Anotācija (ex-ante)

22-TA-3199: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumos Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumos Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši 2022.gada 13.oktobrī Saeimā pieņemtajam likumam “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, ar kuru tiek pārņemta Padomes 2019. gada 19. decembra direktīva (ES) 2020/262, ar ko nosaka akcīzes nodokļa piemērošanas vispārēju režīmu, kas stāsies spēkā 2023.gada 13.februārī un atbilstoši 2021.gada 21.oktobrī pieņemtajam likumam “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kas stājās spēkā 2022. gada 1.janvārī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu akcīzes preču deklarēšanas iespēju jauniem akcīzes nodokļa maksātājiem, kas definēti 2022.gada 13.oktobrī pieņemtajā likumā “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””. 

 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saeima 2022.gada 13.oktobrī pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kas no 2023.gada 13.februāra paredz 4 jaunus akcīzes nodokļa maksātāju statusus saistībā ar patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu no vienas dalībvalsts uz citu dalībvalsti un akcīzes preču tālpārdošanu – sertificēts saņēmējs, īslaicīgi sertificēts saņēmējs, nosūtītājs tālpārdošanā un nodokļa maksātāja pārstāvis. 

Ņemot vērā minēto jāprecizē alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas, tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācijas, naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācijas un kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapas un tajās norādāmo informāciju.

Papildus saistībā ar 2021.gada 21.oktobrī  pieņemto likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kas paredzēja izmaiņas attiecībā uz atvieglojuma piemērošanu uztura bagātinātājiem, nepieciešams precizēt alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarāciju, paredzot jaunu nodokļa maksātāju statusu - uztura bagātinātāju ražotājs, kas nodrošinās skaidru  deklarēšanas un nodokļa aprēķināšanas iespēju uztura bagātinātāju, kuri satur etilspirtu, ražotājiem, kuru saražoto uztura bagātinātāju iepakojuma vienība pārsniedz 150 mililitrus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Šobrīd Ministru kabineta 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – MK 2010.gada 30.marta noteikumi Nr.300) 2.1 pielikumā "Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija" ir definēti 5 dažādi akcīzes nodokļa maksātāju statusi, bet neviens no tiem neatbilst 2022.gada 13.oktobrī pieņemtā likuma “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” noteiktajiem akcīzes nodokļa maksātāju statusiem saistībā ar patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu no vienas dalībvalsts uz citu dalībvalsti un akcīzes preču tālpārdošanu.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 2.1 pielikumu "Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija", papildinot ar 4 jauniem nodokļu maksātāju statusiem saistībā ar patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu no vienas dalībvalsts uz citu dalībvalsti un akcīzes preču tālpārdošanu – sertificēts saņēmējs, īslaicīgi sertificēts saņēmējs, nosūtītājs tālpārdošanā un nodokļa maksātāja pārstāvis.
Vienlaikus tiks redakcionāli precizēta deklarācijas veidlapas 7. un 9. sadaļa, papildinot ar jaunajiem nodokļa maksātāja statusiem un atbilstoši izmaiņām redakcionāli tiks precizēta MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 III. nodaļa.
Problēmas apraksts
2. Šobrīd MK 2010.gada 30.marta noteikumi Nr.300 2.1 pielikumā "Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija" atbilstoši likuma "Par akcīzes nodokli" 23.panta divdesmit pirmās daļas 3.punktam nav paredzēta skaidra deklarēšanas un nodokļa aprēķināšanas iespēja uztura bagātinātāju ražotājiem, kuru saražoto etilspirtu saturošu uztura bagātinātāju iepakojuma vienība pārsniedz 150 mililitrus.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 2.1 pielikumu "Alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija", papildinot ar jaunu nodokļu maksātāja statusu - uztura bagātinātāju ražotājs. Tā paredzot iespēju Latvijas Republikas etilspirtu saturošu uztura bagātinātāju ražotājiem ērtu deklarēšanas un akcīzes nodokļa aprēķināšanas iespēju par taksācijas periodu - mēnesis, atbilstoši likuma "Par akcīzes nodokli" 23.panta divdesmit pirmās daļas 3.punktā noteiktajam.
Problēmas apraksts
3. Šobrīd MK 2010.gada 30.marta noteikumi Nr.300 1.pielikumā "Naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācija" un 3.pielikumā "Tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācija" ir definēti 5 dažādi akcīzes nodokļa maksātāju statusi, bet neviens no tiem neatbilst 2022.gada 13.oktobrī pieņemtā likuma “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” noteiktajiem akcīzes nodokļa maksātāju statusiem saistībā ar patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu no vienas dalībvalsts uz citu dalībvalsti.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 1.pielikumu "Naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācija" un 3.pielikumu "Tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācija", papildinot katru ar 2 jauniem nodokļu maksātāju statusiem saistībā ar patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu no vienas dalībvalsts uz citu dalībvalsti – sertificēts saņēmējs, īslaicīgi sertificēts saņēmējs.
Vienlaikus tiks redakcionāli precizēta deklarācijas veidlapas 1.pielikuma 6. sadaļa un 3.pielikuma 9. sadaļa, papildinot ar jaunajiem nodokļa maksātāja statusiem un atbilstoši izmaiņām redakcionāli tiks precizēta MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 II. un IV.nodaļa.
Problēmas apraksts
4. Šobrīd MK 2010.gada 30.marta noteikumi Nr.300 4.pielikumā "Kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija"  ir definēti 2 dažādi akcīzes nodokļa maksātāju statusi, bet neviens no tiem neatbilst 2022.gada 13.oktobrī pieņemtā likuma “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” noteiktajiem akcīzes nodokļa maksātāju statusiem saistībā ar akcīzes preču tālpārdošanu.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 4.pielikumu "Kafijas un bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija", papildinot ar 2 jauniem nodokļu maksātāju statusiem saistībā ar akcīzes preču tālpārdošanu – nosūtītājs tālpārdošanā un nodokļa maksātāja pārstāvis.
Vienlaikus tiks redakcionāli precizēta deklarācijas veidlapas 6. sadaļa, papildinot ar jaunajiem nodokļa maksātāja statusiem un atbilstoši izmaiņām redakcionāli tiks precizēta MK 2010.gada 30.marta noteikumu Nr.300 V. nodaļa.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvu risinājumu nav
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nav papildu prasības un nav papildu izmaksas

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas saņem akcīzes preces personīgām vajadzībām kā īslaicīgi sertificēts saņēmējs.
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts attiecas uz fiziskām personām, kas, reģistrējoties kā īslaicīgi sertificēts saņēmējs, no citas dalībvalsts sertificēta nosūtītāja vai īslaicīgi sertificēta nosūtītāja saņem alkoholiskos dzērienus personīgam patēriņam vai lai papildinātu savu privāto alkoholisko dzērienu kolekciju saskaņā ar likuma "Par akcīzes nodokli" 9.panta trešo daļu.
Juridiskās personas
  • Personas, kas veic darbības ar akcīzes precēm.
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts attiecas uz personām, kuras akcīzes preces, kas nodotas patēriņam vienas ES dalībvalsts teritorijā, nosūta citai personai citas ES dalībvalsts teritorijā šo preču izmantošanai komerciāliem mērķiem vai savām vajadzībām, kā arī uz personām, kas veic akcīzes preču (alkoholiskie dzērieni, bezalkoholiskie dzērieni un kafija) tālpārdošanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu izmaiņu nodrošināšanai tika noteikts 2022.gada 13.oktobrī pieņemtā likuma “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/655195e4-81c0-4901-96ad-bd3f94ba8530

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi par projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks veiktas izmaiņas Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi