Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1307: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 276 "Apcietināto un notiesāto personu veselības aprūpes īstenošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 276 "Apcietināto un notiesāto personu veselības aprūpes īstenošanas kārtība"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai tajā iekļautu norādi, ka noteikumi satur tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvija savos tiesību aktos nav pareizi transponējusi Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā Direktīvu. Tā nav pilnībā transponējusi Direktīvas 24. panta 1. punkta otro daļu, kas noteic, ka tad, kad dalībvalstis pieņem direktīvas noteikumus, dalībvalstu tiesību aktos ir nepieciešams ietvert atsauci uz šo direktīvu vai arī šādu atsauci pievienot to oficiālajai publikācijai. Ministru kabineta  2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 276 "Apcietināto un notiesāto personu veselības aprūpes īstenošanas kārtība"" (turpmāk - Noteikumi Nr.276) šī atsauce nav iekļauta. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republika ir saņēmusi Eiropas Komisijas 2023. gada 16. novembra Formālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr. INFR(2023)2124, kurā norādīts, ka Latvija savos valsts tiesību aktos nav pareizi transponējusi Direktīvu. Paziņojumā norādīts, ka Latvija nav pilnībā transponējusi Direktīvas 24. panta 1. punkta otro daļu, kas noteic, ka tad, kad dalībvalstis pieņem direktīvas noteikumus, dalībvalstu tiesību aktos ir nepieciešams ietvert atsauci uz šo direktīvu vai arī šādu atsauci pievienot to oficiālajai publikācijai. Latvija minētajā tiesību normā ietvertās prasības ir transponējusi daļēji, ņemot vērā, ka atsauce uz Direktīvu nav ietverta Noteikumos Nr. 276, nepieciešami tehniski grozījumi, noteikumus papildinot ar informatīvu atsauci uz Direktīvu, jo Direktīvas prasības ir ieviestas ar 2018.gada 27.septembra grozījumiem Kriminālprocesa likumā (Latvijas Vēstnesis, 201, 11.10.2018. OP numurs: 2018/201.2).
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr.276 papildināti ar informatīvo atsauci uz Direktīvu, norādot, ka noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016L0800
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
Apraksts
Direktīvas mērķis ir noteikt procesuālās garantijas, lai nodrošinātu, ka bērni, proti, personas, kuras nav sasniegušas 18 gadu vecumu un kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā, spēj saprast šo procesu un tam sekot, un lai ļautu šiem bērniem īstenot savas tiesības uz taisnīgu tiesu, novērstu bērnu atkārtotus likumpārkāpumus un sekmētu viņu sociālo integrāciju.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
8.panta 1.-5. punkts
Noteikumu  Nr.276 10., 21., 22. un 23.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Direktīvas prasības tika ieviestas ar 2018.gada 27.septembra grozījumiem Kriminālprocesa likumā (Latvijas Vēstnesis, 201, 11.10.2018. OP numurs: 2018/201.2).

Tāpat Direktīvas prasības ir ieviestas ar šiem normatīvajiem aktiem:
- Grozījumiem Apcietinājumā turēšanas kārtības likumā;
- Grozījumiem Aizturēto personu turēšanas kārtības likumā;
- Ministru kabineta 2024. gada 16. aprīļa noteikumiem Nr. 241 “Noteikumi par kārtību, kādā apgūstamas speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu”;
Tāpat Direktīvas prasības tiks ieviestas ar šiem normatīvajiem aktiem: 
- Grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā;
- Grozījumiem Likumā "Par policiju";
- Grozījumiem Ministru kabineta 2007. gada 27. novembra noteikumos Nr. 800 "Izmeklēšanas cietuma iekšējās kārtības noteikumi;
- Grozījumiem Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumos Nr. 1022 "Noteikumi par ieslodzīto personu uztura un sadzīves vajadzību materiālā nodrošinājuma normām;
-Grozījumiem Ministru kabineta 2006. gada 11. aprīļa noteikumos Nr. 289 "Noteikumi par īslaicīgās aizturēšanas vietas kamerā glabāšanai atļauto priekšmetu sarakstu”;
-Grozījumiem Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 252 "Kārtība, kādā policija noskaidro, vai bērnam ir īpašas vajadzības, pieaicina kompetentu speciālistu un nodrošina apstākļus bērna īpašo vajadzību apmierināšanai”;
-Grozījumiem Likumā "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem";
-Grozījumiem Likumā "Kriminālprocesā un administratīvo pārkāpumu lietvedībā nodarītā kaitējuma atlīdzināšanas likums";
- Grozījumiem Ministru kabineta 2011. gada 5. aprīļa noteikumos Nr. 271 "Noteikumi par izvērtēšanas ziņojumā iekļaujamās informācijas apjomu un tā sastādīšanas un sniegšanas kārtību".

Direktīvas 8.panta 1.-5. punkts atbilst sekojošām tiesību aktu vienībām: Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 10. panta pirmajai un otrajai daļai, 22. panta pirmajai un otrajai daļai, 27.2 pantam, Aizturēto personu turēšanas kārtības likuma 3. un 9. pantam un Noteikumu Nr.276 10., 21., 22. un 23. punktam.

Noteikumu Nr.276 10.punkts noteic, ka ieslodzītajam ierodoties ieslodzījuma vietā, ārstniecības persona triju dienu laikā pēc ierašanās vai nekavējoties pēc ieslodzījuma vietas priekšnieka dežurējošā palīga (turpmāk – dežurējošais palīgs) norādījuma veic ieslodzītā pirmreizējo veselības pārbaudi.
Noteikumu Nr.276 21.punkts noteic, ka primārās un sekundārās veselības aprūpes pakalpojumus ieslodzītais saņem atbilstoši ārstniecības personas nosūtījumam vai pēc savas iniciatīvas vēršoties pie ieslodzījuma vietas ārstiem speciālistiem.
Noteikumu Nr.276 22.punkts noteic, ka ieslodzītā plānveida sekundāro veselības aprūpi ieslodzījuma vietas ārstniecības persona veic ieslodzījuma vietas dienas kārtībā noteiktajā laikā.
Noteikumu Nr.276 23.punkts noteic ka ieslodzītajam nav tiesību patstāvīgi pārvietoties pa ieslodzījuma vietas teritoriju, plānveida primārās un sekundārās veselības aprūpes saņemšanai uz ieslodzījuma vietas medicīnas daļu viņu nogādā par ieslodzītā uzraudzību atbildīgā amatpersona.

Minētie Noteikumu Nr.276 10., 21., 22. un 23.punkta nosacījumi atbilst Direktīvas 8.pants 1.-5.punktā noteiktajam, ka:
- dalībvalstis nodrošina, ka bērniem, kam ir atņemta brīvība, ir tiesības uz medicīnisku izmeklēšanu bez liekas kavēšanās ar mērķi, jo īpaši, izvērtēt viņu vispārējo garīgo un fizisko stāvokli. Medicīnisko izmeklēšanu veic mediķis vai cits kvalificēts profesionālis pēc iespējas saudzīgākā veidā.
- medicīniskās izmeklēšanas rezultātus ņem vērā, nosakot, vai bērns var tikt pakļauts nopratināšanai vai citām izmeklēšanas vai pierādījumu vākšanas darbībām, vai jebkuriem pasākumiem, kas veikti vai plānoti attiecībā uz bērnu.
- medicīnisko izmeklēšanu veic vai nu pēc kompetento iestāžu iniciatīvas, jo īpaši gadījumos, kad konkrētas ar veselību saistītas norādes prasa šādu izmeklēšanu, vai pēc pieprasījuma, ko sniegusi kāda no minētajām personām:
a)   bērns;
b)   persona, kam ir vecāku atbildība, vai cits atbilstīgs pieaugušais, kā norādīts 5. un 15. pantā;
c)   bērna advokāts.
- medicīniskās izmeklēšanas secinājumus reģistrē rakstiski. Vajadzības gadījumā tiek sniegta medicīniska palīdzība.
- dalībvalstis nodrošina, ka tiek veikta turpmāka medicīniskā izmeklēšana, ja apstākļi to prasa.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo tiesību aktu projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi