Anotācija (ex-ante)

23-TA-1704: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumos Nr. 600 "Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 6. panta ceturto daļu, kas noteic, ka Ministru kabinets nosaka valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" sniegto publisko maksas pakalpojumu cenrādi un samaksas kārtību, kā arī tarifu korekcijas gadījumus un kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumos Nr. 600 “Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk - Cenrādis) noteiktās publisko maksas pakalpojumu cenas, atbilstoši pakalpojumu izpildes faktiskajām izmaksām un saskaņot Cenrādī lietotos terminus ar Elektronisko sakaru likumā noteiktajiem terminiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izmaiņas valsts un pasaules ekonomikā, un straujais izmaksu pieaugums, ir ietekmējis ar valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem saistītos izdevumus. Par 80 procentiem ir palielinājušies valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” ar nekustamā īpašuma ekspluatāciju un apsaimniekošanu saistītie izdevumi. Par 63 procentiem ir palielinājušies izdevumi par valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” darbības nodrošināšanai neatņemamām precēm un pakalpojumiem, piemēram: mūsdienīga un darba prasībām atbilstoša specializētā aprīkojuma (mēriekārtu) uzturēšanai, kā arī par 14 procentiem ir palielinājušies izdevumi pārējām saimnieciskās darbībās nodrošināšanai nepieciešamām precēm un pakalpojumiem, piemēram: darba aizsardzības prasību izpildei. Ievērojami, t.i., par 24 procentiem ir paaugstinājušās transporta izmaksas, kā arī par 19 procentiem ir sadārdzinājušies informācijas tehnoloģiju ārpakalpojumi. Lai nodrošinātu kvalificētu, izglītotu, kompetentu un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju nozares prasībām atbilstošus speciālistus, nodrošināms arī konkurētspējīgs atalgojums darbiniekiem, tādējādi valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” personāla izmaksas, t. sk. ar darbaspēka izmaksām saistītie nodokļi, ir palielinājušās par 6 sešiem procentiem, savukārt izmaksas komandējumiem palielinājušās par 27 procentiem.
Lai valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” arī turpmāk spētu nodrošināt Elektronisko sakaru likumā un citos normatīvajos aktos deleģēto uzdevumu kvalitatīvu izpildi, noturētu un piesaistītu augsti kvalificētus speciālistus, ir pārskatīts valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” publisko maksas pakalpojumu cenrādis.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Ministru kabineta noteikumu projekts paredz aktualizēt Cenrādi, jo valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” sniegto maksas pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumu, ir būtiski palielinājušās.
Atbilstoši faktiskajai situācijai, veicot maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķinu atbilstoši valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas maksas pakalpojumu izcenojuma metodikai (pieejama: https://www.vases.lv/sites/default/files/Klientiem/Cenraza_Metodika_2018.pdf), un ņemot vērā to, ka palielinājušās maksas pakalpojumu nodrošināšanai nepieciešamo tehnisko resursu uzturēšanas izmaksas, samaksa par pakalpojumiem, materiāliem, energoresursiem u.c. izdevumi, kā arī nepieciešamību nodrošināt maksas pakalpojumu sniegšanā iesaistītajiem nodarbinātajiem informācijas un komunikāciju tehnoloģiju nozarei atbilstošu un konkurētspējīgu atalgojumu, konstatēts, ka palielinās maksas pakalpojumu izcenojumi, tādējādi Ministru kabineta noteikumu projektā paredzēts izteikt jaunā redakcijā Cenrāža pielikumu.

2) Atbilstoši Elektronisko sakaru likuma 45. panta otrajai daļai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija elektronisko sakaru komersantam piešķir radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības uz ierobežoto radiofrekvenču joslu, anulē tās, kā arī pagarina tiesību termiņu vai atļauj tās nodot vai iznomāt citam elektronisko sakaru komersantam vai kopīgi izmantot.

3) Atbilstoši Cenrāža 15. punktam, ja Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija atļauj elektronisko sakaru komersantam piešķirtās radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības uz ierobežoto radiofrekvenču joslu kopīgi izmantot vairākiem komersantiem, maksājumu par elektromagnētiskās saderības nodrošināšanu publiskajam platjoslas mobilo radiosakaru tīkla radiokanālam individuālai izmantošanai visā Latvijas teritorijā frekvenču joslā: 450 MHz ≤ f ≤ 960 MHz, 960 MHz < f ≤ 3000 MHz un 3000 MHz < f ≤ 10000 MHz, proporcionāli vienādās kopējā maksājuma daļās piemēro visiem elektronisko sakaru komersantiem, kuriem atļauta radiofrekvenču spektra koplietošana, no lēmuma spēkā stāšanās datuma.
Ministru kabineta noteikumu grozījumu projekta saskaņošanas gaitā ar elektronisko sakaru nozares asociācijām, biedrība “Latvijas Interneta asociācija” un biedrība “Latvijas Telekomunikāciju asociācija” izteica priekšlikumu minētā regulējuma izmaiņām, kuru mērķis ir elektronisko sakaru komersantiem līdzšinējās noteiktās maksājumu kārtības uzlabošana, kad ierobežota radiofrekvenču josla tiek izmantota kopīgi.
 
Risinājuma apraksts
1) Ministru kabineta noteikumu projekts paredz paaugstināt visus valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publiskos maksas pakalpojumus: Cenrāža Pielikuma I sadaļas pieprasījumu izskatīšanas pakalpojumiem (vienreizējie maksājumi) vidēji par 4,6 procentiem un II sadaļas radioiekārtu elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas pakalpojumiem (ikmēneša maksājumi radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas derīguma termiņa laikā) vidēji par 9,92 procentiem. Valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” maksas pakalpojumu izcenojumi aprēķināti pamatojoties uz valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas maksas pakalpojuma izcenojumu metodiku (pieejama: https://www.vases.lv/sites/default/files/Klientiem/Cenraza_Metodika_2018.pdf).

Minētā valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas maksas pakalpojumu izcenojuma metodika veidota tā, lai tā, atbilstoši elektronisko sakaru nozares attīstībai, Latvijas Republikas un Eiropas Savienības nostādnēm elektronisko sakaru jomā, īstenotu objektīva, caurspīdīga, samērīga, universāla un tehnoloģiski neitrāla tarifa principu elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas pakalpojumiem, kas novērš jebkādu klientu diskrimināciju un dod iespēju pielietot pēc metodikas izstrādāto cenrādi neatkarīgi no spektra izmantošanas tehnoloģijas, kā arī nodrošina samērīgu administratīvo maksājumu piemērošanu. Valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķināšanai, izmanto šādas divas metodes:
a) izmaksu kalkulācijas metode, kas tiek pielietota Ministru kabineta noteikumu projekta pielikuma 1. sadaļā “Pieprasījumu izskatīšana radiofrekvences piešķīruma lietošanai, elektromagnētiskās saderības nodrošināšanai, reģistrēšanai MIFR (galvenais ITU frekvenču reģistrs)”, 3. sadaļā “Elektromagnētiskās saderības nodrošināšana radioamatieru sakariem” un 4. sadaļā “Elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas tehniskā projekta izskatīšana un akceptēšana” minētajiem pakalpojumiem, kuru būtība ir vienreizējas nodalāmas darbības materializēta rezultāta iegūšanai jeb diskrētiem pakalpojumiem;
b) izmaksu izvietošanas metode, kas tie pielietota Ministru kabineta noteikumu projekta pielikuma 2.sadaļā “Radioiekārtu elektromagnētiskās saderības (EMS) nodrošināšana (ikmēneša maksājums radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas derīguma termiņa laikā)” minētajiem pakalpojumiem, kuru būtība ir pastāvīgi veicamas nenodalāmas darbības procesa nodrošināšanai jeb procesveida pakalpojumiem.

Ministru kabineta noteikumu projekta pielikumā minētajiem valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” publiskajiem maksas pakalpojumiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu.

2) Tiesību normu piemērošanas skaidrības nodrošināšanai, Ministru kabineta noteikumu projekts paredz precizēt Cenrādi:
14. punktu, papildinot iepriekš noteikto radiofrekvenču spektra lietošanas tiesību uz ierobežotas radiofrekvenču joslas nodošanu tālāk - ar lietošanas tiesību iznomāšanu.

15. punktā, aizstājot terminu “koplietošana” ar terminu “kopīga izmantošana”, kā arī skaidrojot, ka maksājumu par komersantiem sniegtajiem šo noteikumu pielikuma 2.9. apakšpunktā minētajiem pakalpojumiem piemēro tam komersantam, kuram ir piešķirtas radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības uz attiecīgo ierobežotu radiofrekvenču joslu.

Ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību nodošanu un iznomāšanu noteic Elektronisko sakaru likuma 48.pants. Atbilstoši minētās normas otrajai daļai  ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību iznomāšana nozīmē, ka elektronisko sakaru komersants tam piešķirtās ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesības iznomā citam elektronisko sakaru komersantam, vienlaikus pats šīs tiesības neizmanto, bet saglabā tiesības lūgt šo lietošanas tiesību termiņa pagarinājumu.
Vienlaikus, visi Ministru kabineta noteikumu projekta pielikumā minētie valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” publiskie maksas pakalpojumiem, tai skaitā arī Ministru kabineta noteikumu projekta pielikuma 2.9. apakšpunktā minēti pakalpojumi ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību iznomāšanas gadījumā,  ir valsts akciju sabiedrībai “Elektroniskie sakari” Elektronisko sakaru likumā deleģētu valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, līdz ar ko tiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu, kas noteic, ka Publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.

3) Pēc biedrības “Latvijas Interneta asociācija” un biedrības “Latvijas Telekomunikāciju asociācija”  iniciatīvas, lai nodrošinātu elektronisko sakaru komersantiem skaidru un prognozējamu maksājumu kārtību ierobežotas radiofrekvenču joslas kopīgas izmantošanas gadījumos, Ministru kabineta noteikumu projekts precizē Cenrāža 15. punktā noteiktā publiskā maksas pakalpojuma apmaksas kārtību. Proti, ar Ministru kabineta noteikumu projekta 1.3. apakšpunktu tiek noteikts, ka maksājumu par valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” elektronisko sakaru komersantiem sniegto publisko maksas pakalpojumu - elektromagnētiskās saderības nodrošināšanu publiskajam platjoslas mobilo radiosakaru tīkla radiokanālam individuālai izmantošanai visā Latvijas teritorijā frekvenču joslā: 450 MHz ≤ f ≤ 960 MHz, 960 MHz < f ≤ 3000 MHz un 3000 MHz < f ≤ 10000 MH, piemēro tam elektronisko sakaru komersantam, kuram pirms Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmuma par ierobežotas radiofrekvenču joslas kopīgas izmantošanas ar citiem elektronisko sakaru komersantiem jeb Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmuma par kopīgām radiofrekvenču spektra lietošanas tiesībām uz ierobežoto radiofrekvenču joslu sākotnēji ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumu bija piešķirtas radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības uz attiecīgo ierobežotu radiofrekvenču joslu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Atbilstoši valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” 2022. gada pārskatā (pieejams: https://www.vases.lv/sites/default/files/Finanses/GP_2022_VASES_majas_lapai_.pdf) minētajam, ieņēmumi par elektromagnētiskās saderības nodrošināšanu 2022. gadā bija 7 310 tūkst. euro. Savukārt elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas pakalpojumu izmaksas 2022. gadā bija 7 441 tūkst. euro. Sakarā ar vispārēju cenu strauju kāpumu, 2022. gada faktiskās elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas pakalpojumu izmaksas pārsniedza ieņēmumu kopsummu par 131 tūkst. euro. Izmaksu starpību valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” 2022. gadā sedza no realizēto komercpakalpojumu peļņas.
Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvā (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi noteikto, paaugstināmi valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” publisko maksas pakalpojumu izcenojumi, lai nodrošinātu, ka ieņēmumi no elektromagnētiskās saderības pakalpojumu sniegšanas sedz pakalpojuma izmaksas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • Elektronisko sakaru komersanti - valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu izmantotāji;
  • Pašvaldības - valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu izmantotāji.
Ietekmes apraksts
Elektronisko sakaru komersanti, valsts un nevalstiskās organizācijas, kas izmanto valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publiskos maksas pakalpojumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 626
0
7 878
0
7 878
7 878
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 304
0
6 911
0
6 911
6 911
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
322
0
967
0
967
967
3. Finansiālā ietekme
0
-2 626
0
-7 878
0
-7 878
-7 878
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 304
0
-6 911
0
-6 911
-6 911
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
-322
0
-967
0
-967
-967
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 626
0
7 878
0
7 878
7 878
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins veikts atbilstoši valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas maksas pakalpojumu izcenojuma metodikai (pieejama: https://www.vases.lv/sites/default/files/Klientiem/Cenraza_Metodika_2018.pdf), (aprakstīts anotācijas 1.sadaļas 1.3.apakšpunktā).

Valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” publisko maksas pakalpojumus izmanto šādas valsts tiešās pārvaldes un pašvaldību iestādes, kuru izdevumi 2023. gadā un laika periodam no 2024. līdz 2026. gadam būs par tālākminēto summu lielāki.

Valsts budžeta finansētas iestādes kopā 2303,76 euro (2023.g.); 6911,28 euro (katru gadu 2024.-2026.g.):

1) Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs 2155,76 euro (2023.g.); 6467,28 euro (katru gadu 2024.-2026.g.);
2) Nacionālo bruņoto spēku Nodrošinājuma pavēlniecības 1. reģionālais nodrošinājuma centrs 100,68 euro (2023.g.); 302,04 euro (katru gadu 2024.-2026.g.)
3) Nacionālo bruņoto spēku Nodrošinājuma pavēlniecības 2. reģionālais nodrošinājuma centrs 14,84 euro (2023.g.); 44,52 euro (katru gadu 2024.-2026.g.);
4) Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs 32,48 euro (2023.g.); 97,44 euro (katru gadu 2024.-2026.g.).

Pašvaldību iestādes kopā 322,40 euro (2023.g.); 967,20 euro (katru gadu 2024.-2026.g.):

1) Salaspils novada dome 27,80 euro (2023.g.); 83,40 euro (katru gadu 2024.-2026.g);
2) Bauskas novada pašvaldība 70,00 euro (2023.g.); 210,00 euro (katru gadu 2024.-2026.g.);
3) Mārupes novada pašvaldība 6,56 euro (2023.g.); 19,68 euro (katru gadu 2024.-2026.g.);
4) Gulbenes novada pašvaldība 3,28 euro (2023.g.); 9,84 euro (katru gadu 2024.-2026.g.);
5) Jēkabpils novada pašvaldība 10,44 euro (2023.g.); 31,32 euro (katru gadu 2024.-2026.g.);
6) Rīgas valstspilsētas pašvaldība 183,88 euro (2023.g.); 551,64 euro (katru gadu 2024.-2026.g.);
7) Siguldas novada pašvaldība 17,16 euro (2023.g.); 51,48 euro (katru gadu 2024.-2026.g.);
8) Limbažu novada pašvaldība 3,28 euro (2023.g.); 9,84 euro (katru gadu 2024.-2026.g.)
Piezīme: Aprēķinam izmantots 2023. gada maija pakalpojuma apjoms (ikmēneša maksājumiem).

Katras vienas iestādes maksājumu apmēru veido attiecīgās iestādes izvēlēto un izmantoto valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” pakalpojumu kopums. 
Iekšlietu ministrija (Informācijas centrs), Aizsardzības ministrija (Nacionālie bruņotie spēki) un attiecīgās pašvaldības ar pakalpojumu saņemšanu saistītās izmaksas nodrošinās esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Ministru kabineta noteikumu projekts neparedz amata vietu skaita izmaiņas.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīva (ES) 2018/1972, CELEX numurs: 32018L1972
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīva (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi 16. panta 1. punktam administratīvās nodevas, ko uzliek uzņēmumiem, kuri nodrošina elektronisko sakaru tīklus vai pakalpojumus saskaņā ar vispārējo atļauju vai kuriem ir piešķirtas lietošanas tiesības:
kopsummā sedz tikai administratīvās izmaksas, kas radušās 13. panta 2. punktā minētās vispārēju atļauju izsniegšanas sistēmas, lietošanas tiesību un īpašu pienākumu pārvaldē, kontrolē un ieviešanā, kas var iekļaut izmaksas starptautiskai sadarbībai, saskaņošanai un standartizēšanai, tirgus analīzei, izpildes pārraudzībai un citādai tirgus kontrolei, kā arī reglamentējošo darbu, kas saistīts ar sekundāro tiesību aktu un administratīvo lēmumu, kā lēmumu par piekļuvi un starpsavienojumu sagatavošanu un ieviešanu; un
tiek uzliktas atsevišķiem uzņēmumiem objektīvi, pārredzami un proporcionāli, samazinot papildu administratīvās izmaksas un ar tām saistītās nodevas.
Dalībvalstis drīkst nepiemērot administratīvās nodevas uzņēmumiem, kuru apgrozījums ir mazāks par noteiktu robežvērtību vai kuru darbība neaptver minimālo tirgus daļu vai ir teritoriāli ļoti šaura.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīva (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
16. panta 1. punkta pirmā daļa
Noteikumu projekta pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
nav attiecināms.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
nav attiecināms.
Cita informācija
nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Elektroniskie sakari"
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Telekomunikāciju asociācija", Latvijas Interneta asociācija, Valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” publisko maksas pakalpojumu cenrāža izmaiņas izvērtētas darba grupā, kurā piedalās pārstāvji no valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” un elektronisko sakaru nozares asociācijām.
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrība viedokļi netika saņemti. 
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/51dc6a78-36a9-4222-8b4a-7abce81d17bd

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības viedokļi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

Atbalstu Cenrāža virzībai izteikusi biedrība "Latvijas Telekomunikāciju asociācija" (nosūtīta informatīva vēstule 2023.gada 27.aprīlī Nr. D-764, VAS "Elektroniskie sakari") un "Latvijas Interneta asociācija" (nosūtīta informatīva vēstule 2023.gada 20.jūnijā, Nr. 01-06/2023), kurā biedrība neiebilst piedāvātam Cenrāža grozījumu projektam un tā virzībai pie nosacījuma, ka jaunais Cenrādis stājas spēkā, ne agrāk kā 2023.gada 1.septembrī.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari”

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” kā līdz šim, tā arī turpmāk par vienu no saviem galvenajiem mērķiem ir izvirzījusi pakalpojumu nodrošināšanu augstā kvalitātē, nodrošinot ne tikai līdzšinēji jau novērtētos pakalpojumus, bet uzlabojot tos, kā arī attīstot jaunus un papildu pakalpojumus. Piemēram:
1) klientu konsultācijas par spektra lietošanas jautājumiem sakaru sistēmu plānošanas un ekspluatācijas laikā;
2) klientu informēšana pirms izsolēm par izsolāmā spektra joslu lietošanas noteikumiem, t.i., tiek sniegts detalizēts apraksts komersantiem par izsoles priekšmetu, kas ļauj prognozēt tā lietderību un noteikt izsoles priekšmeta cenu;
3) klientu interešu pārstāvība vadošajās starptautiskajās sakaru organizācijās;
4) operatīva reaģēšana sakaru traucējumu gadījumā. Normatīvajos aktos noteikto 30 dienu laikā, vidēji sakaru traucējumu gadījumi tiek novērsti nedēļās laikā;
5) 24/7 reaģēšana sakaru traucējumu gadījumā, kas ietekmē ārkārtas dienestu sakarus vai sakarus lielam skaitam cilvēku;
6) ērtības un laika ietaupījumu, izmantojot klientu portālu.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi