam, kurš ir tieši iesaistīts neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā, nav paredzēta veselības apdrošināšana, jo atbilstoši Atlīdzības likuma 37.panta pirmajai daļai valsts un pašvaldību institūcijas neapdrošina to amatpersonu (darbinieku) veselību, kurām šajā likumā noteikta apmaksāta veselības aprūpe. Turklāt citas ārstniecības iestādes, kas nav valsts pārvaldes iestādes un nav pakļautas Atlīdzības likuma normām, pamatā saviem darbiniekiem nodrošina veselības apdrošināšanas polises. Līdz ar to veidojas situācija, ka NMPD darbinieki, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā, ir to amatu kategorijā, kam ir tiesības uz valsts apmaksātu veselības aprūpi, bet faktiski savlaicīga, apmaksāta veselības aprūpe netiek nodrošināta.
Minētā situācija rada apstākļus, ka NMPD darbinieki nevar visīsākajos termiņos atgriezties pie darba pienākumu izpildes, jo ne vienmēr kādas saslimšanas gadījumā ir iespēja uzsākt savlaicīgas izmeklēšanas un ārstēšanu. Teju 94% NMPD darbinieku ir tieši iesaistīti pirmsslimnīcas etapa neatliekamās medicīniskās palīdzības  nodrošināšanā. Lielākai daļai no darbiniekiem darba vide un darba pienākumi ir saistīti ar paaugstinātu risku darbinieku veselībai un pat dzīvībai. Nakts darbs, darba piespiedu pozas, palīdzības sniegšana operatīvajā medicīniskajā transportlīdzeklī (vibrācija un skaņu signāla troksnis), smagumu celšana (cietušo un medicīniskās aparatūras pārvietošana), pastāvīga saskarsme ar dzīvības un nāves jautājumiem, meteoroloģiskie faktori, nelabvēlīgā sociālā vide, darba operativitāte un pastāvīga darba intensitāte rada ietekmi uz darbinieku fizisko un psihoemocionālo veselību.  Ņemot vērā NMPD būtiskās sabiedriskās funkcijas izpildi – nodrošināt pirmsslimnīcas neatliekamo medicīnisko palīdzību pacientam dzīvībai un veselības bīstamos stāvokļos ikdienā un ārkārtējās situācijās, ir nepieciešams veikt izmaiņas normatīvajos aktos, lai nodrošinātu paātrinātu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu  NMPD darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā un pēc būtības izpildītu Atlīdzības likuma 39.panta pirmajā daļā ietverto deleģējumu.
Minētās problēmas risinājums tika uzsākts jau 2019.gadā, taču Covid - 19 pandēmijas apstākļos nebija iespējams šo problēmu risināt, ņemot vērā jautājumu prioritāti. Šobrīd jautājums ir aktualizēts un nepieciešams tā steidzams risinājums.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu paātrinātu veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu NMPD darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā, nepieciešams veikt izmaiņas MK 2010. gada 21. jūnija noteikumus Nr.563 “Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki saņem apmaksātu veselības aprūpi” un papildināt tos ar jauniem veselības aprūpes pakalpojumiem, kuru izmaksas NMPD kompensēs atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Ņemot vērā grozījumu apjomu, noteikumi izdodami jaunā redakcijā.
Noteikumu projektā papildināts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāsts, kas būtu svarīgi, lai darbinieks pēc iespējas ātrāk saņemtu tam nepieciešamo veselības aprūpi, uzsāktu ārstēšanos un atgrieztos darbā. t.i. ārstu – speciālistu konsultācijas un manipulācijas, laboratoriskos un diagnostiskos izmeklējumus, fizikālās terapijas procedūras, ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus, zobārstniecības un zobu higiēnas pakalpojumus un ārstēšanās dienas un diennakts stacionārā. Noteikumu projektā paredzēts, ka šos papildus iekļautos veselības aprūpes pakalpojumus NMPD apmaksās, kompensējot darbiniekam izdevumus ne vairāk kā 750 euro apmērā kalendāra gadā katram darbiniekam .
Apmaksāta veselības aprūpe būs pieejama tiem  NMPD darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā un kuriem  būs beidzies pārbaudes laiks.
Izdevumus, kas saistīti ar valsts budžeta apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu līdzmaksājumiem, tāpat kā līdz šim segs, Nacionālais veselības dienests no veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem atbilstoši normatīvajiem aktiem par līdzfinansējuma apmēru, pamatojoties uz līgumiem, kas noslēgti ar ārstniecības iestādēm.
Savukārt izdevumus par Noteikumu projekta  2.1. – 2.8. apakšpunktā minētajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, ja tie saņemti ārstniecības iestāžu reģistrā reģistrētā ārstniecības iestādē kompensēs NMPD atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Šo noteikumu 2.1. – 2.8. apakšpunktā minētos veselības aprūpes pakalpojumus Dienests kompensēs  Darbiniekam ne vairāk kā 750 euro apmērā kalendāra gadā.
Noteikumu projekta 10.punkts nosaka veselības aprūpes pakalpojumus un izdevumus, kas netiek kompensēti no valsts budžeta līdzekļiem, t.i. ārstniecība, kurā izmantotas netradicionālās, tai skaitā komplementārās medicīnas metodes (izņemot manuālā terapija), kosmetoloģiskie pakalpojumi un estētiskās zobārstniecības pakalpojumi, estētiski ķirurģiskās operācijas, aborti (izņemot aborti medicīnisku indikāciju dēļ), seksoloģiskā ārstniecība, dzimuma maiņa un androloga pakalpojumi, cilmes šūnu bankas un dzimumšūnu bankas pakalpojumi, medicīniskā apaugļošana, ģenētika un ar to saistītie izmeklējumi (izņemot pacienta līdzmaksājumi), maksas dzemdību palīdzība, orgānu vai audu transplantācija, mākslas terapijas, uztura speciālista, reitterapijas, logopēda pakalpojumi (izņemot multiprofesionālas komandas ietvaros sniegtie medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumi), alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu noteikšana, ortodontija un ar to saistītie pakalpojumi, zobu protezēšana un ar to saistītie pakalpojumi, paaugstināts apkalpošanas līmenis un individuālā aprūpe.
Ar noteikumu projektu paredzēts, ka NMPD veiks kompensējamo veselības aprūpes pakalpojumu administrēšanu, t.i. darbinieka iesniegto dokumentu atbilstības izvērtējumu noteikumu projektā kompensējamo pakalpojumu klāstam un kompensējamās summas apmēra kontroli.
Paredzēts, ka veselības aprūpes pakalpojumu kompensācijas saņemšanai darbinieks iesniegs NMPD iesniegumu par kompensācijas piešķiršanu, norādot darbinieka vārdu, uzvārdu un personas kodu, veiktos maksājumus apliecinošus attaisnojuma dokumentus, kuros norādīts darbinieka vārds, uzvārds, personas kods un kuri noformēti atbilstoši Grāmatvedības likumam, kā arī dokumentus, kas apliecina veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanu, ja tie neizriet no maksājumus apliecinošiem attaisnojuma dokumentiem. Vienlaikus, ņemot vērā, ka NMPD darbinieki nereti ir nodarbināti vairākās darba vietās, lai efektīvi izlietotu valsts budžeta līdzekļus plānots, ka darbinieks piesakoties kompensācijas piešķiršanai NMPD, sniegs apliecinājumu, ka veselības aprūpes pakalpojuma maksājumu apliecinošais dokuments nav un netiks iesniegts kompensācijas piešķiršanai citā iestādē vai uzņēmumā, ar kuru darbiniekam ir nodibinātas darba tiesiskās attiecības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ar noteikumu projektu paredzēts atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumus Nr. 563 "Kārtība, kādā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki saņem apmaksātu veselības aprūpi" (Latvijas Vēstnesis, 2010, Nr. 101; 2013, Nr. 80).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kuras ir nodarbinātas vai plāno uzsākt darba tiesiskās attiecības NMPD amatos, kas ir tieši saistīti ar neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanu.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz tām fiziskajām personām, kuras ir nodarbinātas vai nākotnē vēlēsies uzsākt darba tiesiskās attiecības NMPD amatos, kas ir tieši saistīti ar neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanu. Iespējams, ka nodrošināta paātrināta veselības aprūpes pakalpojumu saņemšana NMPD darbiniekiem var būt motivējoša arī darbiniekiem, kuri iepriekš ir strādājuši NMPD un izskata iespēju atgriezties.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas, kuras ir nodarbinātas vai plāno uzsākt darba tiesiskās attiecības NMPD amatos, kas ir tieši saistīti ar neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanu.
palielinās
Vērtības nozīme:
0,25
15 min
2 892
darbinieki
1
Iesnieguma iesniegšanas reižu skaits
723,00
Aprēķins attiecās uz noteikumu projekta 7. punktu. Patērētais laiks vienam iesniegumam ir provizoriski 15 minūtes, ņemot vērā NMPD darbinieku skaitu, datora lietošanas iemaņu līmeni un IT tehnoloģiju pieejamību. Lai atspoguļotu administratīvo slogu, ņemot vērā, ka subjektu skaits un biežums nav paredzams un dati nav pieejami norādām, ka katrs darbinieks vismaz reizi gadā saņems noteikumos paredzēto pakalpojumu.
Kopā
723,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas, kuras ir nodarbinātas vai plāno uzsākt darba tiesiskās attiecības NMPD amatos, kas ir tieši saistīti ar neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanu.
palielinās
Vērtības nozīme:
2,60
Saskaņā ar CSP datiem veselības aprūpes vidējā darba samaksa bruto 2024. gadā bija 1772 euro. Stundas likme- 1772/168=10,5. Kā rezultātā 15 minūšu likme ir 2,6 euro.
2 892
darbinieki
1
Iesnieguma iesniegšanas reižu skaits
7 519,20
Aprēķins attiecās uz noteikumu projekta 8. punktu. Patērētais laiks vienam iesniegumam ir provizoriski 15 minūtes, ņemot vērā NMPD darbinieku skaitu, datora lietošanas iemaņu līmeni un IT tehnoloģiju pieejamību. Lai atspoguļotu administratīvo slogu, ņemot vērā, ka subjektu skaits un biežums nav paredzams un dati nav pieejami norādām, ka katrs darbinieks vismaz reizi gadā saņems noteikumos paredzēto pakalpojumu. Izmantojam stundu samaksas likmi, jo iesnieguma iesniegšana ir paredzēta elektroniski.
Kopā
7 519,20

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 169 000
0
2 169 000
0
2 169 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 169 000
0
2 169 000
0
2 169 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 169 000
0
2 169 000
0
2 169 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 169 000
0
2 169 000
0
2 169 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Noteikumu projektā iekļautā pasākuma īstenošanai papildus ir nepieciešams valsts budžeta finansējums  2 169 000 euro apmērā, lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojuma kompensāciju 2 892 NMPD darbiniekiem, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā  (indikatīvi 2 892 * 750 euro = 2 169 000 euro).
Kopumā Noteikumu projekta ietvaros tiks nodrošināta  NMPD darbinieku, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā  kompensācija par veselības aprūpes pakalpojumiem, vakcināciju un OVP.
Kopējais finansējums Noteikumu projektā iekļauta pasākuma īstenošanai veido 2 169 000 euro apmērā, tai skaitā finansējums 2 092 500 euro (2 790 * 750 = 2 092 500 euro) apmērā Noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai paredzēts prioritārā pasākuma ietvaros “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pamatfunkciju stiprināšana, tai skaitā gatavībai ārkārtas gadījumos” ietvaros, kas iekļauts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”, kā arī VM budžeta apakšprogrammā 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” plānotais 76 500 (102 * 750 = 76 500) euro apmērā, kas sākotnēji bija paredzēts OVP un vakcinācijai.  
750 euro kompensācijā tiks iekļauti Noteikumu projekta 2.1.-2.8.apakšpunktā norādīti veselības aprūpes pakalpojumi.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi 2 169 000 euro apmērā tiks veikti Veselības ministrijas (Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta) budžeta apakšprogrammas 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” ietvaros.
Noteikumu projekts  neattiecas uz 511 NMPD darbiniekiem, kuri nav tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā.  NMPD kā veselības nozares institūcija ir civilās aizsardzības un nacionālās drošības sistēmas sastāvdaļa.  Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju Krievijai uzsākot karu Ukrainā, būtiski ir stiprināt un veidot katra NMPD darbinieka nozīmīgumu un lomu iestādes darbības nepārtrauktības nodrošināšanai kā kritiskai infrastruktūrai un kritikā pakalpojuma sniedzējam īpaši ārkārtas situācijās/valsts apdraudējuma gadījumā. Visu NMPD procesu plānošana, organizēšana un kvalitatīva izpilde, tai skaitā NMPD darbības nepārtrauktības nodrošināšana kā kritiskās infrastruktūras un kritiskā pakalpojuma sniedzējam,  ir atkarīga ne tikai no NMPD darbiniekiem, kuri tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā, bet arī no darbiniekiem, kas nodrošina atbalsta funkcijas, tādējādi  nodrošinot kopīgu NMPD mērķu sasniegšanu.

 Ņemot vērā minēto 511 NMPD darbiniekiem ir paredzēts novirzīt finansējumu veselības apdrošināšanas polišu iegādei. Starpību, kas veidojas 372 750 euro (497 * 750 = 372 750 euro) apmērā, paredzēts segt no prioritārā pasākuma “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pamatfunkciju stiprināšana, tai skaitā gatavībai ārkārtas gadījumos”
Savukārt, 10 500 euro (14 * 750 = 10 500 euro) apmērā paredzēts segt no VM budžeta apakšprogrammas 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” , kas sākotnēji bija paredzēts OVP un vakcinācijai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalības iespējas netika nodrošinātas, jo precizētās normas skar NMPD darbinieku sociālās garantijas, kas noteiktas Atlīdzības likuma 39.panta pirmajā daļā. (Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, valsts drošības iestāžu amatpersonām (darbiniekiem), neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbiniekiem, karavīriem un valsts aizsardzības dienesta karavīriem ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi. Apmaksātās veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību, kā arī veselības aprūpes pakalpojumus un neapmaksājamos izdevumus nosaka MK.)
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ar noteikumu projektu paredzēts, ka NMPD veiks jauno apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu administrēšanu, t.i. darbinieka iesniegto dokumentu atbilstības izvērtējumu noteikumu projektā kompensējamo pakalpojumu klāstam un kompensējamās summas apmēra kontroli.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
NMPD darbinieki, kuri ir tieši iesaistīti neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanā, atbilstoši Atlīdzības likuma 39.panta pirmajai daļai saņems valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, kas ir svarīgi, lai darbinieks pēc iespējas ātrāk uzsāktu ārstēšanos un atgrieztos darbā. t.i. ārstu – speciālistu konsultācijas un manipulācijas, laboratoriskos un diagnostiskos izmeklējumus, fizikālās terapijas procedūras, ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus, zobārstniecības un zobu higiēnas pakalpojumus un ārstēšanās dienas un diennakts stacionārā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Darbinieks kompensācijas saņemšanai par izmantotajiem veselības aprūpes pakalpojumiem iesniegs NMPD iesniegumu par kompensācijas piešķiršanu, veiktos maksājumus apliecinošus attaisnojuma dokumentus, kuros norādīts darbinieka vārds, uzvārds, personas kods un kuri noformēti atbilstoši Grāmatvedības likumam, kā arī dokumentus, kas apliecina veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanu, ja tie neizriet no maksājumus apliecinošajiem dokumentiem. Vienlaikus darbinieks piesakoties kompensācijas piešķiršanai NMPD, sniegs apliecinājumu, ka veselības aprūpes pakalpojuma maksājumu apliecinošais dokuments nav un netiks iesniegts kompensācijas piešķiršanai citā iestādē vai uzņēmumā, ar kuru darbiniekam ir nodibinātas darba tiesiskās attiecības.
Administrējot saņemto veselības aprūpes pakalpojumu kompensācijas, tiks apstrādāti darbinieku personas dati, tajā skaitā, arī īpašo kategoriju personas dati. Tāpēc NMPD iekšēji tiks izstrādāta iesnieguma veidlapa, kas saturēs arī norādi par piekrišanu īpašo kategoriju personas datu (veselības datu) apstrādei, kuru darbiniekam būs jāparaksta un jāapliecina sava piekrišana.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi